جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 1266
مسائل فی العقائد
نویسنده:
محمد حسینی شیرازی
نوع منبع :
کتاب
چکیده :
کتاب «مسائل فی العقائد» تالیف محمد حسینی شیرازی به بررسی مسائل عقیدتی بر اساس تفکر شیعی می پردازد. مولف در ابتدای کتاب در رابطه با موضوع عدم تقلید در باب عقاید سخن گفته و سپس در رابطه با عدل و صفات خداوند مطالبی را عنوان می کند. وی همچنین به بررسی موضوعاتی مانند: نبوت، معاد و عالم مرگ، اعتقادات شیعه، امامت و دیگر مباحث عقیدتی می پردازد.
خدا در نهج البلاغه
نویسنده:
محمدعلی گرامی؛ ویرایش و تصحیح: هیئت علمی بنیاد بین‌المللی نهج‌البلاغه
نوع منبع :
کتاب
وضعیت نشر :
قم: بنیاد بین المللی نهج البلاغه,
چکیده :
کتاب «خدا در نهج البلاغه» نوشته محمدعلی گرامی می باشد که بیشتر مباحث آن در جلساتی که هفته ای یک شب در حوزه علمیه قم برگزار می شد تحقیق و در این کتاب گرد آمده است. در این قسمت از نهج البلاغه ده راه برای وصول به خداوند مورد توجه قرار گرفته که به این ترتیب در این کتاب آمده است: 1- حدوث جهان و اجزاء آن 2- نظم جهان 3- هدایت غریزی نبات و حیوان 4- نقص موجودات 5- حقیقت وجود 6- هدف نهائی 7- فطرت 8- دعا، نیاز، روح 9- فسخ تصمیمها 10- تجلی خدا در قرآن.
اعتقادات علامه مجلسی
نویسنده:
محمدباقر بن محمدتقي مجلسی
نوع منبع :
کتاب
وضعیت نشر :
اصفهان: مرکز تحقیقات رایانه ای قائمیه اصفهان ,
کلیدواژه‌های اصلی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
کتاب «اعتقادات علامه مجلسی» تالیف محمدباقر بن محمدتقي مجلسی، كتابي است كلامي كه شامل موضوعات زیر مي باشد: 1. اهل بیت (ع) واسطه های فیض بین خدا و خلق او هستند. 2- ردّ بر فلاسفه بسبب برگرداندن آیات و روایات از صریح آنها. 3- ردّ بر عارفان و صوفیان، بسبب بدعتها و اعتقاد به وحدت وجود. 4- خداشناسی- جبر و اختیار- قضا و قدر. 5- وجوب ایمان به پیامبران ذکر شده در قرآن (۲۵ نفر) و اقرار به عصمت آنها. 6- از اسباب کفر و ارتداد، استخفاف به قرآن و کعبه و احادیث و مقدّسات است. 7- اعتقاد به وجود ملائکه و اینکه همه یا بعضی از ایشان اجسامی لطیف هستند. ۸- برخی از موجبات کفر؛ از آن جمله، اعتقاد به وحدت وجود یا موجود. ۹- صفات الهی. ۱۰- حدوث عالَم خلقت، و بطلان اعتقاد به قِدَم ذاتی یا زمانی آن. ۱۱- شناخت برخی ضروریّات دین، که انکار یکی از آنها سبب کفر می شود. ۱۲- شأن و مقام پیامبر اکرم (ص) و ائمّۀ اطهار (ع) و فاطمه زهرا (س) و عصمت ایشان و برتر بودن ایشان از همگی انبیاء و مُرسَلین (ع)؛ و نفی غلُوّ درباره ایشان و کفر غلات. ۱۳- وجوب اعتقاد به وقوع معراج جسمانی برای پیامبر (ص)؛ تسلیم در قِبال احادیث سربسته و مرموز، و عدم تکذیب آنها. ۱۴- آنچه واجبست اعتقاد به آن، از آنچه محتضر می بیند از مرگ تا درون قبر. ۱۵- وجوب اعتقاد به جسمانی بودن فرشتگان – زیرا هیچ چیز جز خدا مجرّد نیست – و وجوب اعتقاد به دور بودن آسمان ها از هم (طبق احادیث و مطابق با نجوم اروپایی جدید). ۱۶- عصمت فرشتگان و داستان هاروت و ماروت و تفسیر آیاتش در احادیث. ۱۷- فشار قبر و عالَم برزخ. ۱۸- وجوب اعتقاد به جسمانی بودن بهشت و جهنّم و اینکه هر دو اکنون موجود –ولی مخفی از دید ما– هستند، تا قیامت. ۱۹- ایمان به رَجعَت. ۲۰- معاد، جسمانی است به ضرورت دین اسلام –حساب و کتاب و کاتبان اعمال و شفاعت و صِراط و میزان و جاودانگی کافِران در آتش جهنّم و سایر احوال قیامت، حقّ و ضروری است.
تصحیح الاعتقاد
نویسنده:
محمد بن محمد شيخ مفيد؛ مقدمه نویس: محمدرضا جعفری
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: روشنای مهر,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
کتاب «تصحیح الاعتقاد» در رابطه با مسائل اعتقادی و توسط شیخ مفید نگارش یافته است. کتاب حاضر شرحی بر «الاعتقادات» شیخ صدوق می باشد. مولف در ابتدای کتاب خود مباحثی را در باب صفات خداوند و افعال بندگان مطرح کرده و در ادامه موضوعات گوناگون اعتقادی مانند: جبر و تفویض، اراده و مشیت، قضا و قدر، بدا، وحی، عصمت، غلو، تقیه و دیگر موضوعات عقیدتی را مورد بررسی قرار می دهد.
تفسیری بر احتجاج امام علی بن موسی الرضا (ع) با عمران صابی
نویسنده:
محمدتقی جعفری تبریزی؛ گردآورنده: محمدرضا جوادی
نوع منبع :
کتاب , مناظره،گفتگو و میزگرد
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
کتاب حاضر که با عنوان «تفسیری بر احتجاج امام رضا (ع) با عمران صابی» است، توسط یکی از علمای معاصر به نام محمد تقی جعفری تبریزی نگاشته شده است. مولف در کتاب خود چنین می نویسد: در این احتجاج مشهور که مورد تحقیق و تفسیر عده ای از دانشمندان اسلامی قرار گرفته است، امام (ع) مقداری از با اهمیت ترین اصول الهیات را در پاسخ به سؤالات عمران صابی بیان فرموده اند که پیچیده ترین و غامض ترین مسائل الهیات را به حد لازم و کافی حل و فصل فرموده اند. در این کتاب مباحث به صورت پرسش عمران و پاسخ امام رضا (ع) در موضوعاتی مانند: شناخت پروردگار، علم پروردگار به معلوم خود، حلول و اتحاد، صفات و اسما، تقدیر و مقدر، ابداع، بی نیازی پروردگار و دیگر مباحث معرفتی مطرح شده است.
خدا و جهان و انسان از دیدگاه علی بن ابی طالب (ع) و نهج البلاغه
نویسنده:
محمدتقی جعفری تبریزی
نوع منبع :
کتاب
وضعیت نشر :
تهران: بنیاد نهج البلاغه,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
کتاب «خدا و جهان و انسان از دیدگاه علی بن ابی طالب (ع) و نهج البلاغه» است. در مقدمه کتاب آمده است: کتاب نهج البلاغه که محتوی سخنان امیر المومنین (ع) و نامه ها و کلمات قصار آن بزرگوار است، بوسیله سید شریف رضی جمع آوری شده است. واقعیات و حقایق بسیار با اهمیتی را درباره سه موضوع (خدا و جهان و انسان) مطرح کرده است. توصیف و استدلال هائی که درباره سه موضوع مزبور در نهج البلاغه صورت گرفته است، عقل سلیم و وجدان و فطرت پاک، مجموعا دست بکار شده، مطالعه و بررسی کننده را با طرقی بالاتر و محکم تر از راه های منطقی معمولی با حقایق و واقعیات مربوط به سه موضوع مزبور در تماس می گذارد. در کتاب حاضر به مباحث: سخنان نهج البلاغه درباره خدا، رابطه علی (ع) با جهان هستی، رابطه امیرالمؤمنین با انسان ها پرداخته شده است.
مرز های توحید و شرک در قرآن
نویسنده:
جعفر سبحانی تبریزی؛ مترجم: مهدی عزیزان
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: مشعر,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
«مرز هاى توحید و شرک در قرآن» ترجمه‌ ای از کتاب بحوث قرآنیة آیت‌ الله جعفر سبحانی به قلم مهدی عزیزیان است. در این کتاب مباحث فشرده‌ ای پیرامون توحید و شرک در قرآن کریم ارائه شده است. مترجم در مقدمه اش بر کتاب، در این مورد چنین نگاشته است: ... گرچه ایشان تا کنون کتابهای متعددی در این زمینه نگاشته‌ اند که هر کدام از زاویه‌ ای برجسته و مفید و مؤثر بوده است، اما کتاب حاضر را می‌ توان از جهت جامعیت مطالب، اتقان استدلال ها با استفاده از منابع شیعی و سنی و نیز اختصار و حجم کم، بهترین آنها شمرد. مطالب کتاب در پنج فصل ارائه شده است که البته چهار فصل اول تنها ثلث حجم کتاب را به خود اختصاص داده و فصل آخر بیشترین صفحات را شامل شده است. دو فصل اول مقدمه برای ورود به بحث اصلی یعنی مبحث عبادت است که دو فصل بعد به مباحث نظری پیرامون این مفهوم و فصل آخر به مصادیق و موارد کاربرد آن اختصاص یافته است.
اجوبة المسائل العقائدیة
نویسنده:
صادق حسینی شیرازی
نوع منبع :
کتاب
وضعیت نشر :
قم: یاس الزهراء,
چکیده :
کتاب «اجوبة المسائل العقائدیة» تالیف صادق حسینی شیرازی در رابطه با مسائل اعتقادی مکتب شیعی به نگارش در آمده است. مولف، کتاب خود را در پنج مبحث توحید، عدل، نبوت، امامت و معاد تنظیم کرده و پس از بررسی این مباحث بخشی را به سوال و جواب هایی پیرامون این موضوعات اختصاص داده است. در ضمن این بخش سوالاتی نیز درباره ملائکه، تقیه، قضا و قدر، عصمت و شخصیت حضرت زهرا (ص) نیز مطرح گشته است که به آنها نیز پاسخ داده شده است.
الهیات در نهج البلاغه
نویسنده:
لطف الله صافی گلپایگانی
نوع منبع :
کتاب
وضعیت نشر :
قم: دفتر انتشارات اسلامی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
کتاب «الهیات در نهج البلاغه» تالیف آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی می باشد که به بررسی موضوع الهیات از زبان علی (ع) و با سیر در نهج البلاغه اختصاص یافته است. مولف در ابتدای کتاب خود بحثی پیرامون الهیات انجام داده و پس از آن به راه های خداشناسی در نهج البلاغه توجه نموده است. وی مسئله توحید و صفات الهی را در کتاب شریف نهج البلاغه مورد دقت قرار داده و همچنین مباحث ارزنده ای را از این کتاب مانند: ادله صفات و اسماء خدا، قرآن مجید و نهج البلاغه، سنن تکوینی الهی، عدل الهی و دیگر مباحث الهیاتی با نگاه به نهج البلاغه ارائه داده است. نویسنده در این کتاب کوشیده است تصویری دقیق و گویا از نظرگاه امام علی خانه درباره جهان بینی اسلامی ترسیم نماید . وی نخست ، طی مقدماتی به معرفی فصول و مباحث الهیات در نهج البلاغه پرداخته و به تشریح براهین و ادله اثبات وجود خدا می پردازد و براین نکته تاکید می ورزد که انسان فطرتا خداشناس است و خداشناسی و خداجویی ریشه در فطرت او دارد . مؤلف سپس قواعد وضوابط فلسفه الهی را بر محور توحید با استناد به فرازهای متنوعی از خطبه های مختلف نهج البلاغه تبیین نموده و مبحث توحید را از دو بعد توحیدذاتی ، توحید صفاتی و افعالی مورد کندوکاو قرار داده و در مباحث پایانی درباره صفات ثبوتیه ، علم و قدرت خداوند ، صفات سلبيه ، صفات و اسماء خداوند ، عدل الهی و نیز سنن تکوینی و تشریعی با استشهاد به سخنان امام سخنان امام علی سخن می گوید . دفتر انتشارات اسلامی ( وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم )نیز این کتاب را در سال ۱۳۹۱ منتشر کرده است .
رؤیة الله فی ضوء الکتاب و السنة و العقل
نویسنده:
جعفر سبحانی تبریزی
نوع منبع :
کتاب
وضعیت نشر :
بعثه مقام معظم رهبری در امور حج و زیارت,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
«رؤية الله في ضوء الكتاب و السنّة و النقل الصريح»، اثر آية الله سبحانى مى‌ باشد. عقايد اشاعره (اهل حديث) كه ابوالحسن اشعرى در كتاب الانابه آنها را تا 51 اصل شمرده است، بيان مى‌ كند، خداوند بر عرش خود استقرار دارد، خدا چهره‌ اى دارد؛ ولى بدون كيفيّت (بلا كيف)، خدا داراى دو دست است، بدون كيفيّت، خدا چشم دارد؛ اما بدون كيفيّت و براى همه اين اصول به آياتى از قرآن كريم استناد مى‌ كند. اين بحث كه در كتب كلامى به تجسيم، تشبيه و رويت خدا معروف شد، قرن‌ هاى زيادى از بحث‌ هاى داغ محدّثان و متكلمان بود تا اين كه به ابن تيميّه مى‌ رسيم. او در رساله حمويه و واسطيّه اين مساله را مى‌ آورد با اين جمله: كه ما از مجموع آيات نتيجه مى‌ گيريم كه خدا در بالاى اين عالم محسوس است. در ردّ اين عقيده كتاب‌ هاى زيادى به رشته تحرير درآمده است كه يكى از اين كتب از انديشمند و متفكر اسلامى آية الله سبحانى مى‌ باشد كه در كتاب خود در صدد ابطال اين نظريه با براهين عقلى و آيات قرآن و روايات است. ايشان اين نظريه را وارداتى می داند و ريشه اين نظريه را در كتب عهدين مى‌ داند كه از طريق اجبار يهود وارد محيط اسلامى شد كه از شخصيت‌ هايى كه به ظاهر اسلام آورده بودند و اين نظريه كفرآميز را وارد جامعه اسلامى كردند كعب الاحبار و وهب بن منبه نام مى‌ برد. ايشان دلايلى را كه بر رويت خدا از طرف اشاعره بر رؤيت خداوند از قرآن كريم مى‌ آورد، آيه الى ربها ناظرة و رواياتى از صحاح و مسانيد ذكر و براهين عقلى آنها را نيز بازگو مى‌ كند و سپس تمام اين ادلّه نقلى و عقلى را پاسخ مى‌ دهد و براى عدم رؤيت به 3 آيه از قرآن و روايات پيامبر (ص) و روايات ائمه (ع) استدلال كرده و در بخش ديگر از كتاب براهين عقلى بر عدم رؤيت ذكر مى‌ كند تا اينجا رؤيت خدا كه تفسير حسى با ديدگان مادى بود در كتاب آمده و رؤيت يك تعبير ديگر دارد كه اين عقيده مخصوص شيعيان و معتزله مى‌ باشد و آن رؤيت قلبى و شهود باطنى مى‌ باشد كه اين رؤيت در پرتو ايمان كامل به دست مى‌ آيد كه اين بحث در بخش آخر كتاب ايشان گنجانده شده است و ادله نقلى و برهان‌ هاى‌ عقلى او را به طور كامل ذكر مى‌ كند. اين بحث در كتب راهنماى حقيقت و فرهنگ عقائد و مذاهب اسلامى از ايشان نيز آمده است.
  • تعداد رکورد ها : 1266