جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
2. اصطلاحنامه مسایل جدید کلامی current debates in Kalam
>
مسایل جدید خدا شناسی
>
الهیات(کلام جدید)
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
تعداد رکورد ها : 354
عنوان :
درآمدی بر علم دین و رویکردهای آن : 6 و 7 : فصلنامه پژوهشی اندیشۀ نوین دینی
نویسنده:
اکرم نامور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه ها,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تجربه درونی
,
ادیان
,
روانشناسی
,
امر قدسی
,
علم دین
,
عالم طبیعت
,
مردم شناسی
,
پیش داوری
,
پدیده شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
الهیات(کلام جدید)
,
کثرت گرایی دینی
,
روش تاریخی شناخت دین
,
جامعه شناسی دین
,
دین پژوهی
کلیدواژههای فرعی :
اهداف دین ,
علوم انسانی ,
رویکرد ,
زبان ,
دین شناسی تطبیقی (ادیان) ,
فرهنگ ,
ماهیت ,
سرمایهداری ,
هرمنوتیک (فلسفه) ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیین کاتولیک و الهیات جدید
نویسنده:
حسن قنبری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کاتولیک
,
مدرن
,
الهیات(کلام جدید)
,
مدرنیته (تجدد)
,
مذهب کاتولیک (مذاهب مسیحی)
,
پارادایم
چکیده :
در مقدمه مقاله پس از بحث واژه شناسی به ظهورمدرنیته و عوامل دخیل در پیدایش تفکر مدرن مختصرأ اشاره خواهد شد. در این باره به دیدگاه رایج درباره عامل اصلی پیدایش دوره مدرن یعنی اندیشه دکارت اشاره میشود. درادامه به چالشهای مدرنیته با مسیحیت بویژه آیین کاتولیک اشاره خواهد شد. همچنین به سیر تاریخی واکنشهای آیین کاتولیک به مدرنیته پرداخته میشود و گفته خواهد شد که چرا الهیات جدید نتوانست در بستر آیین کاتولیک رشد و نمو کند. در پایان به دیدگاههای یکی از الهی دانان کاتولیک(که میتوان او را الهی دان جدید در الهیات کاتولیک دانست) یعنیهانس کونگ پرداخته میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 87 تا 102
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پرسش از نسبت اخلاق و دین در اندیشه هایدگر
نویسنده:
عباس یزدانی , مهدی پاک نهاد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
تهران: انجمن فلسفه دین ایران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دین و اخلاق
,
اخلاق اصالت
,
اُنتو-تئولوژی
,
فلسفه دین
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
نقد الهیات
,
فلسفه دین هایدگر
,
درباره هایدگر
کلیدواژههای فرعی :
پوچ انگاری ,
سوبژکتیویسم ,
مرگ خدا ,
نفی متافیزیک ,
هستی داری اصیل ,
در جهان بودن ,
هستی شناسی دازاین (مسائل جدید کلامی) ,
الهیات(کلام جدید) ,
الهیات مسیحی ,
الهیات ارسطویی ,
پرسش هستی (هایدگری) ,
تحلیل هستی شناختی دازاین ,
ذات حقیقت ,
خدای اونتیک ,
فراموشی هستی ,
اخلاق هستی شناسانه ,
آشکارگاه هستی ,
سکوت منتظرانه ,
تفاسیر دینی هایدگر ,
فرد منتشر ,
چکیده :
مسئله پژوهش حاضر، پی گیری موضع هایدگر در قبال نسبت دین و اخلاق است. هایدگر در مواضع گوناگون، و البته نه چندان منسجم و نظام مند، در باب اخلاق و دین، به معنای مرسوم و شناخته شده آن سخن گفته است و در اغلب موارد نیز آن ها را مورد نقد قرار داده است. در این تحقیق تلاش شده است مسئله هایدگر با دین و اخلاق و مواضع او در مورد نسبت میان آن ها مورد بررسی قرار گیرد. همچنین تلاش شده است ضمن طرح انتقادات هایدگر به الهیات مرسوم و سنتی، موضع متأخر وی که در آن بر رویداد حاصل از سکوت منتظرانه و شاعرانه برای ظهور مجدد امر قدسی تأکید می شود، و نیز ارتباط این بحث با شکلی از اخلاق فرد محور، که بر فردیت محوری و اصالت عمل و انتخاب مسئولانه و آرمان خواهانه بر اساس ندای وجدان، تأکید دارد، مورد بحث و بررسی قرار گیرد. یافته های تحقیق حاضر نشان داد که هایدگر دین و اخلاق را در یک بستر بزرگ تر (سنت متافیزیکی) قرار می دهد و آن دو را به منزله پیامدهای موجوداندیشی متافیزیک غربی رد می کند. تلقی هایدگر از دین، در بستر نقد او از الهیات ارسطویی - مسیحی (انتو-تئولوژی؛ onto-theologie) قابل بررسی است و نقد او بر مبانی دینی - الاهیاتی نیز، اغلب معطوف به فهم و دریافت ادیان (مشخصاً مسیحیت) از خدا به مثابه «موجود برتر» است، که این نیز ریشه در تسلط مفهوم «علت العلل» ارسطو بر تاریخ مسیحی دارد.همچنین در بحث اخلاق نیز این نتایج حاصل شد که اگر منظور از اخلاق، طرح یک «فلسفه نظام مند و ارزش مدار اخلاقی» و ارائه معیاری برای تعیین خیر و شر باشد، هایدگر را به هیچ معنا نمی توان فیلسوف اخلاق دانست، اما چنان چه تعبیر از اخلاق، اتخاذ نوعی موضع عملی در قبال انتخاب های بشری و شیوه ای از رفتار و کنش انسانی مبتنی بر حقیقت و صدق و اصالت باشد، آن گاه هایدگر بی شک، دارای مواضع اخلاقی است که در چهارچوب حیات اصیل دازاین و هستی- به سوی- مرگ او نمود پیدا می کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 39 تا 56
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عناصر افلوطینی در اندیشه ابن سینا در تبیین بعضی از صفات علت اولی
نویسنده:
زهره توازیانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران : دانشگاه امام صادق (ع),
کلیدواژههای اصلی :
صفات الهی
,
حیات
,
عقل ( جوهر )
,
عقل(منطق)
,
وجود (اسماء اول عرفان نظری)
,
واحد افلوطینی
کلیدواژههای فرعی :
الهیات سلبی ,
مبدأ هستی ,
صدور ,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام) ,
نظام هستی ,
تشبیه ,
خالق ,
تنزیه الهی ,
آموزه فیض ,
الهیات(کلام جدید) ,
فلسفه نوافلاطونی ,
مشخصه علت مطلق ,
بساطت واجب(الهیات بالمعنی الاخص) ,
عنایت ,
اقنوم واحد ,
ضرورت صدور موجودات ,
تعالی از وجود ,
علم خداوند به خود ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
بحث انتساب صفات به خدا و چگونگی و چرایی آن از دغدغههای جدی دو حوزه کلام و فلسفه است.این مسأله در بخش الهیات به معنای اخص،شکل جدیتری به خود میگیرد؛زیرا این بحث از یک سو به موضوع مدلهای آفرینش ارتباط پیدا میکند و از سوی دیگر ایده خدا را در نزد معتقدان واضح میسازد.ابن سینا فیلسوف مسلمان با هر دو دغدغه به این بحث پرداخته و از این حیث شبیهی افلوطین فیلسوف تأثیرگذار مغرب زمین عمل نموده است.تا آنجا که وقتی سخن از مدلهای آفرینش نظریه صدور به میان میآید،افلوطین از غرب و ابن سینا از شرق در اذهان تداعی میشود.این مقاله در پی آن است تا نشان دهد که در تبیین نظریه صدور ابن سینا کدامیک از صفات خدا به کار میآیند و در نمونه افلوطینی آن از چه صفاتی تحذیر میشود و ابن سینا در این مسأله و انتساب بعضی از صفات به خدا تا چه اندازه متأثر از مدل افلوطینی است.با بررسی پارهای از باورها و اعتقادات فارابی،فارابی به عنوان واسطه انتقال برخی از مفاهیم افلوطینی به ابن سینا معلوم میشود که با وجود شباهتهای کلی میان افلوطین و ابن سینا در مورد بعضی صفات علت اولی و مدل صدور موجودات از او،تفاوتهای اساسی میان این دو فیلسوف وجود دارد که نمونه آن توجیه ابن سینا از صدور براساس انتساب صفات عقل،وجود و حیات به خدا است که افلوطین در نظریه خود از آنها تحذیر میکرده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 52 تا 74
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
موضوع فلسفه اولی نزد ارسطو و ابن سینا
نویسنده:
منیره پلنگی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع),
کلیدواژههای اصلی :
واقعیت غائی
,
موضوع مابعدالطبیعه
,
مطلق حقیقت
,
الهیات(کلام جدید)
,
فلسفه (خاص)
,
فلسفه الهی
,
الهیات بالمعنی الاخص
,
فلسفه مشاء
,
اشتراک لفظی
,
اشتراک معنوی
,
همنام های منتسب به واحد
کلیدواژههای فرعی :
قوه و فعل ,
اشتراک معنوی وجود ,
نظام هستی ,
راه کشف و شهود ,
معرفت حقیقت ,
شهود عقلانی ,
محرک اول ,
جوهر ,
اجناس عالیه ,
احکام جواهر ,
موجود به ما هو موجود ,
کلیت فلسفه ,
معانی موجود ,
تقدم موجود الهی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
در این مقاله مقایسهای میان نگرش کلی ارسطو-البته مطابق با یکی از تفاسیر معتبر از اندیشه او-و نگرش کلی ابن سینا به دانش برین یا فلسفه اولی و موضوع محوری آن صورت میگیرد.که براساس برخی آموزههای مسلم و معروف ارسطویی به ویژه نظریه او درباره همنامهای منسوب به امری واحد، موضوع حقیقی و محوری این علم از نظر او،موجودات مفارق ازلی و در نهایت محرک اول است.بر این اساس بحث از سایر موجودات در فلسفه اولی بحثی ثانوی و به لحاظ آن انتسابی خواهد بود که آنها در نامیده شدن به نام«موجود»وامدار آن هستند. روشن است که این نگرش برخلاف سنت رایج فیلسوفان مسلمان در مواجهه با فلسفه اولی و موضوع آن است؛زیرا ایشان،و نیز مدرسیان متأثر از ابن سینا موضوع این دانش را با دایرهای وسیعتر در نظر میگیرند و اثبات واجب الوجود را در زمره مسائل این دانش به حساب میآورند.ازاینرو تفکیک این دانش به دو بخش الهیات بالمعنی الاعم(امور عامه)و الهیات بالمعنی الاخص(ربوبیات)صورتبندی میشود. تفکیکی که در ارسطو یافت نمیشود.بلکه فلسفه اولی برای او در کل یک خداشناسی تمامعیار است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 21 تا 59
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مدرنیته و مطالعات دینی
نویسنده:
محمود خاتمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علم جدید
,
زبان
,
علوم دینی
,
الهیات(کلام جدید)
,
مدرنیته (تجدد)
,
کلام
,
مطالعات دینی (دینشناسی)
,
تاریخ
چکیده :
این مقاله متکفّل اشاراتی در باب نسبت «مدرنیته» و «مطالعات دینی» است. بدین منظور ضمن بحثی دربارة مفهوم «دین» در «مطالعات دینی» جدید، از داعیة علمی بودنِ مطالعات دینی جدید و نیز نوع زبان و اهمیت تاریخ در این مطالعات سخن میرود و تلویحاً به تمایز مطالعات دینی جدید با آنچه در سنّت الهیات، کلام و علوم دینی خوانده میشد، نیز اشاره میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 4 تا 16
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پديدارشناسي دين و نقش آن در شناخت دين
نویسنده:
اسفندیار غفارینسب, مجيد موحد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
متن
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
پدیدار شناسی(کلام جدید)
,
الهیات(کلام جدید)
,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی)
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
تحویل گرایی
,
شهود ذات
چکیده :
پديدارشناسي رهيافتي است كه در حوزه دينپژوهي از اهميت فراواني برخوردار است. پديدارشناسي دين، ميان نگرش خشك و غيرهمدلانه پوزيتيويسم به دين و رهيافت الهياتي ارتباط برقرار ميكند و به شيوهاي غيرتحويلگرايانه به بررسي پديدههاي ديني ميپردازد. محقق در تجربه مؤمنان مشاركت ميكند تا به تجربهاي شبيه تجربه پيروان آن دست يابد. به هر روي، پديدارشناسي ميتواند به عنوان مكمل الهيات عمل كند. ويژگي بارز پديدارشناسي دين اين است كه براي دين، حقيقت خاص خود را قائل است و آن را به پديدههاي روانشناختي و اجتماعي فرو نميكاهد. پديدارشناسي دين توجه عمده خود را به حقيقت و ويژگيهاي مشترك اديان معطوف ميدارد، بدينسان ميتواند به گفتگو و تقريب بين اديان كمك كند و در كنار الهيات به شناخت، اشاعه و گسترش دين ياري رساند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نا/الهیات: الهیات دوران گذار
نویسنده:
سمیرا طاهری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
دین
,
تمدن
,
مرگ
,
خدا (اسماء ذات الهی)
,
نوشتار
,
ساختار شکنی
,
الهیات(کلام جدید)
,
مرگ (فقه)
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
فرانوگرایی
,
فرانوگرایی
چکیده :
نشانه و الوهیت، مکان و زمان تولد یکسانی دارند، دوران نشانه اساساً دورانی الهیاتی است. دین و تمدن مادر یکدیگرند و در بطن هم زاده شدهاند. هر نظامی که مبتنی بر یک مفهوم اساسی باشد، مفهومی که گردش نشانهها را شکل میدهد، از اساس الهیاتی است. این مفهومِ محوری، در هر اندیشه نامی بهخود گرفته: واقعیت، جوهر، هستی، حقیقت، خدا، لوگوس، عقل، غایت و ... . در این نظام(های) لوگوسمحور، زنجیرهی دالها معناداری و ثباتِ خود را از این مدلول استعلایی میگیرند. ژاک دریدا با خوانشِ واسازانهی خود در پدیدهشناسی هوسرل که اوج لوگوسمحوری است نفوذ کرد و تناقضهای درونی آنرا نشان داد؛ و نشان داد که هیچ مدلولی نمیتواند خارج از زنجیرهی دلالی، زبان را کرانمند کند. این ایدهی انقلابی به-فروپاشیِ نظامِ سلسلهمراتبیِ تقابلهای دلالی و درنتیجه همرتبه و همبودشدنِ دالها میانجامد. هر مدلولی خود یک دال میشود و به دالی دیگر ارجاع میدهد؛ چرخشی بیپایان که در آن هر دال میمیرد و هم-زمان میزید. در مقابلِ این ایدهی انقلابی، مدرنیسم چیزی بیش از یک جنبش فانتزی و شبهانقلابی نیست. مدرنیسم چیزی نیست جز وارونگیِ رابطهی تقابلیِ سوژه-اوبژه(الهی). آنگاه که پسران با تکیه بر خردِ بشریاشان، خدا/پدر را بهزیر کشیدند، مدرنیسم بهشکوفه نشست اما شکوفایی ایدهی مدرنیسم حاصلی جز مرگِ اوبژه (ی الهی)، و در نتیجهی آن، ناپدید شدن سوژه در پی ندارد: نارسیسمی که سوژه در آینهی چشمانِ دیگری/خدا بدان دچارشدهبود، با مرگ و درهمشکستن آینه، او را بهورطهی نیهیلیسم کشاند. همبودشدگیِ دالها خزانی است که شکوفهی مدرنیسم در آن پژمرد. در چنین موقعیت سراسیمهای، نا/الهیات سربرمیآورد: با زدایشِ تقابلها و همبودشدگیِ دالها، سخن از مرگ گفتن یاوه است؛ هیچ مرگی در کار نیست، و نیز هیچ زنده شدنی. ما همواره در میانهی یک بازیِ دائمی هستیم. کلمه(لوگوس)، دائماً زدوده و درعینِحال نگاشته و بازنگاشته میشود. این نا/الهیات مرگِ خدا، نا/نظامِ نوینی است برای آنانکه در مرزها میزیند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نگرش دینی در اشعار قیصر امینپور
نویسنده:
مریم محمدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ادبیات دینی
,
نگرش دینی
,
ادبیّات فارسی
,
الهیات(کلام جدید)
,
فلسفه دین
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
امینپور، قیصر
,
امینپور، قیصر
,
باور دینی
چکیده :
با فرآیند صنعتی شدن عصر جدید و از خودبیگانگی و وانهادگی انسان و جدال میان مدرنیته و دین، دینپژوهان برآن شدند تا برای معنا بخشیدن به هستی و زندگی به دفاع از دین و کارکردهای آن بپردازند. براین اساس فلسفهی دین، جامعهشناسی دین و روانشناسی دین در غرب شکل گرفت و هر یک کوشیدند تا راهکارهایی برای رویکرد به دین و حل مشکلات ناشی از عصر مدرنیته به پرسشهای برخاسته از حوزههای فلسفه، روانشناسی و جامعهشناسی دین ارائه دهند. در این میان فلاسفهی دین تلاش کردند تا دلایل عقلانی برای حقانیت اعتقادات خویش ارائه دهند و جامعهشناسان دین نیز به جای تعریف از دین بیشتر به کارکردهای دین تأکید ورزیدند و روانشناسان دینی نیز سعی کردند تا با برشمردن کارکردهای روانی دین، رازهای شگفت دین را مکشوف سازند و تجربهی دینی را ماهیت و گوهر دین قلمداد کنند. اگرچه هریک از این حوزهها نگاه خاصی به دین داشتهاند اما در بعضی از موضوعات بایک دیگر همپوشانی دارند.علمای اسلامی که معتقدند دین اسلام قابلیت پاسخگویی به نیازهای عالی بشر را دارد با تأثیرپذیری از آثار دانشمندان دینی و عرفای اسلامی گذشته پاسخهایی به سوالات برآمدهی عصرجدید دادهاند. در این میان امینپور نیز با رویکرد به ارزشهای اصیل و غنی اسلامی- عرفانی تلاش کرد تا پیوندی ظریف میان سنت و مدرنیته ایجاد کند و برای رهایی از دردهای گریزپذیر بشر چارهاندیشی کند. او علت بیشتر دردهای بشری را دوری از امر قدسی و تهیشدگی از معنا، دلآزردگی و روزمرگی را ناشی از دوری هویت دینی میپندارد. بر همین اساس حل مشکلات برخاسته را در بازگشت به خویشتن اصیل الهی خویش مییابد تا با پیدایی خود، خدا را پیدا کند. امینپور عبادات عادتی شده را به کناری مینهد و در صدد نو به نو کردن سنتهای دینی برمیآید. او با مضمونسازیهای تازه ازطریق بهرهگیری از آموزههای دین و تطبیق تاریخی دفاع مقدس با واقعهی کربلا جلوههای نورانی این درخشانترین حماسهی انسانی را به نمایش میگذارد. در پایان، در عبارتی کوتاه باید گفت: منبع الهام بسیاری از اشعار امینپور، مضامین دینی است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ترجمه کتاب سیری در نهجالبلاغه شهید مطهری رحمهالله علیه به زبان ترکی آذری
نویسنده:
رامز مروتاف
نوع منبع :
رساله تحصیلی , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مرتضی مطهری
,
نهج البلاغه (نهجالبلاغه)
,
بلاغت
,
علوم انسانی
,
ترجمه
,
علی بن ابی طالب (ع)
,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
امیرالمومنین علی بن ابی طالب (ع)
,
مرتضی
,
زبان ترکی
,
الهیات(کلام جدید)
,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص))
,
توحید(اخلاق اسلامی)
,
Translation
,
1299-1358
,
امام اول
,
23 قبل از هجرت-40 ق.
,
1299-1358
,
Translation
,
Translation
,
امام اول
,
23 قبل از هجرت-40 ق.
,
امام اول
,
23 قبل از هجرت-40 ق.
,
امام اول
,
23 قبل از هجرت-40 ق.
,
امام اول
,
23 قبل از هجرت-40 ق.
,
1299-1358
,
امام اول
,
1299-1358
,
translation
,
23 قبل از هجرت-40 ق.
,
1299-1358
,
درباره مرتضی مطهری
چکیده :
بخش اول:"کتاب شگفت" در آن محتوای کتاب نهجالبلاغه از لحاظ کمیت، از این جهت که این کتاب تنها قسمتی از کلمات و فرمایشات مولی امیرالمومنین علی علیهالسلام میباشد، سپس در این بخش نهجالبلاغه از لحاظ کیفی، از جهت ویژگی بلاغت، فصاحت و چندجانبه بودن کلمات زیایی، تأثیر و نفوذ، اعترافات مخالفان، محدود نبودن سخنان حضرت به زمان و مکان بررسی شده است. بخش دوم: "الهیات و ماوراءالطبیعه" در آن مسائل مربوط به توحید و معرفت، الهیات و ماوراءالطبیعه مورد توجه قرار گرفته است. با تنوع این مباحث در نهجالبلاغه که قسمتی از آنها از نوع مطالعه در مخلوقات و حکمت الهی میباشد ولی بیشتر بحثهای آن درباره توحید، بحثهای تعقلی و فلسفی است. سپس در این بخش ارزش تعقلات فلسفی در مسائل ماوراءالطبیعه، مقایسه و داوری نهجالبلاغه با سایر مکتبهای فکری طرح شده است. بخش سوم: "سلوک عبادت" در آن عبادت از نظر اسلام، تلقی افراد از عبادت و درجات آن، عبادت از دیدگاه نهجالبلاغه و ترسیم چهره عبادت و عباد در نهجالبلاغه بیان شده است. بخش چهارم: "حکومت و عدالت" در آن اینکه مولی امیرالمومنین علی علیهالسلام حساسیت خاص نسبت به مسئله حکومت و عدالت، اهمیت و ارزش فراوانی برای آنها قائل است، بررسی شده است.سپس در این بخش وظیفه توده مردم و نحوه برخورد با این مقوله، تأثیر اعتراف از طرف حکومت به حقوق مردم، نارسایی مفاهیم کلیسایی از نظر حقوق سیاسی، منطق نهجالبلاغه در باب حق و عدالت، حکمران امانتدار است نه مالک؛مورد بررسی قرار گرفته است. بخش پنجم:"اهل بیت و خلافت" در آن سه مسئله اساسی، احقیت و اولویت اهل بیت علیهمالسلام، انتقاد از خلفاء و سکوت تلخ، مداری حضرت علی علیهالسلام و فلسفه آن، مطرح شده است. بخش ششم:"موعظه و حکمت" در آن مواعظ کتاب نهجالبلاغه که بزرگترین بخش، تقریبا نیمی از آن را این بخش تشکیل میدهد. در این بخش مقایسه، عناصر موعظهای نهجالبلاغه مانند تقوا، زهد و پارسایی مورد بررسی قرار گرفته است. سپس در این بخش با اهداف و ابعاد مختلف زهد آشنا میشویم. بخش هفتم با عنوان "دنیا و دنیاپرستی" در این بخش پایانی نقطه مقابل زهد، یعنی دنیاپرستی که سخت نفی گردیده است، نظر نهجالبلاغه در مورد ترک دنیا، نوع رابطه انسان با جهان، ارزش دنیا از نظر قرآن و نهجالبلاغه، وابستگیها و آزادگیها، خودزبانی و خودفراموشی و چند نکات در رابطه با تضاد دنیا و آخرت، تابعگرایی و متبوعگرایی بیان شده است. در نگاه کلی اگر بخواهیم سیر ارتباط فصول کتاب که استاد شهید از آن بخش و بخشها تعبیر فرمودند و چرا از این فصل (بخش) به دیگری منتقل میشود؟ این مسئله را مورد ارزیابی قرار دهیم باید گفت که محتوای کتاب مذکور از لحاظ ساختاری از سه قسمت تشکیل یافته است: 1-انگیزه تدوین و ضرورت آن 2-معرفی کتاب نهجالبلاغه جایگاه و اهمیت آن 3-بررسی محتوای کتاب نهجالبلاغه از لحاظ اصول و ارکان دین و مسائل مربوط به آن 4-موارد مربوط به قسمت اول در مقدمه کتاب آورده شده است. موارد مربوط به قسمت دوم در بخش اول آورده شده است.موارد مربوط به قسمت سوم به ترتیب در بخشهای دوم تا بخش هفتم آورده شده است که در بخش دوم، اولین رکن دین، توحید با عنوان "الهیات و ماوراءالطبیعه" سپس در بخش سوم مسائل مربوط به توحید با عنوان "سلوک و عبادت" بررسی شده است. در بخش چهارم مسائل مربوط به رکن دوم دین، عدل و ارزش عدالت، وظایف متقابل مردم و حکومت میباشد که با عنوان "حکومت و عدالت" در همان بخش بررسی شده است. در بخش پنجم مسائل مربوط به امامت که یکی از ارکان دین میباشد، با عنوان "اهل بیت و خلافت" بررسی شده است. در بخش ششم با عنوان "موعظه و حکمت" که بخش اعظم کتاب نهجالبلاغه را تشکیل میدهد، بعد از بررسی کردن چند تا عنصر تشکیل دهنده موعظه سپس با پرداختن به یکی از آنها که مسئله زهد و پارسایی میباشد، در واقع این بخش مقدمه و آمادگی برای بخش هفتم قرار گرفته است؛به این معنی که درست است که بخش ششم در مورد زهد بحث میکند ولی در جای خودش وقتی که هدف زهد گفته شود روشن کننده مفهوم دینیپرستی که در بخش هفتم آمده است، نیز هست زیرا زهد نقطه مقابل دنیاپرستی میباشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
تعداد رکورد ها : 354
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید