جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 4
بررسی تطبیقی تفاسیر عرفانی امام قشیری و عبدالرحمن سلَمی
نویسنده:
کژال محمدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
این تحقیق به منظور نمایان ساختن جلوه‌هایی از کنکاش عرفای اهل شریعت و حقیقت، در زمینه‌ی تأویل و تفسیر آیات قرآنی صورت گرفته است و برای این امر به مقایسه و تطبیق آرای ابوعبدالرحمان سلمی و ابوالقاسم قشیری اقدام شده است که در نوع خود، کم‌نظیرند. در این تحقیق نمایان می‌شود که قشیری از هر دستاویز فرصتی برای بیان مبانی تصوف و عرفان و سیر و سلوک الی الله استفاده نموده است و معانی لغوی کلمات و جنبههای صرفی و نحوی آیات قرآنی را مد نظر قرار داده است. در حالی که روش سلمی، مختصر نویسی است و می‌کوشد اصل مسأله را با عباراتی کوتاه ولی پر مغز بیان کند. به همین خاطر، در بسیاری از موارد که دیده می‌شود آیه‌ای را تفسیر نکرده است. اما در تفسیر قشیری، تقریباً تمام آیات قرآن تفسیر شده و در هر آیه کوشیده است اشارات عرفانی آن را ـ هر چند به صورت اجمال، فشرده و گذرا بیان نماید. تفسیر لطائف الاشارات، اولین تفسیر عرفانی کامل قرآن کریم است و یکی از نکات مهم این تفسیر، بیان اشارات عرفانی در بسم الله الرحمن الرحیم همهی سورههای قرآن ـ به جز سورهی برائت ـ است. از دیدگاه قشیری روش تفسیر اشاری، مبتنی بر توفیق و عنایت الهی است، التزام به نص قرآنی و عدم بهرهگیری از آن در تأیید روش تفسیری خویش و در نهایت توجه به عقل در تفسیر در حدی محدود لازم و ضروری به نظر میرسد، اما برای استنباط معانی به بالاتر از آن نیاز است. قشیری در نقل برخی از داستانها در شأن نزول آیات، گرفتار اسرائیلیات شده و یا از احادیث جعلی استفاده نموده است. اما سلمی به دلایل متعددی از این امر دور مانده است. در بسیاری از این زمینه‌ها، تفسیر قشیری بر سلمی رجحان دارد.با آنکه قشیری تا حدی از روش سلمی تأثیرپذیر بوده است، با این حال، ابتکاری بودن بسیاری از رهیافت‌های وی نکاتی است که نمی‌توان به سادگی آنها را رد و انکار کرد.واژه‌های کلیدی: لطائف الاشارات، تفسیر سلمی، تفسیر عرفانی، حقایق التفسیر
تفسیر لطائف الاشارات و ویژگیهای آن
نویسنده:
شمع ریزی سیدحمید
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
چکیده :
یکی از روشهای تفسیری، تفسیر عرفانی است و عرفای اسلامی با توجه به نکاتی که در برخی روایات، در این زمینه وجود داشته، سعی کرده اند با ذوق عرفانی خود، اشارات و لطایفی را، از ورای معانی ظاهری و تحت اللفظی قرآن کریم، استخراج کرده و بیان نمایند. قشیری در لطایف الاشارات فی حقایق العبارات دست به چنین کاری زده است. در اینجا ضمن معرفی اجمالی مفسر و روش وی در تفسیر، نکات مهم مطرح شده در آن را بیان می کنیم و در پایان آن را با دو تفسیر قبل و بعد از آن مقایسه اجمالی خواهیم نمود.
صفحات :
از صفحه 71 تا 93
بررسی تحلیلی و نقد روش تفسیر عرفانی با نگاهی بر تفاسیر "لطائف‌الاشارات ، کشف‌الاسرار، التاویلات‌النجمه، تفسیر مسنوب به ابن‌عربی"
نویسنده:
محسن قاسم پور
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
تفسیر قران کریم بروزگار رسول‌الله (ص ) آغاز شد، در دوره صحابه دامن گشود و در زمان تابعین گسترده گشت . با ورود جریانهای فکری گونه به حوزه فرهنگ اسلامی، و گسترش نیازها، نگاه به قران کریم و تفسیر آن، گونه‌های مختلفی پیدا کرد و بدین‌سان جریانهای تفسیری شکل گرفت . تفسیر عرفانی که تاویل اصلی‌ترین نماد برجسته آن است نیز در چنین حال و هوایی شکل گرفت . پیشینه تفسیر عرفانی که بالحاظ مبانی و روش از دیگر روشها کاملا متمایز است به متون دینی قبل از اسلام و حتی مکاتب بشری یونان باستان می‌رسد. عمده‌ترین جریانات تاویل‌گرا در اسلام را، اسماعیلیان، فلاسفه اخوان الصفایی، حکمای مکتب اشراق و عارفان و صفویان رقم زده‌اند. در این پژوهش تاریخ تاویل و علل گرایش و نتایج آن وارسی شده است . تاثیرپذیری برخی متفکران مسلمان از اندیشه‌های خارج از فرهنگ اسلام غیرقابل انکار است . اما این نیز بدیهی می‌نماید که در قران، علائم و شواهدی وجود دارد که مفسران را به قناعت نکردن به مفاهیم ظاهری و سطحی و لزوم تدبر و کوشش برای رهیافت به معانی باطنی مقولات دینی تحریض کرده است . عارفان در دست‌یابی به مقصود یاد شده، همه از یک روش تبعیت نمی‌کنند و عرفان در تقسیمی کلی به عرفان نظری و عملی تقسیم می‌شود، تفاسیر عرفانی نیز بر همین اساس به دو بخش نظری و عملی تقسیم پذیرند. در تفاسیر عرفانی نظری، مفسران در کشف آموزه‌های الهی، بیشتر به پیشینه‌های نظری و تئوریک توجه دارند. در حالیکه در بخش دیگر، مفسران بر این باورند که در پرتو تهذیب نفس ، می‌توان به حقایقی دست یافت . که با اشاره قابل تبیین خواهد بود. با اینهمه عارفان در یک سلسله مبانی تفسیر با هم اشتراک نظر دارند. اصل ظاهر و باطن، تاویل و تمثیل‌گرایی، تکیه بر معرفت قلبی و ذوقی و اعتقاد به کشف و الهام، از جمله این مبانی است که عارفان بر آن، اجماع دارند. در بین تفاسیر مورد بررسی قرار گرفته در این رساله، تفسیر منسوب به این عربی" به تفاسیر تئوریک و نظری شبیه‌تر و تفاسیر "لطائف‌الاشارات " ،"کشف‌الاسرار" و "التاویلات‌النجمه" با تفاسیر اشاری، قرابت بیشتری دارد. تاویل آیات و احادیث به منظور اثبات نظریه عرفانی مفسر، کمابیش در تمام این جریانات تفسیری وجود دارد.
نگاهی به تفسیر «لطائف الاشارات»
نویسنده:
کرم سیاوشی
نوع منبع :
مقاله , شرح اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
چکیده :
تفاسیر قرآن - همواره- یکی از گسترده ترین و متنوع ترین جولانگاه های ابرازِ و بیان اندیشه های دینی و معرفتی به شمار می روند چه، فهم هر مفسر از آیات کتاب مبارک الهی با توجه به عواملی چند، به صورت طبیعی متفاوت از همگنان خود خواهد بود. از سوی دیگر، بررسی تفاسیر قرآن و بیان دقیق ویژگی ها و امتیازات هریک، گامی است بس مهمّ و ضروری جهت درک صحیح، جامع وکاملتر از آیات این کتاب آسمانی. «لطائف الاشارات» که قشیری مؤلف آن به سبب «رساله» گرانسنگش، مشهورِ خاصّ و عام است،یکی از تفاسیر برجسته متقدِّم است که سزاوارست - با توجه به شخصیت و سلوک عرفانی و صوفیانه مفسر آن- هم به لحاظ شیوه و سبک و هم به لحاظ اصول و قواعد تفسیری مورد توجّه و تأمل دوباره قرار گیرد. در این مقال برآنیم به انجام این مهمّ - هر چند به اجمال - بپردازیم.
صفحات :
از صفحه 260 تا 283
  • تعداد رکورد ها : 4