جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه فلسفه
>
حکمت نظری
>
فلسفه (خاص)
>
فلسفه الهی
>
فلسفه اسلامی
>
الهیات بالمعنی الاخص
>
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
تعداد رکورد ها : 1645
عنوان :
معانی وجود در اندیشه ابن سینا
نویسنده:
مستانه کاکایی، حسن عباسی حسین آبادی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
متن
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
موجود نخستین اصل شناخت و به طریق اولی، موضوع مابعدالطبیعه است. لفظی که در وجودشناسی ابن سینا به تبع ارسطو نقش کلیدی دارد ، «موجود» است. موضوع فلسفه « موجود به ماهو موجود و عوارض ذاتی آن» است. مفهوم «موجود» مفهوم عامی است که حاکی از مطلق واقعیت است و تنها مفهومی است که دربرگیرنده همۀ چیزهاست. از نظر ابن سینا میتوان موجودی را در خارج تصور کرد که صرف وجود و بدور از ماهیت است (خداوند)؛ میتوان موجودی را در خارج در نظر گرفت که مرکب از «وجود» و «ماهیت» است (مخلوقات). بنابراین ابن سینا با مفهومی به عنوان «موجود» سروکار دارد که از اصل واقعیت حکایت میکند و میتواند ماهوی و غیر ماهوی باشد. درباره خداوند «وجود محض» است و درباره مخلوقات مرکب از وجود و ماهیت و «موجود» است. بنابراین وجود در اندیشه ابن سینا در پنج معنا بکار میرود: وجود خاص؛ وجود اثباتی؛ فعل وجود دادن؛ فعل بودن و وجود رابط. وجود یا به معنای اسمی بکار میرود بر سرشت اشیاء و موجودات اطلاق میشود (وجود خاص) یا به معنای عام دلالت دارد که صفت مشترک میان موجودات است ( وجود اثباتی) یا به معنای «فعل وجود دادن » است که دررابطه با وجودبخشی خداوند به مخلوقات بکار میرود یا به معنای «فعل بودن» است به معنای عارض بودن وجود بر ماهیت که در آن منشأیت آثار خارجی مدنظر است یا در حمل میان موضوع و محمول بهصورت رابط لحاظ میشود. در این نوشتار ضمن گذار از موجود به وجود، معانی پنجگانه وجود را بررسی میکنیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 175 تا 188
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معرفت حضوری به احد نزد افلوطین و مولوی
نویسنده:
هادی داوودی زواره، سعید بینا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
01. خداشناسی (کلام)
,
راههای خداشناسی
,
راه شناخت حضوری خدا
,
فلسفه یونان
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
خداشناسی
,
علم حضوری(مقابل علم حصولی)
,
فلسفه تطبیقی
,
معرفت حضوری به احد نزد افلوطین و مولوی (فلسفه)
کلیدواژههای فرعی :
عقل استدلالی ,
دین مسیح ,
عرفان مولوی ,
دین مسیحیت (ادیان زنده) ,
دین مسیحیت (ادیان سامی) ,
اصطلاحنامه عرفان ,
معرفت شناسی عرفانی ,
معرفت شناسی عرفانی ,
مکاشفه(معرفت شناسی) ,
دیانویا (فلسفه) ,
عقل مشاهده گر (فلسفه) ,
فراوجودی احد (فلسفه) ,
چکیده :
معرفت حضوری در باب خداشناسی از جانب اندیشمندان بسیاری مورد واکاوی قرار گرفته است. این نوشتار در پی پاسخ به این سؤال است که در منظر افلوطین و مولوی معرفت حضوری به احد چگونه و از چه طریقی حاصل میشود؟ فرضیه مقاله این است که: امکان معرفت حضوری برای شناخت احد از طریق نوس/عقل کلی به روش شهودی وجود دارد اما در مرحلۀ نهایی این ادراک حضوری حتی با فرارفتن از نوس/عقل کلی به دست میآید. روش مقاله در فهم و تحلیل سخنان این دو، تطبیقی با رویکرد تفسیری است. اهمیت جستار به ویژه در زمینۀ مطالعات بینفرهنگی از این رو است که با وجود آنکه برخلاف مولوی، عرفانِ افلوطینی ملتزم به وحی نیست و این عرفان ارتباط چندانی با دین عصر خود (مسیحیت) برقرار نمیکرد و فارغ از تفاوت در منطق و بیان، در خصوص امکان معرفت حضوری به احد و چگونگی آن، اشتراکات نسبی یافت میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 229 تا 249
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کاوشی در سرچشمه هستی: خداشناسی ضرورتی در شکوفائی اندیشه
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
کلیدواژههای اصلی :
مسایل جدید هستی شناسی
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
احکام خداشناسی
,
ontologie معرفت وجود - هستی شناسی - ذات شناسی (فروغی)
کد کنگره:
297 / 42 ک 328
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
وحدت وجود
نویسنده:
تالیف محسن شفائی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
محسن شفائی، ۱۳۶۹.,
کلیدواژههای اصلی :
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
عرفان نظری
شابک (isbn):
بها:800ریال
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
وحدت وجود از منظر علامه محمد تقی جعفری
نویسنده:
حمزه نادعلی زاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سنخیت
,
وحدت شخصی وجود
,
علوم انسانی
,
بینونت
,
ذوق التأله
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
عرفان نظری
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه جعفری: محمدتقی جعفری
چکیده :
شاید بتوان مهمترین بحث از مباحث کلام، فلسفه و عرفان نظری را، بحث پیرامون توحید و حقیقت آن دانست. در این بین دیدگاهها و اختلاف نظرات بسیاری بین اهل کلام و فلاسفه و عرفا وجود دارد که کتابهای بسیاری را در این عرصه، به خود اختصاص داده است. اهل کلام و فلاسفهی مشاء، به بینونت خالق و مخلوق رأی دادهاند؛ متفکرین اشراقی به نوعی وحدت معتقدند که کثرت را شامل میشود. موسس حکمت متعالیه به تبع فهلویون، وحدت تشکیکی را مطرح ساخت و سپس به تبع اهل عرفان، نوعی از وحدت شخصی وجود را مطرح نمود. عرفا نیز وحدت شخصی وجود را رأی ادق میدانند. یکی از متفکرین معاصر، یعنی استاد محمد تقی جعفری نیز در آثار خود به طور پراکنده به این مسأله پرداخته است و در ظاهر امر به مخالفتهای بسیار و اشکالات متعددی در مقابل دیدگاه وحدت وجود همت گمارده است. ما در این رساله، ضمن طرح و بررسی اشکالات ایشان، به تشخیص دیدگاه ایشان در رابطه با «ارتباط خالق و مخلوق» پرداختهایم و نتیجه گرفتهایم که باید نظریات استاد جعفری را در دو مقام مورد توجه قرار داد. در مقام نتیجهگیری ضمن اشاره به این دو مقام، شباهتهای بسیاری بین دیدگاه استاد جعفری و نظریهی ذوقالتأله از علامه جلال الدین دوانی دیده شد که در متن رساله بدان اشاره شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
درآمدی بر اندیشه کلامی امام علی
نویسنده:
قدرت الله قربانی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه کتاب
فهرست
مراجع
وضعیت نشر :
قم: حکیم روز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ادله توحید (کلام)
,
اصول عقاید
,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
صفات الهی
,
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی)
,
اصول عقاید شیعیان
,
معاد(کلام)
,
نبوت
,
اصل امامت
,
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
13. علم کلام
,
احکام خداشناسی
,
توحید صدوق
,
تبیین براهین اثبات خدا (جوادی آملی)
,
بحار الانوار: علامه مجلسی
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
قواعد العقائد: غزالی
,
اعتقادات: صدوق
,
01- قرآن کریم
,
02- نهج البلاغه
,
قواعد کلی فلسفی در فلسفه اسلامی: دینانی
,
عقاید استدلالی: علی ربانی گلپایگانی
,
کنز العمال: متقی هندی
کلیدواژههای فرعی :
توحید افعالی(کلام) ,
رؤیت خدا ,
تشبیه ,
قدرت الهی ,
فلسفه الهی ,
توحید ذاتی ,
صفات سلبیه ( الهی ) ,
صفات ثبوتیه ( الهی ) ,
تنزه الهی از جسمانیات ,
تنزه الهی از حد ,
تنزه الهی از رویت ,
قضا و قدر تکوینی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شناخت خدا از راه دل و فطرت
نویسنده:
زهرا اسلامی شاد
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگااه اطلاع رسانی حوزه: ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای فرعی :
راه شناخت حصولی خدا ,
راه شناخت حضوری خدا ,
راه علمی شناخت خدا ,
شناخت خدا ,
شناخت فطری (معرفت شناسی) ,
شناخت استدلالی خدا ,
معرفت شناسی تجربه عرفانی ,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص) ,
شناخت افعال خدا ,
شناخت صفات خدا ,
چکیده :
این پایان نامه با موضوع شناخت خدا از راه دل و فطرت به بررسی خداشناسی از ساده ترین و همه فهم ترین راه پرداخته است. راهی که در دسترس تمام بشریت از ازل تا ابد بوده و خواهد بود، از آنجایی که خداشناسی اولین گام در مسیر دین و دینداری و عبودیّت محسوب می شود نیاز به ارائه چنین راه ساده و عمومی به خدا جویان به وجوب احساس می شود لذا نگارنده این موضوع را به عرص? بحث و بررسی گذاشته است. از جمله ضرورتهایی که در انتخاب این موضوع احساس می شود همین وجوب خداشناسی و ارائه بهترین و قابل هضم ترین راه می باشد به خصوص در دنیای کنونی که احساس عمیق دینی و گرایش به خدا و خداشناس بیشتر نمود پیدا کرده است باید بیش از پیش در ترویج عقاید دینی به شکل ساده و شیرین و متناسب با طبع بشریت کوشید و هدف نگارنده نیز همین است که انسان بفهمد در سرشت و خمیر مای? وجودیش گوهری نهفته شده که با ارج نهادن به چنین گوهری ارزش والای انسانیت محفوظ خواهد ماند، گوهری که اکثریت ما انسان ها از درخشش آن غافلیم به همین دلیل حضور خدا را در زندگیمان احساس نمی کنیم و فکر می کنیم از او دوریم در حالیکه او همین جاست: میهمان قلبمان رسال? حاضر به تبیین این مطلب می پردازد که در سرشت هم? انسانها اکسیر فوق العاده ای به نام فطرت نهفته شده است، اکسیری که به سبب نتیج? زیبای خداشناسی وجود بشریت را ارزش و بهای دیگری بخشیده است و رسیدن به خدا از طریق این موهبت الهی قابل هضم ترین و در عین حال کامل ترین نوع شناخت و رسیدن برای فرد سالک می باشد زیرا یافتن و لقاء با دل است، راهی که در قرآن و روایات ائمه اطهار ( علیهم السلام) روی آن تکیه فراوان شده است. از جمله کلید واژه ها در این رساله: خدا، شناخت، دل، فطرت، راه و ... می باشد. و منابع مورد استفاده، آیات و روایات و کتب کلامی است. «به امید موفقیت هم? سالکان طریق الله»
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل معناشناختی علم خدا در قرآن
نویسنده:
عبدالحسین کافی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده
متن ناقص پایان نامه
وضعیت نشر :
قم: ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
کلیدواژههای فرعی :
علم الهی ,
شبهه عدم علم خدا ,
علم ازلی الهی ,
علم تغییر پذیر خدا ,
علم عنایی ذاتی خدا ,
علم الله الذاتی ,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص) ,
علم واجب ,
علم تفصیلی واجب ,
زبان شناسی ,
چکیده :
پیوست در منابع دیجیتالی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نحوه ی وجود خدا از دیدگاه مکتب ملاصدرا و مکتب ابن تیمیه
نویسنده:
نویسنده:سینا آقاجانی حمزهکلائی؛ استاد راهنما:محمدکاظم فرقانی الهآبادی؛ استاد مشاور :عباس مصلائیپور یزدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
فهرست نوشته ها
فهرست منابع فارسی
فهرست منابع خارجی
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
درباره ابن تیمیه
چکیده :
توحید رکن اصلی اسلام است و ضرورت معرفت صحیح خدای متعال مورد تاکید همگان است .ملاصدرا وابن تیمیه از شخصیت های تاثیرگذار جهان اسلام ،هر یک قرائتی از نحوه ی وجود خدا دارند.ملاصدرا با مبانی فلسفی خود نهایتا به نظریه ی و حدت شخصی وجود می رسد و تنها مصداق وجود را خدای متعال می داند و حد و نهایتی برای خداوند قائل نیست. او با تبیین انواع حیثیات مفهوم وحدت شخصی وجود را منطقی و عقلانی تبیین می کند و با براهین علیت، برهان بی نهایت ، برهان صرف الوجود،برهان مبتنی بر ماهیت نداشتن خدا،برهان مبتنی برقاعده ی بسیط الحقیقه کل الاشیاء و برهان مبتنی بر واجب الوجود بودن حق تعالی به اثبات وحدت شخصی وجود می پردازد.نقدهای متعددی به نظریه ی وی از لحاظ مفهومی و استدلالی وارد گشته است که با تبیینات ملاصدرا این نقدها وارد نیست.ابن تیمیه در مورد نحوه ی وجود خدا معتقد است که اولا خدای متعال دارای حد است و علت آن این است که اگر حد نداشته باشد حلولیت رخ می دهد ثانیا خدا جسمانی است و دارای حجم و جهت و مکان است و این عقاید ابن تیمیه او را در زمره ی گرایش فکری مجسمه قرار می دهد.لازم به ذکر است که برخی مواضع او در راستای جریان فکری معطله و برخی دیگر از مواضع او در راستای جریان فکری مشبهه است اما گرایش فکری مجسمه در آثار وی بیشتر مشهود است. نقد های متعدد عقلانی بر تببین نحوه ی وجود خدای ابن تیمیه وارد است که او و پیروانشان جواب مستدلی برای این نقد ها ندارند. آیات و روایات بسیاری در تایید خدای ملاصدرا و ابن تیمیه وجود دارد که هر کدام می توانند آیات و روایات رقیب را به نفع خود مصادره نمایند و مزیت ملاصدرا بر ابن تیمیه این است که نظریه ی او دارای پشتوانه ی عقلی است در حالی که نظریه ی ابن تیمیه هیچ پشتوانه ی عقلی ندارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقش اصالت وجود ملاصدرا در اثبات مسائل خداشناسی
نویسنده:
نویسنده:فرهاد رحیم پور شهماروندی؛ استاد راهنما:عباس جوارشکیان؛ استاد مشاور :سیدمرتضی حسینی شاهرودی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
فهرست نوشته ها
فهرست منابع فارسی
فهرست منابع خارجی
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصالت وجود
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
چکیده :
اصالت وجود تأثیرات فراوان و ژرفی در مسائل فلسفی، از جمله در مباحث خداشناسی دارد. به طوریکه این مبنا اغلب تحلیلهای فلسفی ملاصدرا را در مباحث باریتعالی تشکیل میدهد. بر اساس اصالت وجود است که میتوان بر وجود خدا برهان اقامه کرد، از وجود به وجود رسید از جمله برهان صدیقین ملاصدرا، که در مقابل این «برهان وجودشناسی»، براهین «جهانشناسی» از قبیل برهان حرکت و برهان حدوث قرار دارد. در این براهین بر خلاف برهان «وجودشناسی» احوال و اوضاع مخلوقات و پدیدهها حد وسط لحاظ میشوند. در نگرش اصالت وجودی صدرا، وجود خداوند که عالیترین مرتبه هستی است وجوب ذاتی مییابد. وقتی «وجوب» و «وجود» ذاتی وجود حقتعالی باشد دیگر جایی برای شبههای از جمله شبهه ابنکمونه باقی نمیگذارد. بر اساس اصالت ماهیت رابطه بین ذات الهی و صفات کمالیه و افعال الهی تباین خواهد بود. حتی نمیتوان گفت خدا یکتاست چون ماهیّات متباین بالذات هستند در حالیکه بر اساس اصالت وجود، ذات و صفات باریتعالی از یکدیگر متمایز نیستند، همانطور خود صفات نیز از یکدیگر جدا نیستند و حکم به تغایر آنها، مانند حکم عقل است به مغایرت معنایی و مفهومی وجود و ماهیّت. همچنین با افعال الهی مراتبی متباین با ذات دارند و لذا قابل انتساب به ذات نیستند. اما با توجه به اصالت وجود، جهان سراسر شئون حق تعالی است و همان گونه که اصل وجود جهان و هر موجودی ظهور و جلوۀ حق است، افعال صادر از موجودات هم ظهور فعل حق هستند. و به این ترتیب توحید افعالی نیز به بهترین نحو قابل تبیین است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
تعداد رکورد ها : 1645
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید