جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 721
Sufismus Und Theologie: Grenze Und Grenzuberschreitung in Der Islamischen Glaubensdeutung (Welten Der Philosophie) (German Edition)
نویسنده:
by Reza Hajatpour (Author)
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
Verlag Karl Alber,
چکیده :
ترجمه ماشینی: عرفان اسلامی بر قدرت معنوی اعتقاد برای ارتباط مسالمت آمیز و همبستگی با همنوعان و محیط زیست تاکید دارد. از قرآن و آموزه های نبوی ایمان دور نمی شود، بلکه ارتباط خود را با وحی، نبوت و شریعت دینی بازتعریف می کند. بر اساس دیدگاه عرفانی، رستگاری و سعادت کمتر وابسته به جزمات و قوانین دینی است، بلکه جست و جوی حقیقت و تأمل در بی نهایت و باطن یا بی واسطه بودن نقش تعیین کننده ای دارد. هدف کتاب پرداختن به جنبه های مهم الهیات عرفانی است. تحقیق باید در درجه اول بر رویکردهای اعتقادی و فهمی بیان صوفیانه عقاید متمرکز باشد. او همچنین اختلافات بین تفسیر معذرت‌آمیز و جزمی از مفاد ایمان و عبور از مرزها در کلام اسلامی- عرفانی را روشن می‌کند. علاوه بر این، الهیات عرفانی باید طراحی شود که رویکرد کلامی را به باورها بسط دهد.
درسگفتار مولانا شناسی
مدرس:
عبدالکریم سروش
نوع منبع :
صوت , درس گفتار،جزوه وتقریرات
منابع دیجیتالی :
مطالعاتی در باب سنت‌های فکری اسلامی قرون وسطی (منابع عربی و مطالعات اسلامی)
نویسنده:
by Hassan Ansari (Author), Sabine Schmidtke (Author)
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
Lockwood Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی: جلد حاضر بر جنبه‌های اندیشه اسلامی در ایران و یمن و سایر مناطق خاورمیانه، قرن نهم تا پانزدهم میلادی، از طریق مطالعه دقیق مواد خطی تمرکز دارد. فصل های شانزده گانه کتاب در پنج مبحث تنظیم شده است: معتزله، زیدیه در ایران و یمن، تشیع اثنی عشری، عرفان و روایات کتابشناسی. مطالب موجود در کتاب قبلاً در نسخه دیگری منتشر شده است. ظهور این مطالعات در مجموع در یک مجلد، این کتاب را به سهم قابل توجهی در حوزه مطالعات اسلامی کلاسیک تبدیل کرده است.
علم الكلام
عنوان :
نویسنده:
رجاء احمد علي
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
عمان - اردن: دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة,
چکیده :
ترجمه ماشینی: ما نمی توانیم بگوییم که فلسفه اسلامی تنها در آن میراثی است که توسط فیلسوفان شرق جهان اسلام مانند الکندی ، فارابی ، ابن سینا و دیگران و فیلسوفان مغرب ، به عنوان مثال ، ابن باجه ، ابن طفیل و ابن رشد ، برای ما باقی مانده است. زیرا ما از جنبه های مهمی که در چارچوب فلسفه اسلامی قرار می گیرد غافل شده ایم. ما در می یابیم که فلسفه اسلامی شامل عرفان است ، اعم از عرفان اهل سنت ، مانند عرفان رابعه العداویه و ابوحامد غزالی ، یا عرفان فلسفی ، که همراهان آن با نظریه هایی مانند حلول ، اتحاد و وحدت وجود پایان یافتند. حقیقت این است که رویکرد تصوف (آن رویکرد ذوقی) با رویکرد فیلسوفان ناب (روش عقلانی) متفاوت است ، اما ما می توانیم تصوف را در چارچوب فلسفه اسلامی وارد کنیم. ما همچنین می توانیم جزئی از علم فلسفه اسلامی علم اصول فقه را بدانیم که به آن علم اصول احکام می گویند ، این علم از نظر برخی محققان شامل برخی از اصول کلامی است. با در نظر گرفتن این که اکثر فیلسوفان مسلمان در حقیقت ، برخی از آنها بیشتر در علم شهرت داشتند تا در فلسفه ، مانند شیخ رئیس ابن سینا ، که کتاب قانون او را بیشتر از شفایش می شناسند. ما همچنین می توانیم در چارچوب فلسفه وارد یک محور مهم شویم که برای برخی فلسفه واقعی اسلامی ، منظور من علم کلام است ، پس این علم چیست؟
نیازهای الهی ، خیالات الهی: اظهارات مقدماتی به منظور مطالعه تطبیقی ​​مایستر اکهارت و ابن العربی [مقاله انگلیسی]
نویسنده:
Ian Almond (یان آلموند)
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: تعداد شگفت انگیزی از مطالعات غربی یا ترجمه های متفکر و عارف صوفی ابن العربی (1240-1115) به نوعی به واعظ آلمانی میستر اکهارت (1227-1327) اشاره می کند. استحکام و اعتقاد به چنین ارجاعاتی متفاوت است - در حالی که برخی صرفاً اکهارت را به طور گذرا ذکر می کنند ، برخی دیگر (مانند RW Austin) از "شباهت های چشمگیر" صحبت می کنند ، در حالی که ریچارد نتتون ، در اثر خود در سال 1989 ، الله متعالی ، تا آنجا پیش می رود که ابن عربی را «مایستر اکهارت سنت اسلامی» می نامد. فصوص الحکم ["حاشیه های حکمت"]، ترجمه.رالف آستین(نیوجرسی: روزنامه پاولیست، 1980) ،ص.16.نسخه عربی مورد استفاده A.E. Affifi است (بیروت: دارالکتوب العربی ، 1946). همه شماره صفحات اصلی به صورت برجسته است. ایان ریچارد نتون ، الله متعالی: مطالعات در ساختار و نشانه شناسی فلسفه ، الهیات و کیهان شناسی اسلامی (روتلج ، 1989) ص.293
Kitâb al tawâsîn ؛ کتاب الطواسین
نویسنده:
usain ibn Manr, called al-allj, d. 921; Rzbahan ibn Abi Nar, al-Bali, al-Shrzi; Massignon, Louis, 1883-1962
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پاریس - فرانسه: انتشا‌رات‌ کتا‌بخا‌نه‌ پل‌ گوتنر,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
كتاب طواسين: اين اثر را ماسينيون، از دو نسخه موجود در استانبول و لندن، تصحيح كرده و در سال 1913م، در پاريس با عنوان «كتاب الطواسين» منتشر كرده است. «طواسين» جمع طس (طاسين) است. نام ديگر سوره نمل را به مناسبت آغاز سوره با كلمه «طس»، طاسين گفته‌اند. مفسران گويند «طس» در ابتداى سوره نمل، سوگند به خداى لطيف و سميع است. محتواى كتاب، درباره تجارب عرفانى حلاج به زبان بسيار پيچيده است.
در جستجوی عرفان اسلامی‬‫
نویسنده:
محمدتقی مصباح‌یزدی‬‏‫؛ تدوین و نگارش محمدمهدی نادری‌قمی.‬
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
‏‫قم‬‏‫: موسسه تنظیم و نشر آثار امام‌خمینی‬. مرکز انتشارات‏‫,
کلیدواژه‌های اصلی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
این کتاب مجموعه مباحثی از حضرت آیت الله مصباح یزدی در جلسات مختلف دربارة عرفان است که توسط حجت الاسلام والمسلمین آقای محمدمهدی نادی قمی با هدف ارایه تصویری روشن از عرفان اسلامی و مشخصه های اساسی آن ، در ۵ فصل تدوین و نگارش یافته است . در فصل نخست این نوشتار به کلیاتی دربارة عرفان از قبیل انواع تمایلات انسانی و توضیح خودشکوفایی و ناخودشکوفایی آنها ، تمایلات عرفانی به عنوان تمایلات اصیل آدمی ، پاسخ به پرسش هایی چون : عرفان چیست ؟ عارف کیست ؟ و نیز شرح رابطه عرفان با فلسفه ، عقل ، وشرع پرداخته شده است . در فصل دوم این کتاب که به مسأله تحریف و انحراف در آموزه های عرفانی اختصاص یافته ، مباحثی چون : منشأتحریف و انحرافات ، تحلیل عوامل انحراف در عرفان ، استعمار و عرفان سازی و ترویج صوفیگری ، مورد بحث قرار گرفته است . در فصل سوم ضمن بحث دربارة شاخصه های عرفان اسلامی ، به پیشینه عرفان در جوامع انسانی ، تبیین شاخصه های عرفان صحيح بر مبنای تحلیل عقلی و ویژگی های عرفان اسلامی در کتاب و سنت پرداخته شده ، و پس از ارائه پاسخ هایی از امام باقر و امام صادق به سؤال متعارض با متقارب بودن دو بعد مادی و معنوی انسان ، امام خمینی ( رضوان الله عليه ) به عنوان تجسمی از عرفان راستین معرفی شده و از مسایلی همچون رجوع به آموزه های عرفانی دیگر مکاتب ، عدم انحصار عرفان در روحانیت ، و همه جانبه بودن سیر عرفانی سخن به میان آمده است در فصل چهارم ، راه صحیح نیل به مقامات عرفانی معرفی شده است . در این فصل ابتدا ضمن اشاره به شناخت راه صحیح با استفاده از عقل و نقل و با تأکید بر لزوم رجوع به اهل بیت به موانع مهم سیر الی الله اشاره شده است . مراحل سیروسلوك ، مشارطه ، مراقبه و محاسبه ، مراحل مراقبه ، ذکرو جایگاه آن ، و نماز و راز خیرالعمل بودن آن از مباحث مطرح شده در این فصل است . در پایان ، این کتاب در فصل پنجم به بررسی کرامت پرداخته است . حقیقت کشف و مکاشفه ، کرامت و حقیقت و ماهیت آن ، عرفان حقیقی و سیروسلوك ، و نیاز به استاد از دیگر مباحث پایانی این نوشتار است . چاپ پنجم این کتاب را انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ( ره ) در ۳۵۲ صفحه در سال ۱۳۹۵ روانه بازار نشر نموده است .
الحقيقة الدينية من منظور الفلسفة الصَوفية : الحلاج وابن عربي نموذجا
نویسنده:
محمد الكحلاوي
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
بیروت - لبنان: دار الطليعة,
الرهبنة والتصوف
نویسنده:
محمد عبد الحميد الحمد
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم) , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
  • تعداد رکورد ها : 721