جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
نام خانوادگی :
*
پست الکترونیک :
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
حروف تصویر :
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه فلسفه
>
حکمت نظری
>
فلسفه (خاص)
>
فلسفه الهی
>
فلسفه اسلامی
>
الهیات بالمعنی الاخص
>
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
>
افعال واجب(حکمت نظری)
>
هدایت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 106
عنوان :
کارآمدی سنت های اجتماعی قرآن
نویسنده:
قدرت الله قربانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: انجمن علوم قرآن و حدیث ایران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
جامعه شناسى قرآن
,
انسان شناسی قرآن
,
سنت های اجتماعی قرآن
کلیدواژههای فرعی :
آیات سنن الهی ,
امتحان الهی ,
خلافت الهی ,
عدل الهی ,
جامعه دینی ,
ظلم و عدل ,
پیروی و پیروزی ,
عصیان و هلاکت ,
فساد اخلاقی ,
منازعات اجتماعی ,
رستگاری (مسائل جدید کلامی) ,
ماهیت سعادت حقیقی ,
هدایت ,
قاعده نفی سبیل (قواعد فقهی جعفری) ,
اسراف ,
جهان بینی دینی ,
عدل اجتماعی الهی ,
سنت اسراف و هلاکت ,
تفسیر المیزان (کتاب) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
ناصر مکارم شیرازی
,
سید محمدباقر صدر
چکیده :
قرآن کتاب الهی است که در آن مهم ترین نیازمندی های دنیوی و اخروی انسان برای تحقق سعادت واقعی او بیان شده است. در این زمینه مسایل اجتماعی دارای جایگاه مهمی هستند. قرآن به اهمیت زندگی اجتماعی انسان برای تکامل معنوی او توجه کرده و برخی سنت ها یا قانونمندی های زندگی اجتماعی را در اختیار او قرار می دهد تا با استفاده از آنها او راه حقیقی خود را بیابد. در این زمینه، قرآن به نفی مطلق عصیان، ظلم، رذایل و فسادهای اخلاقی، دامن زدن به منازعات اجتماعی، اسراف، شیوع نتایج آثار اعمال اکثریت و تبعیت از کفار تاکید کرده و فضایل مقابل آنها را برای سعادت اجتماعی بشر سفارش می کند. همچنین به سنت امتحان، ابتلا، استدراج و مجازات اشاره دارد که ضرورت تحقق عدل اجتماعی الهی را نشان می دهد. اهمیت این آموزه ها نقش جهت دهنده آنها در حیات اجتماعی و در مطالعات اجتماعی به منظور اصلاح مبانی، نظریه ها و قوانین اجتماعی است تا بتوان به قوانین کلی و واقع نمای مطلوب دست یافت.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 65 تا 91
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اثبات ضرورت نبوت از دیدگاه فیلسوفان
نویسنده:
محمد ایزدی تبار
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: مرکز پژوهشی دایرة المعارف علوم عقلی اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نبوت
,
ضرورت نبوت
,
نبوت خاصه
,
نبوت عامه
,
متکلمان
,
مدنی بالطبع
,
فیلسوفان
کلیدواژههای فرعی :
سعادت ,
10. شریعت/ Šarīʿa ,
معتزله (اهل سنت) ,
نیاز اجتماع به قانون(دلایل نبوت) ,
کمال انسان ,
وحی الهی ,
حسن و قبح عقلی ,
حکمت عملی ,
هدایت ,
عدل اجتماعی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملا عبدالرزاق لاهیجی
,
مرتضی مطهری
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
از مهم ترین و موثرترین اصول و ارکان استوار ادیان، نبوت و هدایت مستمر رسالت است. نبوت منصب و سمتی از سوی پروردگار است که هرگز با کوشش انسانی به دست نمی آید، بلکه تنها خداوند سبحان، آن را به هر که شایسته بداند عطا می کند. البته چون خاستگاه مشیت و اراده حق، حکمت اوست، طبیعی است که عهد الهی تنها به افراد شایسته و پاک می رسد.بحث نبوت در دوبخش نبوت عامه و خاصه مطرح می گردد. در نبوت عامه از مسائل کلی نبوت، مانند حقیقت نبوت، حقیقت وحی، امکان نبوت و اثبات ضرورت آن، راه های تشخیص صدق مدعی نبوت، حقیقت معجزه و دلالت آن بر صدق مدعی نبوت بحث می شود. پس از مباحث کلی، نوبت به مصداق می رسد که نبوت خاصه شمرده میشود؛ یعنی بحث از نبوت فردی خاص.با توجه به اهمیت و جایگاه نبوت، همواره دانشمندان بدان پرداخته و آن را مورد بحث و بررسی قرار داده اند و البته متکلمان اسلامی نیز به پیروی از قرآن و احادیث ازآغاز مباحث اعتقادی بدین بحث پرداخته اند. هرچند فیلسوفان اسلامی، نبوت خاصه را از مباحث حکمی خارج دانسته و از آن بحث نکرده اند، با این حال در آثار خود، مباحث مربوط به نبوت عامه را از یاد نبرده اند. بحث از نبوت، وحی و اعجاز در آثار فلسفی اسلامی با گرایش های متفاوت فلسفی، اعم از فلسفه مشاء، اشراق و حکمت متعالیه به روشنی دیده می شود.در این نوشتار برآنیم که ضرورت نبوت را از دیدگاه فیلسوفان بررسی کرده و به بازخوانی مشهورترین استدلال آن در این زمینه که مبتنی بر نیازمندی انسان به اجتماع است بپردازیم. فیلسوفان در این استدلال با تکیه بر مدنی بالطبع بودن انسان و این که زندگی او بدون اجتماع ناممکن است، بحث نیازمندی به قانونی که بتواند مسیر عدالت را برای انسان ها هموار کند مطرح ساخته اند؛ سپس اثبات کرده اند که دست یابی به قانون جامع و کاملی که بتواند جامعه انسانی را به عدالت و تکامل راهنمایی کند جز از سوی خداوند که آفریننده و مدبر انسان است، امکان پذیر نیست. آنان از این راه، نیازمندی انسان به دین و شریعت را تبیین نموده اند. هر چند پاره ای از این مقدمات روشن است ولی برخی هم نیازمند بررسی و پژوهش است که در پی خواهد آمد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 48
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
زبان قرآن از منظر کارکردشناختی
نویسنده:
محمدباقر سعیدی روشن
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
زبان دین (مسائل جدید دین شناسی)
,
زبان قرآن
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
فلسفه دین
,
کارکردشناسی زبان قرآن
کلیدواژههای فرعی :
تربیت دینی ,
مصالح نفس الامری ,
10. شریعت/ Šarīʿa ,
گزاره دینی ,
انسان شناسی دینی ,
تعریف دین (مسائل جدید کلامی) ,
دین و اخلاق ,
هدایت ,
خود سازی ,
آموزه دینی ,
معناداری زبان دین ,
معرفت بخشی زبان قرآن ,
انگیزه بخشی زبان قرآن ,
واقع گرایی زبان دین ,
هدف غایی دین ,
استدلال ورزی قرآن ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
علامه جعفری: محمدتقی جعفری
شاپا (issn):
2228-7256
چکیده :
در این مقاله پس از تعریف زبان دین، زمینه های طرح آن و تعریف زبان قرآن، نقش و کارکرد زبان از دو منظر تاثیرگذاری و معرفت بخشی (جنبه ارتباط و حکایت مفاهیم دینی از واقعیات عینی) بررسی می شود، از این رو محور اصلی مقاله تحلیل نقش دوگانه معرفت بخشی و انگیزه بخشی زبان قرآن و دلایل توجیهی آن است. از این رو نخست اشاره می شود که غایت دین، هدایت انسان است، اما این هدف بدون ربط با واقعیت تحقق نمی یابد. در ادامه محتوای دین در دو سنخ گزاره ها و آموزه ها معرفی می شود. آنگاه مساله ارتباط دین و اخلاق و عدم تساوی آنها بیان می شود. سپس با تبیین دو خصوصیت توام واقع گرایی و تحول آفرینی گزاره ها و آموزه های قرآن، چگونگی ارتباط با واقعیت در هریک از این دو سنخ جمله ها، توجیه و برای آنها استدلال آورده می شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 163 تا 190
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تفسیر «الغفور الرحیم» و تحلیل غرض هدایتی آنها
نویسنده:
محمد حسن سراج صادقی، علی اکبر بابایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اسمای الهی
,
اسما متوالیه الهی
,
تفسیر قرآن
,
اسم رحیم
,
اسم غفور
کلیدواژههای فرعی :
فعل حرام ,
اهل بیت(ع) ,
گناه ,
رحمت الهی ,
ترکیب اسمائی ,
الرحیم الغفور ,
مجمع البیان ,
هدایت ,
سوره توبه ,
سوره سبأ ,
سوره نساء ,
کفر ,
استغفار ,
آثار گناه ,
حرام شرعی ,
تفسیر المیزان (کتاب) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
ناصر مکارم شیرازی
شاپا (issn):
7256 ـ 2228
چکیده :
پایان بخش 71 آیه قرآن کریم با دو اسم «غفور» و «رحیم» است. این مقاله پس از معناشناسی این دو واژه و بررسی آیات حاوی آن و با در نظر گرفتن ترتیب نزول سوره ها و توسیع معنایی در واژه ذنب به این نتیجه دست می یابد که ترتیب «الغفور الرحیم» دارای غرض هدایتی مشترک در این آیات است و آن «رفع نگرانی از آثار گناهان» می باشد. اما در آیه دوم سوره سبا، تنها آیه ای که این اسما به ترتیب «الرحیم الغفور» آمده است، دارای غرض هدایتی دیگری است که آن رحمت الهی در پوشاندن برخی چیزها با وارد کردن آنها در خاک یا خارج نمودن از جو می باشد. بررسی عملکرد تفاسیر در باره این بحث بیانگر آن است که هیچ تفسیری به بررسی غرض هدایتی مشترک و تفاوت این دو دسته آیات نپرداخته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 9 تا 34
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تفسیر حکمت تکرار «تمثیل دنیا» در قرآن
نویسنده:
محمد تقی رفعت نژاد، رحمت الله عبدالله زاده، شیدالله رستخیز شورکایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حیات انسانی
,
آیه 24 یونس
,
هدایت
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
آیه 20 حدید
,
آیه 45 کهف
,
تمثیل دنیا در قرآن
کلیدواژههای فرعی :
جهان شناسی فلسفی ,
تکرار ,
تناسب ,
قرآن ,
سوره کهف ,
سوره حدید ,
سوره یونس ,
صناعات ادبی قرآن ,
حیات دنیا ,
تمثیل آب باران ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
شاپا (issn):
7256 ـ 2228
چکیده :
تمثیل یکی از اسلوب هایی است که در قرآن جهت هدایت انسان به کار رفته است. ازاین رو هر جا حکمت الهی اقتضا نموده است با ذکر تمثیلی مسیر فهم مساله تسهیل گردیده و حجت بر مخاطبین تمام گشته است. قرآن درباره زندگی دنیا از تمثیل آب باران استفاده نموده و آن را در آیات 24 سوره یونس، 45 سوره کهف و 20 سوره حدید تکرار کرده است. تحلیل و بررسی این تمثیلات سه گانه نشان از تبیین ابعاد و مراتب مختلف حیات در قالب یک تمثیل ساده دارد. این مقاله بر آن است تا حکمت تکرار و ارتباط و تناسب این آیات را مورد واکاوی قرار دهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 105 تا 122
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
راهبرد تربیتی آزمایش الهی در آیات قرآن
نویسنده:
حمیدرضا حاجی بابایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ابتلا
,
امتحان الهی
,
اخلاق اسلامی و دینی
,
تعلیم اخلاق
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
کلیدواژههای فرعی :
فتنه ,
03. انسان شناسی Human nature ,
تکلیف (افعال الهی) ,
3- توحید ربوبی ,
گناه ,
مربوبیت ,
اختیار انسان ,
حسن عمل عبد ,
ایمان به غیب ,
اهداف آزمایش الهی ,
بلاء ,
راهبرد تربیتی اسلامی ,
هستی شناسی اسلامی ,
قرب الهی ,
تعلیم ثواب و عقاب اعمال ,
نعمت ,
هدایت ,
نعمت ( قرآن ) ,
تقوا ,
صبر ,
طاعت ,
عبودیت ,
خداشناسی ,
غرور ,
استعداد انسانی ,
خالص سازی ایمان ,
آزمایش با خیر و شر ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
شیخ طوسی: ابوجعفر محمد بن حسن
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
جعفر سبحانی
,
ناصر مکارم شیرازی
شاپا (issn):
2228-7256
چکیده :
هدف مقاله حاضر بررسی فلسفه وجودی آزمایش الهی و نقش آن به عنوان یک راهبرد تربیتی در آیات قرآن است. برای تحقق هدف، باید انسان شناختی، هستی شناختی و رابطه مفهومی آنها در آیات قرآن بررسی شود تا بر اساس تحلیل محتوا و استنتاج به تعریف تربیت و اصول آن دست یافت و از ملاک ها و معیارهای رسیدن به این هدف به عنوان راهبرد تربیتی استفاده کرد. بر اساس این تحلیل رابطه انسان و خداوند رابطه ربوبی است، خداوند انسان را آفریده و هدفی را برای او تعیین نموده است که از طریق رابطه ربوبی انجام می پذیرد؛ یعنی بر اساس شناختی که از ربوبیت خدا و مربوبیت انسان حاصل می گردد که همان تربیت، بایدها و نبایدهایی است که در قالب تکلیف و هدایت تشریعی قرار می گیرد و بر اساس این تکلیف و هدایت، استعدادهای نهفته انسان به فعلیت می رسد و قابلیت ثواب و عقاب پیدا می کند. آزمایش الهی سنتی حتمی، قطعی، همگانی و دارای مراتب است و استعداد های نهفته و بالقوه، معیار لیاقت و شایستگی نیستند بلکه باید بر اساس آزمایش الهی به فعلیت برسند. با این توصیف هدف و فلسفه آزمایش الهی رساندن انسان به قرب الهی؛ یعنی مربوبیت و عبودیت عبد بر اساس راهبرد تربیتی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 141 تا 157
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی وجوه اضلال انسان از حیوان در دیدگاه تفسیری علامه طباطبایی با تاکید بر ایات 179 اعراف و 44 فرقان
نویسنده:
علی کریمیان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی
,
03. انسان شناسی Human nature
,
آیه 44 فرقان
,
هدایت
,
آیه 179 اعراف
,
آیات هدایت و اضلال
,
درباره علامه طباطبایی
کلیدواژههای فرعی :
جن ,
علم نفس ,
ادراک سعادت عقلی ,
اهل بیت(ع) ,
وجدان خیر و شر ,
انسان کامل (کلام) ,
وجه اضلال ,
اخلاق اسلامی و دینی ,
شهوات ,
قرآن ,
سوره اعراف ,
سوره فرقان ,
زیست نباتی ,
اصطلاحنامه عرفان ,
حرکت استکمالی ,
اشرف مخلوقات ,
تفاوت انسان و حیوان ,
شخصیت اخلاقی ,
personification ,
تفسیر المیزان (کتاب) ,
مقامات انسانی ,
حیات حقه ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
امام خمینی
شاپا (issn):
2228-7256
چکیده :
مبانی گیتی شناختی قرآن کریم در تفسیر رتبه بندی موجودات ناسوتی با دیدگاه رایج که منسوب به ارسطو است، تفاوت دارد. قرآن معتقد است شان موجودات، وابسته به میزان تقرب هر موجود به خداوند است. بر اساس این فرض، نه تنها انسان به طور مطلق، اشرف مخلوقات نخواهد بود بلکه اگر این شرط در انسانی محقق نشود، او همانند حیوانات بلکه از آن نیز پست تر خواهد شد. از جمله این آیات که علامه طباطبایی به آن پرداخته است، آیات پیرامون «اضلال انسان نسبت به حیوانات» است. در این مقاله تلاش شده است تا با بررسی احتمال ها در گفتار تفسیری علامه در ذیل آیات مورد بحث، در دو محور «وجه شبه برخی انسان ها با حیوانات» و نیز «چگونگی پست تر شدن برخی انسان ها از حیوانات»، دیدگاه نهایی وی در تفسیر المیزان کشف گردد. در مجموع از گفتار علامه طباطبائی در این تفسیر، چهار احتمال قابل استنباط است. به نظر می رسد برخی از این احتمال ها به هیچ وجه با هم قابل جمع نباشد و با دیدگاه ایشان در تفسیر آیات مشابه دیگر، سازگاری نداشته باشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 123 تا 140
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
خشیت از پروردگار و ارتباط آن با درک قرآن
نویسنده:
محمدعلی رضایی اصفهانی، فائزه امینی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
درک قرآن
,
اخلاق اسلامی و دینی
,
معرفتشناسی دینی (مسایل جدید کلامی)
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
خشیت
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
هلاکت انسان ,
درک معنوی و باطنی قرآن ,
هدایت الهی ,
اهل بیت(ع) ,
ربوبیت ,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی) ,
هدایت ,
طاعت ,
مسئولیت پذیری ,
ایمان ,
موانع فهم قرآن ,
مفهوم خشیت ,
معرفت پروردگار ,
حس وابستگی به خدا ,
مسئولیت در برابر خدا ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
ناصر مکارم شیرازی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
شاپا (issn):
2228-7256
چکیده :
این مقاله، به بررسی ویژگی خشیت داشتن از پروردگار و اهمیت و نقش آن در هدایت یافتن به قرآن پرداخته است. خشیت، به معنای واکنشی آگاهانه به مقتضای علم است. خشیت از پروردگار، درک وابستگی خود و ربوبیت خدا و احساس مسوولیت در برابر او است. آیات متعددی از قرآن، تحقق هدایت قرآن را منوط به وجود ویژگی هایی در انسان نموده است و برخی اعمال هستند که موجب سلب امکان هدایت پذیری انسان می گردد. بر اساس آیات قرآن، خشیت از پروردگار، ظرفیت شناخت و پذیرش وحی را در انسان به وجود می آورد. کسانی که دارای خشیت از پروردگار هستند، همواره در پی یافتن تفصیلی تر مراد خدا از بندگانش می باشند و چون آیات قرآن بر آنها عرضه شود آن را مطلوب گمشده خویش می یابند که آنان را به چگونگی جلب رضایت پروردگار و انجام عمل صالح، راهنمایی می کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 55 تا 68
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عقيدة الشيعة ، تأصيل وتوثيق من خلال سبعين رسالة اعتقادية من القرن الثانی لغایه القرن العاشر الهجری
نویسنده:
لشيخ محمد رضا الأنصاري القمي
نوع منبع :
کتاب , مجموعه مقالات , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
قم : دارالتفسیر,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
11. عقاید dogmas (the distillate of doctrines)
,
عقاید اسلامی
,
عقاید شیعه امامیه
,
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
,
باب حادی عشر: علامه حلی
,
توحید صدوق
,
کتب کلام شیعه
,
اوائل المقالات: شیخ مفید
,
نکت الاعتقادیه: شیخ مفید
,
کتب چاپی عربی (باب حادی عشر)
کلیدواژههای فرعی :
صفات الهی ,
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی) ,
احادیث عصمت انبیا ,
اسمای صفات الهی(کلام) ,
صفات امام (ع ) ,
عصمت انبیاء (ع ) ,
عقاید شیعه ,
علم امام (ع) ,
اصل امامت ,
اصل توحید ,
اصل عدل ,
اصل معاد ,
اصل نبوت ,
معاد جسمانی ,
معاد روحانی ,
نبوت خاصه ,
نبوت عامه ,
عصمت امام (ع) ,
اعتقاد دینی ,
احوال معاد ,
معاد جسمانی ,
هدایت ,
آیات معاد ,
چکیده :
کتاب عقیده الشیعه مجموعه ای است از هفتاد رساله کلامی مختصر در باب اصول اعتقادی پنج گانه شیعه که با تدوین و تحقیق محمدرضا انصاری قمی منتشر شد. هدف نامبرده از تدوین مجموعه حاضر، گردآوری و عرضه اعتقادنامه های شاخصی است که از قرن دوم تا دهم هجری قمری نگاشته شده و در آنها عقیده شیعه دوازده امامی درباره توحید، عدل، نبوت، امامت و معاد تبیین شده است. شمار قابل توجهی از رساله های نشریافته در این مجموعه، قبل از این، در صورتهای مختلف بر دست آقای انصاری قمی یا دیگر مصححان، به طبع رسیده اند و هم اکنون در کتاب عقیده الشیعه با تصحیح تازه ای بازچاپ شده اند. تعداد زیادی از آن ها نیز برای نخستین بار در این کتاب به زیور طبع آراسته شده اند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حق و باطل از دیدگاه قرآن
نویسنده:
سید محمدی حسینی بهشتی
نوع منبع :
کتاب , سخنرانی , پرسش و پاسخ
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: بقعه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حق و باطل
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن کریم
,
شناخت حق و باطل
,
بحار الانوار: علامه مجلسی
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
02- نهج البلاغه
,
حق و باطل از منظر قرآن
کلیدواژههای فرعی :
افعال انبیا ,
ادای رسالت(افعال انبیاء) ,
اصلاح خلق(افعال انبیاء) ,
برهان نظم ,
راه هدایت ,
حکمت الهی در خلقت انسان ,
ماتریالیسم ,
هدایت ,
حق طلبی ,
اشدا علی الکفار ,
معیار حق و باطل ,
اخلاق حق محور ,
نبرد حق و باطل ,
چکیده :
شهید دکتر سید محمدحسینی بهشتی یکی از متفکران بزرگ انقلاب اسلامی در تاریخ 2 / 08 / 1307 در محله لومیان واقع در استان اصفهان متولد شد و در تاریخ 7 / 1360 در تهران به شهادت رسد. از این متفکر و دانشمند دینی و انقلابی کتابهای ارزشمندی به یادگار ماند که یک از آنها کتاب حق و باطل از دیدگاه قرآن کریم به همراه مطالبی در مورد تسلیم شدن است. ذهن انسان از ابتدا دنبال پیدا کردن حق و باطل بود. هر چند تا حد زیادی پیدا کردن حق از باطل در نهان هر انسان وجود دارد ولی پرورش دادن آن وظیفه انسان است. خداوند نیز در قرآن مجید در این مورد بسیار سخن گفت که تحلیل آیت الله شهید دکتر بهشتی از آن بسیار جالب است . در این کتاب کوشش فراوان شده است تا حد امکان به این پرسش اساسی انسان پاسخ مناسب داده شود و آنچه محور بحث در این کتاب است مسأله هست و باید است. این کتاب چهار گفتار مهم را شامل دربرمی گیرد که سه گفتار آن نتیجه بحث و گفتگوهایی است که دکتر بهشتی در انجمن اسلامی پزشکان داشته بود و گفتار چهارم بحثی است به نام تسلیم حق بودن که از میان سلسله بحثهای تفسیر قرآن ایشان انتخاب شده است. در این بحث ها اندیشمندانی مثل شهید دکتر فیاض بخش و شهید دکتر لواسانی نیز سؤالاتی را مطرح می کنند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 106
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
با موفقیت به ثبت رسید