جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
>
04. راهنماشناسی Spiritual Companionship
>
پیامبر شناسی
>
نبوت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
تعداد رکورد ها : 1149
عنوان :
جنة المأوى
نویسنده:
محمد حسین کاشف الغطاء؛ محقق: محمدعلی قاضی طباطبایی؛ مقدمه نویس: مهدی انصاری قمی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
قم: مؤسسة الشهید الانصاری القمی لاحیاء التراث,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
مسائل فقهی
,
امام شناسی
,
پیامبر شناسی
,
امامت
,
معاد(کلام)
,
نبوت
,
معاد جسمانی
,
معراج پیامبر(ص)
,
اسرار عبادات
,
احادیث و روایات
,
و دیگر موضوعات مرتبط با کلام
,
غیبت امام عصر
,
اصطلاحنامه فقه
,
13. علم کلام
,
کتب دائره المعارف
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمدحسین کاشف الغطاء
شماره ديويي:
297/02
چکیده :
کتاب «جنة المأوى» که از آثار مرحوم آیت الله شیخ محمدحسین آل کاشف الغطا است، مجموعه ای از نوشته ها و سخنرانی های پراکنده ایشان می باشد. موضوعات این نوشته ها: میلاد پیامبر اکرم (ص)، معاد جسمانی، غیبت حضرت مهدی (ع)، معراج و… است. ایشان در بحث معاد جسمانی چنین می گوید: «همین طور که ماده ثابت است و از میان نمی رود به همین گونه همه صورت ها نیز در محل و جایگاه خود در کتاب خداوندی ثابت هستند.»
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
إشارة السبق ، ويليها قاعدة ضمان اليد
نویسنده:
الشيخ علي بن الحسن بن أبي المجد الحلبي و الشيخ فضل الله النوري، تحقیق: ابراهیم بهادری، قاسم شیرزاده تقدیم: جعفر سبحانی
نوع منبع :
کتاب , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه امام صادق علیه السلام,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
11. عقاید dogmas (the distillate of doctrines)
,
19. مسایل کلامی
,
عقاید اسلامی
,
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
,
اصطلاحنامه فقه
,
مسایل فقهی
,
ضمان یدی
,
بحار الانوار: علامه مجلسی
,
وسائل الشیعه
,
تفسیر صافی (روایى)
,
جواهر الکلام فی شرح شرایع الاسلام: محمدحسن نجفی
,
احقاق الحق: قاضی نورالله
,
الغدیر: علامه امینی
,
نهج الحق: علامه حلی
کلیدواژههای فرعی :
ادله توحید (کلام) ,
احباط و تکفیر ,
اعتقاد به توحید ,
امامت ,
صفات امام (ع ) ,
نبوت ,
آیات توحید ,
احباط ,
اصل توحید ,
اصل عدل ,
اقامه توحید(افعال انبیاء) ,
امر به معروف و نهی از منکر ,
ضرورت نبوت ,
عصمت امام (ع) ,
احادیث امامت ائمه اثنی عشر(ع) ,
خاتمیت ,
سؤال قبر ,
عدل الهی ,
امامت ائمه اثنی عشر ( ع ) ,
حدیث غدیر ,
امامت امام علی(ع) ,
ضمان ( اخص ) ,
جهاد ( فقه) ,
زکات ,
نماز ,
اسباب ضمان ,
امکان نبوت ,
حج در اسلام ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
جعفر سبحانی
چکیده :
کتاب حاضر در بردارنده دو کتاب است: 1: اشارَةُ السَّبْق کتابی کلامی و فقهی به زبان عربی نوشته ابوالمجد حلبی. وی در مباحث اعتقادی به چهار رکن توحید، عدل، نبوت و امامت پرداخته و در بخش فقه به پنج رکن تکلیفی صلات، صوم، زکات، حج و جهاد میپردازد. در انتساب کتاب به مؤلف اختلاف است؛ هر چند برخی معتقدند که کتاب، منتسب به ابوالمجد حلبی بوده و به غیر از او صحیح نیست. از کتاب، با نام «اشارة السبق الی معرفة الحق» نیز یاد شده است. این کتاب از معدود کتابهایی است که در آن هم مباحث عقائد و هم احکام فقهی مطرح گردیده است. 2: رسالة في قاعده ضمان اليد تألیف علاّمه شهيدآیتالله شيخ فضلللّه نورى (قدساللّهسره}. در راستاى احياى آثار شهيد فضلالله و با توجه به مباحث ارزشمندى كه در اين رساله نهفته، علامه فاضل شيخ قاسم شيرزاده آنرا تحقيق و تصحيح نموده و بر آن بنا بر حاجت حاشيه زده، و توسط مؤسسه انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسين به چاپ رسيده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اليقين
نویسنده:
السيد عبد الحسين دستغيب
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
لبنان: دارالبلاغه,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
01. خداشناسی (کلام)
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
فضایل اخلاقی
,
یقین
,
بحار الانوار: علامه مجلسی
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
تفسیر مجمع البیان (اجتهادى)
,
تفسیر صافی (روایى)
,
02- نهج البلاغه
,
میزان الحکمه: ریشهری
کلیدواژههای فرعی :
صفات الهی ,
ولایت ,
امامت ,
نبوت ,
رؤیت قلبی خدا ,
وجوب اطاعت امام ,
حکمت الهی در خلقت انسان ,
حجاب علم ,
ذکر (یاد خدا ) ,
معرفت خدا ,
توکل ,
خشیت ,
شرح صدر ,
عبودیت ,
غفلت ,
مرتبه نبوت(قسیم مرتبه رسالت و خلافت) ,
مقام یقین ,
علائم ایمان ,
چکیده :
کتاب یقین از شهید ارزشمند، آیت الله دستغیب درباره یقین ، علائم آن، نقش یقین در زندگی ، یقین و موضوعات اسلامی ، مرتبه یقین و... می باشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
كشف المراد في شرح تجريد الإعتقاد ، حواشي السيد إبراهيم الزنجاني
نویسنده:
تصنیف: خواجه نصیرالدین طوسی ، شارح: علامه حلی؛ حواشی و تعلیق: سید ابراهیم موسوی زنجانی
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر , حاشیه،پاورقی وتعلیق , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم , آثار مرجع
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: شکوری,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
کتب شیعه امامیه
,
11. عقاید dogmas (the distillate of doctrines)
,
اصول عقاید
,
عقاید اسلامی
,
عقاید شیعه امامیه
,
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
,
کشف المراد
,
شفاء: ابن سینا
,
اشارات و تنبیهات: ابن سینا
,
بحار الانوار: علامه مجلسی
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
مبدأ و معاد: ابن سینا
کلیدواژههای فرعی :
احکام خداشناسی ,
افعال الهی ,
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی) ,
آجال ,
احادیث امامت ,
ارزاق ,
اعتقاد به توحید ,
اعتقاد به معاد ,
امامت ,
دلیل ضرورت نبوت ,
نبوت ,
آیات توحید ,
خاتمیت ,
عدل الهی ,
خاتمیت نبوت ,
اثبات وجود خدا ,
دلالت معجزه بر نبوت ,
امور عامه ,
احکام کلی وجود ,
احکام ماهیت ,
شر ,
جوهر ,
اعراض تسعه ,
اعاده معدوم ,
اصالت وجود ,
خیر ,
علم معاد (فلسفه ذیل الهیات بالمعنی الاخص) ,
احوال معاد ,
قیامت ,
معاد جسمانی ,
صفات سلبیه ( الهی ) ,
صفات ثبوتیه ( الهی ) ,
صفات جمالی(مقابل جلالی) ,
صفات جلالی(مقابل صفات جمالی) ,
وجود ذهنی ,
وجود خارجی(اصطلاح وابسته) ,
مسائل فلسفی ,
امکان معاد ,
امکان نبوت ,
امتناع اعاده معدوم ,
تنزیه الهی ,
تنزه الهی از اتحاد با غیر ,
تنزه الهی از الم ,
تنزه الهی از جسمانیات ,
تنزه الهی از جهل ,
تنزه الهی از حد ,
تنزه الهی از حلول ,
تنزه الهی از ضد ,
تنزه الهی از رویت ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه حلی
چکیده :
تجريد الاعتقاد، كتابى است مشهور و در فن خويش بىنظير كه خواجه طوسى آراى كلامى خود را با بهترين نظام و قوىترين براهين، به سبک شيوايى، در آن گرد آورده است. اين كتاب، از كتابهاى مهمى است كه در تبيين عقايد اماميه، نگاشته شده و به گفته برخى، اولين آنها به حساب مىآيد. خواجه نصير، در ابتداى اين اثر، آن را تحرير العقائد ناميده، اما بعدها، اين كتاب، به اسامى ديگرى همچون تجريد الاعتقاد، تجريد العقائد و تجريد الكلام، اشتهار يافته است. كشف المراد فى شرح تجريد الاعتقاد(مع التعليقات)، توسط علامه حلى، به زبان عربى و در موضوع كلام اسلامى، به انگيزه حل مشكلات و باز كردن پيچيدگىهاى عبارات تجريد الاعتقاد خواجه نصيرالدين طوسى، تأليف شده است. فاضل قوشچى، در اهميت اين كتاب، مىگويد: اگر كشف المراد علاّمه نبود، ما نظريّات خواجه طوسى را درك نمىكرديم. در کنار شرح تجرید، حواشی آیت الله سید ابراهیم موسوی زنجانی در این کتاب آمده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تفسیر مهایمی - تبصیر الرحمن و تیسیر المنان ببعض ما یشیر الی اعجاز القرآن
نویسنده:
علی المهایمی
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
تفسیر قرآن
,
تفسیر متصوفه
,
تفسیر عرفانی
,
کتب تفاسیر عرفانی اهل سنت
کلیدواژههای فرعی :
آیات عقاید ,
امامت ,
نبوت ,
آیه اکمال ,
ایمان (فرجام شناسی) ,
علم معاد (فلسفه ذیل الهیات بالمعنی الاخص) ,
احوال معاد ,
معاد جسمانی ,
معاد روحانی ,
آیات ,
آیات جهاد ,
آیات امتحان ,
امکان معاد ,
امکان نبوت ,
آیه ابتلای ابراهیم (ع ) ,
آیه تبلیغ ,
آیه تطهیر ,
آیه مباهله ,
آیات برزخ ,
آیات خلود بهشت ,
آیات خلود دوزخ ,
آیات خاتمیت ,
تفاسیر متصوفه ,
چکیده :
تفسير القرآن المسمى تبصير الرحمن و تيسير المنان، اثر على بن احمد مهائمى، تفسيرى است كه در آن، به نظم قرآن و روابط ميان آيات و سورهها با يكديگر، پرداخته شده است. اين كتاب، به «تفسير رحمانى» يا «تفسير مهائمى» معروف است..[۱] كتاب به زبان عربى و در قرن نهم هجرى نوشته شده است. علماى بزرگى از اين تفسير تجليل كردهاند؛ از جمله شيخ عبدالحق محدث دهلوى مىنويسد: «تفسير رحمانى به هفت ايجاز و تدقيق موصوف است و تفسير را به قرآن امتزاج داده است». مولانا عبدالحى نيز در اين باره مىنويسد: «اين تفسير بر ساير تفاسير، برجستگى دارد. ويژگى اين تفسير آن است كه آيات را چنان به همديگر ارتباط داده است كه انسان بدون خستگى، تمام مجلدات تفسير را مىخواند و لذت مىبرد».
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بازخوانی و تحلیل انتقادی دیدگاه حکیم متأله آیتالله جوادی آملی در مسئلة دلالت معجزات بر صدق نبوت
نویسنده:
وحیده فخار نوغانی، مرتضی حسینی شاهرودی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
19. مسایل کلامی
,
نبوت
,
معجزات
,
معجزات انبیا
,
13. علم کلام
,
صدق نبوت
کلیدواژههای فرعی :
نبوت ,
کرامت ,
بعثت حضرت محمد (ص) ,
یقین منطقی ,
دلیل عقلی(مسائل جدید کلامی) ,
دلالت معجزه بر نبوت ,
دلالت معجزه بر صدق تعالیم معجزه گر ,
دلالت اقناعی ,
بعثت ,
بینات ,
یقین اقناعی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
چکیده :
در اندیشة دینی معجزات گواهی بیّن بر صدق انبیای الهی است که زمینة ظهور یقین مخاطب را فراهم میکند. از نظر برخی از متکلمین و فیلسوفان مسلمان، به دلیل وجود رابطة منطقی میان معجزات و ادعای نبوت، یقین مخاطبان از نوع یقین منطقی است اما برخی دیگر به دلیل ضعف دلالت معجزات، یقین یادشده را از نوع یقین اقناعی میشمارند. به نظر آیتالله جوادی آملی معجزات دلیل عقلی بر صدق نبوتاند و یقین حاصل از آن نیز یقین منطقی است. ظهور یقین اقناعی ناشی از مواجهة حسی مخاطبان با معجزات و ضعف ادراک عقلی مخاطبان در کشف رابطة منطقی میان معجزات و مدلول آن است. این پژوهش به بررسی و نقد این دیدگاه و میزان کارآمدی آن در ظهور یقین منطقی میپردازد. دستاورد این پژوهش نشان خواهد داد که هرچند دیدگاه یادشده به دلیل توجه به مبانی معرفتشناختی معجزات در مقایسه با سایر دیدگاهها از نقاط قوت بسیاری برخوردار است اما در فرآیند تبیین دلالت منطقی معجزات، تشخیص برخی از معیارها برای مخاطبان دشوار است. علاوه بر این در پایان پژوهش تلاش شده است تا دلالت بیّن معجزات با توجه به هدف از بعثت انبیای الهی تبیین شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 35 تا 54
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ما يجب أن يعرفه المسلم عن دينه
نویسنده:
عبدالله عبدالغني الخياط
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
11. عقاید dogmas (the distillate of doctrines)
,
معرفتشناسی دینی (مسایل جدید کلامی)
,
کتب متفرقه
کلیدواژههای فرعی :
الوضو ,
اعتقاد به توحید ,
نبوت ,
آیه اکمال ,
عمومیت نبوت حضرت محمد صلی الله علیه و آله ,
حب نبی(ص) ,
باب صلات ,
حرم مکه ,
سوره نصر ,
آیات ارکان اسلام ,
رفتن به مسجد قبا ,
حج (اعم ) ,
طهارت ,
روز ترویه ,
اخلاص ,
آداب ورود به حرم ,
آیات قرآن ,
چکیده :
کتاب مختصر حاضر درباره مسائل مهم فقهی - اخلاقی است که هر مسلمانی بدان نیاز دارد و می بایست یاد بگیرد و عمل کند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
محصل : و هو محصل افکار المتقدمین و المتاخرین من الحکماء و المتکلمین
نویسنده:
محمد بن عمر فخر رازی
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
عمان - اردن: دار الرازی,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
17. فرق کلامی
,
امامت
,
کلام
,
معاد(کلام)
,
نبوت
,
مشائیان
,
فیلسوفان
,
کلام اشعری
کلیدواژههای فرعی :
احکام خداشناسی ,
ذات الهی ,
عصمت انبیاء (ع ) ,
وجوب معرفت الله ,
وجوب نظر ,
آیات صفات الهی ,
زیدیه ,
کیسانیه(غلات شیعه) ,
معاد جسمانی ,
معاد روحانی ,
امور عامه ,
تناقض وجود و عدم ,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص) ,
مفهوم ممکن الوجود ,
صفات الهی((در تعین ثانی)، مقابل صفات کونی علمی) ,
اصل علّیت ,
قواعد علت و معلول ,
قواعد ممکن الوجود ,
قواعد وجود و عدم ,
کد کنگره:
BP 205/2 /ف3م3
چکیده :
کتابی است کلامی که با هدف ایجاد ترتیب منطقی در مطالب کلام اشعری ایجاد شده است. همچنین به نقد ابن سینا و مشائیان پرداخته است. این کتاب به مباحثی از جمله: اثبات وجود خدا، وجود و عدم، صفات الهی، نبوت و معاد و ... پرداخته است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بیان الفرقان : فی توحید القرآن
نویسنده:
مجتبی قزوینی خراسانی،تعلیقات: سید جعفر سیدان
نوع منبع :
کتاب , حاشیه،پاورقی وتعلیق , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دلیل ما,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مکتب تفکیک
,
15. کلام نقلی
,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
نبوت
,
دفع شبهات(افعال امام)
,
وحی
,
مکتب تفکیک
,
تفسیر المیزان (علامه طباطبایی، قرآن به قرآن و اجتهادى)
,
شرح منظومه: سبزواری
,
کشف المراد: علامه حلی
,
شوارق الالهام: لاهیجی
,
شفاء: ابن سینا
,
شرح اشارات: خواجه نصیر الدین طوسی
,
شرح فصوص الحکم: داود قیصری
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
من لا یحضره الفقیه
,
مستدرک الوسائل
,
وسائل الشیعه
,
وافی
,
تفسیر مجمع البیان (اجتهادى)
,
مقالات الاسلامیین: ابوالحسن اشعری
,
شرح المقاصد: تفتازانی
,
گوهر مراد: ملا عبدالرزاق لاهیجی
,
شرح مواقف: شریف جرجانی
,
عیون اخبار الرضا: شیخ صدوق
,
فروع کافی
,
نهایة الحکمة: علامه طباطبایی
,
کمال الدین (شیخ صدوق)
,
الخرائج و الجرائح (قطب راوندی)
,
کتب مکتب تفکیک
,
آثار مکتب تفکیک
کلیدواژههای فرعی :
آیات قضا و قدر ,
احادیث قضا و قدر ,
تجرد روح ,
جبر determinism ,
استحاله بداء ,
آیات توحید ,
تجرد نفس ناطقه ,
تفویض ,
اعتقاد به بدا ,
اشتمال بر علم توحید(علوم قرآن) ,
بداء ,
واجب تعالی (اسماء ذات) ,
قرآن کریم ,
خداشناسی مکتب تفکیک ,
قضا و قدر ,
کتب مکتب تفکیک ,
آثار مکتب تفکیک ,
قرآن شناسی مکتب تفکیک ,
شابک (isbn):
9789643975814
چکیده :
این کتاب، اولین مجلد از دوره 4 جلدی بیان الفرقان است. موضوع کتاب شامل اعتقادات از دیدگاه فلسفه، عرفان و قرآن مجید در موضوع توحید الهی بوده و تمایزات و تشابهات مطرح در هر سه دیدگاه را بیان داشته و به رد دودیدگاه اول و دفاع از دیدگاه سوم می پردازد. نویسنده محترم، در قسمتی از مقدمه چنین مینگارند: بر ارباب اطلاع و واردین در علوم، واضح است در قدیم الأیام طریق فقهای آل محمد(ع) که پیروان قرآن مجید و سنّت سیدالمرسلین(ص) میباشند، از طریق فلاسفة یونان و عُرَفای صوفیه ممتاز بوده و پیروان فلسفه و عرفان هم از یک دیگر ممتاز بودهاند و هر یک، طریق خود را حق و دیگری را باطل میدانستهاند و باکی از مخالفت با یک دیگر نیز نداشتند. از این جهت، هر یک از دیگری تَبَرِّی و بیزاری میجستند. همچنین از مُسَلَّمات بوده که طریقِ قرآن و سنت مخالفِ طریق فلسفه [و عرفان] است. فلسفة یونان در عصر خلفا ترجمه شده و متکلمین که پیرو قرآن بودند از ائمه متابعت نکردند خواستند که مطالب فلسفه را مطابق با قرآن کنند و به دو فرقة «اَشاعره» و «مُعْتَزِلَه» متفرق شدند. (ص27 ـ 28 کتاب)... آیت الله شیخ مجتبى قزوینى (1318ق ـ 1386ق) از شاگردان برجستۀ میرزا مهدى اصفهانى، پایهگذار مدرسه معارفى خراسان است. کتاب «بیان الفرقان» از مهمترین منابع اصحاب مکتب تفکیک به شمار مىرود. مروجان مکتب تفکیک در زمان ما، اغلب از شاگردان شیخ مجتبى قزوینى هستند. استاد محمدرضا حکیمى نیز که از شاگردان وى است، انتخاب نام «مکتب تفکیک» را الهام گرفته از نام کتاب «بیان الفرقان» استاد خود مىداند. وى انگیزۀ خود را از این نامگذارى، چنین بیان مىدارد: تصور این بنده این است که واژه «تفکیک» رسانندۀ همه ابعاد این منظور هست؛ زیرا هنگامى که قرار باشد سه مکتب شناختى و معارفى معروف (قرآن، فلسفه، عرفان)، از یکدیگر جدا شود، باید هر یک نیز به خوبى شناخته و تبیین گردد. پس بیان معارف قرآنى در «مکتب تفکیک»، جزو عناصر اصلى است، بلکه اصلىترین عنصر است؛ و استاد ما ـ رضوان الله علیه ـ دوره کتابى را که در این مقصود (از نوع «تألیف عام» اهل این مکتب) نوشت، «بیان الفرقان» نامید؛ به معناى تشریح تفاوت و تبیین فرق و فاصله میان سه مشرب و مکتب معروف؛ و او در «بیان الفرقان» نمىخواست کتابى فلسفى و عرفانى (حتى فلسفى و عرفانى انتقادى) بنویسد و مطالب «شفا» و «فتوحات» و «اسفار» را دوباره در کتاب بیاورد، بلکه در صدد بود تا به قدر ضرورت به مطالب اشاره کند و سپس مبانى معارف قرآنى را تشریح نماید؛ و بدینگونه نام «مکتب تفکیک» از تدبّر تداعىگر «بیان الفرقان» نیز الهام گرفته است. به هر حال غرض از این نامگذارى، یکى این است که تعبیرى روشن و واژهاى ساده و کوتاه در دسترس باشد؛ واژهاى که نیروى تذکر و تداعى آن نیز قوى باشد تا نیاز به تعبیرهاى طولانى نیفتد.[1] مجموعۀ بیان الفرقان تألیف شیخمجتبى قزوینى (م 1386ق) در پنج جلد به فارسى نگاشته شده است: جلد اوّل، «توحید در قرآن» است و به بررسى این موضوعات مىپردازد: تبیین روشهاى فکرى گوناگون، نقل احادیث در ردّ تصوف، نفى تأویل غیر ضرور، تبیین توحید فطرى، انواع تذکر به آیات، آیات آفاقى و انفسى، انسانشناسى، ماهیت نفس از نظر مادیّون و فلاسفه منابع دینى، علم و عقل، خداشناسى در فلسفه و عرفان، علم خداوند، حدوث عالم، جبر و تفویض، قضا و قدر، سعادت و شقاوت، هدایت و ضلالت و دعا. جلد دوم به «نبوت در قرآن» اختصاص دارد و از این موضوعات بحث مىکند: نبوّت عامه و خاصّه، اقسام خوارق عادات، وظایف انبیا، اعجاز قرآن و وجه اعجاز. جلد سوم به «معاد در قرآن» مىپردازد. موضوعات طرحشده در این جلد، عبارتاند از: حدوث عالم و کیفیّت آن، خلقت انسان و عوالم آن، خلقت حضرت آدم، خلقت عالم آخر، عالم برزخ، نقد اصولى فلسفى ملاصدرا در معاد، پاسخ به شبهات مطرح پیرامون معاد. جلد چهارم در موضوع امامت، با عنوان «میزان القرآن» است و در آن از این موضوعات بحث شده است: اثبات امامت، نقد دیدگاههاى اهل سنّت در راههاى تعیین خلیفه، اجماع، شورا، بیعت، استخلاف، قهر و غلبه، و خاتمهاى در نقد روش عرفا و فلاسفه. جلد پنجم، دربارۀ رجعت و غیبت است. موضوعات این جلد در سه بخش غیبت، رجعت و شفاعات سامان یافته است. بخش نخست به اثبات امامت امام عصر؟عج؟ و مسائل مرتبط با غیبت و ظهور حضرت مهدى؟عج؟ اختصاص دارد و بخش دوم و سوم بررسى موضوع رجعت و شفاعت را برعهده دارد. موضوع این مجموعۀ پنج جلدى، بر دو محور استوار است: 1. ارائه معارف اسلامى و اصول دین و مذهب شیعه بر مبناى قرآن، حدیث و عقل (استدلالى)؛ 2. نقد اندیشه عرفانى و فلسفى متأثر از یونان در قلمرو فرهنگ اسلامى، به ویژه نقد و انتقاد شدید از آراى صدرالدین شیرازى. همچنین در بخش امامت، نقد آراى اهل سنّت دربارۀ امامت و به خصوص نقد آراى غزالى در این زمینه و همچنین دفاع از آرمانهاى رهبرى و امامت شیعى مطرح شده است.[2] چاپ نخست کتاب در مجموعه پنج جلدى، با این مشخصات منتشر شده است: 1. بیان الفرقان فى توحید القرآن؛ ج 1، مشهد: شرکت چاپخانه خراسان، 1370ق، وزیرى، 216ص. 2. بیان الفرقان فى نبوّت القرآن؛ ج 2، تهران: دارالکتب الاسلامیه، 1371ق، رقعى، 218 ص. 3. بیان الفرقان فى معاد القرآن؛ ج 3، تهران: مرکز جامعه تعلیمات اسلامى، 1373ق، وزیرى، 122ص. 4. بیان القرآن فى میزان القرآن؛ ج 4، [تهران]: چاپخانه زوّار، [1375ق]، وزیرى، 167ص. 5. بیان الفرقان: غیبت و رجعت؛ ج 5، مشهد: چاپخانه طوس، 1339ش/1380ق، وزیرى، 320ص. چاپ دیگرى از این اثر پنج جلدی در یک مجلد، بدون تحقیق و حروفنگارى جدید دو سال قبل با این مشخصات منتشر شده است: بیان الفرقان؛ با مقدمهاى از استاد محمدرضا حکیمى، به اهتمام نقى افشارى؛ چ 1، قزوین: حدیث امروز، 387، وزیرى، 1044 ص. چاپ جدید کتاب با تحقیق مدرسه علوم دینى حضرت ولى عصر؟عج؟ در مشهد و تعلیقات آیتالله سیّدجعفر سیّدان منتشر شده است. در این چاپ، آیتالله سیدان مطالبى که مؤلف به اشاره از آن گذشته است و نیازمند واشکافى بیشتر بوده، در پاورقى تشریح کرده است. همچنین در تحقیق کتاب، این کارها انجام شده است : 1. آیات و روایات مستند شده است؛ 2. آیات و روایاتى که در متن ترجمه نشده است، داخل «[]» ترجمه شده است؛ 3. هرکجا عبارت از نظر لفظ و معنى مشکل و نارسا به نظر مىرسیده، با استفاده از علامت «[]» این نارسایى برطرف شده و در موارد ضرورى در پىنوشت یادآورى گشته است؛ 4. از آنجا که متن بیان الفرقان با زبان فارسى روان نگارش نیافته است و گاه فهم آن براى خواننده دشوار مىنمود، ویرایش متن با حفظ اصل آن با استفاده از علایم ویرایشى و پاراگرافبندى انجام شده است و مشکلاتِ فراوانى که ممکن بوده خواننده را دچار اشتباه در فهم و برداشت سازد، برطرف گشته و بر گویایى متن افزوده است. شیخ مجتبى قزوینى در مقدمۀ جلد نخست بیان الفرقان، عناوین برخى از اختلافات اساسى فلسفه و عرفان با مکتب وحى را چنین برمىشمارد: 1. شناختن خداوند متعال و اثبات وجود او امرى است نظرى و محتاج به اقامه برهان؛ و برهان متوقف است بر تحقیق و بحث در علت و معلول و ابطال تسلسل؛ 2. توحید واجب الوجود متوقف است بر اثبات اصالة الوجود و تشکیک در حقیقت وجود یا اقامۀ برهان تعیّن یا اثبات وحدت اطلاق؛ 3. قول به ثبوت قدیم با ذات خداوند نه در مرتبۀ ذات مانند مثل افلاطونیه یا قول به صورت زایده بر ذات و قائمه به ذات و انحصار علم خداوند به کلیات یا قول به اینکه علم خداوند عبارت است از نفس حضور موجودات نزد او بدون علم سابق بر اشیا یا قول به اینکه «بسیط الحقیقة کل الاشیاء» یا علم اجمالى در عین کشف تفصیلى و امثال اینها که عرفا قائل شدهاند؛ 4. توحید در افعال، یعنى اسناد تمام افعال به خداوند به سلسله علت و معلول، بدون امکان تخلّف حتى افعال بشریه بالتبع و استناد شرور به خداوند یا انکار شرور در عالم؛ 5. اثبات لذایذ و آلام روحى که سبب آنها اخلاق حسنه و رذیله است و سبب آنها امور تکوینیه و اسبابى که منجر شوند به اسباب غیر اختیاریه که منتهى است به علم خداوند به ذات و نظام عالم؛ 6. اثبات قدم اصول عالم حتى عناصر؛ 7. انحصار حوادث به حوادث یومیه ازلاً و ابداً که مستند مىباشند به اسباب تکوینى؛ 8. اثبات عدم امکان تغییر و تغیّر در عالم و انکار بداء؛ 9. انکار نسبت حسن و قبح در عالم به اراده و اختیار بشر؛ 10. انکار معاد جسمانى؛ 11. انکار نبوت به معنایى که در ادیان وارد شده است و انکار ملائکه و جبرئیل به معنایى که از مجارى وحى رسیده است؛ 12. محدودشمردن علم و قدرت خداوند به امور و موجودات کائنه؛ 13. اثبات سنخیّت بین واجب و ممکن؛ 14. انکار خلود در عذاب. بر ارباب فضل آشکار است که طریق انبیا و آثار آن، مخالف و مباین نتیجههاى فوق است. از آنچه گذشت اجمالاً آشکار شد که ورود در طریق دوم و سوم [فلسفه و عرفان] مأمون از خطا نبوده، خطاى آن مسلم است و باید طریقى را طى نمود که مأمون از خطا باشد و آن، طریق انبیا عهم؟ است؛ چون سعادت بشر در پیروى از عاقلترین مردم است و پیمبران عاقلترین تمام مردماند.[3] [1] . محمدرضا حکیمی؛ مکتب تفکیک؛ قم: دلیل ما، ص 160 ـ 161. [2] . برخى بهاشتباه این اثر را «تفسیر فارسى بیان الفرقان» معرفى کردهاند. برای مثال، ر. ک به: بهاءالدین خرّمشاهى؛ قرآن شناخت: مباحثى در فرهنگآفرینى قرآن؛ چ 1، تهران: طرح نو، 1374، ص 160. عبدالحسین شهیدى صالحى؛ بیان الفرقان، دایرة المعارف تشیّع؛ زیر نظر احمد صدر حاج سید جوادى، کامران فانى، بهاءالدین خرّمشاهى و حسن یوسفى اشکورى؛ ج 4، چ 3، تهران: نشر شهید محبّى، 1381، ص 572. عبدالحسین شهیدى صالحى؛ «[تفسیر] بیان القرآن»، دانشنامه قرآنپژوهى؛ به کوشش بهاءالدین خرّمشاهى، ج 1، چ 1، تهران: دوستان ـ ناهید، 1377، ص 670 ـ 678. همچنین این اثر جزو منابع معرفىشده در «کتابنامه تفسیر و تفاسیر جدید» در چهار جلد شناسانده شده است. ن. ک به: بهاءالدین خرّمشاهى؛ تفسیر و تفاسیر جدید؛ چ 1، تهران: کیهان، 1364، ص 205. روشن است که این اثر تفسیر نیست، بلکه همانند کتب اعتقادى و کلام عقلى و نقلى، در ارائه عقاید، از قرآن به عنوان یکى از منابع اصلى استفاده شده است؛ همانگونه که در کتاب نهج المسترشدین علامه حلّى، در همه موارد لازم از آیات قرآن بهره مىجوید؛ در حالى که نهج المسترشدین کتاب تفسیرى به شمار نمىآید؛ بنابراین نامگذارى «بیان الفرقان فى توحید قرآن»، «نبوت القرآن»، «معاد القرآن» و «میزان القرآن»، به معناى تفسیربودن این اثر نیست، بلکه تأکید بر اهمیت و نقش محورى قرآن در عرصه عقاید در زمینه توحید، نبوّت، معاد، رجعت و غیبت از نگاه مؤلف است. حتى این مجموعه را «تفسیر موضوعى» نیز نمىتوان نام نهاد (ر.ک به: هادی ربّانى؛ «شناخت قرآن شناخت» و کاستىهاى آن»، صحیفه مبین، شماره 5، بهار 1375، ص 51). [3] . بیان الفرقان فى توحید القرآن؛ چ 1، ج 1، قم: دلیل ما، 1389، ص 49 ـ 60 (نقل با تصرف).
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معارف و عقاید جلد 4
نویسنده:
رسول رضوی
نوع منبع :
کتاب , رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه pdf
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نبوت
,
16. کلام عقلی
,
عقاید اسلامی
,
بعثت انبیا
,
پیامبران اولوالعزم
,
تفسیر المیزان (علامه طباطبایی، قرآن به قرآن و اجتهادى)
,
تفسیر نمونه (اجتماعى و اجتهادى)
,
بحار الانوار: علامه مجلسی
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
من لا یحضره الفقیه
,
وسائل الشیعه
,
تفسیر قمی (روایی)
,
تفسیر مجمع البیان (اجتهادى)
,
تفسیر صافی (روایى)
,
تَصحیحُ اِعتقاداتِ الاِمامیّة: شیخ مفید
,
عیون اخبار الرضا: شیخ صدوق
,
میزان الحکمه: ریشهری
,
کشف الغمة (علی بن عیسی اربلی)
کلیدواژههای فرعی :
افعال خارق العاده ,
بعثت انبیا ,
دلیل ضرورت نبوت ,
عصمت انبیاء (ع ) ,
نبوت ,
ادعای نبوت (افعال انبیاء) ,
امکان وحی ,
ضرورت نبوت ,
نبوت خاصه ,
وحی ,
وقوع بعثت انبیا ,
استحقاق نبوت ,
پیامبران اولوالعزم ,
خاتمیت ,
معجزات انبیا ,
دلالت معجزه ,
دلالت معجزه بر نبوت ,
اعجاز قرآن ,
مرتبه نبوت(قسیم مرتبه رسالت و خلافت) ,
علم انبیا ,
فرق نبی با رسول ,
چکیده :
جلد چهارم از مجموعه چهار جلدی معارف و عقاید راجع به پیامبران و شناخت آنان و مسائل پیرامون آن می باشد مثل: ضرورت نبوت، فوائد نبوت، عصمت نبی ، علم نبی ، نبوت عامه و خاصه و...
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
تعداد رکورد ها : 1149
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید