جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 168
ف‍ی‍ض‌ و ف‍اع‍ل‍ی‍ت‌ وج‍ودی‌ از ف‍ل‍وطی‍ن‌ ت‍ا ص‍درال‍م‍ت‍ال‍ه‍ی‍ن‌
نویسنده:
س‍ع‍ی‍د رح‍ی‍م‍ی‍ان‌.
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ق‍م‌: ب‍وس‍ت‍ان‌ ک‍ت‍اب‌ ق‍م‌ (ان‍ت‍ش‍ارات‌ دف‍ت‍ر ت‍ب‍ل‍ی‍غ‍ات‌ اس‍لام‍ی‌ ح‍وزه‌ ع‍ل‍م‍ی‍ه‌ ق‍م‌)‏‫‬,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
معنای اولیه (نخستین) فیض در فلسفه فلوطین با توجه به نظام فلسفی او؛ کیفیت انتقال نظریه فیض به فلسفه اسلامی تا زمان صدر المتالهین؛ تبیین نحوه تحول وجودی مفهوم فیض و فاعلیت وجودی در حکمت متعالیه؛ بررسی شبهات و اعتراضات پیرامون نظریه فیض و پاسخگویی به آن؛ و مقایسه مبنایی نظریه فیض بین دو نظام فلسفی فلوطین و صدر المتالهین اهداف این تحقیق می‌باشند.
رهیافتی به تجربه‌های عرفانی عارفان در زبان عرفان
نویسنده:
جلیل نیک نژاد، محمدرضا زمان احمدی، شاهرخ حکمت
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
زبان عرفانی که گویای ناب‌ترین لحظات عارف است در پی خصلت متناقض‌نمای تجربه عرفانی پارادوکسیال می‌شود و یکی از ویژگی‌های کلام عارفان همین متناقض نماهاست، بی‌گمان تأمّل وامعان نظر در گستره و ژرفای این تقابل‌ها و تناقص‌ها و روابط دو سویة آنان هر نگاهی کاونده و خواهان را به حقیقت عرفانی عارفان نزدیکتر می‌کند. کوشش و رسالت پژوهشی این مقاله بر آن است که در رهیافت زبان عرفان جنبة تجربه‌های عرفانی یک عارف را یافته، واکاود، ویژگی‌ها، دلایل و موانع این گونه تجربه‌ها را بررسی کند، چرا که معرفت عرفانی پیامد گونه‌ای تجربه است که آن را هم تجربة عرفانی نامیده‌اند، مقدمات این گونه تجربه، «عرفان عملی» و نتایج آن عرفان نظری نامیده می‌شود.
صفحات :
از صفحه 274 تا 296
معرفت حضوری به احد نزد افلوطین و مولوی
نویسنده:
هادی داوودی زواره، سعید بینا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
معرفت حضوری در باب خداشناسی از جانب اندیشمندان بسیاری مورد واکاوی قرار گرفته است. این نوشتار در پی پاسخ به این سؤال است که در منظر افلوطین و مولوی معرفت حضوری به احد چگونه و از چه طریقی حاصل می‌شود؟ فرضیه مقاله این است که: امکان معرفت حضوری برای شناخت احد از طریق نوس/عقل کلی به روش شهودی وجود دارد اما در مرحلۀ نهایی این ادراک حضوری حتی با فرارفتن از نوس/عقل کلی به دست می­آید. روش مقاله در فهم و تحلیل سخنان این دو، تطبیقی با رویکرد تفسیری است. اهمیت جستار به ویژه در زمینۀ مطالعات بین­فرهنگی از این رو است که با وجود آن‌که برخلاف مولوی، عرفانِ افلوطینی ملتزم به وحی نیست و این عرفان ارتباط چندانی با دین عصر خود (مسیحیت) برقرار نمی­کرد و فارغ از تفاوت در منطق و بیان، در خصوص امکان معرفت حضوری به احد و چگونگی آن، اشتراکات نسبی یافت می­شود.
صفحات :
از صفحه 229 تا 249
موقف السعدین من نظریة وحدة الوجود
نویسنده:
عبد الله علی حسین الملا
نوع منبع :
مقاله , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام) , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
در این مقاله دیدگاه سعدالدین تفتازانی به عنوان مخالف نظریه وحدت وجود و میر سید شریف جرجانی به عنوان موافق مطرح شده و در نهایت مولف نقد خود را بر آن عرضه کرده است.
أفلوطين رائد الوحدانية ومنهل الفلاسفة العرب
نویسنده:
غسان خالد
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
دار عويدات للنشر والطباعة,
الفلسفة الأخلاقية: من سؤال المعنی إلی مأزق الإجرا
نویسنده:
مجموعة مؤلفين؛ اشراف وتحریر: سمیر بلکفیف
نوع منبع :
کتاب , مجموعه مقالات , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
رباط / الجزائر / بیروت: دارالامان / منشورات الاختلاف / منشورات ضفاف,
کلیدواژه‌های اصلی :
فلسفه عرفانی افلوطین
نویسنده:
نويسنده:غلامرضا رحمانی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران - تهران: نشر سفینه,
چکیده :
افلوطین یا فلوطین که نزد فلاسفه و حکمای اسلامی به "شیخ الیونانی" مشهور است، در سال 205 م. در شهر لوکوپولیس در مصر علیا متولد شد. از سرگذشت او تا قبل از سفر به اسکندریه اطلاع چندانی در دست نیست. وی در 28 سالگی برای تحصیل فلسفه و تعلیم حکمت به اسکندریه سفر کرد و در آن‌جا به حلقۀ درس فلسفۀ آمونیوس ساکاس، استاد فلسفه و موسس فلسفۀ نوافلاطونی، وارد شد و حدود ده سال شاگرد او بود، تا این که در آن فن استاد و متبحر شد. افلوطین پس از آن، مشتاق فراگیری فلسفۀ ایرانی و حکمت هندی شد و به همین دلیل برای دسترسی به آثار فلسفی و رسیدن به کتب حکمی ایرانی و هندی و آشنایی با فلاسفۀ ایرانی و حکمای هندی، داوطلبانه در جنگی شرکت کرد که بین امپراتور روم و شاپور اول ساسانی در سال 243 م درگرفت. افلوطین پس از پایان جنگ به رم بازگشت و حدود 26 سال در آن‌جا به تعلیم فلسفه و تربیت شاگرد مشغول بود. وی در 49 سالگی شروع به نوشتن رسایل فلسفی و عقاید حکمی خویش نمود و اندیشه‌های نوافلاطونی خویش را، که صبغۀ عرفانی دارد، در پنجاه و چهار رساله تدوین نمود که توسط یکی از شاگردان او، فرفوریوس، ویرایش و "انئادس" نامیده شد. مباحث فلسفۀ عرفانی افلوطین عبارت است از: خداشناسی؛ عقل؛ نفس؛ نفوس فردی شامل ماهیت روح فردی، هبوط روح فردی از عالم معقول، سعادت و شقاوت روح، زیبایی و زشتی روح فردی، سفر روح به سوی جهان معقول و عاقبت روح فردی؛ و جهان محسوس شامل مادۀ نخستین جهان محسوس، ویژگی‌های کیهان، نقش تقدیر در جهان محسوس و...
 فلسفه فلوطین
نویسنده:
سلطان حسین تابنده گنابادی
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
صالح,
کلیدواژه‌های اصلی :
  • تعداد رکورد ها : 168