جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 29
تاريخ الفلسفة عند عبد الرحمان بدوي
نویسنده:
أيوب غمام نواس؛ اشراف: أحمد زيغمي
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
تکامل متافیزیک مدرن: معنابخشی به اَشیاء [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
A. W. Moore (آدریان ویلیام مور)
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Cambridge University Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی: این کتاب به تاریخ متافیزیک از زمان دکارت می پردازد. با در نظر گرفتن تعریف متافیزیک «کلی‌ترین تلاش برای معنا بخشیدن به چیزها»، تکامل این شرکت را از طریق مفاهیم مختلف رقابتی از امکان، دامنه و محدودیت‌های آن ترسیم می‌کند.
در باب منشور متافیزیکی دکارت: قانون اساسی و حدود وجود الهیات در اندیشه دکارتی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
(جفری کوسکی)Jean-Luc Marion; Jeffrey L Kosky(ژان لوک ماریون)
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
University of Chicago Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی: آیا دکارت متعلق به متافیزیک است؟ وقتی می گوییم «متافیزیک» یعنی چه؟ این پرسش‌ها نقطه عزیمت مطالعه پیشگامانه ژان لوک ماریون درباره تفکر دکارتی را تشکیل می‌دهند. تحلیل‌های دکارت از ایگو و تصور او از خدا نشان می‌دهد که اگر دکارت کامل‌ترین نمونه متافیزیک را نشان می‌دهد، کمتر از حدود آن تجاوز نمی‌کند. ماریون که به عنوان فیلسوف و مورخ فلسفه می نویسد، از مفهوم متافیزیک هایدگر برای تفسیر پیکره دکارتی استفاده می کند - تفسیری که به طرز عجیبی از تاریخ فلسفه خود هایدگر حذف شده است. این تفسیر مفهوم هایدگری متافیزیک را پیچیده و عمیق تر می کند، مفهومی که بر فلسفه قرن بیستم مسلط بوده است. بررسی اسلاف دکارت (ارسطو، آگوستین، آکویناس و سوارز) و جانشینان او (لایب نیتس، اسپینوزا و هگل) معنای انقلاب دکارتی را در فلسفه روشن می کند. این اثر که توسط جفری کوسکی ترجمه شده است، برای مورخان فلسفه، دانشجویان دین و هر کسی که به تبارشناسی اندیشه معاصر و تضادهای آن علاقه دارد، جذاب خواهد بود.
الگوهای حکمت در ایران صفوی: مکتب فلسفی اصفهان و عرفانی شیراز [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Janis Esots (جنیس اسوتس)
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
I.B. Tauris,
چکیده :
ترجمه ماشینی: غنای فکری استثنایی ایران قرن هفدهم صفویه مظهر مکتب فلسفی اصفهان و به ویژه مؤسس ظاهری آن، میرداماد (متوفی 1631) و شاگرد بزرگ او ملاصدرا (ملقب به صدرالدین شیرازی، د. 1636). به همان اندازه برای مکتب، حکمت آپوفاتیک رجب علی تبریزی که بعدها (متوفی 1669/70) دنبال شد، اهمیت دارد. با این حال، علیرغم شهرت این فیلسوفان، شناسایی «مکتب فلسفی اصفهان» تنها در سال 1956 توسط هانری کوربین، ایران شناس مشهور فرانسوی، که به شخصیت متحد کننده نوافلاطونی اسلامی حدود 20 متفکر و شخصیت معنوی اشاره کرد، پیشنهاد شد. این گروه بندی متعاقباً برای حدود پنجاه سال بدون چالش باقی مانده است. در این اثر بسیار بدیع، جنیس اسوتس، مشروعیت اصطلاح «مدرسه» را بررسی می‌کند و در فلسفه‌های پیچیده این سه شخصیت اصلی شیعی می‌کاود و بین آنها مقایسه می‌کند. مؤلف این موضوع را بیان می کند که اندیشه ملاصدرا مستقل و در واقع با اندیشه های میرداماد و رجبعلی تبریزی ناسازگار است. این نه تنها طرز تفکر جدیدی را در مورد چگونگی درک ما از «مکتب اصفهان» ارائه می‌کند، بلکه میرداماد و رجبعلی تبریزی را به‌عنوان پیشگامان خود معرفی می‌کند.
فلسفه دین در قرون وسطی: تاریخ فلسفه دین غرب جلد 2 [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Graham Oppy, N. N. Trakakis
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: دوره قرون وسطی یکی از غنی ترین دوران برای مطالعات فلسفی دین بود. با پوشش دوره‌ای از قرن ششم تا قرن شانزدهم و رسیدن به رنسانس، «تاریخ فلسفه دین غرب 2» نشان می‌دهد که چگونه متفکران مسیحی، اسلامی و یهودی در پرتو سنت‌های فلسفی که از دوران دین به ارث برده‌اند، ایمان دینی خود را تبیین کرده و از آن دفاع کردند. یونانیان و رومیان باستان کار "ایمان به دنبال فهم"، همانطور که توسط خود قرون وسطی ها نامگذاری شد، به عنوان یک رویارویی پر جنب و جوش بین - و ترکیبی پیچیده از - سنت های افلاطونی، ارسطویی و هلنیستی دوران باستان از یک سو، و سنت های مکتبی و رهبانی ظاهر می شود. از سوی دیگر، مدارس دینی غرب قرون وسطی. "فلسفه دین قرون وسطایی" مورد توجه محققان و دانشجویان فلسفه، مطالعات قرون وسطی، تاریخ ایده ها و دین خواهد بود، در حالی که برای هر علاقه مند به میراث فرهنگی غنی اندیشه دینی قرون وسطی قابل دسترس خواهد بود.
نیچه و متافیزیک [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Peter Poellner (پیتر پولنر)
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: پولنر در اینجا تفسیر جامعی از ایده‌های بعدی نیچه در مورد معرفت‌شناسی و متافیزیک ارائه می‌دهد، و نه تنها از آثار منتشر شده‌اش بلکه از دفترچه‌های حجیم او که عمدتاً به زبان انگلیسی منتشر نشده‌اند، به طور گسترده استفاده می‌کند. او خطوط مختلف فکری متمایز نیچه را در زمینه‌های سنتی سنتی فلسفه بررسی می‌کند و نشان می‌دهد که نیچه، همانطور که خودش ادعا می‌کرد، به چه معنای خاصی می‌توان از این پرسش‌ها فراتر رفت. او هم به بافت تاریخی نوشته‌های نیچه و هم به تحولات بعدی در فلسفه - زبان انگلیسی و همچنین قاره‌ای توجه قابل توجهی دارد.
جایگاه ابن‌سینا در تاریخ فلسفه اسلامی
سخنران:
حسین معصومی‌همدانی
نوع منبع :
سخنرانی , فیلم , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
برای مشاهده فیلم سخنرانی به آدرس داده شده در آپارات مراجعه کنید.
نگاهى به تاریخ فلسفه براساس دو جریان «کلى گرایى» و «کل گرایى»
نویسنده:
مسعود امید
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
یکى از خاستگاه هاى مهم براى درک حقایق، منطق است. مقولات و ایده هاى مندرج در منطق، علاوه بر کارکرد صورى، بر اساس نقش هرمنوتیکى مى توانند مبنا و چارچوبى را براى درک هرچه بهتر حقایق فراهم آورند. در این نوشتار تلاش بر این است تا با تکیه بر دو ایده منطق کلاسیک، یعنى کلى و کل، به فهم تاریخ فلسفه نایل آییم. به بیان دیگر تاریخ فلسفه را بر اساس دو جریان کلى گرایى و کل گرایى کانون تأمل و تحقیق قرار مى دهیم. مدعاى این مقاله آن است که در عین پذیرش محدودیت هاى خاص چنین پژوهشى، مى توان تا حد مقبولى، به فهم ویژگى هاى تاریخ فلسفه براساس این دو جریان دست یافت. در این مقاله به تفاوت هاى دو جریان کلى گرایى و کل گرایى در باب موضوعاتى چون ماهیت فلسفه، تاریخ فلسفه، علم، الهیات و شناخت اشاره شده است.
صفحات :
از صفحه 113 تا 136
تاریخ فلسفه و تصوف
نویسنده:
علی نمازی شاهرودی
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام) , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: نبا ,
چکیده :
با وجود راه و روش انبیاء در رسیدن به هدف بعثت پیامبران که هدایت انسان می باشد بشر با تکیه بر خود مسیرهائی را ارائه داده است که قطعاً نمی تواند و تنوانسته است راه حق و حقیقت باشد و در خیلی از موارد دستورالعمل ها با دستورات و شرایع الهی منافات دارد و اگر انسان بدنبال تکامل و هدایت و سعادت است باید سر به آستان الهی سپرده و مطیع فرامین آن باشد. تاریخ فلسفه و تصوف یا مناظره دکتر با سیاح پیاده از آثار ارزشمند شیخ علی نمازی شاهرودی است که با استناد به کلام اهل بیت عصمت و طهارت و در قالب بحث و گفتگو، نادرستی فلسفه و تصوف را نمودار ساخته است. وی در ضمن این مباحث، به تاویل های فلاسفه و عرفا بر الفاظ قرآن و احادیث پاسخ گفته است. شریعت و طریقت، حقیقت وحدت وجود، کاوش روش شریعت ها در هدایت بشر، معرفت فطری خداوند، رد فلاسفه و صوفیه و ضرورت رجوع به کتاب و سنت در تمام معارف دینی مطالب مورد توجه در کتاب پیش رو هستند. این کتاب در قالب مناظره‌ای داستانی درباره نکته‌های ناگفته تاریخ فلسفه و تصوف نوشته است. در این اثر مباحثی درباره شریعت و طریقت، حقیقت وحدت وجود، شیوه شریعت در راهنمایی برای رسیدن به مطلوب، فطری بودن معرفت خدا،‌ جواب رد به فلاسفه و صوفیان و ضرورت بازگشت به کتاب و سنت مطرح می‌شوند. صوفیه و عرفان، فلسفه، وحدت وجود، مکاشفات، تاثیر فلسفه یونان در اینگونه تفکرات بشری، معرفت فطری خدا، ضرورت رجوع به کتاب و سنت در اصول و فروع دین و ... موضوعاتی است که کتاب به آنها پرداخته و مورد نقد و بررسی قرار داده است.
خلاصة الحکمة الإلهیة
نویسنده:
عبدالهادی فضلی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: مؤسسة دائرة المعارف الفقه الاسلامی,
چکیده :
کتاب «خلاصة الحکمة الإلهیة» تالیف عبدالهادی فضلی، از منابع آموزشی فلسفی معاصر در بیان مسائل و موضوعات الهیات فلسفی است. حکمت الهی عنوانی است برای مفاهیمی که در سنت فکری اسلام در بردارنده بخش هایی از مسائل فلسفه و کلام اسلامی بوده است. در این کتاب به زبانی ساده ابتدا تعریف فلسفه و حکمت الهی آمده سپس سیری اجمالی از مباحث امور عامه صورت گرفته و در ادامه مسائل الهیاتی در این عناوین آمده است: الوهیت، نبوت، امامت و معاد. استدلال‏ ها و مبانی این بحث ها به اختصار بیان گردیده است.
  • تعداد رکورد ها : 29