جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
10.سایر شخصیت ها
>
2. به ترتیب میلادی
>
ک:قرن چهارم قبل از میلاد
>
ارسطو
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
تعداد رکورد ها : 1505
عنوان :
اخلاص، مناط اصلی بین دین و اخلاق : سال 5، شماره 17 : اخلاق
نویسنده:
ابراهیم رضایی، جعفر شانظری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اخلاص
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
اخلاص
کلیدواژههای فرعی :
توحید ,
نفس ناطقه ,
حکمت ,
حکمت نظری ,
حکمت الهی ,
رجاء ,
تسلیم ,
بهگود گیتا ,
غضب ,
تسلیم ,
علم الهی ,
قرآن ,
ادب ,
غضب ,
انضباط ,
پیشه ,
موقعیت اخلاقی ,
منسک ,
سائقه ,
شهوت ,
حکمت نظری ,
شهوات ,
حکمت عملی ,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص)) ,
قرآن ,
رجا ,
حکمت ,
شکر زبانی ,
آداب ,
نفس ناطقه(اصطلاح وابسته) ,
تاثیر شکرگزاری ,
حکمت عملی ,
ادب خلاق ,
اخلاق مناسک ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
شاپا (issn):
0
چکیده :
ایصال نفس به امر نامتناهی که سرچشمه حقیقی اوست، در گرو انجام آیین مند تکلیف از سر حکمت است. این امر در سه ساحت انضباط پیشه وری، گذر پیروزمندانه و مؤدبانه از موقعیت اخلاقی و انجام منسک دینی، ظهور می یابد. زمانی که نفس، با پذیرش مشقت و ریاضت موفق می شود، استعدادهای خود را فعلیت ببخشد، نور نهفته خود را آشکار ساخته است که سند ربانیت اوست. با وجود این، نور الهی نفس، به تحقق نمی پیوندد مگر آنکه فرد مکلف، به هنگام التزام خویش به انجام اعمال خاصه، بر شرط اخلاص مراقبت داشته باشد و از آن تخطی نورزد. به عبارت دیگر، خالصانه انجام دادن کارها، در هر سه ساحت نامبرده، عین تجلی نور ناظمه نفس است. شرط اخلاص، هم در ادای مناسک دینی حضور دارد و هم در آداب اخلاقی. بنابراین، اخلاص، در درجه اول، متعلق به خود نفس است و به نحوه عملکرد فاعلی بستگی دارد که ملتزم به ادای تکالیف است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 65 تا 84
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نوآوری های منطقی ابن سینا و تأثیر آن در منطق ارسطویی
نویسنده:
اکبر فایدئی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
منطق سینوی
,
منطق ارسطو
,
اصطلاحنامه منطق
کلیدواژههای فرعی :
دلالت(منطق) ,
منطق نگاری دوبخشی ,
منطق صوری ,
قیاس (منطق) ,
منطق نگاری نه بخشی ,
تعریف ,
جهت ,
عکس ,
تضمن ,
قیاس اقترانی شرطی ,
التزام ,
مقولات عشر ,
تعریف(علوم قرآن) ,
طباق ,
التزام ,
عکس ,
دلالات ,
حد حقیقی ,
جهت ,
قضیه موجبه ضروریه ,
دلالت وضعی ,
صناعات خمس ,
قیاس ,
قیاس اقترانی شرطی ,
تدوین علم منطق ,
تحول منطق ,
دلالت وضعی ,
تقسیم قضیه ,
جواز اجتماع دو قضیه ,
تناسب کمیت حد با ذات محدود ,
ملاک استغنا از تعریف ,
حد حقیقی شئ ,
قضیه موجبه ضروریه ,
ارغنون ,
صناعات خمس ,
مقولات ده گانه ارسطویی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
بنای منطقی ارسطو به قدری رفیع و متین بود که تا چندین قرن پس از او اکثر دانشمندان آن را از هر جهت کامل میدانستند به گونهای که قرنهای متمادی حاکم بر افکار و آرای مردم اندیشمند بوده است. ابن سینا نخستین کسی است که از روش ارسطو در تدوین علم منطق عدول کرده از جهات گوناگون دگرگونیهایی در منطق ارسطویی به وجود آورد. شیخ رئیس علاوه بر کاستن برخی مسایل منطقی از قبیل مقولات و بحث تفصیلی شعر و خطابه و جدل، و جا به جایی برخی دیگر مثل عکس و حد و رسم، ابتکارات و نوآوریهای متعددی در علم منطق دارد که به قرار زیر است: 1- تبدیل منطق نگاری نه بخشی به منطق نگاری دو بخشی 2- تقسیم دلالت وضعی لفظی به سه قسم مطابقه و تضمن و التزام 3- بسط و گسترش تقسیم قضیه به حسب جهت و نظام خاص بخشیدن و انسجام نوین آنها 4- جواز اجتماع دو قضیه مطلقه با اختلاف در کم و کیف 5- تناسب کمیت حد با ذات محدود و ضعف قاعده ایجاز و اختصار تعریف حقیقی 6- ملاک استغنای از تعریف و صعوبت دسترسی به حدود حقیقی اشیا 7- قیاس اقترانی شرطی و انواع آن 8- فعلیت ثبوت وصف عنوانی موضوع برای ذات آن در باب عقد الوضع 9- انعکاس قضیه موجبه ضروریه به صورت موجبه جزئیه مطلقه عامه. در این مقاله موارد فوق جمع آوری شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 67 تا 84
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی ماهیت و مسائل نفس از دیدگاه عبدالرزاق فیاض لاهیجی (با مروری کلی بر دیدگاههای متکلمان) : سال 2، شماره 4 : آیین حکمت
نویسنده:
غلامحسین جوادپور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه باقرالعلوم,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معاد
,
ملا عبدالرزاق بن علی لاهیجی
,
علم نفس
,
معاد(کلام)
,
معاد(فلسفه)
,
معرفت نفس(خودآگاهی)
,
درباره لاهیجی
کلیدواژههای فرعی :
حدوث نفس ,
بدن ,
نفس ناطقه ,
صورت نوعیه ,
رابطه نفس و بدن ,
جاودانگی نفس ,
شوارق الالهام ,
کتاب سرمایه ایمان ,
مزاج ,
کتاب گوهر مراد ,
التناسخ ,
خود ,
تجرد نفس ناطقه ,
رابطه نفس (ذهن) و بدن (جسم) ,
تأثیر متقابل نفس و بدن ,
بقاء نفس ,
بدن ,
صورت نوعیه بدن ,
صورت نوعی ,
مزاج ,
تناسخ ,
نفس ناطقه(اصطلاح وابسته) ,
قاعده الشئ ما لم یجب لم یوجد ,
مدرک کلیات ,
تجرد نفس (فلسفه) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملا عبدالرزاق لاهیجی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
شاپا (issn):
0
چکیده :
مباحث نفس یکی از موضوعات پیچیده، پربحث و محوری در مباحث فلسفی و کلامی است. شاید مهمترین وجه این اهمیت، ارتباطِ امکان و کیفیت معاد با مسأله نفس باشد. متکلمان درباره ماهیت نفس اختلاف فراوانی دارند و اغلب آن را غیر مجرد میپندارند؛ اما کسانی چون غزالی، فخر رازی، خواجه نصیر و... آن را مجرد دانستهاند. قسمت اصلی این مقاله، بررسی آرای یکی از بزرگترین متکلمان عقلگرا در قرون اخیر، یعنی مرحوم عبدالرزاق لاهیجی است که در آثار مختلف خود به این بحث پرداخته است. بررسی ماهیت و تجرد نفس، رابطه بدن با نفس، حدوث و بقای نفس، تناسخ و... از منظر ایشان محور مباحث اصلی این پژوهش است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 81 تا 97
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سعادت عظمی از منظر غزالی : سال 47، شماره 2 : فلسفه و کلام اسلامی
نویسنده:
عین اله خادمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سعادت
,
امام محمد غزالی
,
سعادت اخروی
,
سعادت عظمی
,
ماهیت سعادت حقیقی
,
سعادت اخروی
,
سعادت از نظر ابوحامد غزالی
کلیدواژههای فرعی :
اهل بیت ,
معرفت خدا ,
عارف ,
قیامت ,
قرب الهی ,
حب دنیا ,
رذایل اخلاقی ,
حب الهی ,
رؤیت خدا ,
اهل بیت(ع) ,
قرآن ,
لقای الهی ,
مقرب ,
قیامت ,
قرآن ,
معرفت خدا ,
رذایل اخلاقی ,
قرب به خدا ,
حب به خدا ,
حب دنیا ,
سعادت قصوی ,
اخلاق محموده ,
عارفان (مسلمان) ,
نظر به وجه الهی ,
کشف جلال الهی ,
قلب مومن ,
غایت دین ,
کتاب احیاء علومالدین غزالی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
2008-9422
چکیده :
مسئله اصلی این پژوهش این است که از منظر غزالی ملاکهای اصلی سعادت عظمی چیست؟ روش تحقیق آن توصیفی ـ تحلیلی است. غزالی در مکتوبات مختلف خویش ملاکهای متعددی برای وصول به سعادت عظمی و تحقق آن بیان میکند که عبارتاند از: معرفت الهی، تقرب به خدا، لقای الهی، نظر به وجه الهی در آخرت، داشتن بیشترین حب به خدا در آخرت، تفکیک سعادت عظمی از حیث نظری و عملی. او برای تحقق عامل پنجم (داشتن بیشترین حب به خدا در آخرت) دو روش پیشنهاد میکند. روش اول، قطع علاقه به دنیا و اخراج حب غیر خدا در قلب؛ و روش دوم، افزایش معرفت به خدا میباشد. همچنین او بر این باور است که سعادت عظمی از حیث نظری، کشف جلال و عظمت الهی، و از حیث عملی، اتصاف قلب به عقاید و اخلاق محمود است. نگارنده بر این باور است که ملاکهای ارائهشده از سوی غزالی مانعةالجمع نیستند، بلکه امکان جمع آنها وجود دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 225 تا 251
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فلسفه افلاطون مادر همه فلسفه های الهی است : زمستان 1381 : فلسفه
نویسنده:
حسین غفاری
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
افلاطون
,
فلسفه افلاطون
,
رابطه فلسفه افلاطون و فلسفه الهی
کلیدواژههای فرعی :
معاد ,
اعیان ثابته ,
رابطه انسان و خدا ,
خداشناسی ,
رساله تیمائوس ,
اصالت روح ,
تجرد نفس ناطقه ,
قرآن ,
تجرد نفس ,
یونان باستان ,
بقا و خلود نفس ,
حکمای یونان ,
یونان ,
ایدئالیسم ,
قوانین ,
ایدئالیسم (مسائل جدید کلامی) ,
فلسفه یونان ,
بقاء نفس ,
مُثُل ,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص) ,
معاد(فلسفه) ,
قرآن ,
کتاب جمهوری (افلاطون) ,
رساله فیلبوس ,
تجرد نفس (فلسفه) ,
شاپا (issn):
2008-1553
چکیده :
موضوعی که برخی متفکران و فلاسفه را به اندیشه و بحث واداشته قابلیت تفسیر فلسفه یونان به عنوان یک فلسفه الهی است در این مقاله با رجوع مستقیم به آثار افلاطون و ارائه تفسیر و تطبیق مختصری فضای کلی فلسفه افلاطون از این منظر بررسی و تحلیل شده و با استناد به متن عبارات افلاطون نشان داده می شود که فلسفه افلاطون نه تنها یکی از الهی ترین فلسفه های عالم اندیشه است بلکه مادر و سرچشمه تمامی تفکرات اصیل الهی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 41 تا 60
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اعتبارسنجی محرک های دنیوی در نظام اخلاقی اسلام
نویسنده:
جعفر گل محمدی, احمد بهشتی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها : دانشگاه معارف اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
انگیزش اخلاقی
,
تربیت اخلاقی
,
رشد اخلاقی
,
ارزش اخلاقی رفتار
,
حسن فاعلی
,
اخلاق
,
محرک های اخلاق
,
رابطه دنیا و آخرت
,
مکتب اخلاقی اسلام
,
خلق
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
تأثیر نیت بر عمل
,
رابطه نتیجه اعمال و ایمان
,
محرک اخلاق در قرآن و روایات
,
انگیزش های اخلاقی
کلیدواژههای فرعی :
غرض ,
انگیزش ,
آیه 97 نحل ,
رفتار اخلاقی ,
فایده ,
حسن و قبح ذاتی ,
عقل و ایمان ,
علیت ,
آیه 11 حج ,
آیه 245 بقره ,
آیه 272 بقره ,
آیه 276 بقره ,
آیه 105 انبیاء ,
آیه 7 اسراء ,
آیه 55 نور ,
آیه 41 نحل ,
اخلاص ,
آیه 159 آل عمران ,
چکیده :
مکاتب اخلاقی برای تشویق به زیست اخلاقی از محرک های مختلفی استفاده می کنند که برخی از آنها دنیوی و شماری اخروی است. با توجه به انگیزش قوی در محرک های دنیوی، بسیاری از مکاتب اخلاقی بشری به ویژه در اخلاق اجتماعی و حرفه ای، فراوان از این محرک ها استفاده می کنند. هرچند بیم آن می رود استفاده از این محرک ها اخلاق انسان را از هدف اصلی خود (قرب الی الله) خارج کند و به سوی دنیوی شدن سوق دهد.براساس اعتبارسنجی محرک های دنیوی در نظام اخلاقی اسلام که مبتنی بر آموزه های قرآن و احادیث است، این محرک ها با بیانی که در مقاله ارائه خواهد شد دارای اعتبار مورد پسند شارع می باشند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 135 تا 151
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقایسة مابعدالطبیعه ارسطو و بوعلی سینا در چهار مساله : 1- تقسیمات علوم 2- موضوع مابعدالطبیعه 3- مسائل وجود و عدم 4- مواد ثلاث
نویسنده:
احمد بهشتی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران: ,
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین قرآنی تقدم و تأخر نفس و بدن با نگاهی فلسفی
نویسنده:
محمدمهدی مسعودی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
رابطه نفس و بدن
,
نظریه نفس ابن سینا
,
تعلق نفس به بدن
,
نفس در قرآن
,
03. انسان شناسی Human nature
,
عالم ذر
,
عالم ملکوت
,
آیه میثاق
,
خلق آدم (ع)
,
نفس شناسی در فلسفه اسلامی
,
نفس در حکمت مشاء
,
نفس در حکمت متعالیه
,
علم نفس
,
بدن
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
تعریف نفس
,
امکان تقدم نفس بر بدن
,
رابطه نفس و بدن از نظر ملاصدرا
,
نفس از دیدگاه فلاسفه
,
نفس از دیدگاه ارسطو
,
نفس از دیدگاه علامه طباطبایی
کلیدواژههای فرعی :
حدوث نفس ,
حجت باطنی ,
نظریه افلاطونی نفس ,
آیه 007 سجده ,
آیه 012 مومنون ,
تجرد نفس ناطقه ,
آیه 072 ص ,
آیه 14 مومنون ,
آیه 11 فصلت ,
آیه 42 زمر ,
آیه 5 تکاثر ,
آیه 185 آل عمران ,
آیه 75 انعام ,
آیه 1 نساء ,
آیه 21 حجر ,
آیه 1 انسان ,
آیه 286 بقره ,
آیه 70 نحل ,
آیه 67 مریم ,
تفسیر آیه میثاق ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
هدف این نوشتار تبیین قرآنی یکی از مهم ترین مباحث مطرح در حوزه انسان شناسی فلسفی، یعنی مسأله تقدم و تأخر نفس از بدن می باشد. این بحث تاکنون بیشتر مورد توجه فلاسفه و متکلمان بوده و کمتر به تبیین قرآنی فلسفی آن پرداخته شده است. ازاین رو پژوهش حاضر به تحلیل قرآنی فلسفی این موضوع پرداخته است. در این راستا نخست معانی نفس در قرآن را مطرح می کند، سپس مهم ترین دیدگاه های فلسفی را در باب تقدم و تأخر نفس بررسی کرده، آن گاه به تبیین دیدگاه قرآن نسبت به مسأله می پردازد. جهت تبیین دیدگاه قرآن، ابتدا نظریات تفسیری واقع نگر، تمثیل واره، عالم ذر و نظریه ملکوت را تبیین می کند و در نهایت با استدلال بر نظریه عالم ملکوت که برگرفته از دیدگاه ملاصدراست، به تایید آن می پردازد. و در پایان به این نتیجه می رسد که دیدگاه قرآن با نظریه ملاصدرا که معتقد به تقدم بدن بر نفس است، سازگارتر می نماید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 160 تا 189
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
استبداد و خودکامگى در تحلیل قرآن
نویسنده:
ابراهیم سجادی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جبار (اسماء افعال الهی)
,
استبداد
,
طاغوت
,
آسیب شناسی اجتماعی
,
حکومت استبدادی (مسائل جدید کلامی)
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
تکبر (اخلاق)
,
مستکبر
,
راهکارهای استبداد ستیزى
,
استکبار ستیزی و استبداد زدایی
,
خاستگاه استبداد
,
ابزارهاى استبداد
,
جبار در قرآن
,
استبداد سیاسی
,
معنای استبداد
,
استبداد در قرآن
کلیدواژههای فرعی :
مازوخیسم ,
آسیب اجتماعی ,
آنومی (آشفتگی اجتماعی) ,
آیه 159 بقره ,
آیه 257 بقره ,
آیه 279 بقره ,
آیه 11 اسراء ,
آیه 36 نحل ,
آیه 187 آل عمران ,
تفرقه افکنی ,
آیه 159 آل عمران ,
آیه 25 حدید ,
آیه 64 آل عمران ,
آیه 19 معارج ,
آیه 72 احزاب ,
سادیسم ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
چکیده :
استبداد به عنوان یک آسیب اجتماعى از دیدگاه قرآن مورد بررسى قرار گرفته است. نویسنده در آغاز به تعریف آسیب اجتماعى و جامعه آسیب زده پرداخته، سپس استبداد و خودکامگى را به عنوان مصداق بارز آسیب اجتماعى معرفى مىکند، آن گاه به پیشینه تاریخى استبداد ستیزى اشاره کرده وبر این باور تأکید مىکند که به رغم فلسفه سیاسى عدالت گراى اسلام، تاریخ مسلمانان، بیشتر آمیخته با استبداد بوده است. در ادامه به تعریف استبداد در فرهنگ سیاسى مىپردازد و واژههاى قرآنى معادل آن را - «جبار»، «مستکبر» و «طاغوت» - با استناد به آیات قرآن مورد بحث و بررسى قرار مىدهد. عوامل و زمینههاى پیدایش خودکامگى از دیدگاه افلاطون، ارسطو، راسل، مارکس، هابز، فروید و اریک فروم مورد بحث قرار گرفته و در تبیین دیدگاه قرآن بر این باور تأکید شده است که عامل پیدایش خودکامگى، اسارت معنوى انسان در چنگال غرایز و کششهاى طبیعى است. در ادامه، از شیوهها و ابزارهاى تداوم استبداد همچون تفرقه افکنى، مددگیرى از همدستان، خشونت با مخالفان و هویت سازى براى موافقان یاد کرده و جامعه استبداد زده از دیدگاه قرآن را توصیف کرده است. در پایان نیز از پایههاى اصولى استبداد ستیزى چون بازپرورى شخصیت توحیدى، پرهیز از تندروى، کنارهگیرى از نظام استبدادى، کنترل اجتماعى، نظارت نهادینه بر حکومت به عنوان مهمترین راهکارهاى مبارزه علیه خودکامگى از دیدگاه قرآن سخن به میان آمده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 96 تا 145
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پیشگذارده و تناقض: تعریفِ پیشگذارده در آثار منطقی ارسطو
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
ارسطو در آثار منطقی خود، علاوه بر گزاره، مفهوم پیشگذارده را مطرح میکند و در تحلیلات اولی آن را بر اساس ایجاب و سلب تعریف میکند. دو مسالۀ مهم دربارۀ پیشگذارده از دیدگاه ارسطو مطرح است: تفسیرِ تعریفِ آن و رابطۀ آن با گزاره. در این مقاله ابتدا سه تفسیرِ، از جمله تفسیرِ اسکندر افرودیسی و تفسیر کلاسیک، در این زمینه تقریر و نقد میشود. و از آنجا که ارسطو به رابطۀ تناقض با پیشگذارده اشاره میکند، ابتدا تعریفِ تناقض از دیدگاه ارسطو بررسی میشود و سپس رابطۀ تناقض و پیشگذارده مورد بررسی قرار میگیرد. سرانجام تفسیر پیشنهادی از پیشگذارده مطرح میشود: پیشگذارده گزارهای است که رابطۀ آن با تناقض مورد توجه قرار گرفته است و توجه به این رابطه به معنای پذیرش قاعدۀ تناقض است که بنیاد هر گونه استنتاجی است. معنای لغوی پیشگذارده هم با این تفسیر سازگار است: پیشگذارده پیش گذاشتن یکی از دو طرف تناقض است. و از این رو پیشگذاردۀ جدلی دو صورت دارد: پرسش از مخاطب و فرض در استنتاج جدلی.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 327 تا 351
مشخصات اثر
ثبت نظر
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
تعداد رکورد ها : 1505
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید