جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
مسئله‌های شر و قدرت خدا [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
James A. Keller
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Ashgate ,
شرّ و خدای عارفان: به سوی تئودیسه عرفانی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Michael Stoeber (auth.)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Palgrave Macmillan UK ,
آزادی انسان و منطق شر: درآمدی انتقادی به مسئله شر در الهیات مسیحی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Richard Worsley (auth.)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Palgrave Macmillan UK ,
شر و رنج انسانی در اندیشه اسلامی: به سوی تئودیسه عرفانی [مقاله انگلیسی]
نویسنده:
Nasrin Rouzati (نسرین روضاتی)
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: این مقاله به بررسی «مسئله شر» و رنج بشر از دیدگاه اسلام می پردازد. من با ارائه یک مرور کلی از اصطلاح شر در قرآن شروع می کنم تا معنای چند بعدی آن را برجسته کنم و تصویر کلی این مفهوم را همانطور که در وحی اسلامی از طریق روایت ایوب پیامبر ارائه شده است نشان دهم. پس از ایجاد یک چارچوب قرآنی، سپس مروری کوتاه بر شکل گیری بحث های فلسفی و کلامی پیرامون «خیر» و «بد/بد» و پیدایش اندیشه تئودیسی مسلمان ارائه خواهم کرد. این ما را به تئودیسه آلی غاز و حکم معروف «بهترین جهان ممکن» توسط یکی از تأثیرگذارترین علمای اندیشه اسلامی، ابوح. بخش پایانی این مقاله سنت صوفیانه/ عرفانی اسلام را از طریق آموزه‌های یکی از برجسته‌ترین عرفای اسلام، جلال‌الدّین رأُمْ ی، بررسی می‌کند. در پایان مقاله تلاش خواهد شد تا درک جدیدی از این که چگونه به اصطلاح «مسئله شر» در اسلام به عنوان یک مشکل مطرح نشده است، بلکه به عنوان ابزاری در تحقق برنامه خداوند که با تجارب بشری در هم آمیخته است، ارائه شود. در این دنیا تجربه ای است که برای رشد معنوی انسان لازم است.
مسئله شر [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Michael Tooley (مایکل تولی)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Cambridge University Press ,
چکیده :
ترجمه ماشینی: فصل 1 به برخی مسائل مقدماتی می پردازد که در تدوین استدلال های شرور باید به آنها فکر کرد. فصل 2 سپس به این سؤال می پردازد که چگونه استدلال ناسازگاری از شر به بهترین شکل صورت بندی می شود، و با پاسخ های ممکن به چنین استدلال هایی. فصل 3 سپس بر خداباوری شک‌گرا، و بر کاری که خداباوران شکاک باید انجام دهند تا از ادعای خود مبنی بر شکست نسخه‌های ناسازگار استدلال از شر دفاع کنند، تمرکز می‌کند. در نهایت، فصل 4 به بحث برهان اثباتی از شر می پردازد و چهار نوع مختلف برهان اثباتی مطرح شده و مورد بررسی انتقادی قرار می گیرد.
شرِّ الاهی؟: شخصیت اخلاقی خدای ابراهیم [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
(Michael Bergmann, Michael J. Murray, Michael C. Rea (editors
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
هوس‌های شیطانی: «یتزر هارا» و مسئله شر در اواخر دوران باستان [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Ishay Rosen-Zvi (ایشای روزن-زوی)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
University of Pennsylvania Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی: Ishay Rosen-Zvi در هوس شیطانی به بررسی مفهوم Yezer Hara یا تمایل شیطانی و تکامل آن در ادبیات کتاب مقدس و خاخام می پردازد. برخلاف پژوهش‌های موجود، که این اصطلاح را تحت عنوان میل جنسی مخرب می‌خواند، روزن-زوی ادعا می‌کند که در اواخر دوران باستان، یتزر نشان‌دهنده گرایش عمومی به شر است. یتزر خاخام به جای قسمت پایین بدن انسان، یک محرک شرور و پیچیده است که تلاش می کند انسان ها را به دام گناه بیاندازد. روزن-زوی می نویسد: بنابراین، یتزر خاخامی را نباید در سنت جستجوی هلنیستی برای کنترل بر بخش های پایینی روان خواند، بلکه باید در سنت شیطان شناسی باستانی یهودی و مسیحی خوانده شود. Rosen-Zvi یک تحلیل سیستماتیک و جامع از حدود صد و پنجاه ظهور یتزر شیطانی در ادبیات کلاسیک خاخام‌ها انجام می‌دهد تا جستجوی کتاب مقدس و پس از کتاب مقدس برای منابع گناه انسان را بررسی کند. امیال شیطانی با بررسی یتزر در یک سنت اهریمنی خاص، گفتمان یتزر را در زمینه بزرگتر حرکت به سمت روانشناسی در اواخر دوران باستان قرار می دهد، که در آن شر - و حتی شیاطین - در روان انسان درونی شدند. این کتاب جلوه‌های مختلف این حرکت را در مطالب پدری و رهبانی، از کلمنت و منشأ گرفته تا آنتونی، آتاناسیوس و اواگریوس، مورد بحث قرار می‌دهد. با در نظر گرفتن مفاهیم گسترده تر گفتمان یتزر در انسان شناسی خاخام به پایان می رسد.
شرّ و سُنَّت آگوستینی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Charles T. Mathewes (چارلز تی. ماتیوز)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Cambridge University Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی: پژوهش‌های اخیر توجه را بر مشکلاتی متمرکز کرده است که درگیری‌های شر، رنج و غم‌انگیز برای باور دینی و زندگی اخلاقی ایجاد می‌کند. متفکران از بسیاری از شخصیت های تاریخی مهم استفاده کرده اند، به استثنای یک استثنای مهم - آگوستین. در همان زمان، آثاری در مورد آگوستین بازسازی شده است، اما بحث کمی در مورد کار او در مورد شر یا تأثیر او بر تفکر معاصر وجود دارد. این کتاب این شکاف ها را پر می کند. این کتاب «زندگی‌نامه خانوادگی» سنت آگوستین را با نگاهی به آثار آگوستین و توسعه آن در نوشته‌های هانا آرنت و راینهولد نیبور بررسی می‌کند. ماتیوس استدلال می‌کند که سنت آگوستینی پیشنهادی قدرتمند، اگرچه معمولاً اشتباه گرفته می‌شود، برای درک و پاسخ به چالش‌های شیطانی به ما ارائه می‌دهد. این کتاب نور تازه‌ای را بر آگوستین، نیبور و آرنت و همچنین به مسئله شر، ماهیت سنت و نقش گفتمان الهیاتی و اخلاقی در تفکر معاصر می‌افکند.   .    استادیار مطالعات دینی در دانشگاه ویرجینیا است که در آنجا الهیات، اخلاق، و دین و فرهنگ تدریس می‌کند. او در مجله اخلاق دینی، الهیات مدرن، مجله دین، نقد الهیات انگلیکن منتشر کرده است.
درسگفتار مسئله شر
مدرس:
مصطفی ملکیان
نوع منبع :
درس گفتار،جزوه وتقریرات
منابع دیجیتالی :
چکیده :
بحث این ترم، شر و ارتباط مسئله ی شر به اوصاف الهی و مسائل تربیتی مترتب بر مسئله ی شر است، مسئله ی شر به یک لحاظ در فلسفه ی دین و علم کلام یک مسئله ی منحصر به فرد است. از قدیم الایّام تا زمان ما در باب این که آیا وجود خدا اثبات شده است یا نشده است، دائماً مشکل وجود دارد. دیدگاه ها در باب اثبات وجود خدا در این باب سه دیدگاه وجود دارد: دیدگاه اوّل : وجود خدا اثبات شده است مراد از اثبات، اثبات عقلی و فلسفی است؛ این افراد برای این که ادعای خود را اثبات کنند باید لااقل یک دلیل عقلی بر وجود خدا اقامه کنند که این دلیل عقلی در معرض هیچ گونه انتقادی واقع نشود، نه به لحاظ منطق ماده و نه به لحاظ منطق صورت، دارای هیچ گونه عیب و ایرادی نباشد. دیدگاه دوم :وجود خدا اثبات نشده است این دیدگاه میگوید کسی نتوانسته است وجود خدا را با دلیل عقلی اثبات کند؛ یعنی وجود خدا اثبات نشده است. کسی که این ادعا را دارد، برای اثبات مدعای خود، باید در همه ی ادله ای که بشر تا کنون برای اثبات وجود خدا اقامه کرده است، نقصهایی را نشان بدهد، اگر کسی بتواند این را نشان دهد که همه ی ادلهای که بر اثبات وجود خدا اقامه شده، بلا استثناء دارای ایراد است، میتواند بگوید که وجود خدا اثبات نشده است. دیدگاه سوم : وجود خدا اثبات ناشدنی است. این قول میگوید اصلاً نمیشود وجود خدا را اثبات کرد. قول قبلی درباره ی آینده سخنی نمیگوید، بلکه میگوید، تاکنون اثبات نشده است، ولی دیگر خبر نداریم؛ ممکن است در آینده، فیلسوف یا متفکری، ظهور کند تا بتواند دلیلی بدون عیب و نقص اقامه کند؛ اما قول سوم میگوید اثبات ناشدنی است؛ یعنی در آینده هم اصلاً انتظار نبرید که کسی بیاید که بتواند بر وجود خدا، دلیل عقلی اقامه کند. کسی که این ادعا را دارد، برای اثبات ادعای خود باید نشان دهد که خدا موجودی است که قوای ذهنی بشر، قدرت اثبات وجود او را ندارد. نه بشر سابق بلکه بشر لاحق نیز همینطور است که با این قوای ذهنی نمیتواند در راه اثبات وجود خدا کاری از پیش ببرد. بشر اگر بتواند ضعف همه ی ادلّه را هم نشان بدهد، باز هم هنوز نتوانسته است اثبات کند که اثبات ناشدنی است، بلکه باید یک چیز دیگری را هم نشان بدهد؛ یعنی نشان دهد قوای ادراکی ما آن قدر محدودیت دارند که نمیتوانند در راه اثبات موجودی مثل خدا کارآیی داشته باشند. البتّه راههای دیگری هم برای اثبات این مدّعا متصوّر است، از جمله راه پارادوکسیکال بودن مفهوم خدا، که ما وارد اینها نمی شویم…