جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 1130
الهیات امید: در صحنه واقعی و الزامات فرجام‌شناسی مسیحی [کتابشناسی انگلیسی]
نویسنده:
Jürgen Moltmann (یورگن مولتمان)
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: تلاش‌های زیر عنوان الهیات امید را یدک می‌کشند، نه به این دلیل که بار دیگر فرجام‌شناسی را به‌عنوان یک آموزه مجزا معرفی کرده و با کتاب‌های درسی معروف رقابت می‌کنند. در عوض، هدف آنها نشان دادن این است که چگونه الهیات می تواند از امید حرکت کند و موضوع خود را در پرتو معادشناسی بررسی کند. به همین دلیل آنها در مورد زمینه امید ایمان مسیحی و اعمال مسئولانه این امید در اندیشه و عمل در جهان امروز تحقیق می کنند. بحث های انتقادی مختلف را نباید به عنوان رد و محکوم کرد. آنها گفتگوهای ضروری در مورد یک موضوع مشترک هستند که آنقدر غنی است که مستلزم رویکردهای جدید مداوم است.
پاسخ به ایوب (از جلد یازدهم مجموعه آثار یونگ) [کتابشناسی انگلیسی]
نویسنده:
C. G. Jung (سی جی یونگ)؛ Translated by R.F.C. Hull
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
Princeton University Library,
چکیده :
پاسخ به ایوب (به آلمانی: Antwort auf Hiob) کتابی نوشته کارل گوستاو یونگ روان‌شناس سوئیسی است که در آن کتاب ایوب، بخشی از عهد عتیق و یکی از کتب مقدس یهودیان و مسیحیان، از دیدگاه روان‌شناسی و روان‌کاوی تحلیل می‌شود.
معناشناسی الهیات عملی [کنفرانس بین المللی الهیات عملی]
سخنران:
رسول رسولی پور
نوع منبع :
سخنرانی , فیلم
فرهنگ واژگان الهیاتی عهد جدید: خلاصه یک جلدی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
گرهارد کیتل, گرهارد فردریش؛ تلخیص: جفری دبلیو برومیلی
نوع منبع :
کتاب , خلاصه اثر , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
منابع دیجیتالی :
الهیدانان مدرن: درآمدی بر الهیات مسیحی در قرن بیستم [کتابشناسی انگلیسی]
نویسنده:
David F. Ford (دیوید اف. فورد)/ Rachel Muers (راشل مورز)
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
Wiley-Blackwell,
چکیده :
ترجمه ماشینی: مروری جامع و قابل دسترس از الهیات اصلی مسیحی قرن بیستم و بیست و یکم ارائه می دهد. هر فصل توسط یک متکلم برجسته نوشته شده است و تصویر روشنی از یک جنبش، موضوع یا فردی خاص ارائه می دهد. اینها با هم تصویری بی نظیر از پیشرفت الهیات مدرن ارائه می دهند. ویرایش سوم شامل موارد زیر است: درمان های جدید و به روز موضوعاتی که در نسخه های قبلی پوشش داده شده اند. بخش جدید در مورد شش الهیات کلاسیک قرن بیستم. درمان گسترده علوم طبیعی، جنسیت، الهیات کاتولیک رومی از واتیکان دوم، و الهیات آفریقایی، آسیایی و انجیلی. مقدمه و پایان نامه اصلاح شده و به روز شده توسط دیوید اف.فورد.فصول جدید در معنویت، الهیات شبانی، الهیات فلسفی، تفسیر کتاب مقدس پسااستعماری، الهیات پنطیکاستی، اسلام و الهیات مسیحی، بودیسم و ​​الهیات مسیحی، و الهیات و فیلم. مانند نسخه های قبلی، متن با مقدمه ای کامل بر الهیات مدرن آغاز می شود. پایان نامه وضعیت کنونی و چشم انداز الهیات مسیحی در قرن بیست و یکم را مورد بحث قرار می دهد.
حل مسئلۀ شر با تکیه بر نظریۀ انگیزش الهی(بررسی راهکار زاگزبسکی در حل مسئله شر)
نویسنده:
شیما شهریاری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: انجمن فلسفه دین ایران,
چکیده :
مسئله شر یکی از مهم ترین انتقاداتی است که امروزه باور عقلانی به وجود یک خدای خیرخواه، عالم مطلق و قادر مطلق را به مخاطره می اندازد. لیندا زاگزبسکی از جمله فیلسوفان معاصری است که تلاش دارد با نگاه تازه ای، به حل این مسئله بپردازد. او با پیش کشیدن «نظریه انگیزش الهی» نشان می دهد که خداوند سرچشمة وجودی تمام خوبی هاست و انگیزه های او به لحاظ وجودی و متافیزیکی پایه تمام اوصاف و ارزش های اخلاقی اند. زاگزبسکی با تمسک به این نظریه اثبات می کند که براهین منطقی و شاهدمحور شر در اثبات نتیجه شان ناکارامد هستند. او در ادامه تلاش می کند تا با پی ریزی نظریه عدل الهی اش، علل احتمالی تجویز شر از جانب خداوند را بیان کند و نشان دهد که خداوند به دلیل عشق به اشخاص برخی از شرور را تجویز کرده است.
صفحات :
از صفحه 77 تا 95
الهیات هنری یا الهیات هنر؟ (تحلیل انتقادی دیدگاه جورج پاتیسون)
نویسنده:
رضی موسوی گیلانی، علیرضا آرام
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
چکیده در این مقاله با روش تحلیلی - انتقادی به بررسی دیدگاه جورج پاتیسون در باب رابطۀ دین و هنر می‌پردازیم. پاتیسون تأملات خود را در مسیر آنچه مندرج می‌کند که خود الهیات هنر نامیده است. او به این نتیجه رسیده که هنر نه ابراز زیردست الهیات، بلکه نوعی نگرش زیبایی‌شناختی به جهان هستی است، نگرشی که ضمن پاسداشت گوهر زندگی، به رهاوردی معنوی منتهی خواهد شد. او نگاه مطلوب خود را بیش از کلیسا و الهیات رسمی مسیحی، در طریقت بودایی ذن جست‌وجو می‌کند و البته همزمان از رمانتیسم و اندیشۀ پست‌مدرن فاصله می‌گیرد. اما به‌نظر می‌رسد حاصل نظریات او نه الهیات هنر، بلکه رویکردی هنری به دین و تفسیری زیبایی‌شناختی از زندگی است که می‌توان آن‌ را با تعبیر الهیات هنری متمایز کرد و اشکال‌های وارد بر آن ‌را برشمرد.
صفحات :
از صفحه 571 تا 587
 بدن‌ها و ارواح یا بدن‌های دارای روح؟: مسائل جاری در الهیات
نویسنده:
Nancey Murphy (نانسی مورفی)
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
کمبریج - انگلیس: انتشارات دانشگاه کمبریج: Cambridge University Press; Illustrated edition,
چکیده :
ترجمه ماشینی: آیا انسانها از یک بدن و یک ذهن یا روح غیر مادی تشکیل شده اند یا ما موجوداتی کاملاً فیزیکی هستیم؟ نظرات در مورد این موضوع به شدت تقسیم شده است. در این کتاب واضح و مختصر ، نانسی مورفی یک روایت فیزیکالیست را مورد بحث قرار می دهد ، اما تصوری که دیدگاههای سنتی انسانها را به عنوان منطقی ، اخلاقی و قادر به ارتباط با خدا کاهش نمی دهد. این موقعیت نه تنها با پیشرفت علم و فلسفه ، بلکه با مطالعات کتاب مقدس و الهیات مسیحی نیز ایجاد می شود. از خواننده دعوت می شود تا راههای موجودات را بیشتر از مجموع اجزای آنها درک کند. اینکه ظرفیتهای انسانی بالاتر مانند اخلاق ، اراده آزاد و آگاهی دینی از پیچیدگی عصبی زیستی ما سرچشمه گرفته و از طریق ارتباط ما با دیگران ، با میراث فرهنگی ما و از همه مهمتر با خدا توسعه می یابد. مورفی به سوالات منحصر به فرد انسان ، تجربه مذهبی و هویت شخصی قبل و بعد از معاد جسمانی می پردازد.
صلح: میل به خدا
نویسنده:
هری هوبنر - مترجم: محمد ابراهیم باسط
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه علوم وحیانی معارج,
چکیده :
اگر بخواهیم چنان که متون مسیحی گفته‌اند صلح‌آفرین باشیم باید در صلح نخستین آفرینش خداوند مشارکت بجوییم. در دین مسیحی سنتی وجود دارد که در پی کاستن از تمایز بین صلح به‌مثابۀیک هدف و صلح به‌مثابۀیک سبک زندگی است و می‌خواسته صلح را یک فرمان بی‌چون‌وچرا ببیند. این سنت صلح را یک دعوت مسیحی می‌داند، دعوت به بازگشت به صلح نخستین خداوند در آفرینش. هرچند صلح هرگز کاملاً بر روی زمین محقق نمی‌شود، بی‌معناست که بگوییم نمی‌توان به نحوی آن را در وجودِ زمانی و مکانی به بیان آورد و بی‌معناست که بخواهیم آن را بدون توسل به صلح نخستینی که خداوند در آفرینش قرار داده است محقق کنیم. به علاوه این برداشت از صلح یک مفهوم بنیادین و مشترک در هر سه دین بزرگ توحیدی است؛ جدا از این که مفهومی که ارسطو از دوستی اجتماعی بیان می‌کند نیز قرابت‌های تنگاتنگی با آن دارد. اینها در حالی است که در جامعۀ سکولار مدرن نه اثری از صلح به معنای توحیدی آن دیده می‌شود و نه از دوستی ارسطویی. اما ساختار جامعۀ معاصر می‌توانست به گونه‌ای دیگر باشد، و بهره‌برداری از منابع عمیق و صلح‌آفرینِ سنت‌های دینی‌مان می‌تواند در این کار به ما یاری کند.
صفحات :
از صفحه 81 تا 140
عقلانیت و اخلاق دینی ـ بحث در اخلاق خود بنیاد در الاهیات کاتولیک
نویسنده:
پیتر نوینر، مترجم: امیر آقاجانلو
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه علوم وحیانی معارج,
چکیده :
بسیاری از دیدگاه‌های علم کلام و فلسفۀ اخلاق، مبتنی بر تعیین ملاک حسن و قبح است. فخر رازی معتقد است حسن و قبح در افعال بشری عقلی، و در افعال الهی شرعی است. دیدگاه او خاص و منحصر‌به‌فرد است. در این جستار، نخست ادلۀ فخر رازی را برای تفکیک جایگاه عقل در اخلاق بشری و الهی و چرایی روی آوردن او را به چنین دیدگاهی خواهیم گفت. دلایل فخررازی را در دفاع از شرعی بودن حسن و قبح افعال الهی در سه جهت طبقه‌بندی می‌کنیم: تکلیف، خلقت و جبر حاکم بر عالم. در گام بعدی، ادّله او را با رویکرد تحلیلی ـ انتقادی سنجیده و نقد می‌کنیم. در پایان، با ردّ دیدگاه فخر رازی نتیجه می‌گیریم ملاک معرفت‌شناختی در تشخیص حسن و قبح افعال انسانی و الهی یکسان است.
صفحات :
از صفحه 96 تا 108
  • تعداد رکورد ها : 1130