جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 12
تاریخ فلسفه بدون هیچ خلائی، جلد 4: فلسفه قرون وسطی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Peter Adamson
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Oxford University Press ,
چکیده :
ترجمه ماشینی: پیتر آدامسون مقدمه‌ای زنده بر ششصد سال فلسفه اروپایی، از آغاز قرن نهم تا پایان قرن چهاردهم، ارائه می‌کند. دوره قرون وسطی یکی از غنی ترین دوره های تاریخ فلسفه است، اما یکی از کم شناخته شده ترین دوره هاست. آدامسون ما را با برخی از بزرگترین متفکران سنت روشنفکری غرب آشنا می‌کند، از جمله پیتر آبلارد، آنسلم کانتربری، توماس آکویناس، جان دانز اسکاتوس، ویلیام اوکام، و راجر بیکن. و دوره قرون وسطی به دلیل ظهور متفکران بزرگ زن، از جمله هیلدگارد بینگن، مارگریت پورته، و جولیان از نوریچ، قابل توجه بود. ایده‌ها و استدلال‌های اصلی در این دوره در هر شاخه‌ای از فلسفه توسعه یافت - نه فقط فلسفه دین و الهیات، بلکه متافیزیک، فلسفه منطق و زبان، نظریه اخلاقی و سیاسی، روان‌شناسی، و مبانی ریاضیات و علوم طبیعی.
کتاب راهنمای کمبریج برای منطق قرون وسطی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
(استیون رید)Catarina Dutilh Novaes, Stephen Read(کاتارینا دوتیله نوواس)
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Cambridge University Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی: این جلد، اولین کتاب اختصاصی و جامع منطق قرون وسطی، هم سنت های لاتین و هم سنت های عربی را پوشش می دهد و نشان می دهد که آنها در واقع سنت های خواهری بودند که هر دو در پس زمینه میراث هلنیستی پدید آمدند و در طول قرن ها بر یکدیگر تأثیر گذاشتند. مجموعه‌ای از فصول توسط محققین مستقر و جوان‌تر، کل دوره شامل تحولات اولیه و متأخر را پوشش می‌دهد و بینش‌های جدیدی را در مورد این دوره بسیار غنی در تاریخ منطق ارائه می‌دهد. این جلد به دو بخش «دوره‌ها و سنت‌ها» و «مضامین» تقسیم می‌شود و به خوانندگان اجازه می‌دهد تا از منظر تاریخی و سیستماتیک‌تر با موضوع درگیر شوند. برای دانشجویان و دانش پژوهان فلسفه قرون وسطی، تاریخ منطق، و تاریخ اندیشه ها، خواندن این کتاب ضروری خواهد بود.»
گلچینی از فلسفه در ایران جلد 3: الهیات فلسفی در قرون وسطی و پس از آن [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Seyyed Hossein Nasr, Mehdi Aminrazavi
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: ایران خانه یکی از معدود تمدن های جهان است که بیش از دو هزار و پانصد سال است که دارای سنت مستمر تفکر فلسفی بوده است. با توسعه الهیات اسلامی در قرون وسطی، بسیاری از مکاتب آن با جریان های فلسفی موجود فارسی در تعامل بودند و به یک کلام فلسفی متمایز یا الهیات جزمی تبدیل شدند. از استادان قطعی متکلمان شیعه و سنی، ایرانیان متعددی بودند، از جمله غزالی و فخرالدین رازی که در اینجا حضور برجسته ای دارند. گزیده های مهمی از مکاتب کلامی شیعه و سنی (از جمله معتزله و اشعریه) در این جلد گنجانده شده است که بسیاری از آنها تاکنون هرگز در غرب به صورت ترجمه در دسترس نبوده اند.
درآمدی بر منطق قرون وسطی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Alexander Broadie (الکساندر برودی)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Oxford University Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی: منطق دانان قرون وسطی بسیار فراتر از منطق ارسطو پیشرفت کردند و این کتاب نشان می دهد که این پیشروی تا چه حد آنها را در دو حوزه مرکزی برد. بروادی بر کارهای برخی از شخصیت های بزرگ قرن چهاردهم، از جمله والتر برلی، ویلیام اوکام، جان بوریدان، آلبرت ساکسونی و پل ونیز تمرکز می کند و به نظریه های آنها در مورد شرایط صدق و شرایط اعتبار می پردازد. او نشان می دهد که چه مقدار از آنچه که منطق قرن بیستم به نظر می رسد مشخصاً از مدت ها پیش آشنا بوده است. برودی متن خود را برای این ویرایش دوم به طور گسترده اصلاح کرده است، در حالی که شخصیت نسخه اول را حفظ کرده است. اکنون گزارش های کامل تری از مفروضات، زمینه های عمدی، و قیاس قرون وسطایی وجود دارد، و نتیجه گیری به طور قابل ملاحظه ای گسترش یافته است.
فلسفه دین در قرون وسطی: تاریخ فلسفه دین غرب جلد 2 [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Graham Oppy, N. N. Trakakis
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: دوره قرون وسطی یکی از غنی ترین دوران برای مطالعات فلسفی دین بود. با پوشش دوره‌ای از قرن ششم تا قرن شانزدهم و رسیدن به رنسانس، «تاریخ فلسفه دین غرب 2» نشان می‌دهد که چگونه متفکران مسیحی، اسلامی و یهودی در پرتو سنت‌های فلسفی که از دوران دین به ارث برده‌اند، ایمان دینی خود را تبیین کرده و از آن دفاع کردند. یونانیان و رومیان باستان کار "ایمان به دنبال فهم"، همانطور که توسط خود قرون وسطی ها نامگذاری شد، به عنوان یک رویارویی پر جنب و جوش بین - و ترکیبی پیچیده از - سنت های افلاطونی، ارسطویی و هلنیستی دوران باستان از یک سو، و سنت های مکتبی و رهبانی ظاهر می شود. از سوی دیگر، مدارس دینی غرب قرون وسطی. "فلسفه دین قرون وسطایی" مورد توجه محققان و دانشجویان فلسفه، مطالعات قرون وسطی، تاریخ ایده ها و دین خواهد بود، در حالی که برای هر علاقه مند به میراث فرهنگی غنی اندیشه دینی قرون وسطی قابل دسترس خواهد بود.
تاریخ فلسفه راتلج: فلسفه قرون وسطی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
John Marenbon (جان مارنبون)
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: این اثر با ترکیب آخرین پژوهش با دیدگاه‌های تازه در این حوزه تحقیقاتی پیچیده و به سرعت در حال تغییر، سنت‌های غنی فلسفه قرون وسطی عرب، یهودی و لاتین را مورد توجه قرار می‌دهد. کارشناسان در این زمینه تحلیل های جامعی از حوزه های کلیدی فلسفه قرون وسطی و تأثیرگذارترین چهره های آن، از جمله: ابن سینا، آوروس، میمونیدس، اریوجنا، آنسلم، آبلارد، گروسستست، آکویناس، هانری گنت، دونس اسکاتوس، پیتر اورئولی، ویلیام از ارائه می کنند. اوکهام، ویکلیف، سوارز، و تأثیر عظیم و پایدار بوئتیوس در غرب لاتین قرون وسطی. توجه ویژه ای به شخصیت های اصلی، اما کمتر شناخته شده در هر دوره، و به بافت فرهنگی فلسفه قرون وسطی در اسلام و غرب مسیحی اختصاص دارد.
عقل و وحی در قرون وسطی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Gilson, Étienne (اتین ژیلسون)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
New York: Charles Scribner's sons,
چکیده :
عقل و وحی در قرون وسطی حاصل سه سخنرانی عمیق و دقیق اتین ژیلسون در دانشگاه ویرجینیا است. او در سخنرانی اول از برتری ایمان بر عقل سخن می‌گوید. چنان جذاب که شنونده و خواننده واقعا باور می‌کند که وقتی شریعت را از کتاب مقدس آموخت و به احکام آن عمل کرد به چه چیز دیگر نیاز دارد. به فلسفه؟ ابدا، در حال و هوای سخنرانی اول چنین القا می‌شود که واقعا بدون معرفت فلسفی به مراتب بهتر می‌توان به شریعت عمل کرد. مسیحی مؤمن کسی است که به مطالب فلاسفه بی‌اعتنا باشد. وحی چنان ذاتاً غنی است که دیگر جایی برای دانشهای دیگر نمی‌گذارد. اورشلیم نمایندۀ وحی و آتن نمایندۀ عقل خوانده می‌شوند و «به راستی آتن را با اورشلیم چه کار؟» اگر اعترافات آگوستین را بخوانید درخواهید یافت که «فهم پاداش ایمان است، لذا در پی آن مباش که بفهمی تا ایمان آوری بلکه ایمان بیار تا بفهمی». اما همۀ این شور و حال در سخنرانی دوم «برتری عقل بر ایمان» از دست می‌رود. ژیلسون از زبان ابن رشد می‌پرسد اگر واقعا شرع آدمی را مکلف می‌سازد که با روشهای عقلی فلسفی در جستجوی خدا باشد و در مسائل اعتقادی مقلّد نماند پس دیگر چه حاجتی به وحی فوق طبیعی هست؟ بله به نظر ابن رشد وعده‌های بهشتی برای قبایلی که قدرت تفکر و استدلال ندارند تا آنها را از کار زشت باز دارد بسیار پسندیده است اما برای کسانی که می‌توانند با اتکا بر عقل راه اخلاقی را بپیمایند چه؟ ژیلسون در سومین سخنرانی «هماهنگی میان عقل و وحی» می‌کوشد الگویی ارائه کند که به هر یک از ایمان و عقل سهمی و جایی دهد. ژیلسون به روایت کردن از شخصیتهایی می‌پردازد که چنین الگویی را دنبال می‌کردند، کسانی مانند ابن میمون، الکساندر هِلیایی، قدیس بوناونتوره و شاید مهمتر از همه توماس آکوئیناس یا آکوئینی.
یهودیت به مثابه فلسفه: مطالعاتی درباره ابن میمون و فیلسوفان یهودی قرون وسطی در منطقه پروانس فرانسه [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
HOWARD KREISEL (هوارد کرایزل)
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Academic Studies Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی: مطالعاتی که شامل این جلد می‌شود، که بیشتر آنها برای اولین بار به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند، به برخی از موضوعات اصلی در فلسفه میمونیدس و پیروان او در پروونس می‌پردازند. در قلب این موضوعات این موضوع نهفته است که آیا آنها تصویری کاملاً طبیعت گرایانه از عملکرد نظم جهانی اتخاذ کردند یا جایی برای فعالیت ارادی خدا در تاریخ باقی گذاشتند. این موضوعات شامل شریعت الهی، خلقت، شرح ارابه، نبی و حکیم، نبوت موزاییک، دلایل احکام و دعا است. توجه ویژه ای به سه متفکر یهودی پروانسالی (اهل پروانس) کمتر شناخته شده اما بسیار مهم معطوف شده است: موسی بن تیبون، لوی بن ابراهام، و نسیم بن موسی مارسی.
جایگاه ابن‌سینا در تاریخ فلسفه اسلامی
سخنران:
حسین معصومی‌همدانی
نوع منبع :
سخنرانی , فیلم , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
برای مشاهده فیلم سخنرانی به آدرس داده شده در آپارات مراجعه کنید.
بازخوانی تاریخ فلسفه در مشرق اسلامی
نویسنده:
محمد عابدالجابری؛ مترجم: اسماعیل باغستانی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
تهران - ایران: شرکت نشر کتاب هرمس,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
کتاب حاضر مشتمل بر شش مقاله است که خواننده با مطالعه آن‌ها با روش‌شناسی و پاره‌ای از آرای «محمد عابد الجابری» در زمینه فلسفه آشنا می‌شود. مقاله اول به‌مثابه درآمدی روش‌شناختی است که «جابری» در پی آن به سبک و سیاق یک کارگاه آموزشی روش پژوهشی خود را توضیح می‌دهد. مقاله دوم نقد پرمایه و راهگشایی است در تاریخ‌نگاری فلسفه اسلامی در دوران جدید. مقالات بعدی متضمن نقد احوال و آثار و افکار سه شخصیتی است که به عقیده نویسنده تأسیس و تکمیل و احیاناً تخریب فلسفه اسلامی به دست آن‌ها صورت گرفته است (فارابی، ابن سینا، غزالی). جابری کتاب خود را در پنج بخش تالیف کرده است. در بخش نخست به «بازخوانی امروزین میراث، روش‌شناسی و چند نمونه» و در بخش دوم نیز «خاورشناسی و فلسفه اسلامی؛ روش و نگرش» را بررسی کرده است. خوانندگان در ادامه مطالعه کتاب «بازخوانی تاریخ فلسفه در شرق اسلامی» با «ابن‌سینا و فلسفه مشرقی» در بخش سوم آشنا می‌شوند. «عناصر سازنده و تناقضات اندیشه غزالی» عنوان بخش پایانی این کتاب است. کتاب حاضر دارای پیوستی با عنوان «جابری و پروژه نقد عقل عربی - اسلامی» است.
  • تعداد رکورد ها : 12