جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 28
تبیین معنا و مفهوم جامعیت دین
نویسنده:
عباس یوسفی تازه کندی
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: انجمن علوم قرآن و حدیث ایران,
چکیده :
در سده های اخیر با دگرگون شدن نگرش انسان، برداشت های متفاوتی از «جامعیت» دین شده است. در این زمینه اندیشمندان سه نظر عنوان کرده اند؛ بعضی دچار افراط شده و ابراز داشته اند که دین تمام مسائل، حتی جزئیات را بیان کرده است. در مقابل برخی در این زمینه تفریط کرده و محدوده دین را فقط به مسائل اخروی مختص کرده اند. طبق دیدگاه سوم جامعیت دین را باید نسبت به هدف و رسالت دین مورد تحقیق و بررسی قرار داد. نگارنده در این مقاله به نقد و رد نظریه اول و دوم و به اثبات دیدگاه سوم از طریق عقل و نقل پرداخته است.
صفحات :
از صفحه 159 تا 184
بررسی تطبیقی مبانی تکثر گرایی دینی در قرآن از دیدگاه علامه طباطبائی و استاد مطهری
نویسنده:
حسن حسینی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
چکیده :
در این مقاله تکثرگرایی دینی با استناد به برخی آیات قرانی و با استفاده از دیدگاه های علامه طباطبائی و شهید مرتضی مطهری مورد بررسی و مداقه قرار می گیرد. طباطبائی و مطهری هر دو با الهام از تعالیم قرآنی به تعدد و تکثر ادیان الهی اعتقاد دارند و وحی همه انبیا را الهی و متصل به ذات ربوبی می دانند و هرگونه تلقی از وحی به عنوان امری شخصی مکاشفه ای و یا تجربی را نفی می کنند. در عین حال اگر چه هر دو به وحدت حقه دینی اعتقاد کامل دارند اما در تفسیر این وحدت تفاوت هایی نیزد به چشم می خورد. در نگرش طباطبایی وحدت حقه دینی که همان اسلام است شئون و تجلیات گوناگونی دارد اما از دیدگاه مطهری اگر چه مفهوم دین انحصار وحیانی ندارد اما پس از ظهور اسلام هیچ مصداق دیگری ندارد هم چنین تفاوت معنایی تحول و تکامل دینی که در آرا مطهری دیده میشود با آنچه طباطبائی از تجلیات و مراتب دینی گفته است یکی از وجوه اختلاف دیدگاه این دو متفکر به شمار می آید. بر این اساس از نگاه طباطبائی اعتقاد به خاتمیت نه تنها تعارضی با حقانیت اصول دینی ندارد بلکه مکمل آن نیز می باشد. اما شهید مطهری نسخ ادیان و شرایع توسط دین اسلام را ملازم معنای خاتمیت دانسته است. همچنین در نگرش طباطبائی رستگاری و نجات اتباع ادیان الهی مرتبط با حقانیت دینی است. اما شهید مطهری با تفکیک کامل دو مقوله حقانیت و عدم عقاب منکر هرگونه تلازم بین این دو مقوله است.
صفحات :
از صفحه 75 تا 95
بررسی روش آیت الله شهید صدر در کشف مکتب اقتصادی اسلام
نویسنده:
محمدرضا یوسفی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع),
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
یکی از وجوه ارزشمند فعالیت فکری آیت‎ الله شهید صدر در زمینۀ پژوهش های اقتصاد اسلامی، تلاش وی برای ارائۀ روشی متقن و متکی به نصوص دینی، با اتکا به روش ریشه‎دار اجتهادی برای کشف مکتب اقتصادی اسلام است. روش ایشان را می‎توان از جنبه‎های مختلف بررسی کرد، اما یکی از مهمترین جنبه‎ها، اعتبار شرعی این روش است. این مقاله، مهمترین وظیفه‎اش را بررسی جنبۀ اعتبار شرعی روش کشف مکتب شهید صدر می‎داند. بر این اساس، مطالب نوشتار حاضر در سه بخش ارائه می‎شود، که عبارتند از: تبیین روش شهید صدر، بررسی و تحلیل روش شهید صدر، و جمع بندی و نتایج.
صفحات :
از صفحه 114 تا 128
برخی هدف بعثت انبیاء را خدا و آخرت می‌دانند! چه پاسخی به نظر این عده دارید؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
يكي از مسايل مهم و اساسي دربارة دين و بعثت انبياء، مربوط به اهداف انبياء و جامعيت دين مي‌باشد که آيا دعوت دين و بعثت انبياء به اهداف اخروي و سعادت آن جهان حصر مي‌گردد يا گسترة دين فراتر از آن است و سعادت اين جهاني و مسايل اجتماعي را نيز شامل مي‌گردد؟ بیشتر ...
با توجه به این که دین امری ثابت است و اجتماعیات انسان دائم در حال تحول و تغییر هستند و قوانین حاکم بر جوامع به دنبال آن تغییر می‎کنند، آیا می‎توان قوانین دینی را بر جامعه حاکم کرد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
خداوند متعال به مقتضاي حكمت خود، دين اسلام را كامل كننده و تمام كننده همه شريعت‎ها قرار داده و آن را آخرين دين و تنها دين مقبول معرفي نمود. از همين رو در مي‎يابيم كه شريعت اسلام نه تنها براي عصر خاصي و مكان خاصي آمده بلكه براي همه اعصار و مكان‎ها آمد بیشتر ...
وقتی به گذشته و حال و آینده ادیانی مثل یهودیت و مسیحیت برمی‎خوریم می‎بینیم که تقریباً یکی است. منظور اینکه چرا تغییری نکرده ولی اسلام اگر اصولش پیاده شود با این فضا و جوّ امروزی جور در نمی‎آید و ناچارند که این گونه تغییراتی را انجام دهند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ سؤال را در دو قسمت عرض مي‎كنيم. 1. چرا در احكام و قوانين اديان غير اسلام مانند مسيحيت و يهوديت تقريباً تغييري رخ نمي‎دهد؟ اين مطلب كه احكام و قوانين اديان غير اسلام، تغييرات كمتري دارند،‌ به يك معنا درست است؛ زيرا ادياني مانند مسيحيت و يهوديت بس بیشتر ...
ویژگیهای سبک جدید زندگی عبارتند از اراده توانمند انسان و بهتر زندگی کردن او و متکی بودن به رشد علوم تجربی و انسانی و برنامه‎ریزی و مشارکت سیاسی همراه با عقل جمعی و تعریف و مصداق عصری از عدالت؛ حال آیا حلال و حرام فقهی با توجه به سبک جدید زندگی می‎تواند واقعیتهای اجتماعی را تحلیل کرده و برنا‎مه‎ای ارائه دهد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
آيا با روش فقاهتي (روشي كه از كتاب خدا و سنت پيامبر و عقل استفاده مي‎كند) مي‎توان براي نيازهاي مادي جامعه برنامه‎ريزي كرد؟ به عبارت ديگر آيا اين سخن درست است كه بگوييم فقه از خويش برنامه‎اي براي آيندة بشر ندارد چون علمي است مصرف كننده و نبايد از فقه بیشتر ...
اسلام که آخرین دین است به هیچ وجه پاسخگوی همة مسایل دنیوی و نیازهای مادی نیست؟ آیا علوم انسانی مانند اقتصاد، سیاست، جامعه شناسی، مدیریت و علوم تجربی مانند فیزیک، شیمی (و داروسازی) زیست شناسی، نجوم، طب و علوم عقلی مانند: ریاضیات،‌منطق و فلسفه از نیازهای اساسی مادی و دنیوی نیست؟ و آیا این دانش‌ها و معارف بشری ( که بدون آنها زندگی ممکن نیست؟) از متن تعالیم اسلام بر می‌آید؟ آیا اسلام که آخرین دین است به ما تکنولوژی و صنعت هم می‌دهد؟ آیا روش حل مسایل و مشکلات فرهنگی، اقتصادی نظامی و ... در متن دین اسلام موجود است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
براي پاسخ به اين شبهه، كه راجع به جامعيت اسلام است، ابتدا بايد به اين نكته توجّه نمود، كه هدف اعلي و مأموريت اصلي اديان الهي، به ويژه دين اسلام،‌هدايت انسان به سوي كمال مطلوب و سعادت ابدي او و يا به عبارتي « خليفة الله كردن انسان » مي‌باشد، كمالي كه بیشتر ...
برخی بر این باورند که: پیامبر گرامی اسلام فقط برای مردم عصر جاهلیت در آن مقطع زمانی مبعوث گشته‎اند و احکام اسلامی متعلق به آن مقطع می‎باشد و اگر خداوند پیامبر را در منطقه دیگری چون ایران مبعوث می‎فرمود احکام اسلام نیز به گونه‎ای دیگر بود؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
اديان الهي با تعاليم خود، رشد و تعالي انسانها به سوي كمال مطلوب را عهده‎دار هستند و در اين راه با وضع قوانين و دستورات، انسان‎ها را به اين كمال رهنمون و هدايت مي‎كنند. فصل مشترك ميان همة اديان، اسلام است كه از آن به تسليم بودن در برابر خداوند متعال ت بیشتر ...
آیا اسلام نظام تربیتی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی خاصی دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
يكي از راههاي اثبات فراگيري و جامعيت دين اسلام, استفاده از بعضي ادله اثبات ضرورت نزول‌ وحي و بعثت انبياء است به اين صورت كه: الف) آفريدگار انسان, خداي عليم و حكيم است كه او را براي هدفي عالي ـ رسيدن به كمال و سعادت ابدي ـ آفريده است. ب) انسان حقيقتي بیشتر ...
  • تعداد رکورد ها : 28