جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 221
محدوده ‏ى توانايى و قدرت شيطان و جن چيست و تا چه اندازه‏ اى مى ‏توانند براى انسان‏ها مزاحمت ايجاد كنند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : ابتدا به بررسى واژه‌هاى شيطان و جن و ارتباط مفهوم شيطان و جن و حدود تسلط شيطان مى‌پردازيم: مفهوم واژه‌ى شيطان و جن: "شيطان" به معناى دور شده و متمرد مى‌باشد. اين كلمه به صورت مفرد هفتاد و يك بار و به صورت جمع (شياطين) هيجده بار در قرآن مجيد آم بیشتر ...
 اهداف و برنامه های شیطان چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : قرآن کریم در آیات 118 – 120 سوره نساء به اهداف و برنامه های شیطان درباره ی انسان اشاره دارد. هنگامی که خداوند شیطان را به خاطر سرپیچی از رحمت خویش دور کرد، شیطان سوگند یاد کرد چند طرح و برنامه را درباره ی انسان اجرا کند: 1. گمراه کردن انسان ها بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
 شیطان انس چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : "شیطان" از ماده ی "شطن" به معنای دوری گرفته شده است. شیطان چون از کارهای خیر فاصله گرفته و از رحمت خدا دور شده، به این نام خوانده شده است.[1] شیطان اسم جنس (عام) است و ابلیس اسم خاص و علم. به عبارت، دیگر شیطان به هر موجود موذی، منحرف کننده، سر بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
 فلسفه ی وجودی شیطان که موجودی اغواگر و گمراه کننده است، چیست؟ و چرا خداوند او را خلق کرد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : اوّلاً: خداوند شیطان را، شیطان خلق نکرد. به دلیل این که او سال ها (6 هزار سال)[1] هم نشین فرشتگان و اهل عبادت بود، ولی بعداً به خواست خود و بر اثر تکبر راه طغیان و انحراف را در پیش گرفت و از رحمت خداوند دور شد. ثانیاً: وجود شیطان، برای انسان ه بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
زهد و وارستگى دوستان خدا و بى اعتنایى آنان به دنیا (1)
نویسنده:
محمدتقى مصباح
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني قدس‌سره,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
این مقاله به شرح مناجات زاهدان امام سجاد علیه السلام، پیرامون زهد و بى رغبتى به دنیا مى پردازد. در قرآن کریم، پنج ویژگى براى دنیا بیان شده است: لعب و بازى، لهو و سرگرمى، زینت، تفاخر و تکاثر. این ویژگى ها منطبق با سنین کودکى، نوجوانى، جوانى و پیرى و کهنسالى انسان است. دنیا از این جهت که مخلوق خداست، نکوهیده و نازیبا نیست، هرآنچه مخلوق خداست، زیباست. آنچه موجب انحراف ها از سرشت و خطرات خدادادى خود مى شود، جلوه هاى زیباى دنیا، هواى نفس و شیطان است. اگر این سه نبودند، انسان هرگز دچار کژى و انحراف و گناه نمى شد. افزون بر اینکه، محدودیت ها در برخوردارى از مظاهر زندگى عامل دیگر گناه و تزاحم زندگى بشر است. اگر محدودیت ها نبود و همه چیز به وفور در اختیار انسان بود، شاهد سرکشى انسان نبودیم.
صفحات :
از صفحه 5 تا 12
ریشه های یهودی مسیحی خدا و شیطان انجیل شیطانی لاوی
نویسنده:
علی قهرمانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدس‌سره,
چکیده :
شیطانی که لاوی به دنیا معرفی کرد، نه تنها موجودی شریر نیست، بلکه الهه عشق و زاینده روشنایی و نور است. لوسیفر از نگاه وی موجودی است نیکو، قدرتمند و با اوصافی خداگونه که دو بعد مثبت و منفی را همزمان داراست. وجود چنین موجودی با اوصاف متعالی، و در عین حال در حضیض ذلت، گرچه در ابتدا کمی عجیب و غریب می نماید، اما برای افراد آشنا به الهیات یهودی مسیحی، وجود چنین موجودی چندان هم بدیع و غریب نیست. نوشتار حاضر با روش تحلیلی توصیفی می کوشد با مبناشناسی و کاوشی عمیق میان آموزه های تورات و انجیل، رد پای چنین موجودی را که در لابه لای متون کهن یهود و مسیحیت پنهان شده بیابد.
صفحات :
از صفحه 81 تا 96
با توجه به هزاران سال عبادت شیطان آیا استحقاق نداشت که خداوند او را یارى کند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
با توجه به آيات قرآن نظير آيه‌ى 50 سوره كهف يا آيه 31 سوره حجر به اين نتيجه مى‌رسيم كه شيطان (ابليس) از طايفه جن بوده و به خاطر كثرت عبادت در زمره‌ى ملايكه محسوب مى‌شده است. داستان استكبار شيطان (كه آزمون او بود) حدود هفت مورد در قرآن آمده و بسيار آم بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
ابن عربی و حكمت الهی در كلمه» آدمی؛ بررسی تصويری جامع از آدم در فصوص الحكم
نویسنده:
مسعود احمدی افزادی , نواب مقربی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بنیاد حکمت اسلامی صدرا,
چکیده :
نكتة مهم و اساسي در «فص آدم» از كتاب فصوص الحكم‌ ابن عربي، چرايي آفرينش آدم است و اينكه هدف از خلقت عالم و آدم چه بوده است؟ در مقياس درون ديني و اسلامي، نخستين پاسخ به اين پرسش همان مضمون حديث قدسي معروف است كه معرفت الهي را مبنا و دليل آفرينش ميداند. ولي اين پاسخ مبتني بر معرفت، نارساتر و نابسنده تر از آن است كه همة كُنه حكايت را بازگو كند و نياز به شرح و بسط دارد. از زاويه‌يي ديگر نيز ميتوان به اين مسئله نگاه كرد. در واقع دو ديدگاه متفاوت دراينجا وجود دارد؛ يك ديدگاه، برپاية تصوير عامة مؤمنان به اديان ابراهيمي است و ديگري مبتني بر وحدت وجود. در تصوير اخير كه مهمترين انگارة معرفتگرايان در شناخت الهي است، خدا ظاهر و باطن، اول و آخر است، آدم‌ نيز هم خلق و هم حق است؛ جامع جميع اسماي الهي است و عالم، آيينه‌يي است كه خدا و آدم خود را در آن ميبينند و ملائكه‌ هم، قواي عالم هستند؛ جلال و جمال، دو دست خدا، و انسان كامل، همان نفس واحده است و سخن آخر اينكه خليفة خدا بر زمين، جامع دو صورت خدا و صورت عالم است. در اين مقاله تلاش ميشود، اين تصوير از زواياي مختلف بررسي شود و در نهايت تصويري جامع از مسئله» مورد بحث بدست داده شود.
صفحات :
از صفحه 67 تا 78
شیطان تا روز قیامت از خداوند مهلت خواست در حالی که مسئله قیامت و بعث بعد از بیرون آمدن حضرت آدم (ع) از بهشت مطرح شد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
وقتي اين صحنه پيش آمد و ابليس تمرد کرد گفته شد (فَاخرُج) از بارگاه قدسي خارج شو. ابليس گفت پس اگر مي شود من نابود نشوم تا يوم بعث به من مهلت بدهيد. « أَنظِرْنِي إِلَى يَوْمِ يُبْعَثُونَ – اعراف 14». در آنجا با حضرت آدم (ع) صحبت بعث نشده بود ولي ملائ بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
مگر نه این است که فرشتگان گناه نمی کنند پس ابلیس چگونه نافرمانی خدا کرد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
ما قائل به عصمت وبي اختياري کل ملائکه نيستيم. جمعي از فرشتگان صاحب اختيارهستند و جمعي صاحب اختيار نيستند. طبعا اگرابليس فرشته است ازجماعتي است که صاحب اختياراست لذا داراي حساب و كتاب است وبه همين دليل به جهنم مي رود .خداوند صريحا درقرآن مي فرمايد« ف بیشتر ...
  • تعداد رکورد ها : 221