جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
03.اساتید و پژوهشگران مراکز دانشگاهی و حوزوی (ایرانی و غیر ایرانی)
>
01.اساتید و مدرسان مراکز دانشگاهی ایران
>
اساتید دانشگاههای دولتی
>
دانشگاه تهران
>
1.دانشکده الهیات و معارف اسلامی
>
گروه علوم قرآن و حدیث
>
عبدالهادی فقهی زاده
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 104
عنوان :
تشابه در روایات و کارکرد مجاز در پیدایش و رفع آن : سال 43، شماره 2 : پژوهشهای قرآن و حدیث
نویسنده:
عبدالهادی فقهی زاده - نرجس توکلی محمدی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مشابهت روایت و قرآن
,
نقش مجاز در تشابه روایت و قرآن
کلیدواژههای فرعی :
تأویل ,
مجاز در تفسیر ,
مجاز ,
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
روایات متشابه ,
اقتضای الفاظ ,
صفای قلب ,
مجازات قرآن ,
طهارت قلب ,
بلاغت ائمه (ع) ,
تشابه مجاز ,
سطح فهم ,
متشابهات روایی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
شاپا (issn):
2008_9430
چکیده :
وقوع تشابه در آیات قرآنی و روایات معصومان(ع)، امری مسلم است که در اقتضای الفاظ و عربیت زبان ریشه دارد. موضوع تشابه آیات، از دیرباز، بحث های فراوانی را در علوم قرآنی به خود اختصاص داده است؛ اما تشابه روایات، ویژگی و فلسفه وجودی آن در دانش حدیث، چندان مورد توجه قرار نگرفته است؛ حال آن که بر اساس ادله روایی، انقسام روایات معصومان(ع) به محکم و متشابه، قطعی است. علاوه بر این، فلسفه وجود متشابهات روایی و راهکارهای فهم صحیح آنها نیز در دسته ای از روایات مطرح شده است. بر این اساس، «محکم» و «متشابه» مفاهیمی نسبی هستند که با میزان علم و جهل افراد، نسبت مستقیمی دارند. فلسفه وجود تشابه در روایات، به تفاوت سطح فهم مخاطبان، اقتضای الفاظ و افصح و ابلغ بودن کلام معصومان (ع) بازمی گردد که در این میان، نقش مجاز در ایجاد تشابه، به مثابه مهمترین ابزار بیان معانی، حائز اهمیت ویژه است. از سوی دیگر، مجاز به دلیل اشتراکات معنایی با تشابه و نسبیت مفهوم آن ها، کارکردی مؤثر در محو و رفع تشابه از روایات دارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی معنا و حدود «توحید و شرک» از دیدگاه امامیه و اشاعره با تأکید بر اندیشه های سلفی و وهابیت
نویسنده:
سعید عزیزنژاد
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
توسل
,
بدعت
,
تکفیر
,
سلفیه (فرق اسلامی)
چکیده :
امامیه بزرگترین مکتبی است که به جانشینی بلافصل علی(ع) پس از رسول الله(ص) و سپس جانشینی یازده تن معصوم از نسل او اعتقاد دارد؛ اشاعره نیز امروزه گفتمان اعتقادی غالب ، در اهل تسنن محسوب می شود ؛ گفتماندیگری که بر جهان تأثیر جدی گذاشته ، سلفیه است . فصل اول به کلیات و مفاهیم اختصاص یافته است و در طی آن ، تعاریف لازم در خصوص آشنایی با کلید واژه های مورد بحث در تحقیق حاضر ، بویژه مکاتب کلامی سه گانه امامیه ، اشاعره و سلفیه ارائه گشته است. در فصل دوم ، توحید به تصویر کشیده شده است . در یک دسته بندی اولیه ، توحید در دو بخش نظری و عملی به همراه عناوین فرعی هر یک ، مورد بحث قرار گرفته است.در فصل سوم ، معیارهای ارزیابی اعتقادات مکاتب کلامی ، همچون آیات قرآن کریم، سنت معصومین(ع)، لغت و ظرافتهای ادبی و اجماع علما و دانشمندان فریقین ، مورد توجه و بحث قرار گرفته است.بررسی معیارهای مذکور ، نشان دهنده میزان انحراف سلفیه از فرهنگ اصیل اسلامی می باشد. همچنین به مباحثی مانند بدعت و تکفیر پرداخته شده و نمونه های بدعت از دیدگاه سلفیه ، ذکر گردیده است. سلفیه بر طبق مبانی اعتقادی خود ، بسیاری از باورهای مسلمانان ، را مشرکانه نامیده اند و در پی آن مسلمانان را تکفیر کرده اند. عناوین مورد بحث در این فصل که از نظر سلفیه ،مصداق عمل مشرکانه محسوب می شوند ، عبارتند از: شفاعت ، توسل ، دعا و استغاثه ، زیارت قبور ، بنای بر قبور ، احداث عبادتگاه بر قبور ، سوگند و نذر به غیر خداوند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی مرگ و مرگ اندیشی در نهجالبلاغه و کتاب مقدس
نویسنده:
سمیرا باباجهد انصاری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
مرگ
,
مرگ (فقه)
چکیده :
مرگ، قانون فراگیر برای همه موجودات ماسوی الهی و جمیع آدمیان است و مرگ پذیری، سیر تکاملی موجودات و حرکت استکمالی وخروج از قوه به فعل آنها است و آن هنگام که مرگ در افق اندیشه امام علی (علیهالسلام) و از زاویه نهج البلاغه نگریسته میشود، دروازهای از معنا و معرفت به سوی انسان گشوده میشود و موضوع علمی و عملی آدمی را نسبت به هستی و حیات، عمق و تکامل میبخشد. دیدگاه امام علی (علیهالسلام) نگاه کردن به سیمای مرگ، مرگ را زیبا و دوست داشتنی میسازد و مرگ را سیر صعودی و حرکت تکاملی و ضرورت حیات این جهانی مینماید و عرفان و عشق به عالم و آدم را بیشتر و شدیدتر میکند. بنابر این، جا دارد نگرشها و بینشهای امام علی (علیهالسلام) در تفسیر ماهیت و حقیقت مرگ و مرگ اندیشی از لایههای مختلف نهج البلاغه استخراج شود و به بررسی تطبیقی آن با مبانی اعتقادی مشابه موجود درباره مرگ در کتاب مقدس (عهد جدید و عهد قدیم) یهود و مسیح پرداخته شود تا با روشن شدن معنای حقیقی مرگ و اندیشیدن به آن، بیان ظاهر کیفیت ملک الموت و حال محتضر در هنگام مرگ و ... طرز تلقّی انسان و تفسیر آدمی از حیات تغییر پیدا کند زیرا حیات شناسی در مرگ شناسی و مرگ آگاهی در حیات آگاهی تأثیر متقابل و معنا بخش خواهد گذاشت. پژوهش حاضر شامل چهار فصل است، در فصل اول به بیان کلیات طرح از جمله تبیین موضوع، پیشینه تحقیق، اهداف و ضرورتهای پژوهش و مفاهیم اصطلاحات مرتبط با موضوع که نیازمند دانستن مفهوم لغوی و اصطلاحی آنان هستیم، پرداختیم. مسئله مرگ و اعتقاد به جهان پس از مرگ، معاد و قیامت از مسائل اعتقادی و اصول دین ما مسلمانان است که دارای ابهام است، چنانکه در قرآن و روایات بسیاری از معصومان (علیهمالسلام) به وصف لغوی و عرفی آن پرداختهاند. لذا بسیاری از پژوهشگران متقدم و متأخر برای روشن کردن معنا و مفهوم مرگ، اجل، روح، کیفیت قبض روح شدن و ملکالموت و... و توجه دادن به درجه اهمیت این مسئله، کتابها و مقالاتی با موضوع مرگ و مرگ اندیشی در نهجالبلاغه و یا در کتاب مقدس تألیف کردهاند. اما وجه تمایز پژوهش فوق با این تألیفات در این است که با بررسی تطبیقی مرگ و مرگاندیشی در نهج البلاغه و کتاب مقدس و استخراج مشابهتها، وجه تمایز و نکات اصلی و کلیدی ازآنها، به سوالات موجود در این باره پاسخ دهد و نشان دهد نهج البلاغه که دربردارنده سخنان گوهربار از امام علی (علیهالسلام) است، بسیار بالاتر از عهدین است و این نشان دهنده تحریفات موجود در کتاب مقدس است. فصل دوم این تحقیق را با عنوان حقیقت مرگ نگاشتهایم. در این فصل بیان کردیم که مرگ به معنای ترک تعلق و قطع ارتباط روح انسان با بدن دانسته شده و به بیان ویژگیهای مرگ در نهجالبلاغه و بیان حقیقت مرگ در تورات و انجیل پرداختیم. در این فصل یادآور شدهایم که هر انسان عاقلی که سفری در پیش داشته باشد، از مدتها قبل، آمادگیهای لازم و زاد و توشه این سفر را فراهم میآورد تا بتواند در کمال موفقیت و سلامت این سفر را پشت سر بگذارد. حال این سوال مهم مطرح میشود که آیا شایسته نیست انسان برای مهمترین و حساسترین سفری که در زندگی پیش روی خود دارد، زاد و توشهای نیکو و شایسته فراهم کند؟! اما فصل سوم این تحقیق را به بیان یاد مرگ و ارزش آن اختصاص دادهایم. در این فصل متذکر شدهایم که مرگ از انسان غفلت نمیکند. انسان چه بخواهد و چه نخواهد، مرگ و اجلش فرا خواهد رسید و هرگز برای همیشه در این دنیا زندگی نخواهد کرد. حتی انبیای الهی که بهترین بندگان خداوند بودند، پس از چند سال زندگی در این دنیا، از این جهان رخت بربستند. لذا اندیشیدن درباره مرگ و یادکردن از آن بر همه لازم است، امام علی (علیهالسلام) درباره ارزش یاد مرگ و توجه به مرگ و عدم غفلت فرمودند: «أُوصِیکُمْ بِذِکْرِ الْمَوْتِ وَ إِقْلَالِ الْغَفْلَهِ عَنْهُ؛شما را به یاد کردن مرگ و به کم کردن غفلت و بى خبرى از آن وصیّت مىکنم». لذا گذشت زمان و گذر عمر، به انسانها هشدار میدهد که خویشتن را هر لحظه، برای کوچ کردن از این سرای فانی آماده سازند، زیرا عالم قبر، برزخ و پس از آن قیامت، منزلگاههای بسیار حساس و مهمی است که بدون آمادگی برای انسانها بسیار سخت و وحشتناک خواهد بود. در این فصل متذکر شدهایم در کتاب مقدس درباره یاد مرگ و ضرورت توجه به آن و آثار یادمرگ نکات قابل تأملی بیان نشده است و آیه و یا آیاتی به صراحتا درخصوص اندیشیدن درباره مرگ در کتاب مقدس بیان نشده است ولی اندیشمندان یهود سعی کردهاند تا وحشتی را که به هنگام یادکردن از مرگ بر فرد حادث میشود را کم کنند. فصل پایانی این تحقیق را درباره آثار و دستاوردهای فردی و اجتماعی مرگاندیشی و تفکر کردن درباره آن و پیامدهای دوری از آن در نهج البلاغه پرداختهایم. توجه کردن به مرگ و اینکه هر فردی با پایان رسیدن اجلش، خواهد مُرد، سبب میشود که انسان به دنیا به چشم زیبا بنگرد و از روزمرگری و ابتذال در دنیا رها شود و اینکه دنیا را تنها پلی برای رسیدن به آخرت و منزل جاویدان بداند و مرگ را پایان دهنده زندگی گذرای این جهان بداند و به دنبال عبرت از گذشتگان باشد.کلیدواژهها: مرگ، موت، اجل، معاد، روح، دنیا، ملکالموت، آخرت
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معناشناسی «تعمق» در روایات
نویسنده:
عبدالهادی فقهی زاده، مجید معارف، مصطفی آذرخشی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: انجمن علوم قرآن و حدیث ایران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تعمق
,
قواعد فهم حدیث
,
فقه الحَدیث
,
حدیث
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
اهل بیت(ع) ,
تنطع ,
قرآن ,
منابع لغوی حدیث ,
منابع روایی حدیث ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
ناصر مکارم شیرازی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
چکیده :
واژه «تعمق» در منابع لغوی و روایی کهن، برخلاف تصور رایج، بار معنایی نکوهیده ای دارد و واژه شناسان آن را مشتمل بر مفهوم زیاده روی و مبالغه دانسته اند. از همین رو، در روایات ائمه اهل بیت (ع) از آن به مذمت یاد شده و از ارکان کفر به شمار رفته است. حتی دسته ای از محدثان بزرگ نیز مفهوم افراط، غلو و زیاده روی را از آن برداشت کرده اند؛ مع الوصف گروهی از دانشمندان بر اثر غفلت از معنای واقعی تعمق و مذموم بودن آن، در فهم روایات مربوط برداشت هایی ناصواب پیدا کرده اند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 87 تا 100
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نگاهی دیگر به واقعة انقطاع وحی
نویسنده:
عبدالهادی فقهی زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
واقعه انقطاع وحی
کلیدواژههای فرعی :
وحی ,
وحی الهی ,
احتباس وحی ,
شأن نزول سوره والضحی ,
فترت وحی ,
روایات وحی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
شاپا (issn):
1010-4968
چکیده :
بخشهای گوناگون قرآن کریم در فاصله های زمانی نامرتب و بر طبق مصلحتها و گاه بعد از پرسشها یا رخ دادن برخی حادثه ها، بر پیامبر (ص) نازل می گردید. یعنی در دوران رسالت، جبرئیل پیوسته بر پیامبر (ص) نازل نشده و «اتّصال وحی» در حیات تاریخی صدر اسلام، واقعیت نداشته است. با این همه، بیشتر منابع تاریخی و تفسیری، از وقوع حادثه مهمی پس از نزول نخستین آیات و حیانی، تحت عنوان «انقطاع وحی» یاد کرده و عوامل و شؤون متفاوتی را در شروع و انقضای دوره آن، مطرح ساخته اند. این مقاله پس از طرح و نقل مهمترین گزارشهای مربوط به این حادثه در منابع روایی، تاریخی و تفسیری، به بررسی و نقد آنها پرداخته و در این جهت، با استناد به برخی شواهد و قراین، به اصل حدوث واقعه «انقطاع وحی» با ویژگیهای مطرح در روایات مزبور، خدشه وارد کرده و آن را مردود دانسته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 21 تا 38
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
روابط برون سوره ای از دیدگاه علامه طباطبایی (ره)
نویسنده:
عبدالهادی فقهی زاده، محمدجواد آزادی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی
,
جمع قرآن
,
تفسیر قرآن
,
ترتیب سوره ها
,
تفسیر قرآن
,
جمع قرآن
,
تناسب سوره ها
,
درباره علامه طباطبایی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
محقّقان از دیرباز به موضوع ارتباط و تناسب سوره های قرآن توجّه داشته و در این باره نظریّات متعدّدی مطرح کرده اند؛ که این دیدگاه ها در تحقیقات مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. در این میان، آراء علّامه طباطبایی«ره»، با توجّه به جایگاه علمی ایشان بخصوص در زمینهﻯ تفسیر قرآن، از اهمیّت دو چندانی برخوردار است؛ موضوعی که به دلایل مختلف از جمله نوع نگاه علّامه طباطبایی«ره» به چگونگی چینش سوره های مصحف کنونی و اجتهادی دانستن آن، مورد غفلت واقع شده است. بر این اساس، در مقاله حاضر به ذکر آراء شاخص درباره انواع و اشکال تناسب سوره ها پرداخته و ذیل عناوین مناسب، کیفیّت اعتقاد یا عدم اعتقاد علّامه طباطبایی«ره» نسبت به آنها را نشان داده ایم. بررسی آراء علّامه طباطبایی«ره» نشان می دهد، ایشان نه تنها به موضوع تناسب سوره ها توجّه داشته است، بلکه در ردّ و تأیید انواع تناسب های مطرح شده بین سوره های قرآن، نظریّات متعدّدی را ذکر کرده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تقابل عقل و هوا در کلام امام علی (ع)
نویسنده:
عبدالهادی فقهی زاده، طاهره چینی فروشان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعت فرهنگی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
انسان شناسی امام علی (ع)
,
03. انسان شناسی Human nature
,
امامت
,
اخلاق دینی
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
هوای نفس ,
عقل نظری ,
عقل عملی ,
فضایل و رذایل اخلاقی ,
شیطان (ابلیس) ,
جهل ,
حقیقت نفس ,
هواپرستی ,
رابطه عقل و نفس ,
مجالست با قرآن ,
هلاکت انسان ,
بیماری اخلاقی ,
سعادت و رستگاری ,
کثرت جلوه های هوای نفس ,
انگیزه عقل عملی ,
حق انگاری باطل ,
منشا گناه ,
شرک ,
تخلیه ,
تحلیه ,
تقابل عناصر عقل و هوا ,
مانع ظهور نیروی عقل ,
دوری از هم نشینی با هواپرستان ,
بازماندن از حق ,
انحراف از عدالت ,
پیدایش فتنه ,
سقوط و هلاکت انسان ,
ظهور بیماری های اخلاقی ,
مجاهده با نفس ,
قرآن ,
امیرالمومنین علی بن ابی طالب (ع) ,
آیت اله جوادی آملی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
عبدالله جوادی آملی
شاپا (issn):
2383-0867
چکیده :
بزرگ ترین دشمن سعادت و رستگاری آدمی نفس خودبین و هوس مدار اوست. این مرتبه از نفس زمینه را برای راه یابی اخلاق ناپسند به عرصة وجود انسان فراهم می کند؛ اگر آدمی با این مرتبه از نفس مبارزه کند، می تواند خویشتن اصلی خود را پیدا کند و به مرتبة بالاتری نائل آید. از این رو، مجاهده با نفس و کنار زدن هواهای نفسانی موجب به بار نشستن اخلاق و شکوفا شدن آن در وجود آدمی می شود. در عین حال، تنوع و کثرت جلوه های هوا و هوس در انسان مبارزه با آن را دشوار می کند؛ به ویژه به این سبب که هوا دربرابر عقل است، اما از جنس عقل عملی، نه عقل نظری، و هوای نفس مانع پدید آمدن انگیزه هایی است که برای تحریک عقل عملی لازم اند. هوای نفس حتی در عقل نظری هم اختلال ایجاد می کند؛ به طوری که گاه انسان باطل را حق می انگارد یا عملاً به شرک روی می آورد. ازآن جا که در منطق قرآن منشأ همة گناهان به هواپرستی منتهی می شود و مرجع همة اوصاف رذیله شرک است، هواپرستی در حقیقت شرک ربوبی است. ازاین رو، علمای اخلاق «تخلیه»، خالی کردن نفس از رذایل، را بر «تحلیه»، آراستن نفس به زیورهای اخلاقی، مقدم می دانند و آن را عامل شکوفایی فضایل اخلاقی برمی شمارند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 91 تا 104
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مبانی فتاوای تکفیری سلفیه؛ ارزیابی و نقد
نویسنده:
مجید معارف، عبدالهادی فقهی زاده، سعید عزیزنژاد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: انجمن علوم قرآن و حدیث ایران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
بدعت
,
تکفیر
,
سلفیه (فرق اسلامی)
,
فتاوای تکفیری
کلیدواژههای فرعی :
اهل سنت و سیره ائمه (ع) ,
ولادت پیامبر (ص) ,
سنت نبوی صلی الله علیه و آله ,
قرآن ,
کفر ,
مذاهب اسلامی ,
3- اهل سنت Sunnism (فرق اسلامی) ,
فعل سلف ,
کفر در قرآن ,
مراسم ولادت پیامبر اکرم (ص) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
امام خمینی
چکیده :
سلفیه تکفیری با تکیه بر مبانی استنباطی خود، یعنی بدعت شماری هر آنچه سلف ترک کرده اند و نیز پرهیز افراطی از تأویل آیات قرآن، به نتایجی دست یافته اند که به نوعی آنان را به صدور فتاوای تکفیری خاصی سوق داده است. ابن تیمیه در برخی از کتابهای خود، انجام ندادن یک کار از سوی سلف را به معنای بدعت و حرمت آن کار محسوب کرده و تخطی از این حریم را بدعت نامیده است. مثلا در مورد حکم شرعی برگزاری مراسم مولودی خوانی در ولادت پیامبر اکرم (ص)، معتقد است که این مراسم از جمله کارهایی است که سلف و پیشینیان انجام ندادهاند با آنکه مقتضی آن وجود داشته و مانعی نیز بر انجام آن نبوده است و اگر این کار خیر محض یا راجح بود، سلف از ما به انجام آن سزاوارتر بودند؛ زیرا آنان بیشتر از ما به رسول خدا (ص) محبت داشتند و از ما بیشتر به پیامبر (ص) احترام می گذاشتند و بر کارهای خیر حریصتر بودند. او فقهای مذاهب اسلامی را جاهل نامید و قرار دادن موسمی جدا از موسمهای شرعی، همچون برخی از شبهای ماه ربیع الاول (شب مولد رسول الله)، برخی از شبهای ماه رجب (مبعث) و مانند اینها را بدعت دانست زیرا سلف آنها را مستحب ندانسته است. در دوران معاصر نیز برخی از علمی وهابی به تبعیت از ابن تیمیه، برپایی مراسم برای ولادت پیامبر (ص) و غیر او را غیر مجاز برشمرد. و بر این باوراند که این عمل از جمله بدعتهایی است که در دین حادث شده است؛ زیرا رسولخدا (ص) و خلفای راشدین و غیر آنان از صحابه و تابعین، این عمل را انجام ندادهاند. مبانی متخذ از قرآن کریم و سنت قطعی معصومان (ع) نشان دهنده این حقیقت است که بسیاری از ادعاهای سلفیه در این زمینه، اصل و ریشهای در دین ندارد و از این رو نمی توان به آنها اعتقاد یافت.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 23
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کارکردهای معنوی توکل به خدا در قرآن و روایات
نویسنده:
عبدالهادی فقهی زاده، محمود واعظی، سمانه خطیریان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دفتر مطالعات و تحقیقات علوم اسلامی سازمان عقیدتی سیاسی نیروی انتظامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کارکردهای معنوی توکل
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
توکل
,
آموزههای دین اسلام (آموزههای ادیان)
,
آیات قرآنی درباره توکل
,
آثار و برکات توکل
,
روایات اهل بیت (ع) با موضوع توکل
کلیدواژههای فرعی :
امداد غیبی ,
آیه 60 انفال ,
آیه 102 نساء ,
آیه 173 سوره آل عمران ,
آیه 172 آل عمران ,
آیه 122 آل عمران ,
بی نیازی از مردم ,
آرامش و اطمینان قلبی ,
آیه 159 آل عمران ,
مقام توکل ,
رضایت الهی ,
افزایش رضایت از زندگی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
امام خمینی
چکیده :
در آیات قرآن و روایات به جنبه های معنوی توکل به خدا توجه ویژه ای شده است و این نشان می دهد که تا چه اندازه توکل به خدا و باور به آن، از لحاظ روحی می تواند در زندگی فردی و اجتماعی انسان راهگشا باشد؛ از این رو در این مقاله ضمن بیان مفهوم توکل به خدا از دیدگاه قرآن و روایات، به بیان مهم ترین کارکردهای معنوی توکل به خدا پرداخته ایم، که عبارتند از: عزت و محبوبیت نزد خدا، آرامش و اطمینان قلبی، عزت اجتماعی و احساس بی نیازی از دیگران، تقویت متوکلان در مقابله با شیطان های درون و برون، برخورداری از امدادهای غیبی خدا، افزایش استقامت و پایداری روحی، تسهیل امور در پرتو اعتماد به خدا، توسعه رزق معنوی، افزایش رضایتمندی از زندگی و بهره مندی از رضایت الهی.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 18
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
درآمدی بر نقش غالیان در علوم قرآنی و تفسیر در حوزه عدم تحریف و تاویل آیات قرآن
نویسنده:
سیدمحمدحسین میرصادقی,عبدالهادی فقهی زاده ,حمیدرضا صراف
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
غلات (اعم، مذاهب کلامی)
,
غلات شیعه
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
تحریف ناپذیری قرآن
,
نقش غالیان در جعل حدیث
کلیدواژههای فرعی :
جعل حدیث ,
احادیث غلو ,
خَطّابیه(غلات شیعه) ,
غلات قرامطه(غلات شیعه) ,
منصوریه(غلات شیعه) ,
بیانیه (مشبهه شیعه، صفاتیه) ,
معنای لغوی غلو ,
حدیث در مورد تحریف قران ,
تعریف اصطلاحی غلو ,
علی بن حسان بن کثیر ,
ابوجعفر محمد بن علی بن ابراهیم بن موسی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
چکیده :
یکی از پدیده هایی که در جهان اسلام رخ نموده، پدیده غلو است. این پدیده از جهات متعددی دارای اثراتی در جهان اسلام بوده که یکی از این اثرات، استفاده از جعل حدیث در راستای اهداف غالیانه در این حوزه فرهنگی است. احادیث جعلی در حوزه غلو موضوعات متعددی را شامل می شوند که شناسایی آن ها بر حدیث پژوهان امری ضروری است.همچنین به نظر می رسد پدیده غلو در حوزه علوم قرآنی و تفسیر نیز وجود داشته و اثراتی برجای نهاده است که از جمله نمودهای این حضور را می توان در تاویلات نابجا و تبلیغ عقیده تحریف قرآن و جعل احادیثی در هر دو موضوع مشاهده کرد. در این مقاله تلاش شده است این موضوع در بوته نقد و ارزیابی قرار گیرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 135 تا 158
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 104
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید