جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 1257
التوحيد في القرآن (جوادی آملی)
نویسنده:
عبد الله جوادي آملي؛ مترجم: دار الصفوة
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
الامالی للطوسی
نویسنده:
محمد بن حسن طوسی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: مؤسسة البعثة,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
«الأمالی» کتابی به زبان عربی، تألیف محمد بن حسن طوسی مي باشد. این کتاب شامل روایاتی است که شیخ الطائفه در نجف اشرف طی جلسات منظمی برای شاگردان خود املا می کرده است. این واقعه بعد از آن است که در سال ۴۴۸ ق حوزه نجف را تأسیس نمود و شروع به تربیت شاگردان در آن حوزه علمیه مقدس کرد. اولین مجلس کتاب، در سال ۴۵۵ ق و آخرین آن، در سال ۴۵۸ ق برگزار شده و از مجلس نوزدهم تا پایان کتاب، روزهای جمعه بوده که تاریخ دقیق آنها در ابتدای هر مجلس ذکر شده است. شیخ طوسی با دقت تمام سلسله سند روایات را ذکر کرده و کمتر روایت مرسل یا روایت مقطوع در آنها دیده می شود. لذا می توان گفت که امالی شیخ طوسی مجموعه روایاتی است که شیخ از بین هزاران روایت، که در اختیار داشته، انتخاب نموده است. گرچه کتاب امالی ترتیب موضوعی ندارد و از این جهت به دست آوردن یک موضوع خاص در کتاب مشکل به نظر می‌ رسد؛ اما با گذری سریع به کتاب، خواننده آن در می یابد که روایات اثبات ولایت و فضائل امیرالمؤمنین علیه‌ السلام حجم زیادی از کتاب را در بر گرفته است. کتاب امالی از حیث تنوع موضوعات بسیار جالب است، چرا که موضوعات آن از اصول دین و معرفة الله و فضائل معصومین و سیره نبوی تا ادعیه ماثوره و وقایع تاریخی و سیاسی مانند هجرت به حبشه و مقتل امام حسین علیه‌ السلام و قیام مختار را در بر می‌ گیرد. در کنار این روایات، روایات اخلاقی در موضوعات گوناگون و روایات آداب مانند: آداب خوردن و آشامیدن و آداب مسجد نیز به چشم می‌ خورد.
تربیة الدینیة
نویسنده:
عبدالهادی الفضلی
نوع منبع :
کتاب , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه دائره معارف الفقه الاسلامی طبقا لمذهب اهل البیت (ع),
چکیده :
التربيةالدينية، تأليف علامه عبدالهادى فضلى، به زبان عربى و در موضوع عقايد (اصول دين) است. كتاب، مشتمل بر دو مقدمه (مقدمه مؤلف و مقدمه جناب حسین منصور شيخ)، متن و يك ملحقه است. متن كتاب، بدون هيچ فصل‌بندى و باب‌بندى تنظيم گرديده است و آيات و روايات فراوانى، در آن ذكر شده و شرح و تفسير شده است. مطالب كتاب، بسيار ساده و روان و به شيوه استدلالى بيان گرديده است.
رسالة الإنسانیة: منهج‌ لصیا‌غة‌ الانسا‌ن‌ وفق‌ رسا‌لة‌ السما‌ء‌ المجلد1-2
نویسنده:
المیرزا حسن الحائري الإحقاقی؛ شرح الشیخ حسن شمس گیلانی
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
کویت : مکتبه الامام الصادق (ع) العامه,
چکیده :
رساله انسانیه کتابی است اخلاقی که فضایل اخلاقی را ذکر می کند. این کتاب مجلد یک و دو کتاب رساله انسانیه می باشد.
توحید از نگا‌هی‌ نو: اثبا‌ت‌ وجود خدا از راه‌ ملازمه‌ ذهنی‌
نویسنده:
نويسنده:سیدحسین شمس
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
قم - قم: موسسه ‌بوستان‌ کتاب ‌قم,
چکیده :
نگارنده در این کتاب، درباره‌ی اثبات خدا و ایمان به او بحث نموده هم چنین ضمن بررسی تحلیلی، برهان مختلف فلسفی، کلامی و عرفانی وجود خدا را مطرح می‌سازد. وی با بهره‌گیری از آیات و روایات، بر آن است ایمان به خداوند را از راه ملازمه‌ی ذهنی اثبات می‌نماید. وی "عرفان شهودی و افاضی" را نیز یکی از راه‌های شناخت مبدا معرفی می‌کند. عناوین فصل‌های کتاب عبارت‌اند از: "مباحث مقدماتی"، "در اثبات واجب تعالی"، "اثبات واجب از طریق برهان "اِنّ" و "اثبات واجب از طریق برهان صدیقین".
فضائل امیر المؤمنین و امامته من دلائل الصدق المجلد1
نویسنده:
الشیخ محمد حسن المظفر
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام) , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بیروت: دار احیاء التراث العربی,
چکیده :
کتاب حاضر از محمد حسن مظفر ره درباره فضائل امام علی ع می باشد که در رد شبهات و اباطیل فضل الله روز بهان نوشته شده است که روزبهان خود کتابی نوشت در رد نهج الحق و کشف الصدق از علامه حلی ره و در این کتاب محمد حسن مظفر به صورت مستدل به شبهات روزبهان پاسخ می دهد.
فی رحاب الزیارة الجامعة
نویسنده:
السید علی الحسینی الصدر
نوع منبع :
کتاب , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه الرافد للمطبوعات,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
فی رحاب الزیارة الجامعة (ال‍ب‍ی‍ان ال‍ک‍ام‍ل‌ ل‍ف‍ض‍ائ‍ل‌ أه‍ل‌ ال‍ب‍ی‍ت‌(ع) و م‍ن‍اق‍ب‍ه‍م‌‌ الرائ‍ع‍ة ف‍ی‌ زی‍ارت‍ه‍م‌‌ ال‍ج‍ام‍ع‍ة)، کتابی است که با زبان عربی به شرح و توضیح زیارت جامعهٔ كبیره در بیان مناقب و فضایل اهل‏‌بیت (ع) می‌پردازد. این کتاب اثر سید ع‍ل‍ی‌‌ ح‍س‍ی‍ن‍ی‌‌ ص‍در است و انتشارات دارال‍غ‍دی‍ر و مؤسسة الرافد نشر آن را به عهده داشته است. كتاب از یك مقدمه و پنج فصل تشكیل شده است. در مقدمه اهمیت زیارت، سندشناسی زیارت جامعهٔ كبیره و مضامین آن به صورت كلی بررسی گردیده، سپس در فصل‌های پنج‌گانه، مجموعه فقرات و قسمت‌های این زیارت تحلیل شده است. در شرح هر فقره، ابتدا مفردات و كلمات آن توضیح داده شده و در ادامه به شیوهٔ عرفانی و كلامی و با استفاده از مضامین این زیارت و دیگر احادیث ائمه و اقوال عالمان شیعه، مقامات و خصوصیات اهل‌‏بیت مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
توضیح العقائد فی علم التوحید
نویسنده:
عبدالرحمن الجزیری
نوع منبع :
کتاب , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بی جا: بی نا,
چکیده :
کتاب حاضر یک کتاب توحیدی است که در آن به مباحث توحیدی ای از قبیل بحث های درباره علم کلام ، جواهر و ماده و ... می پردازد بعد از آن شروع به بحث توحید و یگانگی خداوند و صفات علم ، تکلم و... را ادامه می دهد و در قسمت پایانی بحث سمعیات را مطرح می کند مثل رویت الهی ، قیامت و...
موسوعة من حياة المستبصرين المجلد1
نویسنده:
مركز الأبحاث العقائديه
نوع منبع :
کتاب , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام) , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
  • تعداد رکورد ها : 1257