جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
>
ت: فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی دوره اول (نص گرائی)
>
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
تعداد رکورد ها : 595
عنوان :
بررسی کارآمدی عقل مستقل در گستره احکام
نویسنده:
ابوالقاسم رحیمی بالویی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
احکام ( وظایف )
,
معرفت(ادراک جزئی)
,
عقل مستقل
,
ملازمه عقلی
کلیدواژههای فرعی :
مصالح و مفاسد ,
حسن و قبح عقلی ,
حسن و قبح ذاتی ,
5- تشیع Shiism (اعم از امامی و زیدی و اسماعیلی، (فرق اسلامی)) ,
عقل عملی((مدرک کلیات مربوط به عمل)، مقابل عقل نظری)Alʿaql al-ʿamalī(practical intellect) ,
عقل نظری((مدرکات عقل نظری)، اصطلاح وابسته) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
عبدالله جوادی آملی
چکیده :
از مهمترين موهبت های الهی در نهاد آدمی، عقل است كه به وسيله آن می تواند به شناخت حقايق نائل گردد. از جمله آن حقايق، معارف و احكام دينی است و بر همين اساس است كه عقل در كنار ساير منابع دينی به عنوان حجت و منبعی برای دريافت احكام الهی قرار داده شده است. در اين نوشتار در ابتدا به طور گذرا و اجمالی، مبانی كارآمدی استقلالی عقل در عرصه احكام الهی ارائه می شود و بعد از آن چالش هايی كه به سبب ناديده گرفتن آن مبانی پيش می آيد، مطرح و سپس مورد نقد و بررسی قرار می گيرند. لازم است ذكر شود كه بررسی كارآمدی عقل، اعم از مقام فهم و ادراك است و شامل مقام عمل و بعث و زجر و ... نيز می شود كه در لابلای بررسی و نقد چالش ها به آن پرداخته می شود. هدف نگارنده نشان دادن چشم اندازی از كاربرد و تأثير فی الجمله عقل مستقل در عرصه احكام شرعی از راه نقد و بررسی شبهات و چالشهای مطرح شده در اين عرصه می باشد. در نوشتار حاضر تلاش شده است در بررسی چالش ها از مبانی بعيد شروع و به مبانی قريب ختم شود و نيز از چالش های مربوط به مقام فهم و ادراك عقل تا مقام عمل بر اساس اين ادراك و نيز مقام توانايی اين فهم و حكم عقلی در تأثير بر بعث يا زجر مكلف نسبت به عمل بر اساس آن و ... اقدام شود و مهمتر آنكه اين چالش ها به صورت زنجيره ای و پلكانی و مرتبط با هم مطرح شده اند؛ به نحوی كه بدون پاسخگويی به يكی از آنها نمی توان قدم در مرحله بعد گذاشت.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 157 تا 190
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقش عقل در نقد و فهم حدیث از دیدگاه شیخ مفید (ره)
نویسنده:
محمد علی مهدوی راد، محمد علی تجری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه قم,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نقد حدیث
,
فقه الحَدیث
,
عقل(منطق)
,
نقل (معرفت شناسی)
,
درباره شیخ مفید
کلیدواژههای فرعی :
جعل حدیث ,
حجیت خبر واحد ,
جایگاه عقل در معرفت دینی ,
مرجئه (فرق کلامی) ,
خلق افعال ,
عصمت حضرت فاطمه(س) ,
ایمان ابوطالب ,
حدیث غدیر ,
حجیت حدیث ,
ذبائح اهل کتاب ,
قلم ,
حجیت معرفت نظری ,
نقد ایجابی حدیث ,
نقد سلبی حدیث ,
مسائل عقلی کلام شیعه ,
مسائل نقلی کلام شیعه ,
محدوده فقهی عقل ,
علم به صدور حدیث ,
نقش عقل در نقد حدیث ,
نقش عقل در فهم حدیث ,
فهم عقلی مفردات حدیث ,
رفع ید از ظاهر ,
تخصیص عقلی عام ,
کشف لوازم حدیث ,
موحد بودن آباء پیامبر ,
وقوع اطاعت از کافر ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
چکیده :
شیخ مفید دانشمند بلند آواز جهان تشیع نه تنها در مباحث کلامی و اعتقادی - که بالطبع رویکردی عقلی دارد- از عقل و استدلالهای عقلی بهره برده بلکه در مباحث نقلی بویژه در نقد و فهم متون حدیثی نیز از عقل، فراوان سود جسته و بهرهرگیری از آن تأکید کرده است. در عرصه نقد، وی عقل را یکی از معیارهای نقد حدیث و بر این باور است که در پرتو عقل میتوان به صحت و شقم شماری از احادیث پی برد. از نظر وی مطابقت مفاد حدیث با عقل، نشان دهندۀ صحت حدیث و مخالفت مفاد آن با عقل، دلیل بر ضعف و عدم صحت آن است و این بدان معناست که همواره بین نقل صحیح و عقل سلیم سازگاری وجود دارد و وحی هرگز گزارهای بر خلاف گزاره عقل ندارد. در زمینه فهم حدیث، مهمترین نقش عقل، نقش اسکتشافی است. عقل در این عرصه هم به عنوان یک منبع و هم به عنوان یک ابزار یا مشعل، نقض ایفا میکند و شیخ مفید از آن در فهم مفاد واژگان، رفع ید از ظاهر، تأویل متن، تخصیص عمومات قرآن و روایات و درک استلزامات کلام، بهره جسته است که این مقال به بررسی آن میپردازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 165 تا 186
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پایه نظری موعظه پذیری (اتعاذ) براساس قرآن و حدیث
نویسنده:
عباس پسندیده، فاطمه عسکریان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه معارف اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
موعظه ( قرآن )
,
موعظه پذیری از قرآن
,
شرایط موعظه پذیری
کلیدواژههای فرعی :
تقوا ,
آثار موعظه ,
محتوای موعظه ,
عناصر موعظه ,
رابطه ایمان و موعظه پذیری ,
رابطه تقوا و موعظه پذیری ,
نقش عقل در موعظه پذیری ,
رابطه زهد و موعظه پذیری ,
واعظ درون ,
بعد شناختی موعظه ,
بعد عاطفی موعظه ,
بعد عملی موعظه ,
خود ایمانی ,
خود مهارگر ,
خود موعظه گر ,
خود عقلانی ,
خود عاطفی ,
عناصر نفس موعظه پذیر ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
چکیده :
هدف این پژوهش، بررسی چارچوب نظری موعظه پذیری براساس قرآن و احادیث می باشد. این پژوهش کتابخانه ای- توصیفی با روش تحلیل محتوا به کشف و بررسی عناصر موثر در پذیرش موعظه پرداخته و سپس مناسبات میان آنها را بررسی کرده و نظام حاکم بر آنها را مشخص ساخته است. یافته های این پژوهش آن است که ایمان، تقوا، عقل، زهد، واعظ درونی، قلب نرم و منعطف و هوشیاری، از عناصر موثر در پذیرش موعظه هستند که در سه گروه عناصر شناختی، عاطفی و عملکردی طبقه بندی می شوند. بر این اساس، چارچوب نظری موعظه پذیری، مبتنی بر خود عقلانی، خود عاطفی، خود مهارگر و خود موعظه گر است. از سویی باید پیش از موعظه، این چهار «خود» را در افراد به وجود آورد و تقویت نمود که این وظیفه دستگاه های تبلیغی، آموزشی و پرورشی است. از سوی دیگر می توان با طراحی ابزار سنجش آن، به بازشناسی افراد موعظه پذیر از انسان های موعظه ناپذیر اقدام نمود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 117 تا 138
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تقیه تاریخچه و احکام آن در اسلام
نویسنده:
یدالله نصیریان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تقیه
,
تاریخ تقیه
کلیدواژههای فرعی :
اسماعیلیه ,
شیعه ,
تقیه و اظهار کفر ,
صحیح بخاری ,
دفع ضرر ,
شیعه (اعم، مذاهب کلامی) ,
اسماعیلیه ( صوفیه ) ,
حفظ جان ,
اظهار کفر ,
اتقاء ,
وسائل الشیعة ,
تفسیر طبری ,
کتمان عقیده ,
وقایه ,
تقیه در لغت ,
تقیه در اصطلاح دینی ,
تفاوت تقیه و نفاق ,
منشأ قرآنی تقیه ,
تقیه در روایات ,
احکام فقهی تقیه ,
تقیه در مآخذ فرق اسلامی ,
امامان معصوم علیهم السلام ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
علامه حلی
شاپا (issn):
1010-4968
چکیده :
تقیه که در لغت به معنای پرهیز از خطر و حفظ جان و مال است، در اصطلاح دینی، و در زمینه های گوناگون اعتقادی و سیاسی، معنایی بس گسترده یافته و مجادلات پردامنه ای برانگیخته است. ما، پس از بررسی منابع خود، نخست به شرح معانی لغوی و اصطلاحی آن می پردازیم. سپس ماجراهایی تاریخی چون گرفتار آمدن چند تن از مسلمانان- از جمله یاسر و پسرش عمّار و نیز سمیه به دست کفار قریش را عرضه می کنیم و به شأن نزول برخی آیات و نیز تفاسیر گوناگونی که پیرامون موضوع تقیه می گردد اشاره می نمائیم. آنگاه به ذکر احکام فقهی فقیه، جواز، مشروعیت، وجوب یا استحباب و یا حرمت آن از دیدگاه فقهیان و متکلمان اهل سنت و شیعه می پردازیم و مقتضیات سیاسی و اجتماعی و یا رخدادهایی را که ائمه اطهار و شیعیان را به بهره برداری از تقیه مجبور ساخته، و نیز صدور برخی احادیث ناهماهنگ را که زائیده تقیه بوده است، شرح می دهیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 13 تا 34
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سیاست در اندیشه و رفتار فقیهان شیعی دوره آل بویه
نویسنده:
اسماعیل حسن زاده
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سیاست نزد فقهای شیعه دوره آل بویه
کلیدواژههای فرعی :
سیاست ,
نیابت ,
خلفای راشدین ,
تقیه ,
امام حق بعد از رسول الله(ص) ,
تقیه در عصر غیبت ,
مکتب متکلمان بغداد ,
امام حق ,
مکتب قم ,
فقه شیعه ,
امام حاضر ,
قیام قائم (ع) ,
گقتمان سیاسی تشیع ,
امامان معصوم علیهم السلام ,
آلبویه ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
سید مرتضی: علی بن حسین بن موسی
,
شیخ طوسی: ابوجعفر محمد بن حسن
شاپا (issn):
0
چکیده :
دوره غیبت در تاریخ حیات شیعه نقطه عطفی به شمار می آید چراکه جامعه شیعه را دچار حیرت ساخت. یکی از مسائل مستحدثه برای جامعه شیعی چگونگی ارتباط و همکاری با حکومت های مستقر بود که از نظر کلامی، غاصب و جائر تلقی می شدند. این مقاله در صدد پاسخ به این پرسش برآمده که فقیهان شیعه دوره آل بویه در ارتباط با این مساله جدید چگونه می اندیشیدند؟ چگونه رفتار می کردند؟ مبانی سیاسی، فکری و رفتاری آنها کدام است؟ در پاسخ به این پرسش ها فقیهان در عین غصبی دانستن حکومت های مستقر، برای بیرون رفت از بحران مبتلا به جامعه شیعی به همسازگری و همکاری روی آوردند. از این رو، با بهره گیری از متون مختلف، فقیهان به دو دسته معتقدان به «همکاری محدود مشروط» و «همکاری مبسوط مشروط» تقسیم شده اند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 39 تا 62
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
گونه شناسی تبیین واژگان دینی در روایات معصومان (ع)
نویسنده:
مجید معارف، ابوالقاسم اوجاقلو
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
گونه شناسی واژه در احادیث
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
ائمه اطهار ,
کتاب بحارالانوار ,
توصیف ,
تمثیل ,
قرآن ,
معانی کلام ,
بیان تفسیری ,
توسعه معانی ,
تمثیل و بیان غایی ,
قرآن کریم ,
معنا شناسی لغوی ,
اشارات تمثیلی ,
بیان تصویری ,
بیان مصداقی ,
بیان تأویلی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
شاپا (issn):
1010-4968
چکیده :
درصد قابل توجهی از روایات معصومان(ع) در تبیین و توضیح واژگان وارد شده است. با بررسی این روایات روشن میشود که توضیحات معصومان از واژگان، چه واژگان قرآن یا واژههای دیگر روایات، از یک نوع نبوده، بلکه از تنوع خاصی برخوردار است. پارهای از توضیحات از سنخ معناشناسی لغوی، پارهای از مقوله تبیین و تفسیر، در مواردی نیز از نوع بیان تأویلی و گونههای دیگر است. این مقاله درصدد شناسایی گونههای مختلف تبیین واژگان در روایات معصومان و در کنار آن، توجه به توسعه معانی کلمات در این روایات است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 149 تا 167
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فارسی گویی ائمه اطهار علیهم السلام
نویسنده:
یوسف محفوظی موسوی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اهل بیت(ع)
,
امامان معصوم علیهم السلام
,
ائمه اطهار و زبان فارسی
کلیدواژههای فرعی :
تشیع ,
نوروز ,
شهربانو ,
معربات ,
کلمات معرَّب قرآن ,
علل الشرایع ,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع) ,
زبان شناسی ,
اصول زبان شناسی ,
تاثیر فارسی در عربی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
مرتضی مطهری
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
شاپا (issn):
1010-4968
چکیده :
در جای جای احادیث و اخبار، اشاراتی یافت می شود که بر فارسی دانی و فارسی گویی ائمّه اطهار دلالت دارد گاه یکی از این بزرگان، سخنی پارسی شنیده و اظهار بی اطلاعی نکرده است، دیگری به زبان فارسی به مردی ایرانی پاسخ گفته (هر چند که گفتار وی نقل نشده)، بر زبان امامی دیگر، عبارات فارسی جاری گردیده که عین آنها را راویان ثبت کرده اند، و خلاصه گاه عبارات، مصطلحات و یا کلمات فارسی در درون حدیثی وارد گردیده. نگارنده کوشیده است در درجه نخست، همه این اشارات را گردآوری و مأخذشناسی کند و آنگاه به نقد و بیان صحت و سقم روایت بپردازد. هر چند که نقد روایات، موضوع اصلی مقاله نیست و در جای دیگر به آن خواهیم پرداخت.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 45 تا 61
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مسئله شر در کلام امامیه
نویسنده:
حسین عمادزاده، مهدی فرمانیان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شرور
,
شرور (مسائل جدید کلامی)
,
شر
,
مسئله شر در کلام امامیه
کلیدواژههای فرعی :
کلام امامیه ,
مصلحت الهی ,
مصلحت الهی ,
قرآن ,
شر وجودی ,
قرآن کریم ,
شر وجودی ,
اصل عوض ,
اصل انتصاف ,
امامان معصوم علیهم السلام ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
علامه حلی
,
مرتضی مطهری
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
شاپا (issn):
2383-3165
چکیده :
متکلمان قبل از خواجه که کلام به معنی اخص، فلسفی نشده بود؛ راه حل مسئله شر را از آیات و روایات اهل بیت به دست آوردهاند. به همین دلیل راهحلهای آنان با نظریات فلسفی در باب شرور متفاوت است. متکلمین امامیه، شر را صادر از خدا میدانستند و در عین حال، آن را با صفت خیرخواهی مطلق خداوند -مأخوذ از الاهیات مسیحیت- متضاد نمیشمردند. در کلام امامیه، خداوند حکیم است و وجود شرور به دلیل حکمت الاهی است و گزاف و بیهوده نیست. لذا شرور و بلایای عالم مادی حسن و نیکو هستند؛ زیرا خداوند، شر را با دو اصل « انتصاف» و « عوض» جبران میکند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 303 تا 322
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقاصدالشریعه و جایگاه آن در شریعت با نگاه تطبیقى
نویسنده:
جلال محمدى
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دبیرخانه شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تعریف دین
,
فقیهان
,
10. شریعت/ Šarīʿa
,
مقاصد شریعت
,
مقاصد
,
اصطلاحنامه فقه
,
مصالح
,
عقل
کلیدواژههای فرعی :
ضرورت بعثت انبیا ,
حیات معنوی ,
اهداف دین ,
مولفه های دین ,
هدف بعثت پیامبر (ص) ,
مصالح احکام ,
شیعه (اعم، مذاهب کلامی) ,
ایمان (فرجام شناسی) ,
مصلحت و مفسده ,
آیه 12 یس ,
ذبیحه ذمی ,
تقسیم مقاصد ,
ضروریات ,
حاجیات ,
تحسنیات ,
مراتب مقاصد ,
فتواهای آیت الله جناتی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
مرتضی مطهری
چکیده :
نظریه مقاصدالشریعه یکى از مهم ترین نظریه هاى مصلحت گرایانه فقهى است که در فقه سیاسى اهل سنت، با ارائه برداشتى عقلانى از شریعت، موجبات شکل گیرى شاخه اى از فقه به نام فقه المقاصد را فراهم نموده است. مقاله حاضر در صدد بازخوانى تلاش هاى فقیهانه از فقهاى اهل سنت در ارائه نظریه مقاصدالشریعه است که با بررسى تاریخچه شکل گیرى این نظریه، تحولات آن در دوران معاصر، پیشینه نظرى مفهوم مصلحت و تحول آن را در فقه سیاسى اهل سنت مطالعه مى کند. بر این اساس، مطالب مقاله در دو بخش آراء فقیهان گذشته و فقیهان و نوگرایان دینى معاصر، تنظیم شده، شکل گیرى و تحول نظریه مقاصدالشریعه را در این دوران بررسى مى کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 15 تا 35
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ارزش زندگی از دیدگاه ملاصدرا
نویسنده:
علیرضا دهقانپور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا
,
حیات
,
زندگی حقیقی
,
جاودانگی روح
,
معنا بخشی به زندگی
,
حکمت متعالیه
,
خلود
,
معنا جویی برای زندگی
,
ارزش زندگی از نظر ملاصدرا
کلیدواژههای فرعی :
رضای الهی ,
شواهد الربوبیه ,
کرامات ,
خداشناسی ,
کمال انسان ,
عشق ,
صبغه ,
الولایه ,
بعد معنوی انسان ,
زندگی ,
قیامت ,
بدن برزخی ,
فعل قبیح ,
فضیلت اخلاقی (فضایل اخلاقی) ,
سریان عشق در موجودات ,
ارتباط با خدا ,
تقرب به خدا ,
نفس حیوانی ,
ولایت ,
کمال ,
رضای الهی ,
قرآن ,
حسن فعل ,
قرب الهی ,
حسن فعل ,
بدن مثالی ,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص) ,
معاد(فلسفه) ,
قرآن ,
فضایل اخلاقی ,
کرامت نفس ,
حب کمال ,
حیات ,
تخیل(راه های معرفت) ,
فطرت(سرشت) (معرفت شناسی) ,
ارزش ذاتی زندگی ,
ارزش تبعی زندگی ,
اقسام حیات ,
حیات تکوینی ,
حیات تشریعی ,
معشوق نهایی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
مرتضی مطهری
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
انسان اهل محاسبه و معامله است؛ تا چیزی برای او نیرزد، آن را انتخاب نمیکند. ارزش زندگی به چیست؟ زندگی با وجود ناکامیها، رنجها و سختیها چه ارزشی دارد یا حامل چه ارزشهایی است که وجودش را بر عدمش برتری بخشیده، پذیرش آن را بر عدم پذیرش آن راجح میسازد. فیلسوف بزرگ جهان اسلام مطابق اصول حکمت متعالیه، وجود را ارزش، خیر و کمال میداند. زندگی نیز که امری وجودی است، دارای ارزش ذاتی میباشد. از آنجا که وجود دارای مراتب است، زندگی انسان متناسب با درجه او از ارزش برخوردار است. البته ارزشهای دیگری ـ اعم از تکوینی و ارادی ـ هست که ملاصدرا آنها را زینتبخش زندگی میداند. خشنودی خدا، کرامت انسانی، فطرت الهی، جاودانگی و عشق، ارزشهای زندگی است. نیز هرگونه ارتباط شایسته با منبع وجود و کمال برتر، ارزش محسوب میشود. بنابراین ارتباط با خداوند، معیار ارزش زندگی است. فطرت الهی انسان، نشان میدهد که ارزش از درون انسان میجوشد و نیازی به اعتبار ارزش و نگاه به بیرون نیست. کرامت انسان امری وجودی و به جعل الهی است؛ لذا امری حقیقی است نه مفهومی اعتباری. مایه برتری و کرامت انسان، ظرفیت علمی او است که سبب برتری بر فرشتگان گشت. از نظر ملاصدرا عشق در هر موجودی سریان دارد. هر چه درجه وجود قویتر باشد، عشق پررنگتر است. هر چه نفس اشرف و اعلی باشد، محبوب او لطیفتر و پربهاتر است. جاودانگی ارزش است. زندگی انسان، جاودان است و مرگ تقابلی با جاودانگی ندارد. انسان با مرگ به مرتبهای برتر و حیاتی حقیقی نایل میشود. بنابراین ارزش زندگی به ارزشهای وجودی انسان برمیگردد. این ارزشها دارای شدت و ضعف است. پس ارزش زندگی نیز دارای درجات و مراتب میباشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 131 تا 161
مشخصات اثر
ثبت نظر
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
تعداد رکورد ها : 595
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید