جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
>
ب: فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی دوره سوم (خردگرایی فلسفی)
>
ابن سینا: ابوعلی سینا
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
تعداد رکورد ها : 2884
عنوان :
خدا در اندیشه ابنسینا و دکارت
نویسنده:
زهرا رنجبر
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
اندیشه
,
خدا (اسماء ذات الهی)
,
هنر و علوم انسانی
,
دکارت ، رنه
,
ابن سینا، حسینبن عبدالله
,
دکارت، رنه
,
هنر و علوم انسانی
,
ابن سینا، حسین بن عبدالله
,
دکارت ،رنه
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
بحث از مفهوم خدا ، صفات او و دلایل اثبات وجود خدا ، مربوط به فلسفه یدین استکه خود شاخه و شعبه ای از فلسفه است و در عین حال دانشی دامن گستر و پویاست . مسئله ی خدا نیز مسئله ای بسیار دیرپا و ریشه دار است و کل گستره ی تاریخ بشری و سراسر زندگی بشر را فرا گرفته و بشر هیچ گاه از دغدغه ی تأمل و اندیشه و بحث و کاوش درباره ی خدا فارغ نبوده است . ارائه دادن تعریفی از خدا که فراگیرنده ی تمامی کاربردهای این کلمه و معادل های آندر زبان های دیگر باشدبسیار دشوار و شاید غیر ممکن است . حتی این تعریف که بگوییم « خدا موجودی است ماوراء انسان و ماوراء طبیعت که جهان را اراده می کند . » نارساست . بنابراین تعریف مذکور ، به نحو جامع و مانع قابل اطلاق بر خدا نیست .هدف اصلي رسالهي حاضر شناخت و مقايسهي ديدگاه دو فيلسوف ممتاز و برجسته شرق و غرب يعني ابن سينا و دكارت در مسئلهي خداوند است.خدا از نظر ابن سينا واجب الوجود است، به عبارتي موجودي ضروري الوجود است يعني فرض معدوم بودن آن محال است و براهيني كه وي در اثبات واجب الوجود مطرح مينمايد، برهان وسط و طرف و برهان وجوب و امكان (صديقين) ميباشد كه در ضمن رساله به بيان آنها خواهيم پرداخت.از نظر دكارت، خدا به عنوان مفهومي (تصوري) فطري به طور بالقوه در انسان وجود دارد، براهيني كه دكارت براي اثبات خداوند اقامه نموده، برهان علامت تجاري (صنعتي) و برهان وجودي است كه مطرح خواهيم نمود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اندیشههای عرفانی ابنسینا و تاثیر آن بر سهروردی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
عشق
,
تفکر عرفانی
,
حکمت اشراق the School of Illumination
,
فلسفه مشاء
,
ابن سینا، حسین بن عبدالله
,
ابن سینا، حسینبن عبدالله
,
سهروردی، عمربن محمد
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
سهروردی، عمربن محمد
,
اشراق (فلسفه)
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
بخشي از تاليفات بجاي مانده از ابن سينا نشان دهنده ي توجه اين حكيم عقل گراي مشايي به حوزه ي مباحث عرفاني و به زعم برخي صاحب نظران نشان از تلاش وي براي تاسيس نوعي از حكمت مبتني بر اشراق و عرفان است. در اين پژوهش پس از معرفي اجمالي عرفان ،رابطه ي ابن سينا با عرفان و تصوف و ميزان تاثيرپذيري وي از آنها مورد بررسي قرارمي گيرد وديدگاه هاي مختلفي كه در مورد حكمت مشرقي او وجود دارد و پيوند ميان اين حكمت وآرا عرفاني او را مطرح مي كند ارزيابي شده است .بي شك براي شناخت انديشه هاي عرفاني ابن سينا بايد محتواي آثار بوعلي در حوزه ي مباحث عرفاني شناخته شود . معرفي اين آثار و بيان محتواي آنها از اهداف اين تحقيق بوده زيرا از طريق آن مي توان به ميزان پيوستگي انديشه ي ابن سينا و عرفان و نوع نگرش وي به مسايل عرفاني پي برد. حاصل آن كه نگرش ابن سينا به عرفان نگرشي فيلسوفانه است ونه عارفانه . و پرداختن وي به مسايل عرفاني به معني خروج وي از ساحت انديشه ي استدلالي و ورود به جرگه ي اهل مكاشفه نيست . عليرغم اين كه ابن سينا عارف نبوده اما آراء او در حوزه ي مباحث عرفاني در انديشه هاي برخي عارفان و انديشمندان پس از او تاثير گذار بوده است. يكي از كساني كه از اين آراء بهره برده شهاب الدين سهروردي بنيان گذارحكمت اشراقي است شناخت پيوند ميان ابن سيناوسهروردي نشان از امتدادجريان تفكر در حوزه ي فرهنگ اسلامي دارد وگسست ميان فلسفه ي ابن سينايي و فلسفه ي اشراقي را نفي مي كند. يكي ازحلقه هاي واسطه ميان انديشه ي اين دو حكيم اشتراكاتي است كه درنگرش به حوزه ي مباحث عرفاني داشته اند .اين اشتراكات با بررسي رسايل عرفاني سهروردي و مقايسه ي آنها با نوشته هاي عرفاني ابن سينا به خوبي نشان داده مي شودو از اين طريق سهم ابن سينا در تاسيس يك نظام فلسفي مبتني بر عقلانيت و تجربه ي عرفاني كه نام حكمت اشراقي برآن نهاده شده تاحدودي آشكار مي شود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اهداف و روش های تربیت سینوی مبتنی بر فرایند ادراک
نویسنده:
کمال نصرتی هشی، رضا علی نوروزی، زهره متقی، مهرنوش امینی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اهداف تربیت
,
روش تربیت
,
تربیت
,
انواع ادراک
,
مبنای ادراک
کلیدواژههای فرعی :
اتصال نفس به عقل فعال ,
عقل عملی ,
نفس حیوانی ,
نفس نباتی ,
علم نفس ,
ادراک تخیلی ,
ادراک حسی ,
ادراک عقلی ,
ادراک کلیات ,
راه کشف و شهود ,
حقیقت نفس انسانی ,
مراتب عقل ,
زمینه فلسفی تربیت ,
قرب الهی ,
فلسفه مشاء ,
عقل ( جوهر ) ,
عقل فعال ,
ماهیت سعادت حقیقی ,
درجات نفس ,
فعال کردن حواس ,
رابطه حافظه و تربیت ,
آموزش جستجوگرانه ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
هدف اصلی این پژوهش، که با رویکرد کیفی و با روش توصیفی استنتاجی صورت گرفته است، این است که مبانی ادراک و اقسام آن از منظر ابن سینا و پیامدهای تربیتی آن را بازشناسی کند. یافته های این پژوهش نشان می دهد که در فلسفه ابن سینا نفس جایگاه والایی دارد و مبنای ادراک شناخته می شود. همچنین، بعد از بحث در باب ادراک و تعریف و معرفی انواع و مراتب آن، به دلالت های تربیتی به ویژه در بعد اهداف و روش با توجه به مبانی ادراک می پردازیم و خواهیم دیدکه طبق پژوهش حاضر، هدف نهایی در نظام تعلیم و تربیت سینوی رسیدن به سعادت «نزدیکی به خداوند» است ولی دست یافتن به چنین هدفی، نیازمند رسیدن به اهداف فرعی ای چون رشد و تکامل قوای حسی، تخیلی، عقلی و در نهایت ادراکات شهودی است؛ لذا پژوهش حاضر به کارگیری فعال حواس، حفظ و به خاطر سپردن، جهت دهی تخیل و خلاقیت، سیر عقلانی، آموزش های جست وجوگرایانه و تقویت فکر و اندیشه، شهود یا مشاهده حضوری و باطنی (حدس) و روش های تلفیقی را به عنوان روش تربیت معرفی می کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 75 تا 100
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ملاصدرا و معناشناسی
نویسنده:
حسن همتائی، علی اکبر احمدی افرمجانی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حکمت متعالیه
,
مشتق
,
ملاصدرا
,
اسم لفظی
,
حکمت متعالیه
,
مشتق
,
زبان شناسی
,
معناشناسی حرف
,
اسم معنا
,
معناشناسی صدرایی
کلیدواژههای فرعی :
اسفار ,
اصالت وجود ,
کتاب مفاتیح الغیب (ملاصدرا) ,
الصفه ,
معقول ثانی ,
دلالات لفظی ,
مفهوم ,
رابطه اسم و مسمی ,
اطلاق ,
اسم خاص ,
معنی شناسی ,
ارجاع (منطق) ,
اسم عام ,
اصالت وجود ,
معنا ,
دلالت لفظی ,
اسمای اعلام ,
نحوه دلالت اسم بر مسما ,
عنوان ,
معقولات ثانیه((ما لیس باول)، مقابل معقولات اولی) ,
معنای اساسی واژه ,
اشتراک لفظی ,
معانی کلی عقلی ,
نام بی مسما ,
مسمای بدون نام ,
هویت های عینی ,
معنی همه گیر ,
معنی تهی ,
اللمعات المشرقیه ,
هویت زبانی ,
وضع اسم ,
نظریه ارجاعی خام ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
صدرا یکبار اشاره میکند که آنچه عارفان بدان اسم میگویند، نزد فیلسوفان به نام مشتق شناخته میشود. اما در مواضع دیگری، خود از واژهی اسم استفاده میکند و حتی تقسیمبندی ظریفی میان اسم، صفت و ذات را معرفی مینماید. در باب معنای اسم، او در موضعی بهصراحت اعلام میکند که اسمها به ازای معانی کلی عقلی هستند و نه به ازای هویات عینی، و حتی برای نامها در عالم اسماء، به موازات اشیاء، قائل به جنس و فصل میگردد. اما در موضع دیگری بیان میکند که اینطور نیست که تنها ماهیتهای کلی دارای نام باشند، بلکه اشخاص و معقولات ثانی هم میتوانند موضوعله نام باشند. گویی برداشت صدرا از معنا گاهی بسیار تنگ و گاهی وسیعتر بوده است. این وسعت نظر هنگامی که او دربارهی نامهای بی مسما و مسماهای بدون نام سخن میگوید بیشتر به چشم میآید و در هنگام بحث از امکان و چگونگی نامیدن خداوند به اوج میرسد. در اسفار، نام خداوند را نامی برای همهی اشیاء و مسمای نام خداوند را مسمایی برای همهی نامها می شمرد. چنین قبض و بسطی در اشارههای صدرا به معنا، است که تلاش نویسندگانی چون سجاد رضوی را در تطبیق نظر صدرا بر [گوشههایی از] نظریات معناشناسی معاصر نامطلوب میسازد. در واقع نظر به بنیادهای بهکلی دیگرگون فلسفهی اصالت وجود، ظهور هرگونه شباهت ظاهری میان معناشناسی معاصر و معناشناسی صدرایی را باید به دیدهی تردید نگریست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 119 تا 142
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تعریف عکس مستوی از دیدگاه ابن سینا
نویسنده:
سعید انواری، روح الله عالمی
نوع منبع :
مقاله , شرح اثر , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران : دانشگاه امام صادق (ع),
کلیدواژههای اصلی :
منطق سینوی
,
اصطلاحنامه منطق
,
عکس مستوی ( قضیه )
,
تاریخ منطق اسلامی
,
قید بقاء کذب در عکس مستوی
,
شروط عکس
کلیدواژههای فرعی :
منطق نگاری سینوی ,
نقض محمول ,
عکس ( قضیه ) ,
عکس مستوی قضیه حملیه ,
عکس مستوی قضیه شرطیه ,
لازم الصدق ,
لازم الکذب ,
مغالطه وجودی ,
هم ارزی قضیه و عکس قضیه ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خواجه نصیرالدین طوسی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
ابن سینا در بیشتر آثار منطقی خود،قید«باقی ماندن کذب»را بر تعریف عکس مستوی افزوده است که این قید در آثار منطقدانانی چون فخر رازی،ابهری تکرار شده است؛اما اکثر منطقدانان با این مطلب به مخالفت برخاستهاند.به عنوان مثال، خواجه نصیر طوسی معتقد است که قید مذکور در اثر اشتباه کاتبان پدید آمده است، در این مقاله ابتدا با تأکید بر وجود قید مذکور در شش اثر منطقی ابن سینا نشان داده میشود که نمیتوان این قید را ناشی از سهو کاتبان دانست. با طرح و ارزیابی دلایل موافقان و مخالفان این قید مشخص میشود که پذیرش قید مذکور باعث ایجاد ناسازگاری در نظام منطقی ابن سینا میگردد.در متن مقاله دو راهحل جهت حل این مشکل ارائه شده است. راهحل نخست که براساس حذف قید مذکور شکل گرفته است، توسط خواجه نصیر و سایر منطقدانان متأخر ارائه شده است و راه دیگر که به تغییر روابط عکس مستوی میپردازد توسط مؤلفان مقاله ارائه گردیده است.همچنین نشان داده شده است که هریک از این دو راهحل، دارای چه امتیازات و چه معایبی هستند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آموزش فلسفه با رویکرد پرورش تفکر انتقادی و مقایسه آن با سبک سینوی
نویسنده:
جمیله فاطمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع) پردیس خواهران ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تفکر انتقادی
,
ابن سینا
,
تفکر فلسفی
,
آموزش فلسفه
کلیدواژههای فرعی :
اشارات و تنبیهات ,
استدلال منطقی ,
تفکر شهودی ,
تفکر خلاق ,
منطق ارسطویی (صوری) ,
کنش متقابل ,
تحلیل منطقی ,
شک گرایی معقول ,
ابعاد تفکر ,
تکالیف درسی ,
نقد متون فلسفی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
یکی از شیوه های فعال و نوین آموزش تفکر فلسفی، روش «تفکر انتقادی» است. این شیوه از ابداعات ماتیو لیپمن و رابرت انیس است که مبتنی بر اصول کنجکاوی اندیشمندانه، عینیت گرایی، انعطاف پذیری، گستردگی فکر، شک گرایی معقول و روشمند بودن است. مسئله مهم و قابل طرح این است که فیلسوفان اسلامی و به طور مشخص ابن سینا به عنوان فیلسوف مروج تفکر فلسفی تا چه اندازه شیوه ی تفکر انتقادی را در مسیر ترویج فلسفه و رشد تفکر فلسفی به کار بسته است. با بررسی آثار ابن سینا و شیوه های عملی او مشخص می شود که وی در نقد و تحلیل اندیشه های عوام و خواص، در نحوه ی برخورد با نقادان معاصرش، در مناسبات علمی با شاگردانش، در تثبیت و ترویج تفکر منطقی (برهانی) در فلسفه به شیوه ی «تفکر انتقادی» برخورد کرده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 57 تا 76
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تأملی دوباره در باب برهان صدیقین سینوی در نجات
نویسنده:
هما رنجبر، داوود حسینی، اسدالله فلاحی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع) پردیس خواهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نجات
,
سلسله
,
ابن سینا
,
امکان ذاتی
,
علیت
,
برهان صدیقین
,
واجب تعالی (اسماء ذات)
کلیدواژههای فرعی :
وحدت واجب الوجود ,
منطق محمولات مرتبه اول ,
علت ,
سلسله علی تام ,
اصل تعدی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
در مقاله ای با عنوان «صورت بندی برهان صدیقین ابن سینا در نجات بر پایه منطق محمولات مرتبه اول»، صورت بندی ای از برهان صدیقین ابن سینا در کتاب نجات ارائه شده بود. اکنون با تأملی دوباره بر صورت بندی آن مقاله ، درصدد بیان آن هستیم که فرض های این صورت بندی به همراه دو فرض وحدت واجب و وجود حداقل یک موجود ممکن، منجر به تناقض می شود. ضمن بررسی سه راه حل ممکن برای حل تناقض، یعنی تغییر تعریف سلسله علی تام، تغییر اصل تعدی و تغییر اصل نامنعکس بودن رابطه علیت و توضیح نحوه ارتفاع تناقض ایجاد شده به کمک اصلاح آن ها، اصلاح تعریف سلسله علی تام بر راه حل های دیگر ترجیح داده می شود. این تغییر به همراه برخی تغییرات جزیی دیگر از جمله حذف محمول سلسله بودن در تعریف سلسله علی تام و نیز حذف محمول موجود بودن از کلیه مقدمات در صورت بندی برهان به صورت بندی جدیدی می انجامد که بر فرض های کم تری نسبت به صورت بندی پیشین مبتنی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 25 تا 39
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
موضوع مابعدالطبیعه؛ ارسطو، ابن سینا و توماس آکوئینی
نویسنده:
محمد ایلخانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
فلسفه روایت عام و فراگیر دربارة وحدت و ثبات، و کثرت و تغییر در عالم و ذهن انسان است. ارسطو، ابنسینا و توماس آکوئینی به تبیین آن در موضوع مابعدالطبیعه پرداختند. اگرچه به نظر میرسد که هر سه متفکر موضوع مابعدالطبیعه را موجود بماهو موجود دانستهاند، اما معنا و سپهر موجود نزدشان متفاوت است. ارسطو در موضوع مابعدالطبیعه وحدت و ثبات را در سه حوزه دیده است؛ به عنوان حکمت در چهار علت طبیعی، به عنوان فلسفة اولی در موجود، که محمول نیست، و به عنوان الهیات در مبدأ و علتالعلل. ابن سینا با دوری جستن از نظر ارسطو، وحدت و ثبات را در وجود مطلق دید و مبدأ و دیگر موجودات را از عوارض و اقسام وجود در نظر گرفت. نزد او وجود محمول، واحد، مطلق و مشترک معنوی است. توماس آکوئینی با بازگشت به ارسطو و دیگر یونانیان، و به عنوان یک متکلم مسیحی، وحدت و ثبات را در مبدأ یا خدا جستجو کرد. وجودشناسی او قائم به دو جوهر سرمدی و مخلوق است و به نوعی، جوهرشناسی ارسطو و افلاطونیان میانه را پی گرفته است. هر جوهر موجودی ذاتاً متمایز از دیگری است. وجود در این دو جوهر متشابه است و موجود بماهو موجود در جوهر مخلوق است. این دو متفکر با دو رأی متفاوت دربارة وحدت و ثبات، دو سرنوشت مختلف در هستیشناسی در غرب و عالم اسلامی رقم زدند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
برون رفت از اشکال ربط سیال به ثابت از منظر ملاصدرا
نویسنده:
رضا محمدزاده، ابراهیم راستیان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه پیام نور ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا
,
ثابت
,
بعد چهارم
,
سیال
,
فلسفه اسلامی
,
اصالت وجود
,
حرکت
کلیدواژههای فرعی :
مرتضی مطهری ,
اصاله الماهیه ,
علت و معلول ,
بالقوه و بالفعل ,
حرکت جوهری ,
ربط سیال به ثابت ,
ماهیت نوعیه ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
مرتضی مطهری
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
0
چکیده :
اشکال ربط سیال به ثابت از پیچیدهترین مسائل فلسفه اسلامی میباشد. ملاصدرا همچون فلاسفه قبل از خود به حل این معضل پرداخته است. صدرا جوابهای متعددی به این اشکال داده است. پاسخ اول ملاصدرا عبارت است از اینکه، تغیّر، علتی سوای وجود شیء، نمیخواهد. زیرا تغیّر، ذاتی شیء میباشد و ذاتی هم علت ندارد. پاسخ دوم بدین نحو است که، بر اساس تقسیمات وجودی، هر قسمی فی نفسه ثابت میباشد، ولی در مقایسه اقسام با یکدیگر، ثبات و سیال شکل میگیرد و آنچه که علت افاضه میکند شیء فی نفسه میباشد. در این مقاله به نقد و بررسی این دو پاسخ پرداخته میشود و در ادامه مبانی حرکت از منظر صدرالمتألهین مطرح میشود. سرانجام بر اساس این مبانی، دو پاسخ نهایی میتوان مطرح کرده: بنابر اصالت وجود، افراد ماهیت در خارج به نحو بالقوه و به وجود جمعی موجود هستند. بنابراین، آنچه که در خارج تحقّق دارد و بالطبع معلول واقع میشود یک فرد میباشد نه افراد بالفعل؛ براساس حرکت جوهری، هر موجود مادی، دارای بعد چهارمی است. شکلگیری حرکت در ذهن انسان، به خاطر عدم ادراک ذهنی بعد چهارم شیء میباشد. علل مجرده که احاطه علمی بر اشیاء مادی مادون خود دارند، بعد چهارم شی را نیز درک میکنند. پس اشیا مادی نسبت به ذهن انسانی متحرک میباشند ولی نسبت به علل مجرده عین ثبات و سکون میباشد. با این مبنا، تناقض ظاهری بین دو نظریه ثبات و سیلان عالم ماده از منظر ملاصدرا، برطرف میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 85 تا 94
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جایگاه فلسفه در روش تفسیرى علّامه طباطبائى با تأکید بر بحث فاعلیت الهى
نویسنده:
محمدعلى دیباجى، روح اللّه موسوى
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تأویل
,
فاعلیت الهی
,
تفسیر فلسفی
,
تفسیر فلسفی
,
علامه طباطبایی و تفسیر
,
تفسیر المیزان (کتاب)
کلیدواژههای فرعی :
اصول فلسفه و روش رئالیسم ,
نهایه الحکمه ,
فاعلیت بالرضا ,
عقل فطری ,
آسیب شناسی تفسیر فلسفی ,
بدایة الحکمة ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
این مقاله به دنبال پاسخ گویى به این پرسش است که فلسفه علّامه طباطبائى چه تأثیرى بر تفسیر ایشان گذاشته و به عبارت دیگر فلسفه چه جایگاهى در شیوه تفسیرى ایشان دارد؟ در این مقاله کوشیده ایم تا به صورت عینى و تطبیقى به این پرسش بپردازیم. در این جهت به عنوان نمونه، موضوع فاعلیت الهى را ـ که از سویى از مباحث مهم فلسفى در طول تاریخ فلسفه بوده و از سویى از موضوعات مهم و متکرر قرآنى است ـ در تفسیر و فلسفه علّامه بررسى و مقایسه کرده ایم. براساس نتایج این پژوهش، دانش گسترده فلسفى علّامه و استفاده آگاهانه و روشمند از آن در تفسیر، نه تنها به تحمیل معانى فلسفى بر قرآن و عبور از ظواهر الفاظ آن نینجامیده، بلکه در کنار یارى رساندن مفسر براى داشتن فهمى گسترده تر و رسیدن به لایه هاى معنایى عمیق تر، زمینه را براى التزام هرچه بیشتر به ظاهر قرآن فراهم آورده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 101 تا 124
مشخصات اثر
ثبت نظر
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
تعداد رکورد ها : 2884
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید