جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

فارسی  |   العربیه  |   English  

در تلگرام به ما بپیوندید

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 21
مسیح (علیه ‏السلام) در عهد عتیق
نویسنده:
محسن پورمحمد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدس‌سره,
چکیده :
اصل نبوت براى معتقدان به تورات و تلمود امرى مسلم است. اساس ايمان دانشمندان يهود اين است كه خداوند اراده و خواست خود را به وسيله سخنگويانى از ميان خود مردم، كه پيامبر خوانده مى‌شوند، به انسان‌ها اطلاع داده است. در مقابل، انسان‌ها موظف و مكلف به انجام خواست و اراده او هستند. كلمه «نبوت» در كتاب مقدس داراى معانى متفاوتى است. در قاموس كتاب مقدس چنين آمده است: «نبوت لفظى است كه مقصور از آن اخبار از خدا و امورات دينيه به تخصيص اخبار از امور آينده است.» اين كلمه به معناى سخنگو و بازگوينده سخن هم به كار رفته است. علاوه بر آن، در مورد جادوگران و مزدبگيرانى كه مى‌توانستند آينده افراد را حدس بزنند نيز استعمال شده است. در متون قديمى‌تر عهد عتيق، «نبوت» بيش‌تر به معناى برانگيختن، الهام گرفتن و انذار دادن است، ولى در متون بعدى به معناى فرمان دادن و بيش از همه، به معناى پيش‌گويى و اخبار از آينده است، به گونه‌اى كه نبوت و پيش‌گويى با هم آميخته شده‌اند. اين پيشگويى‌ها سبب جلب اعتماد مردم به نبى مى‌شد و نبى نيز از همين عامل براى جلب مردم به خداشناسى و ايجاد ترس از ارتكاب گناه و تقويت روحيه مؤمنان بهره مى‌گرفت. بعضى از پيشگويى‌ها آميخته‌اى از وعد و وعيد و يا به صورت تفسير عباراتى بود كه بر توى و نيكوكارى دلالت مى‌كرد. در این مقاله به موضوعات زیر پرداخته می شود: يكتاپرستى؛ بشارت به منجى؛ اوضاع دشوار پيش از ظهور حضرت مسيح (عليه السلام)؛ زمان ظهور حضرت مسيح (عليه السلام)؛ جهان در عصر ظهور حضرت مسيح(عليه السلام)؛ عيسى مسيح (عليه السلام)، پسر انسان و پيامبر الهى.
بررسی تطبیقی مفهوم «تحریف عهدین» از نگاه مفسران و متکلمان
نویسنده:
محمد حسن احمدی
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم) , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه ,
چکیده :
متکلمان اسلامی، تردیدی در تحریف شده بودن تورات و انجیل موجود، روا نداشته اند. از سویی دیگر، اصطلاح تحریف در قرآن به صورت جدی مطرح شده است. مراجعه به عهدین صرف نظر از ناسازگاری های درونی - وجود نمونه های فراوانی از ناسازگاری های مطالب آن با عقل را آشکار می سازد. این رویکرد کلامی، زمینه طرح مفهومی از تحریف را فراهم آورده است که به نظر می رسد کاملا با مفهوم قرآنی آن هماهنگی نداشته باشد. بررسی آیات قرآن نشان می دهد که قرآن کریم، قصد جدی برای ورود به حوزه تحریف عهدین مصطلح، نداشته است و عهدین، به عنوان یک ماهیت نوشتاری خاص، مورد نظر آیات قرآن و روایات نبوده اند. بنابراین اساسا انتظار اینکه آیات قرآن یا روایات به نقد مطالب عهدین بپردازند، انتظاری غیر عالمانه و ناشی از عدم درک صحیح گفتمان فرهنگی حاکم است. مبنای کلامی تحریف بر بررسی متن عهدین و نقد متنی آن و مشاهده انبوه نااستواری های متنی، شکل گرفته است. آنچه که قرآن کریم، در طرح مساله تحریف، به آن تمرکز پیدا کرده است، مساله کتمان حقانیت پیامبرصلی اله علیه و آله و سلم است.
صفحات :
از صفحه 7 تا 22
چرا ما معتقدیم که خداوند نه زاده و نه زاییده شده است، اما مسیحیان حضرت مسیح (ع) را فرزند خدا می دانند؟ این تناقض بین ادیان چگونه قابل توجیه است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : در سورۀ توحید آمده است: "خداوند صمد است (خداوندى است كه همه نيازمندان قصد او مى‌كنند)،[1] نه کسی را زاییده و نه از کسی زاییده شده است". بعضی از مفسران قرآن، آیۀ "لم یلد و لم یولد" را تفسیر واژۀ "صمد" می دانند،[2] یعنی معنای این که خداوند صمد ا بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
مقایسه لوگوس مسیحی (حقیقت عیسوی) و حقیقت محمدی
نویسنده:
حسین اترک
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم) , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
اصفهان: دانشگاه اصفهان,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
در کلام مسیحی برای لوگوس مسیحی که در این مقاله به آن «حقیقت عیسوی» اطلاق می کنیم، اوصافی ذکر شده است که بسیار به اوصاف «حقیقت محمدی» در عرفان اسلامی مشابه است. لوگوس، همذات و همجوهر با خدا، موجودی نامخلوق، ازلی و ابدی، خالق جهان هستی و حاکم بر آن، مدبر و ناظم آن، تجلی شایسته خداست. در مقابل حقیقت محمدی، الحق الخلق (اولین مخلوق خدا که جهت حقانی یافته)، واسطه فیض الهی بر مخلوقات، خالق جهان و مدبر آن، تجلی اعظم خدا، دارای مقام ولایت و نبوت مطلقه است. هرآنچه برای حقیقت محمدی در عرفان اسلامی ذکر شده است، در کلام مسیحی نیز برای حقیقت عیسوی ذکر شده، جز اینکه حقیقت محمدی مخلوق است و حقیقت عیسوی غیر مخلوق.
صفحات :
از صفحه 65 تا 86
مسیحیان مسیح را پسر خدا می‌دانند آیا می‌شود این مقوله را تشبیه کرد به خون خدا دانستن امام حسین ـ علیه السلام ـ (زیارت وارث می‌گوید یا ثار الله و ابن ثاره) دین اسلام چه جوابی می‌دهد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
قبل از پرداختن به پاسخ سؤال فوق ابتدا بايد معلوم گردد كه منظور مسيحيان از فرزند خدا بودن حضرت عيسي ـ عليه السلام ـ چيست؟ و در ثاني اين كه در زيارت وارث امام حسين ـ عليه السلام ـ را با عبارت «ثارالله» توصيف كرده به چه معناست و در نهايت آيا اين دو مطلب بیشتر ...
مسیحیان مدّعی هستند مسلمانان با این اعتقاد که خداوند نمی تواند در قالب عیسی ـ علیه السلام ـ ظاهر شود خداوند را محدود کرده اند، چرا که برای خداوند غیر ممکنی نیست.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
قرآن کریم می فرماید: نصارا گفتند: مسیح پسر خدا است این سخنی است (باطل) که به زبان می آورند و به گفتار کسانی که پیش از این کافر شده اند شباهت دارد، خداوند آنان را بکشد، چگونه از حق بازگردانده می شوند؟[1] در قرون اخیر عدّه ای از دانشمندان غربی مشاهده ک بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
آيا حضرت مسيح ـ عليه‎ السلام ـ خود گفته بود كه پسر خداست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
از ديدگاه اسلام حضرت مسيح ـ عليه‎ السلام ـ يكي از پيامبران اولوالعزم و صاحب شريعت الهي بود كه از جانب خداوند متعال و يگانه براي هدايت و راهنمايي بشريت در برهه اي از زمان مبعوث گرديده بود و در گهواره خود را بندة خدا و كسي كه خدا به او كتاب داده و پيام بیشتر ...
از نظر مسيحيت، چگونه حضرت عيسي پسر خداست؟ و در حالي كه مي‎گويند: مريم با يوسف نجار ازدواج كرد، چگونه مريم را باكره مي‎دانند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
هر نوشته‎اي كه از ناحية‌ غير خدا باشد در آن اختلاف و تناقضات زيادي يافت مي‎شود و از همين روست كه كتاب مقدس مسيحيت پر از تناقض‎هاي فراوان مي‎باشد، چون كلام الهي نيست،‌بلكه دست نوشته‎هايي از پيروان مسيحيت است كه به مرور زمان نوشته شده و پس از مدت‎ها به بیشتر ...
 روزهاى یک شنبه کشیشان در دعا چنین مى گویند:«خدایا ما به تو اعتقاد و ایمان داریم، تو را هیچ منسوب و بسته اى نیست مگر عیسى و ما به پسرت عیسى اعتقاد داریم!» این است عقیده مسیحیان درباره عیسی ؛ پس چرا اسلام مى گوید عیسى پسر خدا نیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : گرچه اين سؤال براى كسانى كه منطق اسلام را در زمينه خداشناسى شنيده و ياد گرفته اند بسيار مايه تعجّب و شگفتى است; ولى براى كسانى كه در محيط هاى غير اسلام زندگى مى كنند و معمولا با مسيحيان تماس دارند كه خدا را در قالب «اقانيم ثلاثه» يعنى (خداى پد بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
عنوان «پسر خدا» براي مسيح مجازي است يا حقيقي لطفاً توضيح دهيد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
خداي متعال در گزارشي از اعتقادات باطل مسيحيت مي فرمايد: « وَقَالَتِ الْيَهُودُ عُزَيْرٌ ابْنُ اللَّهِ وَقَالَتِ النَّصَارَى الْمَسِيحُ ابْنُ اللَّهِ[1] ؛مسيحيان گفتند مسيح فرزند خداست» امروزه كه در دنياي علم و دانش، حكمت و فلسفه به سر مي بريم و بطلان بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
کلیدواژه‌های فرعی :
  • تعداد رکورد ها : 21