جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
نام خانوادگی :
*
پست الکترونیک :
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
حروف تصویر :
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه عرفان
>
عرفان اسلامی
>
عرفان نظری
>
مراتب وجود(خاص)
>
ظهورات(قسیم هویت غیبی)
>
مقامات (عام) (عرفان نظری)
>
مقامات(اثباتی)
>
مقام نبوت(قسیم مقام رسالت و ولایت و خلافت)
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
تعداد رکورد ها : 26
عنوان :
مصباح الهدایة الی الخلافة و الولایة
نویسنده:
روح الله خميني؛ مقدمه نویس: جلال الدین آشتیانی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
تهران: موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی,
زبان :
عربی , فارسی
کلیدواژههای اصلی :
امامت
,
کتب عرفان نظری
کلیدواژههای فرعی :
علوم باطنی ,
ولایت در قرآن ,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام) ,
جبر و اختیار(کلام) ,
خلافت الهی ,
عالم غیب(کلام) ,
نبوت ,
امر بین امرین ,
وقوع بعثت انبیا ,
علم الهی ,
ولایت امام علی(ع) ,
اسفار اربعه ,
بداء ,
علم الاسماء ,
منازل سلوک ,
اصطلاحنامه عرفان ,
مقام نبوت(قسیم مقام رسالت و ولایت و خلافت) ,
مقام ولایت(قسیم مقام نبوت و رسالت و خلافت ,
مقام خلافت(قسیم مقام نبوت و رسالت و ولایت) ,
ولایت حقیقت محمدیه ,
شابک (isbn):
964-335-122-x
چکیده :
مصباح الهداية الى الخلافة و الولاية، به زبان عربى، تأليف عارف نامدار، رهبر كبير انقلاب اسلامى ايران، حضرت امام خمينى(1320 - 1410ق) است. تاريخ آغاز رساله، بهدرستى روشن نيست، ولى تاريخ انجام و پايان آن را مؤلف در آخر رساله، 25 شوال سنه 1349ق، بيان نموده است. همانگونه كه از نام رساله هويدا است، موضوع مورد تحقيق در اين رساله، شرح و بيان خلافت الهيه و نبوت محمديه و ولايت علويه بر مشرب اصحاب معارف و منطبق با حقايق قرآنى و دقايق روايى است. اين كتاب، مشتمل بر يك مدخل، دو مشكات و يك خاتمه است: مشكات اول، داراى پنجاه و شش مصباح و مشكات دوم، مشتمل بر سه مصباح است. مصباح اول، داراى بيست و يك نور و مصباح دوم، شامل سيزده مطلع و چهار اصل و يك خاتمه و مصباح سوم، داراى دوازده وميض (برق و نور) است. در مشكات اول، پيرامون اسرار خلافت محمديه و ولايت علويه در حضرت علميه بحث مىشود و در لابهلاى مباحث، برخى از مسائل نبوت نيز مطرح مىگردد. در مشكات دوم، پيرامون رموز خلافت و ولايت و نبوت در عالم غيب و معنا و ظاهر بحث مىشود. اين مشكات، مشتمل بر سه مصباح است. در مصباح اول، به بعضى از اسرار عالم امر و معنا و در مصباح دوم، پيرامون آنچه كه از سرّ خلافت و نبوت و ولايت در نشانه غيبى و انوار عقلى الهى منكشف مىگردد، مىشود و در مصباح سوم، پيرامون اسرار و رموز خلافت و نبوت و ولايت در نشانه ظاهرى خلقى و راز بعثت پيامبران و مقام و منزلت ايشان نسبت به پيامبر ما، بحث شده است و در خاتمه، وصيت مؤلف به خوانندگان كتاب نسبت به كتمان اسرار عرفانى از نااهلان و تعليم آنها به طالبان، بيان شده است. مؤلف، در تفسير خلافت الهيه مىفرمايد: «خلافت الهيه، از شئونات بزرگ الهى و عالىترين مقام ربانى است. باب ابواب تجلى و كليد فتح عالم غيب و شهود است و در اصطلاح خاص عبارت از مقام عنديت و قرابت ويژه عبدو سالك بهسوى حق تعالى است و مفاتيح الغيبى كه جز خدا كسى از آن خبر ندارد، در اين مقام، ظهور مىكند. اسماء و صفات، به سبب خلافت الهيه از عالم غيب و بطون، ظهور و بروز مىكند؛ اين همان حجاب بزرگ است كه كوچك و بزرگ در مقابل آن، نيست و نابود مىگردند و دارا و نادار در حضور آن، هلاك و فانى مىشوند و در يك جمله، خلافت الهيه همان روح و حقيقت خلافت محمديه(ص) مىباشد. در تقرير نبوت محمديه مىفرمايد: نبوت به معنى انباء و اخبار است و نبى به معنى منبئ و مخبر از ذات خدا و اسماء و صفات و احكام و مقاصد او است. نبوت، داراى تقسيماتى است مانند: «نبوت حقه حقيقيه و نبوت حقه ظليه»، «نبوت مطلقه و نبوت مقيده»، «نبوت عامه و نبوت خاصه» و «نبوت تشريعى و نبوت تعريفى يا انبايى». نبوت، مقام ظهور خلافت الهيه و ولايت است؛ يعنى نبوت، ظاهر خلافت و ولايت است و اين دو، باطن آن مىباشند. نبوت حقيقيه مطلقه، عبارت از اظهار اسرارى است كه در غيب الغيوب است در حضرت واحديت به حسب استعداد مظاهر به روش تعليم حقيقى و اخبار ذاتى. در تأويل ولايت مىفرمايد: خلافت الهيه در واقع، حقيقت ولايت است. ولايت، معانى مختلفى دارد مانند قرب، محبوبيت، تصرف، ربوبيت و نيابت. تمام اين معانى، شايسته اين حقيقت است و ساير مراتب، ظل و سايه آن است و آن رب و مربى ولايت علويه است كه با حقيقت خلافت محمديه در عالم معنا و ظاهر متحد است. استاد سيد جلالالدين آشتيانى مىفرمايد: «اهل حق و حقيقت به اين اصل غير قابل ترديد نزد مردم دانا معترفند كه در گلزار معانى و حقايقى كه چمنآراى فكر بشر به وجود آورده است، هيچ گلى خوشبوتر و دلپذيرتر از گل عرفان نرسته است؛ اگرچه، بسيار بوده و هستند جُعَلصفتانى (جُعَل، نوعى حشره كه محل زندگى و غذاى آن نجاست است) كه از بوى روحانى و نفخه ربوبى اين گل، مانند شخص مبتلا به زكام كه از عطر گل فرار مىنمايد، مشمئزند. در اين اثر منيف، از مباحث «توحيد» و «علم الاسماء» و مسائل مهمى از قبيل بحث «بدا» و «سرّ قدر» و «علم حق به اشيا قبل از كثرت»، به طريقه حكما نيز گفتوگو شده است. زبان كتاب، رسا و زيبا و بهجتافزاست، مسائل غامض و دشوار و مباحث عاليه نبوت و ولايت در عبارات نسبتا كوتاه، ولى رسا با مهارت تقرير شده است. مصنف عظيم، همه جا به لسان خواص از عرفا با عبارات پرمعنا سخن مىگويد و سعى فرموده است كه اثر خود را از صورت رساله در جلباب كتاب مبسوط درنياورد و از تعرض به مسائل غير نافع احتراز نموده است. در نحوه سير يا سريان و به عبارت ديگر، ظهور حقيقت «نبوت تعريفيه» و ولايت محمديه و علويه در كافه ذرارى وجود، مطالب دقيق و تحقيقى، به قيد تحرير آوردهاند كه خاص خواص و در بعضى از موارد، ابتكارى است. مرحوم امام خمينى در ذوق و سليقه علمى و پرهيز از ذكر مطالب غير لازم، نظير ندارند. يكى از علل جاذبه قابل توجه در آن بزرگ زمانه، علاوه بر نظم و ترتيب خاص در درس و بحث، جامعيت او بود؛ مردى كه ساليان متمادى، حوزه فلسفى منظمى داشت (تدريس شرح منظومه و اسفار، حدود 15 سال) و سطوح فقه و اصول تدريس مىفرمود و در عرفان و تصوف نظرى و عملى آثار باارزش تأليف نمودند». و نيز گويد: «رساله مصباح الهداية الى الخلافة و الولاية، از آثار تحقيقى و دقيق و در عين اختصار، مطالب آن روان و جذاب است و محتاج به شرحى مبسوط مىباشد. در تحرير شرح مفصل بر اين اثر و حل و توضيح مشكلات رساله، اشخاص باذوق و طالبان مستعد، خود را نيازمند مىبينند كه در اثبات نبوت و ولايت، به آثارى مراجعه نمايند و به تحقيقاتى پى برند كه آنها را از مباحث سطحى و جدلى و اخذ به روايات غير متواتر بىنياز نمايد. بحث و تحقيق در حقيقت نبوت و ولايت محمديه و احوال وارثان مقام و علوم و احوال حضرت ختمى مرتبت؛ يعنى اولياى محمديين را بايد در آثار ارباب عرفان جستوجو نمود، نه در مباحث موجود در كتب متكلمان. مرحوم امام خمينى(رض) از كثيرى از اكابر ارباب عرفان به «خلّص شيعيان اميرمؤمنان(ع)» تعبير كردهاند». از ديگر ويژگىهاى اين كتاب، تحقيقى است كه مؤلف بزرگوار درباره اسفار اربعه (سفرهاى چهارگانه) عرفانى نموده است. ايشان، ابتدا، تحقيق عارف نامدار آقا محمدرضا قمشهاى را بهطور خلاصه نقل مىفرمايند، سپس نقدى بر تحقيق مذكور مىزنند و آنگاه تحقيق خويش را تبيين مىكنند كه خلاصه آن به قرار زير است: «به نظر من سفر اول، سفر از خلق به حق مقيد است كه به سبب پاره نمودن حجابهاى ظاهرى و مشاهده جمال حق حاصل مىشود. سفر دوم، سفر از حق مقيد به حق مطلق است. در اين سفر، تمام هويات وجوديه فانى مىشود و تعينات خلقيه بهطور كامل مستهلك مىگردد و به سبب تجلى وحدت تام، قيامت كبرى قيام مىكند؛ در اين موقع، حق تعالى با مقام وحدانيت تجلى مىكند و عارف، اشيا را اصلا نمىبيند و از ذات و صفات و افعال خويش فانى است. در اين دو سفر، اگر از انانيت سالك چيزى باقى مانده باشد، شيطان باطنى او كه در دو پهلوى او مخفى بوده، بهصورت ربوبيت ظهور مىكند و از او شطحيات صادر مىشود و در حقيقت، شطحيات، از نقصان سلوك و كم بودن استعداد سالك و بقاى انيت و انانيت است؛ به همين خاطر است كه اهل سلوك عقيده دارند كه سالك نياز به مرشدى دارد كه او را به طريق سلوك ارشاد نمايد و به چگونگى سلوك عارف باشد؛ يعنى خودش اين راه را بهطور كامل و از روى علم و عرفان و آگهى پيموده باشد و بههيچوجه از رياضات شرعى تخطى ننمايد، زيرا روشهاى سلوك باطنى به تعداد دم و نفسهاى خلايق، نامحدود است. اگر عنايت الهى در مقام تقدير استعدادها شامل حال چنين سالكى شده باشد، حق، او را به خودش برمىگرداند و به سفر سوم شروع مىكند. سفر سوم، سفر از حق مطلق به خلق حقى، با حق است؛ يعنى از حضرت احديت جمعى به حضرت اعيان ثابته سفر مىكند. در اين هنگام حقايق و كمالات اشيا و چگونگى سير نزولى آنها از مقام اول و سير صعودى آنها به وطن اصلى براى سالك منكشف مىشود. سالك در اين سفر، پيامبر باشريعت نخواهد شد، زيرا او در نشئه عينى، به خلق رجوع ننموده است، بلكه در عالم و نشئه علمى رجوع نموده است، سپس سفر چهارم شروع مىشود. سفر چهارم، سفر از خلقى است كه حق است؛ يعنى از حضرت اعيان ثابته بهسوى خلق و اعيان خارجيه با وجود حقانى. در اين حال، سالك، جمال حق را در همه مشاهده مىنمايد و به تمام مقامات خلق عارف مىگردد و شيوه سلوك آنها بهسوى حضرت اعيان ثابته و بالاتر را مىداند. در اين سفر، سالك، احكام ظاهرى قالبى و اعمال باطنى قلبى را تشريع مىنمايد و از ذات و صفات و اسماء حق تعالى و معارف حقه به اندازه استعداد طالبان خبر مىدهد».
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
منقذ من الضلال [نسخه تایپی]
نویسنده:
أبو حامد الغزالي
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
کتب اهل سنت
,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
,
6- فرق تصوف (اعم، (فرق اسلامی))
,
کتب عرفان عملی و تصوف
کلیدواژههای فرعی :
صوفیه (فرق کلامی) ,
ضرورت نبوت ,
حکمت نظری ,
حکمت عملی ,
13. علم کلام ,
باطنیه (از صوفیه) ,
مقام نبوت(قسیم مقام رسالت و ولایت و خلافت) ,
علوم طبیعی ,
فلاسفه الهی ,
دهریون ,
چکیده :
المنقذ من الضلال یا رهایی یافته از گمراهی یکی از آخرین تالیفهای امام محمد غزالی است. او در این کتاب سرگذشت خویش را نگاشته است. در این کتاب غزالی ابتدا کلام، فلسفه و مذهب باطنی را رد کرده و سپس تنها راه نجات را پیروی از تصوف ذکر میکند. غزالی در این کتاب بدنبال ذکرکامل دلائل و مجادلات مفصلی که در کتابهای قبلی خود در ارتباط با رد نظریههای فلاسفه و باطنیه و دهریه نیست و آن دلائل و مباحث را بطور مفصل در کتب قبلی مانند تهافت الفلاسفه و القسطاس المستقیم و المستظهری آورده است. در این کتاب که بیشتر لحن خطابی دارد به شرح احوال و سرگشتگی خود و حالات درونی خود که باعث تغییر رویه و درک وی از خداپرستی شد میپردازد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظرية النبوة عند الفارابي
نویسنده:
إبراهيم بيومي مدكور
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
دار المحرر الأدبی للنشر والتوزيع,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
پیامبر شناسی
,
نبوت
,
مقام نبوت
,
مرتبه نبوت(قسیم مرتبه رسالت و خلافت)
,
مقام نبوت(قسیم مقام رسالت و ولایت و خلافت)
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مشی عرفانی فارابی
نویسنده:
قدرت الله خیاطیان، راحله میرآخورلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان اسلامی
,
عرفان عملی
,
کتاب فصوص الحکم فارابی
,
مشی عرفانی فارابی (عرفان)
,
مقاله درباره فارابی
کلیدواژههای فرعی :
نبوت ,
محبت ,
حق مطلق (اسماء ذات الهی) ,
مقام نبوت ,
نظام فیض ,
فلسفه اسلامی ,
فلسفه مشاء ,
فیض الهی ,
حق مطلق (اسماء ذات) ,
فنا ,
مقام نبوت(قسیم مقام رسالت و ولایت و خلافت) ,
مقام محبت ,
مقام فناء ,
مقام بقاء ,
تصوف فلسفی (عرفان) ,
عرفان استدلالی (عرفان) ,
نشانه های تصوف در فارابی (عرفان) ,
نشانه هایی از مبانی عرفان فارابی (عرفان) ,
عاشقیت و معشوقیت خداوند (عرفان) ,
چکیده :
ابونصر فارابی (295-339 ه.ق.) فیلسوفی است که در سرزمین ایران پس از اسلام پدیدار گشته و از آشناترین فلاسفه نسبت به دانش روز است که در محدوده زمان خود گامهای بسیار مهمی در تأسیس فلسفه اسلامی برداشته است. فارابی همچون ابن سینا در کنار فلسفه و دیگر علوم به عرفان نیز گرایش داشته است و در عرفان عملی وی زهد، عدم دلبستگی و زندگی توأم با انزوا دیده میشود و بر اساس آن در عرفان نظری نیز دارای نظرات و آثاری است. آنچه در پژوهش حاضر محل نظر میباشد، این است که آیا فارابی علاوه بر صاحب فن بودن در حوزههای علمی بر شمرده شده، عارف نیز به حساب میآید؟ آیا دلایلی برای انتخاب وی در سلک عرفان نظری و نسبت وی با عرفان عملی وجود دارد؟ از این رو این بررسی به روش توصیفی- تحلیلی متوجه اثری است با عنوان فصوص الحکم که از آن فارابی میباشد و دیگر آثاری که از وی به جا مانده تا تصویر عرفان و تصوف نظری و عملی وی را ترسیم سازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 98 تا 117
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
منتخب أسرار الشریعة
نویسنده:
سيد محسن موسوي تبريزي
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , خلاصه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
قم ایران: نور علی نور,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
کلام و عقاید شیعه
,
کتب عرفان نظری
کلیدواژههای فرعی :
10. شریعت/ Šarīʿa ,
اعتقاد به توحید ,
امامت ,
آیات توحید ,
انحصار ائمه در اثنی عشر ,
حقیت معاد ,
عقاید شیعه امامیه ,
الوهیت خدا ,
نگاه تشیع به عدل ,
توحید شیعه ,
حقیقت حق(مقابل حقیقت خلق) ,
مقام نبوت(قسیم مقام رسالت و ولایت و خلافت) ,
مقام رسالت(قسیم مقام نبوت و ولایت و خلافت) ,
شابک (isbn):
964-8016-00-3
چکیده :
کتاب حاضر که به زبان عربی تدوین شده، شرحی است بر کتاب "اسرار الشریعه و اطوار للطریقه و انوارالحقیقه حیدر بن علی آملی . برخی از موضوعات کتاب عبارتاند از :تعریف شریعت، طریقت و حقیقت و اتحاد آنها، معنی نبوت، رسالت و ولایت، مقام فنا، درباره حل حقیقت، علت نیاز به عقل در شرع، اصول پنج گانه (توحید، عدل، نبوت، امامت و معاد)، و توحید و اقسام آن، هدف از عدل الهی چیست؟
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نبوه فی القران
نویسنده:
نويسنده:محمدتقی مصباحیزدی، ترجمه: محمد عبدالمنعم خاقانی
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران - تهران: فقاهه,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
04. راهنماشناسی Spiritual Companionship
,
پیامبر شناسی
,
نبوت
,
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
آیات نبوت
,
01- قرآن کریم
,
02- نهج البلاغه
,
2- نبوت (کلام استدلالی امامیه)
کلیدواژههای فرعی :
آیات معجزه ( قرآن ) ,
عصمت انبیاء (ع ) ,
ادراک حسی ,
ادراک عقلی ,
معجزات ,
نبوت خاصه ,
نبوت عامه ,
معجزات انبیا ,
خاتمیت نبوت ,
اعجاز قرآن ,
مقام نبوت(قسیم مقام رسالت و ولایت و خلافت) ,
مقام رسالت(قسیم مقام نبوت و ولایت و خلافت) ,
اظهار معجزه (افعال انبیاء) ,
آیات خاتمیت ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمدتقی مصباح یزدی
شابک (isbn):
964-7911-12-2-
چکیده :
مطالبی که در این کتاب دربارهی نبوت در قرآن به زبان عربی بحث شده عبارت است از معجزه در قرآن، عصمت انبیاء، نقش انبیاء به مثابهی اساس دین، و مسالهی ختم نبوت.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فصل فی الملل و الاهواء و النحل بهامشه "الملل و النحل" المجلد 5
نویسنده:
ابن حزم الظاهری الاندلسی؛ الشهرستانی، تصحیح: عبدالرحمن خلیفه
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
19. مسایل کلامی
,
ظاهریه (فرق کلامی)
,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
,
13. علم کلام
,
8- اهل حدیث (فرق اسلامی)
,
کتب دائره المعارف
,
کتب فرق و مذاهب
,
کتب ملل و نحل
کلیدواژههای فرعی :
اشاعره (اهل سنت) ,
سِحر ,
معجزات ,
خلق آدم (ع) ,
عرض ,
جوهر ,
لون ,
علم فلک ,
مقام نبوت(قسیم مقام رسالت و ولایت و خلافت) ,
رویا(اصطلاح وابسته) ,
الفقر (وابسته اخص نور مجرد))(حکمت اشراق) ,
چکیده :
کتاب حاضر دو بخش دارد : الف) الفصل في الملل و الأهواء و النحل كتابى است در سه جلد، به زبان عربى؛ نوشته ابومحمّد على بن احمد؛ معروف به ابن حزم اندلسى ظاهرى (م. 456 ق) در نقد و انكار باورهاى كلامى ديگر فرق اسلامى و غير اسلامى؛ همانند يهود و نصارا. اثر مزبور يكى از مشهورترين آثار فرقهاى - كلامى است كه توسط يكى از پركارترين دانشمندان اهل سنّت نوشته شده است. نویسنده، سنّى و با گرايش اهل حديث و ظاهريه، به روش توصيفى - تحليلى و همراه با نقد و انكار باورهاى كلامى ديگر فرق اسلامى و غيراسلامى، همچون ديانت يهود و نصارا، اثر خود را سامان داده است. بخش مورد توجهى از اين اثر درباره فرقهشناسى و جدال و مناقشه با فرق اسلامى و با هدف اثبات كفر آنهاست، اما رسالت اصلى كتاب را مىتوان تبيين موضوعات مختلف كلامى چهار سده نخست دانست. ب) الملل و النحل كتابى است به زبان عربى، نوشته محمّد بن عبدالكريم شهرستانى (متوفاى 548ق.) درباره مقالات(ديدگاهها و عقائد) ارباب ديانات و ملل و اهل اهواء و نِحَل. نویسنده از عالمان مشهور قرن ششم هجرى است و كتاب ياد شده مهمترين و مشهورترين اثر اوست و در سال 521ق. هنگامى كه در دربار سلطان سنجر به سر مىبرد و مورد توجه و بزرگداشت نصيرالدين محمود قرار داشت، آن را تألیف كرد. كتاب شهرستانى اطّلاعات فراوانى در زمينه ملل و نحل به دست مىدهد. اين كتاب به دو بخش جدا و مشخص از يكديگر تقسيم مىشود: بخش اول: ارباب ديانات و ملل. بخش دوم: اهل اهواء و نحل.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مجموعه آثار استاد شهید مطهری جلد 2
نویسنده:
مرتضی مطهری
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
قم: صدرا,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
16. کلام عقلی
,
اصول عقاید
,
جهان بینی اسلامی
,
تفسیر المیزان (علامه طباطبایی، قرآن به قرآن و اجتهادى)
,
فصوص الحکم: ابن عربی
,
تفسیر کشاف : متقن ترین تفسیر اهل سنت، ممتاز به لحاظ نکات ادبی و بلاغی : زمخشری
,
تفسیر کبیر : فلسفی و کلامی: فخر رازی
,
اسفار اربعه: ملاصدرا
,
عدل الهی (مرتضی مطهری)
,
شرح گلشن راز: لاهیجی
,
بحار الانوار: علامه مجلسی
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
تفسیر مجمع البیان (اجتهادى)
,
تفسیر صافی (روایى)
,
تاریخ یعقوبی (منتسب به تشیع)
,
مقدمه ابن خلدون
,
تحف العقول: ابن شُعبه حَرّانی
,
مجموعه آثار شهید مطهری
کلیدواژههای فرعی :
پیامبر شناسی ,
صفات الهی ,
عصمت ,
احادیث عصمت انبیا ,
معاد(کلام) ,
امکان وحی ,
ضرورت نبوت ,
وحی ,
استحقاق نبوت ,
حیات اخروی ,
شرک ,
دین و انسان ,
علم و ایمان ,
دلالت معجزه بر صدق تعالیم معجزه گر ,
براهین توحید(حکمت نظری) ,
قرآن کریم ,
انسان در قرآن ,
تاریخ ,
مقام نبوت(قسیم مقام رسالت و ولایت و خلافت) ,
جهان¬بینی توحیدی ,
امکان نبوت ,
وحی و عقل ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
چکیده :
جلد دوم: مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی از بخش اصول عقاید مقدمه ای بر جهانبینی اسلامی که جلد دوم «مجموعه آثار» استاد شهید را تشکیل میدهد مشتمل است بر شش کتاب انسان و ایمان، جهانبینی توحیدی، وحی و نبوت، انسان در قرآن، جامعه و تاریخ و زندگی جاوید یا حیات اخروی. این کتاب آخرین اثر قلمی استاد شهید میباشد و تاریخ نگارش آن به سالهای ۵۶ و ۵۷ یعنی دوره نهضت اسلامی باز میگردد. از آنجا که آن متفکر گرانقدر انحرافات زیادی در نشریات برخی گروههای ظاهرا اسلامی و نیز آثار برخی روشنفکران مسلمان در جهان بینی اسلامی میدیدند که سکوت در برابر آنها برای ایشان جایز نبود، و از سوی دیگر معتقد بودند که نهضت اسلامی میبایست از نظر ایدئولوژیک خالص باشد و دچار التقاط نگردد، لذا اقدام به نگارش این کتاب ذیقیمت نمودند و در آن بسیاری از لغزشگاه های فکری روشنفکران مسلمان را نشان دادند. از نکات جالب توجه در این کتاب این است که شهید آیتاللَّه مطهری در بخش «جامعه و تاریخ» «۱» به ضرس قاطع پیشبینی میکنند که رژیمهای سوسیالیستی سرنگون خواهند شد همچنان که رژیمهای سرمایه داری نیز سرنگون خواهند شد؛ و اصولا کتاب جامعه و تاریخ خصوصا فصل «اسلام و مادّیت تاریخی» را- که لغزشها بیشتر در همین مبحث است- میتوان از شاهکارهای استاد به شمار آورد. خواست استاد چنین بوده است که این کتاب قابل استفاده برای عدّه هرچه بیشتری باشد، لذا بیان آن تا حدّ امکان ساده و روان است و همین امر موجب شده است که برخی به سوی این پندار سوق پیدا کنند که این کتاب مختصّ سطوح متوسط است، و حال آنکه غوامضی از مسائل اعتقادی در این کتاب مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته که برخی از آنها نیاز به توضیحات اساتید فن دارد. لازم به ذکر است که طرح استاد در مورد این مجموعه شامل کتابی تحت عنوان «امامت و رهبری» نیز میشد ولی متأسفانه فرصت نگارش آن را نیافتند، اما بعد از شهادت استاد مجموعه سخنرانیهایی در موضوع «امامت» تحت عنوان «امامت و رهبری» به چاپ رسید و می توان آن را به جای کتاب مذکور مطالعه کرد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اعتقادات (بلا هوامش و تعلیقات)
نویسنده:
شيخ صدوق ابی جعفر محمد بن علی بن الحسين بن بابويه قمی
نوع منبع :
کتاب , حاشیه،پاورقی وتعلیق
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
مؤسسة الامام الهادي عليه السلام,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
15. کلام نقلی
,
صفات الهی
,
عقاید اسلامی
,
عقاید شیعه امامیه
,
معرفت اصول دین
,
13. علم کلام
,
کتب کلام شیعه
کلیدواژههای فرعی :
ارواح ,
افعال عباد ,
جبر و اختیار(کلام) ,
رجعت ,
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی) ,
آیات قضا و قدر ,
احادیث رجعت ,
عصمت انبیاء (ع ) ,
اراده الهی ,
تقیه ,
جواز تقیه ,
اعتقاد به بدا ,
احوال بهشت ,
جهنم ,
صفات ذاتیه ( الهی ) ,
صفات فعلیه ,
بداء ,
آیات عرش و کرسی ,
قرآن کریم ,
مقام قلم(قسیم مقام لوح و عرش و کرسی) ,
مقام لوح(قسیم مقام قلم و عرش و کرسی) ,
مقام عرش(مقام قلم و لوح و کرسی) ,
مقام کرسی(قسیم مقام قلم و لوح و عرش) ,
مقام نبوت(قسیم مقام رسالت و ولایت و خلافت) ,
امکان رجعت ,
قضا و قدر ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
چکیده :
کتابی است از شیخ صدوق ابوجعفر محمد بن على بن حسین بن بابویه قمى (م 381 ق) که در آن اعتقادات اسلامى از منظر شیعه با استناد به قرآن و احادیث امامان دوازده گانه بیان شده است. خلاصه فهرست مندرجات كتاب از این قرار است: بیان اعتقادات شیعه در توحید، صفات ذات و صفات افعال، افعال بندگان، جبر و تفویض، اراده، مشیت، قضا و قدر، فطرت و هدایت، استطاعت، بداء، لوح، عرش، قلم كرسى، نفوس و ارواح، موت و رجعت، رستاخیز و مباحث مربوط به آن، بهشت و دوزخ، وحى، امر و نهى، قرآن، مقام انبیاء و رسل و حجج و ملائكه و عصمت ایشان، نفى غلو و تفویض، تقیه، مقام اجداد پیامبر، شأن علویان، احادیث و مفسر، خطر و اباحه...
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عصمة المعصوم علیه السلام وفق المعطیات القرآنیة
نویسنده:
جلال الدین علی الصغیر
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
دار الأعراف للدراسات,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
15. کلام نقلی
,
عصمت
,
عقاید شیعه امامیه
,
عصمت امام (ع)
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
انسان معصوم
,
تفسیر کبیر : فلسفی و کلامی: فخر رازی
,
کتب کلام شیعه
,
الغیبة: نعمانی
,
فتوحات مکیه: ابن عربی
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
من لا یحضره الفقیه
,
تهذیب الاحکام
,
وافی
,
تفسیر مجمع البیان (اجتهادى)
,
مقالات الاسلامیین: ابوالحسن اشعری
,
شرح المقاصد: تفتازانی
,
تاریخ طبری
,
الکامل فی التاریخ
,
سیره ابن هشام
,
الطبقات الکبری (طبقات ابن سعد)
,
تاریخ یعقوبی (منتسب به تشیع)
,
تَصحیحُ اِعتقاداتِ الاِمامیّة: شیخ مفید
,
شرح مواقف: شریف جرجانی
,
تفسیر عیاشی (روایی)
کلیدواژههای فرعی :
تطهیر اهل بیت(ع) ,
تطهیر اهل بیت از رجس معنوی ,
عصمت امام (ع) ,
تجویز سهو النبی(ص) در عبادت ,
حدیث ثقلین ,
سهو النبی(ص) ,
عصمت امام (ع) از سهو ,
عصمت امام (ع) از گناه ,
دفاع از عصمت امام (ع) از غفلت ,
عدم سهو النبی(ص) ,
حضرت آدم(ع) ,
شرک آدم علیه السلام ,
ثقلین ,
مقام نبوت(قسیم مقام رسالت و ولایت و خلافت) ,
آیه تطهیر ,
آیه مباهله ,
اهل بیت(ع) ,
احادیث عصمت امام ,
اذهاب رجس از اهلبیت(ع) ,
چکیده :
کتاب حاضر همانگونه که از نامش هم پیداست درباره عصمت معصوم علیه السلامی باشد که این عصمت در آیات قرآن هم به راحتی قابل مشاهده می باشد و شواهد زیادی بر این مسئله است.تعریف لغوی و اصطلاحی عصمت، بحث حدیثی اثبات عصمت معصوم علیه السلام، مفهوم قرآنی عصمت و پاسخگویی به شبهات وارده از جمله مطالب ارائه شده در کتاب می باشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
تعداد رکورد ها : 26
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
با موفقیت به ثبت رسید