جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
نام خانوادگی :
*
پست الکترونیک :
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
حروف تصویر :
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
جامعه مدرن
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 12
عنوان :
شکل گیری ذهن مدرن جلد 2 [کتاب عربی]
نویسنده:
جون هرمان راندال؛ ترجمه: جورج طعمه؛ تقدیم: محمد حسین هیکل
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قاهره: مرکز القومی للترجمه,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
فرهنگ عربی
,
جامعه مدرن
,
عقلانیت جدید
,
عقل عربی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آسیبشناسی دولت مدرن در ایران (رویکردی فرهنگی به زمینههای تاریخی، فرایند تکوین و ماهیت دولت مدرن در ایران)
نویسنده:
رسول افضلی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تکامل تاریخی
,
علوم انسانی
,
آسیب شناسی
,
نظام سیاسی
,
ناسیونالیسم
,
نظام اقتصادی
,
جامعه مدرن
,
ایدئولوژی سیاسی
,
جامعهشناسی
,
ایران
,
دولتسازی
چکیده :
این رساله در پاسخ به این سوال اصلی که شکل ناقص دولت مدرن در ایران ناشی از چیست؟ بحث ایدئولوژی های دولت ساز را مطرح کرده است. ایدئولوژی دولت ساز به مجموعه باورها و ارزشهایی اطلاق می شود که دولت بر پایه آن شکل می گیرد خود را تعریف می کند و سلطه خود را بر جامعه تحمیل می نماید. در واقع ایدئولوژی دولت ساز که در هسته اصلی نظام فرهنگی جامعه اس به دولت ماهیت وجودی می بخشد و چگونگی شکل گیری و سیر تکوین آن را تعیین می نماید. در همه جوامع دو نوع ایدئولوژی دولت سازی کرده اند: در نظم ماقبل مدرن ایدئولوژی دینی و در نظم مدرن ناسیونالیسم. در واقع حضور دولتهای مختلف در اشکال متعدد عمدتا ناشی از ماهیت این ایدئولوژی هاست. ایدئولوژی های دینی در نظم ماقبل مدرن برحسب ماهیت تجددگرا یا تجددگریز خود نظم های سیاسی متفاوتی می آفرینند. ایدئولوژی های دینی تجددگرا زمینه های مناسبی را برای گذرا به نظم جدید فراهم می کنند و درادامه با خالی کدرن عرصه سیاست نقش ناسیونالیسم را به عنوان یگانه ابزار ایدئولوژی دولت ساز در نظم جدید به رسمیت می شناسند. در جهت عکس ایدئولوژی های دینی سنت گرا زمینه های گذرا به نظم را فراهم نمی کنند و رد نظم جدید نیز در کنار ناسیونالیسم مدعی امر دولت سازی اند. دولت مدرن الگوی عام و فارگیری نیست بلکه برامده از نشانه های فرهنگی خاص تمدن غرب و در هسته اصلی آن ناشی از نشانه های فرهننگی مسیحیت است. در اروپای غربی مسیحیت به عنوان ایدئولوژی نظم ماقبل مدرن زمینه های گذرا به نظم جدید را بنیان نهاد و در ادامه هر چهار عنصر دولت مدرن بر پایه آن شکل گرفتند. کارکرد ناسیونالیسم در امر دولت سازی نیز در کشورهای اروپای غربی بیش از هر چیز مبتنی بر نشانه های فرهانگی مسیحیت بود. برعکس در ایران اسلام به عنوان ایدئولوژی دینین نظم ماقبل مدرن نظم سیاسی متفاوتی را آفرید که گذرا به نظم جدید را برنمی تابید. افزون بر این نشانه های فرهنگی دین اسلام در عرصه های مختلفسیاسی اقتصادی و اجتماعی نظم سیاسی را در قابل اندیشه ای امت محور بنیان ریخت. در نظم جدید نیز ناسیونالیسم ایرانی همواره در پرتو مذهب معنا یافت و بدین سان حاکمیت و حکومت به عنوان دو عنصر اصلی نظام دولت مدرن غربی که رد پرتو نشانه های فرهنگی دین مسیحیت مرجعی زمینی یافته بودند در ایران در پرتو ایدئولوژی اسلام شیعی مبنای آسمانی یافتند. بدین سان می توان گفت نظام دولت مدرن الگوی سیاسی خاص جوامع غربی است که در پرتو نظام فرهنگی آن و بویژه نشانه های فرهنگی دین مسیحیت شکل گرفته است. در ایران ایدئولوژی دولت ساز یعنی اسلام و ناسیونالیسم بنیان های فرهنگی شکل گیری نظام دولت مدرن غربی را برنمی تابند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حکم ارتداد و آزادی عقیده
نویسنده:
محمدحسین برجیان
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم سیاسی
,
آزادی عقیده
,
کفر
,
فلسفه سیاست
,
فلسفه حقوق
کلیدواژههای فرعی :
آزادی سیاسی ,
افکار عمومی ,
جامعه مدرن اسلامی ,
اقتصاد سیاسی ,
جامعه مدرن ,
حکومت اسلامی ,
مارکسیسم ,
مکتب سیاست قدرت ,
پشتیبانی مردم ,
تقویت روحیه ملی ,
روانشناسی عقیده ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
محمدتقی مصباح یزدی
چکیده :
این مقاله بحث آزادی عقیده و ارتداد را ذیل موضوعات: علوم سياسی و آزادی عقيده، مكتب سياست قدرت، دولت و افكار عمومی، روانشناسی عقيده پی گرفته است. و با حصول دو دسته نتیجه مدعی است که: توانسته است رابطه میان سیاست و حقوق را با فقه در موضوع مورد بحث واکاوی کند و همچنین این موضوع را با توجه به ویژگی های جوامع پیچیده امروزی نشان دهد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شکوفایی اندیشه های سی رایت میلز در پارادایم نوین جامعه شناسی
نویسنده:
محسن صادقی امینی، اکبر میرسپاه، جعفر هزارجریبی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جامعه شناسی
,
جامعه مدرن
,
جامعه شناسی معاصر
,
پارادایم نوین جامعه شناسی
کلیدواژههای فرعی :
افکار عمومی ,
جامعه شناسی سیاسی ,
آزاداندیشی ,
رسانه ها ,
جهان سوم ,
سرمایهداری ,
علوم اجتماعی و ارتباطات ,
مارکسیسم ,
روشنفکر متعهد ,
جامعه شناسی معاصر ,
جامعه آمریکا ,
دیدگاه های اجتماعی بوم محور ,
نظریه اتصالات عمومی ,
عملکرد رسانه ها ,
روانشناسی اجتماعی ,
چکیده :
جامعه شناسی معاصر، تا چه حد پاسخگوی نیازهای جامعه بشری در عصر حاضر به منظور تبیین پدیده ها و پیش بینی معضلات فراروی آن بوده است؟ پاسخ های متفکران به این پرسش و تلاش هایی که در این زمینه صورت پذیرفته است به اذعان اغلب اندیشمندان حوزه علوم اجتماعی و انسانی، منتج به نتایج قابل دفاعی نشده است. طرح موضوعاتی نظیر زنده نبودن این رشته، برای توجیه شکست های این علم در دستیابی به اهداف آن ارزیابی می شود. امروزه بیش از هر زمان دیگر ضرورت بازنگری در علوم اجتماعی با هدف رفع نابسندگی ها، خواه در حوزه نظری و خواه در حوزه کاربردی، مورد اتفاق قاطبه دلسوزان این عرصه است. مقاله حاضر می کوشد با استفاده از روش اسنادی، ضمن بررسی آثار میلز و برخی مدارک دیگر که به افکار او پرداخته است، به پرسش مطرح شده در سطر اول پاسخ دهد. ازاین رو، ضمن بازخوانی موضوعی افکار و آراء این جامعه شناس سیاسی، انتقادها و تحلیل های او از شرایط اجتماعی حاکم در زمان حیاتش مورد تأمل قرار گرفته و برخی راه حل هایی نیز که حسب مورد بدان ها اشاره کرده است، بیان می شود. در جمع بندی نتایج بررسی رئوس اندیشه های وی، شکوفایی این افکار و هر نوع تفکر مستقل و تحدیدناپذیر دیگر در چارچوب های مسلط جامعه شناسی معاصر را، مستلزم پایه ریزی یک پارادایم نوین جامعه شناختی که با تجدیدنظر اساسی در مبانی نحله های موجود این رشته و بهره برداری از دیدگاه های اجتماعی بوم محور در عین عدم نفی دستاوردهای کنونی قابل تدوین است، خواهیم یافت.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جستاری نظری پیرامون نسبت دین و رسانه از دین رسانه ای تا رسانه دینی
نویسنده:
میثم فرخی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دین
,
رسانه
,
دین و رسانه
,
تعامل گرایانه
کلیدواژههای فرعی :
سلامت معنوی ,
جامعه دینی ,
رسانه دینی ,
جامعه مدرن ,
رسانه های گروهی ,
دین رسانه ای ,
دیدگاه ابزارگرایانه ,
تعامل گرایانه ,
غایت دین ,
اهمیت رسانه های گروهی ,
سلامت مادی ,
نمایش مناسک ,
آیین های دینی ,
سازوکار حاکم بر رسانه ,
سلطه دین بر رسانه ,
شباهت دین و رسانه ,
ذات گرایی هستی شناسانه ,
کالایی شدن دین ,
قشری گرایی دینی ,
چکیده :
در این پژوهش نویسنده به دنبال بررسی نسبت دین و رسانه مبتنی بر دو مفهوم و اصطلاح «دین رسانه ای» یا «رسانه دینی» است. در همین زمینه، با تأملی نظری می توان با نگاه تعامل گرایانه، دین را به مثابه یک نظام متکامل برای زندگی انسان در نظر گرفت که هدف و غایت آن تأمین سعادت اخروی و سامان بخشی به سلامت معنوی و مادی بشر است و نیز با تمایز بین سطوح روش، محتوا و هدف برای حوزه مذکور، میان رسانه دینی و دین رسانه ای تمایز قایل شد. نتایج پژوهش حاکی از این است که دین رسانه ای نمایش مناسک و آیین های دینی مرتبط با مجراهای ارتباطات سنتی در رسانه های مدرن می باشد، اما رسانه دینی سه سطح موردنظر در حوزه دین به ویژه حیطه اهداف و غایات را مدنظر قرار می دهد. توجه به اهداف و غایات دین نه تنها در فرایند تولید پیام و محتوای رسانه مهم تلقی می شود، بلکه باید در تمام سازوکارهای حاکم بر رسانه جاری باشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 61 تا 75
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سرمایه اجتماعی
نویسنده:
مصطفی اجتهادی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه شهید بهشتی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اجتماع
,
جامعه شناسی
,
سرمایهی اجتماعی
کلیدواژههای فرعی :
فردگرایی ,
همبستگی اجتماعی ,
ارزش های جمعی ,
همگرایی اجتماعی ,
ذهنیت جمعی ,
تحرک اجتماعی ,
جامعه مدرن ,
هنجار اجتماعی ,
جامعه اروپا (EC) ,
رفتار جمعی ,
کنش گر اجتماعی ,
قابلیت اجتماعی ,
نظریه مدرن جامعه شناسی ,
فرصت اجتماعی ,
ایدئولوژیستهای جامعه شناس ,
ناسیونالیستهای جامعه شناس ,
رفتار تثبیت شده ,
برقراری ارتباط ,
چکیده :
اصطلاح «سرمایه اجتماعی» در سه دهه گذشته موضوع بررسی های بسیاری در علوم اجتماعی - و به ویژه در جامعه شناسی بوده است. این اصطلاح توانست در کمتر از دو دهه، ادبیات بسیار گسترده ای را به خود اختصاص دهد و به مفهومی، کم و بیش، «اسطوره ای» تبدیل شود - به گونه ای که برخی از نویسندگان آن را حتی بیش از یک کلید واژه علمی و همسنگ یک نظریه پنداشتنه اند. این در حالی است که محتوای بحث این نویسندگان، به هیچ روی، نو نیست و در واقع همان بانگ «دریغ از گذشته» (نوستالژیک) نویسندگان ایدئولوژیست سده 19 و رهبران ناسیونالیست سده 20 م است. افزون بر این، واژه «سرمایه» در این اصطلاح در معنایی نادرست به کار گرفته شده است و نویسندگان آن را «چیزی» دانسته اند که در درون رابطه اجتماعی نهفته و پنهان و بنابراین دور از دسترس کنشگر است. حال آن که سرمایه اجتماعی کنشگر، در جامعه سنتی عبارت است از آن رفتارهای تثبیت شده یا هنجاری که کنشگر برای پایدار ساختن رابطه خود با دیگران، درونی می کند؛ و در جامعه نوین (مدرن) در برگیرنده همه آن قابلیت ها و توانمندی هایی است که کنشگر برای رابطه برقرار کردن با دیگران به آن نیاز دارد و باید به دست آورد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 12
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عناصر زیربنایی جامعه ایران: نظام ایلی، دولت ستیزی و ساختار فئودال
نویسنده:
فرامرز رفیع پور
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه شهید بهشتی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جامعه شناسی ایران
,
جامعه شناسی تاریخی - فرهنگی ایران
,
جامعه شناسی سیاسی ایران
,
تاریخ ایران (بعد از اسلام)
,
تاریخ فرهنگی ایران
کلیدواژههای فرعی :
نظام اجتماعی ,
مشروعیت حکومت ,
نظام ایلی ,
دولت ستیزی ,
جامعه مدرن ,
متغیرهای اجتماعی - فرهنگی ,
فئودالیسم ,
جامعه سنتی ,
دوره پهلوی ,
قاجاریه ,
تضاد اجتماعی ,
پیوند خونی ,
نظام فردی ,
چکیده :
این مقاله مایل است توجه جامعه شناسان را به این جلب نماید که پرداختن به متغیرهای اجتماعی بدون در نظر گرفتن عناصر زیربنایی فرهنگی، امکان تبیین کافی از مسائل را نمی دهد. بدین منظور، به علت محدودیت از بین عناصر مختلف فقط به سه عنصر فرهنگی: نظام ایلی، دولت ستیزی و ساختار فئودال اشاره می شود. نظام ایلی گرچه در گذشت کارا بوده است، اما امروز به شکل مدرن خود کارکرد منفی دارد. نظام حکومتی با نظام ایلی عموما مرتبط بوده است. بدین علت زمینه تضاد با رقبا را فراهم می ساخته، از جانب دیگر پذیرش و مشروعیت مردمی را از دست می داده و عنصر دولت ستیزی را پرورش داده است. ساختار فئودال که به شکل مدرن ظاهر می شود، زمینه نابرابری و تضاد و کاهش انسجام را فراهم می آورد. این عناصر که زمینه تاریخی دارند و امروز به شکل مدرن ظاهر می شوند به طور متقابل یکدیگر را تشدید می نمایند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 37 تا 52
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد و بررسی مبانی فکری و شاخصه های فمینیسم اسلامی
نویسنده:
ابوالحسن حسین زاده، حسین عباسیان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
قم: مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حقوق زن(جنسیت)
,
فمینیسم
,
اسلام و فمینیسم
,
فمنیسم اسلامی
کلیدواژههای فرعی :
فردگرایی دینی ,
تدین ,
جامعه گرایی ,
آزادی اجتماعی ,
جامعه مدرن اسلامی ,
مشارکت اجتماعی ,
خانواده در اسلام ,
عدالت عرفی ,
جامعه مدرن ,
جامعه سنتی ,
قرآن ,
مردسالاری دین ,
برابری زن و مرد ,
اومانیسم اسلامی ,
تاکید بر مساوات ,
آزادی و فردگرایی ,
تفکیک جنس و جنسیت ,
جداانگاری دین ,
نفی احکام ثابت دین ,
نقش زن در خانواده ,
تفسیر عرفی گرایانه دین ,
گروه های فمینیسم اسلامی ,
شاپا (issn):
6024-2251
چکیده :
فمینیسم اسلامی مفهوم و جریانی است که متأثر از جریان غربی فمینیسم در دهههای اخیر در کشورهای اسلامی، ازجمله ایران رواج یافته است؛ بهگونهای که بیشتر مدافعان حقوق زنان در این کشورها خود را فمینیست مسلمان معرفی میکنند و تلاش مینمایند با نگاهی جدید به آموزههای دینی و سنتهای رایج، تفسیری خاص از آن را ترویج نمایند. مهمترین مبانی فکری فمینیسم اسلامی عبارتند از: اومانیسم اسلامی، عدالت عرفی، تأکید بر مساوات، آزادی و فردگرایی، تقدم جامعهگرایی بر خانوادهگرایی و تأکید بر مشارکت اجتماعی، تفکیک میان جنس و جنسیت، برابری حقوق زن و مرد. همچنین شاخصههایی که جریان فمینیست مسلمان بر آن تأکید دارد، جداانگارى دیندارى و دینمدارى، نفی احکام ثابت و نگاه منفى به نقش زنان در خانواده است. آنچه بیش از هر چیز برای نظریهپردازان و طرفداران فمینیسم اسلامی حائز اهمیت بوده، این است که در ظاهر مواجهه و تقابل جدی با دین صورت نپذیرد. آنان با تمسک جستن به منابع دینی - ازجمله قرآن کریم و احادیث - در تلاش بودند تفاسیر عرفگرایانه و مدرنیستی از این منابع ارائه دهند. ازاینرو این نظریهپردازان بر لزوم بهکارگیری شیوههای کلاسیک استنباط احکام شرعی، ازجمله «تفسیر» و «اجتهاد» در راستای احقاق حقوق زنان و ارائه تفاسیر «زنانه» و به دور از «رویکرد مردسالارانه» تأکید میورزند. مقاله حاضر ضمن پرداختن به پیشینه تاریخی و عناصر و گروههای این جریان و مبانی فکری و شاخصههای آن، به نقدهای واردشده بر آن میپردازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 207 تا 228
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دین و مدرنیته از نگاه آنتونی گیدنز
نویسنده:
فریبا طشت زر، حسین حیدری، جواد روحانی رصاف
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تجدد
,
دین و مدرنیته (مدرنیته و دین)
,
آنتونی گیدنز
,
نظریه مدرنیته متاخر
,
فلسفه دین
,
جامعه شناسی دین
کلیدواژههای فرعی :
از خود بیگانگی ,
رنسانس ,
روشنگری ,
بنیادگرایی دینی ,
تقلیل گرایی ,
نظام سرمایه داری ,
زندگی اجتماعی ,
جهانی شدن (جهانی سازی) ,
عدم قطعیت ,
جامعه مدرن ,
تعریف دین (مسائل جدید کلامی) ,
سکولاریسم ,
کارکردهای دین ,
مذهب پروتستان (مذاهب مسیحی) ,
تعصّب دینی ,
آینده دین ,
جامعهشناسی کلاسیک ,
همزیستی دین و مدرنیته ,
خصلت فراسویی دین ,
نظریه ساختاریابی ,
نظریه دوگانگی ساخت ,
نظریه بازاندیشی ,
فرهنگ های سنتی ,
خردگرایی دیوان سالارانه ,
عصر ماشینی ,
طرح سه شاخه ای والیس ,
محرک دگرگونی اجتماعی ,
کیهان شناسی دینی ,
معنابخشی دین ,
ایجاد همبستگی اجتماعی با دین ,
هویت بخشی دین ,
پاسخ به مرگ ,
بعد عینی عرفی شدن ,
محرکه دینی متعالی ,
شاپا (issn):
2008-0476
چکیده :
کلید فهم اندیشه های دینی گیدنز در نظریه «مدرنیته متاخر» و انتقاد او از سنت جامعه شناسی کلاسیک است. از دید گیدنز، مدرنیته دارای دو مرحله اولیه و متاخر است و در هر یک از این دو مرحله، تعامل دین و مدرنیته یکسان نبوده است. درک و تفسیر نادرست از ماهیت مدرنیته در مرحله نخست آن، باعث شکل گیری این اندیشه شد که نفوذ و جایگاه اجتماعی دین در جامعه مدرن، کاهش یافته است و سرانجام ناپدید خواهد شد. اما در مرحله دوم مدرنیته، نوعی احیای گرایش های دینی و معنوی پدید آمده است که ریشه در ویژگی های خاص این مرحله دارد. وی، با بررسی پیامدهای مدرنیته و نقد اندیشه های جامعه شناسان اولیه (کارل مارکس، امیل دورکیم و ماکس وبر) چنین نتیجه می گیرد که دین در آستانه نابودی نیست، اما احیای گرایش های دینی مدرنیته متاخر به معنای بازگشت به دینداری سنتی هم نیست؛ دین می تواند با مدرنیته هم زیستی داشته باشد، مشروط بر آن که تن به گفتگو و بازاندیشی بسپارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 91 تا 116
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
علم و هویت
نویسنده:
حمید پارسانیا
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه الهی
,
هویت اجتماعی
,
هویت
,
فلسفه علم
,
علم مدرن
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
فلسفه الهی
,
فلسفه علم
,
هویت وجودی جامعه
,
معرفتشناسی (اپیستمولوژی)
کلیدواژههای فرعی :
توحید ,
مدینه فاضله ,
شکاکیت (شکگرایی) ,
غرب ,
علوم عقلی ,
وحی ,
سفسطه ,
متافیزیک ,
فرهنگ ,
جامعه مدرن ,
شکاکیت(مسائل جدید کلامی) ,
وحی الهی ,
دین و فرهنگ ,
فلسفه (خاص) ,
وحدت اجتماعی ,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص)) ,
کتاب تکوینی ,
سفسطه (منطق) ,
علوم عقلی ,
مساوقت وحدت و هویت ,
هویت معرفتی جامعه ,
کثرت اجتماعی ,
جهت وحدت علم مدرن ,
مبادی فلسفه علم ,
دانش تجربی ,
وحدت متعالی علم ,
منبع معرفتی علم ,
هویت دینی علم ,
مقاله علم نافع و هویت ساز ,
وجود حقیقی جامعه ,
وجود اعتباری جامعه ,
هستی شناسی سکولار ,
فلسفه غیر الهی ,
آرمانشهر ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
علم مدرن که ناگزیر بر اساس فرضیات و تخیلات آزمون ناپذیری شکل می گیرد که بر اساس تعریف مدرن از علم غیرعلمی هستند. تنها از بعد سلبی یعنی در انکار حقایق عقلی و متافیزیکی الهی وحدت می یابد و چنین دانشی برای جامعه ای که بر اساس آن قرار می یابد نمی تواند هویت وجودی واحدی را تأمین کند. علومی که از متافیزیک الهی بهره می برند هم خود از وحدتی حقیقی برخوردارند و هم هویتی واحد برای جامعه ای که بر اساس آن استقرار می یابد به ارمغان می آورند. فلسفه الهی و دیدگاه های مقابل آن در دو سوی نقیض بوده و دانش هایی که بر مبنای این دو مبنا سازمان می یابند از ارزش معرفتی یکسان نیز نمی توانند برخوردار باشند. این مقاله ناظر به مقاله «علم نافع و هویت ساز» بوده و نسبت علم و هویت را در امتداد آن، دنبال می کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 29 تا 36
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 12
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
با موفقیت به ثبت رسید