آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 62
تاریخ الغیبة الكبری
نویسنده:
السید محمد الصدر
نوع منبع :
کتاب , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام) , آثار مرجع , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بیروت: دار التعارف للمطبوعات,
چکیده :
تاريخ غيبت كبرى، اثر سيد محمد صدر، تحليلى است از تاريخ دوران غيبت كبراى امام مهدى(عج) از دو منظر روايى و تاريخى كه به بيان ويژگى‌هاى دوران غيبت كبرى، زندگانى شخصى، وظائف الهى، نحوه غيبت امام(ع) و مشاهده آن حضرت در اين دوران پرداخته است. كتاب به زبان عربى و در سال 1390ق، نوشته شده است.
تأويل ما نزل من القرآن الكريم في النبي وآله (ص)
نویسنده:
محمد بن عباس ابن جحام؛ حقّقه/ قدّم: فارس تبريزيان
نوع منبع :
کتاب , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
مباحث تكميلى عقايد
نویسنده:
عبدالله ابراهیم زاده، سعید سبحانی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: سپهر اندیشه ,
چکیده :
نگارنده در بخش نخست این کتاب بین جهان‌بینی الهی اسلامی و ایدئولوژی آن با سایر ادیان و مکاتب، مقایسه صورت داده سپس دلایل برتری جهان بینی اسلامی را برمی‌شمارد و در ادامه، مساله‌ی توحید و خداشناسی و اهمیت شناخت خدا و آثار سازنده‌ی آن بحث و بررسی شده است. در بخش دوم مساله‌ی "انسان شناسی" را با استفاده از آیات قرآن و روایات اسلامی مطرح ساخته و مسائلی چون ابعاد وجود انسان، منزلت انسان، آزادی و اختیار و قضا و قدر را تشریح کرده است.
نزهة الابرار و منار الانظار فی خلق الجنه و النار
نویسنده:
السيد هاشم البحرانی؛ تحقیق فارس حسون کریم
نوع منبع :
کتاب , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بیروت: مکتبه فدک لحیاء التراث,
چکیده :
مجموعه 250 حدیث از منابع کهن و آثار حدیثی شیعه درباره اوصاف بهشت و جهنم در این اثر گردآوری شده است. احادیث حاوی مطالب عجیب و شگفتی است از جمله جایگاه مخالفان شیعه و معاویه و یزید و دیگر شخصیتهای صدر اسلام و غاصبان خلافت علی (ع) در جهنم مشخص شده است. در مقابل جایگاه بهشتیان و شیعیان و نعمتها و باغها و چشمه‏های بهشتی هم توصیف شده است.
البحث عن علم‌الدین‬‫
نویسنده:
تالیف محمد ضیاءآبادی‬‏‫؛ نقله الی‌العربیه محمداسد الموسوی‌الصافی
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
‏‫تهران‬‏‫: موسسه بنیاد خیریه‌الزهرا سلام‌الله علیها‬‏‫,
چکیده :
کتاب حاضر یک کتابی ارزشمند در حوزه علم دین یعنی اجتهاد ، تقلید و مرجعیت می باشد. در این کتاب اول فضیلت علم بیان می شود، بعد انواع علوم که یادگیریشان یا واجب عینی است یا کفایی، بعد بحث اجتهاد در علم ، و انواع تقلید و... بخش آخر کتاب مطلبی است در رد تصوف.
ثقافة العیدیة
نویسنده:
نبیل قدوری حسن الحسنی
نوع منبع :
کتاب , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
کربلا: العتبه الحسینیه المقدسه,
چکیده :
کتاب در مورد عید، نظر قرآن و سنت درباره آن، ذکر برخی از اعیاد ادیان مختلف ، بخش مهم کتاب ذکر اعیاد دینی مثل عید فطر، قربان، غدیر و... می باشد.
إحتجاج المجلد2
نویسنده:
أحمدبن علي بن أبي طالب طبرسي
نوع منبع :
کتاب , مناظره،گفتگو و میزگرد , حاشیه،پاورقی وتعلیق , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
انتشارات شریف رضی ره,
چکیده :
کتابی است کلامی از نیمه اول قرن ششم هجری قمری، به زبان عربی. از کتب معتبر شیعه که به «احتجاج طبرسی» مشهور و به کثرت فوائد، موصوف است. نویسنده آن، ابومنصور شیخ احمد بن علی بن ابیطالب طبرسی از محدثین موثق و علمای بزرگ نیمه اول قرن ششم هجری قمری است. این کتاب، محاجات و مناظرات پیغمبر اسلام و ائمه شیعه و استدلال‌های برخی از اصحاب ائمه در برابر مخالفان و افراد مختلف و پیروان ادیان غیر اسلامی، نسبت به اصول و فروع دین اسلام و مذهب شیعه اثنی عشری است. همچنین برخی از مکاتبات امام زمان که در زمان غیبت صغری از طریق نواب ایشان بوده و نیز ذکر توقیعاتی از ناحیه مقدسه به بعضی از علما، در قسمت آخر، درج شده‌است. نام دیگر «احتجاج» «الاحتجاج علی اهل اللجاج» است که ظاهراً ساخته دیگران می‌باشد و در خطبه مولف نیامده‌ است. کتاب شامل: اخباری که متضمن نهی از جدل و مناظره و نکوهش آن، و انگیزه تالیف کتاب. احتجاجات و استدلات ماثور از پیغمبر اسلام، علی و سایر امامان درباره اصول و فروع دین اسلام و مذهب شیعه حقه جعفری با افراد مختلف و مخالف. ذکر واقعه غدیر خم، ماجرای فدک و محاجه‌های علی و فاطمه زهرا و دیگر صحابه (و خطبه پیامبر در غدیر). محاجات امام با معاویه و اهل شام و خوارج و نقص کنندگان بیعت با او. و در بخش پایانی، احتجاجات صاحب الزمان، مکاتبات ایشان در زمان غیبت صغری با نواب چهارگانه، توقیعات ایشان در زمان غیبت کبری.
مفسرین قرآن و پل تیلیش: آیا زبان دین معرفت‌بخش است؟
نویسنده:
حمیده طهرانی‌حائری، میر سعید موسوی کریمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
چکیده :
شاید مهم‌ترین مسأله زبان دین، موضوع «معناداری، ارجاع، و شأن معرفت‌شناختی گزاره‌های دینی» است؛ به این معنی که آیا گزاره‌های دینی، به‌ویژه گزاره‌های مربوط به خداوند و ویژگی‌هایش، معنادار، ارجاع‌دهنده، و حکایت‌گر امور واقع هستند یا خیر؛ و آیا زبان دین، معرفت‌زاست یا غیرمعرفت‌زا؟ در پاسخ، می‌توان گفت با یک تقسیم‌بندی کلی، فیلسوفان دین به دو دیدگاه معتقدند: بنا به دیدگاه نخست، برگرفته از دیدگاه ویتگنشتاین متقدم و حلقه وین، گزاره‌های دینی، مهمل و فاقد معنا هستند. دیدگاه دوم که زبانِ دین را زبانی معنادار می‌داند، به دو گروه تقسیم می‌شود: گروهی زبان دین را معرفت‌بخش و گروهی غیرمعرفت‌بخش می‌دانند. از مهم‌ترین نظریه‌های گروه دوم، نظریه «نمادین بودن زبان دین»، صورت‌بندی شده توسط پل تیلیش است. در این مقاله، پس از توضیح این نظریه و مهم‌ترین نقدها علیه آن، به تفسیر تعدادی از آیات قرآن می‌پردازیم که به نظر شش مفسر مطرح در این مقاله، طبرِسی، زمخشری، فخر رازی، قشیری، میبدی، و طباطبایی، از جمله مواردی در قرآن هستند که در آن‌ها از زبان نمادین استفاده شده است. نتیجه پایانی مقاله این است که به رغم همه اشکالات وارده به فرض نمادین بودن زبان دین، گزیری نیست مگر آن‌که فرض کنیم دست‌کم بخشی از عبارت‌ها و واژه‌های به‌کار رفته در قرآن معنای نمادین دارند، و حکایت‌گر واقع‌نمایانه‌ای از عالم نیستند.
حدیث النفس
عنوان :
نویسنده:
محمد باقر علم الهدی
نوع منبع :
کتاب , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: باقیات,
چکیده :
شرح و بررسی زوایای مختلف «حدیث نفس» و موارد مدح و ذم آن و شرح روایاتی در این موضوع است. در این نوشتار انواع سخن گفتن شخص با خود در موضوعات مختلف و اندیشه‌های درونی که برخی از آن‌ها جایز و برخی ممدوح و برخی دیگر غیر جایز است، مطرح شده و در مورد هر یک از آن‌ها روایاتی نقل گردیده است. نویسنده ابتدا تعریفی از حدیث نفس ارایه کرده و راه‌های علاج آن را بیان نموده است. آنگاه از منظری فقهی به حدیث نفس نگریسته و انواع احادیث نفس ناشایست برای مومنان و حدیث نفس‌های شایسته و قابل قبول و حتی مستحب و دارای ثواب و اطاعت را بیان کرده و ذیل هر یک از موضوعات حدیثی نقل کرده است. وی همچنین به آثار حدیث نفس مذموم و ممدوح اشاره کرده و احاطه علمی خداوند و اولیای الهی از حدیث نفس مردم و خبر دادن از ضمیر و درون آن‌ها را بررسی نموده است. در بخش دیگری از کتاب برخی از حدیث نفس‌های صادر شده از انبیای الهی و پیامبر اسلام(ص)، حدیث نفس ملایکه با خویش و حدیث جنیان و سایر مخلوقات بیان شده و برخی از اذکار قلبی و دعا که شایسته است جزو حدیث نفس افراد باشد، بیان شده است.
  • تعداد رکورد ها : 62