جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 75
شخصی می گوید من خدا را قبول دارم ولی او را نمی پرستم تکلیفش چیست؟ اعمالش خوب است آیا او جهنمی است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
اگر کسی خدا را قبول داشته باشد اما او را نپرستد با قبول نداشتن هیچ فرقی ندارد. خداوند در قرآن می گوید: «لله علی الناس حج البیت فمن کفر فان الله غنی عن العالمین» (برای خداست بر دوش مردم حج خانه خدا اماکسی که کفر بورزد خدا از او بی نیاز است (و از حج ا بیشتر ...
به چه دليل ما خداوند را مي پرستيم؟ آيا هر كس اين هستي را بيافريند بايد او را پرستيد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
ما خدارا براي خدا پرستش نمي كنيم که بحث نياز يا بي نيازي او مطرح باشد.پرستش خدا يعني عمل كردن به فرامين الهي اگرکسي فرمان وطرح بهتري دارد به فرمان اوعمل کنيد . کسي انسان ووجود رابهترازخدا نمي شناسد که بخواهد طرحي بدهد. پرستش به معناي عبادت است وعباد بیشتر ...
کارکردهای باور توحید عبادی در زندگی از دیدگاه آیات و روایات
نویسنده:
حسین صدیقی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
در میان اصول اعتقادات، اصل اساسی و کلیدی، «اصل توحید» است که پایه پذیرش باورهای دیگر می باشد. با دقت در مباحث توحیدی، به این نتیجه خواهیم رسید که این باورها، گام به گام به پیش می رود تا به نقطه اوج آن که توحید عبادی است، برسد. توحید عبادی؛ یعنی اعتقاد به این که تنها خداوند، شایستگی پرستش دارد. این باور که ظهور آن در رفتارها و اعمال، «اخلاص» نامیده می شود، آثار و کارکردهای فراوانی دارد. این کارکردها در سبک زندگی انسان موحّد و نیز در سبک زندگی اجتماع توحیدی، تأثیرات آشکار و شگرفی خواهد داشت تا جایی که تمام زندگی، رنگ و بوی خدایی خواهد داشت و آدمی به مقام عبودیّتی که هدف از خلقت اوست، نایل می گردد. ما در این مقاله برای بررسی تأثیرات این باور در زندگی، به تبیین پانزده کارکرد فردی توحید عبادی و سه کارکرد اجتماعی آن می پردازیم که عبارت اند از: تربیت الهی، ترک منیّت ها، خودخواهی ها، سالم ماندن از گناهان، آرامش روان، فراموش نکردن یاد خدا، لطافت و رقّت قلب، خوف از خدا، حکمت و بصیرت، نزول رزق الهی و احساس غنا و بی نیازی، اجابت دعا و رسیدن به خواسته ها، قبولی اعمال، ثواب عظیم، برخورداری از شفاعت انبیاء، خدایی شدن، اقتدار اجتماعی و استکبارستیزی، وحدت و یکپارچگی و رفع بسیاری از نابسامانی های اجتماعی.
چرا باید خدا را عبادت کنیم؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
سخن ذکر شده را می‌توان به سه بخش تحلیل کرد: 1. آیا چون خدا ما را آفریده ضرورتا باید او را بپرستیم. 2. چون خلقت ما اختیاری نبوده پس لازم نیست خدا را به خاطر کاری که از او نخواسته‌ایم عبادت کنیم. 3. آیا نفع عبادت به ما می‌رسد یا به خدا؟ در ابتدا دلائل بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
کلیدواژه‌های فرعی :
در مورد این حدیث قدسی توضیح دهید: عَبدی أطِعنی أجعَلک مِثلی؛ بنده ی من، از من پیروی کن تا تو را به سان خود گردانم. (مشارق أنوار الیقین، ص 69)
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
مراد از «به سان خود» این نیست که بنده در صفات اختصاصی خداوند که لازمۀ واجب الوجود بودن حضرتش است همانند او گردد بلکه مراد آن است که در صفات غیر اختصاصی رنگ خدایی بگیرد و در حدّ ظرفیت وجودی خود مظهری از صفات غیر اختصاصی پروردگار گردد. مثلاً خداوند، ر بیشتر ...
منظور از اطاعت خداوند در حدیث پیامبر(ص) که طبرسی در مکارم الاخلاق آورده، چیست؟ کسی که اطاعت خداوند متعال را بنماید، ذکر او را نموده است، اگر چه نماز و روزه و تلاوت قرآنش کم باشد.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
منظور از «اطاعت خداوند» انجام واجبات و ترک کارهای حرام است. ظاهرا مراد از کمی نماز و روزه، کم گذاشتن از نماز و روزه ی مستحبی است؛ زیرا کسی که از واجبات کم گذارد اطاعت خداوند نکرده است. بیشتر ...
نقد برهان راچلز درباره ناسازگاری وحی و پرستش با عمل اخلاقی
نویسنده:
محسن جوادی، فاطمه موسوی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
چکیده :
این مقاله، نقدی بر برهان جیمز راچلز بر نفی وجود خداوند میباشد که به برهان اخلاقی علیه وجود خدا شهرت یافته است. در این برهان، بنای اخلاق بر استقلال عامل اخلاقی یا همان ملاکی است که کانت برای اخلاقی بودن قائل بود. ادعا شده که اخلاق بر این مبنا با وجود خدای ادیان ناسازگار است؛ زیرا خدای ادیان، شایسته پرستش بهمعنای تسلیم شدن آدمی در برابر وحی و تشریع الاهی است. او بر آن است که وجود وحی و شریعت که بهاعتقاد مؤمنان، راهنمای حیات اخلاقی است، نه تنها چنین نقشی ندارد؛ بلکه برضد عمل اخلاقی است باید وحی و بهتبع آن، خدای ادیان که وحی میکند را بهکنار نهاد. لذا با استناد به وضوح عامل اخلاقی میتوان خدای سزاوار پرستش را که فرستنده وحی است، نفی کرد. البته راچلز چند اشکال بر برهان خود وارد می کند و به آنها جواب می دهد. این مقاله علاوه بر بررسی این اشکالها، به دیدگاه کوئین که معتقد به سازگاری پرستش و به تبع آن، وحی تشریعی با عمل اخلاقی است، می پردازد.
خدا از ما خواسته او را به خاطر آفریدنمان عبادت کنیم، مگر ما از او خواسته ایم که ما را خلق کند تا در نتیجه مجبور به اطاعت و عبادت باشیم؟ از طرف دیگر می گوید نتیجه و فایدة عبادت به خود شما می رسد و من هیچ نیازی به آن ندارم. آیا این سوء استفادة خداوند از قدرتش نیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پرسش ذكر شده را مي توان به سه بخش تحليل كرد: 1. چون خدا ما را آفريده بايد او را بپرستيم. 2. چون خلقت ما اختياري نبوده پس لازم نيست خدا را به خاطر كاري كه از او نخواسته ايم عبادت كنيم. 3. آيا نفع عبادت به ما مي رسد يا به خدا؟ در ابتدا دلائل گرايش به پ بیشتر ...
تاثیر عبادت بر تکامل نفس با تاکید بر آراء تفسیری ابن سینا و امام خمینی
نویسنده:
زهرا شرفی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
انسان موجودی کمال‌گراست و همواره راه های رسیدن به کمال مهم‌ترین دغدغه‌ی فکری او بوده است. اما از آن جا که انسان گاهی در تشخیص راه و مصداق کمال دچار اشتباه می‌شود، لازم است نخست مقصود از تکامل و کمال حقیقی روشن گردد. از این رو، در این رسالهبه روش تحلیلی ابتدا به تبیین حقیقت تکامل پرداخته و سپس از بین عوامل موثر و راه های کسب کمال، نقش عبادت مورد بررسی قرار گرفته است. تکامل انسان به واسطه‌ی فصل ممیز او از سایر موجودات یعنی نفس ناطقه که مجرد و منسوب به عالم روحانی است، صورت می‌گیرد. ابن سینا و امام خمینی غایت کمال نفس ناطقه را مشاهده‌ی جمال حق و اتحاد با آن می‌دانند. تکامل نفس علاوه بر سعادت اخروی دستاوردهای دنیوی نیز برای انسان دارد. در واقع، شخص تکامل یافته دارای ویژگی‌هایی است که به واسطه‌ی آن‌ها هم خود در دنیا از آرامش کافی برخوردار است هم زندگی در کنار چنین افرادی برای دیگران لذت بخش خواهد بود. عوامل مختلفی بر سیر تکاملی انسان موثرند. که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:معرفت خداوند، خود شناسی، تفکر و تعقل، ریاضت، عشق، اما در این میان عبادت، جایگاه ویژه ای دارد. ابن سینا و امام خمینی همانند سایر اندیشمندان الهی، عبادت را عامل مهمی در رسیدن انسان به قرب الهی می‌دانند. بدیهی است عبادتی که در مسیر تکامل انسان را یاری می‌کند باید دارای ویژگی‌هایی همچون اخلاص و حضور قلب باشد؛ چرا که بدون این ویژگی‌ها قرب الهی محقق نخواهد شد. ابن سینا تمام معارفی را که منتهی به شناخت خداوند می‌شود عبادت می‌داند. امام خمینی نیز تفکر در نظام خلقت را به آن جهت که به شناخت خداوند منجر می‌شود، افضل از جمیع عبادات می‌شمرد. در اسلام هردو بعد عبادت، ظاهر و باطن آن مورد توجه قرار گرفته است، تا بین ظاهر و باطن انسان هماهنگی برقرار شود. تأثیر عبادات در تکامل در بعد از مرگ نیز ادامه دارد، برخی عبادات که آثار آن‌ها بعد از مرگ فرد باقی می‌ماند و بعضی عبادات و خیرات که دیگران به نیت شخص متوفی انجام می‌دهند، تکامل نفس بعد از مرگ را موجب می‌شوند.
  • تعداد رکورد ها : 75