جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
واژه نامه الفبا
>
فرانسه به فارسی
>
O
>
ontologie معرفت وجود - هستی شناسی - ذات شناسی (فروغی)
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 12
عنوان :
هستی و علل آن: شرح نمط چهارم از کتاب الاشارات و التنبیهات شیخ الرئیس ابن سینا
نویسنده:
مترجم و شارح: احمد بهشتی؛ ویراستار: علیاکبر علیزاده
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم - ایران: بوستان کتاب قم,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اشارات و تنبیهات
,
هستی شناسی
,
هستی شناسی اسلامی
,
شرح اشارات
,
اُنتو-تئولوژی
,
هستی شناسی ابن سینا
,
اشارات و تنبیهات: ابن سینا
,
ontologie معرفت وجود - هستی شناسی - ذات شناسی (فروغی)
,
Ontology هستی شناسی - وجود شناسی (علم الوجود - معرفت الوجود) (مجتبوی)
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
کتاب حاضر شرح و ترجمهای است از "نمط چهارم از کتاب "الاشارات و التنبیهات" نوشته ابن سینا". مباحث کتاب عبارتاند از: گزارشی در پارهی تقسیمات علوم و عنوان نمط"، "اعم از بودن موجود از محسوس"، "اقسام علل و احکام آنها"، "اثبات توحید"، "خواص واجب الوجود"، "نفی ضد و مثل و حد از واجب الوجود"، "اثبات علم واجب" و "برهان صدیقین و اوثقیت آن".
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
در باب وجود و ماهیت [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Aquinas St. Thomas (توماس آکویناس قدیس)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
جوهر و عرض
,
هستی شناسی
,
فلسفه مشاء
,
ontologie معرفت وجود - هستی شناسی - ذات شناسی (فروغی)
,
Ontology هستی شناسی - وجود شناسی (علم الوجود - معرفت الوجود) (مجتبوی)
,
4- فلسفه متاخر قرون وسطی
,
فلسفه آکویناس
,
کتاب در باب هستی و ذات (آکویناس)
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تاریخ علم، معرفت شناسی و هستی شناسی [مقاله انگلیسی]
نویسنده:
Flavia Marcacci (فلاویا مارکاچی)
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
تاریخ علم
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
مسایل جدید هستی شناسی
,
ontologie معرفت وجود - هستی شناسی - ذات شناسی (فروغی)
,
Ontology هستی شناسی - وجود شناسی (علم الوجود - معرفت الوجود) (مجتبوی)
,
معرفت شناسی تاریخی
,
هستی شناسی تاریخی
چکیده :
ترجمه ماشینی: آغازی در آثار تاریخی خود به صراحت به بررسی برخی دیدگاه های روش شناختی می پردازد. در واقع، به گفته وی، تاریخ علم برای روشن شدن مطالب خود نیازمند دیدگاه های روش شناختی است. به همین ترتیب، معرفت شناسی به تاریخ علم نیاز دارد تا خود را واقع بینانه بیابد. اینها به ترتیب جنبه ای از بالا به پایین و پایین به بالا از رابطه تاریخ و معرفت شناسی هستند. بنابراین، تاریخ علم را میتوان نه بهعنوان یک تمرین علم آموزی صرف، و معرفتشناسی میتواند به طور ملموس هر گونه استدلال درباره علم را بهبود بخشد. در نتیجه این ملاحظات آگازی، حداقل دو روش متفاوت برای تمرین تاریخ علم تعیین می شود. از یک سو، تاریخ تاریخی علم. از سوی دیگر، تاریخ معرفتی علم. اما همانطور که میدانیم، روششناسی تاریخ سؤال ظریفی است: رویدادهای تاریخی ممکن و اغلب منحصربهفرد هستند. آنها عللی دارند که امکان مطالعه علمی آنها را فراهم می کند، اما نمی توان آنها را نه از نظر قطعی و نه آماری پیش بینی کرد، زیرا علل آنها بسیار زیاد و پیچیده است. بسیاری از پرسشهای فلسفی باز میشوند: برای مثال، آیا تاریخ علم فقط گالری از تصاویر در مورد علم و واقعیت را گزارش میدهد، یا اطلاعاتی درباره هستیشناسی اشیاء علمی گزارش میکند. این مقاله با بررسی این که از چه نظر حتی تاریخ را دارای فضای اونتیکی میداند، دیدگاه اخیر را پشتیبانی میکند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
هستی در اندیشه فیلسوفان [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Étienne Gilson (اتین ژیلسون)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تورنتو - کانادا: Pontifical Institute Of Mediaeval Studies,
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه الهی
,
ontologie معرفت وجود - هستی شناسی - ذات شناسی (فروغی)
,
Ontology هستی شناسی - وجود شناسی (علم الوجود - معرفت الوجود) (مجتبوی)
چکیده :
ترجمه ماشینی: مطالعه هستی یکی از مشغله های اصلی زندگی علمی و فکری اتین ژیلسون بود. «هستی و برخی فیلسوفان» در عین حال گواهی بر تداوم آن دغدغه ها و نقطه عطفی مهم در تاریخ مسئله هستی است. این کتاب روشهای ترجمه هستی را در طول تاریخ ترسیم میکند، از وحدت در افلاطون و جوهر در ارسطو تا ذات در ابن سینا و عمل وجود در آکویناس. این به بررسی فراز و نشیب های جوهر و هستی در سوارز و کریستین ولف، در هگل و کی یرکگور می پردازد تا مبانی متافیزیکی و وجودی اندیشه مدرن را کشف کند. و با این حال، «هستی و برخی فیلسوفان» نه چندان یک تحقیق تاریخی (اگرچه فقط میتوانست توسط محققی غرق در تاریخ فلسفه نوشته شده باشد) باقی میماند، بلکه به قول نویسنده آن، «یک کتاب فلسفی و جزمی فلسفی است.» انرژی پرشور آن در طول سالیان متمادی ثابت شده است که در آن واحد تازه و تحریک کننده است. در واقع، ضمیمه این نسخه اصلاح شده شامل نقدهایی از کتاب توسط دو تومیست و همچنین پاسخ های گیلسون به اعتراضات آنهاست.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تفسیری از هستی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Joseph Owens (جوزف اونز)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
Bruce Publishing Company,
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
تومیسم
,
فلسفه الهی
,
تومیسم تحلیلی
,
ontologie معرفت وجود - هستی شناسی - ذات شناسی (فروغی)
,
Ontology هستی شناسی - وجود شناسی (علم الوجود - معرفت الوجود) (مجتبوی)
,
هستی شناسی تومیستی
چکیده :
ترجمه ماشینی: مرور کتاب: این تفسیر از هستی از خطوط آشنای تومیستی پیروی می کند، اما تکرار صرف نیست. در چارچوب پیشینه تاریخی و جریان های کثرت گرای اندیشه معاصر مطرح می شود. مؤلف خاطرنشان می کند که فلسفه اصیل باید خلاق باشد، نه، در واقع، آفریده ای از هیچ چیزی جز تکامل خلاقانه ای که ادامه روند رشد و رشد بینش هایی است که نشان دهنده پیشرفت درک انسان است. "تومیسمی که به طور محدود "تومیست" است، نمی تواند امیدوار باشد که یک تومیسم واقعی باشد." (ص 147) این اثر به طرزی طراوت آمیز به روی علایق فیلسوفان نه تنها غرب، بلکه در این عصر جهان گرایی، امیدواریم شرق نیز باز است. مشکل وجود از آنجا ناشی می شود که اگرچه وجود اشیاء به اعتراف معلوم است، اما تفسیر این واقعیت به هیچ وجه به راحتی قابل دستیابی یا توافق نیست. آیا وجود اشیا یک رویداد تاریخی صرف است که میتوان آن را از نظر فلسفی بیاهمیت رد کرد، یا حامل گستردهترین و مهمترین پیامدهای فلسفی است؟ به ما گفته می شود که پاسخ بستگی به این دارد که هستی چگونه درک و تصور شود. درک اولیه ما از وجود اشیا در هیچ مفهومی حاصل نمی شود، زیرا مفاهیم محتوای وجودی ندارند. از نظر مفهومی، صد دلار یکسان است، خواه دلار وجود داشته باشد یا نباشد. با عقل می توان شیء و وجود را جدا از هم در نظر گرفت و خود مفاهیم حتی در ترکیب، مانند کوهی از طلا واقعی، بیانگر وجود چیزی نیست. ما وجود چیزها را به گونه ای درک می کنیم که بدانیم چیزی وجود دارد، نه صرفاً تصور، بلکه در عمل قضاوت کردن. مفهوم سازی و قضاوت همیشه با یکدیگر همراه هستند، اما آنها دو نوع فعالیت فکری متفاوت هستند که هر کدام موضوع خاص خود را دارند. قضاوت یک فعالیت پویا و ترکیبی است و مشروط به زمان است. وجود به مثابه موضوع حکم نیز یک فعلیت ترکیبی، پویا و شرطی زمانی است. وجود دو راه یا مرتبه است، حقیقی و معرفتی، و اینها با احکام مختلف شناخته می شوند. هستی که ابتدا با قضاوت شناخته می شود، تحلیل و تفسیر می شود تا نکات برجسته متافیزیک واقع گرایانه را به گونه ای بیان کند که در بیشتر موارد، واضح و قانع کننده باشد. این اثری است که شایستگی مطالعه دقیق را دارد و به خوبی جبران خواهد کرد. به طرق شگفت انگیزی این جایگاه اصلی را آشکار می کند که شناخت ما از هستی از طریق قضاوت به دست می آید، نه از طریق دلهره صرف. تحليل هستي كه ابتدا از طريق حكم دريافت ميشود، به دنبال منشأ هستي در يك علت كارآمد است كه خود وجود موجود است و از اين اصل، پيامدهاي تركيبي با اهميت حياتي در مورد افاضه وجود به مخلوقات، به ويژه در رابطه با آزادی انسان و روح انسان 152 بررسی کتاب، با این حال، برخی از رزروها باید انجام شوند. نویسنده در وهله اول واقع گرایی را که فرض می کند تحلیل نمی کند یا توجیه انتقادی می کند. او نظم لازم را در مفاهیم و قضاوت های بدوی ما نشان نمی دهد که از طریق آن بدانیم چیزی با وجود واقعی یا طبیعی خود متمایز از دانش ما از آن وجود دارد. این تحلیل را سنت توماس هم در Summa Theologiae (I, q. 11, a. 2 ad 4) و هم در جاهای دیگر انجام داد و در واقع یکی از دستاوردهای بزرگ او بود. علاوه بر این، میتوان به شیوهای که نویسنده در مقابل ابژههای مفهومسازی و قضاوت قرار میدهد و نحوه ارتباط او با این اعمال مختلف اعتراض کرد. عقل می تواند یک چیز و وجود آن را جداگانه تصور کند، اما به نظر می رسد این روش معمول تصور نیست. معمولاً ما باید بدانیم که چیزی وجود دارد قبل از اینکه بتوانیم بدانیم چیست، و برخی از دلهرههای بدوی باید مقدم بر قضاوت باشند که با ترکیب یا تقسیم مفاهیم در پرتو اشیاء شناخته شده انجام میشود. به نظر می رسد که ادراک باید به نحوی به وجود برسد، حتی اگر به طور مشخص یا صریح نباشد، و هنگامی که صریحاً از طریق قضاوت شناخته شد، می توان این علم را در مفهوم شیء در ...
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مفهومشناسی نظریههای شناخت
نویسنده:
سید علی طالقانی
نوع منبع :
مقاله , سخنرانی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
01. خداشناسی (کلام)
,
راههای خداشناسی
,
شناخت خدا
,
نظریه معرفت
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
شناخت افعال خدا
,
شناخت صفات خدا
,
اصطلاحنامه معرفت شناسی(اسلامی)
,
ontologie معرفت وجود - هستی شناسی - ذات شناسی (فروغی)
,
Epistemology شناخت شناسی - بحث معرفت (مجتبوی)
,
نظریۀ شناخت خدا
,
نظریۀ شناخت کاربردی
چکیده :
دکتر طالقانی در این گفتار نظریۀ شناخت خدا را به عنوان یک نظریۀ کاربردی از معرفتشناسی مورد تحلیل قرار داده است. بنابر توضیحات استاد، نظریه شناخت خدا محدود به شناخت وجود خدا نمیشود، بلکه شامل علم به صفات و اسماء الاهی و حتی شاید علم به اوامر و نواهی الاهی را نیز دربرمیگیرد. اصولاً نظریهها برای توضیح واقعیتها و امور واقع به کار میروند؛ یعنی فرض این است که واقعیتهایی داریم و صاحب نظریه قرار است این واقعیتها را توضیح دهد. در مورد نظریۀ شناخت خداوند هم میتوانیم مفروض بگیریم که خدا را میشناسیم، اما سؤال این است که چگونه خدا را میشناسیم؟ چه وجوهی از ساحات ربوبی را میشناسیم؟ اگر طرق مختلفی برای شناخت خدا پیشنهاد میشود، با چه ساحاتی از ساحات ربوبی ارتباط برقرار میکند؟ بنابراین دستکم بعضی از معرفتشناسها در حوزۀ شناخت خدا میتوانند وجود الله و وجود علم به الله را مفروض بگیرند و به چیستی علم به الله بپردازند. از نظر دکتر طالقانی این معرفت یک گرایش گزارهای نیست، بلکه چیزی از جنس acquaintance یا آشنایی است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ارزیابی و تحلیل معرفت شناختی، هستی شناختی و معناشناختی صفات الاهی در اندیشه ابومنصور ماتریدی
نویسنده:
پدیدآور: علی محمدی استاد راهنما: سیدلطفالله جلالی استاد مشاور: سیدابوالحسن نواب استاد مشاور: عبدالمؤمن امینی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
متن ناقص پایان نامه
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
وجود شناسی صفات
,
ماتریدیه (اهل سنت)
,
آیات صفات الهی
,
آیات صفات خبریه
,
هستی شناسی
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
آیات صفات الهی
,
آیات صفات تشبیهی
,
آیات صفات تنزیهی
,
آیات صفات ذات
,
آیات صفات فعل
,
اسماء و صفات الهی
,
معناشناسی اوصاف الهی
,
معناشناسی اسماء الهی
,
آیات صفات الهی
,
آیات صفات خبریه
,
ontologie معرفت وجود - هستی شناسی - ذات شناسی (فروغی)
,
Ontology هستی شناسی - وجود شناسی (علم الوجود - معرفت الوجود) (مجتبوی)
,
معناشناسی (زبان شناسی)
,
ماتریدیه (پیروان ابوالحسن ماتریدی)
چکیده :
از مسائل کلیدی اعتقادی بعد از اثبات خداوند بحث صفات الاهی است. ابومنصور ماتریدی بنیان-گذار مکتب ماتریدیه و پیروان وی شناخت صفات الاهی را بهترین راه برای شناخت و معرفت خداوند دانستهاند. مسأله این پژوهش تبیین و تحلیل ابعاد گوناگون معرفتشناسی، هستیشناسی و معناشناسی اسماء و صفات الاهی در اندیشه و نگرش ابومنصور ماتریدی است تا مشخص گردد که بنیانگذار مکتب ماتریدی با استفاده از چه مبانی و اصولی موفق به نظاممند ساختن آموزههای کلامی مکتب خویش در بحث صفات الاهی شده است. ماتریدی با تکیه بر دو رکن عقل و نقل و حفظ استقلال عقل در مباحث معرفتشناختی صفات الاهی، با استفاده از ادله نقلی در شناخت صفات ذاتی، عقلی و نیز صفات خبری در این مسیر گام نهاده است. در هستیشناسی صفات، اصل وجود صفات به مثابه اموری واقعی را میپذیرد و در مورد کیفیت شناخت و نیز اثبات صفات، ارزش والایی برای عقل قائل شده و از سه طریق حدوث عالَم، نفی نقص و عیب از ذات باری و ثبوت اوصاف کمالی، و تفکر در ویژگیهای جهان آفرینش در جهت شناخت و اثبات صفات الاهی میکوشد. علاوه بر ادله کلی اثبات صفات، ادله عقلی و نقلی برای اثبات هر یک از صفات در جای خود محفوظ بوده و مورد استفاده وی قرار میگیرد. به باور ماتریدی و سایر کلامپژوهان پیرو وی، هرچند صفات الاهی امور واقعی و موجودند، ارتباط میان ذات با صفات بر اساس نظریه «لا هو و لا غیره» قابل تفسیر است؛ یعنی صفات نه عین ذات الاهیاند و نه غیر از آن. بیتردید ماتریدی در تبیین این نظریه، با ابهامها و چالشهای بسیار مواجه است. وی در حوزه معناشناسی صفات نیز با استفاده از نقل و عقل با تأکید بر استدلالهای عقلانی به خصوص در حوزه صفات خبری ذاتی و فعلی میکوشد تا معناهایی عقلپذیر برای صفات الاهی ارائه دهد و در مواردی که دربردارنده متشابهات و دارای کاربردی مجازی بوده، ماتریدی ضمن دست کشیدن از ظواهر الفاظ، به تنزیه خداوند از جمیع جهات نقص، و تأویل صفات خبری بر اساس دادههای عقلی، آیات محکم قرآنی و نظریات اهل لغت رأی میدهد و در مواردی تفویض و واگذاری فهم معنای صفات خبری به خدا، مختار ماتریدی و پیروان وی بوده است. نوشتار حاضر با بررسی منابع کتابخانهای و جستجو و تتبع در آثار و منابع بنیانگذار مکتب ماتریدی و سایر متکلمان پیرو وی و نیز پژوهشهای صورت گرفته در این زمینه، و گردآوری دادهها و تحلیل آنها به روش توصیفیتحلیلی، به نگارش در آمده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
متافیزیک منطق موجهات از منظر ابنسینا
نویسنده:
ملیحه احسانی نیک
نوع منبع :
رساله تحصیلی
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فعلیت
,
هستی شناسی
,
متافیزیک
,
دوام
,
جهت حمل
,
کلی ممکن الافراد ( امکان عام )
,
کلی ممکن المصداق ( امکان خاص )
,
جهت
,
فلسفه و منطق
,
ضرورت
,
جهت شیء
,
ماده قضیه
,
ontologie معرفت وجود - هستی شناسی - ذات شناسی (فروغی)
,
َActuality فعلیت - بالفعل (مجتبوی)
,
Matter ماده (مجتبوی)
,
Metaphysics فلسفه اولی - مابعدالطبیعه ، متافیزیک (مجتبوی)
,
Ontology هستی شناسی - وجود شناسی (علم الوجود - معرفت الوجود) (مجتبوی)
,
actualized فعلیت یافته - متحقق (فولادوند)
,
contingency امکان خاص (فولادوند)
,
رابطة منطق و فلسفه
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
دیدگاههای مختلفی پیرامون رابطة منطق و فلسفه به عنوان علمی که به شناخت هستی می پردازد، شکل گرفته است که از نفی هرگونه رابطه تا اثبات وجوه هستی شناسانة منطق را شامل میشود. پرداختن به مبادی هستی شناسانة منطقِ موجهات فرع بر پذیرش رابطة اثباتی میان آندوست. پژوهش حاضر قصد دارد چنین ارتباطی را از دیدگاه ابن سینا بررسی کند و در پی آن است که بیابد ابن سینا چگونه جهات منطقی را در متافیزیک خود بنیان مینهد. ابن سینا در علم شناسی بر این باور است که همة علوم، در اصول و مبادی خود وامدار فلسفه اند. علم منطق نیز چنین است و مبادی آن در فلسفة اولی اثبات می شوند. بنابراین نمی توان هستی شناسی و متافیزیک ابن سینا را رد کرد و از منطق او سخن گفت. به همین ترتیب مبادی منطق موجهات نیز در متافیزیک او پی ریزی می شوند. ضرورت و امکان در فلسفة ابن سینا نحوه های مختلف بروز هستی را توصیف می کنند و از این رو کامالً در هستی شناسی او ریشه دارند. بنابراین هر جهتی که او در منطق مطرح می کند پشتوانة متافیزیکی دارد و به معنای هستی شناسانة ضرورت یا امکان ارجاع میدهد. حتی جهات زمانی نیز با توصیفات او از موجودات امکانی و زمان مند در ارتباط هستند. ابن سینا برای نشان دادن بُعد متافیزیکی جهات، تفکیک ماده از جهت را مطرح میکند و به جهت حمل و جهت شئ می پردازد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
هستی شناسی رویداد طبیعت
نویسنده:
Said Mikki: سعيد مكي
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه ارگانیسم
,
مسایل جدید هستی شناسی
,
هستی شناسی غربی (مسائل جدید کلامی)
,
فلسفه طبیعت گرایانه
,
فضا و زمان
,
فلسفه طبیعت
,
ontologie معرفت وجود - هستی شناسی - ذات شناسی (فروغی)
,
Ontology هستی شناسی - وجود شناسی (علم الوجود - معرفت الوجود) (مجتبوی)
,
فضازمان
چکیده :
ترجمه ماشینی: ما هستیشناسی رویدادی جدیدی از جهان را پیشنهاد میکنیم که بخشی از یک رویکرد کلی به فلسفه است که مبتنی بر ترکیب ایدههایی از علم، هستیشناسی و فلسفه طبیعت است. در حالی که موضع مورد حمایت در اینجا مبتنی بر علم و فلسفه است، اما تلاش میکند با ابداع و کاوش یک سری مفاهیم هستیشناختی فنی (طبیعیشده یا طبیعتگرایانه) مانند پیوستگی، کل، جهانی، آشوب، مجموعه رویداد، فراتر از هر یک از آنها حرکت کند. و Nonspace. یک موضوع اصلی در هستی شناسی رویداد ما، ترسیم یک نقد اساسی از نظریه ارگانیسم و سازمان است، به ویژه زمانی که دو مورد اخیر به عنوان فرآیندهایی در فضا-زمان در نظر گرفته شوند. به طور خاص، و به دنبال سرنخهای قبلی، ما دکترین فضازمان را با این استدلال که از نظر هستیشناختی بنیادی نیست، مورد انتقاد قرار میدهیم، جایی که پیشنهاد میکنیم که جایگزین آن با مفاهیم هستیشناختی طبیعیتر اولیهتر از فضا مانند فضا و غیرفضا شود. هستیشناسی رویداد طبیعت را میتوان یک نگرش جایگزین رادیکال نسبت به رابطه انسان و طبیعت در نظر گرفت، نگرشی که در واقع بارها، هر چند تحت عناوین بسیار متفاوت، توسط متفکران پراکنده متعدد در طول تاریخ ایدهها مورد بررسی قرار گرفته است. ما برخی از متفکران گذشته را بررسی می کنیم که به این مجموعه فکری کلی اما هنوز هم نامنسجم کمک کرده اند، از جمله لایب نیتس، هایدگر، سیموندون، رویر، دلوز، وایتهد و گاتاری. هدف این مقاله ارائه دیدگاهی فشرده در سطح بالا در مورد این موضوع بسیار پیچیده و هنوز در حال تحول است که برای مخاطبان زیادی، نه لزوماً فقط فیلسوفان، بلکه دانشمندان، ریاضیدانان، فنآوران، الهیدانان، جامعهشناسان، هنرمندان و روانشناسان در نظر گرفته شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
Russell-Meinong Tartışması Üzerine
نویسنده:
Çağdaş Burak KARATAŞ: چاگداش بوراک کرتاش
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
ترکی
کلیدواژههای اصلی :
مسایل جدید هستی شناسی
,
ontologie معرفت وجود - هستی شناسی - ذات شناسی (فروغی)
,
Ontology هستی شناسی - وجود شناسی (علم الوجود - معرفت الوجود) (مجتبوی)
چکیده :
ترجمه ماشینی: بحث راسل- ماینونگ بحثی است که در آغاز قرن گذشته صورت گرفت. محورهای بحث اساساً در مورد چگونگی درک وجود، آنچه گفته می شود وجود دارد، شرایط شیء بودن و در این زمینه، رابطه هستی شناسی و منطق است. این دو متفکر در برخی مسائل با یکدیگر اتفاق نظر دارند، اما در برخی موارد با یکدیگر اختلاف دارند. راسل استدلال میکند که گزارههایی که شامل ابژههای ناموجود هستند، اصول عدم تناقض را نقض میکنند و میانه را حذف میکنند، و این اشیا باید از هستیشناسی حذف شوند. نظریه ابژه ماینونگ، شیوه های هستی را متمایز می کند و تعیین اصول منطق را محدود می کند. جستوجوی او برای یافتن پاسخهایی برای این ایدهها، راسل را بر آن داشت تا نظریه توصیفات خود را معرفی کند. راهحلهای ارائهشده توسط نظریه توصیفها و سادگی آن باعث شده است که در طول این سالها این تصور به وجود آید که راسل در این بحث حق داشته است. با این حال، با تحولات مختلف در متافیزیک و منطق، این بحث مورد بازنگری قرار گرفته است. به لطف این بازنگری، امکان طرح تفاسیر جدید از بحث آشکار شده است. در نتیجه، نظریه های متافیزیکی معاصر مختلفی پدید آمده اند. در این پژوهش ابتدا انتقادات راسل علیه ماینونگ مطرح خواهد شد. سپس نظریه اشیاء ماینونگ به صورت جامع ارائه خواهد شد. بنابراین، شباهت ها و تفاوت های بین درک آنها ارزیابی خواهد شد. در این چارچوب دلایل بازنگری در بحث و تفاسیر گوناگونی که از آن ارائه شده و بازتاب های بحث در متافیزیک معاصر بیان می شود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 12
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید