جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 609
بداية المعرفة: منهجية حديثة في علم الكلام
نویسنده:
حسن مكي العاملي
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
نجف - عراق: دارالزهراء,
چکیده :
کتاب حاضر که به زبان عربی نوشته شده شامل علم کلام به سبک و شیوه‌ی جدید است. مطالب عمده این کتاب عبارت‌اند از: تعریف علم کلام و فوائد و مرتبه آن و نام‌های دیگرش، وجوب معرفت و شناخت در اصول دین، اثبات آفریدگار، صفات آفریننده، نبوت، امامت و معاد. نویسنده به آیات و احادیث استناد کرده و با شیوه و روش تازه مطالب را مطرح نموده است.
عقائد الإمامیة الإثنی عشریة المجلد2
نویسنده:
إبراهيم موسوي زنجاني نجفي
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: انتشارات حضرت مهدی عج,
چکیده :
عقائد الإماميه الإثنى عشرية به زبان عربى كه تقريبا 40 سال قبل توسط سيد ابراهيم موسوى زنجانى تأليف شده است. موضوع: بررسى عقائد شيعه به روش استدلالى از كتاب و سنة و استعانت از بعضى علوم ديگر مثل فلسفه، تاريخ فيزيك رياضى ستاره‌شناسى و... بيان عقايد مختص شيعه دوازده امامى كه شامل تحقيقات كامل مهم و دقيقى است دربردارندۀ معارف، آفرينش، معاد، اصول دين و ساير معارف شيعه كه با ادله قطعيه از آيات قرآن و اخبار معصومين عليهم‌السلام و شواهد علمى به اثبات رسيده‌اند. ساختار كتاب به‌طور اختصار اين‌گونه مرتب شده است: 1.
بحوث في الفكر و العقيدة
نویسنده:
عزالدين طباطبائي حكيم
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
مصر: دار الهلال,
چکیده :
کتاب حاضر از دانشمند محترم جناب عزالدین طباطبایی درباره مباحث مهم اصول دین می باشد که در آن به بررسی توحید، نبوت، امامت و معاد می پردازد. بخش اول کتاب هم درباره مسائلی است که سوفیست ها و شک گرایان مطرح می کنند که به آنان پاسخ داده می شود.
نبوه فی القران
نویسنده:
نويسنده:محمدتقی مصباح‌‌یزدی، ترجمه: محمد عبدالمنعم خاقانی
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران - تهران: فقاهه,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
مطالبی که در این کتاب درباره‌ی نبوت در قرآن به زبان عربی بحث شده عبارت است از معجزه در قرآن، عصمت انبیاء، نقش انبیاء به مثابه‌ی اساس دین، و مساله‌ی ختم نبوت.
مجمع‌ الشتا‌ت‌ فی‌ اصول‌ الاعتقا‌دات‌ المجلد1
نویسنده:
اشرفی‌ اصفها‌نی‌، عطا‌ءالله‌، اشراف: سید علی حسینی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
کلام امامیه , کتب شیعه امامیه , 11. عقاید dogmas (the distillate of doctrines) , اصول عقاید , عقاید اسلامی , 1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology , تفسیر المیزان (علامه طباطبایی، قرآن به قرآن و اجتهادى‌) , تفسیر کشاف : متقن ترین تفسیر اهل سنت، ممتاز به لحاظ نکات ادبی و بلاغی : زمخشری , انوار التنزیل و اسرار التأویل (معروف به تفسیر بیضاوی): قاضی بیضاوی : خلاصه و زبده ای است از کشاف و مفاتیح الغیب و مورد استفاده فیض کاشانی , تفسیر کبیر : فلسفی و کلامی: فخر رازی , بحار الانوار: علامه مجلسی , 01- کافی : شیخ کلینی , مرآت العقول: علامه مجلسی , تفسیر مجمع البیان (اجتهادى‌) , تفسیر صافی (روایى‌) , مقالات الاسلامیین: ابوالحسن اشعری , اوائل المقالات: شیخ مفید , احقاق الحق: قاضی نورالله , الغدیر: علامه امینی , عیون اخبار الرضا: شیخ صدوق , تفسیر عیاشی (روایی) , 02- نهج البلاغه , بصائر الدرجات: صفار قمی , أعیان الشیعة (محسن امین) , کشف الغمة (علی بن عیسی اربلی) , الخرائج و الجرائح‏ (قطب راوندی)
چکیده :
(از مجموعۀ 7 جلدی)جلد نخست از مجموعه "مجمع الشتات فی الاصول و الاعتقادات "شامل نوشته‌ها و درس‌های شهید "اشرفی اصفهانی "است که پس از گردآوری در قالب هفت جلد به طبع رسیده است .به جز مطالب کوتاهی که به فارسی نگارش شده، مابقی این مجموعه به زبان عربی است و موضوع آن اصول اعتقادی اسلام است .مطالب هر یک از فصل‌ها با استناد به آیات قرآن کریم و روایات تدوین گردیده است . جلد حاضر حاوی مطالبی درباره اثبات صانع، معنی صمد، صفات خداوند، معرفت و علم خداوند، نبوت و معجزات، ایمان ابوطالب، فواید تقوا، معجزات ائمه، علم ائمه، دلایل ختم نبوت، و شفاعت است .
منقذ من التقلید المجلد 1
نویسنده:
محمود بن علي حمصي رازي
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: مؤسسة النشر الاسلامی التابعة لجماعة المدرسين بقم المقدسة,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
«المنقذ من التقليد»، نوشته الشيخ سديدالدين الحمصى الرازى، از عالمان بزرگ شيعى، متوفاى اوائل قرن هفتم هجرى است. حمصي در آغاز هر بحث نوعا خلاصه مطالب را بيان مي‌ كند و دورنمايي از مباحث را به دست خواننده مي‌ دهد. هنگام شروع بحث، اكثراً موضوع را تعريف كرده و ادله مدعايش را ارائه مي‌ كند؛ سپس ديدگاه ديگران و همچنين ابهامات موجود در بحث را به صورت سؤال و جواب مورد بحث قرار مي‌ دهد. اين اثر نفيس كلامى با شرح كوتاهى از زندگانى مولف و مقدمه وى آغاز شده و مباحث با عناوين زير پى‌ گيرى شده است: القول فى حدوث الجسم القول فى محدث (صفات ثبوتيه و سلبيه ) الرد على الفرق المخالفه فى التوحيد القول فى العدل (و مسائل مربوط به آن) القول فى كونه تعالى متكلما و صفته كلامه و... و الكلام فى التكليف و... القول فى اللطف و المصلحه و المفسده و... و القول فى النبوات (مسائل مربوط به آن) القول فى صفات النبى (ص) ...
پاسخ به پرسش های مذهبی
نویسنده:
ناصر مکارم شیرازی، جعفر سبحانی
نوع منبع :
کتاب , پرسش و پاسخ
وضعیت نشر :
قم: مدرسه امام علی بن ابیطالب (ع),
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
کتاب «پاسخ به پرسش های مذهبی» تالیف ناصر مکارم شیرازی و جعفر سبحانی می باشد. در این کتاب، سوال و جواب‌ هایی درباره‌ خداشناسی و صفات خدا، پیامبران، امامان، رستاخیز و عالم پس از مرگ، فلسفه‌ احکام و مسائل فقهی، تفسیر، تدوین شده است.
جنة المأوى
عنوان :
نویسنده:
محمد حسین کاشف الغطاء؛ محقق: محمدعلی قاضی طباطبایی؛ مقدمه نویس: مهدی انصاری قمی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: مؤسسة الشهید الانصاری القمی لاحیاء التراث,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
کتاب «جنة المأوى» که از آثار مرحوم آیت الله شیخ محمدحسین آل کاشف الغطا است، مجموعه ای از نوشته ها و سخنرانی های پراکنده ایشان می باشد. موضوعات این نوشته ها: میلاد پیامبر اکرم (ص)، معاد جسمانی، غیبت حضرت مهدی (ع)، معراج و… است. ایشان در بحث معاد جسمانی چنین می گوید: «همین طور که ماده ثابت است و از میان نمی رود به همین گونه همه صورت ها نیز در محل و جایگاه خود در کتاب خداوندی ثابت هستند.»
رسائل أربع في دروس المقدمات
نویسنده:
محمد کرمی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
مهدیار,
چکیده :
کتاب حاضر از جناب محمد کرمی یک کتاب درسی حوزوی است در چند حوزه علمی مهم : 1. بخش اول کتاب درباره علم نحو و قواعد نحوی است. 2. بخش دو درباره اصول فقه و مسائل آن. 3. بخش سوم درباب علم منطق و قضایای آن. 4. و بخش آخر و بخش تفصیلی کتاب درباره عقاید اسلامی می باشد.
  • تعداد رکورد ها : 609