جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
هنر و علوم انسانی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
تعداد رکورد ها : 567
عنوان :
تبیین سیمای ائمهی اطهار (ع) در آثار ادبی غزّالی با تأکید بر کیمیای سعادت
نویسنده:
حسین کهنسال فخرداودی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
ائمه شیعه(ع)
,
ادبیّات فارسی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
غزالی، احمدبن محمد
,
کیمیای سعادت (کتاب)
,
بررسی آثار ادبی
,
غزالی، احمدبن محمد
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
بررسیآثار ادبی
,
بررسیآثار ادبی
,
غزالی، احمدبن محمد
,
کیمیای سعادت (کتاب)
چکیده :
آثار بزرگان ادب پارسی اعم از شیعه و سنّی به ذکر اقوال و احوال و حکایات ائمه ی اطهار(ع) مزیّن است. ابوحامد محمّد غزّالی عالم و عارف نامی اهل سنّت از جمله ی این بزرگان است که در آثار خود به بازتاب سیمای امامان معصوم (ع) پرداخته است. تبیین سیمای ائمه ی اطهار (ع) در آثار غزّالی می تواند در شناخت خطّ فکری بزرگان اهل سنّت آن روزگار موثر باشد. رساله ی حاضر در دو فصل سامان یافته که در فصل نخست ناظر به پژوهش های معتبر، روزگار و احوال و آثار غزّالی مورد تحلیل قرار گرفته و بررسی روایات و حکایات مربوط به ائمه ی اطهار (ع) در آثار ادبی غزّالی با تأکید بر کیمیای سعادت، موضوع جستجوی فصل دوم بوده است. از آنجا کهإحیاء علوم الدین مهم ترین کتاب غزّالی و شکل مفصّل تر کیمیای سعادت به شمار می آید، در تحلیل ها و نتیجه گیری ها از این اثر نیز غفلت نشده است. نوشتار حاضر با تکیه بر مستندات و شواهد به توصیف و تبیین سیمای ائمه ی اطهار (ع) پرداخته و به این نتیجه دست یافته است که اگر چه غزّالی در مواردی براساس اعتقاد اهل سنّت و از روی تعصّب مطالبی نه سزاوار برخی امامان معصوم (ع) بیان داشته که بر خلاف واقعیت و سیره ی آن بزرگان است، اما در بیشتر مواضع، چون دیگر بزرگان اهل سنّت و تصوّف مقام رفیع و مرتبه ی منیع ائمه ی دین (ع) را در آثار فارسی خود بازتاب داده که البتّه آن مفاهیم و مناقب پیش از آنکه در حوزهی اغراق و مبالغه قرار گیرد، بیانگر حقایقی مبتنی بر واقعیت است که شواهد تاریخی نیز آن را تأیید می کند. در واقع صرف نظر از مسئله ی خلافت بلافصل امام علی (ع) و فرزندان آن حضرت و برخی مصادیق در مورد امام حسن (ع) و فتوای منع لعن یزید، محبّت و ارادت خاصّ غزّالی نسبت به اهل بیتپیامبر (ص) در دیگر استشهادات او آنچنان نمایان است که او را چون امام شافعی به مذهب رافضی متّهم کرده اند و از این حیث اگر خواننده ی آثار غزّالی با مذهب وی آشنا نباشد، می پندارد که با یک اثر شیعی مواجه است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی مبانی الزام فرزندان به تکالیف دینی از دیدگاه امامیه و اهل سنّت
نویسنده:
معصومه خلیلی افراتختی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
تکلیف شرعی
,
قرآن
,
معارف اسلامی
,
قرآن
,
فقه جعفری
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
فقه اهل سنت
چکیده :
در این پژوهش به بررسی مبانی الزام فرزندان به تکالیف دینی از دیدگاه امامیه و اهل تسنّن می پردازیم. دلایل عمده الزام فرزندان به تکالیف دینی در فقه امامیه و اهل تسنّن طیف گسترده ای از آیات و روایات ائمه اطهار (ع) است [نظیر این آیه شریفه: "وَامُر اَهلَکَ بِالصَّلوهِ وَاصطَبِر عَلَیها لا نَسئَلُکَ رِزقاً نَحنُ نَرزُقُکَ وَ العاقِبَهُ لِلتَّقوی" : (و تو اهل بیت خود را به نماز امر کن و بر آن صبور باش. ما از تو روزی (کسی را) نمی طلبیم؛ (بلکه) ما تو را روزی می دهیم؛ و عاقبت نیکو برای اهل تقواست). و یا نظیر این روایت: "عن ابی عبدالله (ع)، عن ابیه، قال: "انّا نامر صبیاننا بالصّلاه اذا کانوا بنی خمس سنین، فمروا صبیانکم بالصّلاه اذا کانوا بنی سبع سنین" : (امام صادق (ع) از پدر بزرگوارش امام باقر (ع) روایت کرده که حضرتش فرمود: ما کودکان خود را در پنج سالگی به نماز فرا می خوانیم و شما کودکان خود را در هفت سالگی به نماز دستور دهید)]. که هر یک با تعابیر لطیفی این مسئولیت خطیر را به والدین گوشزد می نمایند. والدین ابتدا می بایست فرزندان را با مسائل مهم اعتقادی مانند توحید، معاد و نبوت آشنا نمایند. زیرا درک این مسائل، پیش زمینه های اولیه و ضروری تربیت دینی فرزندان می باشد. به عنوان مهم ترین هدف می توان گفت در الزام فرزندان دامنه ی مسئولیت والدین نسبت به فرزندان نابالغ گسترده تر است به طوری که بعد از بلوغ فرزندان، این مسئولیت محدود می شود. بر اساس مبانی فقهی، [نظیر این آیه شریفه: "وَ لا تُصَعِّر خَدَّکَ لِلنّاسِ وَ لا تَمشِ فِیالاَرضِ مَرَحاً اِنَّ اللهَ لا یُحِبُّ کُلَّ مُختالٍ فَخُورٍ" : (و هرگز به تکبر از مردم روی نگردان و در زمین با غرور قدم بر ندار؛ که خدا هرگز متکبران را دوست ندارد)]. می توان فرزندان را به رعایت تکالیف مستحب و اخلاقیات نیز ملزم نمود. محدوده ی الزام فرزندان به تکالیف دینی تا جایی است که طبق برخی از دیدگاه ها والدین می توانند تنبیه و یا حتّی در موارد خاصی تنبیه بدنی را نسبت به فرزندان خود اعمال نمایند البته تا جایی که موجب دیه نشود. در مقابل این دیدگاه، می توان گفت گر چه مسئولیت تربیت دینی فرزندان بر عهده ی والدین گذاشته شده است اما طبق تصریح برخی از روایات می توان به این نتیجه رسید که در صورت سرپیچی فرزندان از دستورات والدین، الزام و اجبار از عهده ی والدین ساقط می شود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و تحلیل ساختار ادبی مدح و معراج پیامبر (ص) در متون منظوم فارسی تا پایان قرن ششم (با تأکید بر آثار سنایی، جمالالدین اصفهانی، خاقانی، نظامی و عطار)
نویسنده:
علیرضا جوهرچی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معراج
,
ادبیّات فارسی
,
محمد (ص)، پیامبر اسلام
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
قرن ششم هجری قمری
,
سنایی، مجدودبن آدم
,
مدحیات
,
عطار، محمدبن ابراهیم
,
نظامی، الیاس بن یوسف
,
عطار، محمد بن ابراهیم
,
هنر و علوم انسانی
,
مدحیات
,
سنایی، مجدودبن آدم
,
مدحیات
,
سنایی، مجدودبن آدم
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
عطار، محمدبن ابراهیم
,
سنایی، مجدودبن آدم
,
نظامی، الیاس بن یوسف
,
ساختار ادبی
,
مدحیات
,
منظومه (ادبیات)
,
قرن ششم هجری قمری
,
سنایی، مجدودبن آدم
,
خاقانی، بدیلبن علی
,
نظامی، الیاسبن یوسف
,
عطار، محمدبن ابراهیم
,
جمالالدین اصفهانی، محمدبن عبدالرزاق
,
هنر و علوم انسانی
,
ساختار ادبی
,
مدحیات
,
منظومه (ادبیات)
,
جمالالدین اصفهانی، محمدبن عبدالرزاق
,
خاقانی - بدیل بن علی
چکیده :
مدح و معراج پیامبر(ص)، از موضوعات کهن در ادبیات فارسی است. برخی از شاعران پارسیگو، در کنار پرداختن به موضوع توحید و خداشناسی، به بعد دیگر اصول دین یعنی نبوت پیامبر(ص) توجه کردهاند. آنان با برشمردن برخی از صفات و ویژگیهای والای آن حضرت، به مدح و گاهی به وقایع معراج پرداختهاند. این نوشتار، به رویکرد شاعرانی چون سنایی، جمالالدین، خاقانی، نظامی و عطار در این زمینه میپردازد و ضمن بررسی و تحلیل ساختارهای ادبی مورد استفاده آنها، به حجم و کاربرد این ساختارها در آثار آنان اشاره میکند. بدیهی است میزان اطلاعات قرآنی، روایی و تاریخی و نیز محبت و ارادت هر یک از این شاعران را از تعداد ابیاتی میتوان دریافت که به موضوع مدح و معراج پیامبر(ص) اختصاص دادهاند. گفتنی است تا اوایل قرن ششم قمری، شاعران یاد شده از لحاظ خلاقیت و هنر شعری در زمینه مدح و معراج پیامبر(ص)، سرآمد شاعران دیگر به شمار میآیند. براساس این پژوهش، خاقانی و نظامی بیشتر به ساختار ادبی معراج توجه کردهاند، در حالی که شاعران دیگر به ویژه عطار، به جنبههای تاریخی و روایی مدح و معراج، بیش از جنبه ادبی آن پرداختهاند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
روششناسی تفسیرآیات توحیدی، باتأکید بر احادیث امام رضا (ع)
نویسنده:
احمد آقایی زاده ترابی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
امام علی بن موسی الرضا
,
01. خداشناسی (کلام)
,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
صفات ثبوتیه
,
صفات سلبیه
,
اهل بیت(ع)
,
علم الهی
,
معارف اسلامی
,
مسایل جدید روش شناسی
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص))
,
حدیث
,
تفسیر قرآن
,
توحید(اخلاق اسلامی)
,
خداشناسی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
روششناسی(تجزیه و تحلیل داده)
,
علیبن موسی (ع)، امام هشتم
,
علیبن موسی (ع)، امام هشتم
,
روششناسی(تجزیه و تحلیل داده)
,
علیبن موسی (ع)، امام هشتم
,
هنر و علوم انسانی
چکیده :
توحید به گواهی آیات قرآن، محوریترین پیام وحی الاهی وعترت به گواهی پیامبر اسلام (ص) مطمئن ترین مرجع فهم وتفسیر قرآن است،چه این که رسول اعظم،قرآن وعترت را دومیراث گرانسنگ خویش معرفی کرد تا امّت پس از او با تمسّک به آن دو از اختلاف وکجی بدورمانند،امّا دریغ! که کم توجّهی به عترت پس از رسول خدا، سبب گردید تا امّت اسلامی درفهم دین وتفسیر قرآن- حتی درمباحث توحیدی-گرفتار اختلاف شوند!اختلافی که برون رفت ازآن راهی جز بازگشت به قرآن وفراگیری«روش فهم وتفسیرقرآن» از عترت پیامبر ندارد.پژوهش حاضر، تلاشی است برای روش شناسی فهم وتفسیر آیات توحیدی،باتکیه بر روایات امام رضا(ع) که طی آن530 مبنا، قاعده، منبع وروش تفسیری،شناسایی شده که شامل موارد ذیل است:61 مبنای بنیادین(شامل مبانی هستی شناختی ومعرفت شناختی)مانند: «امکان شناخت» ،«جایگاه محوری عقل در مقوله شناخت»،«اعتبارواهمیت انتخاب طبیعی انسان»،«ارزش سیره عملی عقلا»و...266مبنای کلامی-تفسیری مانند؛ «امکان شناخت انسان از خدا»،«عقل با همه حجّیت، دارای محدودیت در شناخت کُنه ذات خدا»، «کنه وحقیقت ذات خدا،فراعقل، فرا تصّور وفرا حسّ »و...89 قاعده(که برگرفته از مبانی کلامی- تفسیری است) مانند؛«لزوم پایبندی به ملازمات عقلی ،در مباحث توحیدی»،«ضرورت متکی بودن، ایمان واعتقاد به خدا، برعقل و مبانی عقلی»و...44 نکته در باره منابع قابل استناد(شامل معرفی، نقد وتحلیل منابع) «عقل وادراکات عقلی، منبعی معتبربرای شناخت خدا وصفات الاهی»،«هستی شناسی تجربی، از منابع شناخت خدا»و... 70روش به کار گرفته شده از سوی امام(ع)که دارای کاربرد درتفسیر آیات کلامی است،مانند؛«اعتماد امام(ع)به عقل نظری، رفتار فطری و سیره عملی عقلا» و...بدیهی می نماید که بسیاری از موارد یاد شده، دارای تکرار وهمپوشانی است، امّا تکراری که از یکسو دارای مستنداتی متفاوت است واز سوی دیگراهمیت یک مبنا،قاعده،منبع یا روش را می رساند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تأثیر عوامل غیر معرفتی در معرفت دینی از منظر صدرالمتألهین
نویسنده:
لیلا شایستهرخ
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
معرفت دینی
,
دین
,
01. خداشناسی (کلام)
,
علم حضوری
,
عبادت
,
معارف اسلامی
,
شناخت شناسی
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
عقل
,
عقل
,
عقل
,
ریاضت
,
خداشناسی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
صدرالدین شیرازی، محمدبن ابراهیم
,
صدرالدین شیرازی ، محمدبن ابراهیم
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
صدرالدین شیرازی، محمدبن ابراهیم
,
صدرالدین شیرازی، محمدبن ابراهیم
,
صدرالدین شیرازی، محمدبن ابراهیم
,
هنر و علوم انسانی
,
صدرالدین شیرازی، محمدبن ابراهیم
,
صدرالدین شیرازی، محمدبن ابراهیم
,
هنر و علوم انسانی
چکیده :
معرفت، به معنای باور صادق موجّه و به تعبیر صدرالمتألّهین، صورت علمی حاکی از حقیقت خارجی و مطابق با آن است. معرفت دینی که از مباحث مهم معرفتشناسی به شمار میآید، معرفتی برگرفته از دین و در مورد دین است که از مسائل بنیادین این نوع از معرفت، مسأله مبدأ و معاد است. یکی از مباحث اساسی در حوزه معرفت دینی، سوال از تأثیر یا عدم تأثیر عوامل غیرمعرفتی در این نوع معرفت و چگونگی تأثیر آن عوامل، بر فرض وجود چنین عواملی است. آگاهی از این عوامل غیرمعرفتی و مکانیسم تأثیر آنها بر شناخت انسان از دین و مسائل بنیادین آن، نقش بهسزایی در دست-یابی به معرفت دینی صادق نیز در نیل انسان به کمال حقیقی خویش ایفا میکند.براساس آراء صدرا، این عوامل به دو قسم مفید یا موثر و منفی یا بازدارنده تقسیم میگردد. عوامل غیرمعرفتی موثر بر معرفت که از آنها به فضائل و کمالات اخلاقی و عبادی یاد میشود، عبارتند از: تصفیه و جهاد با نفس، ریاضت، حسن خلق، تقوا، خوف و خشیّت، همراهی علم و عمل- عمل صالح، نماز، عبادت، طاعت و اخلاص.عوامل مذکور، باعث ایجاد و رشد و بالندگی معرفت میگردد و حجب میان نفس و حقیقت را برطرف نموده، قلب را مهیّای دریافت معارف حقّه میسازد. در مقابل، عوامل غیرمعرفتی منفی، که همان معاصی و رذائل اخلاقی است، نظیر گناه، جهل و غفلت، حبّ دنیا، عجب و کبر، حسد، کینه و عشق، پیروی از هوای نفس، ریا، شرک، نفاق، حبّ جاه و مقام، تقلید، حیا و کفر، آرزوهای طولانی و وسوسه، قلب را مکدّر میکند و در نتیجه، آن را از تابش نور معرفت محروم میگردانند؛ چرا که تنها قلب عاری از هرگونه آلودگی، قابلیّت دریافت نور معرفت را دارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی مبانی معرفتشناختی و روش شناختی علم دینی از منظر آیتالله مصباح یزدی
نویسنده:
آسیه گنج خانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
محمد تقی مصباح یزدی
,
دین
,
علوم انسانی
,
01. خداشناسی (کلام)
,
وحی
,
معارف اسلامی
,
شناخت شناسی
,
تجربه گرایی (مسائل جدید کلامی)
,
هرمنوتیک
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
هنر و علوم انسانی
,
وحی
,
هنر و علوم انسانی
,
مصباح، محمدتقی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
مصباح، محمدتقی
,
مصباح، محمدتقی
,
مصباح، محمدتقی
,
مصباح، محمدتقی
,
هنر و علوم انسانی
چکیده :
با پیشرفت روزافزون علوم طبیعی و علوم انسانی، مسئله چگونگی مواجهه دین با این علوم مطرح میشود. در اثبات، نفی و انکار رابطه علم و دین و علم دینی، دیدگاه-ها مختلف است. با توجه به اهتمام ویژه حضرت علامه مصباح یزدی به علوم انسانی اسلامی و ویژگی خاص دیدگاه ایشان در پرداختن به مبانی فلسفی علوم انسانی و علم دینی، تحقیق پیشرو با بکارگیری روش تحلیلی و توصیفی به بررسی نظریات حضرت استاد در رابطه با علم دینی و مبانی معرفت شناختی و روش شناختی آن -پرداخته و از منظر ایشان، به برخی ابهامات پاسخ میدهد.از دیدگاه ایشان، دین وظیفهای در قبال کشف روابط علّی میان پدیدهها ندارد. آنچه برای دین ضرورت دارد، شناخت و بیان تأثیر پدیدهها در سعادت و شقاوت انسان است. این امر در بسیاری موارد با عمل اختیاری انسان در ارتباط است. با توجه به بررسی کنشهای ارادی و آگاهانه انسانی و احکام، آثار و پیامدهای آن در علوم انسانی، علم دینی در گستره علوم انسانی اسلامی محقق خواهد بود. از دیدگاه علامه مصباح، آنچه به علوم انسانی موجود، صبغه الحادی میدهد، مبانی فلسفی و بخصوص مبانی معرفتشناختی است. اثبات امکان علم به واقع، بررسی موانع معرفت صحیح، رد مبانی تجربه گرایی و لزوم یقین معرفت شناختی در استناد نتایج بدست آمده به دین، از ویژگیهای دیدگاه حضرت استاد است. در علم دینی روش و منبع، شرط نیست. بلکه نظریههای بدست آمده از وحی، عقل و... باید در راستای کمال حقیقی انسان در حوزه باورها و ارزشها و با متدولوژی صحیح –روش فقاهتی- باشد. در این نظریه، "مراجعه به وحی"، یک روش در گردآوری و تولید نظریههای علمی بوده، ارزش معرفتی یقین حاصل از آن، کمتر از معرفتهای یقینی دیگر نیست.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی مقایسهای عنصر نور در مثنوی و مهمترین آثار عرفانی ادبیات فارسی (از آغاز تا قرن نهم هجری قمری)
نویسنده:
اختیار بخشی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نور الهی
,
مثنوی معنوی
,
مولانا
,
هستی شناسی(فلسفه)
,
جهان بینی
,
شناخت شناسی
,
ادبیّات فارسی
,
ادبیات عرفانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
مولوی، جلال الدین محمد بن محمد
,
مولوی، جلال الدین محمدبن محمد
,
مولوی، جلال الدین محمد بن محمد
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
الگوها
,
مولوی، جلالالدین محمدبن محمد
,
الگوها
,
هنر و علوم انسانی
,
الگوها
چکیده :
در این پایاننامه، به بررسی جایگاه عنصر نور در جهانبینی عرفانی مولوی و مقایسه آن با مهمترین آثار صوفیانه ادبیّات فارسی پرداختهایم. رویکرد اصلی ما در این رساله رویکرد الگومدار بودهاست و با این رویکرد جایگاه و نقش الگوهای بصری و نورمدار را در شکلگیری جهانبینی عرفانی مولوی و صوفیان بزرگ تبیین کردهایم. این رساله به دو فصل تقسیم میشود. در فصل اوّل، به بررسی عنصر نور در مثنوی و آثار مولوی پرداختهایم و در دوّمین فصل، جایگاه عنصر نور را در مهمّترین آثار صوفیانه ادبیّات فارسی برکاویدهایم. در بخش اوّل از فصل نخست، به بررسی عنصر نور از دیدگاه هستیشناسی و در بخشِ دوّم، به بررسی کارکردهای مهمّ آن و در بخشِ سوّم به بررسی جایگاه و نقش این عنصر از منظر معرفتشناسی پرداختهایم. در بخشِ هستیشناسی نور، به مباحثی مثلِ وحدت نور، پاکی نور، پارادوکسیکالبودنِ نور ، بساطت نور، پنهانبودن نور، بازگشت نور به اصل خود و جایگاه نور در نظام تبدیل و تکامل معنوی انسان پرداختهایم. دربخشِ کارکردهای نور، مهمترین کارکردهای هستیشناختی و معرفت-شناختی عنصر نور را تبیین و تشریح کردهایم. در بخشِ معرفتشناسی نور، به بررسی وابستهها و همبستههای عنصر نور مثل ِ آیینه، روزن، انعکاس، صیقلیکردن آیینه وجود برای انعکاس نقشهای غیبی و حصول معرفت عرفانی و سرشت تابشی- انعکاسی معرفت عرفانی و عناصر مهمّی چون فراست ایمانی، معرفت حسّی عرفانی با حواسِّ باطنی و تمییز و مراتب و درجات آن پرداختهایم. در فصل دوّم، این عنصر را در آثاری چون کشفالمحجوب علی هجویری، تمهیدات عینالقضات همدانی، گلشن راز شیخ محمود شبستری، کتاب الانسان الکامل عزیزالدّین نسفی، مرصادالعباد نجمالدّین رازی، حدیقهالحقیقه سنایی، اسرارنامه عطّار نیشابوری ، کشفالاسرار و عُدّهالابرار رشیدالدّین میبدی و مشکاه لانوار امام محمّد غزّالی بررسی کرده و وجوه تشابه و تفاوت آرای این عرفا را با مولوی تبیین کردهایم.نتیجه کار نشان میدهد که مولوی بیشتر به جنبههای معرفتشناختی نورتوجّه میکند. او نورِ خدا را ذاتِ بصیرت و معرفتِ عرفانی و عامل اصلی تبدیل و تکاملِ معنوی انسان میشمارد. تکرار بیش از هفتصد بار کلمه نور و مشتقّات آن در مثنوی نشان میدهد که جایگاه نور در عرفان او در مقایسه با صوفیان دیگر محوریتر است. عنصر نور در کانون توجّه مولوی بوده-است و علاوه بر بهرهگیری از این عنصر در تشریح چگونگی فنای صوفیانه، همچنین از آن در توصیفِ ماهیّت و درجات بصیرت و معرفت عرفانی و مباحثِ مربوط به آن بهرهبردهاست. مولوی در اشعار و جملات متعدّدی در مثنوی، دیوان شمس تبریزی، فیه ما فیه و مکتوباتش به جایگاه و نقشهای عنصر نور در خداشناسی، هستیشناسی، معرفتشناسی و انسانشناسی معنوی پرداختهاست.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
امکان معرفت به خدای نامتناهی از دیدگاه توماس آکویناس و ملاصدرا
نویسنده:
الهام قبادزاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
آکوئیناس
,
ذات الهی
,
وحدت وجود
,
معارف اسلامی
,
شناخت شناسی
,
وحدت وجود
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
صدرالدین شیرازی، محمدبن ابراهیم
,
هنر و علوم انسانی
,
نامتناهی (فلسفه)
,
صدرالدین شیرازی، محمدبن ابراهیم
,
صدرالدین شیرازی، محمدبن ابراهیم
,
هنر و علوم انسانی
,
صدرالدین شیرازی، محمدبن ابراهیم
,
هنر و علوم انسانی
,
صدرالدین شیرازی، محمدبن ابراهیم
,
صدرالدین شیرازی، محمدبن ابراهیم
,
نامتناهی (فلسفه)
,
هنر و علوم انسانی
,
نامتناهی (فلسفه)
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
چکیده
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نسبت میان خودشناسی و خداشناسی از نگاه ملاصدرا
نویسنده:
مرضیه حاجیقربانعلی دولابی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علم حضوری
,
حکمت متعالیه
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
خود شناسی
,
خداشناسی
,
هنر و علوم انسانی
,
صدرالدین شیرازی ، محمدبن ابراهیم
,
هنر و علوم انسانی
,
صدرالدین شیرازی، محمدبن ابراهیم
,
اسفار اربعه (کتاب)
,
هنر و علوم انسانی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف بررسی نسبت میان خودشناسی و خداشناسی از نگاه ملاصدرا شکل گرفته است. بدین منظور با توجه به علم حضوری و شناخت شهودی، اسفار اربعه صدرایی و اهمیتی که نظام حکمت صدرایی برای این علم قائل است، و دیگر مبانیای که حکمت متعالیه بدان پایبند است، مانند فطرت، حرکت، تجرد و حدوث، فقر وجودی، معلولیت، جامعیت نفس و انطوی کبیر در صغیر، این نسبت مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج تحلیلها نشان داد نظام حکمت صدرایی، بسیار جامع و کامل عمل مینماید و گویی هر انسانی به آن وارد شود، میتواند از راههای متفاوت به بررسی نسبت میان خودشناسی و خداشناسی بپردازد؛ زیرا لب لباب این حکمت چیزی جز شناخت انسان در پرتو شناخت پروردگار خویش نیست. اما بهترین راهی که نسبت میان خودشناسی و خداشناسی را نشان میدهد، همان علم حضوری است که رابطهی دوسویهی میان خودشناسی و خداشناسی را نشان میدهد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فلسفهورزی از راه داستان: پژوهشی در سرشت و ساختار داستانهای ابنسینا
نویسنده:
فاطمه حیدری فرد
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
قصه
,
عناصر داستان
,
درون مایه
,
فلسفه مشاء
,
هنر و علوم انسانی
,
ابن سینا، حسین بن عبدالله
,
ابن سینا، حسین بن عبدالله
,
ابن سینا، حسینبن عبدالله
,
فلسفیدن
,
هنر و علوم انسانی
,
فلسفیدن
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
چکیدهداستان یا قصه یکی از مرسومترین راههای انتقال مباحث فلسفی و متافیزیکی به مخاطبین است. ابنسینا، فیلسوف بزرگ مسلمان از پیشگامان در این زمینه میباشد. او با توجه به شرایط خاص، وجود محدودیتهای بیانی و فهم مخاطبان داستانهایی را خلق کرده است. مطالعهی این داستانها میتواند نتایج مفیدی در آموزش و پژوهش فلسفی داشته باشد. این داستانها شامل حیّبنیقظان، رسالهالطیر و سلامان و ابسال است که حاوی مضامین فلسفی و عرفانی میباشند. در این نوشتار به طور مشخص چیستی، چگونگی و چرایی طرح این داستانها از سوی ابنسینا مد نظر بوده است. بر همین مبنا ضمن پرداختن به این موارد، هر داستان را در دو بخش ساختار و درونمایه تنظیم نموده و پس از شرح عناصر ادبی، به بیان مطالب و مباحث رمزیِ فلسفی و عرفانی درونمایهی داستانها و شرح و بسط آنها پرداخته شده است.این سه داستان به ترتیب سه مرحله از مراحل سیر و سلوک عارف را توضیح میدهند که به صورت منطقی به هم مرتبط هستند و بیانگر فلسفهی مشرقی ابنسینا میباشند. داستان نخست ضمن شرح مباحث فلسفی به صورت سمبلیک، القا کنندهی ملاقات با فرشتهی راهنما است و از نظر تئوریکی مسیر و موانع سیر را توضیح میدهد. داستان دوم در شرح مرحلهی عملی و قبول موانع است که سالک با گذشتن از آنها از دام قوا آزاد گشته، لیاقت اتصال به منبع فیض و اکتساب معقولات را مییابد. در داستان سوم به آخرین مرحلهی سفر یعنی مرگ عرفانی سالک و ملحق گردیدنش به اصل حقیقی خود، پرداخته شده است. در این اثر ضمن شرح عناصر ادبی و فلسفی داستانها به شرح مراحل و موانع سفر که در قالب عبارات رمزی نمود یافتهاند پرداخته شده است. واژههای کلیدی: ابنسینا، داستانهای فلسفی- عرفانی، حیّ-بنیقظان، رسالهالطیر، سلامان و ابسال.داستان یا قصه یکی از مرسومترین راههای انتقال مباحث فلسفی و متافیزیکی به مخاطبین است. ابنسینا، فیلسوف بزرگ مسلمان از پیشگامان در این زمینه میباشد. او با توجه به شرایط خاص، وجود محدودیتهای بیانی و فهم مخاطبان داستانهایی را خلق کرده است. مطالعهی این داستانها میتواند نتایج مفیدی در آموزش و پژوهش فلسفی داشته باشد. این داستانها شامل حیّبنیقظان، رسالهالطیر و سلامان و ابسال است که حاوی مضامین فلسفی و عرفانی میباشند. در این نوشتار به طور مشخص چیستی، چگونگی و چرایی طرح این داستانها از سوی ابنسینا مد نظر بوده است. بر همین مبنا ضمن پرداختن به این موارد، هر داستان را در دو بخش ساختار و درونمایه تنظیم نموده و پس از شرح عناصر ادبی، به بیان مطالب و مباحث رمزیِ فلسفی و عرفانی درونمایهی داستانها و شرح و بسط آنها پرداخته شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
تعداد رکورد ها : 567
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید