جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 20
مذاکره داروین: واتیکان در برابر تکامل (1877-1902) [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Mariano Artigas, Thomas F. Glick, Rafael A. Martínez
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Johns Hopkins Univ Pr,
چکیده :
ترجمه ماشینی: با استفاده از منابع اولیه ای که تنها پس از بازگشایی آرشیو دفتر مقدس در سال 1998 در دسترس محققان قرار گرفت، چگونگی واکنش واتیکان را در زمانی که شش کاتولیک - پنج روحانی و یک روحانی - سعی کردند تکامل و مسیحیت را در دهه های بعد ادغام کنند، نشان می دهد. انتشار کتاب منشاء گونه های داروین. همانطور که ماریانو آرتیگاس، توماس اف.گلیک، و رافائل ای.در حالی که سایه طولانی محکومیت گالیله بر روی کلیسا آویزان بود، زیرا انقلاب علمی پارادایم های جدیدی را به وجود آورد، کلیسا عاقلانه دید که از محکومیت علنی و مستقیم داروینیسم خودداری کند و بنابراین با این موارد با دقت برخورد کرد. نویسندگان مواضع ایدئولوژیک و عملیاتی واتیکان را آشکار می کنند و گفتگوهای مخفیانه آن را شرح می دهند. در این فرآیند، آنها بینشی را در مورد بحث های جاری در مورد تکامل و اعتقاد دینی ارائه می دهند.
تکامل از دیدگاه قرآن
نویسنده:
عليرضا فيض مشكيني
نوع منبع :
کتاب , رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
تأملی در آفرینش موجودات زنده و نظریه تکامل از دیدگاه قرآن است. نویسنده معتقد است موضوع نظریه تکامل، وسیع تر از چیزی است که معمولاً در محافل مذهبی مورد بحث قرار می گیرد و یادآور می شود که برخی این موضوع را با عنوان خلقت انسان معرفی می کنند و برخی دیگر «نظریه تطور» می نامند، اما از ابتدا، آیاتِ مربوط به خلقت حضرت آدم(ع) را مطرح می کنند، و نکته دیگر این که نظریه تطور با نام داروین گره خورده است. نویسنده برخی از نظرات مختلف دانشمندان را آورده، سپس نقد کرده است. وی معتقد است مهم ترین مسئله ای که بین دانشمندان زیست شناس مورد اختلاف است، علت بروز تغییرات است و گرنه آنان وجود تأثیرات متقابل بین طبیعت و جانداران و بین جانداران و سایر عوامل، در تنظیم جمعیت و بقای جمعیت یا نوع یا صنف سازگارتر را مسئله ای قطعی می دانند. نویسنده در ادامه اشکالات وارد شده بر نظریه تکامل را در قالب شش ایراد بیان کرده است. در بخش پایانی از آیات قرآن چنین نتیجه گرفته شده که تحولات طبیعت، در زمان های گذشته به صورت ناگهانی بوده است.
خدا پس از داروین: الهیات تکامل [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
John F. Haught
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Westview Press ,
چکیده :
چکیده ماشینی: در خدا پس از داروین، متکلم برجسته جان اف. هات استدلال می‌کند که بحث‌های جاری بین تکامل‌گرایان داروین و دفاع‌طلبان مسیحی اساساً نادرست است: هر دو طرف در تمرکز بر توضیح طراحی و نظم زیربنایی در جهان پافشاری می‌کنند. هات پیشنهاد می‌کند که آنچه در هر دوی این ایدئولوژی‌های رقیب کم است، مفهوم تازگی است، که جزء ضروری تکامل و جوهر آشکار شدن راز الهی است. او استدلال می‌کند که تصویر نگران‌کننده داروین از زندگی، به‌جای دشمنی با دین - به‌عنوان شک‌گرایان علمی و بسیاری از مؤمنان فکر می‌کنند که این تصویر واقعاً حاصل‌کننده‌ترین محیط برای تأمل بالغانه درباره ایده خدا است. توضیح هات در مورد رابطه بین الهیات و تکامل که کاملاً مبتنی بر دانش است، هم قابل دسترس و هم جذاب است. ویرایش دوم خدا پس از داروین، فصل کاملاً جدیدی را در مورد بحث جاری و بحث برانگیز بین طراحی هوشمند و تکامل، از جمله ارزیابی تجربه هات به عنوان یک شاهد متخصص در پرونده تاریخی منطقه مدرسه کیتزمیلر علیه دوور در مورد آموزش تکامل و طراحی هوشمند در مدارس
پرسش و پاسخ خلقت: پاسخ به 32 سوال بزرگ درباره کتاب مقدس و تکامل [کتاب انگلیسی]
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Institute for Creation Research,
تأملات ابراهیمی درباره امور تصادفی و مشیت الهی [کتابشناسی انگلیسی]
نویسنده:
Clark, Kelly James (editor) Koperski, Jeffrey (editor)
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
Palgrave Macmillan,
چکیده :
ترجمه ماشینی: این کتاب به این سؤال می‌پردازد که چگونه خدا می‌تواند تصادفی ظاهراً غیرقابل کنترل را به‌طور مشیتی اداره کند. متکلمان قرون وسطی با اطمینان معتقد بودند که خداوند مشیت است، یعنی خدا عامل نهایی یا مسئول هر چیزی است که روی می دهد. با این حال، پیشرفت‌های علمی از قرن نوزدهم، دیدگاه‌های سنتی مشیت را با چالش‌های جدی مواجه می‌کند. از تکامل داروینی گرفته تا مکانیک کوانتومی، تصادفی بودن به بخشی ضروری از جهان بینی علمی تبدیل شده است. یک تیم بین رشته‌ای متشکل از دانشمندان مسلمان، مسیحی و یهودی - زیست‌شناسان، فیزیکدانان، فیلسوفان و الهی‌دانان - به سؤالات تصادفی و مشیت می‌پردازند.
تکاملِ تکامل‌گرایی در چین، 1870-1930 [مقاله انگلیسی]
نویسنده:
شیائوکسینگ جین
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: اولین ارجاعات به داروین در چین، که از طریق شبکه مبلغان پروتستان انجام شد، در اوایل دهه 1870 پدیدار شد: اصل دگرگونی عمومی و ایده هایی در مورد منشاء بشری به چشم انداز فکری چین منتقل شد. تنها با «احساس تکاملی» که یان فو در اواسط دهه 1890 برانگیخت، خوانندگان چینی شروع به یادگیری اصول داروینی مانند «مبارزه برای هستی» و «انتخاب طبیعی» کردند. ترجمه Origin خیلی دیرتر در سال 1902 آغاز شد و تلاش اولیه گمراه کننده بود. ما جونوو در ترجمه خود از پنج فصل اول کتاب که قبل از سال 1906 منتشر شد، از راهبردهای زبانی برای اصلاح متون داروین استفاده کرد تا تحول گرایی مترقی یان را منعکس کند. اما ما در ترجمه کامل این کتاب در سال 1920، کار قبلی خود را دوباره انجام داد. منشاء کامل چینی هیچ احساسی در جامعه بیولوژیکی ایجاد نکرد. با این حال، انتخاب عمدی، جذب و تصاحب ایده‌های داروینی توسط چینی‌ها طی چند دهه آینده، تکامل جدید را در محیط فرهنگی خود جذب کرد. مورد «داروین در چین» به جزئیات زمینه چینی خاصی می‌پردازد که درک ما را از اینکه چگونه مخاطبان نظریه‌های علمی جدید می‌توانند به طور فعال در فرآیندهای تخصیص و جهانی‌سازی مشارکت کنند، در عین حال انتشار، اصلاح و جذب ایده‌های داروینی در زمینه محلی را عمیق‌تر می‌کند.
ارسطو و تکامل [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
O'Rouke F (فران اوروک)
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
بررسی استدلال انباشتی ریچارد داوکینز با تکیه بر آرای کیث وارد
نویسنده:
عبدالرسول کشفی، علیرضا فرخی بالاجاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
گروهی از صاحب‌نظران علوم تجربی، از جمله ریچارد داوکینز معتقدند جهان مادی در روند شکل‌گیری طبیعت و پیدایش موجودات زنده، «خودتبیین­گر» است و انتخاب طبیعی که فرآیندی انباشتی است، به تنهایی می‌تواند شکل‌گیری این جهان را از ساخت ساده آغازین آن تا صورت پیچیده کنونی­ اش، تبیین کند و نیازی به فرض مبدئی هوشمند در فرآیند تکامل نیست. در مقابل، برخی فیلسوفان متألّه، از جمله کیث‌ وارد، معتقدند انتخاب انباشتی به عنوان فرآیندی کور و فاقد هدف، به تنهایی از ارائه تبیین دقیق و جامع از فرآیند تکامل و نتایج و مراحل حیاتی آن ناتوان بوده، بهترین تبیین تکامل، مسلم دانستن مبدئی هوشمند به عنوان طراح فرآیند تکامل است. این تحقیق می‌کوشد با عدم کفایت تبیینی انتخاب طبیعی صرف، در تبیین فرآیند تکامل، نشان دهد اولاً، نگرش ماتریالیستی داوکینز در استدلال فرآیند انباشتی بر مجموعه‌ای از خطاهای فلسفی مبتنی است؛ ثانیاً اگر تبیین دقیقی از نظریه انتخاب طبیعی انباشتی ارائه شود، این نظریه نه تنها نافی وجود خداوند نیست، بلکه به عکس، خود، دلیلی به سود خداباوری است.
بررسی نظریه ابدان روحانی از منظر روایات شیعی
نویسنده:
حامد پور رستمی، صفر نصریان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه,
چکیده :
نظریه ابدان روحانی، یک نظریه جدید کلامی در باب سرشت انسان است که برای اولین بار توسط خانم نانسی مورفی (الهی دان آمریکایی) مطرح شده است. بر اساس این نظریه انسان دارای ساحتی به نام روح نیست؛ ولو آنکه موصوف به روحانیت و دارای استعدادهای عالی است. این نظریه بر مبنای نظریه تکامل داروین، یک تبیین فیزیکال و متکی به یافته های تجربی، درباره سرشت انسان ارائه می دهد. از نظر نویسنده، استعدادهای مخصوص به انسان مثل سایر استعدادهای مشترک با حیوانات، از نوع فیزیکال هستند؛ با این تفاوت که به استعدادهای عالی، تحول یافته اند. اما این نظریه از دو جهت قابل نقد است. اولا روایات شیعی علی الخصوص نهج البلاغه ضمن صحه گذاشتن بر اصل تکامل در خلقت انسان، برخلاف نظریه تکامل، خلقت جسم و روح آدم (ع) را دفعی می دانند؛ نه تدریجی. ثانیا بر اساس این روایات، روحانیت انسان یک جنبه حقیقی از انسان است نه آنکه صرفا وصف بدن آن باشد. این روایات حتی خلقت ساحت روحانی انسان را مقدم بر خلقت جسمانی اش قرار داده و استعدادهای عالی را به روح منتسب می کنند، نه بدن.
صفحات :
از صفحه 31 تا 48
  • تعداد رکورد ها : 20