جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
10.سایر شخصیت ها
>
1. به ترتیب هجری قمری
>
ح. قرن هشتم هجری قمری
>
ابن کثیر(دمشقی)، اسماعیل بن عمر
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
تعداد رکورد ها : 237
عنوان :
بررسی دورۀ دعوت پنهانی پیامبر (ص) با تکیه بر مفهوم شناسی عبارت «فَاصْدَعْ بِما تُؤْمَر»
نویسنده:
عاطفه محمدزاده، امیر احمدنژاد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
آیات انذار
,
انذار(افعال انبیاء)
,
تبلیغ رسالت (افعال انبیاء)
,
انذار رسول الله(ص)
,
دعوت حضرت محمد(ص)
,
پیامبر
,
سوره حِجر
,
فترت
,
دعوت پنهانی
,
سیره نبوی(پیامبر ص)
,
پیامبر(ص)
,
پیامبر (ص)
,
پیامبر(ص)
,
دوران فترت
,
پیامبر (ص)
,
معنی صدع
,
مراحل دعوت پیامبر
,
دعوت آشکار
,
تفسیر آیه 94 حجر
کلیدواژههای فرعی :
آیه تبلیغ ,
آیه 39 مریم ,
آیه 2 مدثر ,
آیه 1 مدثر ,
آیه 17 علق ,
آیه 6 حجر ,
آیه 48 قلم ,
آیه 214 شعراء ,
نزول قرآن ,
آیه 94 حجر ,
تهمت به پیامبر (ص) ,
رویارویی پیامبر با مشرکان ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
از دیدگاه بسیاری از مفسران، عبارت «فَاصْدَعْ بِما تُؤْمَرُ» در آیۀ نودوچهارم سورۀ حجر، حاکی از فرمان الهی به پیامبر (ص) در سومین سال بعثت بوده و بر علنی کردن دعوت به اسلام پس از مرحلۀ مخفیانۀ آن دلالت دارد. مفسران غالباً با تکیه بر معنای واژه ها، استناد به سیاق آیات و بر اساس روایات نقل شده، بر این نظر تأکید می ورزند. این در حالی است که با تأمل در دیگر آیات قرآن، توجه به بحث تاریخ گذاری سوره ها و اشکال های وارد بر احادیث مورد استناد، می توان این دیدگاه را نقد کرد. برخی معتقدند که دعوت رسول خدا (ص) از آغاز نبوت، آشکار، اما با رعایت احتیاط در تشکیل اجتماعات اسلامی برای حفظ جان صحابه بوده است. اما با توجه به سیاق سوره، می توان گفت این آیات به جهت دلداری و تثبیت پیامبر (ص) در ادامۀ مسیر دعوت نازل شده اند؛ امری که در موارد متعدد دیگری در قرآن کریم مسبوق به سابقه است. علاوه بر این، می توان آیات را با توجه به روحیۀ مدارای رسول اکرم (ص) و موارد مشابهی که در قرآن آمده، تحلیل کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 34 تا 59
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رویگردانی از تفسیر در سده نخست و انگیزه های آن
نویسنده:
مجید معارف
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تفسیر قرآن
,
تفسیر قرآن در قرن اول هجری
کلیدواژههای فرعی :
خلفای راشدین ,
قرآن ,
تاریخ تفسیر ,
قرآن مجید ,
اصول کافی ,
جامع البیان ,
خلفای راشدین ,
تاریخ تفسیر قرآن ,
شرح نهج البلاغه ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
شاپا (issn):
1010-4968
چکیده :
از جمله واقعیت های تاریخی پس از رحلت رسول گرامی اسلام (ص) ظهور جریانی در رویگردانی از تفسیر قرآن است. این جریان با اقدام برخی از صحابه رسول خدا (ص) آغاز شد و سپس در بین تابعان وسعت بیشتری یافت که در نتیجه مسلمانان به جای تأمل در قرآن کریم صرفا به تلاوت آیات روی آوردند و از شناخت بسیاری از حقایق نورانی بازماندند. در این مقاله تلاش شده است که با توجه به شواهد تاریخی ابتدا در مورد این جریان و پیشگامان آن اطلاعاتی ارائه شود و سپس انگیزه ها و نیز نتایج حاصل از این جریان مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 29 تا 44
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
امت وسط از دیدگاه مفسران فریقین
نویسنده:
نقی غیاثی، قدرت الله نیازی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
امت وسط
,
اهل بیت(ع)
,
سوره بقره
,
آیه 143بقره
,
تفسیر قرآن
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
تابعین ,
حبل الله ,
معاد(کلام) ,
مسلمانان ,
تفسیر تطبیقی ,
احادیث فریقین ,
3- اهل سنت Sunnism (فرق اسلامی) ,
شاهدان قیامت ,
صحابه پیامبر(ص) ,
احکام اسلام ,
مصداق امت وسط ,
وسطیت امت ,
امت عادل ,
امت خیر ,
امت برگزیده ,
امت معتدل و میانه رو ,
شهادت ائمه (ع) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
علامه حلی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
ناصر مکارم شیرازی
,
علامه جعفری: محمدتقی جعفری
,
محمدرضا مظفر
شاپا (issn):
7256 ـ 2228
چکیده :
قرآن کریم در آیه 143 بقره، امت اسلام را به «امت وسط» توصیف کرده و آن را دلیل شایستگی این امت در شهادت دادن بر مردم دانسته است. درباره چیستی «وسط بودن» و مصداق «امت وسط» میان مفسران فریقین اختلاف نظر است. مفسران اهل سنت، «وسط» را به عدل، خیر و اعتدال امت اسلام در مقایسه با امت های دیگر و نیز اعتدال احکام اسلام در مقایسه با احکام دین یهود و نصارا تفسیر نموده و مصداق «امت وسط» در قرآن را همه مسلمانان قلمداد کرده اند، برخی نیز اهل سنت را تنها مصداق «امت وسط» می دانند. مفسران امامیه با تکیه بر قرائن و احادیث، مصداق آیه را تنها ائمه اطهار علیه السلام دانسته اند. مقاله حاضر، ضمن بازخوانی دیدگاه های مطرح درباره امت وسط، آنها را در بوته نقد گذاشته، در نهایت به این نتیجه رسیده است که منظور از امت وسط، تنها ائمه اهل بیت علیه السلام هستند که واسطه میان پیامبر و مردم اند، بر این اساس آنان در قیامت از مقام شهادت علیه مردم برخوردارند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 61 تا 82
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد تفسیر وهابیون از آیات «من دون الله»
نویسنده:
محمد اسدی گرمارودی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کفر
,
کفر
,
وهابیت (فرق اسلامی)
,
آیات من دون الله
,
شرک در قرآن
کلیدواژههای فرعی :
امامت ,
توحید افعالی(کلام) ,
شفاعت ,
آیات شفاعت ,
3- توحید ربوبی ,
آیه ولایت ,
شرک ,
توحید عبادی ,
قرآن ,
سوره زمر ,
سوره نساء ,
سوره یونس ,
تفسیر قرآن ,
من قبل الله ,
مصادیق شرک ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
شاپا (issn):
7256 ـ 2228
چکیده :
وهابیون اکثر مسلمانان را تکفیر نموده و آنان را مشرک دانسته و تا حد جواز قتل آنان به پیش رفته اند. یکی از مبانی سخن آنها کج فهمی از مضمون «من دون الله» در آیات است که آن را با توحید در ربوبیت و تدبیر، مغایر دیده و مصداق شرک در ربوبیت دانسته اند؛ آیاتی که اتخاذ ولایت ولی «من دون الله» را جایز ندانسته و یا شفیع «من دون الله» را رد نموده و یا عبادت «من دون الله» را کفر و شرک شناخته است. آنان گمان کرده اند که در همه موارد «من دون الله» به معنای «غیر الله» است، از این رو مسلمین و به ویژه شیعیان که به ولایت و شفاعت اولیای الهی علیه السلام قائل هستند را مخالف نص صریح قرآن دانسته و به کفر و شرک آنها حکم داده اند. این مقاله با توجه به آیات قرآن و ضوابط تفسیری به بررسی معنای دقیق «دون الله» پرداخته و اثبات می کند که «من دون الله» در همه موارد به معنای «غیر الله» نیست، بلکه با شواهد و قرائن می تواند به معنای «غیر الله» یا «من قبل غیر الله» در مقابل «من قبل الله» باشد. همچنین در مورد عبادت «من دون الله» نیز همین بحث مطرح می شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 25 تا 40
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی ادبی واژه ویل و بیان مخاطبان آن در قرآن
نویسنده:
نورمحمد علیپورخشاب، محمد شفیعی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
اراک: دانشگاه اراک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
کلمات قرآن
,
ویل در قرآن
,
مخاطبان ویل در قرآن
کلیدواژههای فرعی :
آیه 4 ماعون ,
آیه5 ماعون ,
آیه 17 احقاف ,
پژوهش قرآنی ,
پیامبر و مخالفان ,
آیه 80 قصص ,
آیه 88 یونس ,
ویل در لغت ,
تکذیب کنندگان ,
نمازگزار سهل انگار ,
کم فروشان در قران ,
چکیده :
یکی از مباحث مهم در تحلیل و تفسیر آیات قرآن کریم بررسی واژه ها می باشد.خواستگاه هر واژه، در فهم مطالب هرعبارت بسیار تأثیر گذار است. این مقال به بررسی و بیان واژه ویل و کاربرد آن در آیات قرآن کریم می پردازد. روشن شدن جایگاه و معنای اصیل لغت مورد نظر، می تواند مخاطب را به فضای نزول قرآن برده و درک وی را از غرض کاربردی واژه در آیات ،روشن نماید. ویل در لغت عرب برای بیان حسرت و اندوه فراوان برای یک عمل شر و اندوهناک و دارای عذاب و عواقب شدید به کار می رود.و یکی از واژه هایی است که خداوند از آن برای ابراز تنفر و وعید عذاب استفاده کرده است.. از جمله ی مخاطبین این واژه، کافران، مشرکان، می باشند که در اثر انجام اعمال یا ترک افعالی مورد خشم پروردگار قرار می گیرند و مشمول عذاب سخت الهی واقع می شوند. پس از بیان معنای ویل با استفاده ازلغت نامه های معتبر عربی به جمع آوری آیاتی که کلمه ویل در آنها به کار رفته پرداخته ایم و احیانا به تفسیر مختصری از آنها اشاره شده است.از مهمترین یافته های این مقاله می توان به این نکته اشاره کرد که هر جا قرآن کریم از این واژه استفاده کرده است ، بیشتر هشدار به کافران و معاندان بوده است.و به آنان وعید عذاب و آتش داده است. ویل برای کسانی است که پیامبران و سفراء الهی را تکذیب نمودند و نسبت ناروا مثل دروغگویی یا جنون یا سحر به آنها دادند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 56 تا 82
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظرة فی کتاب البدایة و النهایة
نویسنده:
عبدالحسين اميني؛ محقق: احمد كناني
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
فهرست
نسخه قائمیه
معرفی کتاب
نسخه متنی قائمیه
وضعیت نشر :
تهران: نشر مشعر,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
عقاید شیعه امامیه
,
فضایل امام علی(ع)
,
احادیث و روایات
,
شیعه شناسی
,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
,
شبهات
,
بهتان
,
تهمت
,
13. علم کلام
,
کتب رد شبهات
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالحسین امینی
چکیده :
«نظرة في كتاب البداية و النهاية»، اثر علامه شيخ عبدالحسين اميني به زبان عربي مي باشد كه با تحقيق و آماده سازي احمد كناني و با انگيزه: پاسخ به شبهات طرح شده عليه مذهب شيعه در كتاب «البداية و النهاية» به چاپ رسيده است. كتاب حاضر در حقيقت بحثي است از سوي علامه اميني كه با استفاده از مهم ترين منابع معتبر نزد مسلمانان در رد كتاب «البداية والنهاية» ابن كثير دمشقي؛ كتابي كه در تهمت، افتراء، سب، ناسزا، طعن و خدشه عليه اهل بيت عليهم السلام و شيعيان، كمتر كتابي همانند آن مي شود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ردپای اسرائیلیات در روایات مهدوی
نویسنده:
مجید معارف، سید جعفر صادقی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: انجمن علوم قرآن و حدیث ایران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مهدویت
,
جعل حدیث
,
حدیث
,
اسرائیلیات
کلیدواژههای فرعی :
شام ,
بیت المقدس ,
اهل بیت(ع) ,
خروج دجال ,
حکومت امام مهدی علیه السلام ,
تورات ,
اهل کتاب ,
یهودیان ,
متون اسلامی ,
فلسطین ,
روایات اهل سنت ,
انطاکیه ,
قرآن ,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع) ,
فتح قسطنطنیه ,
بحیره طبریه ,
مفاهیم اسلامی - اسرائیلی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
چکیده :
با میدان دادن به برخی اهل کتاب تازه مسلمان در نقل قصص و روایات دروغینی که ریشه در خرافات و اوهام اهل کتاب داشت و غالباً به پیامبر(ص) و صحابه منتسب میشد، اسرائیلیات در متون اسلامی شکل گرفت. بیشتر صحابه و تابعان بدون توجه به مبانی تشخیص روایات صحیح از دیگر سخنان، به گفتارهای ناقلان اسرائیلیات اعتماد کردند و بخش چشمگیری از مصادر روایی به ویژه اهل سنت- سرشار از اسرائیلیات شد. این اخبار پس از ورود به کتب و تفاسیر روایی، در برخی از منابع باقی ماندند و برخی منابع تا حدودی از این گونه اخبار پاکسازی شدند. از آنجا که اعتقاد به مهدویت در اسلام بر پایه روایاتی پیامبر (ص) و ائمه (ع) است، برخی با بهرهجویی از این بستر مناسب اعتقادی، به جعل روایات در حوزه مهدویت پرداخته و پارهای از مفاهیم اسرائیلی را در اخبار صحیح این حوزه سرایت دادند که وارد جوامع حدیثی شدند. این مقاله در صدد ریشه یابی نفوذ اسرائیلیات در روایات مهدویت و اهم موضوعاتی است که در این بستر در کتابهای حدیثی، به چشم می خورد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 39 تا 67
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آفرینش عیسی مسیح در کتاب مقدس و قرآن
نویسنده:
مژگان سرشار
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کتاب مقدس (عهدین)
,
آدم
,
حضرت عیسی (ع)
,
خلق آدم (ع)
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
فلسفه دین
,
خلقت عیسی مسیح (ع)
کلیدواژههای فرعی :
لوگوس ,
قوم بنی اسرائیل ,
کن فیکون ,
سنت یهود ,
آفرینش انسان از خاک ,
رستاخیز در کتاب مقدس ,
جبرئیل(ع) ,
نطفه ,
پسر خدا ,
الهیات مسیحی ,
تثلیث مسیحی ,
آفرینش انسان از آب ,
آفرینش نفس بر صورت خدا ,
لوگوس و کلام الهی ,
نفخ روح القدس ,
کلمه مسیح ,
آفرینش از گل ,
کلمه انسان ,
آفرینش از شیره گل ,
آفرینش از گل چسبان ,
آفرینش از مرداب سیاه خشکیده و بویناک ,
صورت بخشی انسان ,
نفس و کلمه ,
شاپا (issn):
2008-0476
چکیده :
هم در قرآن و هم در «عهد جدید» به کیفیت آفرینش عیسی (ع) اشاره شده است و در هر دو، انعقاد نطفه عیسی مسیح از مریم و روح القدس ممکن شمرده می شود، اما شیوه وقوع این امر و آفرینش عیسی در این دو کتاب اندکی متفاوت است. در عهد جدید نهایی ترین توضیح، سایه افکندن قوت حضرت اعلی، پس از آمدن روح القدس بر مریم است و به این ترتیب، خدا به عنوان پدر عیسی معرفی می شود. در انجیل یوحنا نیز عیسی کلمه، و البته کلمه خدا دانسته می شود که به جسم تبدیل شد. در قرآن توضیح بیشتری درباره کیفیت خلقت عیسی آمده است. نخست آن که ماهیت عیسی مانند تمام انسان ها و آدم از خاک، و دارای اصالت انسانی است. دیگر آن که نطفه او را مانند نطفه سایر افراد بشر کلمه می خواند و کلمه را از مخلوقات الهی می داند. از این رو، در این مقاله به مراحل خلقت انسان که مسیح نیز یکی از آنان است، از نگاه قرآنی نیز اشاره می شود. افزون بر این، مسیح از نظر خلقت و از این نظر که بدون پدر به دنیا آمده است، به آدم مانند می شود؛ جز آنکه با نفخ روح القدس در رحم مریم (س) وارد شده است. عهدجدید نیز عیسی را به آدم تشبیه کرده است. بنابراین، مفهوم کلمه، خلقت نطفه عیسی همانند نطفه آدم و آرای مفسران و محققان در این باره، از منظر این دو کتاب مقدس در مطالعه ای تحلیلی و مقایسه ای تبیین می شود. در آخر، تفاوت اعتقاد مؤمنان به قرآن و عهدجدید، از حیث هویت بشری یا الهی بودن عیسی مورد بررسی قرار می گیرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 45 تا 73
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مبانی نظری نقش مدیریتی مرد در خانواده با رویکردی روان شناختی
نویسنده:
علی احمد پناهی، مسعود آذربایجانی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
قوامیت
,
روان شناسی خانواده
,
مدیریت خانواده
,
روان شناسی زن و مرد
,
حقوق اسلامی
,
مطالعات زنان و خانواده
,
قوامیت مرد بر زن
,
وظایف مردان در اسلام
,
نقش مرد در خانواده
,
سرپرستی خانواده
,
احادیث سرپرستی مرد
کلیدواژههای فرعی :
حجت باطنی ,
خانواده اسلامی ,
خانواده در اسلام ,
تقسیم کار جنسیتی ,
قوامون ,
جایگاه عقل در اسلام ,
آیه 228 بقره ,
آیه 34 نساء ,
آیه 135 نساء ,
آیة الرجال قوامون ... ,
رسالت زن در اسلام ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
ناصر مکارم شیرازی
چکیده :
هدف پژوهش، بررسی پایه نظری «نقش مدیریتی مرد» از دیدگاه اسلام بود. پرسش اساسی این پژوهش عبارت بود از: 1. نقش مدیریتی خانواده به عهده کیست؟، 2. جایگاه هر کدام از مرد و زن در رابطه با این نقش کجاست؟. روش پژوهش، توصیفی - تحلیلی است، به این منظور پس از شناسایی و استخراج مفاهیم و مستندات، از متون دینی، به تحلیل محتوای آنها پرداخته شد. نتایج نشان داد که نقش «مدیریت کلان» خانواده به عهده مرد و «مدیریت داخلی خانواده» به عهده زن می باشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 149 تا 167
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد و بررسی کتاب « قرآن کريم: ترجمه، توضيحات و واژه نامه »
نویسنده:
مرتضی فرج پور
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , ترجمه اثر , مدخل آثار(دانشنامه آثار) , کتابخانه عمومی , نقد و بررسی کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
متن
وضعیت نشر :
قم: بنياد فرهنگى امامت,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مفاتیح الغیب
,
تاریخ طبری
,
منزلت قرآن
,
آیات فضائل علی (ع)
,
علم غیب پیامبران
,
علم الهی به غیب
,
جواز تفسیر قرآن
,
اصطلاحنامه تاریخ اسلام
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
تفسیر و مفسران
,
قرآن
,
تفسیر قرآن
,
مفسران شیعه
,
ترجمه قرآن (خرمشاهی)
,
بهاءالدین خرمشاهی
,
نقد ترجمه قرآن خرمشاهی
,
مطهرون در قرآن
,
مدح خلفای راشدین
کلیدواژههای فرعی :
خالد بن ولید ,
ایمان ابو طالب ,
آیه لیله المبیت ,
آیه نجوا ,
آیه 155 آل عمران ,
تفاسیر (سوره احزاب. آیه تطهیر) ,
آیه نجوی ,
فضایل امام علی(ع) ,
آیه 3 سوره مائده ,
عکرمه ,
تفسیر طبری ,
آیه 207 بقره ,
آیه 26 انعام ,
آیه 60 نساء ,
آیه 13 مجادله ,
آیه 56 قصص ,
آیه 25 توبه ,
آیه 159 آل عمران ,
آیه 54 مائده ,
فضیلت ابوبکر ,
آیه 79 اسراء ,
آیه 19 نجم ,
آیه 20 نجم ,
آیه 103 انعام ,
آیه 26 جن ,
تاریخ ابن کثیر ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
شیخ طوسی: ابوجعفر محمد بن حسن
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
سید مرتضی عسکری
چکیده :
لزوم آشنایی هرچه بیشتر مسلمانان نسبت به جایگاه و مقام والا و مفاهیم آیات قرآن بر کسی پوشیده نیست. با توجه به این که این کتاب عظیم الشأن طبق بیان خود در شناخت مفاهیم بلند و معارف متعالیش به مبیّن الهی نیاز دارد، جایگاه مبیّنان آن نیز باید روشن باشد. حضرت سیدالساجدین علیه السلام در صحیفه سجادیه به درگاه خداوند متعال عرضه می دارند: «اللّهمَّ أنزَلتَهُ عَلی نبیّکَ مُجملاً و ألهَمتَهُ عِلم عجائبِهِ مُکمَّلاً و ورًَثتَنا علمَه مفسَّراً».
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 238 تا 272
مشخصات اثر
ثبت نظر
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
تعداد رکورد ها : 237
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید