جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه عرفان
>
عرفان اسلامی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
تعداد رکورد ها : 722
عنوان :
تسبیح ظاهر و مظهر و مراتب تشکیکی آن
نویسنده:
فاطمه طباطبایی، الهام غیور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: انجمن علمی عرفان اسلامی ايران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
وجود
,
تسبیح
,
تساوق
,
تجلی الهی
,
قرآن کریم
,
اصطلاحنامه عرفان
,
مراتب تشکیکی تسبیح
کلیدواژههای فرعی :
اسمای الهی ,
ملائکه ,
وحدت شخصی وجود ,
مخلصین ,
انسان کامل (کلام) ,
عرفان اسلامی ,
سوره اَعلی ,
عرفان نظری ,
مرتبه جمع بین تشبیه و تنزیه(قسیم مرتبه تشبیه و مرتبه تنزیه) ,
مقام ظهور(مقابل مقام کمون) ,
مقام فناء ,
تسبیح مظاهر ,
صفات محدث ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
با توجه به جایگاه عظیم تسبیح در قرآن اعم از تسبیح خداوند و مخلوقات، با طرح دو ساحت «ذات» که از هر گونه قیدی مبراست و «ظهور» که دربردارنده هر گونه صفات و کمالات مخلوقات است، کوشش می شود تا کیفیت تسبیح همه موجودات، مراتب تشکیکی آن، تسبیح انسان کامل و تفاوت آن با تسبیح سایر مظاهر تبیین گردد و نیز به شرح تنزیه و تشبیه و تنزیه از تنزیه و یا تسبیح از تسبیح که همان «یسبح بحمده» است پرداخته شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 85 تا 113
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رابطه خدا با انسان؛ تمثل، تجسد یا تجلی؟
نویسنده:
نسرین علم مهرجردی , محمدکاظم شاکر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
توحید
,
تجلی خداوند
,
تجسد
,
تمثل خداوند
,
رابطه خدا و انسان
,
صفات الهی
,
عرفان اسلامی
کلیدواژههای فرعی :
تأویل ,
انسان انگاری خدا در تورات ,
تشبیه ,
تنزیه ,
فیلون اسکندرانی ,
مظهریت اسماء الله ,
خدای انسان وار ,
تصویر تنزیهی یهود از خدا ,
تمثل خداوند بر ابراهیم ,
کشتی گرفتن خدا با یعقوب ,
نفی جسمانیت خدا ,
تجسد خداوند در عیسی (از آموزههای مسیحی) ,
تجسد از نظر جان هیک ,
تجلی خدا در قرآن ,
تجلی خدا در انسان کامل ,
پسر خداوند ,
ابنمیمون ,
شابک (isbn):
6024-2251
چکیده :
شناخت خداوند و ارتباط با او از مسائل مهم الهیاتی در ادیان ابراهیمی است. مسیحیان معتقدند خدا که نادیدنی است، خود را با تابش در مسیح متجسد ساخت. از نظر آنها، عیسی مسیح مکاشفه خداست. بنابراین تجسد خدا در مسیح از مهمترین پایه های مسیحیت است. یهودیان با اینکه با تجسد مخالف اند، اما متون مورد قبول آنها تمثل خداوند به صورت انسان- بلکه در برخی موارد تجسد- را تأیید می کند. متون اسلامی، با وجود پذیرش تمثل برخی موجودات مانند فرشته یا شیطان، تمثل و تجسد خداوند را نمیپذیرند؛ بااین حال معتقد است خداوند می تواند با صفاتش به صورت کامل در انسان تجلی کند. این مقاله درصدد است سه موضوع تجلی، تجسد و تمثل را در سه آیین اسلام، مسیحیت و یهودیت به بحث گذارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 30
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
هویت شناسی نماز در مثنوی معنوی
نویسنده:
مجید صادقی حسن آبادی , هاجر نیلی احمدآبادی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حضور قلب
,
نماز
,
مولانا
,
الطهاره
,
نماز عشاق
,
03. انسان شناسی Human nature
,
عرفان اسلامی
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
کلیدواژههای فرعی :
رابطه انسان و خدا ,
دعا ,
حقیقت نماز ,
خضوع در نماز ,
انقطاع از عالم محسوس ,
موانع حضور قلب در نماز ,
رابطه اذان و انقطاع از عالم ,
تسبیح مخلوقات ,
طریقه ارشاد ,
پند عملی ,
گریه نمازگزار ,
شهود قلبی حق ,
نماز با جوارح باطنی ,
قربانی کردن نفس اماره ,
رابطه ظاهر و باطن نماز ,
نگاه عرفانی به نماز ,
شاپا (issn):
6024-2251
چکیده :
نماز، زیباترین جلوه پرستش است که در قالب فرامینی از سوی حضرت حق و توسط پیام آور او به بشریت ارزانی شده است. در اهمیت آن همین بس که در روایات، عِدل اسلام شمرده شده و تارکان آن در زبان قرآن، سالکان دوزخ اند. از نظر مولوی نماز صرف یک عمل نیست؛ بلکه راهی است که آدمی را به حضرت حق و عالم قدس واصل میکند. نماز واقعی مقدماتی دارد که نمازگزار باید در جنبه های ظاهری و باطنی آن را رعایت نماید. نماز حقیقتی ذو مراتب است؛ لذا نماز عوام با نماز عشاق متفاوت است. حقیقت نماز، نجوای با حضرت حق است که شروع آن همراه با علم، قیام آن همراه با حیا، ادای آن با تعظیم، خروج از آن با خوف، و نهایت آن اعراض از ماسوی الله و استغراق در بحر شهود معبود است. وقوف نمازگزار مقابل خداوند تمثیلی از حضور انسان نزد حضرت حق در قیامت است و هریک از آداب و حرکات نمازگزار، نشانه ای از گفتگوی او با خداوند در قیامت کبراست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 117 تا 140
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شبستری و اندیشه وحدت وجود در گلشن راز
نویسنده:
مالک شعاعی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
توحید
,
شیخ محمود شبستری
,
وحدت وجود
,
منظومه گلشن راز
,
عرفان اسلامی
,
عرفان نظری
کلیدواژههای فرعی :
وحدت ,
فصوص الحکم ,
سالک ,
ادبیات عرفانی ,
حکمت یونان باستان ,
وحدانیت خدا ,
فلوطین ,
اوپانیشاد ,
سعادت نامه ,
حب الهی ,
اناالحق ,
ابن عربی ,
ادبیات عرفانی ,
چکیده :
نظریهی وحدت وجود، بیانگر آن است که وجود، عین وحدت است ولی این وحدت از نوع وحدت عددی، نوعی و جنسی و ... نیست، وحدت و اتحاد موجودات به اعتبار وجود واحد مطلق است که حقیقت و باطن همه چیز است و به حقیقت غیر از وحدت هیچ نیست و وجود، یک حقیقت بیش نیست؛ همان حقیقت واحد فرد یگانه که با مراتب و درجات مختلف در جهان تجلی و ظهور مییابد. این مسأله یکی از مهمترین بنمایهی افکار شیخ محمود شبستری در برجستهترین اثرش، گلشن راز است. شبستری تلاش نموده تا مفاهیم را در طرحی نو معرفی نماید برای نمونه «اناالحق» را برای عارفی چون حلاج نامتعارف نمیداند حتی این امر در نگاه او برای مراتب آغازین خلقت نیز غیر عادی نیست: در آ در وادی ایمـــــن کـــــه ناگـــــاه/ درختــــی گویــــدت «انــــی انــــااالله»/ روا باشــــد انــــا الحــــق از درختـــــی/ چــــرا نبــــود روا از نیــــک بختـــــی این مقاله توانسته است اندیشههای وحدت وجودی نهفته در تمامی پانزده یا هفده سؤال پاسخ داده شدهی شیخ شبستر بیابد و معرفی میکند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 71 تا 88
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کمال انسانی در مقارنه عرفان اسلامی و عرفان شرقی
نویسنده:
محمود قیوم زاده
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کمال انسان
,
03. انسان شناسی Human nature
,
عرفان اسلامی
,
عرفان اسلامى
,
عرفان تطبیقی
,
عرفان شرقی
کلیدواژههای فرعی :
سید حیدر آملی ,
فریدالدین عطار نیشابوری ,
آفرینش انسان ,
ادبیات عرفانی ,
اوپانیشاد ,
بهگود گیتا ,
عرفان هندو ,
مهاباراتا ,
داراشکوه ,
تن و جان ,
یوگا ,
بهکتی ,
ابن عربی ,
آیین هندو (هندوئیسم) ,
ادبیات عرفانی ,
چکیده :
چیستی و حقیقت انسان و شـناخت انسـان آرمـانی و کمـال وی از مسـائلی اسـت کـه همواره ذهن بشر را به خود معطوف داشته است. مکاتـب مختلفـ در تعریـف انسـان و تبیـین مفهوم انسانیت، اختلاف نظر دارند و هر گروه با توجه به نوع نگرش خاص خود برداشـت و تحلیل ویژهای از آدمی دارند. مقاله حاضر به تبیین انسان آرمانی و چگونگی کمال وی در عرفان شرقی و هندویی و مقایسهی آن با انسانشناسی عرفان اسلامی در متون عرفانی و اسلامی به روش کتابخانـهای و توصیف و تحلیل دادههای مطالعاتی میپردازد. منظومهی عرفانی - هنـدویی «بهگودگیتـا» یا سرود ایـزدی از زیبـاترین آثـار معنـوی هنـدوان بـه زبـان سانسـکریت اسـت. چگـونگی آفرینش انسان، ارتباط او با خداوند، مراتب انسان، انسـان کامـل و راههـای نیـل بـه کمـال، رابطه جان و تن و اصل تناسخ در منظومهی هنددویی بهگودگیتا از موضوعات مورد بحـث و قابل تطبیق با اندیشهی عارفان مسلمان در آثار منظوم و منثور است. شایان ذکر اسـت کـه در مواردی نیز تعالیم وعناصر مغایر با بینش عارفان مسلمان در گیتا به چشم می خورد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 89 تا 115
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اسفار اربعه در آینه آیات و روایات
نویسنده:
محمدسالم قاسمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
پژوهشنامه حکمت و فلسفه اسلامی (طلوع نور سابق),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اسفار اربعه
,
آیات و روایات
,
حالات و مقامات عرفانی
,
عرفان اسلامی
چکیده :
عارفان براي تبیین دیدگاه خود درباره اسفار اربعه، به آیات و روایات متعددي استناد جستهاند. بـا کاوش در آیات و روایات میتوان مستندات قابل توجهی دراینبـاره یافـت. پـژوهش حاضـر بـه بررسی اسفار اربعه در آیات و روایات پرداختـه اسـت تـا بـا گـردآوري آیـات و روایـات مـرتبط، چشمانداز اسفار اربعه را در عرفان تبیین کند. هرچند آیات و روایات بهروشنی عنوان اسفار اربعـه را مطرح نکردهاند، ولی وجود سفري معنوي را تأکید فراوان کردهاند. موارد اندکی از آیات، مبـین هر چهار سفر است و بیشتر آیات و روایات فقط بخشی از سفرها را توجیه میکننـد. بـااینحـال، طرح مباحثی همچون «حجابهاي نورانی و ظلمانی»، «مقامات و حالات سـالکان» و «لـوازم و نتایج هر سفر»، گویاي آن است که اسفار اربعه داراي بنمایههـاي دینـی اسـت. تـأثیر فـراوان آموزههاي دینی در رویکرد عرفاي مسلمان به موضوع اسفار اربعـه از یـکسـو و لـزوم تبیـین و شناخت مبانی فکري ایشان دراینباره ازسويدیگر، چنین ایجـاب مـیکنـد کـه ایـن مسـئله در پژوهش مستقلی کاویده شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 79 تا 96
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی کهنالگوی سایه در آراء یونگ و رد پای آن در غزلهای مولانا
نویسنده:
مریم اسمعلیپور ، علی محمدی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
کاشان: دانشگاه کاشان,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
روانکاوی
,
آرکی تایپ (کهن الگو)
,
عرفان اسلامی
,
کهن الگوی سایه
,
روانکاوی عرفانی
کلیدواژههای فرعی :
انسان شناسی عرفانی ,
ثنویت وجود انسان ,
03. انسان شناسی Human nature ,
ابلیس ,
الهیات عرفانی ,
ضمیر ناخودآگاه جمعی و فردی ,
علم نفس ,
روح حیوانی ,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص) ,
رذایل اخلاقی ,
اصطلاحنامه عرفان ,
مقام نفس اماره ,
علم النفس عرفانی ,
معنای عرفانی حیوانات ,
معنای عرفانی دشمن ,
فرعون در عرفان ,
چکیده :
از دیدگاه کارلگوستاو یونگ، انسانها علاوه بر ضمیر ناخودآگاه شخصی یا فردی، بخش مشترک دیگری به نام ناخودآگاه جمعی یا فرافردی دارند. محتویات این بخش از روح و ذهن را کهنالگوها تشکیل میدهند. یکی از این کهنالگوها که نزدیکترین چهره به ناخودآگاه شخصی و خودآگاهیست، «سایه» نام دارد. کهن الگوی سایه، قسمت منفی و حیوانی، غریزی، زشت، نفرتانگیز و ناپسند آدمیست. چیزی است که همه انسانها مایلاند آن را از دیگران مخفی کنند. در این مقاله، پس از نگاهی کوتاه به مکتب روانکاوی یونگ، به تحلیل و تشریح کهنالگوی سایه پرداخته شده است و با در نظر گرفتن دو نقش مثبت و منفی برای سایه، چنانکه یونگ در نظریاتش تحلیل کرده است، در آغاز واژگان و در مرحله بعد مفاهیم و مفردات مربوط به این شاخصه در زبان مولانا و سرانجام، رمزهایی که در غزلیّات شمس آمده و با این کهنالگو قابل تطبیق است، بررسی شده است. با توجه به شواهد و نتایج حاضر در متن، جنبه منفی سایه با واژگانی چون گرگ، روح حیوانی و... ، مفاهیمی مانند «وجود نداشتن جان بی سایه»، «جان کژ اندیشه و یا بد اندیشه» و رمزهایی همچون نفس، دزد، فرعون، سگ، اشتر کیندار و غول نمایان شده است. در پایان، بخش کوتاهی به وجه مثبتی که شناخت این کهنالگو به دنبال دارد، در غزلیّات، اختصاص داده شده است. بارزترین ویژگی سایه در این مورد، خودشناسی و خداشناسی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 28
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی ساختار روایی مصیبت نامه عطار و سیرالعباد سنایی به مثابه "تمثیل رویا"
نویسنده:
بهناز پیامنی، فاطمه فرهودی پور
نوع منبع :
مقاله , شرح اثر , مدخل آثار(دانشنامه آثار) , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
کاشان : دانشگاه کاشان ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ساختارگرایی
,
روایت شناسی ساختارگرا
,
تمثیل رویا
,
عرفان اسلامی
,
ادبیات عرفانی
,
اصطلاحنامه عرفان
کلیدواژههای فرعی :
انسان شناسی عرفانی ,
خودشناسی ,
فطرت(کلام) ,
عقل کل ,
جهنم ,
بهشت ,
منازل سلوک ,
حیرت ,
فنا ,
دفاع از ابلیس ,
فلکیات در عرفان ,
چکیده :
مصیبتنامه عطّار نیشابوری (553ـ627 هـ.) روایت سفری روحانی در قالب مثنوی است. شاعر این منظومه 7425 بیتی در اثر دیگرش منطقالطیر نیز سفری روحانی را به رشته کشیده است. پایان این دو اثر مشابه است، اما روایتها سیری دیگر دارند. در بررسی عناصر روایی مصیبتنامه کارکردهایی را مییابیم که در روایتهای نوع ادبی تمثیل رؤیا وجود دارند. یکی دیگر از نمونههای تمثیل رؤیا در متون عارفانه زبان فارسی سیرالعباد الی المعاداست که پیوندش با دیگر روایتهای تمثیل رؤیا در ایران و جهان امری مسلّم است. با بررسی تطبیقی ساختار روایی مصیبتنامه و سیرالعباد میتوان نتیجه گرفت که مصیبتنامه نیز متعلق به نوع ادبی تمثیل رؤیاست. این نوشتار بر آن است با مقایسه کارکردهای روایی مصیبتنامه و سیرالعباد، این دو اثر را از منظر روایتشناسی ساختارگرا بررسی نموده، کارکردها، شباهتها و تفاوتهای این دو داستان را بسنجد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 55 تا 84
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی نقش ابزاری موسیقی در کسب معرفت عرفانی از منظر عرفان اسلامی
نویسنده:
حسین شایسته، عبدالحسین خسروپناه
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
کاشان : دانشگاه کاشان,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سماع
,
عرفان اسلامی
,
منازل سلوک
,
اصطلاحنامه عرفان
,
موسیقی در عرفان
کلیدواژههای فرعی :
خیال منفصل ,
تعینات خلقی ,
احکام وحدت ,
وحدت وجود ,
هدف سیر و سلوک ,
عرفان عملی ,
تعیّنات (عرفان نظری) ,
عرفان و شریعت ,
عرفان نظری ,
احکام تعینات(مقابل احکام ذات) ,
عالَم مثال(قسیم عالم معانی و ارواح و اجسام) ,
مقامات سلوک(مقابل مقامات کمال) ,
شریعت عرفانی ,
هارمونی کیهانی ,
چکیده :
موسیقی عرفانی، حاصل آمیختگی ادبیات عرفانی با عالم موسیقی است و از آن جا که موسیقی عرفانی، بازتاب عواطف و تخیلات صافی عارفانه است، ارمغان آن، میتواند تداعی احساسات عارفانه نیز باشد. در میان متصوفه و بسیاری از موسیقی دانان، از این موسیقی به عنوان ابزاری برای عرفانی، « سماع » تعالی روح و سیر و سلوک عرفانی یاد می شود. این کاربرد موسیقی، در مبحث نمودی تمام عیار می یابد؛ به گونه ای که حتی برخی از متصوفه لزوم کاربرد موسیقی برای رسیدن به مقامات عرفانی را امری انکارناپذیر می دانند. اما چنین کاربردی از سوی خود اهل تصوف هم به صورت مطلق پذیرفتنی نیست. ضمن این که نقش موسیقی برای شهود حقایق والای آسمان معرفت، مگر در مواردی خاص و برای اشخاص ویژه، قدری جای تأمل دارد. در این مقاله کوشیده شده است تا نقش موسیقی در سیر و سلوک و شهود عرفانی مورد بررسی قرار گیرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 115 تا 142
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
استعارههای سماع در انسالتائبین احمد جام نامقی
نویسنده:
محمد استوار نامقی ، محمود رضا قربان صباغ
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
کاشان: دانشگاه کاشان ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
استعاره
,
سماع
,
عرفان اسلامی
,
عرفان عملی
,
اصطلاحنامه تصوف
,
تقابل تصوف و شریعت
کلیدواژههای فرعی :
تجارب عرفانی (تجربه عرفانی) ,
نظریه استعاره شناختی ,
زبان شناسی ,
شریعت عرفانی ,
بررسی زبان شناختی عرفان ,
استعاره های سماع ,
سماع هستی ,
چکیده :
مسأله اصلی این مقاله، بررسی استعارههای سماع در انس التائبین است. در نگرش شناختی، مفاهیمی چون زمان، کمیّت، حالت، دگرگونی، کنش، علّت، هدف، شیوه و وجه با روش استعاری فهمیده می شوند. احمد جام در انس التائبین برای تبیین بسیاری از جنبه های سماع از حوزه های «خوراک»، «انسان» و «بیماری و سلامت» بهره برده، با استعارههای «سماع، به مثابۀ انسان است»؛ «سماع به مثابۀ خوراک است»؛ «سماع به مثابۀ سلامت و بیماری است»، نظریه اش را تبیین کرده است. پشتوانۀ نظری مقاله، نظریه «استعارههای مفهومی» است که استعاره را از شگردی زیبایی شناسی به ابزار اندیشیدن ارتقاء داده است. نخست، مبانی نظریه یاد شده را با کلیدواژه های فهم نظریۀ زبانشناسی شناختی معرفی کرده، گزارشی از استعارهها آورده ایم. سپس استعارهها را بر اساس درون مایه، دسته بندی کرده ایم: استعارههای ویژگی های خوشایند سماع، استعارههای ویژگی های ناخوشایند سماع و استعارههای دو پهلو. سپس به تحلیل شناختی هر گروه پرداخته، شگردهای بیانی استعارهها را بررسی کرده ایم که چگونه احمد جام در استعارۀ سماع از شگردهای «انتقال» و «تغییر» برای تبیین نظریۀ خود بهره گرفته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 38
مشخصات اثر
ثبت نظر
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
تعداد رکورد ها : 722
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید