جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

فارسی  |   العربیه  |   English  

در تلگرام به ما بپیوندید

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
آيا در بهشت تمام امكاناتي كه در اين جهان هست مثل ماشين و هواپيما وجود دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : آنچه در بهشت وجود دارد فوق مظاهر تمدن دنيايي است. حيات اخروي اساساً ويژگي‌هايي برتر از زندگي اين جهان دارد و ابزار و آلاتي كه بشر در اين دنيا مورد استفاده قرار مي‌دهد، به هيچ وجه در آن عالم مورد نياز نيست؛ مثلاًبراي سفر به دورترين نقاط بهشت، ب بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
کلیدواژه‌های فرعی :
مبدا و معاد
عنوان :
نویسنده:
جمعی از نویسندگان
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
چکیده :
آيین آسمانى اسلام براى رشد و تعالى انسان و رسانیدنش به كمال حقیقى، دستورھاى منطقى و استوار دارد. شناخت و بینش انسان مسلمان در پرتو وحى، از خدا، جھان و خويشتن، حركتزا، امیدبخش و مسؤولیتآفرين است. ما بهعنوان انسانى مسلمان، بايد براى شناختن و شناساندن مبانى فكرى و عقیدتى اسلام، بكوشیم. اگر مسلمانان به عقیده پاك و ناب اسلامى آراسته باشند، جامعه اسلامى از ھر خطرى در امان است؛ زيرا اعتقادات، پايه و اساس زندگانى انسان است و فرھنگ اسلامى بر مبناى ھمین اعتقادات پاك مبتنى است. اگر در انجام اين وظیفه كوتاھى كنیم، نخواھیم توانست جامعه را به سوى تعالى سوق دھیم و ناچار محكوم به شكست خواھیم بود. ارائه و تبیین اصول معارف اسلامى بر مبناى استدلال و منطق، از مھمترين وظايف سازمانھاى فرھنگى است و از اين رو، ھمواره، دانشمندان مسلمان با شیوهھاى گوناگون، فرھنگ و عقايد اسلامى را تبیین كردهاند. گروه عقايد مركز تحقیقات اسلامى نیز به نوبه خود، در اين باره كوششھايى انجام داده و با تھیّه متون مختلف براى تدريس در دورهھاى آموزشى، به اين وظیفه مھم ھمّت گماشته است. نوشته حاضر، پژوھشى است درباره اعتقادات اسلامى كه نويسنده، كوشیده است در عین توجه به روان بودن متن، بر جنبه استدلالى نیز ارج نھد.
رجوع إلى الله
نویسنده:
الفیض الکاشانی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: دوی القربی,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
کتاب "رجوع الی الله المراقبه، المحاسبه، التوبه، الموت" همانگونه که از نام آن پیداست یک کتاب هشداردهنده اخلاقی است که نکات اخلاقی و آیات و روایت بسیار مناسبی درباره مراقبه، محاسبه نفس، توبه، مرگ، معاد، قیامت ، بهشت و جهنم و.... خاطر نشان می کند.
زهد
عنوان :
نویسنده:
الحسین بن سعید الأهوازی؛ صححه وعلق علیه وقدم له جلال الدین علی الصغیر
نوع منبع :
کتاب , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بیروت: دار الاعراف,
چکیده :
کتاب زهد شامل ذکر اخلاق حمیده و حسنه است که توجه خواننده کتاب را به این می دهد که اصل بندگی است و سعادت در گرو آن است و بس... بخش هایی از کتاب هم درباره مرگ و قیامت و بهشت و جهنم است که به خواننده کتاب تذکر بدهد که زهد یعنی آخرت را فدای به دست آوردن دنیا نکنی و این معنی واقعی زهد است.
معاد یوم القیامة
نویسنده:
علی موسى کعبی
نوع منبع :
کتاب
وضعیت نشر :
قم: مرکز الرسالة,
چکیده :
کتاب «المعاد يوم القيامة» نگاشته علي موسى كعبي، پژوهشی است درباره معنی و آثار اعتقاد به معاد. نگارنده در آغاز، ادله حتمیت و قطعیت معاد را متذکر می‌ شود، سپس ادله قرآنی و عقلی مبتنی بر حدوث معاد را تبیین می‌ کند. از منظر وی حکمت و عدالت اقتضا می‌ کند که قیامتی به وقوع پیوندد. برهان دیگری که نویسنده برای اثبات معاد اقامه می‌ کند برهان تجرد روح است. در انتهای کتاب معاد جسمانی و روحانی، موت، سکرات موت، برزخ و بهشت و جهنم نیز توضیح داده می‌ شود.
تعليقة على الفوائد الرضوية
نویسنده:
امام خمینی
نوع منبع :
کتاب , مناظره،گفتگو و میزگرد , حاشیه،پاورقی وتعلیق , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: مطبعه موسسه العروج,
کلیدواژه‌های اصلی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
«التعلیقة علی الفوائد الرضویة»، نام کتابی است به زبان عربی که امام خمینی قدس سره، به عنوان تعلیقه‌ای بر کتاب فوائد رضویه مرحوم قاضی سعید قمی، از عرفای مشهور قرن دوازدهم هجری، نوشته است. قاضی سعید، این کتاب را به عنوان شرحی بر حدیث «راس الجالوت»امام علی بن موسی الرضا علیه السلام، نوشته است که بیانات امام علیه‌السّلام در جواب سؤال بزرگ‌ترین عالم یهودی زمان خودش که راس الجالوت نام داشت، می‌باشد. از آن جایی که حدیث شریف راس الجالوت، دارای مضامین بسیار بلند و ویژه‌ای است که شخصی مانند راس الجالوت، بعد از شنیدن جواب امام به سؤال وی در مورد کفر و ایمان و شیطان و واحد متکثر و متکثر متوحد، به طرز عجیبی منقلب شده و شهادتین بر زبان جاری می‌سازد و مسلمان می‌شود، لذا قاضی سعید اقدام به شرح مضامین آن نموده است و امام خمینی قدس سره نیز طبق آنچه خود در مقدمه اشاره می‌کند، به خاطر بعضی اسرار و رموزی که در شرح قاضی سعید وجود دارد، لازم دانسته تا عبارات مغلق، شکافته شده و توضیحات لازم ارائه گردد، لذا در هر قسمت که نیاز به توضیح و بررسی بوده، بخش کوتاهی از عبارت قاضی سعید را با عنوان «قوله...» ، آورده و با عباراتی زیبا، روان و در پاره‌ای از مواقع مسجع، به شرح و بررسی آن پرداخته است. امام خمینی قدس سره، در بعضی جاها کلام قاضی سعید را رد می‌کند، مثل جایی که قاضی سعید کلام راس الجالوت را در مورد آیه کریمه «خلق الانسان علمه البیان»، معنا می‌کند و امام رحمة‌الله‌علیه می‌فرماید: حرف شارح صحیح است، لکن در معنای حرف راس الجالوت نمی‌باشد.
ابکا‌ر الافکا‌ر فی‌ اصول‌ الدین‌ المجلد 4
نویسنده:
سیف‌الدین‌ الآمدی؛ تحقیق‌ احمد محمد المهدی
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قاهره: دارالکتب‌ و الوثا‌ق‌ القومیه‌، مرکز تحقیق‌ التراث‌,
چکیده :
أبكار الأفكار في أصول الدين، تأليف ابوالحسن على بن ابى على بن محمد بن سالم، معروف به سيف الدين آمدى(551-631 ق)، متكلم بزرگ اشعرى است. اين اثر دائرةالمعارفى كلامى است، كه با قلمى شيوا، رسا و به دور از اغلاق در بيان مطالب و نقل و نقد اقوال و نظم فصول و ابواب به شكلى روشمند نگارش يافته است. «ابكار الافكار»، مهم‌ترين اثر كلامى آمدى و بلكه از مهم‌ترين آثار كلامى اشعريان و حتى جهان اسلام به شمار مى‌آيد و بر آثار كلامى اشعرى پس از خود تأثير قابل توجهى داشته است.اين كتاب، به يك اثر مرجع و بنيادين براى دورۀ پس از خود بدل گشت كه به دورۀ كلام متأخران شناخته مى‌شود. آمِدی در ابکار الافکار می‏کوشد تا دیدگاه‏های نحله‏های کلامیِ مختلف اسلامی و گاهی آرای ادیان آسمانی دیگر را نقل کند که از آنها با عبارت مِلّیّون یاد می‏کند. در جایی که اجماع میان همه ملل و نحل را گزارش می‏کند. تعبیر قد اجمع العقلاء را به کار می‏گیرد. گاهی برای نشان‏دادن رأی فرق اسلامی در برابر ملل غیراسلامی می‏گوید رأی اسلامیان چنین است. در برخی موضوعات نام اشخاص را می‏برد؛ مثلاً، جبّایی، نظّام، هشام بن حکم، اشعری، باقلانی، جوینی و... ؛ گاهی به جای اشخاص نام یک فرقه را می‏برد، برای نمونه، خوارج، امامیّه، معتزله، اشاعره، حشویّه، کرامیّه، واقفیه و... ؛ گاهی دیدگاه فلاسفه را با تعبیر مثلاً ذَهَبتِ الفلاسفة نقل می‏کند. تقریبا در اکثر قریب به اتفاق موارد، دیدگاه معتزله یک سویمهم بحث است. گاهی تمامی متکلّمان در برابر فلاسفه قرار داده می‏شوند. در بسیاری از موارد برای اشاره به رأی موردپسند خود، که موافق اسلاف اشعری وی است تعبیر مذهب اهل حق را به خدمت می‏گیرد. همیشه دیدگاه‏ها را به صورت منظم و دسته‏بندی شده و در چندین مسلک و تقریبا به ترتیب تاریخی گزارش می‏کند. از دیگر ویژگی‏های روش آمدی در این کتاب آن است که پس از نقل آرا و اقوال واردِ نقض و ابرام‏شده، از جهات متعددی همچون جهت لغوی، معنایی، نصّ و نقل، اجماع و عقل به نقد و بررسی آنها می‏پردازد. پس از تحریر محل نزاع و نقد و بررسی اقوال یا همه را ردّ می‏کند و رأی تازه‏ای می‏آورد یا در آن توقف کرده، فروتنانه اعتراف می‏کند که این همه آن چیزی است که در بساط و توشه‏اش یافت می‏شود و ادامه راه را بر آیندگان می‏سپارد.ن نتیجه اینکه کتاب ابکار الافکار به یک اثر پایه و بنیادین برای دوره پس از خود بدل گشت که به دوره کلام متأخران شناخته می‏شود. شیوه تحقیق آرا و تقریر مطالب و اخذ موضع آمدی در ابکار الافکار نیز، جالب و خاص اوست. گذشت که وی در خلاف و جدل، منطق و فلسفه دارای تخصص و آثار عدیده است که حاکی از گرایش عقلی و روح نقدیِ او است. نیز، گفته آمد که وی به بررسی پاره‏ای از قواعد مهم فلسفی همت گماشت و با وجود این به جدل و نیز منطق اهتمام ویژه ورزید. این امر یادآور سلف بزرگ او امام محمد غزالی (م504) است که به رغم نقد تند و حتی دشمنی با فلسفه و فیلسوفان توجه فوق‏العاده‏ای به منطق معطوف ساخت که آن هم دانشی برآمده از یونان و ابزار کار فیلسوفان بود. امّا ماجرا به همین جا ختم نمی‏شود. آمدی در مخالفت تند با جریان باطنیّه از یک‏سو و به‏خاطر تمایل به تصوف از سوی دیگر نیز یادآور غزالی است. این امر از یک‏سو تأثیرپذیری وی را از غزالی و تمسک او را به جدل و منطق برای هماوردی با فلسفه و کلامِ عقلانیِ معتزله نشان می‏دهد. از دیگر سو، رویکرد عقلی ـ نقلیِ او را به مباحث کلامی می‏نُمایاند. كتاب در پنج جلد و هشت قاعده تنظيم شده است. شایسته ذکر است که مصحح و محقق کتاب پانوشت‏های مفید فراوانی اعم از ذکر منابعِ مطالب مذکور در متن و نیز ارائه توضیحاتی جهت روشن شدن برخی ابهام‏ها یا معرفی افراد یا مکاتب و فرق آورده و به این نحو بر کمال اثر افزوده است. همچنین فهرست تمام موضوعات اصلی هر مجلّد در پایان آن ذکر شده است.
من‌العقیده الی‌الثوره المجلد 4
نویسنده:
حسن حنفی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بیروت: المرکز الثقا‌فی‌ العربی‌؛ دار التنویر,
چکیده :
«من العقيدة الى الثورة»، كتابى است پنج جلدى، به زبان عربى، در باره كلام نومعتزليان، نوشته دكتر حسن حنفى، از متفكران معاصر مصرى متعلق به جريان چپ اسلامى. مؤلف، در اين كتاب به آراى كلامى معتزله در چارچوب پروژه فكرى‌اش در بازخوانى و تجديد علم كلام توجه نشان داده است.