جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
>
03. انسان شناسی Human nature
>
جبر و اختیار(کلام)
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
تعداد رکورد ها : 552
عنوان :
بر گستره کتاب و سنت
نویسنده:
مرتضی عسکری؛ مترجم: محمدجواد کرمی
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
معرفی کتاب
فهرست
وضعیت نشر :
موسسه علمی فرهنگی علامه عسکری,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عقاید شیعه امامیه
,
13. علم کلام
کلیدواژههای فرعی :
عدالت صحابه ,
مصحف ,
محو و اثبات ,
امام شناسی ,
اهل سنت (مذاهب کلامی) ,
جبر و اختیار(کلام) ,
صفات الهی ,
آیات فضائل اهل بیت (ع) ,
توسل ,
عصمت انبیاء (ع ) ,
عقاید اهل سنت ,
آیات فضائل علی (ع) ,
تفاسیر (سوره احزاب. آیه تطهیر) ,
تفویض ,
قضا و قدر ,
شیعیان ,
احادیث و روایات ,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات ,
بداء ,
حدیث نبوی صلی الله علیه و آله ,
ساخت بنا بر قبور ائمه ,
نکاح موقت ,
صلوات بر حضرت محمد (ص) ,
گریه بر میت ,
امامان معصوم علیهم السلام ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
سید مرتضی عسکری
شماره ديويي:
297/4172
چکیده :
کتاب «بر گستره کتاب و سنت» به قلم علامه سید مرتضی عسکری و ترجمه محمدجواد کرمی با تقسیم بندی موضوعی بر اساس آیات قرآن و روایات موضوعات مختلف و حوادث گوناگون دینی را بررسی کرده است. اثر حاضر در 17 بخش با عنوان هایی مانند «صلوات بر محمد و آل محمد (ص)»، «مصحف در روایات و اخبار»، «امامان این امت دوازده نفرند»، «شیعیان اهل بیت پیامبر (ص)»، «عصمت انبیاء و رسولان»، «آیت تطهیر در کتب دو مکتب»، «تاریخ حدیث پیامبر (ص)»، «امام علی (ع) در قرآن» و «صفات خداوند جلیل در دو مکتب» هر موضوع را با استناد به روایات و آیات قرآن بررسی کرده است. در این کتاب نویسنده با روایتی داستانی سیره اهل بیت (ع) و داستان های قرآنی و را بیان و مطابق با موضوع داستان و روایتی را تعریف کرده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیا این ظلم نیست که ناخواسته آفریده شویم آنگاه در مقابل نافرمانیها، مجازات شویم؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
اگر كسي بر پشت بام دستگاه خلقت بايستد، در مييابد كه اين شش ميليارد انسان كه اكنون بر روي زمين زندگي ميكنند، چندي پيش در همين بيابانها و مراتع، به صورت خاك بودند و چندي بعد هم به همان شكل درخواهند آمد. در اين ميان، تنها مسئله خلافت الهي به انسان اض
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
غایت آدمی
,
جبر و اختیار(کلام)
,
هدف خلقت
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظم حاکم بر جهان، قضا و قدر، و جبر و اختیار چگونه با هم جمع میشوند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
يكم. بر اساس بينش توحيدي، نظام حاكم بر جهان حقيقتي نامتناهي است كه هستي محض و عين علم، حيات و اراده است؛ خدا خود به جهان هستي بخشيده و با نظم و تدبير آن را اداره ميكند. قرآن كريم از اين نظم حاكم بر جهان چنين ياد كرده است: (وهُوَ الَّذي فِي السَّما
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جبر و اختیار(کلام)
,
قضا و قدر
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیا ما در زندگی اختیاری داریم یا جبر بر ما حاکم است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
زندگي انسان با اختيار خود او اداره ميشود و هرگز كاري را بدون اراده انجام نميدهد. انسان اگرچه مجبور نيست، آزاد، رها و مستقل محض هم نيست، چون اختياري منزّه از جبر و تفويض، از طرف خدا به او اعطا شده است.
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جبر و اختیار(کلام)
,
اختیار انسان
,
علم و اختیار انسان
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عده ی قابل توجهی در زندگی معتقد به جبر هستند ضمن تبين دلايل مردوديت جبر، بفرماييد آيا آنها قابل قبول و موجه هستند يا خير؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : جبر، یعنی این که انسان در افعال و کارهای خود مجبور باشد و از خود اختیاری نداشته باشد. متکلمات اشعری درباره افعال انسان، این گونه معتقدند که انسان در کارهای خود مجبور است و هیچ اراده و اختیاری از خود ندارد. آنها تمام اعمال و کردار انسان را به
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جبر و اختیار(کلام)
,
جبریه (مذاهب کلامی)
,
13. علم کلام
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اگر خداوند خالق هر چیز است، آیا گناهان و اعمال قبیحى که از انسان ها صادر مى شود هم مخلوق خداوند است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : پاسخ به اين سؤال با توجه به تعريف اراده و تقسيم آن به اراده ی تكوينى و تشريعى روشن مىشود. اراده بر دو قسم است، يكى ارادهى تكوينى و ديگر ارادهى تشريعى. ارادهى تكوينى عبارت است از: علم به نظام به طور كامل و تمام؛ يعنى همين قدر كه خدا عالم ب
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جبر و اختیار(کلام)
,
اراده الهی
,
علم الهی به افعال انسان
,
13. علم کلام
کلیدواژههای فرعی :
اراده تشریعی ,
اراده تکوینی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
خداوند سرنوشت انسان ها را قبل از خلقت می دانسته و می دانیم که خیلی از انسان ها به جهنم می روند، اگر یکی از این ها در قیامت از خدا سؤال کند که چرا مرا خلق کردی؟ در حالی که می دانستی به جهنم می روم، جواب خداوند چه خواهد بود؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : مسئله ی "معمای آفرینش اهل شقاوت و عذاب آنان" بازگشت به بحث معروف "جبر و اختیار" دارد. در آن جا گفته می شود: خداوند که از آغاز به سرنوشت و سرشت موجودات علم داشت، چرا آنها را آفرید؟ این آفریدن، اجباری بوده و کلا از دست و اختیار بشر بیرون است. از
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جبر و اختیار(کلام)
,
13. علم کلام
کلیدواژههای فرعی :
علم ازلی الهی به افعال انسان ,
علم الهی به سعادت انسان ,
علم الهی به شقاوت انسان ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آرای عبدالرزاق لاهیجی در باب حکمت خداوند: بررسی انتقادی
نویسنده:
میر سعید موسوی کریمی، میلاد ربیعی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پرديس فارابی دانشگاه تهران ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جبر و اختیار(کلام)
,
حسن و قبح عقلی
,
حکیم لاهیجی
,
حکمت الهی
,
فلسفه دین
,
هدفداری
,
درباره لاهیجی
کلیدواژههای فرعی :
وجدان خیر و شر ,
نظریه امر الهی (فرا اخلاق) ,
حسن و قبح شرعی ,
اختیار واجب ,
هدفداری و اختیار ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
هدف از نگارش این مقاله، بررسی نقادانۀ دیدگاه حکیم لاهیجی در باب حکمت خداوند است. بنا به نظر ایشان، حکمت خداوند به معنای هدفداری او خواهد بود؛ یعنی، خداوند حکیم، خداوندی است که همواره اهدافی بر افعالش مترتب هستند. اما این اهداف، متوجه مخلوقاتند، زیرا با تحقق هدف، نیازی از صاحب هدف رفع می شود، درحالی که خداوند بی نیاز مطلق است. لاهیجی بر این مدعای خود، دو استدلال نیز اقامه می کند؛ یکی مبتنی بر حسن و قبح عقلی و دیگری بر این اساس که خداوند فاعل مختار است. نوشتار حاضر، با بررسی نگاه لاهیجی به ""هدفداری"" آغاز می شود؛ نحوۀ پیوند آن با ""اختیار"" و ""رفع نیاز از صاحب هدف"" مشخص می شود و ماحصل آن چنین خواهد بود: 1. هدف صرفاً از صاحب هدف رفع نیاز نمی کند، بلکه صاحب هدف می تواند با تحقق هدف خود، نیازی را از سایرین نیز مرتفع کند و 2. نباید سازوکار ایجاد هدف را به مقولات جبر یا اختیار پیوند زد. سپس دو استدلال لاهیجی به محک آزمون گذاشته می شوند. نتیجه این خواهد بود که بنیان هر دو استدلال چندان محکم نیست و نمی توانند در دفاع از حکمت خداوند استفاده شوند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 23 تا 42
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
در مباحث گفته اید که جمله (بحول لله و قوته اقوم و اقعد) بحث جبر و اختیار را حل می کند و نشان میدهد تمام کارهایی که انسان انجام می دهد پنجاه درصد از اختیار و پنجاه درصد از جبر نشآت می گیرد لطفا توضیح دهید؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
اصلا معناي عبارت اين نيست كه ما بگوئيم (لا جبر ولا تفويض بل امر بين الامرين ) نه صد درصد جبراست و نه صد درصد اختيار بلكه پنجاه درصد جبر و پنجاه درصد اختيار است . معناي عبارت اين است كه : آب را خداوند در وجود قرارداده است يا من اين آب را مي خورم يا ن
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جبر و اختیار(کلام)
,
مفاهیم قرآنی
,
آیات جبر و اختیار
کلیدواژههای فرعی :
اختیار انسان ,
اختیار انسان ,
حوقله هنگام قیام بعد تشهد ,
حوقله هنگام قیام نماز ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تأملی در ادلۀ عقلی نظریۀ کسب
نویسنده:
محمدحسن قدردان قراملکی ؛ علی قدردان قراملکی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پرديس فارابی دانشگاه تهران ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جبر و اختیار(کلام)
,
اختیار
,
اشاعره (اهل سنت)
,
کسب
,
اراده الهی
,
جبر اشعری
,
علم الهی
,
قدرت الهی
,
اشعری
کلیدواژههای فرعی :
افعال انسان ,
علم تفصیلی ,
علم ازلی الهی ,
علیت ,
استحاله اجتماع دو علت ,
حرکت اضطراری ,
حرکت اختیاری ,
چکیده :
نظریۀ کسب توسط ابوالحسن اشعری مطرح شده و مورد اقبال اکثریت اهل سنت قرار گرفته است. عالمان اشعری برای اثبات آن، افزون بر ادلۀ نقلی، به تقریر ادلۀ عقلی مختلفی مانند استحالۀ اجتماع دو علت بر معلول واحد، استناد به اطلاق صفت اراده، علم و قدرت خداوند و لوازم باطل نظریۀ رقیب کسب پرداختهاند. نویسندگان در این مقاله علاوه بر تبیین، به نقد مهمترین ادلۀ عقلی اشاعره خواهند پرداخت و نشان خواهند داد که نه تنها ادلۀ عقلی مورد تمسک اشاعره مخدوش و باطل است، بلکه نظریۀ کسب، نظریهای غیرمعقول و خلاف عقل و وجدان هم محسوب میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 251 تا 268
مشخصات اثر
ثبت نظر
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
تعداد رکورد ها : 552
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید