جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرور > مرور مجلات > تحقیقات کلامی > 1394- دوره 3- شماره 9
  • تعداد رکورد ها : 7
نویسنده:
غلام عباس موسوی مقدم، محمد جعفری
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
جن موجودی است مادی و جسمانی، اما با جسم لطیف که اصل اولی در خلقت آنها این است که نامرئی باشند، اما در مواقعی در کالبدهای مختلف، متمثل و متجسم می شوند. تمثل جن به این معناست که در قوه حس و ادراک انسان به صورت های مختلفی مرئی شوند، بدون آن که تبدل ماهیتی صورت بگیرد. و تجسم جن به این معناست که جن همچون انسان دارای کالبد جسمانی شود که قابل لمس و اشاره با حواس بشد و فضا را اشغال کند. از آیات و روایات اسلامی به دست می آید، جنیان می توانند متمثل و حتی متجسم و قابل رویت شوند و مصادیق فراوانی که در نقل وارد شده است، هم تمثل و همتجسم جن را اثبات می کند. از نظر عقلی نیز با توجه به ماده اولیه خلقت جنیان، می توان این موضوع را اثبات کرد.
صفحات :
از صفحه 109 تا 128
نویسنده:
سید علی طالقانی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: انجمن کلام اسلامی حوزه,
چکیده :
به ادعای برخی روشن‌فکران معاصر، عقلانیت و معنویت از نیازهای غیرقابل چشم‌پوشی بشر است، در حالی که دین‌داری نه تنها از نیازهای بشر نیست، که خود مانعی است بر سر راه تأمین برخی از آن‌ها. دین‌داری با عقلانیت قابل جمع نیست، و چون نمی‌توان از عقلانیت چشم پوشید، لاجرم باید از معنویتِ دین‌دارانه دست شست. در این مقالۀ کوتاه، تنها به بررسی یک بخش از این ادعا می‌پردازیم: ادعای امتناع جمع دین‌داری و عقلانیت. توضیح خواهیم داد که دین‌داری، به معنی عام کلمه، نسبت به عقلانیت و عدم عقلانیت خنثاست؛ اگرچه دین‌داری، مستلزم اطاعت محض هست، مستلزم اطاعت کورکورانه و بی‌مبنا نیست؛ و آنچه با عقلانیت ناسازگار است، اطاعت کورکورانه و بی‌مبناست و نه اطاعت محض.
صفحات :
از صفحه 7 تا 15
نویسنده:
رضا برنجکار، مهدی سالکی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
بررسی روشی علم کلام، از جمله مباحث مورد نیاز جامعۀ علمی امروز است که تاکنون چندان مورد توجه نبوده است. متکلمان امامیه از دو روش عقلی و نقلی برای استنباط آموزه‌های دینی و دفاع از آن استفاده کرده‌اند. این مقاله با رویکرد تحلیلی دربارۀ آثار کلامی فاضل مقداد، به بررسی این مسئله می‌پردازد که او از چه کاربست‌هایی از عقل در استنباط آموزه‌های کلامی استفاده می‌کرد. فاضل مقداد از عقل هم به عنوان منبع و هم به عنوان ابزاری در خدمت نقل استفاده می‌کند. پرکاربردترین روش عقل نظری در استنباط آموزه‌ها، کشف استلزامات، و در عقل عملی، حسن و قبح عقلی است. فاضل مقداد از کارکرد استنباطی عقل در محدودۀ نقل، با استفاده از روش‌های توصیف و اعتباربخشی به نقل، و هم‌چنین پاسخ‌گویی به شبهات بهره می‌برد.
صفحات :
از صفحه 17 تا 32
نویسنده:
علی طالقانی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
به ادعای برخی روشن فکران معاصر، عقلانیت و معنویت از نیازهای غیر قابل چشم پوشی بشر است، در حالی که دین داری نه تنها از ننیازهای بشر نیست بلکه خود مانعی است بر سر راه تامین برخی از آن ها. دین داری با عقلانیت جمع نمی شود و چون ادعای امتناع جمع دین داری ئ عقلانیت پرداخته شد. در مورد دین داری به معنای عام، نسبت به عقلانیت و عدم عقلانیت خنثا توضیح داده شد. اگر چه دین داری، مستلزم اطاعت محض ست، مستلزم اطاعت کورکورانه و بی مبنا نیست و آنچه با عقلانیت ناسازگار است، اطاعت کورکورانه و بی مبناست و نه اطاعت محض.
صفحات :
از صفحه 7 تا 15
نویسنده:
محمد مهدی قائمی امیری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
نبوت، نقش اساسی در معنابخشی به حیات بشر دارد و این حرکت صرفاً در انحصار نبوت و انبیاست. هیچ مکتب بشر و نیروی عقل نمی تواند زندگی جدید بعد از مرگ را به تصویر بکشد و به بشر ارائه کند، برای دنیا نقش مقدمی در تامین سعادت ابدی و اخروی قائل شده و بدین ترتیب زندگی را هدفمند سازد. امید را افزایش داده و ب راه کارهایی به زندگی از قبیل تفسیر واقع بینانه مرگ و شرور به حیات او امید بخشد. با توصیه به عدم وابستگی به دنیا و آرامش در سایه اتصال به مبدا اعلا از او رفع غربت کرده و اضطرابات درون را فرو نشاند. با تثبیت خانواده و هم بستگی اجتماعی و رفع اختلافات قومی، حیات هدفمند جمعی را برای او رقم زده و او را قرین کمال سازد.
صفحات :
از صفحه 51 تا 66
نویسنده:
حمزه علی اسلامی نسب، علیرضا آل بویه
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
دکتر محمد عابد الجابری از متفکران معاصر جهان عرب است که با تالیفات متنوع خود جایگاه قابل توجهی در جهان عرب و غرب به دست اورد. و برای رون رفت از بحران هایی که جهان عرب در آن غوطه ور است به بررسی میراثهای پنجگانه ایرانی، یونانی، صوفیانه، اسلامی خالص و عرب خالص پرداخت. و معتقد شد تمام عقب ماندگی های جهان عرب ریشه در تفکرات میراث ایرانی داشته یمنی ها، مختار، عبدالله بن سبا توانستند با نفوذ در اسلام، آموزه های ایران و اسرائیلیات مثا مهدویت، رجعت و ... را در قالب تشیع در بین مسلمانان رواج دهند. در این مقاله تنها مسئله "مهدویت" با توجه به اهمیت آن در اندیشه جابری دنبال می شود . ضمن گزارش دقیق از اندیشه مهدویت در آثار عابد جابری خطاها و لغزش ها اداعاهای فاقد سند و پیش داوری ها ناقص او تماماً بر اساس منابع اصیل اهل سنت نشان داده می شود.
صفحات :
از صفحه 33 تا 50
نویسنده:
علی راد، فاطمه شریعتی کمال آبادی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
میراث مکتوب معصومان از اهمیتی دو چندان در اکتشاف دیدگاه اهل بیت در ساحت های گوناگون معرفت دینی برخوردارند.نامه های معصومان،میراث مکتوب و معمولی است که در مطالعات امامت پژوهی شیعی مورد وا کاوی قرار نگرفته است.در این پژوهش ابعاد امامت با تکیه بر نامه های امام علی(ع) تا امام باقر(ع) تحلیل شده است .برابر این نصوص مکتوب این پژوهش امامت یک مفهموم چند بعدی است که ابعاد آن قابل انفکاک نیستند.لازمه ی پیشوایی امت دارا بودن اوصاف الهی،اتصاف به پیامبر و بهره مندی از صفات شخص بارز است
صفحات :
از صفحه 89 تا 108
  • تعداد رکورد ها : 7