جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 304
مسائل الجارودیة
نویسنده:
محمد بن محمد مفید
نوع منبع :
کتاب , پرسش و پاسخ
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: الموتمر العالمی لالفیة الشیخ المفید,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
نام دیگر این کتاب «المسائل الزیدیة» تاليف شيخ مفيد مي باشد. موضوع كتاب بحث‌ های عقیدتی با فرقه جارودیه، که از فرقه‌ های زیدیه است و مقایسه آن با عقاید شیعه مي باشد. در زمان شیخ مفید فرقه‌ ها و گروه‌ های مختلفی در پی اغراض سیاسی سر برآورده بودند. از میان شیعه نیز گروه‌ های مختلفی اعلام وجود کرده بودند. یکی از آن فرقه‌ ها فرقه «جارودیه» است و رهبر آنان «ابوالجارود، زیاد بن منذر» می‌ باشد. وی در سال ۱۵۰ هجری درگذشته است. فرقه جارودیه تنها فرقه زیدی است که توانستند مدتی باقی بمانند. شیخ مفید کتاب «المسائل الجارودیة» را در نقد و بررسی عقاید جارودیه نگاشته و در این کتاب عقاید آنان را درباره مسئله امامت زیر سؤال برده است.
بلوغ الارب و کنوز الذهب فی معرفة المذهب
نویسنده:
علی بن عبدالله شهاری صنعانی؛ محقق: عبدالله بن عبدالله حوثی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
صنعاء: مؤسسة الامام زید بن علی الثقافیة,
چکیده :
«بلوغ الأرب و كنوز الذهب في معرفة المذهب»، تأليف على بن عبداللّه بن القاسم بن محمد بن الامام القاسم بن محمد الحسنى الشهارى الصنعانى، از عالمان زيديه، اثرى است كه به بررسى موضوع امامت از ديدگاه زيديه اختصاص يافته است. مؤلف ابتدا به بيان ادله دال بر وجوب تمسك و پيروى از عترت نبى مكرم اسلام صلى اللّه عليه و آله پرداخته و به آيات مودت ذوى القربى، آيه تطهير و احاديث نبوى اشاره مى‌ كند. سپس شيعه زيديه را تنها مصداق شيعه علوى معرفى مى‌ كند. مؤلف با استناد به آيه تطهير بر رسوخ علم در عترت پيامبر اكرم (ص) استدلال مى‌ كند و به احاديثى چون حديث ثقلين نيز در اين زمينه استناد مى‌ جويد. سپس احاديث نبوى دال بر وصايت على (ع) و نيز آيات و روايات دال بر خلافت بلافصل على (ع) را يادآور مى‌ شود. مؤلف همچنين به اجماع امت بر وجوب امامت اميرالمؤمنين (ع) و ذريه ايشان از امام حسن و امام حسين عليهماالسلام استناد مى‌ كند. در بخشى ديگر از كتاب نويسنده، به بررسى رواياتى مى‌ پردازد كه در آنها از وقوع هرج و مرج بين امت اسلامى، پس از رحلت نبى مكرم اسلام (ص) و گروه گروه شدن آنان خبر داده شده است. سپس به بيان نام ائمه زيديه و فرزندان ايشان پرداخته و از اساتيد معاصر خود نام مى‌ برد و طرق و أسانيد خود را يادآور مى‌ شود. در بابى ديگر از ابواب كتاب مؤلف از بدعت‌ گذارانى چون ضرار بن عمر، جهم بن صفوان، حسين النجار، ابوالحسن بن ابى‌ بشر الأشعرى نام برده و برخى عقايد ايشان را يادآور مى‌ شود. سپس به معرفى مرجئه و حشويه پرداخته و در ادامه به معرفى برخى معتقدات مجبره، مشبهه و قدريه مى‌ پردازد. معرفى برخى از رجال عدليه و شيعه و نقل گفتار ايشان درباره معناى عدل و تشيع و نيز معرفى بعضى نگارش‌ هاى زيديه كه مشتمل بر احاديث شريف نبوى است كه از طريق علماء سلاله علويه روايت شده، در بخشى ديگر از كتاب آمده است.
فضائل الشیعة
نویسنده:
محمد بن علی ابن بابویه؛ مترجمان: لطیف راشدی، سعید راشدی
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: مسجد مقدس جمکران,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
«فضائل الشیعة»، نوشته شیخ صدوق، ابو جعفر محمد بن على بن حسین بن بابویه قمى (305- 381 ق)، از بزرگان فقها و روات شیعه در قرن چهارم هجرى است. این کتاب، به زبان عربى و حاوى روایاتى از ائمه (ع) درباره مقام و منزلت شیعیان محمد و آل محمد (ص) است. بعد از وفات حضرت رسول خدا (ص) حکومت ‏هاى وقت سعى و تلاش فراوانى در خانه ‏نشین کردن اهل بیت آن حضرت داشتند. آنان پیروان و شیعیان اهل بیت را قتل عام کرده و یا در زندان ‏ها و زیر شکنجه به شهادت مى ‏رساندند. تبلیغات شدیدى هم علیه شیعه به راه انداخته بودند و به آنها رافضى مى‏ گفتند؛ یعنى کسانى که راه عموم مردم را ترک کرده ‏اند. در این میان، علما و فقهاى شیعه با فداکارى و از خود گذشتگى به نقل روایات نبى اکرم و اهل بیت آن حضرت، درباره مقام و منزلت ائمه (ع) و یاران آنان پرداختند تا مقام حقیقى اهل بیت عصمت و طهارت و شیعیانشان را بر دیگر مسلمانان آشکار نمایند و اسلام حقیقى و راه حق را بر مردم نمایان گردانند. شیخ صدوق نیز یکى از راویان بزرگ شیعه به شمار مى ‏آید که در همین راستا این کتاب را به نگارش درآورده است. کتاب فضائل الشیعة، از زمان نگارش، مانند دیگر کتاب‏ هاى شیخ صدوق، مورد توجه علما و فقهاى شیعه قرار گرفته و در بسیارى از مجموعه ‏هاى روایى، مانند بحارالانوار علامه مجلسى، از آن نقل شده و به آن استناد گردیده است. کتاب حاضر، به حدى مورد توجه واقع شده که محدث نورى یک نسخه از آن را به خط خود نگاشته است که این نسخه هم اکنون در دست‏رس مى ‏باشد.
 تعریف فرق و مذاهب کلامی چیست؟ و عمده ترین فرق و مذاهب کلامى کدامند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
پاسخ تفصیلی:
فرق و مذاهب كلامى به فرق و مذاهبى گفته مى شود كه درباه مسايل كلامى و اعتقادى پديد آمده اند. در تاريخ اسلام فرق و مذاهب كلامى بسيارى پديد آمده است كه برخى منقرض شده و جز نامى از آنها در كتب ملل و نحل و عقايد باقى نيست، و برخى ديگر موجود بوده و داراى بیشتر ...
سید رضی و متکلمان
نویسنده:
سید محمدمهدی جعفری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
سید رضی از دانشمندان و ادبای بزرگ سده‌های چهارم و پنجم هجری، افزون بر کار بزرگ گردآوری «نهج البلاغه»، در شعر بی مانند و در علم کلام و تفسیر قرآن و علوم بلاغت از توان بالایی برخوردار بود. آثار گرانسنگ او گواه راستینی بر این مدعاست. در سده‌‌های نخستین تاریخ اسلامی فرقه‌های کلامی درباره مسایل گوناگون عقیدتی آرای مختلفی داشتند، و هیاهوی بسیاری برای اثبات نظریه‌های خود به راه انداخته بودند. در این نوشتار چند نمونه از آرای کلامی مطرح در آن روزگار را، از دیدگاه سید رضی که مشخصا دیدگاه کلامی عقل گرای شیعه امامیه است، آورده‌ایم.
صفحات :
از صفحه 17 تا 28
اندیشه اعجاز: ‌زمینه‌ها و سیر تطور آن تا قرن سوم
نویسنده:
محمد علی مهدوی راد، روح الله شهیدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
چکیده :
«اندیشه اعجاز»، پیش از قرن چهارم هجری و رسیدن به اوج، مراحلی چند را به خویش دیده است. در مرحله نخست، یعنی قرون اول و دوم هجری، شاهدیم که ادیبان و سخنوران در برابر هماوردی قرآن اظهار عجز کرده‌اند و عالمان و مفسران بدون اهتمام و توجه ویژه از کنارِ مسائل در پیوند با اعجاز گذشته‌اند و در آن به چند و چون نپرداخته‌اند. در مرحله پسین، کشاکش‌های کلامی بین ادیان و درون دینی و نهضت ترجمه، چالش‌هایی را فرا روی قرآن به عنوان سند نبوت و اسلام نهاد و مباحث اعجاز را جدی ساخت. تلاش‌های عالمانی چون نظام، علی بن ربن طبری، جاحظ، ابن قتیبه و واسطی در زمینه اعجاز، جلوه‌هایی از دغدغه‌های موجود در این دوران است.
صفحات :
از صفحه 169 تا 190
توسل و زیارت در منابع اهل سنت و نقد دیدگاه وهابیت
نویسنده:
حسین حبیبی‌تبار، محمد محسن مروجی طبسی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه,
چکیده :
بارگاه رضوی از سده سوم هجری قمری تاکنون، کـانون توجـه امـت اسـلامی اعـم از شیعه و سنی بوده است، به ویژه علمای اهل سنت و پیروان آنان، پیوسته جهت عـرض ارادت و طلب حاجت و شفای امراض به زیارت آن حضرت شتافته و به آن پیشوا توسل مـی‌جسـتند. این در حالی است کـه بـا بیـان تفکـرات و فتـاوای ابـن‌تیمیـه و پیـروانش چـون محمـدبـن عبدالوهاب، زیارت قبور انبیا و صالحین و توسل به آنان حرام و شرک دانسته شـده و زیـارت‌کنندگان و متوسلین به آنان را قبریون و حجریون نامیدند و بـا جلـوه دادن زیـارت و توسـل از اختصاصات شـیعه، و ادعـای فقـدان چنـین اعتقـادی در میـان اهـل سـنت و یـا وجـود چنـین اعتقادی در عوام اهل سنت و نه علما، سعی در ایجاد دوگانگی اعتقادی و رفتاری میان شیعه و سنی دارند. پژوهش حاضر درصدد تبیین فضیلت زیارت امام رضا در منابع اهـل سـنت و تبیین گزارش‌ها و نصوص تاریخی، بر سیره مستمره علمای اهل سنت و پیروان آنان و نیز نقد تفکرات و باورهای وهابیت در مساله زیارت و توسل، بر اساس منابع معتبر و درجـه اول اهـل سنت است که نتیجه آن اتحاد بیش از پیش مسلمین خواهد شد.
صفحات :
از صفحه 127 تا 156
مشخصات ظاهری و ویژگیهای معنوی منجی آخرالزمان در تفاسیر شیعه و سنی
نویسنده:
محمدرضا قرائی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه,
چکیده :
بحث ظهور و اصلاح جامعه بشری از نابسامانی‌ها که از اعتقادات مشترک بین جوامـع و ادیان مختلف می‌باشد، ارتباطی تنگاتنـگ بـا منجـی عـالم بشـریت دارد و عمـوم مکاتـب و آئین‌هایی که به این بحث پرداخته‌اند، پیرامون شخصیت منجی نیز اظهارنظر نموده‌اند. علمای مسلمان از جمله مفسران، اعم از شیعه و سـنی نیـز دربـارۀ شخصـیت منجـی بـه بحث پرداخته و دربارۀ موضوعاتی همچون اینکه «آیا زاده شده یا نه، از کدامین تبار اسـت، ویژگی‌های ظاهری و معنوی او چیست، مقـام و منزلـت و شـباهتش بـه انبیـاء کـدام اسـت؟» روایاتی را آورده و گاه نظریات خود را نیز بیان کرده‌انـد. از جملـه جـذابییت‌های این نوشـتار اینکه آراء متفاوت نقل شده در منابع اسلامی در این خصوص و وجوه تشـابه و تفـارق آنهـا را می‌توان از مصادیق مباحث تقریب بین مذاهب اسلامی برشـمرد، بـویژه از آن جهـت کـه علی‌رغم بررسی این موضـوع بـه روش نقلـی در منـابع تفسـیری عمـدتا از جـنس مباحـث کلامی بشمار می‌رود.
صفحات :
از صفحه 177 تا 209
شکل گیری کلام یهود در سایه کلام اسلامی
نویسنده:
رضا گندمی نصرآبادی، محمدمهدی رضاپور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه معارف اسلامی,
چکیده :
با بررسی الهیات یهود، قبل و بعد از اسلام، تحولاتی که مسلمانان در میان علمای سنتی یهود پدید آوردند، نمایان می شود. «عقل گرایی» مشخصه بزرگی بود که بعد از اسلام در میان یهودیان شکل گرفت و این ویژگی به جز دوره کوتاهی و آن هم در میان تعداد معدودی همچون فیلون، هیچ سابقه یهودی ندارد؛ تا اینکه کلام اسلامی، بن مایه های این روش فکری را در یهودیت بنا نهاد و بزرگانی از یهودیت، مانند داوود مقمص و سعدیا گائون از جامعه سنتی یهود و قرقسانی در فرقه قرائیم، با پذیرش این تحول، دوره جدیدی از تفکر یهودی را رقم زدند. این تحول، معلول دو عامل مهم بود: یکی دستاورد بزرگ متکلمان مسلمان که علمای ادیان دیگر را به فراگیری آن مشتاق می کرد و دیگری ثبات و امکانی که اسلام در جوامع مسلمان پدید آورد تا علوم مختلف ازجمله کلام اسلامی در میان علمای اسلام و ادیان دیگر شکوفا شود. تأثیر کلامی مسلمانان بیشتر از طرف عقل گراهایی چون معتزله بود که تلاش می کردند عقل و دین را با یکدیگر جمع کنند. این رویکرد مورد قبول علمای یهود واقع شد و آنها برای موجه نشان دادن دین خود در میان علمای ادیان دیگر و نیز دفاع از آن در میان پیروان یهود، نیاز به این روش داشتند و جمع بین عقل و دین، جزء دغدغه های آنان شد.
صفحات :
از صفحه 111 تا 128
شیعة، الجذور و البذور
نویسنده:
محمود جابر
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
چکیده :
«الشيعة، الجذور و البذور» از آثار استاد محمود جابر است كه به زبان عربى تأليف شده است. در اين اثر، ريشه‌ هاى تاريخى پيدايش و رشد تشيع مورد بررسى قرار گرفته و به شبهه مشهور ارتباط عبدالله بن سبأ با آغاز مذهب شيعه پاسخ علمى و استدلالى داده شده است. اين كتاب در يك مقدمه و سه فصل سامان يافته است: 1- خلفاى پيامبر (ص)، 2- تعريف شيعه و 3- عبدالله ابن سبأ. در واقع اين اثر درصدد است كه به اين پرسش‌ ها پاسخ دهد: جانشينان پيامبر (ص) چه كسانى هستند؟ تشيع چيست و شيعه كيست؟ آيا شيعه از درون اسلام به وجود آمده است و يا ساخته ديگران مثل عبدالله بن سبأ است؟
  • تعداد رکورد ها : 304