جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
دنیا گرایی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
تعداد رکورد ها : 68
عنوان :
دنیا در قرآن
نویسنده:
زهرا خیرآبادی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دنیا
,
دنیا گرایی
,
حب دنیا
,
رابطه دنیا و آخرت
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
دنیاپرستی
,
اهل دنیا
,
دنیا در قرآن
,
دنیا در روایات
چکیده :
این رساله با عنوان دنیا در قرآن در نظر دارد تا آن چه را که در قرآن و سخنان ارزش مند امامان علیهم السلام در مورد دنیا بیان شده مورد بررسی قرار دهد تا از بسیاری از کج فهمی ها و آثار مخرب آن در جامعه ی کنونی جلوگیری شود. دنیا مؤنث « أدنی» است، به معنای نزدیک تر و پست تر است. هرچیزی که انسان را از خدا دور کند دنیا نامیده می شود، حتی می تواند نماز، روزه و حج باشد. علت انتخاب شناخت دنیا از دیدگاه قرآن آن است که انسان دنیا را بشناسد و خود را در جهت اهداف متعالی تری سوق دهد و از گمراهی آشکار که نتیجه ی آن غرق شدن در منجلاب فساد است رهایی یابد. دنیا عبارت است از آن چه که شب و روز را در بر دارد و آن چه که در آسمان بر آن سایه افکنده و زمین آن را احاطه نموده است. رابطه ی انسان و دنیا اگر به صورت وابستگی و طفیلی بودن انسان باشد؛ موجب محو و نابودی انسان و تمام ارزش های عالی انسان می شود زیرا ارزش انسان به کمال مطلوب هایی است که تلاش جست و جو می کند. در این تحقیق آیات و روایات قرآنی زندگی دنیا را بی ارزش و ناچیز شمرده اند و به ترک از آن سفارش کرده اند و به انسان هشدار می دهند که در پس این دنیا جهانی پایدار و دایم است که این دنیا پوچ و بی هوده آفریده نشده است. در این تحقیق توصیفات قرآنی زندگی دنیا بی ارزش و ناچیز شمرده شده و به ترک از آن سفارش شده است، و دنیا به دو گروه تقسیم شده است: در دنیای ممدوح، انسان دنیا را به خاطر رسیدن به کمالات و آخرت می خواهد، ولی در دنیای مذموم آن دنیایی است که انسان را غرق در لذات و شهوات دنیایی کرده و انسان را از یاد خدا باز می دارد. منظور از دوستی دنیا دوست داشتن لذایذ و مادیات دنیوی است، مانند زن و فرزند و جاه و مال و سلطنت است. دوستی دنیا آثار و گناهانی را به همراه دارد که عبارتند از: دنیاطلبی مانع یاد حق، هواپرستی، غفلت، طغیان و عصیان، دروغ، حسد و کم فروشی. یاد خدا مانع دنیا پرستی و تقوا از راه های مقابله با دنیا پرستی هستند. رابطه ی دنیا و آخرت مانند دو بخش از یک عمر و یا دو فصل سال است که همواره با هم و در پی هم هستند و از یکدیگر جدا نمی شوند و همواره با هم هستند. زاهد کسی است که از دنیا روی برمی گرداند و به آخرت می اندیشد، و از نعمت های دنیایی استفاده می نماید. در این تحقیق تضاد دنیوی و اخروی آن است که آن چه در مورد دنیا و آخرت تضاد و ناممکن است، جمع میان این دو و هدف قرار گرفتن آن ها است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دنیا در قرآن
نویسنده:
شهربانو نوری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دنیا و آخرت
,
دنیا
,
دنیا گرایی
,
رابطه دنیا و آخرت
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
اهل دنیا
,
دنیا در قرآن
,
دنیا در روایات
چکیده :
دنیا در یک معنا پستی است و در معنایی دیگر نزدیکی، پست تر است چون نسبت به آخرت محدودتر است و فانی و آخرت سرای باقی. نزدیک تر است چون نسبت به آخرت به ما نزدیک است. دنیا علاوه بر اینکه معرف خود برای شناخت است دین را نیز عامل شناخت خود می داند، دین ، دنیا را سرای راستی می داند برای آن کسی که آن را وسیله رسیدن به آخرت بداند . بازیچه و فریب و لهو ولعب می داند. برای آن کسی که آن را هدف انگارد. پس طریقه استفاده از آن ، آن را برای ما ممدوح یا مذموم می نمایاند. بهره بردن از دنیا باید برای آبادانی آخرت باشد چون این دو ( دنیا و آخرت) در ارتباط با هم قرار دارند اگر در دنیا کشت و محصول خوب باشد در آخرت نیز خوب برداشت خواهیم کرد و اگر نامرغوب باشد ، در آخرت نتیجه نخواهد داد. امروز دنیا را روز عمل قرار دهیم که فردای قیامت فرصت انجام عمل نیست. انسان در دنیا زندگی می کند تا معنای زنده بودن و جاودانه بودن را در آخرت درک کند برای آنکه این معنا درک شود باید از مظاهر فریبنده دنیا کناره گیرد. از نعمات دنیایی استفاده کند ولی دلبسته آن نگردد. از این رو ضرورت در آن است که انسان را از وابستگی به دنیا پرهیز داده و آگاه باشد که هلاکت و شقاوت انسان در دل سپردن به دنیاست . این هم ضروری است که آگاه باشد . آیات و روایاتی که هشدارهای تکان دهنده درباره غرور و فریب دنیا داده اند یک امر تصادفی نیست بلکه برای نجات وی از افتادن در چاه دنیا می باشد. اهمیت مطلب در این است که بتواند نگرش واقع بینانه ای نسبت به دنیا داشته باشد . هدف از ارائه این تحقیق ارائه راهکارها و برنامه های سازنده ای است که اولا بتوانم خود و در مرحله بعد دیگران را در مسیر ارضای صحیح کشش های فطری و امیال طبیعی قرار داده تا با بهره وری صحیح از دنیا با آسودگی تمام، گذرگاه های سخت آخرت را پشت سر بگذاریم. در بررسی های به عمل آمده دریافت شد که در خراسان بزرگ تحقیقی با این عنوان در رابطه با موضوع دنیا صورت نگرفته است و تحقیق بنده اولین پژوهشی است که در این رابطه انجام گرفته است. البته در بخش کلی نویسندگان بزرگی چون آیت الله جوادی آملی نویسنده کتاب دین و دنیا، آقای حسن علی علی اکبریان نویسنده کتاب ارزش دنیا، و دیگر نویسندگان تحقیقاتی در رابطه با موضوع پژوهشی من داشته اند که بنده توانستم با توجه به مطالب تحقیقاتی این بزرگواران پروژه خود را تکمیل نمایم تا اینگونه من هم نقشی هر چند کمرنگ و در حد توان خویش در خدمت به اسلام داشته باشم.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دنیا در نهج البلاغه
نویسنده:
زهرا کریمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
زهد
,
دنیا و آخرت
,
دنیا
,
دنیا گرایی
,
حب دنیا
,
رابطه دنیا و آخرت
,
وابستگی به دنیا
,
دنیاپرستی
,
دنیاگرایی در نهج البلاغه
,
اهل دنیا
,
نکوهش دنیا
,
دنیا در قرآن
چکیده :
این تحقیق، تحت عنوان دنیا « نهج البلاغه» می باشد که پیرامون جنبه های مثبت و منفی « دنیا» بحث می کند. سعی ما بر آن است که با توجه به سخنان حضرت علی ( ع) در نهج البلاغه، تفاسیر قرآن و کتب اخلاقی به صورت پراکنده آمده، مطالبی پیرامون این موضوع استخراج کنیم و آنها را به صورت تحقیقی جامع دسته بندی کرده و در اختیار خوانندگان گرامی قرار دهیم تا ایشان با چهره حقیقی « دنیا» آشنا شوند و بتوانند آنطور که شایسته است از نعمت های دنیا در جهت آباد کردن زنگ ابدی آخرت خود استفاده کنند. امید است این رساله چراغی فروزان فرا روی مومنان باشد. در ابتدا این رساله، مطالبی مربوط به کلیات تحقیق، مورد بررسی قرار گرفته؛ از جمله: تعریف و تبیین موضوع، ضرورت و اهداف تحقیق، پیشینه موضوع، ساختار تحقیق، سئوالات اصلی و فرعی، کلید واژه ها و محدودیت ها و مشکلاتی که در انجام تحقیق با آن روبرو بوده ام. همچنین این تحقیق از 3 بخش اصلی و یک بخش فرعی تشکیل شده است؛ که عبارتند از: 1- بخش اول تعریف دنیا: درباره تبیین حقیقت دنیا؛ اینکه دنیا چیست؟ حقیقت دنیا کدام است؟ و با توجه به چه منابعی می توانیم دنیا را به خوبی بشناسیم، بحث شده است. 2-بخش دوم: دنیای ممدوح؛ در این بخش نظر حضرت علی ( ع)، درباره دنیای ممدوح، و اینکه این دنیا چه ویژگی هایی دارد و نقش آن در ساختن آخرت چیست؟ مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. 3-بخش سوم: دنیای نکوهیده؛ در این قسمت به تعریف دنیای نکوهیده، ویژگی های این دنیا و بیم دادن از علاقه به آن پرداخته است؛ در ادامه زیان های دلبستگی به دنیای نکوهیده و ریشه و نشانه های این دلبستگی توضیح داده شده است. 4- بخش چهارم: که جز اصل بحث نیست بلکه به صورت یک بخش فرعی آورده شده که در این بخش راهکارها و پیشنهاداتی برای درمان دنیاگرایی ارائه شده که یکی از این راهکارها که « زهد» است به طور مختصر تعریف و تبیین شده است. اینکه زهد چیست؟ اسلام چه نوع زهدی را قبول دارد. و کسی که متصف به این صفت اخلاقی باشد چه ثمره ای برای او به ارمغان می آورد. و در آخر هم، چگونگی زهد حضرت علی ( ع) به طور مختصر بیان شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دنیا و دنیا پرستان در نامه ی 31 نهج البلاغه
نویسنده:
اعظم حدادان فیض آبادی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
انسان
,
دنیا و آخرت
,
دنیا
,
دوستی دنیا
,
دنیا گرایی
,
انسان در اسلام
,
رابطه دنیا و آخرت
,
حرص به دنیا
,
دنیاپرستی
,
دنیاگرایی در نهج البلاغه
,
حب دنیا
,
تمایز دنیا و آخرت
,
نامه 31 نهج البلاغه
,
دنیا در قرآن
چکیده :
عنوان پژوهشی که پیش روی شماست. بیان ویژگی های دنیا و دنیا پرستان در نامه ی 31 نهج البلاغه است. آن چه فراهم شده محصول تلاش پیرامون این پند جاودانه از امام علی علیه السلام به فرزندشان امام حسن علیه السلام است این تحقیق از 3 بخش تشکیل شده است. آن چه در بخشی اوّل به آن اشاره شده است این است که نهج البلاغه یک کتاب کامل و جامع است: و نامه ی 31 در نهج البلاغه که بخشی از آن پیرامون دنیا و دنیاپرستان است نامه ای است که حضرت علی علیه السلام آن را به فرزند خود امام حسن علیه السلام نوشته اند. دنیا در مفهوم لغوی و اصطلاحی توضیح داده شده و حقیقت دنیا در حق بندگان مورد بررسی قرار گرفته و در آخر هم به انواع دنیای مطلوب و مذموم پرداخته شده است. دنیا در قرآن و روایات معصومین علیهم السلام بارها مورد مذمت قرار گرفته. که با دسته بندی آیات در این قسمت آیاتی را که دنیا به عنوان خیر اشاره شده هم بیان شده نکوهش دنیا علاوه بر اینکه در گفتار ائمه ی معصومین تأکید شده در کلام شعرا و بزرگان و عالمان دین هم بارها بیان شده است که در این نوشته در حد توان به آن اشاره شده است. در بخش دوّم: انسان و دنیا بررسی شد. نگاه انسان ها به دنیا، رابطه ی مؤمن با دنیا و رابطه ی دنیا و آخرت بیان شده است. و در ادامه ویژگی های اهل دنیا شمرده شده و توضیحی مختصر در هر مورد بیان شده است و بعد هم عوامل و زیان های دنیاپرستی مورد بررسی قرار گرفته است. در بخش سوم: ضرورت آخرت گرایی و ذم دنیا در قالب تمثیل های گوناگون بیان شده و در ادامه هم حب دنیا و آثار آن و راه های علاج علمی و عملی آن بیان شده است. که با این توضیحات و رهنمودهای حضرت علی علیه السلام این بخش تمام شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دنیاگرایی، آسیبی فرهنگی؛ از منظر قرآن
نویسنده:
سید مصطفى احمدزاده
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
کلیدواژههای اصلی :
دنیا گرایی
,
رفتار
,
مهندسی فرهنگی
,
ارزش (منطق)
,
نگرش
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
دنیاداری
,
آسیب فرهنگی
,
شاخص های دنیاگرایی
چکیده :
این مقاله با هدف تبیین دنیاگرایی ـ به عنوان یک آسیب فرهنگی ـ از دیدگاه قرآن کریم به رشتة تحریر در آمده تا برنامه ریزان فرهنگی بر اساس آن به بررسی وضعیت موجود و برنامه ریزی برای دستیابی به وضعیت مطلوب بپردازد. پس از یادکرد برخی از مبانی مهندسی فرهنگ، نخست به تفاوت «دنیاداری» و «دنیاگرایی» اشاره شده و سپس «دنیاداری» و «دنیاگرایی» در سه لایة «نگرش»، «ارزش» و «رفتار» از دیدگاه قرآن کریم به همراه شاخص های قرآنی دنیاگرایی گزارش شده است. نویسنده معتقد است اگر در جامعه ای نگرش دنیاگرایانه گسترش یابد، این نگرش اغلب سبب ترویج ارزش های دنیاگرایانه و در نهایت رفتار دنیاگرایانه خواهد شد، که این گونه رفتارها نیز به نوبة خود به تعمیق نگرش دنیاگرایی در جامعه منجر می گردد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین رویکرد تکثرگرایی معرفتی و نقد دلالتهای آن در تعلیم و تربیت
نویسنده:
نرجس غلام رستمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
لیبرالیسم
,
آموزش و پرورش
,
دنیا گرایی
,
شناخت شناسی
,
کثرت گرایی(کلام جدید)
,
هرمنوتیک
,
فرانوگرایی
,
آموزش و پرورش و تحقیقات تربیتی
,
فرانوگرایی
,
آموزش و پرورش و تحقیقات تربیتی
,
فرانوگرایی
چکیده :
این پژوهش با هدف تبیین رویکرد تکثرگرایی معرفتی و نقد دلالتهای آن در تعلیم و تربیت انجام گرفتهاست، که به روش توصیفی تحلیلی انجام شد.در این پژوهش ابتدا به تعریف و تبیین معرفت و شناخت، روشهای کسب معرفت، منابع شناخت، رویکردهای مختلف شناختی و از میان آنها به طور دقیق به نسبیگرایی معرفت-شناختی و سپس به بررسی و تحلیل تکثرگرایی معرفتی پرداخته شد. در نهایت ضمن استنتاج دلالتهای تربیتی منتج از این رویکرد، به نقد و تحلیل این دلالتها، طبق مبانی و اصول جهان-بینی اسلامی و آراء و نظرات صاحبنظران این عرصه پرداخته شد. با توجه به اینکه تکثرگرایی معرفتی نقش ریشهای و مبنایی برای انواع دیگر تکثرگرایی و همینطور بعضی از رویکردهای فلسفی عصر حاضر دارد، پذیرش و عدم پذیرش تکثرگرایی معرفتی، میتواند فرد را به دیگر رویکردهای تکثرگرایی رهنمون سازد.. بنابراین دلالتهای تربیتی بدست آمده از تکثرگرایی معرفتی، کم وبیش میتواند منتج از همه این رویکردهاباشد. در اینجا، ضرورت و اهمیت پرداختن به این تکثرگرایی معرفتی، در عرصه تعلیم و تربیت و ارزیابی تأثیرات آن درنظام تعلیم و تربیت، احساس میشود. طبق نظر اسلام و متفکران عرصه تعلیم و تربیت، برخی از اصول این رویکرد، مانند نسبیت گرایی در مبانی و اصول تعلیم وتربیت، نفی الگو ومعیارصحیح، تأکید بیش از حد به تفاوتها و تأکید بر بیثباتی و بیهویتی فرد و جامعه از جمله مواردی است که در نظام تعلیم و تربیت خلل ایجاد خواهدکرد و میتوان گفت این دلالتها ناقض اصول تعلیم و تربیت است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بنیادهای اخلاق دینی و سکولار
نویسنده:
سیدهاعظم هاشمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دنیا گرایی
,
هستی شناسی(فلسفه)
,
03. انسان شناسی Human nature
,
رفتار اخلاقی
,
شناخت شناسی
,
اخلاق دینی
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
کانت ، امانویل
,
هنر و علوم انسانی
,
کانت، امانوئل
,
دین زدایی
,
هنر و علوم انسانی
,
دین زدایی
,
هنر و علوم انسانی
,
دین زدایی
,
واقعگرایی (فلسفه)
,
کانت، امانوئل
,
واقعگرایی (فلسفه)
,
کانت، امانوئل
,
اخلاقشناسی سکولار
چکیده :
موضوع اخلاق دینی و اخلاق سکولار در تاریخ فلسفه ابتدا در رساله اتوفرون، افلاطون مطرح شده است. افلاطون در این رساله به این مسأله میپردازد و به این نتیجه میرسد که خدا به این دلیل که امر خوب، خوب است به آن فرمان داده است. او پایه اخلاق را غیردینی میدانست، ولی با شروع قرون وسطی و حاکمیت کلیسا بر مبانی دینی اخلاق تأکید شد، یکی از مهمترین نظریات اخلاقی، نظریه امرالهی است. این نظریه در جهان اسلام به شکل نزاع معتزله و اشاعره درباره اوصاف و افعال الهی مطرح شده است.این موضوع بار دیگر در دوران جدید اهمیت یافته و دو پیامد مهم این دوره، دیدگاه فیلسوف وظیفهگرا، ایمانوئل کانت و اندیشمندان مکتب نتیجهگرایی مانند نظریه فایدهگرایی جرمی بنتام و جان استوارت میل میباشد که مبانی عقلانی موجه و مستقلی برای اخلاق در نظر گرفتند. با این حال برخی متفکران نیز از طرق مختلف بر مبانی الهیاتی اخلاق تأکید میکنند و واقعیت اخلاقیات را بدون در نظر گرفتن نیرویی متعالی و آگاه قابل دفاع نمیدانند و برخی نیز از طریق سرشت الهیاتی الزام اخلاقی موجب تزلزل عقلانی نظریات اخلاقی شدهاند.این رساله پس از بیان مبانی اخلاق دینی و اخلاق سکولار و ارائه نظریات فیلسوفان، به میزان سازگاری درونی اخلاق دینی و اخلاق سکولار در نتیجه رساله میپردازد
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
انسان محوری دینی
نویسنده:
سولماز کاراندیش
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
لیبرالیسم
,
دنیا گرایی
,
فطرت(کلام)
,
خلافت
,
کرامت
,
معارف اسلامی
,
حقوق بشر (مسائل جدید کلامی)
,
آزادی
,
انسان باوری
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
انسانگرایی = اومانیسم (مکتب فلسفی)
چکیده :
در این رساله سخن از انسان است و مقام، تکریم، چگونگی محوریّت و حقوق وی در اسلام، تنها دین توحیدی (به معنای واقعی) در عصر حاضر. این معانی بلند را با عقاید سخیفی که مکاتب مادی در مورد انسان ارائه دادهاند، مقایسه کردهایم؛ عقایدی که با وجود شعارهای غلوآمیز در مورد انسان و محور دانستن میل او در همهی امور، آدمی را از مقام بلندش به حقارت و فرودستی میکشاند. نشان دادهایم که دین توحیدی بالاترین مقام ممکن را برای انسان در نظر گرفته و وی را برای رسیدن بدان راهنمایی کرده است. به عبارت دیگر انسان در پرتو آموزههای توحیدی به محوریّت حقیقی در جهان و به کرامت واقعی دست مییابد و بالاترین حقوق برای وی در نظر گرفته میشود.در این رساله طیّ سه بخش به تبیین موضوع پرداختهایم:بخش نخست: خلافت اللّهی انسان، بخش دوم: نشانههای محوریّت انسان در اسلام و بخش سوم: تفاوت محوریّت انسان در اسلام با انسانمحوری غربی.در بخش نخست اصلیترین مسأله و عامل کرامت انسان در نظام توحیدی و پیامدهای آن را بررسی میکنیم. در بخش دوّم شواهد دالّ بر محوریّت و تکریم انسان در این نظام بررسی میشود و در نهایت به بررسی اومانیسم و تفاوت آن با محوریّت انسان در دین میپردازیم و به چند شبهه در این زمینه پاسخ میدهیم و نتیجه میگیریم که محوریّت، کرامت و ارزش واقعی انسان تنها در پرتو آموزههای بلند اسلام و در گرو عمل به دستورات این دین مبین است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
روششناسی مبارزه با خرافه در قرآن
نویسنده:
حسین اکبرزاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
باور
,
خرافه
,
دنیا گرایی
,
بت پرستی
,
معارف اسلامی
,
فرزندکشی
,
مسایل جدید روش شناسی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
دوران جاهلیت
,
هنر و علوم انسانی
چکیده :
یکی از عناصر مهم فرهنگ ، اعتقادات و باورهاست. بعضی از این اعتقادات، خرافات استکه عبارت است از عقاید باطل و بی اساس که به کلی خلاف منطق و واقعیات است. به تعبیردیگرخرافات همان معتقدات، باورها یا انجام کارهایست که هیچ گونه ریشه ی عقلانی ندارند. اینمعتقدات، مجموعهای از اخبار، عقاید، اندیشهها، عادات و اعمال غیر علمی و خلاف منطق هستندکه در رابطه با موضوعات و پدیده های طبیعی و بعضاً عینی به وجود می آیند. از آنجایی کهخرافات از عناصر فرهنگی جدانشدنی جوامع انسانی است و قرآن کریم از همان ابتدای نزول خود،باورها و رفتارهای خرافی را برنتافته است، لذا، هدف پژوهش حاضر محور قرار دادن روششناسی مبارزه با خرافه از منظر قرآن است و روش تحقیق، کتابخانه ای و پردازش آنها از طریقتحلیل منطقی می باشد. در این تحقیق ضمن تعریف خرافات، انواع آن مورد بررسی قرار گرفته وبه بحث پیرامون علل شیوع و زمینه های پیدایی آن و همچنین زمینه های روان شناختی وجامعه شناختی آن و درپایان به نقش پیامبران در زدودن خرافات و معرفی الگوهای عملیپرداخته شده است.نتایج حاصل از این کار کتابخانه ای گویای آن است که خرافات نزد افراد عمومیت دارد، اماشدت و ضعف آن متفاوت است. به همین ترتیب به لحاظ کارکرد های آشکار و پنهان و مثبت ومنفی ای که این دسته از عقاید در جوامع امروزی دارند، بحث و بررسی پیرامون آنها اهمیتویزهای می یابد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
گفتمان از نظر قرآن
نویسنده:
علی محمدزاده (حلیمی)
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
دین
,
علوم انسانی
,
دنیا گرایی
,
شیطان
,
قرآن
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
شبهات
,
Discourse
چکیده :
فصل اول (کلیات) گفتمان از نظر قرآن، نوع ارتباط و تبادل افکار جوامع بیان گردیده، و از این طریق ایجاد شناخت و شناساندن با توجه به تجارب تاریخی در گذشته و آگاهی دادن به خطرات و تهدیدات و غارت سرمایه های مادی و معنوی جامعه انسانی است. در فصل دوم (اقسام گفتمان) منطق پیشتازان و منطق مشرکان در کنار هم بیان گردیده و برای انسانها معیار داده. در فصل سوم (ابعاد گفتمان) در بعد شخصیتی به موضوعاتی از قبیل ذهنی، جسمانی و روانی به علل ناهنجاریها و راهکارهای شناخت شخصیتی آن پرداخته شده است. در فصل چهارم (شرایط گفتمان) بر اساس تحقیقی که صورت گرفته، حقیقت جوئی، عدم بر تربینی، اشتراک اهداف، استناد به علم، اندیشه آزاد و اراده قوی و شناخت عمیق به مسائل روز و حل مشکلات جامعه انسانی ذکر گردیده است. در فصل پنجم (موانع) به موانع گفتمان سالم بر مبنای جستجوی صورت گرفته، در موضوعات مختلف تدوین گردیده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
تعداد رکورد ها : 68
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید