جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
2. اصطلاحنامه مسایل جدید کلامی current debates in Kalam
>
مسایل جدید دین شناسی
>
کارکردهای دین (مسائل جدید کلامی)
>
آزادی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
تعداد رکورد ها : 204
عنوان :
انسان شناسی اخلاقی از دیدگاه کانت و علامه طباطبایی
نویسنده:
محمود صابری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی
,
سرشت
,
علوم انسانی
,
کرامت
,
کانت
,
آزادی
,
نیت
,
نیت
,
نیت
,
درباره علامه طباطبایی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
ارتباط بین انسان شناسی و اخلاق از جمله مباحثی است که کمتر اندیشمندی در حوزه ی اخلاق به آن پرداخته یا دست کم،به صورت روشن در باب آن سخن گفته است.از آنجا که اخلاق و انسان شناسی به عنوان دو دانش بسیار وسیع،مربوط به نفس انسان هستند،طبعا می توان ارتباط زیادی را بین آنها یافت.بررسی انسان شناسی اخلاقی در اندیشه کانت و علامه طباطبایی،منوط به واکاوی اخلاق و انسان شناسی است.هر دو اندیشمند مورد نظر،ابعاد وجودی انسان؛از آن جهت که مربوط به اخلاق و اخلاقی زیستن می شوند؛را مورد بررسی ویژه قرار داده اند.در این تحقیق،که علاوه بر بررسی جداگانه ی عقاید هر کدام،جهت هایی که هر دو اندیشمند،به صورت همسان و نزدیک به هم،اندیشه کرده اند،ذکر شده است.این جهت ها به طور مشخص؛کرامت انسان،آزادی انسان؛سرشت اخلاقی انسان و جایگاه نیت در عمل اخلاقی هستند.در ضمن تقریر و تحلیل اندیشه ی انسان شناسی اخلاقی در اندیشه ی دو فیلسوف مورد نظر،این ابعاد نیز مورد مقایسه قرار گرفتند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تاثیر آراء علامه طباطبایی در تفسیر المیزان بر آراء استاد مطهری
نویسنده:
رامین دانشور
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
حقوق زن
,
اخلاق
,
آزادی
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
درباره علامه طباطبایی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
چکیده :
یکیاز مهم ترین مسائلی که در میان اندیشمندان و فیلسوفان اسلامی می توان مورد بررسی قرار داد تاثیر و تاثّری است که در مبانی و مسائل، در تفکرات و اندیشه های هم داشته اند. در این بین فیلسوفان و اندیشمندانی هستند که در دیگر متفکران بعد از خود تاثیر به سزایی داشته اند. این مسئله در آنجا اهمیت پیدا می کند که می توان در بین جریان های متعدد فکری، یک جریان حاکم و تاثیرگذار را شناخت و تمامی تفکرات دیگر اندیشمندان را بر اساس آن مبانی تحلیل و تفسیر کرد. از میان اندیشمندان معاصر می توان به علامه بزرگوار، سیدمحمد حسین طباطبایی اشاره کرد که در تفکرات استاد شهید مرتضی مطهری تاثیرات عمیقی را داشته است. در این نوشتار در پی آن بودیم تا با بررسی در آراء و افکار این دو اندیشمند، این تاثیر و تاثّر را شناسایی و در صورتی که اختلاف نظر در مبانی و مسائل وجود داشته باشد، کشف و تحلیل کنیم. در نوشتار حاضر با توجه به وسعت موضوعاتی که در آثار این دو اندیشمند وجود دارد به پنج موضوع اشاره و مورد بررسی قرار دادیم. در نهایت به این نتجه رسیده شد که علامه طباطبایی در مبانی فکری بخصوص نگاه توحیدی و فطری به موضوعات و مسائل، تاثیر عمیقی در استاد مطهری داشته است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و نقد خاستگاه و قلمرو دین از دیدگاه استاد شهید مرتضی مطهری
نویسنده:
حلیمه کونانی، حلیمه کونانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دین
,
دنیا گرایی
,
جهان بینی
,
آزادی
,
خاستگاه
,
فلسفه اسلامی
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
جهانبینی
,
انسانگرایی
,
هنر و علوم انسانی
,
جهانبینی
,
انسانگرایی
,
هنر و علوم انسانی
,
جهانبینی
,
انسانگرایی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
انسانگرایی = اومانیسم (مکتب فلسفی)
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
درباره مرتضی مطهری
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
چکیده :
در این پایان نامه به بررسی خاستگاه و قلمرو دین از منظر شهید مطهری پرداخته شده است. بدین منظور ضمن بیان دو دسته نظریههای الحادی شامل: فرضیه جهل، فرضیه پرستش جامعه، فرضیه طبقه حاکم، نظریه خودباختگی، نظریه روانزایی و نظریههای خداگرایانه شامل: نظریه کهن الگو، نظریه علیت، اسم الهی و نظریه فطرت در مورد خاستگاه دین، نظریه استاد مطهری مبنی بر اتخاذ موضع فطرت در این باره و استناد آموزههای دینی به وحی مطرح شده است. درباره قلمرو دین نیز بررسی و نقد نظریههای حداقلی، اعتدالی و حداکثری، نظریه شهید مطهری بر اساس جامع بودن دین و مکمل بودن آن برای علم تبیین گشته است. این اندیشمند اسلامی معتقد است که دین در اخلاق، کنترل امور غریزی نفس اماره، زندگی فردی و اجتماعی، تربیت و ارتقاء استعدادهای بشری کارکرد و نقش بسیار موثری دارد. شهید مطهری برآن است که اخلاق وابستگی وجودشناسانه به دین دارد و برای چیدن میوههای اخلاق و سر برآوردن و رشد کردن اخلاق در جامعه باید از معبر آزادی عبور کرد. بنابراین، میتوان گفت که آزادی به لحاظ شأنی و رتبی، بر اخلاق مقدم است و بههیچوجه، دین محدود کننده آزادی بشریت نیست. سکولاریسم و مبانی آن، کثرت ادیان و شاخصهای انعطافپذیری قوانین اسلام از مباحث پایانی این پایان نامه است که از منظر شهید مطهری مورد بحث قرار گرفته است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ارتداد در مذاهب اسلامی
نویسنده:
محمدتقی احمدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
دین
,
علوم انسانی
,
حدود
,
گروه های مذهبی
,
آزادی
,
اصطلاحنامه فقه
,
ارتداد
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
religious groups
,
Islam
,
Religion
,
رسیدگی کیفری
,
criminal proceedings
,
apostasy
,
punishment
چکیده :
در این پژوهش به مفهوم ارتداد، مصادیق آن و حکم و شرایط مرتد در فقه جزایی اسلام اختصاص دارد، که نویسنده در چهار بخش به این موضوع از منظری فقهی پرداخته و دیدگاههای فقهای اسلام را در زمینه حالات مختلف آن، جویا شده است. در بخش اوّل کلّیاتی همچون: معنای ارتداد، تعریف لغوی و اصطلاحی آن، تعریف ارتداد از دیدگاه فقها، معنای مرتد و حدّ آن از نظر فقهی کندوکاو گردیده و تفاوت حد و تعزیر، مجازات مرتد و مصادیق حدود درباره وی بیان شده است. در بخش دوم تعهّدات مکتبی، تخلّف از آنها و علل تخلّف بیان شده و ارتداد به عنوان یکی از مصادیق تخلّفات از تعهّد و جُرمی غیرقابل اِغماض در شریعت اسلامی، واکاوی فقهی گردیده است. از نظر نویسنده اصل مجازات مرتد به عنوان متخلّف از تعهّدات مکتبی از نظر همه عقلا و فقها تأیید گردیده، ولی شدّت این مجازات مورد اختلاف فقیهان است، که برخی اشدّ مجازات (قتل) و برخی مجازاتی سَبُکتر را برایش در نظر میگیرند. وی دیدگاه قرآن مبنی بر گمراهکردن سایر افراد توسّط مرتد را گناهی بزرگ و مساوی با کشتن همه انسانها تلقی کرده و حفظ دین را در رأس همه واجبات دانسته، که برای آن حتّی جهاد و قتال نیز تشریع شده است. بخش سوم شامل بحث درباره مفهوم ارتداد و تحقّق آن میشود و گفتار و رفتاری که منجر به ارتداد گردد و همچنین خودداری از برخی اعمالی که سر از ارتداد در میآورند، تبیین شده است. به همین منظور نویسنده به سَبّ انبیای الهی و انکار ضروریات دین به عنوان یکی از عوامل ارتداد اشاره کرده و شرایط حکم به ارتداد و راه اثبات آن و اقسام ارتداد و مرتد، مانند مرتد ملّی و مرتد فطری و ملاک فطری بودن ارتداد را وارسیده و حکم مرتد ملّی و فطری را ذکر میکند. او در ادامه با اشاره به آثار ارتداد، احکام خاص مرتد فطری، کشتن شخص مرتد، مجری حکم ارتداد، باطل شدن اعمال گذشته مرتد، حُکم جنازه مرتد، حُکم جنایت مرتد در حال ارتداد، حکم اَکل ذبیحه مرتد، نجس بودن مرتد، نقش زمان و مکان در حکم ارتداد، عنصر مصلحت در اجرای حکم ارتداد، حکم زن مرتد، ارتداد شخص خُنثا و احکام آن، احکام توبه مرتد، حکم اولاد مرتد از لِحاظ کفر و ایمان، حکم تصّرفات مرتد بعد از رد و بررسی احکام دیگری از ارتداد، همچون: ارتداد مُکرَه، ارتداد در حال سُکر و غیرهوشیاری، ارتداد در حال نوجوانی، و وقوع جنون در حال ارتداد را تبیین کرده است. نویسنده اجرای حکم ارتداد را دلیل مخالفت اسلام با آزادی بیان و عقیده ندانسته، بلکه این مجازات را برای جُرمهای بعدی و فسادهای بدتری برمیشمارد که جامعه اسلامی را با آن دست به گریبان کرده و سبب پیدایی پیامدهای ناگوار اجتماعی میشود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی اصل مسئولیت و دلالتهای تربیتی آن از دیدگاه مکاتب اگزیستانسیالیسم و اسلام
نویسنده:
مسعود اخلاقی بناری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
آموزش و پرورش
,
علوم انسانی
,
آموزش و پرورش
,
علوم تربیتی
,
مسئولیت
,
آزادی
,
اگزیستانسیالیسم
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
چکیده :
در این پژوهش با استفاده از روش تحلیلی مقایسهای، اصل مسئولیت و دلالتهای تربیتی آن، از دیدگاه مکاتب اگزیستالیسم و اسلام مورد بررسی قرار گرفت که در چهار بخش تنظیم شده است . در بخش اول کلیات و در بخش دوم و سوم به ترتیب دیدگاه مکیتب اگزیستانسیالیسم و اسلام در مورد انسان، آزادی و مسئولیت و دلالتهای تربیتی اصل مسئولیت مورد بحث قرار گرفته و در بخش چهارم این دو دیدگاه نیز مقایسه شده است . بر اساس این پژوهش هر دو مکتب با دیدگاههای متفاوت انسان را موجودی آزاد، آگاه و مسئول دانستهاند که به صورت بالقوه در دنیا و در ارتباط با طبیعت و دیگران قرار دارد و در یک فرایند زمانی خود را میسازد. از دیدگاه اگزیستانسیالیسم، انسان در دنیای بهبوده، تنها به خود و انهاده شده است که باید خود مسئولیت خویش را به عهده گیرد و زندگی خود معنا دهد از این نظر، فرد بودن اساس مسئولیت پذیری است و فعالیتهای تعلیم و تربیت نیز به منظور پرورش فردیت ، یا به عبارت دیگر بات هدف فرد پروری انجام میپذیرد. اما از دیدگاه اسلام، انسان در دنیای هدفمند به عنوان جانشین خدا معرفی شده است که باید با استفاده از امکاناتی که در اختیار او گذاشته شده در راستای فطرت خداجوی خود حرکت نمود، خود را به کمال رساند. بنابراین انسان در مقابل خداوند متعال، مسئول اعمال خود و نعمتهایی است که در اختیار او قرار گرفته است . از این رو فعالیتهای تربیتی به منظور پرورش روح ایمان به خدا یا به عبارت دیگر با هدف مومن پرورش روح ایمان به خدا، یا به عبار ت دیگر با هدف مومن پروری انجام میپذیرد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حجاب در قرآن و سنت
نویسنده:
نجم الحسن رضوی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
قرآن
,
آزادی
,
قیامت
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
سنت
,
حجاب
,
ایمان
,
koran
,
traditions
,
آخرت
,
purdah
چکیده :
عنوان پایان نامه حاضر «حجاب از دیدگاه قرآن و سنت» است که در آن نخست با استفاده از آیات و روایات یاد شده در این پایان نامه، زن باید از: گفتار متواضعانه با مردان دیگر و بیگانه و نامحرم، تبرج و خودنمایی، نازک صدا و آهنگ انداختن به آن خودداری کند و حریم بین محرم و نامحرم را مراعات نماید و جز برای شوهر خود را نیاراید و جز وجه و کفین از بدن خود را نمایان نسازد و حرمت حریم خانه و خانواده و حق و حقوق شوهر را مراعات نماید و وضعیت زنان در روز قیامت از زبان پیامبر در معراج را به یاد آورد و از خدا بترسد.این پایان نامه عوامل گسترش حجاب را: تقویت ایمان و باورهای دینی، تعقل و تفکر وعاقبت اندیشی، دقت در انتخاب دوست، ازدواج، احیای فرهنگ اصیل اسلامی و ارائه الگوی والای اسلامی، ترویج غیرت و حمیت، گسترش امر به معروف و نهی از منکر و فعالیتهای علمی، فرهنگی، هنری، نظارت بر رسانههای ملی و... دانسته است و در مقابل عوامل رشد ویروس و بیماری بدحجابی و بی حجابی را در جامعه، ضعف ایمان، هوسرانی و ارضای تمایلات حیوانی، خودنمایی، ضعف حیا، ضعف غیرت مردان، مدگرایی و تبلیغات سوء دشمنان اسلام، عدم محافظت زن و شوهر از یکدیگر، عدم امر به معروف و نهی از منکر و سهل انگاری و عدم برخورد مناسب مسئولین ذی ربط دانسته است.حجاب برای فرد و خانواده و جامعه آثار و برکات فراوانی دارد و شخصیت، آرامش، فعالیت، پیشرفت، وقار، بزرگی، عظمت، ثبات و استحکام و آزادی معنوی و واقعی، مصونیت و ترقی و تعالی و پاکی و عفت فرد و خانواده و جامعه را تضمین میکند و به آنها تکامل، عزت میبخشد و در برابر هجوم فرهنگی دشمن بیمه میکند و دشمنان را مأیوس مینماید.بدحجابی و بی حجابی آثار سوء و مخرب فراوانی برای فرد و جامعه بر جای میگذارد و برعکس آنچه در فواید حجاب گفته شد، در ابعاد مختلف فردی، خانوادگی و اجتماعی انحطاط به بار میآورد و زن را به حضیض ذلت و خواری و فساد و شهوات سوق میدهد و در یک جمله دنیا و آخرت فرد، خانواده و جامعه را خراب میکند.و در آخر، طرح شبهات و پاسخ مستدل و منطقی به آنها پرداخته ایم و سپس راهکارهایی را برای مبارزه با پدیده شوم بدحجابی و تهاجم و شبیخون فرهنگی دشمن پیشنهاد و ارائه کرده ایم و سپس عناوین و موضوعاتی چند را برای تحقیق در این زمینه پیشنهاد نموده ایم
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آسیب شناسی آزاداندیشی از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه
نویسنده:
زینب الیاس پوریان
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
آسیب شناسی
,
آسیب
,
آزادی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
آزاداندیشى
چکیده :
مقوله آزاداندیشی یکی از ارکان فرهنگ اسلامی و عامل بالندگی، نشاط و وحدت اجتماعی است. بر اساس نگرش دینی، فرهنگ اسلامی و بهویژه قرآن و منشور فکری مولیالموحدین در کتاب نورانی نهجالبلاغه، آزاداندیشی به معنای، آزادیِ بیان، امکان نقد اجتماعی، کرسی آزاداندیشی، مناظرات علمی، ترویج روحیه پذیرش تفکرات احزاب مختلف بدون نفی آنها از مبانی فکری و نظری فرهنگ و تمدن اسلامی است. و در قرآن و نهج البلاغه نگاهی ویژه به آسیبها و چالشهای پیشروی آزاداندیشی شده است و قطعا این نگاه که از معدن وحی و سنت نبوی متبلور میشود با نگاه عرفی و عامیانه متفاوت میباشد. با توجه به اینکهضرورت دارد در جامعه اسلامی که هدف آن پیشرفت علمی و تولید علم و گسترش سبک زندگی اسلامی باشد و در تحقق این مهم بایستی آسیبها مورد بررسی قرار گیرند. در این پژوهش سعی بر آن شده است با ارائه مبانی فکری و مولفههای آسیب-شناسی آزاداندیشی از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه عرصه جدیدی در این حوزه ایجاد شود. همچنین در راستای تبیین و معرفی آسیبهای فردی از جمله استبداد ذهنی، منع هویت اصیل انسانی و عدم شناخت خود و آسیبهای اجتماعی مانند پذیرش حاکمیت طاغوت به جای خدامحوری، منع هویت دینی و اخلاقی نظام خانواده و ... و از این دیدگاه به یک نگاه جدید و ساختار منطقی روبرو میشویم. و با توجه به نتایج تحقیق از جمله: استبداد ذهنی در عرصه تولید علم به شدت مضموم و ممنوع است و تعلیم و تربیت صحیح بر اساس آموزههای قرآنی و علوی از آسیبها پیشگیری می-کند که مهمترین نتایج بر مبنای قرآن و نهج البلاغه که متن اصیل دینی است به دست آمده است. با توجه به اینکه مقولهی آزاداندیشی یکی از مسائل روز و نوظهور جامعه است در این پژوهش که شامل فصل اول کلیات، فصل دوم مبانی فکری و مولفههای آزاداندیشی، فصل سوم آسیبهای فردی، فصل چهارم آسیبهای اجتماعی و فصل پنجم راهکارهای پیشگیری و اصلاح آسیبها است چارچوب دقیقی از مباحث و آسیبها و راهکارهای مقابله با آسیبهای ناشی از آن ارائه گردد. همچنین جهت رسیدن به این اهداف از منابع معتبر چون قرآن و نهج البلاغه، تفسیر و شرح نهج البلاغه بهره برده شده است. کلیدواژه: آزادی، آزاداندیشى،آسیب، آسیب شناسی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
وجود در حکمت متعالیه و اگزیستانسیالیسم
نویسنده:
مهدی حسین زاده یزدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
وجود
,
مفهوم وجود
,
حقیقت وجود
,
اگزیستانسیالیسم
,
حکمت متعالیه
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
کلیدواژههای فرعی :
حرکت جوهری ,
دازاین ,
اگزیستانس ,
اضطراب ,
آزادی ,
ماهیت ( عام ) ,
دلهره ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
مفهوم «وجود» و جایگاه آن در تفکر فلسفی انسان و پیوندش با دیگر مفاهیم، راه پرفراز و نشیبی را در تاریخ اندیشه بشری می پیماید. جای شگفتی است مفهومی که در بسیاری از سنت های فلسفی، بدیهی و به تعبیری روشن ترین بدیهی شمرده می شود دچار چنین تطوری گردد. این مفهوم در برخی از دیرینه ترین سنت های فلسفی دوران باستان جایگاهی بس محوری داشته است، به گونه ای که موضوع فلسفه، وجود بماهو وجود دانسته می شود. در دوره های پسین این مفهوم در حاشیه مباحث فلسفی قرار گرفت. در سده های گذشته در حکمت متعالیه و اگزیستانسیالیسم غربی دیگربار احیا شد و افق های تازه ای بر اندیشه بشری گشود. گذری کوتاه بر مسائلی که در این دو جریان فلسفی ارائه می شود، از نزدیکی قابل توجهی درباره وجود پرده برمی دارد.در این نوشتار با طرح پاره ای از مسائل مهم در باره وجود در حکمت متعالیه و نزد گروهی از بزرگان اگزیستانسیالیسم، روزنه ای را برای تطبیق و مقایسه جست وجو خواهیم کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 59 تا 83
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل و بررسی مؤلفههای اومانیسم در جریان تهاجم فرهنگی
نویسنده:
اسدالله کرد فیروزجایی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه باقرالعلوم,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
انسان شناسی
,
03. انسان شناسی Human nature
,
فرهنگ اسلامی
,
تهاجم فرهنگی
,
انسان شناسی اسلامی
,
انسان شناسی مادی (مسائل جدید کلامی)
,
اومانیسم (مسائل جدید کلامی)
,
انسانگرایی = اومانیسم (مکتب فلسفی)
کلیدواژههای فرعی :
سکولاریسم ,
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
کرامت انسان ,
دفاع از دین ,
عبودیت ,
آزادی اجتماعی ,
آزادی اسلامی ,
سوبژکتیویسم ,
اصل امر به معروف و نهی از منکر ,
تساهل و تسامح ,
قرآن ,
اصالت عقل ,
قرون وسطا ,
علم گرایی ,
آزادی ,
امر به معروف ,
تساهل و تسامح ,
خدامحوری ,
ارزش اخلاقی ,
عقل بسندگی ,
فهم عرفی ,
ارزش دینی ,
تکلیف گریزی ,
اصالت علم تجربی ,
آزادی ,
دین و آزادی ,
نسبیت معرفت ,
آزادی اجتماعی ,
سکولاریسم ,
قرآن ,
فضایل اخلاقی ,
عبودیت ,
کرامت نفس ,
سیانتیسم (اصالت علم) ,
عقل سلیم (اصطلاح وابسته) ,
رویگردانی از خدامحوری ,
مملوک خدا ,
آزادی مطلق ,
جهان بینی اومانیستی ,
عقل گرایی افراطی ,
فرهنگ الهی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
شاپا (issn):
0
چکیده :
اومانیسم یا انسانمحوری نهضتی است برخاسته از تفکر روشنفکران قرون وسطا. شاید بتوان رویگردانی از خدامحوری و روی آوردن به انسان محوری را در دوران جدید واکنشی در مقابل افراطیگریها و سوء استفادههای کلیسا و اربابان آن در قرون وسطا دانست. این اندیشه با نگرش انسانمحوری به جای خدامحوری به انسان جایگاه خدایی داد. نوشتار حاضر، بعد از تبیین موضوع، درصدد است تا، در گام نخست، دیدگاه اسلام در مورد انسان را تذکر دهد و به این نکته بپردازد که اسلام اگرچه برای انسان جایگاه والایی در نظر گرفته است اما به این مهم نیز توجه دارد که انسان مملوک خداست و هیچ مالکیتی از خود ندارد. در گام بعدی، این نوشتار به تأثیر این آموزه غربی در نوع هجمه فرهنگی غرب به اسلام میپردازد. مؤلفههای اومانیسم، که عبارتاند از عقل بسندگی، علمگرایی، آزادی مطلق و تساهل و تسامح، هر یک از آنان، در بسترسازی تهاجم فرهنگی اهمیت قابل توجهی دارند. نگارنده درصدد است به تحلیل و بررسی موضوع و نقش آن در تهاجم فرهنگی بپردازد تا گامی در دفاع از دین، عقاید دینی و حقیقت انسان برداشته باشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 131 تا 154
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رویکردى فلسفى و کلامى به مقوله آزادى
نویسنده:
غلامحسین خدرى, محمدرضا رضوان طلب
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه قم,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اختیار انسان
,
حقوق بشر (مسائل جدید کلامی)
,
آزادی
,
مسئولیت پذیری
کلیدواژههای فرعی :
امر بین امرین ,
جدال احسن (کلام) ,
انسان شناسی اسلامی ,
اخلاق اسلامی و دینی ,
انسان شناسی مادی (مسائل جدید کلامی) ,
دین و آزادی ,
آزادی اندیشه ,
آزادی فردی ,
علم اخلاق ,
جهاد ( فقه) ,
حریت ,
انتخاب دین ,
نفس ناطقه(اصطلاح وابسته) ,
آزادی برتر ,
هم ارزی ایده آزادی و قدرت ,
نقش عقل در آزادی ,
منطق محدودیت آزادی ,
آزادی در محدوده عقل ,
آزادی در فقه اسلامی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
مرتضی مطهری
چکیده :
«آزادى» را میتوان از مفاهیمى دانست که علیرغم سوءاستفادههای بسیار از آن، همچنان به عنوان واژهاى مثبت در فرهنگها و جوامع مختلف و در تضارب افکار و اندیشههای بشری و با الفاظ متفاوت رواج دارد و همگان بیش از هر چیز دیگر به آن تعلق خاطر دارند و براى نیل و وصول به آن عزیزترین سرمایههای خویش را تقدیم میکنند. با تمام علاقه ای که بشر به این مفهوم بلندمرتبه دارد، این مفهوم در مقام ثبوت (وجود اختیار در انسان) و در مقام اثبات (قلمرو اختیارات و آزادی بشر در جامعه) همچنان در هاله ای از ابهام برای متفکران حوزه های مختلف باقی مانده است. این مقاله ضمن استناد به گوهر عقل انسانی به عنوان دلیل اختیار وی تنها عقل را عقال آزادی انسان می داند و بر این اساس و با رویکردی فلسفی و کلامی به بررسی معنی اختیار بشر در خلقت و آزادی و قلمرو آن در جامعه می پردازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 221 تا 241
مشخصات اثر
ثبت نظر
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
تعداد رکورد ها : 204
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید