جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
02.متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
>
ت.قرن دوازدهم قمری
>
ملا مهدی نراقی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
تعداد رکورد ها : 129
عنوان :
حکمت و حکیمان در قرآن
نویسنده:
محمدرضا مصطفی پور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حکمت
,
حکمت الهی
,
حکمت
,
قرآن
,
حکیم الهی
,
حکمت الهی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
کلیدواژههای فرعی :
یقین ,
ادیان ابراهیمی ,
الانبیا ,
حکمت نظری ,
اسماء الهی ,
فضیلت اخلاقی (فضایل اخلاقی) ,
معقول ,
اولیاء ,
تهذیب ,
اولیاء الله ,
ادیان ابراهیمی ,
ادراک معقول ,
انبیاء(ع) ,
حکمت عملی الهی ,
اخلاق اسلامی ,
اشراق ,
وحی الهی ,
حکمت نظری ,
حکمت عملی ,
خیر کثیر ,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی ,
فضایل اخلاقی ,
خود سازی ,
یقین ,
تفسیر «التحریر و التنویر» ,
موهبت الهی ,
آل ابراهیم ,
اسماء الهی((خاص)، قسیم اسماء ذاتی تعین اول و اسماء کونی) ,
شهود(اسماء اول عرفان نظری) ,
حکمت عملی ,
حکمت در اخلاق ,
آثار حکمت ,
معرفت متقن ,
عمل صائب ,
اقسام حکمت ,
تفسیر بحرالمحیط ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
حکمت موهبتی الهی است که خدای سبحان آن را به هر کسی که بخواهد اعطا میکند. حقیقت حکمت، معرفت متقن و برهانی و عمل صائب و درست است که اگر کسی از آن بهرهمند شود، به خیر کثیر دست مییابد. از آنجایی که اعطای حکمت از سوی خداوند گزاف نیست، افرادی میتوانند از آن برخوردار شوند که زمینههای آن را در خود فراهم نمایند. از این رو انسانهایی چون انبیا و اولیای الهی و کسانی که رهرو راه آنها باشند، این شایستگی دریافت حکمت را پیدا میکنند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 71 تا 88
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اخلاق معیاری؛ راهی ناپیموده در حوزهٔ پژوهشهای اخلاق اسلامی
نویسنده:
محمد مطهری فریمانی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه علوم وحیانی معارج,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اخلاق فردی
,
اخلاق دینی
,
خلق
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
اخلاق معیاری
,
اخلاق فردی
کلیدواژههای فرعی :
اهل بیت(ع) ,
علم نفس ,
قرآن ,
رذایل اخلاقی ,
استغفار ,
حب ذات ,
غرور ,
محاسبه نفس ,
کارنامهٔ اخلاقی ,
فضایل نفسانی ,
معرفت شناسی اخلاق ,
اخلاق و روایات ,
اخلاق و قرآن ,
مطلوبیت و اخلاق ,
ضرورت اخلاق ,
علمای اخلاق و اخلاق معیاری ,
طب النفس ,
عیوب نفس ,
اهمیت اخلاق معیاری ,
وضعیت کلی اخلاقی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
شاپا (issn):
2383-3025
چکیده :
راهی ناپیموده در حوزهٔ پژوهشهای اخلاق اسلامی وجود دارد که آثار عمیقی در رفتار فرد میتواند داشته باشد. این راه را میتوان «اخلاق معیاری» نامید که در میراث اخلاقی ما جز اشاراتی بر آن نمیتوان یافت. اخلاق معیاری میکوشد «کارنامهٔ اخلاقی فعلی فرد» را در اختیار او قرار دهد و معیارهایی برای وی فراهم آورد که به کمک آن نهتنها بتواند نفس خود را محک بزند که مثلاً خلق نیکوی صداقت را بهواقع داراست، یا از خُلقی سوء مانند حسد مبراست، بلکه از وضعیت کلی اخلاقی خویش نیز آگاه شود. برخی آیات قرآن و روایات از همین منظر آدمی را به امور اخلاقی توجه دادهاند؛ اما با این حال اخلاق معیاری به منزلهٔ شاخهای مستقل در اخلاق، کانون توجه قرار نگرفته است. این پژوهش بر آن است تا جایگاه، ویژگیها و چالشهای پژوهش در باب اخلاق معیاری را تبیین کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 53 تا 80
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اخلاق و رفتار مسالمت آمیز با پیروان مذاهب
نویسنده:
راضیه علی اکبری
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه علوم وحیانی معارج,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تقریب
,
تساهل و تسامح دینی
,
اخلاق اسلامی و دینی
,
خلق
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
وحدت ,
تقریب ,
هدف بعثت انبیاء ,
اخلاق در قرآن ,
غلات (اعم، مذاهب کلامی) ,
اهل بیت(ع) ,
تقیه ,
تکفیر ,
سیره ائمه اطهار علیهم السلام ,
تساهل و تسامح دینی ,
گفت و گو ,
اختلاف مذهبی ,
عصبیت ,
احترام به دیگران ,
3- اهل سنت Sunnism (فرق اسلامی) ,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع) ,
سیره نبوی(پیامبر ص) ,
رفتار مسالمت آمیز ,
سب و لعن ,
احترام متقابل ,
اختلاف عقیدتی ,
بعثت لمکارم الاخلاق ,
نسبت های ناروا ,
نصب و دشمنی ,
به رسمیت شناختن اختلاف نظر ,
اهانت به مقدسات اسلام ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
شیخ طوسی: ابوجعفر محمد بن حسن
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
شاپا (issn):
2383-3025
چکیده :
مقالهٴ حاضر با عنوان « اخلاق و رفتار مسالمت آمیز با پیروان مذاهب» در نظر دارد بایسته های رفتاری شیعیان را در برخورد با سایر مذاهب اسلامی بیان دارد. برای این منظور، مطالب در دو بخش معضلات و ارزش های اخلاقی در رفتار با پیروان مذاهب بیان شده است. در بخش معضلات، نبایدهای اخلاقی و رفتارهای مذموم آورده شده است؛ در بخش دوم نیز ارزشهای اخلاقیای بررسی شدهاند که باید در رفتار با پیروان دیگر مذاهب در نظر داشت. حقیقت این است که رعایت اخلاق نسبه به دیگر مسلمانان؛ دستور قرآن به وحدت ﴿وَاعتَصَمُوا بِحَبلِ الله جَمیعاً وَ لا تَفرّقُوا﴾، و عملی شدن نظریه تقریب مذاهب اسلامی، هماهنگ است؛ چراکه به نظر نگارنده، تنها مانع قابل رفع بر سر راه همبستگی پیروان مذاهب، عدم رعایت اخلاق اسلامی است. از اینرو، اگر حساب اختلافات عقیدتی از رفتار اخلاقمدارانه با آنان جدا گردد، اختلافات مذهبی مانع رعایت اخلاق و رفتار مسالمت آمیز با مسلمانان نخواهد شد. بنابراین این پژوهش در صدد بیان این حقیقت است که پیروان همهٔ مذاهب اسلامی، به رغم تمام اختلافات و تفاوت هایی که در نگرشهای مذهبی خویش دارند، میتوانند بر اساس معیارهای اخلاقی مشترک که رسول گرامی اسلام صلیاللهعلیهوآله به ارمغان آورده و برای تکمیل آن، مبعوث گشته، به تقریب و یک زندگی مسالمت آمیز، دست یابند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 91 تا 120
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
محبتورزی در همزیستی اخلاقی از منظر قرآن کریم
نویسنده:
حسن سیدپور آذر
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه علوم وحیانی معارج,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
همزیستی مسالمت آمیز
,
محبت
,
تساهل و تسامح دینی
,
اخلاق اسلامی و دینی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
آداب اجتماعی
,
همزیستی اخلاقی
کلیدواژههای فرعی :
تربیت اخلاقی ,
ولایت الله ,
امامت ,
ولایت شیطان ,
غضب الهی ,
مهرورزی ,
رذایل اخلاقی ,
فضایل اخلاقی ,
دوستی ,
عداوت ,
هم افزایی فضایل اخلاقی ,
برائت از کفار ,
همزیستی از نظر قرآن ,
لزوم همزیستی ,
محبت و همزیستی اخلاقی ,
محبت عرفانی و همزیستی ,
محبت پیامبر اکرم (ص) ,
همزیستی مومنان ,
همزیستی با غیرمومنان ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
شاپا (issn):
2383-3025
چکیده :
سعادت و کمال انسان در نحوۀ همزیستی با دیگران است. قرآن کریم، انسان را به رعایت ارزشهای اخلاقی در همزیستی فرامیخواند، تا به تربیت افراد جامعه و همافزایی فضایل اخلاقی بینجامد. در این روش از همزیستی، مسالمتآمیز بودن تعاملات اجتماعی، اصل نیست؛ بلکه اصل، تعالی اخلاقی افراد جامعه است. مهمترین عامل در تربیت و استقرار ارزشهای اخلاقی، محبت است؛ زیرا محبت میان افراد جامعه، الفتی طبیعی ایجاد میکند و جامعه را همچون پیکر واحد میسازد. مقصود از محبت، محبتی است که از رذایل اجتماعی میکاهد و بر فضایل میافزاید؛ و آن، محبت فی الله و محبت لله، یا به تعبیر دیگر، محبت خیرخواهانه است که از محبت انسان نسبت به خیر محض یعنی خدای متعال برانگیخته میشود. از آنجا که محبت برای تربیت اخلاقی است، به تناسب شرایط و گروههای مختلف اجتماعی، جلوههای متفاوتی مییابد: گاهی به صورت ولایت نمود مییابد؛ و گاهی به شکل برائت ظاهر میشود؛ چنانکه محبت طبیب، سبب برائت او از آلودگی موجود در بدن بیمار است. در بیان قرآن، مهرورزی پیامبر اسلام با مردم، محبت مؤمنان نسبت به هم، حتی مهرورزی مؤمنان نسبت به کافران و دشمنان، به اشکال مختلف به همافزایی فضایل اخلاقی منجر میشود. همچنین دشمنی و برائت مؤمنان از کفاری که در دشمنی با مؤمنان لجاجت دارند، تجلی رحمت الاهی است که سبب خروج آنها از ولایت شیطان و پذیرش ولایت خدای سبحان میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 24
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین میدان معناشناسی واژه «توکل» در نهج البلاغه
نویسنده:
نصراله شاملی، علی بنائیان اصفهانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه)
,
اخلاق دینی
,
تفویض
,
توکل
,
تفویض
,
قرآن
,
اخلاق دینی
,
قرآن
,
توکل
,
معناشناسی توکل
کلیدواژههای فرعی :
سالک ,
منازل السائرین ,
مصباح الشریعه و مفتاح الحقیقه ,
بی اعتمادی به خدا ,
سالک ,
اعتماد به خدا ,
تفسیر کشاف ,
کفی بالله وکیلا ,
فلیتوکل المومنون ,
قلب سالک ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
در این مقاله، پس از ریشه شناسی واژه توکل، تطور دلالی و معانی آن در نهج البلاغه، توضیح داده می شود. سپس واژه توکل در نهج البلاغه مورد تحلیل معناشناختی قرار می گیرد. چنانکه در آثار عارفان و سالکان طریق الهی بیان شده است، واژه توکل دارای طیف وسیعی از مصادیق است که در قالب های مختلف عقلی (فلسفیی) کلامی، عرفانی، تفسیری، روائی و اخلاقی خودنمائی می کنند و شبکه ای وسیع از معانی را تشکیل می دهند. این شبکه، بسیار پیچیده است و بسته به عوامل درونی و بیرونی تنظیم می گردد. در این مقاله همچنین، واژه «تفویض» از نظر علم لغت و در اصطلاح عرفانی، توضیح داده می شود و ارتباط آن با توکل تبیین می گردد. واژه «توکل» اگر چه ممکن است با تفویض هم معنا باشد، ولی با ملاحظات سیستمی دیگر، از جنبه معنایی با یکدیگر متفاوت اند. همچنانکه «توکل» در قرآن، دارای وجوه معنایی است، در نهج البلاغه نیز معانی متعددی بر آن بار شده است. چنانکه «توکل» مرکز ثقل سیستم معنایی باشد، تفویض که از نظر معنایی به «توکل» بسیار نزدیک است می تواند با آن هم معنا گردد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 20
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سازواره نظام اخلاقی در قرآن
نویسنده:
حسین هاشمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
آیات اخلاقی
,
اخلاق در قرآن
,
اخلاق یونانی
,
اخلاق اسلامی و دینی
,
اخلاق دینی
,
مکاتب اخلاقی
,
مکتب اخلاقی اسلام
,
مکتب اخلاقی سقراط
,
حکمت عملی
,
خلق
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
فضایل اخلاقی
,
عدالت
,
تقوا
,
فسق
,
نظام اخلاقی قرآن
,
اخلاق یونانی
کلیدواژههای فرعی :
قوای نفس ,
غضب ,
اقسام فضیلت ,
حد وسط قوه شهویه ,
عقل(قوه عاقله) ,
آیه 7 شمس ,
آیه 8 شمس ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
این پژوهش در پی یافتن نظام اخلاقی قرآن است. تبیینهای مختلف از اصول اخلاق یونانی و نظام اخلاقی قرآن از منظر برخی قرآنپژوهان مسلمان، بخشهای درآمدی این نوشتار را سامان داده است. بخش اصلی این پژوهه، جستوجوی دلیل برای اثبات ادعای نگارنده است مبنی بر اینکه نظام معرفتی قرآن بر توحید، و نظام اخلاقی قرآن بر بنیاد تقوا بنا شده و فراخنای مفهومی تقوا و در نقطه مقابل آن فجور، تمامی فضایل و رذایل اخلاقی را پوشش میدهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 92 تا 111
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظریه فلاسفه در باره چیستی و کارکرد عقل عملی
نویسنده:
علیرضا نجف زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عقل نظری
,
عقل عملی
,
مراتب عقل نظری
,
عقل عملی((مدرک کلیات مربوط به عمل)، مقابل عقل نظری)Alʿaql al-ʿamalī(practical intellect)
,
عقل نظری((مدرکات عقل نظری)، اصطلاح وابسته)
,
مراتب عقل نظری(اصطلاح وابسته)
کلیدواژههای فرعی :
شواهد الربوبیه ,
نفس ناطقه ,
اشارات و تنبیهات ,
افعال آزاد ,
فضیلت اخلاقی (فضایل اخلاقی) ,
افعال اختیاری ,
علم نفس ,
ادراک جزئیات ,
حقیقت نفس انسانی ,
نفس انسانی ,
ادراک جزییات ,
قوه عامله ,
خواص نفس حیوانی ,
فضایل اخلاقی ,
وظیفه عقل عملی ,
قوه مدرکه ,
خود حیوانی ,
نفس ناطقه(اصطلاح وابسته) ,
معرفت نفس(خودآگاهی) ,
صنایع انسانی ,
استنباط حکم کلی ,
خوارق عادت ,
قوه متصرف در بدن ,
تشخیص خوب و بد ,
کتاب شفا (ابن سینا) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
9112-2008
چکیده :
فلاسفه امتیاز نفس انسانی از نفس حیوانی را به عقل نظری و عملی میدانند. اما در بیان چیستی این دو عقل در میان ایشان اختلاف نظر وجود دارد. با تأمل در کلمات ایشان حداقل چهار تفسیر درباره این دو عقل قابل استنباط است. این نوشتار پس از گزارش اقوال و بیان کارکردهای عقل عملی به ارزیابی آراء و تبیین نظریه مختار پرداخته است. قول مشهور در میان متأخران این است که در نفس انسانی بیش از یک عقل وجود ندارد که همه علوم و احکام کلی را ادراک میکند. اما چون این علوم بعضی نظری صرف بوده و به حقایق خارجی و نفس الامری اختصاص دارد به آنها عقل نظری گفته میشود. اما بعضی دیگر چون احکام مربوط به اعمال اختیاری انسان است به آنها عقل عملی گفته میشود. در این تفسیر امتیاز دو عقل از یکدیگر اعتباری و به مدرَکات آنها است. به باور این مقاله این تفسیر به رغم شهرت آن مورد نظر اساطین حکمت نبوده و با اشکالات متعدد مواجه است. اما اقوال دیگر با اندکی تسامح به تفسیر واحد و جامعی قابل ارجاع میباشند و آن این که فعل اولی و بالذات عقل عملی استنباط احکام جزیی عملی از احکام کلی عقل نظری است که چون این احکام در حاکمیت عقل بر قوای بدنی، سبب پیدایش اراده در نفس برای صدور افعال اختیاری و صنایع انسانی میگردد به عقل عملی قوه عامله نیز گفته میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 141 تا 164
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ارزیابی تنبیه بدنی کودکان با معیارهای اخلاق اسلامی
نویسنده:
محمد جواد فلاح، سمیه حجازی نسب
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اخلاق دینی
,
اخلاق
,
اخلاق اسلامی
,
تنبیه
,
تنبیه بدنی
,
اخلاق اسلامی و دینی
,
اخلاق دینی
,
آداب تربیت فرزند
,
تعریف تربیت دینی
,
تعلیم و تربیت اسلامی
کلیدواژههای فرعی :
روانشناسی اسلامی ,
روانشناسی ,
عقوبت ,
عقاب ,
جزا ,
اهل بیت(ع) ,
عقاب ,
قرآن ,
قاعده لاضرر ,
کودک ,
اخلاق در خانواده ,
اقسام تنبیه ,
تربیت کودک ,
روانشناسی(مسایل جدید کلامی) ,
روانشناسی اسلامی ,
قرآن ,
قاعده لا ضرر (قواعد فقهی جعفری) ,
عقوبت گناه ,
تربیت اخلاقی کودک ,
تربیت کودک مذهبی ,
امامان معصوم علیهم السلام ,
اصل احترام و تکریم ,
اصل رحمت و مهربانی ,
اصل مجازات الهی ,
روان شناسی غربی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
شاپا (issn):
0
چکیده :
ازجمله مسائل مهم و البته ضروری که می توان در خانواده آن را پی گیری نمود ارزیابی اخلاقی تنبیه بدنی کودکان است. بر اساس معیار های اخلاق اسلامی و در مقایسه با نگرش روانشناسان و دیدگاه های رقیب که همواره از تنبیه تحذیر نموده و آن را امری غیر اخلاقی و مخالف اصول و موازین تربیتی می دانند - هر چند دیدگاه هایی هم با آن موافقند - تنبیه در برخی مواقع نادر و جهت تربیت اخلاقی کودک توصیه و تجویز شده است. البته اصل در نظام تربیتی اسلام تکریم و تشویق است ولی در مواردی که تنبیه براساس شرایط و ضوابط تعریف شده ای کارگشاست از این شیوه تربیتی استفاده می گردد. این روش در نظام اخلاقی اسلام و دیدگاه های رقیب مواجه با چالشها و تعارضاتی است که مبتنی بر اصول، قواعد و معیارهای اخلاق اسلامی قابل توجیه و تبیین است. توجه به اقسام روش های تربیتی، بررسی معنای تنبیه به ویژه در تعالیم اخلاقی، فقهی و حقوقی اسلام، اقسام تنبیه و مقایسه آن با دیگر روشهای تربیتی و نیز تحلیل دیدگاه های رقیب به ویژه روانشناسان در این مسئله، ما را به دیدگاه مذکور مدد می رساند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 205 تا 242
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
واکاوی چارچوب و شاخصههای اعتماد به نفس در پرتو آموزههای قرآنی
نویسنده:
جواد ایروانی، علی عمادی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
مشهد: دانشگاه علوم اسلامی رضوی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
قرآن
,
اخلاق اسلامی
,
اعتمادبهنفس
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
خود سازی
,
تهذیب نفس
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
فضیلت اخلاقی (فضایل اخلاقی) ,
نفس اماره ,
غرور ,
خودشناسی ,
صحیفه کامله سجادیه ,
نفس در قرآن ,
خضوع ,
توکل ,
ریا و خودنمائی ,
خشوع ,
تقرب به خدا ,
مراتب نفس ,
علم نفس ,
اهل بیت(ع) ,
نفس لوامه ,
نفس مطمئنه ,
خوف ,
هدف زندگی ,
عزت نفس ,
خودباوری ,
فضایل اخلاقی ,
توکل ,
عزت نفس ,
قرب به خدا ,
بلند همتی ,
خوف ,
خضوع ,
خود شناسی ,
غرور ,
ذلت نفس ,
خشوع ,
درجات نفس ,
مقام نفس اماره ,
مقام نفس لوامه ,
مقام نفس ,
تسویل ,
آیات قرآنی درباره توکل ,
امامان معصوم علیهم السلام ,
معرفت نفس(خودآگاهی) ,
نفس ملهمه ,
مکر شیطان ,
نفس مسوله ,
نفس مسوفه ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
شاپا (issn):
0
چکیده :
اعتماد به نفس در پرتو آموزههای قرآنی به معنای تکیه بر اراده، عمل، استعدادها و توانمندیهای خود با توکل بر خدا و استمداد از او و توجه به قابلیتهای خدادادی و عزت و کرامت انسانی، و استقلال در برابر دیگران با قطع طمع و امید از آنان است. این مفهوم با رذایلی اخلاقی همچون خودستایی، عُجب، کبر و غرور تفاوت مشخصی دارد. فضیلتهای اخلاقی نیز همچون تواضع و خشوع، از خاستگاه اعتماد به نفسی قوی نشئت میگیرد. در آموزههای قرآنی، معارف گوناگونی وجود دارد که نتیجه آنها، تقویت عزت نفس و اعتماد به نفس در افراد است. آنچه در این جستار به بحث نهاده شده است، تعریف و تحدید اعتماد به نفس از نگاه دینی، تبیین مرزهای دقیق آن با پارهای از فضایل و رذایل اخلاقی، آموزههای تأییدکننده و عوامل تقویتکننده عزت نفس و اعتماد به نفس در قرآن، تبیین مقصود از نفس در بین مراتب و موارد کاربرد این واژه و نیز پاسخ به پارهای از شبهات در این باره است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 25 تا 50
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین و تحلیل روایی فضیلت اخلاقی صبر در نهجالبلاغه
نویسنده:
رسول ربانی، حبیب رضا ارزانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه)
,
اخلاق دینی
,
صبر
,
امیرالمومنین علی بن ابی طالب (ع)
,
اخلاق دینی
,
صبر
کلیدواژههای فرعی :
تقوا ,
ایمان ,
یقین ,
صبر ,
صبر بر معصیت ,
صبر ممدوح ,
مصیبت ,
گناه ,
حالت نفسانی ,
طاعت ,
اثم ,
ضلال ,
حالت اضطراب ,
هدایت ,
استقامت ,
تقوا ,
صبر ,
طاعت ,
صبر نفسی ,
صبر بدنی ,
صبر بر طاعت ,
صبر بر معصیت ,
صبر در مصیبت ,
یقین ,
اضطراب ,
ایمان ,
فضیلت صبر ,
صبر فکری ,
صبر مذموم ,
مصداق صبر ,
حدیث صبر ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
ناصر مکارم شیرازی
,
علامه جعفری: محمدتقی جعفری
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
0
چکیده :
پایداری و شکیبایی در مقابل سختیها را «صبر» گویند و اگر برای رضای خداوند متعال و تسلیم امر او باشد، در جهت پیشبرد تقوای الهی موثر بوده و فضیلت محسوب میشود. حضرت امیرالمومنین علیبنابیطالب (ع) در نهجالبلاغه از «فضیلت صبر» بهعنوان مدیر، رئیس و مرکز کنترل ایمان نام میبرند: «فَإِنَّ الصَّبْرَ مِنَ الْإِیمَانِ کَالرَّأْسِ مِنَ الْجَسَدِ»؛ صبر برای ایمان مانند سر است برای بدن (سیدرضی، 1379: حکمت82 ،640). علمای علم اخلاق «صبر» را سکان و هدایتگر همه فضائل اخلاقی دانستهاند؛ ولی ظهور و پهنای معنایی این واژه در عرف، محدود به «تحمل سختیها و قانعشدن در برابر وضع موجود» شده است. این مقاله به لحاظ معنای وضعی، مفهوم اخلاقی و معنای عرفی متداول از زمان امیرالمومنین (ع) تا عصر حاضر، با نگرشی فراگیر و با دو دامنه روایی و کتابشناسی به بررسی و تحلیل فضیلت صبر در چهار شرح نهجالبلاغه پرداخته است. واژه «صبر» در نهجالبلاغه با حفظ معنای لغوی و اصطلاحی، با بسیاری از مفاهیم اخلاقی و دینی ارتباط معنوی دارد. بر ایناساس در این تحقیق به تبیین و تحلیل روایی و ارتباط آن با مفاهیم دیگر نظیر ایمان، تقوا، یقین و... با توجه به آرای شارحان، توجه شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 37 تا 64
مشخصات اثر
ثبت نظر
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
تعداد رکورد ها : 129
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید