جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
فلسفه و منطق
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
تعداد رکورد ها : 701
عنوان :
معرفت از دیدگاه عین القضات
نویسنده:
مرتضی شجاری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سعادت
,
علم نفس
,
عین القضاة الهمدانی
,
طور وراء عقل
,
معرفت از نظر عین القضات همدانی
,
اصطلاحنامه تصوف
,
اصطلاحنامه عرفان
,
علم(حصولی و حضوری)
,
معرفت شناسی عرفانی
,
مراتب معرفت(عرفان نظری)
,
معرفت(ادراک جزئی)
,
عقل(قوه عاقله)
,
تفاوت علم و معرفت
کلیدواژههای فرعی :
قلب ,
معرفت کنه صفات الله ,
آیه 027 الرحمن: وَیَبْقَىٰ وَجْهُ رَبِّکَ ذُو الْجَلَالِ وَالْإِکْرَامِ ,
ابزار علم ,
آیه 7 سوره آل عمران ,
ابزارهای معرفت (مسائل جدید کلامی) ,
علم و ایمان ,
انواع ادراک ,
آیه دَین ,
علم و معرفت ,
علم لدنی(معرفت شناسی) ,
قلب در قرآن ,
آیه 24 محمد ,
آیه 72 اسراء ,
چکیده :
عین القضات معرفت را دانشی می داند که از سوی خداوند بر دل عارفان تقوی پیشه و در طوری ورای عقل افاضه می شود. با وجود این، عقل و علوم مکتسب توسط آن، برای آدمی و به عنوان مقدمه ای در قابلیت یافتن برای دریافت معرفت ضرورت دارند. از نظر وی ارتباط عقل با طور ورای عقل مانند ارتباط نفس و بدن است و از این رو عقلِ غیرعارفان که به طور ورای عقل متصل نیست، با خودبینی و خودرایی رو به فساد می رود، همچنان که بدن بدون نفس، فاسد می شود. با عقل است که علوم ظاهری کسب می شود، علومی که تنها در این دنیا مفید است. اما چشم باطنی موجب حصول معرفت می شود، معرفتی که خود، موجب سعادت اخروی انسان است. از نظر عین القضات معرفت به نفس، موجب سعادت می شود. معرفت نفس با حس و عقل، به دست نمی آید، بلکه به بصیرت احتیاج دارد، زیرا بصیرت وسیله کسب معرفت حقیقی، یعنی معرفت به خداوند است، که آن هم از طریقِ معرفت نفس به دست می آید. البته مقصود از معرفت نفس، معرفت دل است که حقیقت آدمی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 85 تا 112
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
قرآن و ارزش اخلاقی تقرب به خدا
نویسنده:
ابراهیم سجادی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرب به خدا
,
مفهوم قرب الهی
,
معیار ارزش اخلاقی
,
تقرب در قرآن
,
انواع قرب
کلیدواژههای فرعی :
غایت آدمی ,
صفات الهی ,
آیه 055 قمر ,
آیه 015 فاطر ,
آیه 054 قمر ,
آیه 24 انفال ,
آیه 10 نساء ,
آیه 37 سبأ ,
آیه 169 آل عمران ,
آیه 35 مائده ,
بازگشت به سوی خدا ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
سید محمدباقر صدر
چکیده :
آنچه در این مقاله به مطالعه گرفته شده است: تقرب به خدا به عنوان معیار ارزش در آثار به جا مانده در فلاسفه و متدینان پیش از میلاد و پس از میلاد قابل ردیابی و مطالعه مقایسه ای است. قرآن به عنوان تکمیل کننده تعالیم ادیان در این رابطه نگاه ویژه دارد. این نوشتار در کنار نگاه نقادانه به تعریف های به عمل آمده از تقرب، ماهیت آن را به مطالعه می گبرد و امتیاز این معیار را بر دیگر معیارها مطرح در حوزه فسفه اخلاق به نمایش می گذارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 112 تا 133
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد دیدگاه هوبرت دریفوس مبنی بر تقدم هایدگر بر کوهن در طرح علم هنجاری و انقلابهای علمی : سال 5، شماره 3 : حکمت اسراء
نویسنده:
حمیدرضا سعادت نیاکی، محمدتقی چاوشی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تامس کوهن
,
فلسفه علم
,
فلسفه هایدگر
,
علم هنجاری
,
هایدگر
,
علم مدرن
,
هوبرت دریفوس
,
ایده انقلاب علمی
,
درباره هایدگر
کلیدواژههای فرعی :
علوم طبیعی ,
تعریف علم ,
کوژیتو ,
علم مکانیک ,
فیزیک کوانتوم ,
علم نجوم ,
پارادایم علمی ,
فلسفه طبیعی ,
انقلاب های علمی ,
ریاضی ,
مته متیکال ,
تاریخ متافیزیک ,
غفلت از هستی ,
علم ریاضی ,
علم طبیعی ,
ماهیت علم ,
علم فلک ,
جرمانی بودن ماده ,
پارادایم ,
هیئت بطلمیوسی ,
هستی و زمان (کتاب) ,
فیزیک مدرن ,
تغییر انقلابی ,
تغییر انباشتی ,
بحران علوم ,
بحران فلسفه ,
تا مته متا ,
تاریخ فراموشی هستی ,
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
این مقاله در صدد اثبات این مطلب است که بر خلاف ادعای هوبرت دریفوس مبنی بر تقدم هایدگر بر کوهن در طرح ایده علم هنجاری و انقلابهای علمی، هیچ رابطهای میان دیدگاه فلسفی هایدگر در باب علم مدرن و فلسفه علم کوهن وجود ندارد و بنابراین، نوبت به سخن گفتن از تقدم هایدگر بر کوهن در مباحثی که مطرح شد نمیرسد. برای نیل به این مقصود، ابتدا دیدگاه هایدگر درباره ماهیت علم مدرن را مطرح میکنیم. سپس به تبیین و نقد دیدگاه دریفوس درباره تقدم هایدگر بر کوهن در بحث از علم هنجاری میپردازیم. بعد از آن، نظر دریفوس در باب تقدم هایدگر بر کوهن در طرح ایدهی انقلاب علمی را نقد و بررسی میکنیم و در پایان نتیجهگیری حاصل از مطالب مطروحه را بیان مینماییم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 125 تا 141
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پاداش و کیفر در قرآن
نویسنده:
صدیقه موحد
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه و منطق
,
پاداش
,
علوم انسانی
,
قرآن
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
فلسفه و منطق
چکیده :
این رساله شامل یک مقدمه و دو بخش می باشد. مقدمه: بحثهای اهمیت و فایده موضوع، بحث واژه ها، پیشینه بحث، روش بحث را دربرمی گیرد. بخش اول، کلیات مباحث نظری، شامل سه فصل می شود.فصل اول: پاداش و کیفر از نظر عقلی و فلسفی که بحث تجسم اعمال در دنیا و برزخ و آخرت را دربرمی گیرد. فصل دوم: پاداش و کیفر از نظر کلامی: که شامل بحثهای وجوب یا عدم پاداش و کیفر، دوام یا انقطاع پاداش و کیفر و تطابق یا عدم تطابق پاداش و کیفر با اعمال را دربرمی گیرد. فصل سوم: پاداش و کیفر از نظر تربیتی، شامل بحثهای ((آثار تربیتی معاد در گفتار دانشمندان و علما اخلاق))، و ((آثار تربیتی معاد در قرآن)) و ((اثر تربیتی ایمان به معاد و پاداش وکیفر در روایات)) می گردد. بخش دوم: پاداش و کیفر در قرآن که دارای سه فصل می باشد.فصل چهارم: پاداش و کیفر با ملاحظه اصناف مردم که بطور اجمال از چند گروه از سعدا و اشقیا صحبت می کند. فصل پنجم: پاداش و کیفر را با ملاحظه ملکات نفسانی بررسی می کد. فصل ششم: بحث از چند نمونه پاداش و کیفر دنیوی را مورد مداقه قرار می دهد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
امامت و ولایت از دیدگاه ملاصدرا
نویسنده:
مریم محمدی آرانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه و منطق
,
علوم انسانی
,
ولایت
,
امامت
,
نبوت
,
ولایت
,
صدرالدین شیرازی، محمدبن ابراهیم
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
چکیده ندارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ارزیابی و نقد نظریه هماهنگی حقیقت
نویسنده:
مرتضی فتحی زاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه و منطق
,
نقد
,
علوم انسانی
,
حقیقت (اسماء ذات الهی)
,
ارزشیابی
,
توجیه (مسائل جدید کلامی)
,
معرفت
,
فلسفه و منطق
چکیده :
معرفشناسان از هنگام نگارش رساله متون و ته نه تنوس افلاطون تاکنون کوشیدهاند مولفهها با شرایط اساسی معرفت را تعیین کنند. تعیین این مولهها یا شرایط به نوعی تحلیل معرفت میانجامد. دیدگاه سنتی و مشهور فیلسوفان از جمله افلاطون و کانت این است که معرفت گزارهای (این که چیزی چنان است) سه شرط منفردا لازم و مجموعها کافی دارد که عبارتند از: باور، صدق و توجیه. طبق این دیدگاه، معرفت گزارهای فقط باور صادق نیست ، چون برخی باورهای صادق گمانهای خوششانسی بیش نیستند و در نتیجه معرفت به شمار نمیآیند. لازمه معرفت این است که ارضای شرط باور به "نحو مقتضی" با ارضای شرط صدق آن "مرتبط" باشد. بنابراین، معرفت باید "چیزی بیشتر" از باور صادق باشد. این "چیزی بیشتر" چیست که برای تبدیل باور صادق به معرفت ضروری است ؟ ما آن را شرط توجیه تحلیل استانده معرفت مینامیم. به طور کلی دو نوع نظریه برای توضیح شرط توجیه معرفت پیشنهاد شده است . طبق یک نوع از آنها، اگر فرایندهایی که به حصول، باور میانجامند قابل اعتماد باشند، باور ما معرفت به شمار میآید. در این نوع نظریهها تاکید بر پیشینه تاریخی باور است که آن را پدید میآورد. نظریههای نوع دوم این فرایندها را با مساله توجیه بیارتباط میدانند و توجیه را فقط تابعی از قوت و تناسب قرائن موجود برای یک قضیه میپندارند. ما این مدعا را "فرض باوری" و نظریههای معرفتشناختی پیرو آن را "نظریههای باور محور" مینامیم. هماهنگی نیز نظریهای باوری است . جان نظریه هماهنگی در دو بعد مثبت و منفی آن نهفته است . بعد منفی این است که هماهنگی ضد نظریه بنیادگرایی است ، یعنی ضد این نظریه که مراتب معرفتی باورها نهایتا به باورهای پایه میرسد یا از آنها سرچشمه میگیرد. نظریه هماهنگی وجود چنین باورهایی را انکار میکند. بعد مثبتش این است که ادعا میکند رابطه هماهنگی میان باورها سبب توجیه منزلت معرفتی باورهاست . موضوع برنامه پژوهشی حاضر ارزیابی این دو بعد به روش نقادی عقلی است .
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نگاهی به تفسیر «لطائف الاشارات»
نویسنده:
کرم سیاوشی
نوع منبع :
مقاله , شرح اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خواجه قشیری
,
لطایف الاشارات
,
تفسیر قرآن
,
تفسیر متصوفه
,
تفسیر رمزی
,
تفسیر عرفانی
,
تفسیر بسمله
,
روش تفسیری قشیری
کلیدواژههای فرعی :
آیه 125 بقره ,
آیه 33 انفال ,
آیه 2 مائده ,
آیه 43 توبه ,
آیه 161 آل عمران ,
آیه 144 آل عمران ,
آیه تمتع ,
آیه وضو و تیمم ,
تفسیر به رأی ,
آیه 23 نساء ,
آیه 104 انعام ,
التیسیر فی التفسیر ,
چکیده :
تفاسیر قرآن - همواره- یکی از گسترده ترین و متنوع ترین جولانگاه های ابرازِ و بیان اندیشه های دینی و معرفتی به شمار می روند چه، فهم هر مفسر از آیات کتاب مبارک الهی با توجه به عواملی چند، به صورت طبیعی متفاوت از همگنان خود خواهد بود. از سوی دیگر، بررسی تفاسیر قرآن و بیان دقیق ویژگی ها و امتیازات هریک، گامی است بس مهمّ و ضروری جهت درک صحیح، جامع وکاملتر از آیات این کتاب آسمانی. «لطائف الاشارات» که قشیری مؤلف آن به سبب «رساله» گرانسنگش، مشهورِ خاصّ و عام است،یکی از تفاسیر برجسته متقدِّم است که سزاوارست - با توجه به شخصیت و سلوک عرفانی و صوفیانه مفسر آن- هم به لحاظ شیوه و سبک و هم به لحاظ اصول و قواعد تفسیری مورد توجّه و تأمل دوباره قرار گیرد. در این مقال برآنیم به انجام این مهمّ - هر چند به اجمال - بپردازیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 260 تا 283
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تأملی در ژرفای یک آیه
نویسنده:
سعید سرمدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دعا
,
استجابت دعا
,
تدبر در قرآن
,
قرب الهی
,
آیه 186 بقره
,
هدف دعا
,
ارزش دعا
,
اهمیت پرسش
,
وظایف بنده
,
دعا در روایات
,
دعا در قرآن
,
آیه 186 سوره بقره
کلیدواژههای فرعی :
آیه 038 شوری ,
آیه 011 واقعه ,
آیه 24 انفال ,
آیه 10 واقعه ,
آیه 172 آل عمران ,
آیه 195 آل عمران ,
آیه 24 محمد ,
آیه 75 صافات ,
چکیده :
نویسنده با تأکید بر تدبر در آیات و همه ژرف اندیشی در قرآن، آیه ۱۸۶ بقره را مورد تأمل قرار داده و در محورهای: ارزش و اهمیت دعا، ارزش و اهمیت پرسش، وظایف بنده نسبت به خدا، نزدیکی خدا به بندگان، نکته ها و پیامهای معرفتی و اخلاقی را مطرح کرده است. در پایان با بیان ویژگی های آماری واژگان آیه، موضوع دعا را در احادیث مورد بررسی قرار داده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 324 تا 337
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل گفتمان آیات مربوط به قیامت در دو جزء آخر قرآن
نویسنده:
سید حسین سیدی,زهرا حامدی شیروان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
آیات قیامت
,
جملات پرسشی
,
وجهیت
,
فعل متعدی
,
کنش گفتار
,
بازنمایی دانش
,
تحلیل گفتمانی و وجه جمله
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
کلمات قرآن
,
آیات معاد
,
زبان شناسی
,
گفتمان قرآن
,
وجه دستوری
,
آیه 6 زلزال
,
جزء 29 قرآن: بسم الله الرحمن الرحیم، تبارک الذی بیده الملک و هو علی کل شیء قدیر
,
جزء 30 قرآن: بسم الله الرحمن الرحیم، عم یتسائلون، عن النبا العظیم
کلیدواژههای فرعی :
آیه 001 انشقاق ,
آیه 001 انفطار ,
نقش گرایی ,
وجه اخباری ,
وجه التزامی ,
آیه 38 مرسلات ,
آیه 6 انفطار ,
آیه 2 انشقاق ,
آیه 3 قیامت ,
آیه 6 تکویر ,
آیه 18 تکویر ,
اعجاز بیانی قرآن ,
گزینش واژگان ,
آیه 5 تکویر ,
اسم سازی ,
جملات مجهول در قرآن ,
آیه 8 مرسلات ,
آیه 9 مرسلات ,
آیه 10 مرسلات ,
آیه 13 انفطار ,
آیه 14 انفطار ,
کنش تعدی ,
کنش منظوری ,
چکیده :
در این پژوهش آیاتی از جزءهای بیستونهم و سی ام قرآن مجید که درباره قیامت هستند، از منظر تحلیل گفتمان مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته اند. هدف پژوهش این بود که مشخص شود ساختارهای گفتمان مدار به کار رفته هنگام سخن گفتن از قیامت کدامند و این ساختارها چه مفاهیم و محتوایی را درباره قیامت به مخاطب منتقل می کنند. ساختارهای گفتمان مدار به کار رفته در این آیات عبارت بودند از تعدی، وجهیت، کنش تعهدی و جملات پرسشی با کارکرد غیرمستقیم. از این ساختارها می توان به این نتایج دست یافت: قاطعیت خداوند هنگام سخن گفتن از روز قیامت، هشدار و سعی در بیداری غافلان، تأکید خداوند بر سهمگین و وحشتناک بودن روز قیامت برای اخطار و هشدار به انسانها، قطعی و حتمی بودن وقوع قیامت.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 4 تا 21
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نگرشی بر التفسیر الحدیث
نویسنده:
سید ابراهیم سجادی
نوع منبع :
مقاله , شرح اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
روایات ترتیب نزول
,
تدوین قرآن توسط پیامبر
,
التفسیر الحدیث
,
ترتیب نزول سوره ها
,
شناخت مکی و مدنی
,
محمد عزه دروزه
,
تفسیر و مفسران
,
سُوَر مدنی
,
سُوَر مکّی
,
تفسیر قرآن
,
تفسیر ترتیبی
,
اسباب نزول
,
جمع قرآن
,
نزول تدریجی
,
نقد و بررسی التفسیر الحدیث
کلیدواژههای فرعی :
تفاسیر (سوره احزاب. آیه تطهیر) ,
آیه 10 حدید ,
آیه 231 بقره ,
آیه 64 انفال ,
آیه 58 نساء ,
آیه 55 مائده ,
آیه 24 شوری ,
آیه 4 مزمل ,
فواید تفسیر نزولی ,
چکیده :
در این مقاله نویسنده نخست نگاهی دارد به زندگینامه، گرایش قرآنی و علاقمندی دروزه به تفسیر قرآن بر اساس ترتیب نزول. سپس مبانی و مباحث مقدماتی روش تفسیری وی را به مطالعه میگیرد و در آن قداست ترتیب موجود قرآن، ضرورت چینش آن بر اساس ترتیب نزول، جهت تفسیر، نقش روایات اسباب نزول و خود قرآن در رابطه با کشف ترتیب نزول، اهمیت سیاق و کاربردهای آن را از نظر مؤلف توضیح میدهد. آن گاه میزان پایبندی نویسنده «التفسیر الحدیث» به مبانیاش را به مطالعه میگیرد و در پایان نقاط ضعف رویکرد و روش تفسیری نامبرده را برمیشمارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 190 تا 215
مشخصات اثر
ثبت نظر
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
تعداد رکورد ها : 701
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید