جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
تاريخ اسلام
> 1395- دوره 17- شماره 3
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 6
سال 1400
دوره 22 , شماره مسلسل 85
سال 1399
دوره 21 , شماره مسلسل84
دوره 21 , شماره مسلسل 83
دوره 21 , شماره مسلسل 82
دوره 21 , شماره مسلسل 81
سال 1398
دوره 20 , شماره مسلسل 80
دوره 20 , شماره مسلسل 79
دوره 20 , شماره مسلسل 78
دوره 20 , شماره مسلسل 77
سال 1397
دوره 19 , شماره مسلسل 76
دوره 19 , شماره مسلسل 74
دوره 19 , شماره مسلسل 73
دوره 19 , شماره 75
دوره 9 , شماره 35 و 36
سال 1396
دوره 18 , شماره مسلسل 72
دوره 18 , شماره مسلسل 71
دوره 18 , شماره مسلسل 70
دوره 18 , شماره 1 بهار 96، مسلسل 69
سال 1395
دوره 17 , شماره 4 زمستان 95 - مسلسل 68
دوره 17 , شماره 3 پاییز 95، مسلسل 67
دوره 17 , شماره 2 تابستان 95 - مسلسل 66
دوره 17 , شماره 1 بهار 95 - مسلسل 65
سال 1394
دوره 16 , شماره 4 زمستان94 - مسلسل 64
دوره 16 , شماره 3 پاییز 94 - مسلسل 63
دوره 16 , شماره 2 تابستان 94 - مسلسل 62
دوره 16 , شماره 1 بهار 94 - مسلسل 61
سال 1393
دوره 15 , شماره 4 زمستان 93 - مسلسل 60
دوره 15 , شماره 3 پاییز 93 - مسلسل 59
دوره 15 , شماره 2 تابستان 93 - مسلسل 58
دوره 15 , شماره 1 بهار 93 - مسلسل 57
سال 1392
دوره 14 , شماره 4 زمستان 92 - مسلسل 56
دوره 14 , شماره 3 پاییز 92 - مسلسل 55
دوره 14 , شماره 2 تابستان 92 - مسلسل 54
دوره 14 , شماره 1 بهار 92 - مسلسل 53
سال 1391
دوره 13 , شماره 4 زمستان 91 - مسلسل 52
دوره 13 , شماره 3 پاییز 91 - مسلسل 51
دوره 13 , شماره 2 تابستان 91 - مسلسل 50
دوره 13 , شماره 1 بهار 91 - مسلسل 49
سال 1390
دوره 12 , شماره 4 زمستان 90 - مسلسل 48
دوره 12 , شماره 3 پاییز 90 - مسلسل 47
دوره 12 , شماره 1 -2 بهار و تابستان 90 - مسلسل 46 - 45
سال 1389
دوره 11 , شماره 3-4 پاییز و زمستان 89 - مسلسل 43 و 44
دوره 11 , شماره 1,2 بهار و تابستان 89 - مسلسل 41 و 42
سال 1388
دوره 10 , شماره 40
دوره 10 , شماره 39
دوره 10 , شماره 38
دوره 10 , شماره 37
سال 1387
دوره 9 , شماره 35 و 36
دوره 9 , شماره 33 و 34
سال 1386
دوره 8 , شماره 32
دوره 8 , شماره 31
دوره 8 , شماره 30
دوره 8 , شماره 29
سال 1385
دوره 7 , شماره 28
دوره 7 , شماره 27
دوره 7 , شماره 26
دوره 7 , شماره 25
سال 1384
دوره 6 , شماره 24
دوره 6 , شماره 23
دوره 6 , شماره 22
دوره 6 , شماره 21
دوره 6 , شماره 1 بهار 1384، مسلسل 21
سال 1383
دوره 5 , شماره 4
دوره 5 , شماره 3 مسلسل 19، پاییز 1383
دوره 5 , شماره 2
دوره 5 , شماره 1
سال 1382
دوره 4 , شماره 4
دوره 4 , شماره 3
دوره 4 , شماره 2
دوره 4 , شماره 1
سال 1381
دوره 3 , شماره 4
دوره 3 , شماره 3
دوره 3 , شماره 2
دوره 3 , شماره 1
سال 1380
دوره 2 , شماره 4
دوره 2 , شماره 3
دوره 2 , شماره 2
دوره 2 , شماره 1
سال 1379
دوره 1 , شماره 4
دوره 1 , شماره 3 پاییز 79- مسلسل 3
دوره 1 , شماره 2 تابستان 79- مسلسل 2
دوره 1 , شماره 1 بهار 79- مسلسل 1
عنوان :
پرداختی تاریخی بر آیینهای فرهنگی ـ اجتماعی ایرانی بویهیان
نویسنده:
احمد فلاحزاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
چکیده :
دولت ایرانی ـ شیعی آل بویه، در حالی نزدیک به یکصدوسی سال فرمانروایی را تجربه کرد که با رویکردی نیمهشعوبی، فهرستی یکجا از آیینهای ایرانی را در اختیار ما قرار داده است. امیران بویهی در پسزمینه آشکار اندیشه سیاسیشان، یکی از سلسلههای مذهبیِ ایرانیگرا را بنیان نهادند. آنها گرچه بیش از دیگر حکومتهای شیعی، بر خودباوری شیعه افزودند، اما بخش عمده میراث پیشین پادشاهی باستان را نیز در خود پروراندند. دراینمیان، آیینهای فرهنگی ـ اجتماعی، بهمثابه شناسنامه هویت ایرانی، به همان میزان که از سوی ایرانیان مورد استقبال قرار گرفت، به همان مقدار نیز خوشایند اهالی بغداد بود؛ چراکه ایرانیان آن را یادآور جشنهای دیرین خود، و اعراب آن را فرصتی برای شادی و سرگرمی میدانستند. با هر ملاحظهای، اما خلافت بغداد نیز این آیینها را یادآور نوعی شکوه قدرت میدانست که میتوانست در پس آن، همانندی خویش به سلسلههای بزرگ را به نمایش بگذارد. این نگاشته، ضمن گردآوری و تحلیل این رسوم، بررسی میزان تأثیر اندیشه شکوه باستانی ایران در حکمرانی امیری بویهیان را در ضمن بررسی یازده آیین معروف، به پیشخوان اندیشه پژوهشگران آلبویه میسپارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 83 تا 120
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل کیفیت بازنمایی مقام سلطنت در گفتمان سفرنامهنویسی عصر صفوی
نویسنده:
امیر رضاییپناه، سمیه شوکتی مقرب
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
چکیده :
نهاد سلطنت در دولت ملی، مقتدر و دارای ایدئولوژی تمایزبخش صفویه که در شخص پادشاه نمود داشت، یکی از کانونهای توجه سفرنامهنویسان خارجی آن روزگار است. پژوهش پیش رو، میکوشد با بهرهگیری از روششناسی تحلیل گفتمان انتقادی، بهویژه خوانش تئو فنلیوون از مفهوم بازنمایی، به بازنمایی تصویری بپردازد که گفتمان سفرنامهنویسی عصر صفوی از نهاد سلطنت ارائه میدهد. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که در این سفرنامهها فراگرد بازنمایی شاه صفوی در دو زاویه به انجام رسیده است: نخست، بازنمایی نهاد سلطنت بهعنوان امری ناظر بر متافیزیک و سنّت، و دوم، بازنمایی مقام سلطنت بهعنوان نهاد و جایگاهی معطوف به کارآمدی و کارایی. تصویر برآمده از بازنمایی در این سفرنامهها، دایرهای گستردهای از معنادهی و انتساب دالها به مدلولها و مصادیق را دربرمیگیرد. در این منطق، مقام سلطنت در عصر صفوی، دارای دو کیان مادی و فرامادی تصویر شده است. در این بازنمایی، شاه در نسبت با پنج منبع مشروعیتبخش این خاندان، یعنی: تصوف، تشیع، سنّت ایرانشهری (شاهآرمانی ایرانی)، خوانش ایرانی ـ شیعی از خلافت اسلامی و امواج اوّلیه مشروعیت مبتنی بر کارآمدی برآمده از موج نوپدید مدرنیته غربی تصویر شده است. این سفرنامهنویسان، کوشیدهاند تا در کنار وصف شخص شاه، کیفیت ارتباط وی با دربار، نخبگان و طبقات و شئون اجتماعی را نیز بازنمایی کنند. از دید آنان، رابطه میان نهاد سلطنت و دیگر طبقات، بهجز سلسله علما و فقهای شیعه، عموماً یکسویه، خطی و از بالا به پایین بوده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 121 تا 152
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جستاری در نقد حضور اعقاب حضرت عباس(ع) در شبهقاره هند
نویسنده:
محمدطاهر عباس، علمدار حسین شاه
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
چکیده :
نسبشناسی را میتوان شاخهای از مطالعات شمرد که از نظر تاریخی، اجتماعی و حتی فقهی، دارای اهمیت بسیار، بهویژه برای شیعیان است. منابع نسبشناسی، آگاهیهای اندکی در باره اعقاب عباسبنعلی(ع) در اختیار ما مینهد. بر اساس مندرجات کتاب زاد الأعوان (تألیفیافته در سال 1315ق.) که تنها سند مورد استفاده منابع بعدی است، علویان عباسیتبارِ اواخر قرن پنجم هجری به هند آمدند و طایفه اعوان هند هم که اکنون علوی خوانده میشوند، بدیشان منسوباند. این نوشتار، برای بررسی درستی این انتساب، منابع مورد استناد زاد الأعوان، یعنی سه کتاب: میزان هاشمی، میزان قطبی و خلاصة الأنساب را با مراجعه به منابع رجالی، انساب، تاریخ و حدیث، مورد واکاوی قرار داده است و به این نتیجه رسیده که دو کتاب نخست، وجود خارجی ندارد و کتاب سوم نیز به احتمال قوی همان خلاصة الأقوال مرحوم علامه حلی (م. 726ق.) است که مطالب آن برای اثبات این مدعا کافی نیست. همچنین، اثبات تاریخی شخصیتی به نام «عون قطب شاه» از نسل حضرت عباس(ع) و خلیفه عبدالقادر گیلانی، از مستندات ارائهشده برنمیآید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 193 تا 227
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
امحای بتپرستی و بازآفرینی غرور قومی عرب؛ جستاری در تاریخنگاری هشام کلبی بر پایۀ کتاب الأصنام
نویسنده:
حسن حضرتی، زینب امیدیان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
چکیده :
تاریخنگاری هشام کلبی (204ﻫ.ق.)، بهویژه در کتاب الأصنام بهعنوان مسیری برای فهم تاریخنگاری اسلامی در سدههای نخستین اسلامی، همچنان شایسته بازخوانی است. این نوشتار، با رویکرد معناکاوی کتاب الأصنام و تحلیل گفتوگوی متن با نویسنده و نیز تحلیل بافت اندیشهای و فرهنگی زمانۀ متن، در پی یافتن پاسخ این پرسش است که چرا کلبی در آغاز قرن سوم هجری به تولید چنین متنی در مورد بتهای عرب جاهلی دست یازید؟ یافتههای این پژوهش نشان میدهد که ابنکلبی متأثر از ضرورت احساس نیاز قومیّت عرب به هویتسازی و نیز به چالش کشیدهشدن اصول عقاید اسلام به دستِ دیگر ادیان، بهویژه مسیحیان در سالهای نخست سده سوم، کتاب الأصنام را نگاشت. او در این کتاب، ضمن بازنمایی تاریخ بتهای عرب و بتپرستی آنها، به تثبیت حقانیّت الهیِ مفاهیم اسلامی و دفاع از نبوت و تبیین نقش بزرگ و تاریخی حضرت محمد(ص) در امحای بتپرستی در مقایسه با انبیای دیگر پرداخت و بر این اساس، یک هویت عربی ـ اسلامی غرورآفرین برای قوم عرب پدید آورد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 153 تا 191
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقش قبیله شیعی بنو عبدالقیس در حیات فرهنگی و اجتماعی کوفه در عصر حضور ائمه(ع)
نویسنده:
مهدی سلیمانی آشتیانی، نعمتالله صفری فروشانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
چکیده :
بنوعبدالقیس، از قبایل عربی شمال شبهجزیره هستند که از قرنها پیش از اسلام، در بحرین قدیم (شامل: کویت، احساء، قطر و مجمعالجزایر بحرین کنونی) ساکن بودهاند. پس از تأسیس شهر کوفه، جمعی از افراد قبیله یادشده، به این شهر مهاجرت کردند و منشأ برخی فعالیتها و تغییرها در مسائل فرهنگی و اجتماعی شهر کوفه در عصر حضور امامان شیعه(ع) شدند. این نوشتار، پس از اشاره به پیشینه اسلامآوردن و تشیعگروی بنو عبدالقیس و سابقه محبت و ارادت آنها نسبت به خاندان پیامبر، حضور ایشان را در کوفه با روش توصیفی ـ تحلیلی و نیز بهرهگیری از منابع رجالی شیعه و با هدف شناخت نقش فرهنگی و اجتماعی آنها، گزارش و جمعبندی کرده است. ازاینرو، مقاله پیش رو، به شناسایی پنجاه تن از شخصیتهای حدیثی این خاندان در کوفه و معرفی آثار آنها در زمینه: حدیث، فقه، کلام و شعر، جایگاه آنان در جمع قاریان، مدرّسان قرآن و خطیبان، مناصب حکومتی آنها و سرانجام معرفی مساجد عبدالقیس، شامل: مسجد سهله، مسجد صعصعةبنصوحان و مسجد زیدبنصوحان، به عنوان سه مسجد منسوب به این قبیله، همت گماشته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 51 تا 81
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شیوه نقد اخبار تاریخ اسلام در بحار الأنوار
نویسنده:
رسول جعفریان، قاسم قریب، حسن طارمی راد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
چکیده :
34 جلد از مجموعه 110 جلدی بحار الأنوار، ذیل عناوین مرتبط با تاریخ اسلام قرار دارند و میتوان این تاریخ را به سه بخش: «تاریخ پیامبر(ص) [ج 15 ـ 22]»، «تاریخ تحولات سیاسی از تشکیل سقیفه تا پایان خلافت امیرمؤمنان، علی(ع) [ج 28 ـ 34]» و «تاریخ امامان شیعه: [ج 35 ـ 53]» تقسیم نمود. مجلسی برای تکمیل دائرةالمعارف حدیثی خویش، به تدوین تاریخ اسلام با محدودهای که خودش تعریف نموده و بر اساس منابع شیعی، همت گمارده است. مصادر تاریخنگاری مجلسی و چینش ابواب تاریخی بحار الأنوار، بیانگر اثرپذیری تاریخنگری وی از مبانی کلامی شیعه است؛ اما وی در مواجهه با اخبار و احادیث تاریخی و سنجش آنها، روشی غیرکلامی برگزیده است. این نوشتار که با هدف واکاوی روش نقد گزارشهای مربوط به تاریخ اسلام در بحار الأنوار تدوین شده، به این نتیجه رسیده است که مجلسی غالباً نظرات خود درباره احادیث را پس از نقل کامل روایت بیان نموده و در موارد بسیاری، به شباهت میان روایات منابع شیعه و سنّی و اقتباسهای احتمالی صورتگرفته در کتابهای مختلف اشاره کرده است. نقد محتوایی روایات شیعه و سنّی، رفع تعارض میان اخبار تاریخی منابع شیعی، ارجاع غیرمستقیم به منابع اهلسنّت، توجه به عنصر زمان در نقادیها و رفع ابهام از اسامی خاص در برخی روایات تاریخی، از دیگر شیوههای رایج شرح اخبار در بحار الأنوار علامه مجلسی است. مجلسی در زمینه شرح و توضیح اخبار، گاه به روایات موازی و گاهی نیز به استنباطهای شخصی خویش متکی است. بااین-همه، برخی نقادیهای مجلسی در بخش تاریخ اسلام بحار الأنوار، بر پیش-فرضهای اعتقادی استوار است که شامل موارد معدود و خاصی میگردد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 49
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 6
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید