جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 970
نظرة فی کتاب البدایة والنهایة للحافظ ابن کثیر الدمشقی
نویسنده:
عبد الحسین امینی؛ محقق: احمد کنانی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
«نظرة في كتاب البداية و النهاية»، اثر علامه شيخ عبدالحسين اميني متوفاي سال 1390 ق تأليف قرن 14 هجري به زبان عربي مي‌ باشد كه با تحقيق و آماده‌ سازي احمد كناني و با انگيزه: پاسخ به شبهات طرح شده عليه مذهب شيعه در كتاب «البداية و النهاية» به چاپ رسيده است. كتاب حاضر در حقيقت بحثي است از سوي علامه اميني كه با استفاده از مهم‌ ترين منابع معتبر نزد مسلمانان در رد كتاب «البداية و النهاية» ابن كثير دمشقي؛ كتابي كه در تهمت، افتراء، سب، ناسزا، طعن و خدشه عليه اهل بيت عليهم السلام و شيعيان، كمتر كتابي همانند آن مي‌ شود.
اعلام الوری باعلام الهدی المجلد 1
نویسنده:
فضل بن حسن طبرسی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
چکیده :
«اعلام الوری باعلام الهدی» کتابی به زبان عربی، نوشته أمین الاسلام فضل بن حسن طبرسی می باشد. طبرسی در این کتاب، مختصری از دیدگاه تاریخی شیعه درباره سیره رسول خدا (ص)، و تاریخچه زندگی امامان معصوم (ع) به همراه بحث امامت را عرضه کرده است. بیشتر نویسندگان بزرگی که درباره زندگانی معصومان(ع) نوشته‌ اند، در بسیاری از ابواب کتاب‌ هایشان، نام إعلام الوری و طبرسی را به عنوان منبع ذکر کرده‌ اند. طبرسی در این کتاب بر آن بوده است تا مختصری از دیدگاه تاریخی شیعه را درباره سیره رسول خدا (ص), و تاریخچه زندگی امامان معصوم (ع), به همراه بحث امامت آنها عرضه کند. قاعدتا چنین متنی می‌ توانسته برای توده‌ های شیعی نگاشته شده باشد که در آن زمان در ایران بسیار گسترده بوده‌ اند. او معمولا در پایان هر بحثی, بدین نکته اشاره می‌ کند. در این کتاب از سیره رسول اکرم (ص) به تفصیل سخن گفته شده است. همچنین از امام علی (ع) و به طور عمده از فضایل آن حضرت سخن رفته است. در زندگی امام حسین (ع) نیز این تفصیل رعایت شده و بحث عمده مقتل امام حسین (ع) است.
اسلام دین الوسطیة و الاعتدال
نویسنده:
کاظم رهیف بهادلی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: مؤسسة الرافد للمطبوعات,
چکیده :
کتاب «الاسلام دین الوسطیة و الاعتدال» نوشته شیخ کاظم رهیف البهادلی به زبان عربی در مورد این است که اسلام دین وسط و اعتدال می باشد. نویسنده در این کتاب ابتدا به واژه شناسی لغت «وسطیه» می پردازد و حدود افراط و تفریط را بیان می کند و نتیجه می گیرد که اسلام دین اعتدال است. در بخش دیگر کتاب به ادله وسطی بودن دین اسلام از دیدگاه قرآن کریم، سنت و استقراء می پردازد. در این نوشتار سعی شده دلایل قرآنی و روایی تسامح و تساهل از منظر دین اسلام مطرح شود و دیدگاه قائلان به سمعه و سهله بودن شریعت اسلام تشریح گردد. نگارنده امت اسلامی را به نص صریح قرآن، امت وسط معرفی می‌ کند که دارای خشونت در رفتار و افکار نیست و همواره مسیر اعتدال را می‌ پیماید و هر گاه از این مسیر منحرف شود ضررهای زیادی را متوجه خود و جامعه خویش می‌ کند. وی به نمونه‌ هایی از اعتدال در امور مختلف دینی، عبادی، اعتقادی و اخلاقی با استناد به آیات و روایات اشاره کرده است. در این مسیر به شبهه هایی که نسبت به اعتدالی بودن اسلامی وارد شده است پاسخ گفته شده است.
توحید عند مذهب اهل البیت (علیهم السلام)
نویسنده:
علاء حسون
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
چکیده :
کتاب «التوحید عند مذهب اهل بیت (ع)» توسط علاء حسون به رشته تحریر در آمده است. مسئله توحید هر چند از مبانی اصلی دین مبین اسلام می باشد لکن با این حال این مسئله گویی به یکی از نقاط اختلاف بر انگیز و دستاویزی برای دشمنان جهت ایجاد شبهه و اختلاف بین مسلمانان شده است. نویسنده در این کتاب درصدد آن است تا با بیان مسئله توحید و آنچه مربوط به این مهم می شود را در مذهب اهل بیت (ع) بررسی نماید. این کتاب شامل شانزده فصل می باشد که برخی عبارتند از: وجود خداوند، وجوب معرفت پروردگار، صفات او، بحث رویت رب، احدیت و واحدیت ذات، علم خدا، ادراک خداوند، قدرت و مشیت الهی، کلام الهی. نویسنده در این شانزده فصل عمده مسائل مربوط به توحید را بیان و با تحقیقات کامل خود جای هیچ گونه القای شبهه ای را در این موضوع قرار نداده است.
دعاء
عنوان :
نویسنده:
علی موسی کعبی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
چکیده :
کتاب حاضر مشتمل بر آیات، ادعیه، احادیث و تعویذ و حرزهای منقول از پیامبر (ص) و امامان است كه به زبان عربی به چاپ رسیده است. خواص برخی از آیات و سور قرآنی و دعاهای نقل شده از پیامبر (ص) و امامان را در دفع برخی از بلاها و گرفتاری‌ ها ذكر كرده است.
شیعة فی المیزان
نویسنده:
محمد جواد مغنیه
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
«الشیعة فی المیزان» اثر محمد جواد مغنیه می باشد که مجموعه معارف شیعه در این اثر استناد به متون روایی، تاریخی، كلامی و فقهی با رویكردی تحلیلی ارائه شده است. ابتدا تاریخ شیعه و میراث فرهنگی و فرق شیعه بحث شده سپس عقاید شیعه درباره بداء، تقیه، رجعت، صحابه، اجتهاد، رؤیت الهی، معرفت الهی، امامت، تصویب و تخطئه، عقل و دین، مهدی منتظر (عج) طرح گردیده است. مباحث بعدی به شخصیت‏ شناسی، جغرافیای شیعه، فقه و كلام و فلسفه شیعه اختصاص یافته است.
بشارة المصطفى صلى الله علیه و آله لشیعة المرتضى علیه السلام
نویسنده:
محمد بن علی عمادالدین طبری آملی؛ محقق: جواد قیومی اصفهانی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه نشر اسلامی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم,
چکیده :
«بشارة المصطفى (ص) لشيعة المرتضى (ع)» اثر ابی جعفر محمد بن علی بن رستم طبری معروف به عمادالدین طبری متوفای ۵۵۳ ق از علمای قرن ششم هجری، در بیان منزلت و درجات شیعیان علی بن ابی طالب (ع) و کرامات اولیای الهی و پیروان ائمه اطهار (ع) مي باشد. آغا بزرگ طهرانی در الذریعه درباره موضوع این کتاب می‌ گوید که این کتاب، کتابی است روایی در بیان منزلت تشیع و درجات شیعه و کرامات اولیاء و ثواب‌ ها و درجاتی که شیعه نزد خداوند دارد، که اساسا کتابی بزرگ و دارای هفده بخش بوده، متاسفانه بسیاری از آن مفقود شده و تنها یازده بخش از کتاب باقی مانده است.
تفصیل الائمة علیهم السلام علی الانبیاء و الملائکة
نویسنده:
حسن بن سلیمان حلی؛ محقق: مشتاق صالح مظفر
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: کتابخانه علامه مجلسی,
چکیده :
کتاب «تفضیل الائمة علیهم السلام علی الانبیاء و الملائکة» تألیف حسن بن سلیمان بن خالد حلی، صاحب کتاب «مختصر بصائر الدرجات »، محدث و دانشمند امامی با گرايش اخباری و حديث گرای حله در سده هشتم قمری که از شاگردان درجه دوم شهيد اول بوده است، می باشد. علامه مجلسی (ره) در بحارالانوار از این کتاب نقل کرده است. میرزا عبدالله افندی اصفهانی گوید: «او در این کتاب با سخن شیخ مفید در کتاب اوائل المقالات و با کلام شیخ طوسی در المسائل الحائریه به مناقشه پرداخته است».
حیاة السیاسیة و الفکریة للزیدیة فی المشرق الاسلامی
نویسنده:
احمد شوقی ابراهیم عمرجی
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قاهره: مکتبة مدبولی,
چکیده :
«الحياة السياسية و الفکرية للزيدية في المشرق الاسلامی» اثر نویسنده معاصر عرب، احمد شوقی ابراهیم العمرجی که پیرامون حیات سیاسی و فکری فرقه زیدیه در طول سال های 132 – 365 ق، به نگارش درآمده است. کتاب، به شیوه ای علمی و با استفاده از منابع تاریخی اهل سنت تالیف شده است. نویسنده در مقدمه کتاب به تبیین اهمیت مقطع زمانی مورد بحث که قیام زید بن علی در آن اتفاق افتاد و تاثیر زیاد آن بر دولت اسلامی و نیز معرفی مختصری از این فرقه و افکار آن پرداخته است. در بخش الحاقی کتاب، متن کامل خطبه زید بن علی بن حسین به هنگام خروج بر امویان، خطبه ابوعباس عبدالله در مسجد کوفه، خطبه ناصر اطروش در امل و چند نامه محمد نفس زکیه و یا جوابیه آن آمده است.
تحفة الابرار فی مناقب الائمة الاطهار علیهم السلام‏
نویسنده:
حسن بن على طبرى‏؛ محقق: مهدی جهرمی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: میراث مکتوب,
چکیده :
«تحفة الابرار فی مناقب الائمة الاطهار»، کتابى است به زبان فارسى، نوشته عمادالدین حسن بن على طبرى (701ق) که به اثبات ولایت و امامت امیرالمومنین (ع) و حقانیت تشیع مى‌ پردازد. در تمامى فهارستى که ذکرى از این کتاب به میان آورده‌ اند، موضوع آن را اصول دین بیان کرده‌ اند، شاید به جهت طرح مباحثى؛ نظیر: غرض از ایجاد انسان، بیان رسول و نبى و محدث، بلاد اسلام و کفر و... باشد، در حالى که اینها همگى در راستاى وصول به همان مقصد و وضوح همان مطلب؛ یعنى اثبات ولایت و امامت على (ع) و حقانیت تشیع مى‌ باشد. تحفة الابرار؛ مشتمل بر یک مقدمه و ده باب و هر باب متضمن فصولى است: اول: در بیان معناى رسول، نبى، محدث، بیان مبانى نبوت و نیز عصمت و محل عصمت. دوم: در بیان لزوم نصب امام براى آدمیان. سوم: پرسش و پاسخ درباره دلیل بر حقانیت مذهب شیعه با استناد به دلایل عقلى و نقلى. چهارم: بیان نسب پیامبر اکرم (ص) و فاطمه (س) و ائمه (ع) و زمان ولادت ایشان و نیز مدت عمر ایشان و تعداد و نام فرزندان آن بزرگواران همچنین مدفن آنان (ع). پنجم: اثبات وجود صاحب الزمان و نیز غیبت و خفاء ولادت حضرت و طول عمرش. ششم: بیان بلاد اسلام و بلاد کفر و نیز تقیه. همچنین بیان حال کافر و مجانین و اطفال کفار و اطفال مومنان و... هفتم: اخبار ساختگى امویان و افترائاتى که بر پیامبر اکرم (ص) بسته‌ اند. هشتم: چند سوال درباره شیعه ایراد مى‌ کنند و شیعه بدان‌ ها پاسخ مى‌ گوید. نهم: آنچه عالمان سلف و عالمان پس از ایشان درباره صحابه گفته‌ اند. دهم: مسائل متفرقه.
  • تعداد رکورد ها : 970