جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 195
ابدى بودن دين اسلام و بحث رجعت
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
اسلام دين جاودانه براي تمام زمانها و مكانهاست و تمام ابعاد وجودي انسان در تمام زمينه‏هاي مختلف فردي و اجتماعي را شامل مي‏شود و ديني است كه تمام قوانين و مقرراتي را كه موجب سعادت دنيوي و اخروي بشر است، وضع كرده است و در اين جهت هيچگونه كم و كاستي ندار بیشتر ...
ایقاظ من الهجعة بالبرهان علی الرجعة
نویسنده:
محمد بن حسن حر عاملی
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: نوید,
چکیده :
«الإیقاظ من الهجعة بالبرهان على الرجعة»، کتابى است در موضوع رجعت نوشته محمد بن حسن بن على بن محمد بن حر عاملى، معروف به شیخ حر عاملى، از علماى جبل عامل لبنان که در ایران سکنى گزید و خدمات قابل توجهى به اسلام و فرهنگ شیعى ارائه داد. مولف در تدوین ساختار کتاب به عدد دوازده تبرک جسته و آن را به دوازده باب تقسیم نموده است. باب «اول» در مقدمات‏ «دوم» در استدلال بر رجعت و امکان و وقوعش‏ «سوم» در قسمتى از آیات قرآن که به ضمیمه تفسیر ائمه علیهم السلام دلیل بر رجعت است. «چهارم» در اثبات این که آن چه در امت‏ هاى گذشته واقع شده، نظیرش در این امت واقع شود. «پنجم» در اثبات رجعت در سایر امت ‏ها. «ششم» در اثبات رجعت در پیامبران و اوصیاى گذشته. «هفتم» در اثبات رجعت در این امت اجمالا، تا آن رجعت موعود آخرالزمان را بعید نشمارند. «هشتم» در این که میان این امت هم درباره پیغمبران و أئمه علیهم السلام اجمالا رجعت بوده تا آن استبعاد برطرف گردد. «نهم» در قسمتى از حدیث ‏هاى معتبر که در رجعت مردم -از شیعه و غیره- وارد شده است. «دهم» در پاره‏ اى از روایات معتبر در رجعت گروهى از انبیاء و ائمه علیهم السلام. «یازدهم» در این که آیا بعد از حضرت مهدى علیه السلام دولتى هست یا نه؟. «دوازدهم» در بیان شبهه منکرین رجعت و جواب آن. موضوع رجعت از جمله موضوعاتى است که از صدر اسلام تا به حال مورد بحث و گفتگو بین شیعه و سنى است. در تمام ادوار، علماى شیعه در یک طرف معتقد به آن و سنیان در طرف دیگر منکر آن بوده‏ اند، گو این که بین دانشمندان شیعه درباره کیفیت رجعت اختلاف نظر و عقیده پیدا شده؛ ولى در اصل موضوع اتفاق دارند و در اثبات مطلب رسائل و کتاب ‏هاى بسیارى نوشته شده که این کتاب یکى از آنها است.
مسائل السرویة
نویسنده:
محمد بن محمد مفید
نوع منبع :
کتاب , پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: الموتمر العالمی لالفیة الشیخ المفید,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
«المسائل السرویة» اثر شیخ مفید به زبان عربی و مجموعه سؤالاتی است که از شهر ساری در استان مازندران، توسط یکی از شخصیت‌ های علمی آن جا به نام «سید فاضل شریف» مطرح شده است و شیخ مفید به آنها پاسخ داده است. بهترین راه برای حل شبهات عقیدتی، پاسخ قوی و کامل به سؤالاتی است که در هر عصر و دورانی مطرح می‌ گردد، زیرا این گونه طرح مباحث عقیدتی جاذبه بیشتری دارد و توجه خواننده را به خود جلب می‌ کند و بهتر آن را فرا می‌ گیرد. شیخ مفید، در این کتاب، با همتی عالی و سعه صدر به پاسخ گویی سؤالات پرداخته و هر جا لازم به تفصیل و توضیحات بیشتری بوده با بیانی روان به شرح آن پرداخته و هر کجا لازم ندیده، به اختصار اکتفا کرده و به دیگر تالیفات خود ارجاع داده است. وي در این کتاب، با شیوه‌ ای استدلالی در بحث و استنباط و با تمسک به روایات صحیح و معتبر، نظریات برخی از دانشمندان بزرگ معاصر خود را رد کرده است. او به فراوانی روایات توجهی نکرده، بلکه به سند آنها توجه دارد و روایات صحیح را اگر چه محدود باشند، بر روایات فراوان ضعیف السند مقدم داشته است.
بررسی و نقد دیدگاه دکتر عابد الجابری درباره مهدویت
نویسنده:
حمزه علی اسلامی نسب، علیرضا آل بویه
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
دکتر محمد عابد الجابری از متفکران معاصر جهان عرب است که با تالیفات متنوع خود جایگاه قابل توجهی در جهان عرب و غرب به دست اورد. و برای رون رفت از بحران هایی که جهان عرب در آن غوطه ور است به بررسی میراثهای پنجگانه ایرانی، یونانی، صوفیانه، اسلامی خالص و عرب خالص پرداخت. و معتقد شد تمام عقب ماندگی های جهان عرب ریشه در تفکرات میراث ایرانی داشته یمنی ها، مختار، عبدالله بن سبا توانستند با نفوذ در اسلام، آموزه های ایران و اسرائیلیات مثا مهدویت، رجعت و ... را در قالب تشیع در بین مسلمانان رواج دهند. در این مقاله تنها مسئله "مهدویت" با توجه به اهمیت آن در اندیشه جابری دنبال می شود . ضمن گزارش دقیق از اندیشه مهدویت در آثار عابد جابری خطاها و لغزش ها اداعاهای فاقد سند و پیش داوری ها ناقص او تماماً بر اساس منابع اصیل اهل سنت نشان داده می شود.
صفحات :
از صفحه 33 تا 50
رجعت از دیدگاه شیعه و فرقه ضالّه بهائیت
نویسنده:
سامان دخت کبیری سامانی,علی ملک زاده
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
این مقاله با رویکردی توصیفی تحلیلی، به بررسی نظریات شیعه و بهائیت در خصوص «رجعت» پرداخته است. «رجعت» یکی از مباحث اعتقادی در فرهنگ شیعه است و برای اثبات آن شواهد عقلی و نقلی فراوانی ارائه داده است. بر اساس آیات و روایات، معنای دقیق و مراد از «رجعت» در فرهنگ شیعه، بازگشتن عده ای از خالصان و پاکان در زمان ظهور حضرت مهدی علیه السلام برای یاری ایشان و همچنین بازگشت عده ای از ناپاکان و دشمنان برای انتقام گرفتن از آنان است. اما فرقه ضالّه بهائیت رجعت به این معنا را نپذیرفته و برای تحمیل خود به عنوان دینی جدید بر اذهان، موافق رأی و نظر خود، به تفسیر آیات قرآن پرداخته و معتقد به رجعت صفاتی اولیا و انبیای پیشین در پیامبر نوظهور شده است.
اعتقادات
عنوان :
نویسنده:
محمد بن علی ابن بابویه؛ محقق: عصام عبدالسید
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: المؤتمر العالمی لالفیة الشیخ المفید,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
«الاعتقادات» کتابی است کلامی که مرحوم شیخ صدوق در آن با استناد به روایات و احادیث وارده از معصومان علیهم‌ السلام به اثبات عقائد شیعی می‌ پردازد. شیخ این کتاب را به هنگام مسافرت به نیشابور بنا به درخواست عالمان آن دیار که از وی خواستند به صورت اجمال و مختصر عقائد شیعیان را برای آنان بیان کند املاء نمود. از آن جا که شیخ صدوق اساسا یک محدث است، چه در فقه و چه در عقاید، خود را محدود به معارف قرآن و روایات می‌ بیند. این التزام تا بدان حد است که حتی در کتاب‌ های فقهی و اعتقادی‌ اش از الفاظ و تعابیر احادیث سود می‌ جوید و تا حد ممکن از آوردن آرای خویش پرهیز می‌ کند. کتاب المقنع در فقه و کتاب الاعتقادات (عقاید امامیه) نمایانگر تفکر و بیانگر سبک و شیوه اوست. در واقع باید کلام ابن بابویه (صدوق) را متون احادیث دانست که با کمترین تصرف ممکن در قالب یک نظام کلامی ریخته شده و تدوین گشته است. این کتاب مشتمل بر ۴۵ باب است که عناوین برخی از این ابواب بدین شرح است: بیان اعتقادات شیعه در توحید، صفات ذات و صفات افعال، افعال بندگان، جبر و تفویض، اراده، مشیت، قضا و قدر، فطرت و هدایت، استطاعت، بداء، لوح و قلم، عرش و کرسی، نفوس و ارواح، موت و رجعت، رستاخیز و مباحث مربوط به آن، بهشت و دوزخ، وحی، امر و نهی، قرآن، مقام انبیا و رسل و حجج و ملائکه و عصمت ایشان، نفی غلو و تفویض، تقیه، مقام اجداد پیامبر، شان علویان، احادیث و مفسر، حظر و اباحه و...
اعتقادات علامه مجلسی
نویسنده:
محمدباقر بن محمدتقي مجلسی
نوع منبع :
کتاب
وضعیت نشر :
اصفهان: مرکز تحقیقات رایانه ای قائمیه اصفهان ,
کلیدواژه‌های اصلی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
کتاب «اعتقادات علامه مجلسی» تالیف محمدباقر بن محمدتقي مجلسی، كتابي است كلامي كه شامل موضوعات زیر مي باشد: 1. اهل بیت (ع) واسطه های فیض بین خدا و خلق او هستند. 2- ردّ بر فلاسفه بسبب برگرداندن آیات و روایات از صریح آنها. 3- ردّ بر عارفان و صوفیان، بسبب بدعتها و اعتقاد به وحدت وجود. 4- خداشناسی- جبر و اختیار- قضا و قدر. 5- وجوب ایمان به پیامبران ذکر شده در قرآن (۲۵ نفر) و اقرار به عصمت آنها. 6- از اسباب کفر و ارتداد، استخفاف به قرآن و کعبه و احادیث و مقدّسات است. 7- اعتقاد به وجود ملائکه و اینکه همه یا بعضی از ایشان اجسامی لطیف هستند. ۸- برخی از موجبات کفر؛ از آن جمله، اعتقاد به وحدت وجود یا موجود. ۹- صفات الهی. ۱۰- حدوث عالَم خلقت، و بطلان اعتقاد به قِدَم ذاتی یا زمانی آن. ۱۱- شناخت برخی ضروریّات دین، که انکار یکی از آنها سبب کفر می شود. ۱۲- شأن و مقام پیامبر اکرم (ص) و ائمّۀ اطهار (ع) و فاطمه زهرا (س) و عصمت ایشان و برتر بودن ایشان از همگی انبیاء و مُرسَلین (ع)؛ و نفی غلُوّ درباره ایشان و کفر غلات. ۱۳- وجوب اعتقاد به وقوع معراج جسمانی برای پیامبر (ص)؛ تسلیم در قِبال احادیث سربسته و مرموز، و عدم تکذیب آنها. ۱۴- آنچه واجبست اعتقاد به آن، از آنچه محتضر می بیند از مرگ تا درون قبر. ۱۵- وجوب اعتقاد به جسمانی بودن فرشتگان – زیرا هیچ چیز جز خدا مجرّد نیست – و وجوب اعتقاد به دور بودن آسمان ها از هم (طبق احادیث و مطابق با نجوم اروپایی جدید). ۱۶- عصمت فرشتگان و داستان هاروت و ماروت و تفسیر آیاتش در احادیث. ۱۷- فشار قبر و عالَم برزخ. ۱۸- وجوب اعتقاد به جسمانی بودن بهشت و جهنّم و اینکه هر دو اکنون موجود –ولی مخفی از دید ما– هستند، تا قیامت. ۱۹- ایمان به رَجعَت. ۲۰- معاد، جسمانی است به ضرورت دین اسلام –حساب و کتاب و کاتبان اعمال و شفاعت و صِراط و میزان و جاودانگی کافِران در آتش جهنّم و سایر احوال قیامت، حقّ و ضروری است.
تناسخ در معادشناسی ملاصدرا
نویسنده:
محمدحسین دهقانی محمودآبادی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
در بيشتر مكاتب، مانند هندوئيسم و بوديسم و مكتبهای فكری يونان باستان، مانند مكتب سعادت گرای سقراط و افلاطون، باور بـه تناسـخ ديـده مـی شـود. دوگانـه انگـاران دربـاره حقيقت انسان كه روح مجرد و ماندگار را برای آدمی پذيرفته اند، بـا ا يـن پرسـش بنيـادين مواجه اند كه در هنگامـه مـرگ و زمـان مفارقـت كامـل روح از بـدن، بقـای روح در چـه عالمی و به چه صورتی است؟ عده ای بقای روح را به گونه تناسخ و انتقال آن از كالبـدی به كالبد ديگر در عالم دنيا مطرح كرده اند. دست های ديگر همان باور اديـان الهـی مبنی بـر معاد و انتقال روح به عالم ماورای طبيعت را پذيرفته اند. باوربه تناسخ، درگير با باور به معاد مطرح در اديان الهی و نافی آن است؛ بدين سبب دین بـاوران و قائلان به معاد، به ويژه متكلمان و فلاسفه الهی جهت دفاع از اصل معاد و شـفاف سـازی آن بـه تبيين و ابطال تناسخ مشهور پرداخته اند. ملاصدرا در معادشناسی خويش بـه صـورت مبسـوط از طريق ارائه ادله عقلی متعدد، از جمله براهين قوه و فعل و بـه ويـژه برهـان حركـت اشـتدادی كـه مبنای آن اصل حركت جوهری است، در قالـب مقـدمات پـی درپـی در راسـتای ابطـال تناسـخ پرداخته است. وی بر اين باور است كه قرائت های مختلـف از تناسـخ و نيـز انـواع تناسـخ مطلـق اعم از صعودی و نزولی آن قابل دفاع عقلانی نيستند؛ اما به نظر می رسد برخـی از ادلـه عقلـی بـر ابطال تناسخ نيز خدشه پذيرند. البته ابطال تناسخ از طريق دليل های نقلی نيـز انجـام مـی گيـرد كـه اين دسته از ادله مورد توجه اين نوشتار نيستند.
صفحات :
از صفحه 107 تا 128
معاد، نبوت و امامت در رساله اعتقادات شیخ صدوق و شیخ مفید
نویسنده:
فروغ رحیم پور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
چکیده :
شیخ صدوق و شیخ مفید، دو متکلم متقدم امامیه، با بررسی موضوعات مختلف در حیطه اصول دین، و با رویکرد اعتقادی شیعه، مجموعه‌ای از دریافت‌ها و نگرش‌هایشان را در اختیار آیندگان گذاشته‌اند. بازخوانی مداوم و مکرر اندیشه‌های پیشینیان، خصوصا در مواردی که قدمت، اهمیت ویژه و اعتباردهنده دارد، آرای خالص و دست نخورده‌تری را در اختیار محققان قرار می‌دهد. از این‌رو حائز اهمیت فراوان است. در این مقاله به مقایسه و تحلیل دیدگاه‌های صدوق و مفید در سه اصل معاد، نبوت و امامت می‌پردازیم. در بحث معاد، هم‌رأیی غالب شده است، برخلاف مباحث نبوت و امامت، که اختلاف نظرهای چشم‌گیری در آن دیده می‌شود. مقاله با محوریت رساله الاعتقادات صدوق و تصحیح الاعتقاد مفید، ضمن بررسی دیگر آثار آنان، رأی این دو را در اصول مذکور مقایسه و ارزیابی می‌کند.
صفحات :
از صفحه 193 تا 224
رجعت
عنوان :
نویسنده:
حسین شهمیری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
هدف از تحقیق در این رساله ، بررسی این مساله است که : آیا بازگشت گروهی از انسان ها به این دنیا ، پس از مرگ و پیش قیامت کبری امکان دارد یا خیر؟ در صورت امکان این مساله ، آیا از منابع دینی دلیلی بر وقوع آن در آینده وجود دارد یا خیر؟
  • تعداد رکورد ها : 195