جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
10.سایر شخصیت ها
>
1. به ترتیب هجری قمری
>
خ. قرن هفتم هجری قمری
>
مولوی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
تعداد رکورد ها : 941
عنوان :
نظامی، شاعری صوفی مسلک
نویسنده:
یعقوب نوروزی ,حجت اله قهرمانی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عشق
,
قلب
,
جهان بینی عرفانی
,
نظامی گنجوی
,
اندیشه عرفانی
,
عرفان نظامی
,
مخزن الاسرار نظامی
,
ادبیات عرفانی
,
اصطلاحنامه تصوف
,
تصوف زاهدانه
,
صوفیان (صوفیه)
,
اصطلاحنامه عرفان
,
دل در عرفان اسلامی
,
عشق و عرفان
,
آثار نظامی گنجوی
کلیدواژههای فرعی :
سریان عشق در موجودات ,
علم نفس ,
نظام احسن ,
عزلت نشینی ,
پشمینه پوشی ,
مرگ ارادی ,
حدیقه الحقیقه ,
غایت آفرینش ,
شعر سنایی ,
تکبر (اخلاق) ,
موانع سیر و سلوک ,
عرفان عملی ,
چله نشینی ,
راه های معرفت ,
حواس ظاهر(مقابل باطن) ,
شاعران عارف ایرانی ,
چکیده :
در این مقاله به بررسی عرفان و تصوف نظامی خواهیم پرداخت. بحث آغازین این خواهد بود که آیا نظامی را می توان همچون سنایی، عطار، مولوی و دیگران، شاعری عارف نامید. سپس به این نکته می پردازیم که آیا او صوفی رسمی بوده یا تحت تاثیر گسترش این اندیشه ها در این دوره نمودی از آن در آثارش دیده می شود. سپس نظرات وی را درباره مطرح شدن این اندیشه ها در شعر خواهیم آورد و بازتاب اعتقادات عرفانی اش را در زندگی عملی و شعرش به تماشا خواهیم نشست و آداب سلوک و موانع سلوک و آنچه را مرتبط با تصوف و عرفان است و در آثارش جلوه دارد، را نیز بحث و بررسی خواهیم کرد. همچنین نظرات او را درباره صوفیه عصر خود و دیدی که نسبت به آنها داشته را مطرح می کنیم و درباره زهد و دنیاگریزی که بخش پر رنگ تصوف او را شامل می شود به تفصیل سخن خواهیم گفت و اثبات خواهیم کرد که نظامی شاعری عارف نیست و در عالم عرفان و صوفیگری، دریافت های شاعران بزرگ عارف، همچون سنایی و عطار و مولوی و دیگر شاعران عارف را از مبانی و اصول عرفانی ندارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 193 تا 219
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی خلوت و تحول آن در تصوف
نویسنده:
ذکیه فتاحی,شهرام پازوکی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خلوت
,
عزلت و خلوت
,
عزلت نشینی
,
آداب خلوت
,
عرفان اسلامی
,
اصطلاحات عرفانی
,
اصطلاحنامه تصوف
,
چله نشینی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
آداب تصوف
,
فواید خلوت
,
شرایط خلوت
کلیدواژههای فرعی :
کشف حسی ,
کشف خیالی ,
خلق آدم (ع) ,
آیه 051 بقره ,
عرفان عملی ,
طریقت ,
تاریخ تصوف ,
مراتب کشف ,
چله خانه ,
آیه 8 مزمل ,
آیه 9 مزمل ,
آیه 142 اعراف ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه حلی
چکیده :
خلوت یکی از مراحل سیروسلوک در عرفان عملی است که دارای دو جنبه ظاهری و باطنی است. جنبه ظاهری آن انقطاع از غیر با شروط خاص با هدف تزکیه نفس است؛ اما جنبه باطنی و حقیقت آن، جمعیت خاطر، تداوم مراقبت، استمرار ذکر، ترک علایق و در نهایت، بندگی خداوند است. این مرحله از سیر معنوی، آداب و شروطی دارد و فواید و آثاری بر آن مترتب است. خلوت از ارکان اساسی سلوک به شمار می آید و همواره رهبران طریقت پیروان خود را به نوعی از خلوت سفارش نموده اند؛ در دوره های مختلف، در شیوه خلوت گزینی تحولاتی رخ داده است که این امر مبین پویایی عرفان عملی با توجه به مقتضیات زمان و اجتماع است. در این مقاله به بررسی مساله «خلوت» در متون عرفانی و آداب آن پرداخته شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 241 تا 280
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تطبیق پیر مغان دیوان حافظ با کهن الگوی پیر خردمند یونگ
نویسنده:
مصطفی گرجی ,زهره تمیم داری
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
آرکی تایپ (کهن الگو)
,
مکتب روان شناختی یونگ
,
کهن الگوی پیر خردمند
,
نقد اسطوره ای (کهن الگویی)
,
اشعار حافظ شیرازی
,
روانشناسی(مسایل جدید کلامی)
,
ادبیات
,
انواع کهن الگوها
,
پیر مغان حافظ
کلیدواژههای فرعی :
ضمیر ناخودآگاه ,
حضرت خضر(ع) ,
نقد ادبی ,
نقد روانشناختی ,
پیر مغان ,
نمادهای کهن الگویی ,
کهن الگو در ادبیات فارسی ,
ضمیر ناخودآگاه جمعی و فردی ,
ادبیات و روانشناسی ,
خضر در ادبیات ,
چکیده :
شعر حافظ که آینه دنیای خیال انگیز و رازآلود وی است، به دلیل پیچیدگی های معنایی و هنرورزی های زبانی، همواره از متون باز و تفسیرپذیر به شمار آمده و درباره آن از منظرهای گوناگون سخن رفته است. نقد کهن الگویی آثار ادبی از فروع نقدهای روان شناختی است که در دهه های اخیر همچون مطالعات میان رشته ای دیگر رونق و روایی یافته است. این نقد که به بررسی مضامین و تصاویر کهن الگویی در نهاد انسان ها می پردازد، راه را برای ژرف کاوی های بعدی آثار ادبی می گشاید و نشان دهنده جهانی بودن پیام انسانی و احساسات شاعران هنروری همچون حافظ است. در این پژوهش با دید مکتب روان کاوی یونگ و از منظر کهن الگویی به جهان شعری حافظ نگریسته شده و به شخصیت پررنگ و تکرار شونده پیر در دیوان او پرداخته شده است، بررسی مقایسه ای چهره پیرمغان با کهن الگوی پیر خردمند یونگ، نشان دهنده شباهت بسیار و یا حتی انطباق کامل وی با آن تصویر کهن است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 151 تا 177
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نگاهی گذرا به سیر تاریخی مهدویت در تصوف
نویسنده:
محمودرضا اسفندیار ,فائزه رحمان
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تشیع و زهد
,
مهدویت
,
مهدویت امام مهدی علیه السلام
,
امام زمان (عج)
,
ختم ولایت
,
خاتم اولیاء
,
ولایت در متون ابن عربی
,
تاریخ عرفان اسلامی
,
عارفان (مسلمان)
,
اصطلاحنامه تصوف
,
تاریخ تصوف
,
صوفیان (صوفیه)
,
مهدویت در تصوف
کلیدواژههای فرعی :
علاءالدوله سمنانی ,
فریدالدین عطار نیشابوری ,
مولانا ,
حکیم سنایی ,
انتظار فرج ,
سید محمد نوربخش ,
حکیم ترمذی ,
سعدالدین حمویه ,
صفی علیشاه ,
حسین بن منصور حلاج ,
تاریخ عرفان اسلامی ,
نوربخشیه (از صوفیان کبرویه) ,
صفویان ,
کتاب ختم الأولیاء ,
نسفی، عزیزالدینبن محمد ,
چکیده :
مهدویت بیشتر به عنوان آموزه ای شیعی در فرهنگ اسلامی ایرانی، نقش و جایگاه مهمی دارد. در این مقاله، پس از مروری گذرا بر مفهوم موعودگرایی در ادیان ابراهیمی، جایگاه مهدویت در تصوف سده های نخستین (قرون دوم تا پنجم) را بررسی کرده ایم. در ادامه، مهدویت در سده های ششم و هفتم (نیمه اول) تاریخ تصوف (دوره ظهور مهدویت در تصوف) و آن گاه در قرون هفتم (نیمه دوم)، هشتم و نهم (آغاز جریان نزدیکی بیشتر تصوف و تشیع) پی جسته ایم. در تعقیب این جریان، عصر صفویه (دوران استقرار تشیع به عنوان مذهب رسمی در ایران) و قاجار، آخرین بخش این پژوهش است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 11 تا 38
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رمزگشایی آیین قربانی در اسطوره، عرفان و فرهنگ
نویسنده:
نجیمه آزادی ده عباسانی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
آئین قربانی
,
ذبح کردن اسماعیل (ع)
,
آموزههای ادیان
,
آیین (مراسم)
,
اصطلاحنامه عرفان
,
قربانی گوسفند
,
قربانی در ادیان
,
هدف از قربانی
,
قربانی کردن در اسلام
,
قربانی در اساطیر
,
قربانی در عرفان
کلیدواژههای فرعی :
نظام هستی ,
دین اسلام ,
توحید شهودی ,
آیه 32 حج ,
آیه 2 مائده ,
آداب ذبح ,
قربانی انسان (آداب بومیان آمریکا) ,
مراسم قربانی ,
عید قربان ,
هستی شناسی ابن عربی ,
قربانی کردن گاو ,
چکیده :
بین اسطوره، عرفان، و فرهنگ همواره پیوندها و اشتراکاتی گسترده وجود داشته است. آیین قربانی کردن که قدمتی به درازای حیات بشریت دارد، یکی از این اشتراکات است. در پژوهش حاضر، این آیین نمادین در سه سطح اسطورهای، عرفانی و فرهنگی بررسی و رمزگشایی شده است. اصل تطابق ادیان، قربانی کردن انسان یا حیوان، آمیخته شدن خرافات با این آیین مقدس، داستان ذبح اسماعیل و نظرات قاطع قرآن کریم درباره این آیین از جمله موضوعات دیگری است که در پژوهش حاضر به آنها پرداخته شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 11 تا 40
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تصوف عابدانه و عرفان عاشقانه در غزلیات حافظ
نویسنده:
علی دهقان ,خلیل حدیدی ,موسی احمدی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
غزلیات حافظ
,
حافظ شیرازی
,
عرفان اسلامی
,
اشعار حافظ شیرازی
,
ادبیات عرفانی
,
اصطلاحنامه تصوف
,
تصوف زاهدانه
,
اصطلاحنامه عرفان
,
تجلی رب
,
مکتب رندی
,
حافظ و قرآن
کلیدواژههای فرعی :
سریان عشق در موجودات ,
نظام احسن ,
رند ,
ادبیات عرفانی فارسی ,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی ,
آزار ,
تاریخ تصوف ,
وحدت حقیقت وجود(احکام هویت غیبی عرفان نظری) ,
تجلی صفاتی((اثباتی)، قسیم تجلی ذاتی و تجلی افعالی) ,
مراتب تجلی ,
آیه 25 بقره ,
آیه 29 حجر ,
تلمیح های قرآنی ,
مکتب رندی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
مرتضی مطهری
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
تصوف که در آغاز شامل مفاهیمی خشک و ریاضت هایی سخت بود، در قرن سوم با پذیرفتن «محبت» به عنوان یکی از ارکان محوری، رنگ عاشقانه پذیرفت. با ورود عرفان و تصوف به عرصه ادبیات، گروهی به تدوین اصول تصوف عابدانه در آثارشان می پردازند و عده ای آثاری سراسر عرفانی همراه با شور و شوق عاشقانه پدید می آورند. در این میان حافظ مبدع مکتبی است که از اصول عرفان عاشقانه به همراه نگاهی انتقادی به تصوف عابدانه شکل گرفته است و از آن به مکتب رندی تعبیر می شود. اما اشعار حافظ را نمی توان یکسره از تصوف عابدانه تهی دانست. حافظ ضمن پذیرفتن تاثیری عظیم از مفاهیم قرآنی و تضمین ها و تلمیح های فراوان به آیات قرآن، در ابیات بسیاری عبادت، دعای صبح و آه شب، اصول اخلاقی تصوف و اندیشه های دیگری از تصوف عابدانه را نه با ابهام و بیانی رندانه و دوپهلو، بلکه به روشنی و به قصد تعلیم و توصیه به مخاطب خود، بیان می کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 111 تا 143
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بازتاب خواب و رویا در شاهنامه فردوسی
نویسنده:
محمدرضا اسعد
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
رؤیا
,
شاهنامه
,
فرهنگ ایرانی
,
اسطوره و حماسه در شاهنامه
,
رؤیای صادقه
,
ادبیات عرفانی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
رویا(اصطلاح وابسته)
,
خواب و رویا در قرآن
,
خواب و رویا در شاهنامه
,
خواب و رویا در عرفان
کلیدواژههای فرعی :
رویای دروغ ,
رویاانگیزی ,
کتایون ,
انسان شناسی فرهنگی ,
ایزد سروش ,
تعریف فرهنگ ,
خواب و رویا در قرآن ,
خواب و رویا - احادیث ,
خواب ضحاک ,
آیه 9 نبأ ,
آیه 64 یونس ,
خواب و مرگ ,
هاتف غیب ,
خواب پیشگو ,
خواب افراسیاب ,
رویای پیران ویسه ,
خواب انوشیروان ,
رویای بهرام چوبین ,
رویای جریره ,
رویای بازتابی ,
رویاهای دنباله دار ,
چکیده :
خواب و رویا یکی از رازناک ترین و پیچیده ترین پدیده های عالم هستی است که هنوز سخن فرجامین درباره آن گفته نشده است. از سوی دیگر، این پدیده با همه رازناکی و پیچیدگی اش، کاربردی ژرف در فرهنگ ایرانی یافته است، به گونه ای که در سراسر زندگی این قوم می توان نمودی از خواب و رویا را مشاهده کرد. از آنجا که شاهنامه آیینه تمام نمای فرهنگ ایرانی در درازنای تاریخ این ملت است، در این جستار، بازتاب این پدیده (خواب و رویا) بر پایه کتاب ورجاوند و گران سنگ شاهنامه بررسی شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 9 تا 42
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی مکاشفات عرفانی عطار در غزلیات، براساس نظریه ویلیام جیمز
نویسنده:
همایون جمشیدیان ,لیلا نوروزپور ,مطهره چوبینه
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ویلیام جیمز
,
تجارب عرفانی (تجربه عرفانی)
,
معرفت شناسی تجربه عرفانی
,
بیان ناپذیری تجربه عرفانی
,
ادبیات عرفانی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
غزلیات عطار
,
عرفان نظری
,
شهود((ادراک بی واسطه)، اصطلاح وابسته)
,
مکاشفه(معرفت شناسی)
کلیدواژههای فرعی :
مشهود ,
زبان عرفانی ,
علم نفس ,
معرفت هستی ,
انواع ادراک ,
آیه 16 غافر ,
آیه 44 اسراء ,
عارفان (مسلمان) ,
معرفت(ادراک جزئی) ,
دین شخصی ,
معنی لغوی و اصطلاحی کشف ,
چکیده :
ویلیام جیمز تجربههای عرفانی را دارای چهار ویژگی میداند: توصیفناپذیری، کیفیت معرفتی، زودگذری و حالت انفعالی و معتقد است آثاری که مبتنی بر تجربههای عرفانی هستند کمابیش این ویژگیها در آنها مشاهده میشود. در این پژوهش، آن دسته از غزلیات عطار که حاکی از تجربه عرفانی بودند، استخراج و با توجه به این چهار ویژگی دستهبندی و تحلیل شدند.نگارندگان به اقتضای شعرهای عرفانی عطار، تقسیمبندیهای دیگری، از جمله تصورات ناهمگون از مشهود و گم شدن صاحب مکاشفه نیز یافتهاند. نتایج پژوهش نشان میدهد که نشانههایی از چهار ویژگی مدعای جیمز و تقسیمبندیهای نگارندگان، در شعر عطار دیده میشود؛ امر قدسی که راویِ تجربۀ عرفانی در مکاشفه با آن مواجه میشود، قابل وصف نیست؛ هرکس او را به گونهای درک میکند؛ صاحب مکاشفه در جریان کشف و شهود و حتی پس از آن، خود را گم میکند؛ صاحب مکاشفه پس از مواجهه با امر قدسی مدعی میشود خود را بیش از پیش میشناسد؛ گاه مدعی میشود که به ادراک و معرفتی از جهان پیرامون دست یافته است؛ گزارشهایی که از این معرفت ارائه شده است، مانند ارتباط جزء با کل و اینکه جزء حاوی تمام کل است، با موضوعات مطرح در هولوگرافی شباهتهای بسیاری دارد. صاحب مکاشفه به شیوههای مختلف از زودگذری مواجهه با امر قدسی نالان است. عارف در رویارویی با امر قدسی منفعل است و گاه بیچون و چرا خود را در برابر آن وامینهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 11 تا 41
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شاهدبازی در ادبیات عرفانی از منظر روان شناسی
نویسنده:
جمشید باقرزاده ,بهروز مهری ,سیدمحمد آرتا
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اعمال صوفیه
,
لاکان
,
شاهدبازی
,
کودک آسمان
,
آرکی تایپ (کهن الگو)
,
مکتب روان شناختی یونگ
,
عرفان اسلامی
,
روانشناسی(مسایل جدید کلامی)
,
روانشناسی عرفان
,
اصطلاحات عرفانی
,
ادبیات عرفانی
,
عارفان (مسلمان)
,
اصطلاحنامه عرفان
,
کهن الگوی کودک
,
روانشناسی لاکان
,
شاهد در عرفان
,
شاهدبازی در اشعار حافظ
کلیدواژههای فرعی :
جمال پرستی ,
امر واقع ,
رشد روانی ,
امر نمادین ,
امر خیالی ,
آموزه های یونگ و فروید ,
ضمیر ناخودآگاه جمعی و فردی ,
آسیب شناسی تصوف ,
عشق افلاطونی ,
تئوری شخصیت فروید ,
نقد بر نظریه فروید ,
چکیده :
با گسترش عرفان و تصوف در ایران و دیگر سرزمین های اسلامی و به تبع آن، نوشته شدن متون عرفانی، رهروان و بزرگان این طریقت به دلیل ابراز پاره ای اندیشه های خاص نکوهش شدند. یکی از مهم ترین این اندیشه ها شاهدبازی است که همواره موجب سرگردانی خوانندگان متون صوفیه شده است. از سویی، متون علم الرجال و آثار به جای مانده از خود ایشان، گواهی آشکاری است بر این مدعا که آنان از جمله بزرگانی بوده اند که در مراحل والایی از عرفان سیر و سلوک داشته اند و از دیگر سو، شاهدبازی اخلاقی است که تناقض آشکار با این طریقت دارد. نقد روان شناسی از جمله مهم ترین نقدهایی است که چشم انداز تازه ای به متن در اختیار خواننده می گذارد و موجب آشکار شدن زوایای پنهان یک اثر ادبی می شود. از همین رهگذر، نگارندگان این جستار می کوشند تا با خوانشی متفاوت از خوانش های موجود در متون عرفانی و از منظر روانکاوی تحلیلی یونگ و لاکان به بررسی این مساله بپردازند و زوایای پنهان آنها را بازنمایند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 75 تا 104
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دگرگونی گستره کرامات در مناقب نامه های مشایخ تصوف
نویسنده:
باقر صدری نیا ,محمد ابراهیم پورنمین
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کرامت
,
مناقب نامه
,
صفوه الصفا
,
مناقب نگاری
,
کرامت عرفا
,
ادبیات عرفانی
,
کرامت (عرفان)
,
اصطلاحنامه تصوف
,
تاریخ تصوف
,
انواع کرامت
,
داستان های کرامات
,
حالات و سخنان ابوسعید ابوالخیر
,
کرامات شیخ صفی الدین اردبیلی
,
مشایخ تصوف
کلیدواژههای فرعی :
اسرار التوحید ,
متون صوفیه ,
تذکره الاولیاء ,
حکایت عرفانی ,
ولایت در متون ابن عربی ,
مقامات مشایخ صوفیه ,
شفای بیماران ,
اشراف بر ضمایر ,
آیه 13 جاثیه ,
کرامت حسی ,
کرامت معنوی ,
چکیده :
کرامات همچون نقطه مرکزی تمامی روایت های منقبتی، بسامد و حضوری چشمگیر و نمایان در تذکره ها و مناقب نامه های مشایخ تصوف دارد. این عنصر اساسی در گذر زمان، کما و کیفا دچار تحول و دگرگونی شده است. در این مقاله می کوشیم نشان دهیم که توسعه و تحول تدریجی و تاریخی، حضور داستان های کرامت در طول حیات مشایخ، از پیش از تولد تا پس از وفات آن ها، شاخصه ای نوع نما و ژانریک در جریان تحول ژانر مناقب نامه است؛ به نحوی که می توان گفت اگر در آثار کهن متصوفه، داستان های کرامت عمدتا مربوط به دوران ولایت و رهبری شیخ بوده است، در مناقب نامه های متاخر هیچ یک از مراحل حیات مشایخ بلکه حتی ادوار پیش و پس از حیات آن ها، خالی از داستان های کرامت نیست. به زعم ما، این تحول از منظر مطالعه درون متنی و ادبی، حاصل توسعه جریان شخصیت پردازی قهرمان، و در تحلیلی برون متنی حاصل پیدایش نظریه های جدید در تصوف، و توسعه ابعاد قدرت اجتماعی، اقتصادی و سیاسی مشایخ صوفیه در دوره های متاخر است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 145 تا 182
مشخصات اثر
ثبت نظر
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
تعداد رکورد ها : 941
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید