آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 51
اسرار فضائل فاطمة علیها السلام
نویسنده:
محمد حسین الیوسفی؛ ترجمه و تخریج حامد رحمان الطائی
نوع منبع :
کتاب , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام) , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
کربلا: العتبه الحسینیه المقدسه، قسم الشوون الفکریه و الثقافیه,
چکیده :
کتاب “أسرار فضائل فاطمة علیهاالسلام” فضائل زیادی از حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام را مورد بحث قرار داده است. فضائلی چون برکات اسم فاطمه علیهاالسلام، عنایت الهی به اسماء حضرت فاطمه و اهل بیت علیهم السلام، احترام به اسم فاطمه علیهاالسلام، اسرار اسم فاطمه علیهاالسلام، فاطمه علیهاالسلام و طهارت خاص ایشان، تجلی نور فاطمه علیهاالسلام در آسمان ها و زمین، انتشار نور فاطمه علیهاالسلام بر اهل بهشت، فاطمه علیهاالسلام و ملائکه، مصحف فاطمه علیهاالسلام، علم فاطمه علیهاالسلام، فاطمه علیهاالسلام شب قدر، فاطمه علیهاالسلام مثالی از نور خدا، فاطمه علیهاالسلام علت خلق عالم، رضایت و غصب خدا در رضایت و غضب فاطمه علیهاالسلام، فاطمه علیهاالسلام اولین شخصی که وارد بهشت می شود، فاطمه علیهاالسلام بهترین زنان، تسبیح فاطمه علیهاالسلام و آثار آن، حجاب فاطمه علیهاالسلام، آثار محبت فاطمه علیهاالسلام، فاطمه علیهاالسلام مدافع امیرالمؤمنین علیه السلام، و برخی مطالب دیگر.
كنوز الحكمة
نویسنده:
اعداد هیئه محمد الامین برنامج الموعظه
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بی جا: هیئه الامین,
چکیده :
کتاب حاضر که بنام کنوز الحکمه نام گذاری شده است دربردارنده بیش از 1000 حکمت، موعظه، قصه و... درباره صفات مومنین از زبان مبارک رسول الله ص و ائمه اطهار و علمای اعلام می باشد.
دنیا الفانیة
نویسنده:
السید عبدالله السید حسن الموسوی البحرانی المحرقی
نوع منبع :
کتاب , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بی جا: بی نا,
چکیده :
کتاب حاضر درباره دنیا و شناخت آن می باشد. کتاب حاضر به این حقیقت انسان را توجه می دهد که این دنیا فانی است و باید برای دنیای باقی تلاش کرد و تمام نعمات و نغمات این عالم فانی است...
ماذا بعد الموت؟
نویسنده:
علي معلم
نوع منبع :
کتاب , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
لبنان/ بیروت: دار البیان العربی,
چکیده :
کتاب حاضر همانگونه که از نام آن هم پیداست درباره مرگ و اتفاقات بعد از موت است. مصنف در مقدمه به اهمیت مسئله موت اشاره کرده که لفظ موت و مشتقاتش در حدود 161 بار در قرآن تکرار شده است که نشان از اهمیت آن است ولی دشمنان مغرض همواره در فکر القای شبهه و اختلاف افکنی در عقاید مسلمین می باشند و لذا کتاب حاضر درباره موت و اهمیت آن نگاشته شده است.
انحراف در غیرت ورزی و پیامدهای آن در آموزه های اسلامی
نویسنده:
میری مجتبی, سبحانی نیا محمدتقی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
اصفهان: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
غیرت یکی از صفات اخلاقی است که در مرحله عمل، یعنی غیرت‌ورزی، ممکن است دچار آسیب شود و از مسیر صحیح خود خارج شود. خروج غیرت از محدوده‌های خود منجر به افراط یا تفریط در غیرت‌ورزی می‌شود. هرکدام از افراط و تفریط در غیرت‌ورزی موجب بروز پیامدهای نامطلوبی برای انسان و اجتماع می‌شود. در آموزه‌های اسلامی پیامدهایی برای زیاده‌روی و کوتاهی در غیرت‌ورزی بیان شده است که در این تحقیق به بعضی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره شده است. از جمله پیامدهای افراط در غیرت‌ورزی، سوء‌ظن و تجسس و از پیامدهای تفریط در غیرت‌ورزی، غضب الهی و گرفته‌شدن روح ایمان هستند.
صفحات :
از صفحه 107 تا 137
مقایسه دو مفهوم سازی سنتی و جدید از اخلاق
نویسنده:
فرشته ابوالحسنی نیارکی, امیراحمد شجاعی
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم) , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها : دانشگاه معارف اسلامی,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
در تعریف سنتی، اخلاق به ملکه نفسانی که منشأ صدور فعل است، تحلیل می گردد. تحلیل جدید اخلاق را، الگوی رفتار ارتباطی مبتنی بر رعایت حقوق طرف ارتباط می داند. این تعاریف از جهاتی شباهت دارند: هر نسبت به اخذ خوبی و بدی در تعریف، لابشرط است. التزام به پایداری اخلاق و اختیاری بودن و ذومراتب شمردن آن، از دیگر مشابهات است. در مواضع اختلاف این تعاریف، تعریف سنتی، اخلاق را به صفات درونی و تعریف جدید به صفات بیرونی می کشاند. تحلیل جدید برخلاف تحلیل سنتی، محمول چندموضعی بودن اخلاق را می نمایاند. در تعریف سنتی، «ملکه» علت صدور فعل اخلاقی است که جامع نگری را برخلاف تعریف جدید از بین می برد.
صفحات :
از صفحه 33 تا 46
سفر فی عالم الموت والبرزخ
نویسنده:
شبر الفقیه
نوع منبع :
کتاب , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بیروت: دار المحجه البیضاء,
چکیده :
ماذا بعد الموت؟ هذا ما سعى الكاتب إلى مناقشته وبيانه وذلك من خلال دراسة تحليلية مقارنة في ضوء المنهج العلمي والكلامي والروائي . الكتاب مقسم إلى أربعة فصول كالتالي: الفصل الأول يتحدث عن إثبات الحياة بعد الموت وعن كون المعاد فكرة لا غبار عليها. الفصل الثاني يتحدث عن المعاد من المنظور العلمي ويناقش الشبهات المطروحة حول المعاد. الفصل الثالث يتحدث عن عالم البرزخ. الفصل الرابع يتحدث مشاهد وأحداث يوم القيامة.
سلوک الی الله
نویسنده:
السيد عبد الله شبر، تعلیق و تصحیح: سامی الغریری
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بیروت: دار جواد الائمه (ع),
چکیده :
کتابی بسیار با ارزشمند و تاثیرگذار از سید عبدالله شبر مفسر نکته سنج تشیع در مورد اخلاق اسلامی و ذکر فضائل اخلاقی، صفات الهی ، یاد قبر و قیامت و... که هر خواننده ای را تحت تاثیر خود قرار می دهد.
تفسیر تطبیقی و تحلیلی آیه امامت در تفاسیر فریقین
نویسنده:
نسرین کردنژاد، زهره شریعت ناصری، محمدهادی مفتح
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها,
چکیده :
از آیات مورد استناد شیعه در اثبات عصمت امام و تنصیصی بودن مقام امامت، آیه 124 بقره است. استناد به ادله لفظی همچون اطلاق فراز «لاینال عهدی الظالمین»، تناسب این فراز از آیه، به عنوان پاسخ خدا، با درخواست ابراهیم علیه السلام و نیز ادله عقلی از جمله دلایلی است که مفسران شیعه بر مدعای خود اقامه نموده اند. در مقابل، مفسران اهل سنت با حمل لفظ «اماما» به «نبیا»، تنصیصی بودن مقام نبوت و عصمت نبی را برداشت کرده اند. از بررسی در تفاسیر اهل سنت به دست می آید که اغلب مفسران اهل سنت به منظور اثبات اعتقاد خود؛ مبنی بر به حق بودن خلافت شیخین و رد دیدگاه مفسران شیعه، به تاویل آیه دست زده اند. نادرستی این تاویل با ادله محکمی که مفسران شیعه بیان داشته اند، اثبات شده است.
صفحات :
از صفحه 7 تا 24
روایات طینت و اختیار انسان
نویسنده:
معصومه رضوانی، مهدی ذاکری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم : دانشگاه قم ,
چکیده :
در جوامع روایی شیعی، روایاتی وجود دارد که بر اساس آن، طینت، یا به عبارتی مادهٔ اولیهٔ آفرینش انسان، در مؤمن یا کافر شدن یا سعادت و شقاوت او نقش اساسی دارد؛ به گونه‌ای که خداوند انسان‌های مؤمن را از ماده‌ای خوش‌بو و خوشایند با عنوان طینت علیین، و انسان‌های کافر را از ماده‌ای بدبو و ناخوشایند با عنوان طینت سجین آفریده است. مسلم است که این روایات با این تعابیر، منافی اختیار انسان و به تبع آن عدل الاهی است. از این‌رو اندیشمندان مختلف تلاش‌های فراوانی برای رفع تعارض این روایات با اختیار و عدل الاهی صورت داده‌اند و راه‌حل‌های مختلفی پیشنهاد شده است. تحقیق حاضر این راه‌حل‌ها را گزارش، بررسی و نقد کرده و در نهایت، راه‌حل و رویکرد جدیدی را در تفسیر و تأویل این روایات پیشنهاد داده است.
صفحات :
از صفحه 47 تا 75
  • تعداد رکورد ها : 51