جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
علوم قرآنی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
تعداد رکورد ها : 1771
عنوان :
یهودیت لیبرال آبراهام گایگر: معنای شخصی و مرجعیت دینی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Ken Koltun-Fromm
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
دین یهود (ادیان الهی ابراهیمی)
,
آموزههای یهودیت
,
2. یهودیت محافظه کار
,
یهودیت لیبرال
,
یهودیت سیاسی
چکیده :
ترجمه ماشینی: خاخام، محقق و متکلم آلمانی، آبراهام گایگر (1810-1874) به عنوان رهبر اصلی جنبش اصلاحات در یهودیت آلمان شناخته می شود. کن کولتون-فروم در کار جدیدش استدلال میکند که برای گایگر معنای شخصی در دین - بهجای انجام تشریفات منظم یا پذیرش جزمگرایی - کلید اقتدار اخلاقی دین بود. در پنج فصل، این کتاب به بررسی موضوعات اصلی در کار گایگر می پردازد که در مورد عملکرد یهودیان معاصر صحبت می کند - حافظه تاریخی، تفسیر کتاب مقدس، مناسک و اعمال جنسیتی، اقتدار خاخام، و آموزش یهودی. این خواندن برای دانشمندان، خاخام ها، دانشجویان خاخام، و خوانندگان یهودی آگاه علاقه مند به یهودیت محافظه کار و اصلاح طلب ضروری است. با حمایت سخاوتمندانه بنیاد Lucius N. Littauer منتشر شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فرهنگ های متنی قرون وسطی: عوامل انتقال، ترجمه و دگرگونی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Faith Wallis, Robert Wisnovsky
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
de Gruyter,
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
نهضت ترجمه
,
بوم شناسی
,
فرهنگ مسیحی
,
تاریخ مسیحیت
,
متون دینی مسیحی
,
2- فلسفه قرون وسطی (اعم از مسیحی و یهودی و اسلامی)
,
فلسفه قرون وسطی مسیحی
چکیده :
ترجمه ماشینی: درک اینکه چگونه فرهنگ های متنی قرون وسطی با میراث دوران باستان (انتقال و ترجمه) درگیر می شوند، بستگی به این دارد که دریافت یک کنش فرهنگی خلاقانه (تحول) است. این مقالات بر مردم، جوامع و مؤسساتی تمرکز میکنند که کار انتقال، ترجمه و تبدیل را انجام میدادند - «عاملها». موضوع از پزشکی تا نجوم، ادبیات تا جادو را در بر می گیرد، در حالی که زمینه فرهنگی جوامع اسلامی و یهودی و همچنین بیزانس و غرب لاتین را در بر می گیرد. آنچه این مطالعات را متحد می کند توجه آنها به چالش های روش شناختی و مفهومی تفکر در مورد عاملیت است. هر عاملی با یک دستور کار عمل نمی کرد و گاهی اوقات دستور کار بر اساس نیازهای فوری یا ملاحظات مذهبی انجام می شد که در عین اینکه برای بازیگران الزام آور است، اما برای ما مبهم تر است. اینکه می گویند یک متن برای انتقال یا ترجمه «در دسترس» می شود به چه معناست؟ و چرا برخی از متون، پس از انتقال، در محیط جدید خود موفق نمی شوند؟ بنابراین، این مجموعه به یک «بومشناسی» پیچیدهتر انتقال اشاره میکند، که در آن نه تنها افراد و تیمهای افراد، بلکه فضاهای اجتماعی و فرهنگهای محلی نیز به عنوان عوامل خلاقیت فرهنگی عمل میکنند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تاریخ علم کلام
نویسنده:
تالیف شبلی نعمانی؛ ترجمه محمدتقی فخر داعیگیلانی.
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر
وضعیت نشر :
تهران: شرکت سهامی چاپ رنگین,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اشاعره (اهل سنت)
,
اصول عقاید معتزله
,
عقاید اشاعره
,
عقاید معتزله
,
ماتریدیه (اهل سنت)
,
معتزله (اهل سنت)
,
اصول اشاعره
,
2. اصطلاحنامه مسایل جدید کلامی current debates in Kalam
,
13. علم کلام
,
تاریخ علم کلام
,
اشاعره
,
ماتریدیه (پیروان ابوالحسن ماتریدی)
,
تاریخ کلام اهل سنت
,
تاریخ الهیات اسلامی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
شماره ديويي:
297/49
چکیده :
تاریخ علم کلام تألیف علاّمه شبلى نعمائى (1857-1914 ميلادى) که از علماى بزرگ هند در قرن اخير مىباشد. این کتاب توسط سيد محمدتقى فخر داعى گيلانى به فارسی ترجمه شده است. اين كتاب از دو بخش كه بخش اوّل به نام تاريخ علم كلام و بخش دوم آنكه قطورتر از بخش اوّل و مقصود اصلى از تدوين و تألیف كتاب همين بخش است به نام علم كلام جديد مىباشد. با توجه به اينكه آنچه از لفظ تاريخ در ذهن ما نقش مىبندد اختصاص به ممالك، اقوام و اشخاص دارد يعنى آنچه در اين زمينه نوشته مىشده است مربوط و راجع به آنها بوده است ولى امروزه فن تاريخنويسى ترقى كرده علاوه بر اقوام و اشخاص براى علوم و فنون هم تاريخ مىنويسند و آن به اين معناست كه يك علم يا يك فن از كى ظاهر شده، علل و اسباب ظهور يا پيدايش آنچه بوده تا چگونه مراحل تكامل و ترقى را پيموده و بالاخره تحولات و تطورات كه در آن با گذشت زمان رويداده چه بوده است كتاب تاريخ علم كلام به همان روشى كه در بالا ذكر شد مىباشد كه آن روش انتقاد علمى مىباشد علاّمه كتاب خود را تألیف نموده است. البتّه منظور اساسى علاّمه شبلى نعمائى از تاريخ علم كلام همانا تاريخ علم كلام عقلى است كه در مقابل فلسفه يونان و براى مبارزه با آن تدوين يافته است نه علم كلام نقلى كه از مجادلات فرق اسلامى باهم ظاهر شده است. علاّمه شبلى هدف خود از تحرير اين كتاب را اينگونه توضيح ميدهد: امروز در عقائد و افكار مذهبى بواسطه ناسازگارى دانشها با آنچه در كتابهاى دينى آمده است تزلزل و سستى يا دودلى پيدا شده و بزرگترين خطرى كه امروز به اسلام رو آورده همانا فلسفه مادى است و عناصر روشنفكر و تحصيل كردههاى جديد مرعوب و علماى قديم هم بندرت وارد مباحث و سؤالات جديد شده بنابراین افق مذهب غبارآلود و تيره به نظر مىآيدبعضى از نويسندگان اسلامى معتقد شدهاند كه علم كلام فعلى كه نتيجه افكار بيش از يكهزار سال قبل است كارى ساخته نيست و آن نمىتواند در برابر حملات فلسفه جديد پايدارى نموده اعتراضات و شكوك و شبهات وارده را جواب كافى دهد، دليل آنهم روشن است زيرا نحوه اعتراضاتى كه در دورههاى پيشين بر اسلام وارد مىشده نوعيت آن امروزه بكلى تغيير كرده است و بيشتر مقابله با فلسفه يونان بوده است بنابراین براى صيانت و دفاع از مذهب در مقابل اعتراضات و شبهات مخالفين يا حملات فلسفه جديد احتياج مبرمى به كلام جديد است. ولى به نظر ما اين فكر صحيح نيست و علم كلام جديد بايد بر مبانى و اصول كلام قديم استوار باشد و سررشته اصول مقرّره بزرگان سلف در هيچ مورد از دست داده نشود و براى اين امر لازم است نشان داده شود كه ائمه اسلام در هر عهد چه مبادى و اصولى را اختيار نمودهاند و نيز تغييراتى كه در آن روى دادهاند از چه قسم و نوع آنچه بوده است.به عبارت ديگر و خلاصه اينكه مبادى و اصول كلام قديم را بايد گرفت و مطابق مشرب، ذوق و سليقه كنونى مرتب و مدون ساخت كه من با تألیف اين كتاب اينكار را تحقّق بخشيدم. از طرف ديگر هدف من از تحرير اين كتاب اين بوده كه در زبان اردو، عربى و فارسی چنين كتابى در رابطه با تاريخ علم كلام وجود نداشته و من با نوشتن اين كتاب از يك طرف يك نقيصه بزرگ ادبيات اسلامى را تدارک و جبران نموده و از طرف ديگر اين تألیف كه در حقيقت تألیف علم كلام است در دائره تاريخ آمده است. ساختار و گزارش محتوا: بخش اول: علاّمه شبلى در بخش اول كه بعد از مقدّمه مترجم آمده و به نام تاريخ علم كلام است مقدّمهاى در رابطه با انگيزه و هدف خود از تحرير اين كتاب را آورده است پس وارد مبحث تاريخ علم كلام كه تاريخچهاى از علم كلام نقلى است مىشود و منظور او تاريخچه مجادلات فرق اسلامى باهم مىباشد آورده شده است در اين مختصر بذكر عوامل واسباب بروز اختلاف عقائد و آراء و ازدياد فتاوى و ميل به بدعتها و بالاخره ظهور علم كلام پرداخته. مسئله بسيار مهمى كه در اينجا مطرح شده مسئله قضا و قدر و عوامل پديد آمدن آنست و در آخر اين بحث به اصول عقايد دو فرقه اشعرى و معتزلى و اختلافات شديد و سختى كه بين آنها جريان داشته مىپردازد. علاّمه شبلى بعد از اين وارد مرحله علم كلام عقلى مىشود كه مقصود اصلى كتاب است و از آن مبسوطا سخن ميراند.او علل و اسباب پيدايش، تاريخ ظهور كلام و وجه تسميه آن مىپردازد سپس بذكر اساسى مؤسسين و بانيان يا شخصيتهاى برجسته علم كلام و شرح حالات آنها كه از ابوالهذيل علاف شروع و به خاندان نوبختى پايان مىيابد مىپردازد. سپس وارد قرن چهارم و از متكلمين اين قرن مىنويسد و سپس ميرسد به قرن پنجم كه قرن انحطاط و زوال علم كلام است مىپردازد تا اينجا دور اول علم كلام به پايان ميرسد و دور دوم علم كلام يا دور دوم اشاعره است آغاز مىگردد و شرح احوال ابوالحسن اشعرى مؤسس طريقه اشعريه و سپس حالات غزالى و رازى دو مرد بزرگ علم كلام آمده و در آخر به ذكر احوال علاّمه آمرى پرداخته است.مؤلف پس از اين علم كلام اشاعره را تحت عنوان يك نظر اجمالى در علم كلام اشاعره زير دقت نظر گرفته و مسائل اختصاصى اشاعره مورد انتقاد قرار داده است. بعد از اين دوره سوم آغاز مىگردد در اين بحث علاوه بر شرح احوال ابن رشد، ابن تيميه و شاه ولى الله از ابتكارات و اختراعات آنها در علم كلام به تفصيل و مشروح بحث نموده است.مؤلف براى تكميل تاريخ علم كلام از اين پس دفترى از حكماى اسلامى كه در اثبات مسائل مذهبى روى اصول فلسفه و تطبيق شريعت با منطق و حكمت مقامى بلند و ارجمند دارند باز كرده از فارابى، ابن سينا و ابن مسكويه و در آخر از شيخ اشراق و خصوصيات و مميّزات او در فلسفه صحبت داشته در آخر اين بخش كتاب تاريخ علم كلام مؤلف يك بحث با عنوان يك نظر اجمالى در علم كلامدارد او اوّل از اينجا آغاز مىكند كه اين فكر سالها در اذهان رسوخ داشته كه بيشتر مسائل علم كلام مقتبس از يونانيان و از آنها گرفته شده و مسلمانان فاقد قوه ابتكار و اختراع بوده خطايى بزرگ است و با قلم خود چنان با دليل و برهان روشن مىسازد كه براى خواننده هيچ شك و شبههاى باقى نمىگذارد كه مسلمانان در الهيّات فرسنگها از يونانيان جلو بودهاند و علامه شبلى در آخر اين بحث علم كلام را تشريح كرده كه علم كلام عبارت از دو چيز است يكى اثبات عقائد اسلامى و ديگر ردّ بر فلسفه ملاحده و ديگر مذاهب بخش دوم: بخش دوم كتاب كه به نام علم كلام جديد است با مقدّمه مترجم آغاز و سپس ديباچه مؤلف و بعد از آن بحث علوم جديده و مذهب، مذهب جزء فطرت انسانى، مذهب اسلام و در بحث عقل و مذهب مىآورد كه دليل منكرين مذاهب در غرب برپايه اين مسئله است كه مذاهب را برخلاف عقل يافتهاند و الاّ اگر مذهبى مبتنى بر عقل و مطابق با تحقيقات عقلى باشد اين مخالفين را با آن هيچگونه مخالفت و نزاعى نخواهد بود و علاّمه در اينجا واضح و آشكار مىكند كه اسلام در ميان مذاهب تنها مذهبى است كه عقل را تاج افتخار انسانى قرار داده و تمام تعاليم آن هماهنگ با عقل و منطق است. بعد از اين بحث وارد مرحله الهيّات مىشود و در صانع عالم تحت عنوان وجود بارى سخن مىگويد و در رابطه با اثبات صانع فقط طريقه قرآن مجيد را در اين باب برگزيده و دلايل و براهین حكما و متكلمين را در اين باب رد مىكند سپس به ذكر اعتراضات عمده ملاحده فعلى اروپا پرداخته و يكيك را جواب و ردّ مىكند بعد از فراغت از بحث واجب به بحث از نبوت مىپردازد و در آخر اين بحث، نبوت محمد(ص) مورد بررسى قرار مىگيرد و براى اينكه اثبات نمايند كه پيامبر(ص) با منبع وحى اتصال داشته بعضى از مسائل مربوط به عقايد، عبادات، اخلاق و...آوردهو آنها بقدرى كامل، متقن و بلندپايهاند كه در مخيله هيچ حكيم و فيلسوف و يا قانونگذارى خطور نكرده و آنها بدون وحى ممكن نيست به فكر كسى بيايند از جمله حقوق اجتماعى اسلام:حقوق انسانى، حقوق زن، حقوق عامه مردم و وراثت و...در اينجا مسئله تأويل را كه از مسائل مشكل و بسيارى از اختلافات مذهبى از اين مسئله سرچشمه گرفته مورد بحث قرار داده است پس از آن علاّمه شبلى وارد بحث در روحانیات شده ملائكه، وحى و الهام و سپس به مسئله ترقى و تمدن كه مورد توجّه فلاسفه امروز است پرداخته زيرا فلاسفه مذاهب را سد راه ترقى دانستهاند و ثابت مىكند كه اسلام دينى است جامع و كامل كه تمدن را با آغوش باز مىپذيرد و آنرا در دامن خود پرورش ميدهد آخرين بحث در اين مرحله بحث پيوستگى بين دين و دنيا آمده و بخش دوم با دو ضميمه كه عبارت از دو خطابه از امام رازى و آن ديگر از امام غزالى كه راجع به نبوّت و رسالت ايراد شده پايان مىيابد. در آخر اين قابل ذكر است كه در آغاز هر بخش، فهرست موضوعى کتابها به تفصيل آمده است و در آخر بخش کتابها فهرست اعلام و غلطنامه درج گرديده است. كتاب تاريخ علم كلام كه از دو بخش تشكيل شده و در يك مجلد منتشر شده است، تألیف علامه شبلى نعمائى هندى است كه بوسيله سيد محمدتقى فخر داعى گيلانى از زبان اردو (ظاهرا زبان اصلى كتاب باشد) به زبان فارسی ترجمه شده است چاپ اول،1386 توسط ليتوگرافى و چاپ ديبا (انتشارات اساطير)
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پل زدن شکاف قرون وسطایی-مدرن: مضامین قرون وسطایی در دنیای اصلاحات [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
James Muldoon
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
Routledge,
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
دین و تجدد گرایی
,
تاریخ مسیحیت
,
پست مدرنیسم
,
2- فلسفه قرون وسطی (اعم از مسیحی و یهودی و اسلامی)
,
فلسفه قرون وسطی مسیحی
,
عصر نوزایی و دوران انتقال (فلسفه رنسانس)
چکیده :
ترجمه ماشینی: بحث در مورد اینکه چه زمانی قرون وسطی به پایان رسید و دوران مدرن آغاز شد، از دیرباز جزء اصلی ادبیات تاریخی بوده است. به منظور پیشبرد این بحث، و روشن کردن مفاهیم رویکرد طولانی مدت به تاریخ اصلاحات، این مجموعه مجموعه ای از مقالات را ارائه می دهد که به شکاف قرون وسطایی-مدرن می پردازد. دربرگیرنده طیف وسیعی از موضوعات - شامل تاریخ حقوقی، اجتماعی، فرهنگی، الهیاتی و سیاسی - این جلد سوالات اساسی در مورد اینکه ما چگونه تاریخ را در نظر می گیریم، و آنچه مورخان می توانند از همکارانی که در زمینه های دیگر کار می کنند بیاموزند را مطرح می کند. هر لینک آشکار هر مقاله با تمرکز بر مفهوم شکاف قرون وسطایی-مدرن - به ویژه رابطه قرون وسطی و اصلاحات - به بررسی چگونگی برخورد یک قرون وسطایی با موضوع یا موضوع خاصی می پردازد که توجه محققان اصلاح طلب را نیز به خود جلب کرده است. با انجام این کار، بر این واقعیت تأکید میکند که هم قرون وسطاییها و هم مدرنیستها اغلب درگیر پر کردن شکاف قرون وسطایی-مدرن هستند، اما تمایل دارند پلهای موازی بسازند که بین دو نقطه شروع ختم میشوند اما لزوماً به هم نمیرسند. در نتیجه، این حجم، مفروضات مربوط به دورهبندی دقیق تاریخ را به چالش میکشد و نشان میدهد که یک رویکرد انعطافپذیرتر بینشهای تاریخی جالبی را به همراه خواهد داشت.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
یهودیت، تصوف، و جنبش پرهیزکاری در مصر قرون وسطی: مطالعه ای در مورد ابراهیم بن موسى بن ميمون و دوران او [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Elisha Russ-Fishbane (الیشا راس-فیشبن)
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
Oxford University Press,
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
تاریخ یهود
,
2- فلسفه قرون وسطی (اعم از مسیحی و یهودی و اسلامی)
,
ابن میمون
,
تصوف در مصر
,
جنبش پرهیزکاری در مصر
چکیده :
ترجمه ماشینی: یهودیت، تصوف و پیروان تقوای مصر قرون وسطی به ظهور خارقالعاده و حیات درونی جنبش پرهیزگاری مصر در نیمه اول قرن سیزدهم میپردازد. تعامل خلاقانه با فرهنگ غالب اسلامی همیشه وجود داشت، حتی در صورت ناگفته. الیشا راس-فیشبن توجه را به زیرمتن صوفیانه تقوای یهودی جلب می کند، در حالی که تلاش می کند سنتز معنوی و تجدید مذهبی آن را به مجموعه ای از محاسبات سیاسی تقلیل ندهد. در نهایت، هیچ اصطلاح یا مفهوم واحدی نمی تواند به طور کامل به بیان خلاقانه پرهیزگاری بپردازد که جامعه یهودی را چنان متحرک کرد و آثار خود را در دست نوشته ها و قطعات متعددی از مصر قرون وسطی بر جای گذاشت. Russ-Fishbane بررسی دقیقی از منابع تقوا را بر اساس شرایط خاص خود ارائه می دهد و تا آنجا که ممکن است از تعاریف و برداشت های خود استفاده می کند. جامعه یهودی در مصر قرن سیزدهم، بازنگری پویای جامعه ای محترم از متون و سنت های بنیادین آن، حتی هویت و نهادهای آن، که در پرتو کامل محیط اسلامی آن دیده و بازنگری می شود، منعکس می کند. میراث تاریخی این سنتز دینی به یکباره به قلمرو فرهنگ یهودی، با همه تنوع و پویایی آن، و نیز به مدار معنوی گسترده تر تمدن اسلامی تعلق دارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سخنرانی دکتر سید حسن اسلامی اردکانی؛ دینداری و دشواره امر به معروف و نهی از منکر
سخنران:
سید حسن اسلامی اردکانی
نوع منبع :
سخنرانی , فیلم
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
وجوب امر به معروف و نهی از منکر
,
اصل امر به معروف و نهی از منکر
,
امر به معروف و نهی از منکر
,
امر به معروف و نهی از منکر
,
آداب امر به معروف و نهی از منکر
,
امر به معروف و نهی از منکر
,
آداب امر به معروف و نهی از منکر
چکیده :
آدرس مشاهده فیلم سخنرانی در آپارات: https://www.aparat.com/v/ryIXO
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دایرةالمعارف جنبشهای دینی جدید [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Peter Clarke (پیتر کلارک)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
Routledge,
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
ادیان جدید
,
1. ادیان religions
,
2. فرق sects
,
جنبشهای دینی نوظهور
,
جنبشهای نوپدید دینی
چکیده :
ترجمه ماشینی: جنبشهای دینی جدید (NRMs) میتوانند تعداد زیادی از پیروان را درگیر کنند و در بسیاری از موارد شیوههای درک و اجرای دین و معنویت را به طور اساسی تغییر میدهند. علاوه بر این، بسیاری از آنها تأثیر عمیقی بر شکل و محتوای جریان اصلی دین دارند. دایره المعارف جنبش های دینی جدید پوشش جهانی منحصر به فردی از این پدیده را با مدخل های بیش از سیصد جنبش تقریباً از هر کشور در جهان ارائه می دهد. پوشش شامل جنبشهایی میشود که از ادیان اصلی جهان و به جنبشهای نو سنتی سرچشمه میگیرند، جنبشهایی که اغلب در مطالعه NRM نادیده گرفته میشوند. علاوه بر پوشش جنبشهای خاص، مدخلهایی درباره موضوعات، مضامین، متفکران کلیدی و ایدههای کلیدی نیز وجود دارد، بهعنوان مثال جنبش عصر جدید، نئوپگانیسم، دین و جنسیت جدید، NRMs و فضای مجازی، NRMs و قانون، ضد -جنبش فرقه ای، سوئدنبورگ، یونگ، تیلارد دی شاردن، لاولاک، گورجیف، البنا، قطب. رویکرد جهانی مشخص و جامعیت دایره المعارف امکان درک انرژی نوآورانه NRMها، تنوع خارقالعاده آنها، و روشهای اغلب شگفتانگیز که در آنها میتوانند از طریق جغرافیایی منتشر شوند را ممکن میسازد. دایرهالمعارف جنبشهای دینی جدید، که بیشترین جاهطلبیها را در نوع خود دارد، افزودهای عمده به ادبیات مرجع برای دانشجویان و پژوهشگران این رشته در مطالعات دینی و علوم اجتماعی است. مدخل ها برای مطالعه بیشتر با کتابشناسی کوتاه ارجاع داده می شوند. یک شاخص کامل وجود دارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
الهیات استعماری: جان لاک، ژان ژاک روسو، چارلز داروین و ظهور نظام جهانی استعماری-سرمایه داری، 1500-1900 [پایان نامه انگلیسی]
نویسنده:
Zahir Yasser Kolia
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
متن کامل پایان نامه
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
پایان نامه انگلیسی
چکیده :
ترجمه ماشینی : پایان نامه من به بررسی رابطه بین سیاسی الهیات و زمانمندی در ساختار نظام جهانی استعماری-سرمایه داری از قرن پانزدهم تا قرن نوزدهم می پردازد. نظامهای جهانی و رویکردهای پسااستعماری به گسترش استعماری اغلب پرسشهای الهیات را به ویژگی گفتمانی ایجاد تفاوت از طریق چارچوب دوتایی خود/دیگری به منظور توجیه اراده به قدرت، قلمرو و انباشت سرمایه کاهش دادهاند. پایان نامه من استدلال می کند که سنت معرفتی تئوسنتیکی قیاس پذیری و شباهت های ساختار یافته توسط صورت بندی های زمانی الهیاتی، نقش بزرگی در گسترش استعمار ایفا کرده است و می توان با به کارگیری مفهوم استعماری استعماری برای نشان دادن چگونگی شکل گیری الاهیات، اقتصاد سیاسی و فلسفه نقاط متکثر را بهتر درک کرد. اعلامیه برای تشکیل نظام جهانی استعماری-سرمایه داری. آنچه در این پروژه متمایز است این است که من نظریه سیستم های جهانی، نظریه پسااستعماری و دیدگاه های سیاسی الهیاتی را تحت یک رویکرد استعماری دور هم جمع می کنم تا اهمیت معرفت شناسی را در استقرار یک نظام سلسله مراتبی جهانی که دانش، کیهان شناسی و کیهان شناسی غربی را تولید و مکان یابی می کند، برجسته کنم. معنویت بر اشکال غیر غربی بنابراین، این پایاننامه خط سیری روششناختی را ترسیم میکند که از انباشت سرمایهداری، گسترش استعماری و تسخیر، تفسیر الهیاتی را به ماتریالیستی تبدیل نمیکند. در عوض، من به دنبال توصیف چگونگی آمیختگی سرمایه، استعمار و الهیات هستم، مذاکره و بیان آنها به شیوههای اغلب متناقض از طریق نوشتههای جان لاک، ژان ژاک روسو و چارلز داروین.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
گونهشناسی روایات معمربنراشد در منابع شیعی
نویسنده:
کاظم استادی
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
درباره وجود شخصیت سلیم بن قیس و نیز انتساب کتابی حدیثی به وی، اختلاف نظر و مناقشات متعددی وجود دارد؛ برخی، کتاب منسوب به سلیم را ساختگی دانستهاند و برخی دیگر معتقد هستند که وی کتاب حدیثی داشته است. بنابراین اکنون لازم است پژوهش مستقلی پیرامون ابعاد مختلف این کتاب، از جمله اسناد اصلی نسخههای خطی سلیم، که منقول از معمر بن راشد هستند، انجام شود. نتایج بررسی روایات هفتادگانه معمر در منابع شیعی، روشن نمود که: حدود نیمی از روایات معمر، که البته به فضائل اهلبیت(ع) مرتبط هستند، در منابعی وجود دارند که این منابع، از نظر اصالت یا انتساب به مؤلف و یا زمان تألیف، مخدوش هستند. همچنین (جدای از احادیث جعلی سلیم در کتاب الغیبه نعمانی)، هیچ حدیثی از معمر بن راشد به نقل از سلیم در منابع شیعه و سنی وجود ندارد. همچنین، هیچ حدیثی نیز از معمر به نقل از ابان بن ابیعیاش (تنها راوی کتاب سلیم) در منابع شیعی، وجود ندارد. از سوی آخر، با توجه به اینکه ابان بن ابی عیاش و معمر بن راشد و عبدالرزاق بن همام (راویان اسناد کتاب سلیم)، همگی از راویان عامه هستند؛ به نظر میرسد که اسناد معمر برای احادیث کتاب کنونی منسوب به سلیم، ساختگی باشند
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
از «حلقه آلکوین» تا «مکتب اکسر»: منطق، الهیات و فلسفه در قرون وسطای اولیه [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
John Marenbon
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
Cambridge University Press ,
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
قرون وسطی
,
فلسفه قرون وسطی
,
فلسفه دین
,
تاریخ فلسفه
,
تاریخ مسیحیت
,
تاریخ تفکر مسیحی
,
تاریخ قرون وسطی
,
منطق قرون وسطی
,
کلیسای قرون وسطی
,
منطق در قرون وسطی
,
فلسفه در قرون وسطی
,
تاریخ فلسفه غرب
,
فلسفه قرون وسطی مسیحی
,
2- فلسفه قرون وسطی اولیه مسیحی
,
تاریخ فلسفه مسیحی
,
تاریخ الهیات مسیحی
,
تاریخ مسیحیت کاتولیک
,
الهیات قرون وسطی
,
تاریخ علم در قرون وسطی
,
تاریخ اندیشه مسیحی
,
الهیات قرون وسطی اولیه
,
رنسانس کارولینژی
,
حلقه آلکوین
,
مکتب اکسر
شابک (isbn):
9780521234283
چکیده :
ترجمه ماشینی: این مطالعه اولین گزارش مدرن از توسعه فلسفه در دوران رنسانس کارولینژی است. دکتر مارنبون استدلال میکند که در اواخر قرن هشتم، الاهیاتدانان با اشتیاقشان برای منطق هدایت شدند تا پرسشهای واقعاً فلسفی را برای خود مطرح کنند. مضامین اصلی فلسفه قرن نهم - جوهر، مقولات ارسطویی، مسئله جهانی ها - این بود که متفکران را در سراسر قرون وسطی به خود مشغول کند. از این رو، نخستین دوره فلسفه قرون وسطی، دوره شکل گیری بود. این اثر مبتنی بر مطالعه تازه منابع دستنویس است. اندیشههای دانشمندانی چون آلکوین، کاندیدوس، فردگیسوس، راترامنوس کوربی، جان اسکاتوس اریوجنا و هیریک اوسر به تفصیل بررسی و با منابع آنها مقایسه شده است. و شواهد گوناگونی برای روشن کردن محیطی که این متفکران در آن شکوفا شدهاند استفاده میشود. نسخههای انتقادی کامل بدنه مهمی از مطالب فلسفی قرون وسطی، که بسیاری از آنها قبلاً منتشر نشده بودند، گنجانده شدهاند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
تعداد رکورد ها : 1771
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید