جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 210
معناشناسی استکبار در قرآن کریم
نویسنده:
اصغر افتخاری، مجتبی باباخانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
مشهد: دانشگاه علوم اسلامی رضوی,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
یکی از حوزه‌های نسبتا جدید در عرصه مطالعات زبان‌شناسی، روش معناشناسی است که بیشترین کاربرد را در تحلیل متون و فهم ساختار آن دارد. در این میان، قرآن کریم با توجه به آسمانی بودن متن آن و منزه بودنش از سهو و اشتباه‌های رایج بشری، از اتقان و اعتبار بسیار بالاتری نسبت به سایر متون برخوردار است. لذا بررسی ساختار متن و نحوه استعمال واژگان در این کتاب آسمانی می‌تواند روش مناسبی در فهم هرچه دقیق‌تر معانی آن باشد. این جستار با استفاده از روش معناشناسی توصیفی به تبیین دقیق معنای «استکبار» در قرآن کریم پرداخته است. این مفهوم در مجاورت با واژگانی تحلیل شده است که «هم‌نشینِ» آن، در آیات و سوره‌های مختلف قرآن کریم آمده‌اند. بر این اساس، ضمن ارائه تعریفی مختار از استکبار با بهره‌گیری از هم‌نشین‌های آن، مفاهیمی همچون «عُتُوّ»، «غرور» و «بی‌باوری به معاد» به عنوان علل و ریشه‌های استکبار، و نیز مفاهیمی چون «عُلوّ»، «استنکاف»، «کفر» و «ظلم» به عنوان آثار و نتایج استکبار، بر اساس نحوه استعمال در قرآن کریم شناخته شده‌اند. بررسی زبان‌شناسانه واژه‌های هم‌نشین مزبور، حکایت از آن دارد که استکبار در قرآن کریم از محل تلاقی سه جریان اعتقادی (نفی معاد)، روحی (خودبرتربینی) و بالاخره اجتماعی (اتراف و نفی حقایق) حاصل می‌آید.
صفحات :
از صفحه 27 تا 53
رحمت و عذاب از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه
نویسنده:
محمدکریم عباسی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این پژوهش با هدف نشان دادن جاذبه های دین اسلام از طریق معرفی مظاهر رحمت الهی و شناساندن انذارها جهت رهایی از عذاب الهی به نگارش درآمده است. آن در پنج فصل با این مباحث تنظیم و تدوین شده است: فصل اول، معانی و مفاهیم رحمت و عذاب در قرآن و نهج البلاغه; فصل دوم، رحمت و عذاب در قرآن: موجبات، آثار و اقسام و اوقات رحمت و عذاب; فصل سوم، الگوهای رحمت و عذاب الهی; فصل چهارم، رحمت و عذاب در نهج البلاغه: بررسی ابعاد، موجبات، آثار رحمت و عذاب در نهج البلاغه; فصل پنجم، جدول های مشخصات و آثار قرآن.
پيامدهاى انكار معاد در قرآن
نویسنده:
على محمد قاسمى
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدس‌سره,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
پس از توحيد، بيشترين آيات قرآنى مربوط به موضوع «معاد» است، تا جايى كه گفته شده بيش از يك سوم آيات درباره جهان پس از مرگ بوده و بسيارى از آنها بيانگر آثار ايمان يا پيامدهاى انكار معاد هستند؛ زيرا ايمان به معاد ضامن اجراى قوانين الهى و زمينه ساز نيل آدمى به كمال نهايى و سعادت ابدى است و اين خود به نحوى گوياى اهميت ايمان به معاد و لزوم توجه به آن است. مقاله حاضر با روش تحليلى ـ توصيفى در يك بررسى قرآنى، در باب پيامدهاى انكار معاد به تبيين اين موضوع مى پردازد كه ايمان نداشتن به معاد چگونه تأثيرى بر سرنوشت آدمى دارد. آيا پيامدهاى انكار معاد تنها در زندگى اخروى انسان نمودار مى شود يا زندگى دنيوى او را هم تحت تأثير قرار خواهد داد؟ در اين نوشتار، سعى بر آن است تا حقايق مزبور از طريق آيات قرآنى فحص و بررسى گشته و طرحى نو در اين زمينه ارائه گردد.
صفحات :
از صفحه 99 تا 112
بررسی تطبیقی مساله قضا و قدر و رابطه آن با جبر و اختیار در تفسیر کبیر و المیزان
نویسنده:
جواد پاک، محمد تقی رفعت نژاد، رحمت الله عبداله زاده آرانی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها,
چکیده :
وجود آیات متعدد پیرامون مساله قضا و قدر الهی و آزادی و اختیار انسان باعث رواج گفتگوها در میان متکلمان، حکما و مفسران اسلامی و ارائه عقاید و آرای متفاوتی شده است. این امر در تفاسیر کلامی از نمود بیشتری برخوردار است. در این میان فخر رازی و علامه طباطبایی به عنوان نمایندگان دو مکتب تفسیری اشاعره و امامیه برداشت های متفاوتی در این باره داشته اند؛ فخر رازی با تکیه بر مبانی کلامی اشعری صدور تمامی افعال انسان در زندگی فردی و اجتماعی و وقوع همه حوادث عالم را به دلیل تعلق قضا و قدر الهی امری حتمی و ضروری و تخلف از آن را محال دانسته و طباطبایی با استدلال به آیات و روایات و دلایل عقلی هیچ گونه ملازمه ای میان این دو قائل نیست. افزون بر این، اعتقاد یا عدم اعتقاد به مسائلی چون نقش آیات قرآن در تفسیر یکدیگر، نقش سیاق آیات در فهم صحیح، برخورداری قرآن از زبان خاص، حجیت سخنان اهل بیت علیه السلام در تفسیر، حجیت عقل در تفسیر و حسن و قبح عقلی، بخشی از دلایلی است که موجب برداشت های متفاوت فخر رازی و طباطبایی از آیات مرتبط با مساله مذکور شده است.
صفحات :
از صفحه 153 تا 174
چند روايت كه نشان دهنده وجود عذاب، حتي براي مسلمين گنهكار، هستند، بیان کنید.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : شيخ كليني از حضرت صادق(ع) روايت كرده كه «علي(ع) را درد چشمي عارض شد؛ حضرت رسول(ص) به عيادت آن حضرت تشريف بردند در حالي كه فرياد علي از درد بلند بود؛ فرمود كه: آيا صيحه از جزع و بيتابي است يا از شدت درد است؟ امير‌المؤمنين(ع) عرض كرد: يا رسول‌ا بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
شبهه: چطور ممكن است خداى مهربان زنى را به خاطر آشكار بودن چند تار مو به جهنم ببرداين سخت گيريها مغاير با شريعت آسان اسلام است .
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : اين ايراد را نسبت به همه احكام دين مى توان بر زبان راند . يـعنى مى توان گفت خداوند بندگانش را به خاطر ترك چند ركعت نماز يا چند روز روزه خوارى به جهنم نمى برد و نتيجه اين سخن ها نوعى اباحى گرى در عمل است . گـذشـتـه از آن مـگـر ايـن خداى مهربان بیشتر ...
چرا عذاب جهنم اين قدر شديد و دردناك است؟ آيا اين عذاب ها با لطف الهي سازگار است؟ آيا با اعمال دوزخيان تناسب دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : اين عذابها غالباً تجسّمي است از اعمال انسانها و محصول ونتيجة آن است، و نمونه هاي آن را در اين جهان مي بينيم. افرادي هستند كه براي يك لذّت خيالي چند روزه گرفتار اعتيادهاي خطرناكي مي شوند و اين اعتيادها تمام قواي آنها را تحليل مي برد و به زودي ب بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
آيا گمراهان در قيامت كر و كور هستند، مگر در قيامت صداها را نمي‌شنوند؟ در آيه‌هاي ديگر مي‌خوانيم كه صداها و مسائل دوزخ و... را مي‌بينند، توجيه اين‌ها چگونه است‌؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : آياتي در قرآن مجيد هست كه بر ديدن و شنيدن مجرمان در قيامت دلالت دارد: "وَ رَءَا الْمُجْرِمُون‌َ النَّارَ;(كهف‌، 53.) گناهكاران‌، آتش دوزخ را مي‌بينند." ; "دَعَوْاْ هُنَالِكَ ثُبُورًا ;(فرقان‌، 13.) دوزخيان‌، صداي خود را به واويلا بلند مي‌كنند بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
با توجه به مسئله خلود عذاب براي کافران، آيا اين مسئله با عدالت الهي سازگار است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : آن چه مسلم است مجازاتها بر چند قسم است: قسم اول: مجازات و کيفر قراردادي، قسم دوم: مجازاتي که با گناه رابطه تکويني و طبيعي دارد، قسم سوم: مجازاتي که تجسّم خود جُرم و گناه است و چيزي غير از آن نمي باشد. و عذابهاي اخروي نه از نوع اول و نه از نوع بیشتر ...
طبق آيه «و ان منكم الّا واردها كان علي ربّك حتماً مقضياً» آيا مؤمنين نيز در جهنم دچار عذاب و زحمت مي شوند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : در آيه شريفه فوق مي فرمايد همه شما بدون استثناء وارد جهنم مي شويد اين امري است حتمي و فرماني است قطعي از پروردگارتان سپس در آيه 72 ادامه مي دهد و مي فرمايد: «ثم ننّجي الذّين اتّقوا و نذر الظّالمين فيها جثياً»(1): سپس آنها را كه تقوي پيشه كردند بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
کلیدواژه‌های فرعی :
  • تعداد رکورد ها : 210