جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
2. اصطلاحنامه مسایل جدید کلامی current debates in Kalam
>
مسایل جدید دین شناسی
>
کارکردهای دین (مسائل جدید کلامی)
>
آزادی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
تعداد رکورد ها : 204
عنوان :
بررسی جایگاه کرامت انسانی در اندیشهی سیاسی امام خامنهای (مدظله) و آثار آن در جمهوری اسلامی
نویسنده:
محمود نیکخواه بهرامی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم سیاسی
,
عدالت اجتماعی
,
کرامت انسانی
,
استکبار
,
مردم سالاری دینی
,
03. انسان شناسی Human nature
,
علوم سیاسی
,
جمهوری اسلامی ایران
,
انسانیت
,
حضرت آیت اله خامنه ای
,
حقوق بشر (مسائل جدید کلامی)
,
آزادی
,
امنیت
,
اندیشه سیاسی
,
خمینی، روح الله، رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران
,
خمینی، روحالله، رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران
,
خامنهای، سید علی، رهبر جمهوری اسلامی ایران
,
خمینی، روحالله، رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران
,
خمینی، روحالله، رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران
چکیده :
گسترش سریع و روزافزون سخن گفتن درباره حقوق بشر و آزادیهای اساسی و گسترش مطالبههای عمومی وحمایت از حقوق اساسی انسانها، نشانه اهتمام ورزی و حضور قضیه و موضوع کرامت انسانی با همه نمودها و مصادیق خارجی آن است.هیچ پیشرفتی در اوضاع ملتها از لحاظ اجتماعی، سیاسی و حقوقی صورت نمیگیرد مگر از طریق پاسداشت "کرامت انسانی"چه به صورت فردی و چه به شکل گروهی، و نیز حکومت داری بدون اعاده اعتبار به وجود انسان و نظر و حقوق او به پیش رانده نمیشوند و همچنین بنیان خانواده و اجتماع که تشکیل دهنده جامعه میباشد، بدون محافظت از کرامت همه مردم استقرار پیدا نمیکند و هیچ توسعه گسترده ای در جوامع بدون حفظ حقوق و کرامت انسانی شکل نمیگیرد.انقلاب اسلامی ایران با محوریت همین اصل یعنی کرامت انسان و آزادی و آزادگی، حفظ شرافت و عزت، رواج اخلاق و عدالت ظهور یافت. ظهور انقلاب اسلامی در ایران به عنوان یکی از آخرین انقلابهای جهان معاصر مسیری را طی کرده است که از نظر بسیاری از تحلیلگران بیش از حد شگرف بوده است. علت فوق العاده بودن آن هم در بطن همین ارج نهادن به مقام انسان است. تکریم انسان در جریان نهضت عظیم انقلاب اسلامی موجب گردید، حرکتهای دگرگونساز مردمی گذشته که در ایران به نحوی یا منحرف میشد و یا با شکست روبرو میشد و یا سرکوب میشد، این بار پیروز گردد. از نگاه دیگر علت شرگرفی آن این است که هیچ انقلابی در دنیا رخ نداده بود که محوریت و اساس آن جهان بینی الهی با محوریت انسان والبته در تضاد با اومانیسم غربی و تکریم جایگاه انسان باشد. همچنین با رهبری مذهبی و متصل به دینباشد، همین امر هم باعث گردید. میشل فوکو با نسبت دادن این انقلاب به ایران آن را "قلب تپندهی جهان بیروح" تفسیر کند. در عین حال بر همگان واضح و مبرهن است که انقلاب اسلامی ایران که نشأت گرفته از اندیشههای ناب اسلامی امام خمینی (ره) میباشد، به دلیل استمرار بر محوریت کرامت انسان، کماکان در مسیر معین اهداف آرمانی خویش باقی مانده و حتی با سرعتی بیش از پیش در راه تأثیرگذاری در سطح بینالمللی به حرکت خود ادامه میدهد و این امر میسّر نبوده است مگر به دو دلیل:اول؛ تداوم رهبری جامع و کامل متأثر از اندیشههای امام خمینی (ره) در دورهی پس از حیات ایشان و نیز توفیق ثبات قدم رهبران انقلاب و مردم در حرکت بر مسیر اندیشهها و رفتار عملی، سیاسی و اسلامی امام راحل که خود نشأت گرفته از اسلام ناب محمدی و ویژگیهای منحصر به فرد مذهب تشیع است.دوم؛ توجه ویژه به جایگاه انسان و کرامت انسانی از نگاه رهبران جمهوری اسلامی و نیز درک اهمیت این کرامت از سوی مردم بوده است، چرا که همین مردم برای احیای کرامت تضعیف شده شان پیش از انقلاب اسلامی، در مسیرهای پرتلاطم و پر فراز و نشیب چالشها و تهدیدات خارجی و بعضاً داخلی در عرصههای مختلف ایدئولوژیکی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی استقامت ویژه نمودند و کرامت و عزت و شرافت دینی خود را حتی به قیمت از دست دادن عزیزان، جان و مال خود از دست ندادند.دو عامل فوق نشان از جایگاه مهم کرامت انسانی و وظیفه سنگین حاکم و حکومت اسلامی در حفظ و تعالی آن دارد. لذا با توجه به موارد بیان شده، در این پژوهش، سعی بر آن است که ابتدا به بررسی جایگاه کرامت انسان در اندیشه اسلامی به عنوان مبنای اندیشه ی، اندیشمندان اسلامی در پرداختن به انسان توجه شود و سپس اندیشههای سیاسی امام خامنهای را بررسی نموده و جایگاه انسان و کرامت و رابطه میان مردم سالاری دینی با این کرامت انسانی در اندیشه ایشان را تحلیل نموده و از این خلال ضرورت حکومت دینی به جهت ضمانت مولفههای کرامت انسانی را بیان کنیم و در نهایت نشان دهیم که دیدگاه ایشان نسبت به حکومت الهی در تکریم انسان به تمدن نوین اسلامی منتهی میگردد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اختیار انسان از منظر صدرا و یاسپرس
نویسنده:
فرح رامین
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه علامه طباطبایی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
03. انسان شناسی Human nature
,
جبر و اختیار(کلام)
,
اختیار انسان
,
یاسپرس
,
حکمت متعالیه
کلیدواژههای فرعی :
دازاین ,
اگزیستانس ,
جبریه (مذاهب کلامی) ,
علم حضوری ,
علم نفس ,
معتزله (اهل سنت) ,
امر بین امرین ,
اراده انسان ,
قضا و قدر ,
انسان مختار ,
هستی شناسی دازاین (مسائل جدید کلامی) ,
آزادی ,
امکان فقری ,
علیت ,
انسان شناسی غربی ,
علم حصولی(مقابل علم حضوری) ,
امر متعالی ,
01- لا جبر و لا تفویض بل أمر بین أمرین ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
جعفر سبحانی
,
سید محمدباقر صدر
,
امام خمینی
شاپا (issn):
1735-3238
چکیده :
مساله اختیار آدمی از جمله موضوعات مهمی است که در آراء صدرالمتالهین به عنوان موسس حکمت متعالیه و یاسپرس به عنوان یکی از فلاسفه خدامدار بی دین اگزیستانسیالیست، مطرح است. در تطبیق آراء این دو فیلسوف، با توجه به افق و مبانی فکری متفاوت این دو تفکر، همواره باید جانب احتیاط را رعایت کرد. توجه یاسپرس به انسان و تاکید بر وجود ساحتی اصلی به نام نفس یا اگزیستانس که اختیار و گزینش های آدمی، مرحله ای از مراتب آن است، تعریف اختیار، اراده، آزادی، دیدگاه او در باب انسان مختار و رابطه اختیار با متعالی از جمله مواردی است که صدرا و یاسپرس را در فلسفه ورزی به یکدیگر نزدیک می کند. این مقاله، با توصیف و تبیین بنیادی ترین دیدگاه های این دو متفکر در باب مساله پیچیده اختیار انسان، سعی در یافتن شباهت ها و تفاوت ها و نقادی این دو سنت فلسفی دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 31
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
قرآن؛ جمهوریت و مردم سالاری
نویسنده:
مسعود پورفرد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
رهبری
,
مقبولیت
,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
هدایت ( افعال )
,
حکومت دینی
,
نیاز اجتماع به قانون(دلایل نبوت)
,
بیعت
,
جامعه دینی
,
جمهوریت
,
هدایتگری قرآن
,
حکومت دموکراسی (مسائل جدید کلامی)
,
قلمرو سیاسی دین
,
آزادی
,
انسان و آزادی
,
حکومت اسلامی
,
حکومت دموکراسی دینی
,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص))
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن مجید
,
عدالت
,
عدالت در قرآن
کلیدواژههای فرعی :
آیات اختیار انسان ,
خلافت الهی ,
آیه 104 آل عمران ,
آیه 011 رعد ,
اختیار انسان ,
آیه 015 فاطر ,
آیه 47 انبیاء ,
امت واحده ,
عدالت محوری ,
آزادی اندیشه ,
آیه 030 بقره ,
آیه 157 اعراف ,
آیه 47 یوسف ,
آیه 11 شوری ,
آیه 111 توبه ,
آیه 110 آل عمران ,
هوای نفس ,
نحل آیه 89 ,
آیه 180 اعراف ,
آیه 64 آل عمران ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
شیخ طوسی: ابوجعفر محمد بن حسن
,
مرتضی مطهری
,
امام خمینی
چکیده :
نویسنده نخست تعریفى از جمهوریت ارائه مى کند آنگاه به مؤلفه هاى بنیادى و علمى آن مى پردازد. در بخش مؤلفه هاى بنیادى از عناوینى چون: توحید در ساحت اندیشه وزى، عدالت محورى، قانونمندى، آزادى اندیشه، رضایت و مقبولیت عامه بحث مى کند و در بخش مؤلفه هاى عینى و علمى محورهاى زیر را مورد بررسى قرار مى دهد: هدایت و رهبرى مستمر، جامعه دینى، وجود نهادهاى نظارتى، مشارکت سیاسى فراگیر.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 144 تا 161
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
گناه و ترس آگاهی در اندیشه کییرکگارد
نویسنده:
زینب اسلامی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مسیحیت
,
تقصیر
,
آزادی
,
گناه
,
امکان
,
بیگناهی
چکیده :
کییر کگارد فیلسوف و متفکر مسیحی که به عنوان پدر اگزیستانسیالیسم معاصر مشهور شده است، در زیرکاویهای وجودی خود، آنجا که به موضوع «ترسآگاهی» فلسفی انسانی میپردازد، معنا و مفهوم «گناه» را به عنوان مؤلّفهای که همواره با ترسآگاهی به ظهور و بروز میرسد، آشکار میکند. وی بر این باور است که ترسآگاهی منشأ و علت گناه نیست؛ چراکه انسان به واسطه انسان بودنش و نه به واسطه گناهکار بودنش، ترسآگاه است، اما همواره با او همراه است. همچنین بر این باور است که ترسآگاهی امری است مبهم و هنگامی که در معرض بعضی مؤلّفهها از جمله گناه قرار میگیرد، خود را آشکار میسازد. این تحقیق با رویکرد نظری و کاوشی در آثار کییر کگارد و با هدف تبیین معنای خاص گناه در فلسفهورزی کییر کگارد به عنوان یک فیلسوف مسیحی و نیز توضیح مسئله ترسآگاهی در بستر گناه و گناهکاری پرداخته است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیا در حکومت امام علی(ع) برای آزادی خط قرمزی وجود داشت؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
مقدمه در مکتب حیاتبخش اسلام، آزادی انسانها یکی از طبیعیترین حقوقی است که خداوند به آنان اعطا نموده است. آزادی جزو گوهره انسانی است و بزرگترین ارمغانی است که جامعه بشری همواره در آرزوی آن بوده است؛ چرا که رشد و تعالی انسانها همواره در بستر
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
آزادی
,
حکومت امام علی (ع)
,
سیره علوی (امام علی ع)
,
مردم سالاری در حکومت امام علی (ع)
,
آزادی از دیدگاه علی (ع)
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آزادی از دیدگاه قرآن
نویسنده:
روحالله دامنپاک جامی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
قرآن
,
آزادی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
الهیات و معارف اسلامی
چکیده :
"انسان، دین و آزادی" مقولهای است که از دیر باز مورد بحث فیلسوفان و دینشناسان و متفکران سیاسی و اجتماعی بوده است . آزادی در سه حوزه به شرح ذیل قابل تفکیک است . -1 آزادی به معنای اختیار در این جا اگر سخن از آزادی است سخن از اختیار انسان است . سئوال اصلی در این مقوله این است که آیا انسان دارای قدرت انتخاب و اختیار است یا خیر؟ -2 آزادی به معنای رهایی توحید و یگانهپرستی که روح همه ادیان الهی است نویدبخش این نوع آزادی برای انسان است . اعتقاد به توحید، رهایی از همه قیدها و بندها و زنجیرهای اسارت بتها و طاغوتها و هر آنچه غیر خداست ، در پی دارد. -3 آزادی به معنای عدم مانع این نوع آزادی بیشتر از هر چیز یک مساله اجتماعی است . سئوال اصلی این است که انسان تا چه اندازه میتواند در اجتماع آزادانه فعالیت کند، آنطور که میخواهد بیاندیشد، عقیده بورزد و عمل کند. نقطه ثقل این تحقیق، بررسی آزادی در مقوله سوم است ، اما به مقولات اول و دوم نیز کم و بیش پرداخته است . اختیار انسان از محکمات قرآن کریم به شمار میآید و توحید که پیامآورهایی انسان از قیود درونی و بیرونی است به بهترین وجه در اسلام تبیین شده است . در مقوله سوم اصل بر عدم منع است مگر در مواردی که به دلیل رعایت مصالح اجتماع، حدودی برای آزادی تعیین میشود در این مقوله: آزادی اندیشه، آزادی عقیده، آزادی قلم و بیان و آزادی عمل مورد بررسی قرار گرفته است .
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رابطه آزادی و عدالت اجتماعی از نظر مفسران فریقین
نویسنده:
بتول ملاشفیعی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تشیع
,
عدالت اجتماعی
,
تفسیر
,
قرآن
,
تسنّن
,
آزادی
,
هنر و علوم انسانی
چکیده :
از منظر قرآن و مفسران شیعه و سنی، عدالت و آزادی، دارای ارزشی همسنگ بوده و همواره این دو مفهوم کلیدیدر کنار یکدیگر، حضوری همیشگی و مکملداشتهاند. در قرآن که سرچشم? حرکت تمدنی و پویایی اجتماعی در میان مسلمانان است، عدل و آزادی، به جدّ مورد توجه قرار گرفته است. کار پیامبران الهی، برداشتن بار گران از دوش انسانها است و زنجیرشان را مىگشاید؛ دربار? فلسف? بعثت انبیاء میخوانیم که هدف ارسال رسل، آن است تا مردم به برپایی قسط و عدالت برپاخیزند. دغدغ? اصلی این رساله پرداختن به رابط? میان عدالت و آزادی از منظر مفسران فریقین است، در پاسخ به این دغدغه، سعی شده است تا بنیادهای نظری تعامل عدالت و آزادی و جلوههای پیوند این دو، از منظر مفسرین شیعه و اهل سنت، واشکافته شود وارتباط دقیق و سنجیده آن دو بررسی گردد. برای رسیدن به تحلیلی در این باره، میتوان این رابطه را از سه منظر بیان کرد، رابط? تکمیلی؛ چالشی و مفهومی- مصداقی.گاهی اوقات، آزادی در برخی امور مانند آزادی توهین به مقدسات یا پذیرش سلطه کافران یا آزادی انتخاب دین غیر الهی با عدالت اجتماعی، دچار چالش میشود و طبعا در این موارد، عدالت، مقدم است؛ از دیگر سو، می توان از رابط? مصداقی میان عدالت و آزادی نیز سخن به میان آورد، به آن معنا که این دو مفهوم در مصادیقی چون مشورت، آزادی بیان، آزادی تجمعات و...حضور همزمان دارند؛ به نظر میرسد که رابط? تکمیلی، اهمیتی بیشتر دارد، به این معنا که با حضور عدالت در جامعه، افراد میتوانند به حقوق بایست? خویش دست یابند و یکی از آن حقوق، آزادی است، آن گونه که با آزادی در جامعه، بستر برای رسیدن جامعه به عدالت و حقوق افراد فراهم میشود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی مردمسالاری دینی و دموکراسی لیبرال
نویسنده:
اقبال اصلانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم) , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم سیاسی
,
قانون
,
لیبرال دموکراسی
,
مردم سالاری
,
ارزش های اسلامی
,
آزادی
,
دَیِّن
چکیده :
در همیشهی تاریخ، نظامهای مختلف سیاسی، حقوقی، فرهنگی و غیره، برخاسته از نظامهای فکری هر جامعه بوده است، از اینرو مباحث معرفتی به منزلهی ریشهی پنهان و سیستمهای مختلف سیاسی، حقوقی، اقتصادی و غیره، به مثابه شاخ و برگ آشکار درخت جوامع به شمار میروند. دو نظام مردم-سالار دینی و دموکراسی لیبرال نیز، از قاعدهی فوق مستثنی نبوده، برآمده از دو نظام نظری متفاوت می-باشند. بدین معنا که با تفاوت در ابزار شناخت خود، از جهت معرفت شناسی، هستی شناسی و انسان شناسی، دو گونهی کاملاً متفاوت میباشند. بر همین اساس با توجه به تفاوت اصولی دو نظام در مبنای معرفتی خود، پژوهش پیش رو بر آن بود، چهار مولفهی مشروعیت، آزادی، حقوق و قانون، را در دو نظام یاد شده مورد بررسی قرار داده، تأثیر واقعیت فوق را در خاستگاه، اهداف و شیوه اِعمال آنها مشخص سازد. به عبارت دیگر تبیین نماید که در مجموع،چهار مولفهی یاد شده در نظام مردم سالاری دینی، از حیث خاستگاه، الهی، از جهت اهداف، تأمین کنندهی دنیا و آخرت انسان و از دید شیوهی اِعمال، موافق و یا حداقل دارای عدم مخالفت با احکام الهی و ارزشهای انسانی است. این در حالی است که در نظام دموکراسی لیبرال، خاستگاه، غیر الهی و صرفاً انسانی، اهداف، فقط در راستای تأمین دنیای مادی ملموس بشر و از جهت شیوهی اعمال؛ به دلیل اعتقاد به توجیه وسیله توسط هدف، هیچگونه محدودیتی برای اِعمال هر نوع شیوهای؛ هر چند مخالف ارزشهای الهی و انسانی باشد، ندارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مهدویت و جهانی سازی
نویسنده:
روحالله شیریان مهشاد
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
لیبرالیسم
,
علوم انسانی
,
قرآن
,
جهانی سازی
,
آزادی
,
عَدلٌ
,
justice
,
liberalism
,
علوم قرآن و حدیث
,
freedom
,
globalization
,
علوم قرآن و حدیث
,
freedom
,
liberalism
چکیده :
چکیده ندارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اخلاق اگزیستانسیالیسم بررسی و نقد دیدگاههای اخلاقی سارتر
نویسنده:
منیره پوستچی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ژان پل سارتر
,
انسان
,
اخلاق
,
مسئولیت
,
آزادی
,
وجودگرایی
,
هنر و علوم انسانی
,
هایدگر، مارتین
,
هایدگر، مارتین
,
هایدگر، مارتین
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
سارتر، ژان پل
,
هایدگر، مارتین
,
سارتر، ژان پل
,
سارتر، ژان پل
,
هایدگر، مارتین
,
هنر و علوم انسانی
چکیده :
سارتر یکی از فیلسوفان اگزیستانسیالیست است که همانند دیگر فلاسفه این مکتب، انسان را موضوع اصلی فلسفه خود قرار داده است. آنچه برای بسیاری از آنها مهم است، انسان واقعی و انضمامی است. انسانی که در جهان قرار گرفته، به نامعقولی آن پیبرده و به پوچی رسیده است اما با آن زندگی میکند. و تمام مضامین این زندگی مانند دلهره و اضطراب، وانهادگی، ناامیدی و از همه مهمتر مرگ آگاهی را با افتخار به دوش میکشد. اما مهمتر از تمام این مضامین آنچه در درجه اول اهمیت قرار دارد، آزادی و انتخاب آدمی است. انسان واقعی به تنهایی انتخاب میکند و به این انتخاب خود، آگاه است. و به مسئولیت این انتخاب نیز آگاهی دارد. و این در حالی است که اساس این انتخاب را آزادی تشکیل می دهد. در این میان سارتر بیش از دیگر افراد این مکتب به آزادی پرداخته و به «فیلسوف آزادی» شهرت یافته است. سارتر مدعی شده که تنها انسانی است که امروزه از امر مطلق صحبت میکند و این امر مطلق برای او همان واژهی آشنا و نایاب «آزادی» است. شاید بتوان گفت آزادی بیش از هر جای دیگر در حیطه اخلاق کاربرد دارد. چرا که اندیشیدن در مورد خوب و بد رفتارها، درست و یا نادرست بودن اعمال تنها وقتی معنا دارد که با آزادی بتوان انتخاب کرد. به همین دلیل است که اخلاق برای فلاسفه اگزیستانسیالیسم به صورت مهمترین مساله درآمد. به طوری که فلسفه و معرفت شناسی آنها از اخلاق قابل تفکیکنمیباشد. این موضوع درباره فلسفه سارتر بیش از دیگر فیلسوفان این مکتب صادق است. و محور اساسی اندیشه او را چه در فلسفه اخلاق و چه در معرفت شناسی، آزادی تشکیل می دهد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
تعداد رکورد ها : 204
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید