جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 814
جایگاه و عظمت ذکر خدا
نویسنده:
محمدتقی مصباح
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدس‌سره,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
ذکر و یاد خدای متعال، شامل ذکر لفظی و ذکر قلبی است و هر دو موجب شناخت و معرفت بیشتر خدای متعال می شود. شناخت افراد از خدای متعال، دارای مراتب گوناگون است. هرچه معرفت انسان نسبت به خدا، اسماء و صفات الهی بیشتر و عمیق تر باشد، یاد او نیز عمیق تر و گسترده تر خواهد بود. اگر درصددیم که حقیقتا یاد خدا را در دل زنده کنیم و به معنای واقعی آن توجه نموده، باید معرفت خویش را نسبت به خدای متعال افزون کنیم، باید زمینه آلودگی ذهن و زبان خود را از بین ببریم و از بسیاری از رذایل اخلاقی، به ویژه زبانی به دور باشیم تا بتوانیم به خدای متعال تقرب جوییم.
صفحات :
از صفحه 7 تا 12
آیات نافی شباهت خالق و مخلوق کدامند؟ این آیات چگونه با آیات دمیده شدن روح خدا در انسان قابل جمع است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
از آن جایی که سؤال از دو بخش تشکیل شده است ما بحث را در دو محور عرضه خواهیم کرد: بخش اول: آیات نافی شباهت خالق و مخلوق کدامند؟ برای پاسخ به این سؤال لازم است گفته شود: توحید به معنای یگانه دانستن خداوند دارای اقسام و مراتبی است: 1. ن بیشتر ...
احد، توحید و موحد
نویسنده:
علی محمد یثربی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: پرديس فارابی دانشگاه تهران ,
چکیده :
الهیات قرآن بیش از هر چیز بر یگانگی خداوند تکیه کرده است و شعار نخستین قرآن کریم «لا اله الا الله» می باشد، شعاری که بیش از 60 بار در قرآن تکرار شده است و اولین سخن پیامبر (ص) کلمه توحید و اخلاص می باشد. احد در مورد یکتا و یگانه دانستن و یگانگی خداوند متعال از نگاه هستی شناسی است، مرز میان کفر و ایمان تلقی شده و با اعتقاد به آن است که انسانی موحد می شود. این مقاله درصدد است که با استدلال متوسط همین معانی را افاده کند.
صفحات :
از صفحه 159 تا 172
اوصاف خداوند از دیدگاه اندیشمندان اسلامی و قاضی سعید قمی(ره)
نویسنده:
علی علوی قزوینی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: پرديس فارابی دانشگاه تهران ,
چکیده :
مسأله صفات خداوند و کیفیت اتصاف ذات اقدس ربوبی به اوصاف کمالیه،و ارتباط آن با توحید حقیقی و خالص پروردگاراز اساسی ترین مسایل معرفتی در حوزه مبدأشناسی است که از دیرباز مورد توجه فرقه های مختلف اسلامی قرار گرفته ، و بویژه در مکتب اهل بیت (ع) به آن توجه خاص مبذول شده و وروایات متعددی نیز از ائمه معصومین (ع) در این موضوع صادر شده است ، و در این راستا نظریه های گوناگونی از سوی متکلمین و فلاسفه و عرفاء و سایر اندیشمندان اسلامی به منصه ظهور و بروز رسیده است ، در این مقاله سعی شده است تا با مروری بر آراء و نظریات اندیشمندان اسلامی و خصوصاً اندیشه های ارزشمند حکیم فرزانه و عارف و اصل مرحوم قاضی سعید قمی (ره)- شارح کتاب شریف "توحید" تألیف ابی جعفرمحمدبن علی بن الحسین بن موسی بن بابویه قمی معروف به شیخ صدوق که برگرفته از روایات معصومین (ع) می باشد – به درک صحیحی از این مسأله نایل شویم . ان شاءالله .
صفحات :
از صفحه 29 تا 52
اصول عقاید (توحید)
نویسنده:
محسن قرائتی
نوع منبع :
کتاب
وضعیت نشر :
تهران: مرکز فرهنگی درس هایی از قرآن,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
کتاب «اصول عقاید (توحید)» تالیف محسن قرائتی، به بررسی یکی از اصول پنج گانه مکتب شیعه یعنی مسئله توحید می پردازد. مؤلف در آغاز کتاب خود به صورت مختصر مباحثی پیرامون «دین» مطرح ساخته و به کارکرد دین، تحلیل های غلط از دین، خرافات در دین و سایر موضوعات دین شناسی اشاره می کند. وی پس از طرح مباحث موجزی در رابطه با جهان بینی و چگونگی شناخت هستی، به بحث از مسئله اصول دین و تشریح اصل اول (توحید) پرداخته و در ضمن این بحث نیز به تحقیق در موضوعاتی همچون فطرت، راه های خداشناسی، نشانه های خداشناسی، اقسام توحید، شرک و... می پردازد. همچنین مولف در پی موضوع شرک به انواع شبهاتی که از طرف وهابیون بر شیعه وارد گشته پاسخ می دهد.
مبانی صدرالمتألهین در اثبات تکثر مراتب شناخت خداوند
نویسنده:
روح اله زینلی، علیرضا نجف زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: پرديس فارابی دانشگاه تهران ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
یکی از مسائل مطرح در مبحث شناخت خداوند، وجود دیدگاه‌های مختلف و به‌عبارت دیگر تکثر مراتب در این زمینه است. چرایی این تکثر با وجود وحدت و بساطت باری‌تعالی و همسانی ظاهری فاعل‌های شناسا در وجود، پرسشی خواهد بود که نیازمند تحلیل و بررسی است. ملاصدرا بر اساس سه مبنای عین‌الربط بودن معلول به علت، وجودانگاری علم و حرکت اشتدادی و مبدئیت نفس در ادراک نتیجه گرفته است که همۀ موجودات از جمله نفس در همۀ مراتب خود به خداوند علم دارند. از آنجایی که علم از سنخ وجود بوده و نفس در حرکتی اشتدادی در حال تکامل است و با علوم خود اتحاد دارد، هر فرد انسانی درکی از خداوند (با توجه به مرتبه‌ای که در آن قرار دارد) خواهد داشت. این شناخت طیف گسترده‌ای از شناخت‌‌های حصولی، حضوری و شهودی را دربر می‌گیرد. دیدگاه وی با اشکال‌هایی نیز مواجه است که در مقاله به آنها پاسخ‌ داده شده است.
صفحات :
از صفحه 533 تا 552
درسنامه گزیده سیمای عقاید شیعه (خلاصه ترجمه دلیل المرشدین الی الحق الیقین)
نویسنده:
جعفر سبحانی تبریزی؛ مترجم: جواد محدثی
نوع منبع :
کتاب , خلاصه اثر , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: مشعر,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
کتاب «درسنامه گزیده سیمای عقاید شیعه» که توسط آیت الله جعفر سبحانی تبریزی یکی از متکلمین معاصر شیعی نوشته شده است، مجموعه ای است از عقاید مکتب شیعه که به صورت درسنامه تدوین شده است. مولف در ابتدای کتاب خود به بحث از لغت و اصطلاح شیعه پرداخته و سپس شمه ای از تاریخ مکتب تشیع را مورد بررسی قرار داده است. مولف در ادامه ی کتاب مباحث مانند: فضایل علی (ع)، توحید، امامت، نبوت، شفاعت، توسل و دیگر مباحث اعتقادی را مورد بحث قرار داده و به شبهات و سوالاتی که وارد شده است پاسخ داده است.
  • تعداد رکورد ها : 814