جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
04.متخصصان مطالعات دینی (الهیدانان، فیلسوفان دین، دینپژوهان، مورخان دین، انسانشناسان دین، روانشناسان دین و جامعهشناسان دین)
>
01.الهیدانان و فیلسوفان دین
>
03.گزیده متکلمان اهل سنت
>
الف. پیشوایان اشاعره
>
فخر رازی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
تعداد رکورد ها : 1023
عنوان :
تأملی در آیه «وَ لْیَطَّوَّفُوا بِالْبَیْتِ الْعَتِیقِ» درپیوند با طواف ازطبقات بالاتر از کعبه
نویسنده:
محمدجواد عنایتی راد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کعبه
,
اعمال عبادی
,
طواف از طبقات
,
طواف حج
,
احکام طواف
,
حد طواف
,
آیه 29 حج
,
تفسیر آیه 29 سوره حج
,
طواف در قرآن
,
معنی طواف
,
احادیث درباره کعبه
کلیدواژههای فرعی :
آیه 149 بقره ,
آیه 125 بقره ,
آیه 44 الرحمن ,
آیه 201 اعراف ,
آیه 2 مائده ,
آیه 37 ابراهیم ,
آیه 96 آل عمران ,
آیه استیذان ,
آیه 12 طلاق ,
آیه 19 قلم ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
چکیده :
نوشتار حاضر در صدد اثبات این مطلب است که طواف از طبقات فوقانی کعبه جایز نیست و در این راستا، آیه 29 سوره حج را که امر به طواف میکند، مورد تحلیل قرار داده و با طرح دو دیدگاه راجع به طواف، ضمن نقد دیدگاهی که معتقد به جواز طواف از طبقات فوقانی است، به تأیید دیدگاه مقابل میپردازد و برای اثبات آن، به استدلالهای قرآنی و روایی تمسک میجوید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 100 تا 119
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی دیدگاه مفسران مسلمان و قرآن پژوهان غربی راجع به معنای «فُرقان» در قرآن
نویسنده:
فرد ام. دانر
نوع منبع :
مقاله , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
کلمات قرآن
,
کلمات سریانی قرآن
,
تفسیر قرآن
,
فرقان
,
پورقانا
,
پوقدانا
,
کلمه فرقان در قرآن
,
معنی کلمه فرقان
,
یوم الفرقان
کلیدواژههای فرعی :
آیه 004 آل عمران ,
آیه 1 فرقان ,
آیه 185 بقره ,
آیه 41 انفال ,
آیه 48 انبیاء ,
آیه 3 آل عمران ,
آیه 53 بقره ,
آیه 29 انفال ,
چکیده :
در متن قرآن کریم واژه های پیچیده ای وجود دارد که هر کدام در بافت های مختلفی به کار رفته اند. یکی از آنها «فرقان» است. مفسرّان مسلمان متقدم و متأخر کوشیده اند با مسلّم گرفتن منشأ عربی این واژه، برای آن معانی گوناگونی مانند کتاب، تورات، انجیل و تمایز میان حق و باطل در نظر بگیرند. اما دانشمندان غربی برخلاف مفسران مسلمان، با تکیه بر روش های ریشه شناختی تطبیقی زبان های سامی، ریشه عربی برای این واژه قائل نیستند، بلکه آن را از «پورقانا»ی سریانی به معنای «نجات» دانسته اند. نویسنده با مقایسه دیدگاه های این دو گروه، ریشه ای جدید برای «فرقان» پیشنهاد می کند و بر این باور است که برخلاف نظر آنها، این واژه تلفیقی از ریشه «پورقانا» به معنای «نجات» و «پوقدانا»ی سریانی به معنای «فرمان» است. در نقد و بررسی مدعای نویسنده به این نتیجه رسیده ایم که می توان بر اساس بافت برخی از آیات که ناظر به کُتب وحیانی است، ریشه اصیل عربی برای فرقان قائل شد و معنای نور برای آن در نظر گرفت و با توجه به بافت آیات دیگر که ناظر به نجات قوم بنی اسرائیل و پیروزی مسلمانان بر مشرکان است، می توان ریشه ای آرامی/ سریانی برای آن در نظر گرفت.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 72 تا 93
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
انسجام قرآن؛ رهیافت « فراهی- اصلاحی » در تفسیر
نویسنده:
علی آقایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
وحدت سوره
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
تفسیر و مفسران
,
سُوَر
,
سُوَر مدنی
,
سُوَر مکّی
,
تفسیر قرآن
,
تفسیر عصر جدید
,
انسجام قرآن
,
اعجاز نظم قرآن
,
منهج تفسیرى
,
حمیدالدین فراهی
,
امین احسن اصلاحی
,
جفت سوره ها
کلیدواژههای فرعی :
محور سوره ,
زبان قرآن ,
سوره نساء ,
سوره ذاریات ,
گروه بندی سوره های قرآن ,
تفسیر آیه به آیه قرآن ,
دلایل نظم قرآن ,
چکیده :
روش تفسیر قرآن در دوره معاصر با روشهای سنتی تفسیر در سدههای پیشین تفاوتهایی آشکار دارد. از جمله وجوه تمایز آنها، رهیافتی نوین در تفسیر آیات و سورههای قرآن است که نظریه انسجام در قرآن نام گرفته است؛ بدین معنا که میان آیات و سورههای قرآن یکپارچگی و وحدت محتوایی و مضمونی وجود دارد. هرچند نظیر این دیدگاه در برخی تفاسیر سنتی ذیل عنوان تناسب آیات و سوره های قرآن قابل ردیابی است،ولی تلقی مفسران پیشین از این موضوع اساساً متفاوت بوده و بدین سبب در گذشته هیچگاه بهمنزله یکی از اصول و مبانی در تفسیر قرآن بدان توجه نشده است. در مقاله حاضر نخست با مروری اجمالی بر تاریخچه این موضوع، جایگاه این نظریه در سنت تفسیری اسلامی و تفاوت تلقی سنتی و نوین از آن تبیین شده است و آنگاه با معرفی و تحلیل آرای تفسیری حمیدالدین فراهی و امین احسن اصلاحی از مفسران و اندیشمندان دوره معاصر از شبه قاره هند، رهیافت ایشان بهمثابه روشی تازه در تفسیر قرآن شناسایی شده است. در این مقاله نشان داده شده است که این دو، یکپارچگی و انسجام سورههای قرآن را اصل اولیه در تفسیر قرآن تلقی کردهاند و در نتیجه دیدگاه تفسیری نظامیافتهتر و جامعنگرتری نسبت به دیگران عرضه کردهاند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 216 تا 259
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سیر تاریخی ظاهرنگری در آیات صفات
نویسنده:
محمد حسین موسوی مبلغ
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصحاب رأی
,
قاعده بلاکیف
,
اصحاب حدیث (فرق کلامی)
,
صفات الهی
,
صفات ظاهری
,
اشاعره (اهل سنت)
,
عقیده تجسیم
,
عقیده تشبیه
,
آیات صفات الهی
,
آیات صفات خبریه
,
ابوحنیفه نعمان بن ثابت
,
اشعری
,
وهابیت (فرق اسلامی)
,
بلکفه
,
حس گرایی (مانع معرفت)
,
تفسیر آیات صفات
,
صفات الهی از دیدگاه غزالی
,
صفات الهی از دیدگاه متکلمان اسلامی
,
صفات الهی از دیدگاه ابن تیمیه
کلیدواژههای فرعی :
فخر رازی ,
امام محمد غزالی ,
امامالحرمین جوینی ,
صفات خبریه ,
آیه 064 مائده ,
مجسمه (مشبهه صفاتیه) ,
تدبر در قرآن ,
صفات ذاتیه ( الهی ) ,
آیه 30 ق ,
آیه 5 طه ,
آیه 115 بقره ,
آیه 210 بقره ,
آیه 225 بقره ,
آیه 22 انبیاء ,
آیه 11 شوری ,
آیه 67 زمر ,
آیه 24 محمد ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
چکیده :
در این نوشتار، پس از نگاهی اجمالی به آیات صفات خبری خداوند، تفکر ظاهرنگری نسبت به آیات صفات، منشأ پیدایش و شکل گیری این تفکر،اوج و افول های آن در مقاطع مختلف تاریخ، پیامدها و آثار منفی آن در فرهنگ اعتقادی مسلمانان به تصویر کشیده شده است. از صاحب نظران و فرقه های کلامی و مذهبی که در پرورش اندیشه ظاهرنگری و انتساب صفات ظاهری انسان گونه به خداوند تلاش می ورزیدند، یاد می شود. از همفکران جریان ظاهرنگری که در بسترهای گوناگون تاریخی در جهت تعدیل دیدگاه های دیگر همسانان خود تلاش های لازم را به عمل می آورند، نیز سخن گفته شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 176 تا 213
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معناشناسی ایمان در تفسیر المیزان و مفاتیح الغیب
نویسنده:
محمد بهرامی
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم) , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جایگاه ایمان در انسان
,
ایمان قلبی
,
تعریف ایمان
,
ایمان از نظر فخر رازی
,
معنای لغوی ایمان
,
ایمان در قرآن
,
ایمان
,
ایمان از دیدگاه علامه طباطبایی
,
ایمان در تفسیر المیزان
کلیدواژههای فرعی :
آیه 047 نور ,
آیه 029 رعد ,
آیه 97 نحل ,
آیه 7 سوره آل عمران ,
آیه 9 حجرات ,
آیه 14 حجرات ,
آیه 19 بقره ,
آیه 108 بقره ,
آیه 221 بقره ,
آیه 256 بقره ,
آیه 121 انعام ,
آیه 14 نمل ,
آیه 106 نحل ,
آیه 41 مائده ,
آیه 45 توبه ,
تفاوت اسلام و ایمان ,
آیه 29 کهف ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
این نوشتار نگاهى مقایسه اى به معناشناسى، «ایمان»، در نظرگاه فخر رازى و علامه طباطبایى دارد. در نگاه فخر رازى، «ایمان» تصدیق قلبى است و عمل و اقرار تمام یا جزء ایمان نیست، زیرا مراد از این «الکبیر» تعریف ایمان به معرفت شایسته نیست، زیرا مراد از این معرفت همان تصدیق منطقى است نه قلبى. در برابر فخر رازى، علامه «ایمان» را تصدیق مى شناسد و مراد ایشان از تصدیق همان اعتقاد و علم است که در اصطلاح تصدیق منطقى خوانده مى شود. افزون بر این، در نظر گاه علامه طباطبایى لحاظ قید «التزام عملى» در تعریف «ایمان» ضرورى است و آیاتى از قرآن نیز حکایت از این ضرورت دارد. اما عمل، خود ایمان یا حقیقت آنها نیست، بلکه اثر ایمان شناخته مى شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 320 تا 333
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
استبداد و خودکامگى در تحلیل قرآن
نویسنده:
ابراهیم سجادی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جبار (اسماء افعال الهی)
,
استبداد
,
طاغوت
,
آسیب شناسی اجتماعی
,
حکومت استبدادی (مسائل جدید کلامی)
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
تکبر (اخلاق)
,
مستکبر
,
راهکارهای استبداد ستیزى
,
استکبار ستیزی و استبداد زدایی
,
خاستگاه استبداد
,
ابزارهاى استبداد
,
جبار در قرآن
,
استبداد سیاسی
,
معنای استبداد
,
استبداد در قرآن
کلیدواژههای فرعی :
مازوخیسم ,
آسیب اجتماعی ,
آنومی (آشفتگی اجتماعی) ,
آیه 159 بقره ,
آیه 257 بقره ,
آیه 279 بقره ,
آیه 11 اسراء ,
آیه 36 نحل ,
آیه 187 آل عمران ,
تفرقه افکنی ,
آیه 159 آل عمران ,
آیه 25 حدید ,
آیه 64 آل عمران ,
آیه 19 معارج ,
آیه 72 احزاب ,
سادیسم ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
چکیده :
استبداد به عنوان یک آسیب اجتماعى از دیدگاه قرآن مورد بررسى قرار گرفته است. نویسنده در آغاز به تعریف آسیب اجتماعى و جامعه آسیب زده پرداخته، سپس استبداد و خودکامگى را به عنوان مصداق بارز آسیب اجتماعى معرفى مىکند، آن گاه به پیشینه تاریخى استبداد ستیزى اشاره کرده وبر این باور تأکید مىکند که به رغم فلسفه سیاسى عدالت گراى اسلام، تاریخ مسلمانان، بیشتر آمیخته با استبداد بوده است. در ادامه به تعریف استبداد در فرهنگ سیاسى مىپردازد و واژههاى قرآنى معادل آن را - «جبار»، «مستکبر» و «طاغوت» - با استناد به آیات قرآن مورد بحث و بررسى قرار مىدهد. عوامل و زمینههاى پیدایش خودکامگى از دیدگاه افلاطون، ارسطو، راسل، مارکس، هابز، فروید و اریک فروم مورد بحث قرار گرفته و در تبیین دیدگاه قرآن بر این باور تأکید شده است که عامل پیدایش خودکامگى، اسارت معنوى انسان در چنگال غرایز و کششهاى طبیعى است. در ادامه، از شیوهها و ابزارهاى تداوم استبداد همچون تفرقه افکنى، مددگیرى از همدستان، خشونت با مخالفان و هویت سازى براى موافقان یاد کرده و جامعه استبداد زده از دیدگاه قرآن را توصیف کرده است. در پایان نیز از پایههاى اصولى استبداد ستیزى چون بازپرورى شخصیت توحیدى، پرهیز از تندروى، کنارهگیرى از نظام استبدادى، کنترل اجتماعى، نظارت نهادینه بر حکومت به عنوان مهمترین راهکارهاى مبارزه علیه خودکامگى از دیدگاه قرآن سخن به میان آمده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 96 تا 145
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ولايت اميرالمؤمنين (علیه السلام) در قرآن
نویسنده:
غلامحسین زینلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
متن
وضعیت نشر :
قم: بنياد فرهنگى امامت,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سیاق آیه ولایت
,
حدیث ولایت
,
امامت
,
خلافت بعد از رسول الله (ص)
,
ولی (اسماء افعال الهی)
,
آیه ولایت
,
احادیث فضایل امام علی (ع)
,
ابلاغ ولایت علی(ع)
,
ولایت امام علی(ع)
,
فضایل امام علی(ع)
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
واژۀ «مولی» و آیۀ ولایت
,
ولایت امام علی در قرآن
,
مفهوم ولیّ
,
شان نزول آیه ولایت
,
آیه ولایت از دیدگاه اهل سنت
,
شبهات آیه ولایت
کلیدواژههای فرعی :
انما ,
محب ,
آیه تبلیغ ,
ابن سلام ,
آیه 55 مائده ,
آیه 51 مائده ,
آیه 6 احزاب ,
معنای رکوع ,
عبادة بن صامت ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
چکیده :
نویسنده در مقاله حاضر، سند روایاتی را که بیانگر شأن نزول آیه ولایت (مائده/55) هستند مورد مداقه قرار داده است. در این راستا، پس از بیان متواتر بودن خبر نزول این آیه درباره امیرالمؤمنین علی (علیه السلام)، از منظر عالمان امامیه و دانشمندان اهل سنت، برخی راویان حدیث را از میان صحابه، برمی شمارد. در ادامه، از میان شصت سند که در منابع اهل سنت آمده است، سه سند (دو سند از ابن ابی حاتم و یک سند از ابن مردویه) را بررسی می نماید. دیدگاه مفسران درباره نزول آیة ولایت و نیز دلایل دانشمندان امامیه درخصوص نزول این آیه درباره امیرالمؤمنین (علیه السلام) ، از دیگر مباحث مطرح در مقالة حاضر است که نویسنده، دلایل آن را به طور مبسوط شرح می دهد. به جز نزول این آیه درباره امیرالمؤمنین (علیه السلام)، چهار شأن نزول دیگر نیز از سوی برخی مفسران برای آیه مورد نظر بیان شده است که نویسنده به آن ها نیز اشاره کرده است. وی در نهایت، شبهات وارد شده بر شأن نزول آیه را نقد و بررسی می کند و با پاسخ های مبسوط به هر یک از شبهات، مقاله را به پایان می رساند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 56
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دلیل افتراض: گزارش و سنجش
نویسنده:
مهدی عظیمی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دلیل افتراض (منطق)
,
قیاس شکل سوم
چکیده :
دلیل افتراض یکی از پرکاربردترین روشهای منطق سنّتی است که منطقدانان مسلمان دربارهی ساختار و چیستی آن همرای نیستند. از یک سوی، سهروردی و فخر رازی آن را گونهای از قیاس شکل سوم به شمار آوردهاند، و از سوی دیگر، خواجه نصیر، نه تنها آن را قیاس شکل سوم نمیداند، بلکه یکسره آن را از قلمرو قیاس بیرون کرده است. نگارنده در این جستار، پس از گزارش دیدگاه این سه منطقدان، به سنجش رأی خواجه نصیر پرداخته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 103 تا 119
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تعارض شرطی انگاری گزاره های لابتّیه با نظریه وجود ذهنی
نویسنده:
سید علی علم الهدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه پیام نور,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
قاعده فرعیه
,
حمل شایع
,
حمل اولی
,
قضیه شرطیه
,
شرطی انگاری
,
گزاره لابتیه
,
حملی انگاری
,
وجود ذهنی
کلیدواژههای فرعی :
اشاعره (اهل سنت) ,
ماهیت ادراک ,
منطق ارسطویی ,
استلزام مادی ,
کلی عقلی ,
قضیه موجبه ,
قضیه حقیقیه ,
رابطه عین و ذهن ,
منطق ریاضی ,
قضیه کلیه(مقابل قضیه جزئیه) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
چکیده :
این مقاله درصدد اثبات گزاره هایی است که موضوع آن ها امور ممتنع الوجود است (قضایای لابتّیه) که به گزاره شرطیه تحویل می شوند و ساختار آن ها حملیه نیست. از همین رو، از شمول قاعده فرعیه خارج می شوند و از سوی دیگر، چون مهم ترین استدلال برای اثبات نظریه وجود ذهنی مترتّب بر حملی بودن این نوع قضایاست، پس استدلال اصلی اثبات این نظریه نیز، با شرطی انگاری گزاره های یادشده، مخدوش می شود، اما در مقابل می توان نظریه وجود ذهنی را که از مهم ترین دستاوردهای فلسفه اسلامی است با استفاده از علم حضوری اثبات کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 63 تا 76
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
قاعده الواحد و نظام علی از دیدگاه ابن سینا و محقق طوسی
نویسنده:
فاطمه صادق زاده قمصری
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران : دانشگاه امام صادق (ع),
کلیدواژههای اصلی :
صدور
,
امتناع صدور کثرت از وحدت
,
نظام هستی
,
قاعده «الواحد»
,
آموزه فیض
,
فلسفه اسلامی
,
نظام علی و معلولی
کلیدواژههای فرعی :
صادر اول ,
هستی شناسی اسلامی ,
فلسفه الهی ,
احکام وحدت ,
احکام کثرت ,
عقول طولیه ,
عقل اول ,
بساطت واجب(امور عامه) ,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص) ,
براهین توحید(حکمت نظری) ,
اعتبارات شش گانه صادر اول ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
پذیرش قاعده فلسفی الواحد و اعتقاد به مبدأ واحد برای همه موجودات کثیر، فیلسوف را به مسأله چگونگی صدور کثرت از خداوندی که از جمیع جهات واحد است. رهنمون میسازد.فیلسوفان مشائی مانند ابن سینا،در پاسخ به این مسأله نظریهای معروف درباره نظام عالم ارائه کردهاند.در مقابل،متکلمان مسلمان(به ویژه فخر رازی)با انگیزههای دینی،هم با این قاعده و هم با نظریات فلسفی درباره نظام هستی مخالفت مینمایند.خواجه نصیر الدین طوسی در آثار خود،با تثبیت قاعده الواحد و پاسخگویی به اشکالات مخالفان،نظریه فیلسوفانی چون ابن سینا را تقویت مینماید.با این حال،محقق طوسی در برخی از آثار خود تقریر خاصی از قاعده الواحد،ارائه میدهد.وی بر آن است که از واحد،از آن جهت که واحد است جز واحد صادر نمیشود ولی صدور موجودات متعدد،از مبدأ واحد با حیثیتهای مختلف امکانپذیر است.محقق طوسی در آثار خود مراتب علی موجودات را به دقت تنظیم میکند.در مرتبه نخست از مبدأ تعالی موجودی صادر میشود و در مرتبه دوم دو موجود قرار دارند که یکی از آنها از سوی مبدأ اول صادر شده است.در مراتب بعدی هم علاوه بر آنکه موجوداتی که خود از مبدأ صادر شدهاند،مصدر اشیا مختلفی میشوند از مبدأ تعالی نیز موجودات خاصی صدور مییابند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 26
مشخصات اثر
ثبت نظر
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
تعداد رکورد ها : 1023
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید