جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
04.متخصصان مطالعات دینی (الهیدانان، فیلسوفان دین، دینپژوهان، مورخان دین، انسانشناسان دین، روانشناسان دین و جامعهشناسان دین)
>
01.الهیدانان و فیلسوفان دین
>
02.فیلسوفان دین
>
فیلسوفان دین خداباور (مصادیق بررسی مجدد شود)
>
ویلیام آلستون William J. Abraham
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
تعداد رکورد ها : 111
عنوان :
وحى و تجربه دینى از دیدگاه استاد مطهرى
نویسنده:
ابوالحسن حسنى
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مرتضی مطهری
,
وحی الهی
,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی)
,
فلسفه دین
کلیدواژههای فرعی :
عصمت انبیاء (ع ) ,
جبرئیل(ع) ,
تجارب عرفانی (تجربه عرفانی) ,
الهیات مسیحی ,
معرفت شناسی تجربه عرفانی ,
معرفتشناسی دینی (مسایل جدید کلامی) ,
قرآن ,
خطاناپذیری وحی ,
دیدگاه زمینی به وحی ,
دیدگاه آسمانی به وحی ,
تحویل انگاری ,
دیدگاه گزاره ای در باب وحی ,
ارکان وحی گزاره ای ,
ادراک بی واسطه حسی ,
ادراک واسطه وحی ,
دیدگاه قرآنی وحی گزاره ای ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
چکیده :
مسئله «وحى» از مباحث مهم كلامى است كه هرچند در آثار متكلمان، فلاسفه و عرفا به آن اشاراتى شده است، اما اين بحث به طور مستقل و صريح در آثار پيشينيان مطرح نبوده، بلكه طرح و شكوفايى آن را در دوره معاصر و بيشتر توسط روشن فكران دينى شاهد هستيم. در اين ميان، بيش از همه، استاد مطهرى درباره اين موضوع بحث و بررسى كرده است. آنچه در اين نوشتار مى آيد، تحليلى است از ديدگاه هاى استاد مطهرى در باب «وحى». همچنين در اين مقاله، با استفاده از انديشه هاى ايشان، نظريات برخى از نوانديشان دينى معاصر در زمينه وحى، نقد و بررسى خواهد شد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معرفت شناسی تجربه دینی از دیدگاه شیخ اشراق و ویلیام آلستون
نویسنده:
روح الله حکیم زاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
آلستون
,
شیخ اشراق
,
معرفتشناسی تجربه دینی
,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی)
,
تجربه دینی (فلسفه دین)
,
Epistemology شناخت شناسی - بحث معرفت (مجتبوی)
چکیده :
ماهیت و متعلَق تجربه دینی از دیدگاه آلستون، حضور خداوند است که وی نام آن را تجربه عرفانی نهاده است. از دیدگاه وی، تجارب عرفانی همسنخ با تجارب حسیاند. قوانین تجارب حسی با تجارب عرفانی، در نحوه وقوع و معیار صدق، یگانه است. او بنابر این یگانگی، نظریه ظهور را مطرح نموده است که طبق آن، ادراک مساوی با ظهور مدرَک برای مدرِک است. از دیدگاه او، چنین ظهوری، پیش از هرگونه صورت برداری و مفهومپردازی بوده و غیر قابل تحلیل است.در آثار شیخ اشراق، عنوان تجربه دینی وجود ندارد؛ تنها میتوان از طریق هستیشناسی وی و با واکاوی مفاهیمی چون ذوق و ادراک شهودی، به تبیین این مساله پرداخت. بنابر هستیشناسی سهروردی، نفس انسان و تمام حقایق بالاتر از آن، حقیقتی نوری دارند. از این رو، تجربه دینی از دیدگاه شیخ اشراق، تجربه حقیقت نورانی انسان نسبت به انوار مافوق خویش است. این ادراک، از طریق عالَمی واسطه به نام عالم مثال به وقوع میپیوندد و فرایند تجربه از طریق مباحث شهود و اشراق تبیین میشود. شیخ اشراق نیز در حقیقت ادراک، مشابه با آلستون که ادراک را امری قبل از مفهومپردازی و فکر درباره یک چیز میدانست، عمل میکند. طبق نظریه ادراک سهروردی، علم انسان به همه حقایق عینی از جمله محسوسات، از طریق شهود نفس نسبت به آنها حاصل میشود و از اینرو علمی حضوری است. سهروردی علم حضوری را مبنای معرفتشناسی خویش قرار میدهد و از طریق علم حضوری، به شهودهای خویش اعتبار میبخشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رویکرد درون گروانه و برون گروانه پلانتینگا درباره معقولیت باور به خدا : الهیات تطبیقی
نویسنده:
مهدی فرجی پاک
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
اصفهان: حوزه معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
پلانتینگا
,
رویکرد برون گروانه
,
باور به خدا
,
عقلانیت باور به خدا
,
توجیه باور دینی
,
معرفت شناسی اصلاح شده
,
رویکرد درون گروانه
,
معیار معرفتی باور
کلیدواژههای فرعی :
باور تضمین شده ,
باور پایه ,
ایمانگرایی = فیدئیسم (معرفتشناسی) ,
مبناگرایی (معرفت شناسی) ,
انسجام گروی ,
مبناگروی سنتی ,
تضمین ,
تجربه گرایی (مسائل جدید کلامی) ,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی) ,
تجربه گروی دینی ,
نظریه انسجام گرایی ,
نظریه مبناگروی ,
اخلاق باور ,
باور پایه((اصطلاح وابسته)، قسیم استدلال تسلسل معرفتی و دور معرفتی) ,
تجربه دینی ,
عقلانیت معرفتی ,
مصداق باور خطاناپذیر ,
بی نیاز انگاری ,
باور بدیهی ,
استدلال تجربه دینی ,
حس خداشناسی ,
تجربهگرایی = آمپریزم (فلسفه) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
شاپا (issn):
2322-3421
چکیده :
بینیازانگاری، یکی از دیدگاههای مهم معرفتشناختی درباره معقولیت باور به خدا به شمار میآید. به طور کل، میتوان گفت بر اساس این دیدگاه، باور به وجود خداوند نیازمند هیچگونه استدلال عقلانی نیست. تقریرهای متعددی از این دیدگاه ارائه شده است: یکی از تقریرهای دیدگاه بینیازانگاری را میتوان دیدگاه تجربهگرایی دانست که از سوی افرادی، همچون: سوئینبِرن، آلستون و پلانتینگا ارائه شده است. پلانتینگا درباره معقولیت باور به خدا، دیدگاه معرفتشناسی اصلاح شده را مطرح میکند. تقریر پلانتینگا، در طول آثار وی دو بیان متفاوت داشته است: او در آثار اولیه خود، با اتخاذ رویکردی درون گروانه از مسأله توجیه، به نقد دیدگاه مبناگروی کلاسیک پرداخته و با طرح تبیینی دیگر از این دیدگاه، باور به خدا را بدون ارائه استدلال عقلانی معقول دانسته است؛ در حالی که در آثار اخیر خود، با ردّ موضع درونگروانه درباره مسأله توجیه، به رویکرد برونگروانه معتقد شده و با ارائه مفهوم تضمین، باور به خدا را بینیاز از استدلال معرفی میکند. این مقاله به ذکر این دو رویکرد متفاوت پلانتینگا در خصوص معقولیت باور به خدا میپردازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 176 تا 161
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مفسرین قرآن و پل تیلیش: آیا زبان دین معرفتبخش است؟
نویسنده:
حمیده طهرانیحائری، میر سعید موسوی کریمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
قرآن
,
تفسیر قرآن
,
زبان دین (مسائل جدید دین شناسی)
,
زبان نمادین دین
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
تفسیر قرآن
,
تیلیش
,
زبان نمادین قرآن
,
زبان نمادین
,
زبان دین
,
معناداری و ارجاع
,
نظریه نمادین بودن زبان دین
,
معرفت شناسی گزاره دینی
کلیدواژههای فرعی :
اشاعره ,
گزاره های دینی ,
ادیان ابراهیمی ,
آموزه خلقت در ادیان ابراهیمی ,
ادیان ابراهیمی ,
اشاعره (اهل سنت) ,
عالم ذر ,
بیعت حدیبیه ,
وحی ,
نماد ,
فلسفه زبان ,
معناداری ,
گفتار دینی ,
وحی الهی ,
ابطال ناپذیری گزارههای دینی ,
صدق گزارههای دینی ,
فلسفه زبان ,
معناداری(اصطلاح وابسته) ,
معرفت زایی زبان دین ,
واقع نمایی گزاره دینی ,
خبر از عالم واقع ,
وحی اصیل ,
وحی وابسته ,
عالم ذَر ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
شاید مهمترین مسأله زبان دین، موضوع «معناداری، ارجاع، و شأن معرفتشناختی گزارههای دینی» است؛ به این معنی که آیا گزارههای دینی، بهویژه گزارههای مربوط به خداوند و ویژگیهایش، معنادار، ارجاعدهنده، و حکایتگر امور واقع هستند یا خیر؛ و آیا زبان دین، معرفتزاست یا غیرمعرفتزا؟ در پاسخ، میتوان گفت با یک تقسیمبندی کلی، فیلسوفان دین به دو دیدگاه معتقدند: بنا به دیدگاه نخست، برگرفته از دیدگاه ویتگنشتاین متقدم و حلقه وین، گزارههای دینی، مهمل و فاقد معنا هستند. دیدگاه دوم که زبانِ دین را زبانی معنادار میداند، به دو گروه تقسیم میشود: گروهی زبان دین را معرفتبخش و گروهی غیرمعرفتبخش میدانند. از مهمترین نظریههای گروه دوم، نظریه «نمادین بودن زبان دین»، صورتبندی شده توسط پل تیلیش است. در این مقاله، پس از توضیح این نظریه و مهمترین نقدها علیه آن، به تفسیر تعدادی از آیات قرآن میپردازیم که به نظر شش مفسر مطرح در این مقاله، طبرِسی، زمخشری، فخر رازی، قشیری، میبدی، و طباطبایی، از جمله مواردی در قرآن هستند که در آنها از زبان نمادین استفاده شده است. نتیجه پایانی مقاله این است که به رغم همه اشکالات وارده به فرض نمادین بودن زبان دین، گزیری نیست مگر آنکه فرض کنیم دستکم بخشی از عبارتها و واژههای بهکار رفته در قرآن معنای نمادین دارند، و حکایتگر واقعنمایانهای از عالم نیستند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رئالیسم و معیارهای آن
نویسنده:
رضا صادقی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پرديس فارابی دانشگاه تهران ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
وجودشناسی
,
صدق (صفات الهی)
,
ضدرئالیسم
,
رئالیسم
کلیدواژههای فرعی :
رئالیسم متافیزیکی (منطق) ,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی) ,
هرمنوتیک ,
فلسفه جدید ,
اصالت تسمیه(فلسفه) ,
رئالیسم انتقادی ,
رئالیسم مستقیم ,
ایده آلیسم ,
نظریه مطابقت ,
معیار معناشناختی ,
معیار وجودشناختی ,
چکیده :
با اینکه رئالیسم مفهومی شناخته شده و پرکاربرد است، اما با رجوع به منابع مربوط روشن می شود که این مفهوم تعریفی یکسان و مورد اتفاق ندارد. پرسش هایی که در بحث از رئالیسم طرح شده اند، گسترده اند و به حوزه های مختلفی مانند وجودشناسی، الهیات معناشناسی، معرفت شناسی، منطق، روش شناسی، اخلاق تعلق دارند و به همین دلیل، در تعریف این مفهوم بسته به حوزه مورد بحث از معیارهای متفاوتی استفاده شده است. در این نوشتار ضمن بررسی معیارهای گوناگونی که در تعریف مفهوم رئالیسم به کار گرفته شده است تلاش خواهد شد تا از معیار وجودشناختی به عنوان وجه اشتراک این معیارها دفاع شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 187 تا 212
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
استدلال تجربه دینی بر وجود خدا و پلورالیسم دینی
نویسنده:
محمد محمدرضایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
متن
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پرديس فارابی دانشگاه تهران ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
01. خداشناسی (کلام)
,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی)
,
کثرت گرایی دینی
,
عقل ( جوهر )
,
براهین اثبات واجب(حکمت نظری)
,
فلسفه دین
,
اسماء الهی((اخص)، مقابل اسماء ربوبی خاص)
,
استدلال تجربه دینی
,
تجربه دینی (فلسفه دین)
کلیدواژههای فرعی :
رؤیت خدا ,
ائمه شیعه(ع) ,
احادیث و روایات ,
عرفان اسلامی ,
تجربه حسی ,
قرآن مجید ,
حضرات خمس ,
اسم ظاهر(مقابل اسم باطن) ,
اسم باطن(مقابل اسم ظاهر) ,
عالَم ملکوت(قسیم عالَم لاهوت و جبروت و ملک) ,
چکیده :
اثر حاضر به دنبال اثبات این مدعاست که یکی از راه های شناخت خدا تجربه ی دینی است. برای این منظور ابتدا تقریرهای مختلف استدلال تجربه دینی مطرح شده است و سپس به برخی از تجربه های دینی اشاره نموده ایم . در ادامه اشکال یکی از منتقدان استدلال تجربه دینی، یعنی جان هاسپرز مطرح شده و مورد بررسی قرار گرفته است. اشکال هاسپرز این است که قبول صحت استدلال تجربه دینی مستلزم پذیرش عقاید متناقض و ناسازگار است و این مساله چیزی جز پذیرش کثرت گرایی دینی نیست. نویسنده در نقد این اشکال دو مساله را مورد بررسی قرار داده است: نخست این که تجربه ی دینی مانند تجربه ی حسی. یک منبع شناخت است و دیگر این که عقاید متعارض در باب تجربه دیی را می توان همانند آراء متعارض در باب تجربه حسی توجیه کرد. در پایان چنین نتیجه گرفته شده است که می توان بسیاری از آراء متعارض در باب تجربه دینی را به تقابل اسماء الهی بازگرداند و صدق و کذب برخی دیگر را با معیار عقل و کتاب مقدس سنجید. هر کدام از تجربه ها که با این معیارها هماهنگی داشته باشند تجربه های صحیح و حقیقی خواهند بود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 77 تا 96
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مبانی پلورالیسم دینی (رابطه تجربه دینی و پلورالیسم)
نویسنده:
محمد محمدرضایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پرديس فارابی دانشگاه تهران ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تنوع دینی (تنوع مذهبی)
,
رستگاری (مسائل جدید کلامی)
,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی)
,
کثرت گرایی دینی
,
حقانیت یک دین
,
1. ادیان religions
,
فلسفه دین
,
نومن((اصطلاح وابسته)، مقابل فنومن)
,
فنومن((اصطلاح وابسته)، مقابل نومن)
,
تجربه دینی (فلسفه دین)
کلیدواژههای فرعی :
کتاب مقدس (عهدین) ,
کانت ,
فلسفه کانت ,
قرآن مجید ,
عقل(قوه عاقله) ,
واقعیت نهایی ,
قوه حساسیت ,
چکیده :
این مقاله بر آن است تا رابطه تجربه دینی و پلورالیسم دینی را مورد بررسی قرار دهد. ابتدا سعی شده است تعریف روشنی از تجربه دینی و پلورالیسم دینی به دست داده شود. تجربه دینی به معنای مواجهه انسان با امور ماوراء الطبیعی یا مشاهده و مشارکت در آن ها یا دریافتی است که متعلق آن خدا یا امور مرتبط با خداست. پلورالیسم دینی راهی برای تبیین تنوع و کثرت ادیان و حیانی و غیر وحیانی است و بر آن است که تمامی ادعاهای ادیان می تواند به وجهی صحیح باشد: سپس این نکته مورد بحث قرار گرفته که جان هیک - مبتکر پلورالیسم دینی در دوره معاصر - پلورالیسم دینی را بر تجربه دینی و تجربه دینی را بر نظریه کانت درباره فنومن و نومن مبتنی کرده است. در ادامه اشکالات نظریه فنومن و نومن آشکار گردیده سپس روشن شده است که این اشکالات به پلورالیسم دینی هم سرایت می کند. در پایان این نتیجه گرفته شده است که پلورالیسم دینی به لا ادری گری منتهی می شود زیرا هیک بر ان است که هیچ مفهومی از مفاهیم انسانی را نمی توان به واقعیت متعالی نسبت داد و یا به مقبولیت و حقانیت یک دین خاص.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 49 تا 65
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کارکردگرایی و معناشناسی اوصاف الاهی از دیدگاه علامه طباطبایی و ویلیام آلستون
نویسنده:
حسین نقوی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى قدس سره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تأویل
,
صفات الهی
,
کارکردگرایی
,
زبان دین (مسائل جدید دین شناسی)
,
وحدت تشکیکی وجود
,
کلام
,
غائیت
,
اشتراک معنوی و تشکیک در وجود
,
اوصاف خدا
,
زبان دین
,
درباره علامه طباطبایی
کلیدواژههای فرعی :
بازی زبانی ,
روش تحلیلی ,
صفات ذاتى ,
مقام احدیت ,
واقع گرایی متافیزیکى ,
سرشت الهى و زبان بشری ,
محمول شخصی ,
شیعه در اسلام ,
نظریه مصداقی ,
کاربرد لفظى ,
مصداق مادی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
موضوع زبان دینی مسئله ای است که شاید بتوان گفت در تمام ادیان آسمانی مطرح است. مباحث زبان دینی، شامل چیستی زبان دینی، معناداری و معرفت بخش بودن انواع گزاره های دینی است. مهم ترین بخش آن مربوط به گزاره های کلامی است که از دیرباز مورد توجه فیلسوفان و متکلمان دینی بوده است.این نوشتار با رویکرد تحلیلی، بررسی تطبیقی آرای علامه طباطبایی و ویلیام آلستون فیلسوف دین امریکایی معاصر، در زمینه زبان الاهیات (کلام) مدّنظر است. آلستون برای توجیه مشکل اطلاق گزاره های کلامی بر خدا، نظریه «کارکردگرایی» را مطرح می کند. علامه برای توجیه این مشکل، نظریه های «اشتراک معنوی و تشکیک در وجود»، «تأویل کلامی» و «غائیت» را مطرح می سازد که هر کدام در جایی کاربرد دارند. نظریه اشتراک معنوی درباره اوصافی نظیر علم، قدرت، حیات و وجود کاربرد دارد و اطلاق آنها را توجیه می کند. نظریه تأویل کلامی در مورد اوصافی مانند سمیع، بصیر، دارای دست بودن و مکان داشتن کاربرد دارد که این اوصاف، متعلق به ممکنات، و از ساحت الاهی دور است. این اوصاف، به اوصاف دسته اول تأویل برده می شود و نظریه غائیت در زبان عرفی و دینی و درباره تمام اوصاف استفاده می شود و کاربرد و صدق آنها را توجیه می کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 31 تا 58
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تأملى در استدلالهاى مبناگروى
نویسنده:
محمدصادق علی پور، مجتبى مصباح
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
گزاره های پایه
,
پارادوکس دروغگو (منطق)
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
نظریه مبناگروی
,
تسلسل تصاعدی
,
یقین
,
احتمال معرفتی
,
فرا قضیه تمامیت
کلیدواژههای فرعی :
خطاپذیری ,
توجیه معرفت ,
شروط توجیه ,
شکاکیت(مسائل جدید کلامی) ,
نظریه انسجام گرایی ,
امتناع اثبات وجود خدا ,
امور بدیهی ,
براهین اثبات واجب(حکمت نظری) ,
وثاقت گرایی ,
طبیعت گرایی معرفت شناختی ,
مستدل بودن گزاره های پایه ,
اثبات وجود بدیهیات ,
لزوم توجیه باورهای غیر پایه ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
توجیه معرفت یکى از مهم ترین مسائلى است که از دیرباز ذهن فیلسوفان و معرفت شناسان را به خود مشغول کرده و موجب ارائه نظریات متفاوتى در این باب شده است. مبناگروى یکى از قدیمى ترین و مهم ترین این نظریات است. ازاین رو، این پژوهش درصدد بررسى استدلال هاى مبناگروى و مهم ترین چالش هاى پیش روى آن است. در این راستا با بررسى استدلال از راه استحاله تسلسل و احتمال و یقین، روشن خواهد شد که تنها برخى تقریرهاى استدلال از راه استحاله تسلسل قابلیت اثبات مدعاى مبناگرایان را دارد. این در حالى است که نتیجه استدلال از راه احتمال و یقین چیزى نیست که مبناگرا به دنبالش باشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 105 تا 125
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
هستى شناسى معنا
نویسنده:
ابوالفضل ساجدى
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کنش گفتاری
,
معنا
,
زبان
,
علم اصول فقه
,
هستی شناسی(فلسفه)
,
نظر به مصداقی
,
ویتگنشتاین متقدم
,
جان آستین
,
وضع و موضوع له
,
و دیگر موضوعات مرتبط با کلام
کلیدواژههای فرعی :
اسم ,
وضع لفظ ,
تصور ,
نظریه رفتارگرایی ,
جمله ,
نظریه تصویری معنا (فلسفه) ,
محکی ,
رفتار انسانی ,
تحقق معنا ,
نظریه رفتاری معنا ,
کارل ازگود ,
فرآیند یادگیری ,
نظریه کاربردی معنا ,
ویتگشنتاین متأخر ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
امام خمینی
چکیده :
حقیقت معنا چیست؟ مقوله اى ذهنى است یا خارجى؟ و یا امرى متفاوت با آن دو؟ چه رابطه اى است میان معنا و کاربرد؟ اینها برخى از پرسشهاى کلیدى در باب هستى شناسى معنایند. شناخت حقیقت معنا، گامى بنیادین براى تحلیل انواع گزاره هاست. در تبیین ماهیت معنا، آراى متفاوتى میان فیلسوفان به ویژه فلاسفه زبان در غرب مطرح است. برخى معنا را همان مصداق، و برخى آن را رابطه میان لفظ و مصداق مى دانند. جمعى از جمله جان لاک، معنا را تصور یا نوعى ایده ذهنى بر مى شمارند. کسانى نیز حقیقت معنا را در واکنش هاى رفتارى و خارجى افراد به کلمات جست وجو مىکنند. ویتگنشتاین در مرحله اولیه زیست فلسفى خود بر «نظریه تصویرى معنا» تکیه داشت؛ اما بعدها دیدگاه کاربردى یا ابزارى معنا را مطرح کرد. جان آستین نیز همچون ویتگنشتاین تکیه خود براى تحلیل معنا را بر کاربرد قرار داد. در میان اندیشمندان اسلامى، علماى اصول، اغلب در بحث از حقیقت وضع و رابطه آن با موضوعٌ له به این مسئله پرداخته اند. در نوشتار پیش رو پس از تبیین و ارزیابى دیدگاه ها، نظر برگزیده را بیان مىکنیم. بر این اساس، معنا همان صورت ذهنى است، بدون لحاظ ذهنیت. به عبارت دیگر، معنا مساوى محکى یا معلوم بالذات است که در برابر مفهوم (حاکى) و مصداق (معلوم بالعرض) است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 85 تا 113
مشخصات اثر
ثبت نظر
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
تعداد رکورد ها : 111
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید