جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
صفحه اصلی کتابخانه
> جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
و
یا
بجز
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
نویسنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
نویسنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
تنها فرادادههای دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
نوع منبع:
کتاب
تمام موارد
فرمت:
تصویر
تمام موارد
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
*برای جستجوی عین عبارت , عبارت مورد نظر را درون گیومه ("") قرار دهید . مانند : "تاریخ ایران"
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
15646
تعداد رکورد ها : 297607
عنوان :
ترمذی حکیم یا صوفی
نویسنده:
پروانه عروج نیا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: انجمن علمی عرفان اسلامی ايران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عارف
,
ولایت
,
مکتب حکیمیه
,
حکمت
,
اصطلاحنامه تصوف
,
اصطلاحنامه عرفان
کلیدواژههای فرعی :
اولیاء الله ,
نبوت ,
سلوک ,
فرح ,
مُحَدِّث ( لفظ ) ,
ملامتیه (از صوفیه) ,
علوم اسلامی (سایر) ,
چکیده :
در این مقاله با توجه به شرح احوال و آرای محمد بن علی ترمذی مشهور به حکیم ترمذی عالم، محدث، فقیه و عارف سده سوم هجری و موسس مکتب «حکیمیه» روشن خواهیم ساخت که وی بدون پیوند ارادت با مشایخ صوفیه به آرا و عقایدی نزدیک به اهل تصوف دست یافت و تصوف و صوفیان پس از خود را نیز متاثر از این آرا و عقاید کرد. در این نوشتار استقلال اندیشه ترمذی و حکمت یا عرفان او از تصوف رایج در آن روزگار و نیز تفاوت آن با عقاید صوفیان بررسی شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 107 تا 131
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ساختار حکومت در نهج البلاغه
نویسنده:
علی اکبر نوایی، سید حسین سیدموسوی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فقه سیاسی
,
دین و سیاست
,
حکومت اسلامی
,
حکومت امام علی (ع)
,
فلسفه سیاست
,
حکومت در نهج البلاغه
کلیدواژههای فرعی :
مقبولیت ,
ظلم ,
سیره ائمه اطهار علیهم السلام ,
اصطلاحنامه تاریخ اسلام ,
مشروعیت حکومت (مسائل جدید کلامی) ,
مشروعیت حکومت اهل بیت ,
قرآن ,
سیره نبوی(پیامبر ص) ,
منشا الهی حکومت ,
اقامه حق ,
مقبولیت مردمی حکومت ,
کارآمدی حکومت ,
مفهوم حکومت ,
صلاحیت حاکم ,
منشا اجتماعی حکومت ,
نظارت در حکومت ,
شاپا (issn):
2228-7256
چکیده :
نهج البلاغه در حوزه فقه سیاسی، پس از قرآن کریم و سیره سیاسی پیامبر اکرم (ص)، بنیانگذار فلسفه سیاسی اسلام است که راهبردهای سیاسی روشنگرانه ای در زمینه حکومت و ساختار آن ارائه نموده است. حکومت، قدرت و ولایت بر جامعه از ناحیه خداوند به عنوان حق حاکمیت الهی به کسی منتقل می شود که وجودش سراسر، تجلی الهی است. حکومت وسیله اقامه حق و زدودن ظلم و ستم از جامعه است و حکومتی مشروع خواهد بود که از طرفی منشا الهی داشته، حاکم آن واجد صلاحیت های ذاتی باشد، و از طرف دیگر از اقبال مردم بهره مند نمی باشد؛ چرا که مقبولیت مردمی حکومت باعث کارآمدی آن خواهد شد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 171 تا 194
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی براهین اثبات وجود خدا در آثار اسپینوزا
نویسنده:
علی فتح طاهری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
الله
,
اسپینوزا
,
برهان اثبات وجود خدا
,
براهین خداشناسی
,
براهین اثبات واجب(حکمت نظری)
کلیدواژههای فرعی :
برهان صدیقین (اثبات خدا) ,
ممکن الوجود ,
برهان انی ,
جوهر (منطق) ,
برهان لمی (منطق) ,
محسن جهانگیری ,
جوهر واحد ,
طبیعت طبیعت آفرین ,
جوهر مشروط ,
حالت ,
کتاب اخلاق اسپینوزا ,
برهان وجودی ,
ابن سینا ,
صفات حقیقی ,
صفات خدا ,
صفات و اسما حسنای خداوند ,
صفات ذاتى ,
مفهوم تصوری خدا ,
تأملات (کتاب) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
2008-7063
چکیده :
یکی از دغدغههای اساسی فیلسوفان مسئله اثبات وجود خدا بوده است. اهمیت این مسئله برای اسپینوزا که اساس فلسفه او را خدا تشکیل میدهد بیش از فیلسوفان دیگر است. او که مهمترین اثر خویش، اخلاق، را با تعریف خدا آغاز میکند و با برترین سعادت انسانی، یعنی عشق، به خدا به پایان میبرد، مسئله وجود خدا را در آثار مختلف خود مورد توجه قرار میدهد و وجود او را به دو شیوه لمی و انی اثبات میکند. اسپینوزا مفهوم جدیدی از خدا ارائه میدهد و او را جوهر واحد و طبیعت طبیعت آفرین میخواند که همه چیز در او است و واجد صفات نامتناهی و از جمله صفت بعد است. براهین مختلفی که وی برای اثبات وجود خدا اقامه میکند تقریباً متناظر با براهین دکارت، و به معنایی تقریر جدیدی از این براهین است. در این مقاله تقریرهای مختلف براهین لمی و انی در آثار اسپینوزا مورد بررسی قرار میگیرد و شباهت آنها با براهین دکارت نشان داده خواهد شد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 53 تا 80
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حیات برزخی از دیدگاه آیات و روایات
نویسنده:
مرضیه خزعلی، سید مرتضی موسوی گرمارودی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
آیات برزخ
,
عالم برزخ
,
حیات برزخی
,
احوال معاد
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
عذاب برزخی ,
احادیث امامت ائمه اثنی عشر(ع) ,
حیات دنیوی ,
سؤال قبر ,
سؤال نکیر و منکر ,
فشار قبر ,
نعمت های برزخی ,
شفاعت در برزخ ,
تکامل برزخی نفس ,
احوال دوزخ ,
اهل برازخ ,
قرآن ,
سوره آل عمران ,
سوره نحل ,
سوره یس ,
سوره منافقون ,
سوره غافر ,
سوره مؤمنون ,
مرگ (فقه) ,
قوم شعیب ,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع) ,
مراحل عالم برزخ ,
ارواح برزخی ,
آگاهی برزخی ,
تمثل اعمال در برزخ ,
حیات برزخی پیامبر (ص) ,
حیات برزخی امام (ع) ,
قوم حضرت صالح (ع) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
شیخ طوسی: ابوجعفر محمد بن حسن
,
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
,
مرتضی مطهری
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
شاپا (issn):
2228-7256
چکیده :
چگونگی حیات برزخی و مراحل پس از آن از جمله مسائلی است که همواره ذهن انسان را به خود مشغول ساخته است. برخی از آیات قرآن نظیر: مومنون / 101 ـ 100؛ آل عمران / 170 ـ 169؛ یس / 27 ـ 26؛ مومن / 11 و 46؛ منافقون / 10؛ نحل / 32؛ به روشنی بیانگر وجود عالم برزخ و ویژگی های آن است، چنان که حیات جاویدان شهیدان راه خدا و پاداش های آنان گواه روشنی بر عالم برزخ و نعمت های برزخی است. همچنین روایات فراوانی ـ که در برخی از آنها ادعای تواتر شده است ـ درباره عالم برزخ و کیفیت زندگی در آن و گزارش های مربوط به احوال اولیای الهی و انسان های متقی و گنهکار و میزان و کیفیت رابطه آنها با دنیا و مراحل عالم برزخ، در منابع فریقین آمده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 65 تا 92
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقایسه دو تفسیر ادبی الکشاف و التفسیر البیانی للقرآن
نویسنده:
آفرین زارع، احمد قاسمی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
تفسیر بیانی
,
اعجاز بیانی قرآن
,
تفسیر کشاف
,
تفسیر البیانی للقرآن
کلیدواژههای فرعی :
شیوه بیانی ,
روش تفسیر ,
اعجاز نظم قرآن ,
قرآن و ادبیات ,
بلاغت در تفسیر ,
روان شناسی و تفسیر ,
شیوه چشایی در تفسیر ,
مباحث نحوی تفسیر ,
واژه شناسی تفسیر ,
شاپا (issn):
2228-7256
چکیده :
تفاسیر قرآن با رویکردهای مختلفی به نگارش درآمده است که یکی از پیشتازترین این رویکردها، رویکرد ادبی است. فصاحت و بلاغت آیات قرآن کریم یکی از وجوه اعجاز قرآن است. از این رو برخی از مفسران برای کشف مراد خداوند از آیات، به نگارش تفسیر ادبی پرداخته اند. این مقاله بر آن است تا با مقایسه تفسیر الکشاف زمخشری و التفسیر البیانی للقرآن بنت الشاطیء نگرش ها، نظریه ها و امتیازهای هر کدام و میزان پیشرفت این رویکرد را بررسی نماید. با پیشرفت علوم بلاغی، تفاسیر ادبی هم رو به تکامل گذاشته تا آنجا که برخی از مفسرین معاصر بر متقدمان برتری یافته اند؛ چنانکه بنت الشاطیء با بهره بردن از تلاش های مفسران قبلی تفسیری به مراتب کامل تر و زیباتر، از قرآن کریم ارائه داده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 109 تا 126
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آسیب شناسی تفسیر علمی با محوریت تفسیر پرتوی از قرآن
نویسنده:
علیرضا نوبری، محمدعلی رضایی اصفهانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تفسیر علمی
,
پرتوی از قرآن
,
سید محمود طالقانی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
تفسیر قرآن
,
تفسیر علمی قرآن
,
رابطه قرآن و علم
کلیدواژههای فرعی :
خلق آدم (ع) ,
روش تفسیر ,
قرآن ,
اعجاز علمی قرآن ,
نظریه هفت آسمان ,
آسیب تفسیر علمی ,
آسیب مبنایی تفسیر علمی ,
آسیب روشی تفسیر علمی ,
آسیب محتوایی تفسیر علمی ,
مزایای تفسیر علمی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
,
ناصر مکارم شیرازی
شاپا (issn):
2228-7256
چکیده :
بیش از 700 آیه قرآن به مسائل علمی نظیر: هستی شناسی، طبیعت شناسی و زیست شناسی اشاره دارد. مفسران اسلامی به منظور اثبات مباحث علمی قرآن، به تفسیر علمی قرآن روی آورده اند. با پیشرفت و رشد فزاینده علوم تجربی و تکنولوژی در عصر حاضر، گرایش به این نوع تفسیر نیز در سده اخیر رو به افزایش یافته است. تفسیر پرتوی از قرآن نوشته سید محمود طالقانی از جمله تفاسیری است که در مواردی، از این روش بهره برده است. این اثر گرچه شامل تفسیر بخش اندکی از قرآن بوده و دارای مزایا و ویژگی های قابل توجهی نظیر: توجه به آسیب های تفاسیر علمی و اعجاز علمی قرآن می باشد، اما در مواردی این اثر از نظر: مبنایی، روشی و محتوایی در زمینه تفسیر علمی آیات، نیازمند پیرایش و آسیب زدایی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 65 تا 84
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
صوفیه و استماع قرآن
نویسنده:
عباسی حبیب اله, صدیقه پوراکبرکسمایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: انجمن علمی عرفان اسلامی ايران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
صوفیه (فرق کلامی)
,
ثعلبی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن کریم
,
سَماع
,
اصطلاحنامه عرفان
کلیدواژههای فرعی :
تفسیر قرآن ,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته) ,
استماع قران ,
آیات کریمه قرآن ,
چکیده :
در قرآن، کریمه ای است که بیانگر تاکید قرآن بر «استماع» و «انصات» است. در این آیه، این دو لازم و ملزوم یکدیگرند. در کتاب های صوفیه، حکایات بسیاری است که بر استماع قرآن و به عبارتی «نیوشیدن» آن دلالت دارد؛ حکایاتی که در آن صوفی پس از شنیدن قرآن، چنان منقلب می شود که گاهی جان می بازد. در این نوشتار، پس از معرفی ثعلبی که از گردآوردندگان این حکایات است، به بررسی این حکایات و بیان چندین حکایت پرداخته شده است. طبقه بندی این حکایات با نظر به مستمعان آن از دیگر مواردی است که به آن اشاره رفته است. در پایان به این نتیجه رسیدیم که شماری از این مستمعان تحت تاثیر بعد جمالی و شماری دیگر تحت تاثیر بعد جلالی قرآن قرار گرفته اند؛ در واقع هیبت و رهبت از سویی و شوق و رغبت قرآن از دیگر سو آنان را متاثر می کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 59 تا 78
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جایگاه حقیقت محمدی و حقیقت علوی در عرفان امام خمینی
نویسنده:
علی شیخ الاسلامی، نفیسه مصطفوی
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: انجمن علمی عرفان اسلامی ايران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خلافت
,
انسان کامل (کلام)
,
اسم مستاثر
,
سر احمدی
,
حقیقت علوی
,
مشیت مطلقه
,
عرفان شیعی
,
اصطلاحنامه عرفان
کلیدواژههای فرعی :
امامت ,
ائمه شیعه(ع) ,
عالَم مُلک(قسیم عالم لاهوت و جبروت و ملکوت) ,
مقام رسالت(قسیم مقام نبوت و ولایت و خلافت) ,
مقام ولایت(قسیم مقام نبوت و رسالت و خلافت ,
امام خمینی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
امام خمینی
چکیده :
شناخت جایگاه حقیقت محمدی و حقیقت علوی در مراتب ظهور، یکی از بنیان های معرفتی عرفان امام در مبحث انسان کامل است. شناخت نسبت این دو و توجیه معنای ظهور تبعی اسم اعظم در حقیقت علوی و اختصاص اسم مستاثر به حقیقت محمدی مباحث جدیدی را پیش روی انسان می گشاید. اعتقاد به مقام علوی، در عرفان امام خمینی، نقطه عطفی است که آن را از عرفان ابن عربی و قیصری متمایز نموده و صبغه شیعی به آن داده است. ایشان در مساله ولایت و خلافت ظاهری رسول ختمی مرتبت متلزم به دو اصل ثقلین بوده و با آنکه احترام زیادی برای ابن عربی قائل است و او را شیخ کبیر می خواند؛ در مساله خلافت رسول اکرم (ص) موضع می گیرد و با مبانی عرفانی پاسخ ایشان را می دهد. ایشان حقیقت علوی را در بحث ولایت مطلقه گنجانده و خلافت ظاهری را منتسب به آن بزگوار می داند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 43 تا 58
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جایگاه فطرت در آرای امام خمینی
نویسنده:
محمد غفوری نژاد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: انجمن علمی عرفان اسلامی ايران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
برهان فطرت
,
نظریه فطرت
,
فطرت(کلام)
,
عشق به کمال مطلق
,
اصطلاحنامه عرفان
,
امام خمینی
کلیدواژههای فرعی :
عالم طبیعت ,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام) ,
ذات مقدس الهی ,
عرفان نظری ,
عالَم نور(مقابل عالَم ظلمت) ,
علم حصولی(مقابل علم حضوری) ,
فطریات ,
برهان فطرت عشق به کمال ,
فطرت مخموره ,
فطرت محجوره ,
احکام فطرت ,
فطری بودن معاد ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
امام خمینی
چکیده :
امام خمینی در حمکت و عرفان، شاگرد حکیم شاه آبادی است و به تبع او در باب فطرت نظریه پردازی کرده و نوآوری هایی دارد. امام فطرت انسان را از لوازم وجودی او می داند و آن را متصف به خیریت و نورانیت معرفی می نماید. وی از راه های گوناگون با تمسک به مقتضیات فطرت، به اثبات مبدا، توحید و جامعیتش نسبت به صفات کمال می پردازد. وی همچنین مفهوم ولایت را به فطرت پیوند می دهد و بر اثبات معاد نیز استدلال های مبتنی بر فطرت می آورد. امام درباره انگاره فطری بودن دین نیز نظریه پردازی کرده و تحلیلی از رابطه مجموعه معارف دین از یک سو و فطرت انسانی از سوی دیگر، به دست داده است. در آرای امام خمینی بر فطرت عشق به کمال و تنفر از نقص، تکیه فروان شده است. امام خمینی مباحث مربوط به فطرت را در مواضع پراکنده ای از آثارش مطرح کرده است، اما پژوهش حاضر نشان می دهد که مجموعه این مباحث، در دیدگاه امام خمینی، در قالب یک نظریه نظام مند و سازوار قابل صورت بندی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 79 تا 106
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معرفت پیشین
نویسنده:
علی اصغر خندان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
قضایای تحلیلی
,
قضایای ترکیبی
,
معرفت پیشین(مقابل معرفت پسین)
,
معرفت پسین(مقابل معرفت پیشین)
,
حقایق ضروری((لایب نیتس)، مقابل حقایق امکانی لایب نیتس)
کلیدواژههای فرعی :
تجربه گرایی (مسائل جدید کلامی) ,
نظریه مبناگروی ,
نظریه سازگاری ,
حقایق ترکیبی ,
حقیقت کلی ,
حقیقت امکانی ,
چکیده :
در این مقاله، دو موضعگیری تجربهگرایان، در برابر چالش مهمّ معرفت پیشین و مستقلّ از تجربه (مانند حقایق ریاضی، منطقی و...)، مورد بررسی قرار گرفته است. موضع و پاسخ اوّل، این است که معرفت پیشین، مربوط به حقایق و گزارههای تحلیلی، یعنی گزارههایی که بر حسب معانی الفاظ موجود در آنها، صادق هستند، میباشد. مؤلّّف، در مقام نقد، به مثالهای متعدّدی اشاره میکند که حقیقتی، ترکیبی و نه تحلیلی هستند، و معرفت ما به آنها، به نحو پیشین میباشد. موضع و پاسخ دیگر، از آن کواین است که اساساً تمایز میان حقایق تجربی و پیشین را نفی میکند و تمام حقایق را به درجاتی، تجربی و لذا اصلاحپذیر میداند. برای بررسی موضع کواین و برای تأمّل بیشتر در چیستی معرفت پیشین، ابتدا دربارهی این پیشفرضهای کانت، بحث شده که آیا حقایق پیشین، باید کلّی و ضروری باشند. مؤلّف، به ویژه با بهرهگیری از نظریّات کریپکی، در صدد است نشان دهد که بر خلاف نظر کانت، حقایق جزئی هم میتوانند به نحو پیشین، دانسته شوند. همچنین نظر کواین دربارهی اصلاحپذیری برخی حقایق، همچون اصل عدم تناقض، قابلدفاع نیست. آنچه بیان شد، دو نگاه مبناگرایانه به مسألهی توجیه و از جملهی به مسألهی معرفت پیشین بود. در پایان مقاله، تقریر متفاوت قائلان به نظریّهی سازگاری از معرفت پیشین و حقیقت ضروری، مورد بررسی قرار گرفته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 187 تا 206
مشخصات اثر
ثبت نظر
15646
تعداد رکورد ها : 297607
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید